Verotuksesta

Kyllä minä ainakin listaan KAIKKI kulut erikseen eriteltynä perusteluineen sekä miten suuren osuuden vähennän (50/100%).

Puhutkö nyt työhuonevähennyksestä? Minä tarkoitin noita työvälineitä, joihin esim. tietokone luokitellaan. Ei minulla veroehdotuksessa edes ole paikkaa mihin niitä voisi eritellä, vaan laitetaan pelkkä summa.

Puhutkö nyt työhuonevähennyksestä? Minä tarkoitin noita työvälineitä, joihin esim. tietokone luokitellaan. Ei minulla veroehdotuksessa edes ole paikkaa mihin niitä voisi eritellä, vaan laitetaan pelkkä summa.
Kyllä pääomatuloista tehtävien vähennysten lomakkeella (sekä "paperilomake 50B" että omaverossa) on paikka

4.3 Muut pääomatulojen tulonhankkimismenot
Ilmoita veroilmoituksestasi puuttuvat muut pääomatulojen tulonhankkimismenot tai korjaa ilmoituksesi tietoja
- Euromäärä
- Perustele, mistä tulonhankkimismenot ovat syntyneet?

Täyttöohjeessa neuvotaan
Verottaja sanoi:
Ilmoita tässä kohdassa esimerkiksi
  • tietokoneen hankkimisesta ja tietoliikenneyhteydestä tulleet kulut
...
Anna tarkempi selvitys tulonhankkimismenoista kohdassa "Perustele, mistä tulonhankkimismenot ovat syntyneet?

Kirjoitin muista kuluista(muut pääomatuloista tehtävät vähennykset), toki laitan myös työhuonevähennyksen osalta omat perustelut miksi olen tietyn suuruiseen vähennykseen oikeutettu.

Kirjoitin muista kuluista(muut pääomatuloista tehtävät vähennykset), toki laitan myös työhuonevähennyksen osalta omat perustelut miksi olen tietyn suuruiseen vähennykseen oikeutettu.
Joo, sekoitin nyt ansiotuloihin, siellä ei tartte eritellä, vaan laitetaan vaan summat.

• Tykkää
Reactions: 3me
Sisko ja siskon mies ovat saaneet 7,5 kiloa. Aviomies ei ole saamassa perintöä. Eli siis jos vanhempi potkaisee tyhjää kolmen vuoden sisällä, niin miehelle annettu 7,5 kiloa tulkitaan lahjaksi ja siskolle annettu ennakkoperinnöksi?

Onpas hauska juttu. Kannattaa vissiin antaa rahoja naapurin Ranelle, niin ei pääse verottaja käsiksi.

Voisiko tuon vielä kiertää niin, että lahjoittaa 7,5 kiloa kaikille lapsille ja heidän puolisoille, mutta perintö menee lapsenlapsille? Vai pitääkö tässä muuttaa Ruotsiin Nallen perässä?

Kyllä, juuri noin se verottajan ohje menee. Eli jos lahja on annettu jollekin, joka ei ole perillinen eikä perintöä saamassa, niin sitä pidetään edelleen lahjana, vaikka lahjoittaja kuolisi 3 vuoden sisään.

Mutta tuo viimeisen kappaleen ehdotuksesi ei toimi, koska lapset ovat rintaperillisinä automaattisesti perillisiä, joten heille lahjoitetut rahat tulkitaan ennakkoperinnöksi, jos lahjan antaja kuolee 3 vuoen sisällä lahjoituksesta. Lasten puolisoita tuo luonnollisesti ei koske.

Ja en tiedä mitä nyt ihmettelet tuosta naapurin Ranesta, mutta sehän on ihan tavallista ja normaalia, että saat 3 vuoden välein lahjoittaa täysin verovapaasti sen alle 7500 € ihan kenelle haluat, vaikka nyt sille naapurin Ranelle. Eli mitä hauskaa tuossa nyt sitten mielestäsi oli?

Joo jos ainoa tavoite on, että verottaja ei lahja- tai perintöverota rahoja, niin lähtee vaikka ovelta ovelle kiertämään ja lahjoittaa jokaiselle oven avanneelle sen 7499 €, kunnes koko omaisuus on saatu hukattua.

Kyllä, juuri noin se verottajan ohje menee. Eli jos lahja on annettu jollekin, joka ei ole perillinen eikä perintöä saamassa, niin sitä pidetään edelleen lahjana, vaikka lahjoittaja kuolisi 3 vuoden sisään.

Mutta tuo viimeisen kappaleen ehdotuksesi ei toimi, koska lapset ovat rintaperillisinä automaattisesti perillisiä, joten heille lahjoitetut rahat tulkitaan ennakkoperinnöksi, jos lahjan antaja kuolee 3 vuoen sisällä lahjoituksesta. Lasten puolisoita tuo luonnollisesti ei koske.

Ja en tiedä mitä nyt ihmettelet tuosta naapurin Ranesta, mutta sehän on ihan tavallista ja normaalia, että saat 3 vuoden välein lahjoittaa täysin verovapaasti sen alle 7500 € ihan kenelle haluat, vaikka nyt sille naapurin Ranelle. Eli mitä hauskaa tuossa nyt sitten mielestäsi oli?
Ompas jännä, eli takautuvasti lahja muuttuu perinnäksi jos joku sattuu kuolemaan. En tiedä mitä seuraamuksia tuosta perinnäkösi muuttumisesta sitten tulisi, ehkä jotain veroja, mutta tämän voisi kiertää antamalla sille naapurin Ranelle 7500€ joka sitten antaa nämä heti sille mahdolliselle perilliselle? Olettaen että Rane on luotettava kaveri ja antaa ne eteenpäin eikä ryyppää rahoja.

