Viikon verran vanhemmilla. Työkoneella ei pelata, joten ainoa saatavilla oleva peliväline on alkuperäinen Xbox, alkuperäisillä duke-ohjaimilla.
PC:llä pelasin koko lapsuuteni, mutta Xbox oli ensimmäinen videopelikonsolini, ja Halo sen ensimmäinen peli. Kuukausiin en omistanut muita pelejä, joten Halo on höynätty edestakaisin yksin, veljen ja monien kavereiden kanssa monella eri vaikeustasolla. Nyt ei tarjolla ollut kovin montaa peliä, joten oli luonnollista palata Halojen pariin.
Halo: Combat Evolved (Xbox)
Vaikeustasona Legendary.
Alkuperäisen Halon kampanjan olen viimeksi pelannut varmaan ennen jatko-osia. Tämän jälkeen olen pelannut sen Anniversary Editionin muodossa 2011, ja satunnaisia tasoja eräässä vuosittaisessa tuttujen videopeliviikonlopussa. Pelin kuitenkin muistan lähes kuin omat taskuni.
...paitsi sen järkyttävän dia-shown, jota peli on euroopassa. Framerate on 25fps, paitsi ettei se ole edes lukittu, vaan kaikkea väliltä 10-25 sen mukaan mitä ruudulla tapahtuu. Hahmo tuntuu juoksevan tervassa, hyppäävän kuussa ja kaikki tapahtuu huomattavalla viiveellä. En suosittelisi
kenellekään pelin PAL-version pelaamista tässä muodossa enää. Jos haluaa pelata alkuperäistä alkuperäisillä välivideoilla, pitää olla joko NTSC-versio tai PC-käännös.
Hyvyydestä kuitenkin kertoo se, että teknisesti surkea tuote kelpasi tästä huolimatta loppuun asti ja vieläpä vaikeimmalla. Vähän yli puoliväliin asti peli on mitä erinomaisin. Pyssyt, viholliset ja ajoneuvot ovat kaikki sopivan tehokkaita ja omanlaisiaan, jotta peli pysyy mielenkiintoisena. Ainoa harmi on Hunterit, jotka muuttuvat aika tylsiksi, kun ne voi tappaa yhdellä ylitehokkaan pistoolin laukauksella. Puolivälissä paljastettava Flood oli alunperin yllätys, eikä edes niin huono kuin sen muistin. Floodi tuo tullessaan jänniä hetkiä, kun vihollisevat taistelevat keskenäänkin eikä vain pelaajaa vastaan.
Pelin parhaat tasot ovat Halo ja The Silent Cartogapher. Molempia yhdistää hieman avoimempi tasosuunnittelu, vaikka mikään avoin maailma olekaan. Ensin mainitussa pitää jälkimmäisellä puoliskolla paikallistaa ja puolustaa kolme pelastusalusta - järjestys vapaa. Jälkimmäisessä taas koko saaren voi kiertää ympäri ja eräässä umpikujassa käydä, ennen kuin sinne pitää palata myöhemmin. Mitään tällaista ei nähdä tämän jälkeen ainoassakaan pelaamassani Halossa. Muita erinomaisia tasoja ovat Assault on the Control Room (copypaste-huoneista huolimatta) ja 343 Guilty Spark. Truth and Reconciliation on puoliksi hyvä, kunnes mutta puolen välin jälkeen kenties pelin ärsyttävin ja vaikein, kun pistoolia ei tarjota ja muut tehopyssyt ovat vielä esittelemättä. Jos kiikarikivärin kadottaa, voi melkein jo resetoida koko konsolin.
Loppua kohden sitten alkaa kiire ja viimeistelemättömyys näkymään. Library ei ole tasona täysin huono, mutta sen pitäisi olla puolet lyhyempi. Se on nyt liian yksitoikkoinen ja iso harppaus siitä, miten peliä siihen asti pelattiin. Tämän jälkeen Two betrayals on jännä idea pelata taso takaperin... mutta siihen valittiin Assault on the Control room, joka on ensinnäkin himmeän pitkä, ja toiseksi copypaste-huoneet alkavat tulemaan jo korvista ulos. Toinen iso ongelma loppupuolella on Flood, tai tarkemminkin sen spawnit. Legendarylla joistakin käytävistä vain pukkaa aaltoa toisen perään, takapuoleen spawnaavia itsemurhapommittajia ja kaikkea muuta hampaiden kiristyksien aiheuttajaa.
Viimeisiä harmaita hiuksia aiheutti lopun ajoneuvo-osuus, warthog run. Mitään muuta hommassa ei ole varsinaisesti vikana, paitsi se ettei välitallennusta ole. Viimeisessä hypyssä AI-apuri käskee ajamaan täysiä, mutta jos sen teet, auto sukeltaa alas niin pitkälle, että pelimoottori tapattaa pelaajan kun olettaa sen tippuneen liian kauan. Sitten vaan koko ajoneuvohomma alusta.
Loppujen lopuksi jäi hyvä mieli. Legendarylla oli typeriä kohtia, mutta vaikeustaso tuntui pääosin tasapainoiselta ja homma reilulta. On kuitenkin tilanteita, jossa kaksi kannettava asetta tuntui liian pieneltä määrältä - jokin on vialla, jos jahkailee raketinheittimen poimimisen kanssa. Panokset loppuvat nopeasti, ja jos vaihdettua asetta palaa hakemaan, se saattaa olla kadonnut ilmaan sillävälin. Hetket, jolloin tarjotaan raketinheitintä tai kiikarikivääriä ihan parilla panoksella, tuntuvat olevan suunnattu co-opia varten.
...mutta nyt pelatessani käsissä on mammuttaminen juoniaukko. Jos Halot tuhosivat Floodilta kaiken syötävän galaksien mitalta, miten Flood selvisi pelin tapahtumiin asti?
Halo 2 (Xbox)
Vaikeustasona Heroic (pääosin*) - Legendaryn olen sadistisuudessaan jo kärsinyt, ja kerta sitä laatua riitti.
Jos Halo oli ensimmäinen konsolipelini. Halo 2 oli ensimmäinen ja viimeine peli, josta olin täysin hypettynyt. Katsoin innolla sen ajan E3-trailerit ja se oli kaveriporukan kuuma puheenaihe. Kun huhut Helsingin stockmannilla pyörivästä moninpelidemosta kantautuivat, sitä lähdettiin ihan porukalla pällistelemään. Kaikki lupaus maan puolustamisesta ja uusista ominaisuuksista tuntuivat älyttömän hyviltä.
Varsinaisesta julkaisusta tai kampanjatunnelmista ei paljoa jäänyt mieleen. Ilmestyi pari päivää syntymäpäiväni jälkeen, ja ehdin sitä ekana iltana ehkä tunnin. Muu on hämärää. Kampanja ei jostain syystä erityisesti iskenyt, mutta en muistanut miksi. Toinen pelihahmo tuntui kummalta, maata ei puolustetukaan, ja homma loppui cliffhangeriin. Jos ensimmäisen Halon pelasin ehkä lähes tusina kertaa, jatko-osan varmaan kolmesti (yksin, veljen kanssa ja myöhemmin Legendary-kärsimys kaverin kera). Koskaan en kuitenkaan jäänyt kokemusta kamalasti pohtimaan, koska keskityin varmaan moninpeliin. Ottaen huomioon miten kamalasti odotin Halo 2:sta, on vaikea ymmärtää, ettei Halo 3 tai X360 herättänyt juurikaan ajatuksia, ja pelasinkin trilogian päätöksen vasta kaksi vuotta julkaisunsa jälkeen.
Siirryin pelaamaan ilman ennakko-odotuksia, koska muistelin suurimman pettymyksen olleen cliffhanger-lopetus ja pelin sijainti pääosin pois maapallolta. Alkufiilikset olivat positiiviset. Diashown jälkeen lukittu 30fps tuntui absurdisti täysin sulavalta. Toiminta oli kumman nopeatempoista, mutta se soljui ihan mukavasti.
Tasoja on pelin valikon mukaan 15. Tämä on emävale. Ensimmäinen "taso" on alkuvideo, toinen on 5 minuutin tutoriaali, yksi käynnistelytaso ja tämän jälkeen 6 tasoa, jotka on valikossa jaettu puoliksi. Minä lasken 7, mutta peli piti saada näyttämään valikossa paremmalta.
Seuraava emävale on aseiden määrä. Myös 15. Mutta kun peliä alettiin pelaamaan Arbiterin näkökulmasta, niin muutamalla laser-pyssyllä ei kokonaisia tasoja pelata, ja jollakin ilveellä ihmisten aseet pitäisi saada käyttöön. Ratkaisu on duplikoida ne alienaseiksi hieman eri ulkonäöllä. Nyt on tuplasniput, tuplarynkyt, tuplasingot, tuplakaikki. Kokonaan uudenlaisia aseita on kolme: Brute Shot, Energy Sword ja Sentinel Beam. Niistä ensimmäinen on tehoton lussu, ja toinen ajaa samaa asiaa kuin haulikko. Kolmas on täysin turha kaikissa tilanteissa. Ajoneuvohinkin lisättiin lähinnä alien-kopio ihmisten Warthogista.
Muutaman tason jälkeen ymmärsin, miksi en pelistä niin välittänyt. Pelistä tuli järisyttävän nopea. Vihollisten time-to-kill on muutama sekunti ja reaktioaika on puhdas nolla, naamaa ei viitsi edes Heroicilla kamalasti näyttää. Viholliset ovat ihan älyttömiä bullet spongeja. Kaikki pelin aseet kokivat järkyttävän nerffin, kranaatit eivät tapa juuri ketään. Pelistä tuli pelkkä headshot-festivaali, koska viholliset kestävät suojaamattomina pääosin 1-2 pääosumaa, mutta kroppaan tusina tai lipas. Samalla viholliset ovat täynnä 1-2 tappavia tehokoneita, jota löytyy ihan joka nurkan takaa. Kuolema on usein täysin pois pelaajan käsistä, koska tämä nurkan takana odottaa vihollislauma, joka tappaa sinut sekunnissa.
Vihollisia on samaan aikaan ruudulla vähemmän, mutta niitä spawnataan paikalle enempi ja näkyvämmin. Kulmien takaa vaan ilmestyy lisää joukkoja. Nopeuden muutos on saanut aikaan myös jonkun aivokuoleman. Päätaktiikka on nykyään rynniä päin. AI on selvästi aiempaa pässimpi. Viholliset odottavat kiikarilaukauksia paikoillaan, eivätkä enää hakeudu suojiin tai juuri yritä kiertää. Vaikeustasosta tämä ei ole kiinni.
Juonesta tuli yhtäkkiä avaruusooppera. Viholliset alkoivat puhua englantia, ja MasterChiefin maapallon pelastuksesta pelattiinkin puolet vihollisjoukoissa, joilla alkaa sisäiset riidat. Suuntana uusi Halo-rinkula.... ja sama vanha Flood. Isompi juoni, järkyttävämmät aukot. Kuka Floodin päästi vapaaksi tällä kertaa? Miksi jokaiselle Halolle on säilötty samaa paskaa? Miksi Guilty Spark tekee yhteistyötä liittouman kanssa, joka
ei halua laukaista Haloa? Miksi uudella Halolle sentinelit hyökkäävät heti Arbiterin kimppuun, vaikka ne alkuperäisessä nimenomaan auttoivat kaikkia, jotka halusivat laukaista Halon? Miten täysin ilman ravintoa eristetystä Floodista voi kasvaa ajatteleva (...ja englantia puhuva) Gravemind? AAAaaaaaaaaaaaaaa....
...ja tasoissa mutkat suoriksi. Semiavoimista tasoista tehtiin paria poikkeusta lukuunottamatta ahtaita ja vahvasti skriptattuja putkia. Ajoneuvokohtauksia on selvästi lisätty, mutta yhtäkkiä ne on täysin tasapaksua skeidaa. Halon Assault on The Control Roomissa tankin saaminen oli pelin voimahetkiä, jolloin Legendaryllakin ajelu oli yhtä jyräämistä. Kakkosessa tankilla ajellaan neljästi vai viidesti. Ymmärrän, miksi se jätettiin alunperin yhteen kertaan. Tankkeilu on pidemmän päälle puuduttavaa. Mutta sitä ei voi sivuuttaa, koska tyhjästä spawnataan jatkuvalla syötöllä kiitureita, lentokoneita ja tankkeja. Kun alunperin kiitureita näkyi koko pelissä ehkä kourallinen, niitä tuhotaan nyt arvaten noin 60 ja tankkeja vähintään tusina.
Ja koska Covenanteilla pelataan lähinnä Floodia vastaan, piti Floodiakin uudistaa... tekemällä niistä muiden vihollisten kaltaisia, mutta hirveämpiä. Nyt ne ovat sekä bullet spongeja, että satunnaisesti niillä on suojat. Ne eivät enää juokse hitaasti kohti, vaan adhd-nopeudella juoksevat edestakaisin. Yhtäkkiä ne osaavat muuten ajaa autoja, tankkeja ja niistä tuli vielä 10x ärsyttävämpiä kuin aiemmin.
Täysin uudet viholliset ovat kaikki täysin kamalia lisäyksiä. Joka paikka on täynnä uutta kiikarikivääriä kantavaa vihollista, joka tekee tasoista uuvuttavia ja yllätyskuolema voi seurata mistä tahansa. Lentävät kirput ovat hauska ajatus, mutta niitä spawnataan aina paikalle joku 10, ja ne ovat aina automaattinen kuolema varautumattomalle. Brute apinat ovat hauska idea, kunnes ne korvaavat elitet kokonaan. Yksitoikkoisempi vastus, joka on käsittämätön bullet sponge.
4 vitun kiikarikiväärin laukausta päähän. Samalla ne voivat raivostua, ja laukata päälle lyönneillä, jossa on muuten puolen sekunnin tauko seuraavaan lyöntiin.
Mitä pidemmälle päästään, sitä työläämpää ja tasapaksumpaa pelaamisesta tulee. Todella paha merkki, kun näkymättömyydellä yrittää pelaamisen sijaan skipata osioita, ja viimeinen ajoneuvo-osuus ajetaan kiiturilla boosti päällä toivoen, ettei viholliset ehdi tappaamaan.
Toiseksi viimeisessä tasossa tässä jatkuvasta instagib-spawn paskasta ja putkitasosta katkesi kamelin kaula. Lopetin kesken. Siirryin suoraan päätöstasoon ja *laskin vaikeustason normaaliin, koska en vain yksinkertaisesti jaksanut.
Halo 2 kärsii todella pahasta tasapainon puutteesta, mutta vielä pahemmasta Yngwie Malmsteen -aivovammasta.
How can less be more? It is impossible. More is more. Kaikkea on enempi, mutta se kaikki on huonompaa kopiota edellisestä.
Pelin päätteeksi mielessä sykki lähinnä ärsytys ja viha. Pelin aikana tuhisin, kiroilin, väänsin ja paukutin pari kertaa ohjainta sohvaan. En muista, koska viimeksi olisi jokin peli vituttanut näin paljon. Aikoinaan suhtauduin siihen lähinnä yhdentekevästi, mutta nyt pakko sanoa, etten voi enää sietää koko peliä. Alkuperäisessä Halossa oli nähtävissä osittain samoja ongelmia, mutta jotenkin ongelmien skaala ja koko pelin pohjautuminen muutamaan aseeseen ja pelkkiin headshotteihin sai totaalihajoamisen aikaan. Paskin Bungien tekemä Halo. Melkoista ajatustenvirtaa suolsin, mutta
olen täysin yksimielinen tämän Youtube-videon kanssa.
En aio koskea Halo 2 enää ikinä.
...enkä edes muistanut vielä mainita bugeista, jota koin enemmän kuin Bethesda-pelejä viimeksi pelatessani. Ja siitä paskasta rokista ja kitaranvingutuksesta, jota soundtrack oli yhtäkkiä täynnä.
----
Halo: CE oli mukava pelata, ja voisin pelata joskus vielä. En kuitenkaan missään nimessä orkkis Xboxilla. Tämä pelikerta ja Halo 2 kokemus saivat minut kuitenkin vakuuttuneeksi siitä, että en ole menettänyt Halo 2 Anniversaryn osalta mitään, ja Halo: Master Chief -collection ei ole tarvetta hankkia PC:lle. Aikansa kutakin. Halo 3 ja Reach ovat jälleen toimivaa räimettä, mutta niistä kaipaan uusintakierrosta ehkä sitten 5-10 vuoden päästä.