Viimeksi pelaamasi peli ja mietteitä siitä

Witcher 3: Hearts of Stone (PC)

Toista kertaa peluussa tämä lisäri. Viimeksi pelasin suoraan peruspelin perään ja ähky oli valtava, nyt jätin pelin yhen pelin väliin ja aikaakin ehti kulua pari viikkoa ennen tämän aloitusta. Pari sivutehtävää pelasin vissiin vähän ku vahingossa peruspeliä pelatessa, mutta toisaalta nyt törmäsin pariin peruspelin sivutehtävään tätä pelatessa. Kaikki hyvin lyhkäsiä.

Tätä on kovasti kehuttu erityisesti kirjoituksen ja pahiksen osalta, mutta ite en kyl tälle lämpeä nyt enkä silloin. Ihan ok, mutta ihan muutamaa huippua lukuunottamatta jää jotenki todella ohkaseksi. Vaikutelmana on, että "tän olis varmaan pitänyt olla pitempi ja rikkaampi". Varsinki heist missio on jotenki todella köykänen eikä tuo häätehtäväkään ole mitenkään erityisen hieno ollakseen merkittävä osa main questia. Tuntui enemmän sekin semmoselta pitkäksi venytetyltä sivujuonteelta. Heistin osalta alko lähinnä miettimään, et tuliko tämä siihen samaan aikaan ku tämä "heist" tyyppinen kerää porukka, ryöstä pankki, pelityyli oli suosiossa(GTA, PAYDAY, Biowaren miehistönkeräyspelit). Gaunter O'Dimm on ihan hyvä antagonisti, mutta jää todella vähän käytetyksi ja loppu on varsin antikliimaksi, juokse tuonne, riko seinä, heihei.

Pelikartta on se sama kuin peruspelissä, laajennettuna kartan oikeaan ylänurkkaan jota peruspelissä ei käytetty ollenkaan. Osa tehtävistä sijoittuu myös tutuille seuduille, pääasiassa peruspelissä vähälle käytölle jääneeseen Oxenfurtiin. Muuten ei juurikaan pyöritä Pontarin eteläpuolella tai Novigradissa. Sinällään alue on siis uusi, mutta tuntuu siltä samalta vanhalta. Maaseutua on enemmän ja asiat siellä on lähinnä hirviön pesiä ja ritareiden leirejä. Aika vähän on tutkittavaa ja sivutehtäviä mikä vähän kuin korostaa että koko Hearts of Stone on yksi pitkä sivutehtävä.

Pelillisesti ei juuri tuoda ihmeitä, yksi kauppias tarjoaa enchanteja itemeihin, mutta koin ne jotenkin 'turhiksi'. Netissä näyttää jotku kommentoineen, että olis hyviäkin ne, mutta ei ollut tarvetta. Haastetta on minusta kuitenkin lisää peruspeliin verrattuna ja varsinkin pomovastustajat oli oikeasti reilusti haastavampia kuin mitä peruspelissä missään vaiheessa. Olgierin ja haudankaivajan kanssa sai oikeasti käytellä pulloja death marchilla.

Nyt voi sanoa, että jos joskus vielä jostain syystä W3 pariin palaa, nii voi skipata tämän sisällön. Edes graafisesti ei tarjoa mitään minkä vaikka joku 20v päästä tuleva remake boostais uusiin sfääreihin.
 
Witcher 3: Hearts of Stone (PC)

Toista kertaa peluussa tämä lisäri. Viimeksi pelasin suoraan peruspelin perään ja ähky oli valtava, nyt jätin pelin yhen pelin väliin ja aikaakin ehti kulua pari viikkoa ennen tämän aloitusta. Pari sivutehtävää pelasin vissiin vähän ku vahingossa peruspeliä pelatessa, mutta toisaalta nyt törmäsin pariin peruspelin sivutehtävään tätä pelatessa. Kaikki hyvin lyhkäsiä.

Tätä on kovasti kehuttu erityisesti kirjoituksen ja pahiksen osalta, mutta ite en kyl tälle lämpeä nyt enkä silloin. Ihan ok, mutta ihan muutamaa huippua lukuunottamatta jää jotenki todella ohkaseksi. Vaikutelmana on, että "tän olis varmaan pitänyt olla pitempi ja rikkaampi". Varsinki heist missio on jotenki todella köykänen eikä tuo häätehtäväkään ole mitenkään erityisen hieno ollakseen merkittävä osa main questia. Tuntui enemmän sekin semmoselta pitkäksi venytetyltä sivujuonteelta. Heistin osalta alko lähinnä miettimään, et tuliko tämä siihen samaan aikaan ku tämä "heist" tyyppinen kerää porukka, ryöstä pankki, pelityyli oli suosiossa(GTA, PAYDAY, Biowaren miehistönkeräyspelit). Gaunter O'Dimm on ihan hyvä antagonisti, mutta jää todella vähän käytetyksi ja loppu on varsin antikliimaksi, juokse tuonne, riko seinä, heihei.