Ompas jännä, eli takautuvasti lahja muuttuu perinnäksi jos joku sattuu kuolemaan. En tiedä mitä seuraamuksia tuosta perinnäkösi muuttumisesta sitten tulisi, ehkä jotain veroja, mutta tämän voisi kiertää antamalla sille naapurin Ranelle 7500€ joka sitten antaa nämä heti sille mahdolliselle perilliselle? Olettaen että Rane on luotettava kaveri ja antaa ne eteenpäin eikä ryyppää rahoja.

Se muuttuu perinnöksi siis vain siinä tapauksessa, että kyseinen lahjansaaja on muutenkin saamassa perintöä lahjoittajalta. Ja mikä sitten on vaikutus? No jos sitä perintöä on tulossa enemmän, niin sitten se menee verolle, mutta jos perintöä on muutenkin tulossa verovapaan rajan alittava määrä, niin ei sillä sitten mitään vaikutusta ole.

Ja sitä ei voi kiertää kierrättämällä rahoja Ranen kautta, sillä tuokin on verottajan ohjeissa kerrottu, että jos lahjan kierrättää toisen henkilön kautta, niin se tulkitaan silti lahjaksi suoraan sille lopulliselle saajalle. Toki veropetoksen eli rikoksenhan voi aina tehdä, jos haluaa laittomasti toimia.

No jos sitä perintöä on tulossa enemmän, niin sitten se menee verolle, mutta jos perintöä on muutenkin tulossa verovapaan rajan alittava määrä, niin ei sillä sitten mitään vaikutusta ole.
Onhan sillä vaikutusta, jos perintöä olisi muuten tulossa verovapaan rajan alittava määrä. Verovapaa lahja 7499 ja 2 vuotta myöhemmin perintöä 29 999 niin tulee maksettavaksi perintöveroa 618 tai 1506 euroa. Jos välissä olisi ollut yli 3 vuotta, niin sitten ei tulisi veroa ollenkaan.

Mutta tosiaan jos perintö on niin pieni, että se jää lahjankin kanssa alle 30 ke rajan, niin sittenhän vaikutusta ei ole.

Onhan sillä vaikutusta, jos perintöä olisi muuten tulossa verovapaan rajan alittava määrä. Verovapaa lahja 7499 ja 2 vuotta myöhemmin perintöä 29 999 niin tulee maksettavaksi perintöveroa 618 tai 1506 euroa. Jos välissä olisi ollut yli 3 vuotta, niin sitten ei tulisi veroa ollenkaan.

Mutta tosiaan jos perintö on niin pieni, että se jää lahjankin kanssa alle 30 ke rajan, niin sittenhän vaikutusta ei ole.

Juuri näin, eli jos perintö ja lahja yhteensä ovat alle tuon rajan, niin sitten ei vaikutusta ole.

Mites tälläinen hypoteettinen keissi (saattaa perustua tosielämään)?

Äitini lahjoittaa minulle ja tyttärelle 208€ kuukaudessa (7500€ kolmessa vuodessa)

Äitsykkä heittää veivin ja minä päätän luopua (tehokkaasti :)) perinnöstä.

Kenen pitää maksaa lahjoituksesta viimeisen kolmen vuoden aikana perintöveroa:
A) Minun, koska olen jo saanut perinnöksi laskettavan lahjoituksen, joten saan perintöä vaikka siitä luovun
B) Tyttäreni, koska hän on saanut perinnöksi laskettavaa lahjoitusta ja nyt hän on perijä
C) Meidän kummankin

Mites tälläinen hypoteettinen keissi (saattaa perustua tosielämään)?

Äitini lahjoittaa minulle ja tyttärelle 208€ kuukaudessa (7500€ kolmessa vuodessa)

Äitsykkä heittää veivin ja minä päätän luopua (tehokkaasti :)) perinnöstä.

Kenen pitää maksaa lahjoituksesta viimeisen kolmen vuoden aikana perintöveroa:
A) Minun, koska olen jo saanut perinnöksi laskettavan lahjoituksen, joten saan perintöä vaikka siitä luovun
B) Tyttäreni, koska hän on saanut perinnöksi laskettavaa lahjoitusta ja nyt hän on perijä
C) Meidän kummankin
Tähän en kyllä uskalla sanoa, kannattaisi konsultoida asiantuntijaa. Näin maallikkona tulkintani olisi B, eli jos sinä kieltäydyt perinnöstä, niin et sitten tosiaan olisi enää perintöä saamassa, jolloin nuo lahjat olisivat lahjoja. Ja toisaalta, vaikka sinut edelleen katsottaisiin perijäksi, niin koska olet kieltäytynyt perinnöstä niin sinulle ei olisi muuta perintöä kuin nuo 3 vuoden aikana saadut 7500 €, jotka menee alle perintöveron rajan, jolloin et joudu niistä siltikään veroa maksamaan.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
303 718
Jäsenet
82 415
Uusin jäsen
dawn87

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom