Mulla meni kilpa-ajotehtävään pari kymmentä yritystä. Pelasin toki hardilla. Jäi traumat.Mafia Definitive Edition
Alkuperäistä Mafia 1:stä ei tullutkaan koskaan pelattua läpi. Paljon kyllä lukenut hehkutuksia siitä ja nyt piti lähteä kokeilemaan ihan kunnon remakea. Oli kyllä hyvä peli. Hahmot, tarina ja tehtävät aivan huippuluokkaa. Maailma oli tunnelmallinen ja yksityiskohtainen ja grafiikatkin olivat nätit. Heijastuksia tuli myös ihmeteltyä, kun näyttivät paikoin säteenseurannan tuotokselta. Oli kuitenkin jokin muu teknologia käytössä tuossa. Ajaminen oli mukavan realistista ja kilpa-ajotehtävää saikin jyystää pari kertaa, että meni putkeen.
Toki maailma oli aika lineaarista kulissia. Tehtävien ulkopuolella ei oikein ollut mitään tekemistä. Olisin mielelläni nähnyt tuosta kaupungista isommankin version, jossa olisi sivutehtäviä ja paikkoja, joissa käydä tehtävien ulkopuolella. Nyt pelin pituus oli ihan hyvä ottaen huomioon putkimaisen tarinankulun.
Mafia 2 Definitive Edition
Perään piti vetää vielä Mafia 2 uudestaan ja tällä kertaa remasteroituna. Hirveästi ei ollut ulkonäössä alkuperäiseen Mafia 2:een muutoksia. Valaistus näytti paikoin paremmalta ja tekstuurit olivat tarkemmat. Pidin kuitenkin tuosta pelistä ykköstä enemmän. Mukavaa vaihtelua, kun Mafia 2 sijoittuu useampaan eri vuodenaikaan ja ajankohtaan. Talvella oli hauska suditella autoilla kylki edellä eteenpäin ja kesällä Empire Bay heräsi eloon. Vähän vaihtelua toi myös pienet tekemiset kartalla, vaikka ei niillä paljon painoarvoa ollut. Tykkäsin, kun autoja sai kustomoida ja takaa-ajot oli intensiivisiä, kun välillä piti käydä vaihtamassa kilvet autoon ja ostamassa uudet kuteet.
Tarina, hahmot, ajaminen ja tehtävät olivat tuossakin rautaa. Joe oli aivan huikea hahmo ja uskollinen loppuun asti. Automaattinen tallennus tuotti paikoin tuskaa, kun olin romuttanut useita autoja, jotta sain hankittua jonkun hienon kulkuvälineen itselleni ja sitten peli ei ollutkaan tallentanut. Kerran peli myös kaatui, kun edellinen tallennus oli kaukana. Lisäksi paikoin oli aivan jäätäviä FPS-droppeja, eli FPS oli pitkään 30 paikkeilla, kunnes tehtävä vaihtui.
Harmi, kun Mafia 3 on niin huono. Yritin pelata sitä, mutta en vain jaksanut itseään toistavaa tarinaa ja päätehtäviä, joissa ei ollut oikein mitään vaihtelua. Aikanaan myös optimointi, bugisuus ja grafiikat olivat pettymys ja tuossakin olisi voitu laittaa kartalle enemmän tekemistä. Maailma oli nätti ja soundtrack rautaa. Nyt on huhua, että Mafia 4 sijoittuu Mafia 1 edeltävään aikaan ja on vielä enemmän lineaarinen putkijuoksu. Ennemmin näkisin Mafia 3:n tapaisen ison ja avoimen maailman, mutta kunnolla panostettuna.
Kakkosen pitäisi pelata joskus ihan loppuun ja kolmosen myös. Kolmonen on mun mielestäni vähän aliarvostettu, vaikka toki se toistakin itseään. Itse olen myös siitä kummallinen kun pidän ekasta Assasin Creedistä.