Pelikartta on se sama kuin peruspelissä, laajennettuna kartan oikeaan ylänurkkaan jota peruspelissä ei käytetty ollenkaan. Osa tehtävistä sijoittuu myös tutuille seuduille, pääasiassa peruspelissä vähälle käytölle jääneeseen Oxenfurtiin. Muuten ei juurikaan pyöritä Pontarin eteläpuolella tai Novigradissa. Sinällään alue on siis uusi, mutta tuntuu siltä samalta vanhalta. Maaseutua on enemmän ja asiat siellä on lähinnä hirviön pesiä ja ritareiden leirejä. Aika vähän on tutkittavaa ja sivutehtäviä mikä vähän kuin korostaa että koko Hearts of Stone on yksi pitkä sivutehtävä.

Pelillisesti ei juuri tuoda ihmeitä, yksi kauppias tarjoaa enchanteja itemeihin, mutta koin ne jotenkin 'turhiksi'. Netissä näyttää jotku kommentoineen, että olis hyviäkin ne, mutta ei ollut tarvetta. Haastetta on minusta kuitenkin lisää peruspeliin verrattuna ja varsinkin pomovastustajat oli oikeasti reilusti haastavampia kuin mitä peruspelissä missään vaiheessa. Olgierin ja haudankaivajan kanssa sai oikeasti käytellä pulloja death marchilla.

Nyt voi sanoa, että jos joskus vielä jostain syystä W3 pariin palaa, nii voi skipata tämän sisällön. Edes graafisesti ei tarjoa mitään minkä vaikka joku 20v päästä tuleva remake boostais uusiin sfääreihin.
Meikästä paras DLC ikinä ja paras osa koko peliä. Hyvä tarina ja hienoja yksityiskohtia niinku tämä lasten laulu. Jälkeenpäin tullu katottua paljon videoita tuosta lisäristä, itäeurooppalainen mystiikka ja aikuisten sadut isku lujasti. Kirjoituksesta pidän paljon ja alkupuolen risteyksen tapaamisessa sanottiin vaikka mitä jotka vasta tajusi myöhemmin. Huippukohtia oli useampi ja ne jäivät hyvin mieleen, jos ne eivät olisi iskeneet niin tuskin oisin tuosta niin paljoa tykännyt. Pitivät pitkään mielenkiintoa yllä.

Heist-tehtävä ei kiinnostanut ja oli heikointa antia, olin vähän yllättynyt kun kuulin sitä kehuttavan myöhemmin. Saatoin tosin vastata johonkin sitä koskevaan kysymykseen "väärin" ja peli hyppäsi joidenkin kohtien yli. Pääpelissähän katosi kokonaisia NPC:itä ja niiden tehtäviä jos ei löytynyt edellisten Witcher pelien saveja koneelta ja kysyttäessä vastasi "Joo, tapoin sen". NPC-tehtävän tilalla oli joku geneerinen "tapa haamut tältä maatilalta". Sama koski perustehtäviäkin, "Teetkö tämän tehtävän?" "En." "Ok, painu vittuun sit. (15 experience gained)"

Pääpelissä olin saanut huonoimman lopun ja harmitti ihan oikeasti kun sitä hierottiin naamaan loppukohtauksissa. Olin jopa vähän loukkaantunut useamman päivän ennenkuin aloitin tuon lisärin. :D Saattoi olla yksi syy miksi DLC tuntui paremmalta ja helpottavalta... DLC:n lopussa ois saanu neuvoja parhaan lopun saamiseen, mutta olin tietysti tehnyt sen jo.
 
Meikästä paras DLC ikinä ja paras osa koko peliä. Hyvä tarina ja hienoja yksityiskohtia niinku tämä lasten laulu. Jälkeenpäin tullu katottua paljon videoita tuosta lisäristä, itäeurooppalainen mystiikka ja aikuisten sadut isku lujasti. Kirjoituksesta pidän paljon ja alkupuolen risteyksen tapaamisessa sanottiin vaikka mitä jotka vasta tajusi myöhemmin. Huippukohtia oli useampi ja ne jäivät hyvin mieleen, jos ne eivät olisi iskeneet niin tuskin oisin tuosta niin paljoa tykännyt. Pitivät pitkään mielenkiintoa yllä.

Heist-tehtävä ei kiinnostanut ja oli heikointa antia, olin vähän yllättynyt kun kuulin sitä kehuttavan myöhemmin. Saatoin tosin vastata johonkin sitä koskevaan kysymykseen "väärin" ja peli hyppäsi joidenkin kohtien yli. Pääpelissähän katosi kokonaisia NPC:itä ja niiden tehtäviä jos ei löytynyt edellisten Witcher pelien saveja koneelta ja kysyttäessä vastasi "Joo, tapoin sen". NPC-tehtävän tilalla oli joku geneerinen "tapa haamut tältä maatilalta". Sama koski perustehtäviäkin, "Teetkö tämän tehtävän?" "En." "Ok, painu vittuun sit. (15 experience gained)"

Pääpelissä olin saanut huonoimman lopun ja harmitti ihan oikeasti kun sitä hierottiin naamaan loppukohtauksissa. Olin jopa vähän loukkaantunut useamman päivän ennenkuin aloitin tuon lisärin. :D Saattoi olla yksi syy miksi DLC tuntui paremmalta ja helpottavalta... DLC:n lopussa ois saanu neuvoja parhaan lopun saamiseen, mutta olin tietysti tehnyt sen jo.
Esim tuo laulu on yks esimerkki missä Witcherin immersio rikkoutuu joka kerta. Ne odottaa että saavut ja alkaa sit laulamaan sitä alusta. Sama monessa kylässä, aina samat jutut ku saavut paikalle. Sanat kuulee jo peruspelissä kertaalleen mut alkaa ärsyttää jo toisella kuulemalla. Ärsyttävä trope ylipäätään tuo "creepy lastenlaulu".
 
Small Saga (PC)

Small Saga on enimmäkseen yhden tyypin, Darya Noghanin tuotos. Se on oldschool-japsirope, josta itselläni tuli mieleen Final Fantasy VI. Päähahmo Verm on hiiri, joka veljensä kanssa lähtee ryöstämään jumalten aarreaittaa ja päätyy jahtaamaan mystistä Keltaista jumalaa. Muutkin pelihahmot ovat siis erilaisia jyrsijöitä, kuten hiiriä, kontiaisia ja päästäisiä, mistä pelin nimikin tulee. Suosikkini oli jammaava Dizi. Juoni on ihan jees, joskaan ei maatamullistava. Darya on ilmeisesti matkan varrella vaihtanut sukupuoltaan, mikä selittänee pelissä vahvana olevan sateenkaariteeman. Musiikki oli jees, varsinkin muutamassa bossitaistelussa.

Kun on rope kyseessä niin kuinkas se taistelu? No se oli ylihelppoa. Kuolin pelissä ainoastaan kaksi kertaa joista vain toinen johti game overiin. Vasta lopputaisteluissa alkoi olla pientä uhkaa ja ne olivatkin pelin kiinnostavimmat taistelut. Vaikka olenkin hakannut päätäni Miyazakin mäntyyn lukuisia kertoja, en moista aina jaksa, mutta tämä meni liikaa sinne toiseen laitaan. Toisaalta tämä on helppo aloitus genreen, jos se ei ole muuten tuttu. Pituutta tällä oli sellaiset yhdeksän tuntia kun tein löytämäni sivutehtävät. Tekijä oli mukana myös aiemmin tykkäämässäni Aviator Attorneyssä ja se kolahti itselleni paremmin, mutta ei tämäkään huono ollut. Vähän oudosti tästä ei ole sivua PCGamingWikissä, mutta Steamista löytyy ja lähtee käyntiin vaikka suoraan exestä ilman, että gaben.exe olisi käynnissä.
 
SurrounDead [PC]

Tollanen "pikseli-Dayz" early accessissa. Viihdyttävää zombie survival looter-pelailua. Tulossa moninpelikin ilmeisesti, tällä hetkellä vain yksinpeli.
Kuusi tuntia hurahtanu peliin melko nopeesti. Vaikeustasoa pystyy säätämään oman mielen mukaan kuten myös lootin määrää yms.

 
Detroid: Become Human

PS+ Collectionissa oli tämä peli ja tullut kuultua hyvää tästä. Peli tempaisi kyllä mukaansa alussa ja saattoi Karan osuus mennä tunteisiinkin hieman. Muiden osuudet ei niin kolahtanut kovaa, varsinkin Connor jäi etäiseksi, varsinkin kun ei oikein heti hiffannut mihin suuntaan kannatti peliä pelata. Loppupuoli pelistä kyllä lässähti aika lailla, lisäksi yksi väärä valinta vesitti mielenkiinnon lopusta. Täytyy katsoa miten eri vaihtoehto mielenosoitus-valinnassa vaikuttaa loppuun.

Kontrollit oli alussa melkoista tuskaa, vähän väliä päin seiniä ja törmäilyä esineisiin, loppua kohden pääsi sisään mutta varsinkin laivakohtaus oli taas sellaista, että. QTE oli ihan toimiva keino saada peliin pelaamista, vähän tuli välillä sekoilua kun kuvakkeet tuli yllättäen mutta sen takia kokoajan pitää olla varuillaan.

En ihan ollut kokonaisuuteen tyytyväinen, peli kun lässähti aika lailla puolivälin jälkeen. Kontrollit ei oikein suju. Graafisesti peli oli kyllä täysi kymppi ja varsinkin äänimaailma Pulse3d-kuulokkeiden avulla oli aika messevä.

Arvosana 3/5

Ohessa vielä läpipeluu.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Mun mielestä tämä ei ole edes peli. Interaktiivinen video ennemminkin. Koko ajan tulee ohjeita ruutuun mitä nappia pitää painaa. Onneksi ei maksanut kuin alle 15€.
 
Mitäs autopelejä pelailet?
Project Cars 2 on se joka yleensä aina käynnistyy, vaikka muita tulee kokeiltua. Assettoa ja Automobilista 2:sta on sellaisia "siirryn niihin, kun on aikaa", mutta tiedä sitten tuleeko niitä oikeasti koskaan pelattua. Mud Runner on sitten taas sellainen rentoon ratinpyörittelyyn sopiva, erinomaista viihdettä
 
Resident Evil 3 Remake (PC)

En ole ikinä pelannut yhtäkään Resident Evil-sarjan peliä muuten kuin kokeillut vähäsen, mutta suunnilleen tiedän millaisia ne on. Kesällä pelasin tästä sen ilmaisen demon, ja pidin kovasti, kun olen halunnut tämmöistä zombie apocalypse peliä moderneilla grafiikoilla pelata, missä on oikeanlainen tunnelma. Emopelikin löytyi silloin steamistä alennuksesta, mutta säästelin tämän pelaamista vasta näin halloweenin lähituntuviin.

Aikapaljon pettyneitä arvosteluita sai julkaisun aikoihin kun on jokseenkin lyhyempi ja vähän erilaisempi alkuperäiseen verrattuna, mutta itse tykkäsin. Varsin kiva zombie räiskintä ja oli myös hyvän pituinen, ei ollut ihan överipitkä peli. Meikäläisen makuun tarpeeksi jännitystä ja kauhuselviytymistä vaikka painottuukin enemmän toiminnan puolelle kuin alkuperäiset, joiden tankkikontrollien sijaan nekin on tietysti modernisoitu, mistä en itse valita. Vaikka ne tankkikontrollit lisäävätkin oman haasteensa ja mausteen siihen kauhuselviytymiseen, niin vaikka pelasin PC:llä, käytin silti ihan peliohjainta, koska se löi kivaa jännitystunnelmaa tähtäämisen suhteen, kun ei voi hiirellä tähdätä joka kerta tarkkoja laukauksia, kun kutejakaan ei ollut loputtomasti. (Pelasin keskivaikealla vaikeustasolla) Pelin loppuvaiheessa ammusten suhteen mentiinkin jo jälkihöryillä ja sai vähän säännöstellä ammuksia, että mihin mörköihin tarivitsee kuteja upottaa. Se taisteluveitsi oli kyllä naurettava lelu, millä ei tehnyt yhtikäs mitään vihollisia vastaan. Sillä korkeintaan hajotetaan niitä laatikoita, keräilyleluja tai tarkistetaan että kuoliko se zombie nyt lopullisesti. Loppuvaiheessa kun tehdään sitä rokotetta ja mennään siitä huoneesta, missä on niitä lasitankkeja ja kolme aika vahvaa mörköä käy kimppuun, ei mulla ollut muuta kuin se samperin linkkuveitsi aseena. Pitikin uudelleenyrityksissä sitten miettiä tuota ammusstrategiaa että riittäisi tulivoimaa niihin kolmeen mörköön.

Ja pelin päämörkö itse Nemesis...alkuun oli ihan jännä joo, mutta pelin edetessä alkoi käydä pikemminkin ärsyttäväksi "taasko se nyt tulee tuolta" kun kohtaamiset tämän kanssa pelin puolivälin jälkeen olivat enemmän vain pomotaisteluita, kuin selviytymistaistelua. Ja juonen osalta Nemesis jäi aika ohueksi/mitäänsanomattomaksi. Paljoa ei tästä tyypistä nyt irti saanut.

Graafisesti myös varsin hyvän näköinen, eka peli minkä pelasin HDR:llä ja OLED-näytöllä, näytti oikein hienolta.

Naurettavaa paskaa Capcomilta pistää Jillin klassinen outfit maksulliseksi, mutta pelin läpäistyä STARS-outfitin voi avata pelissä ihan normaalisti. Joka tapauksessa itse ostin tuon klassisen outfitin, kun ei kuitenkaan ollut niin kallis ja on kuitenkin ikoninen asu. Vähän tympeää toimintaa silti.

Ostin kesällä Resident Evil 2 Remaken myös, niin voisi ehkä senkin pelata. Omistan Gamecubelle myös Resident Evil remaken, mutta mitä ei ole vaan tullut pelattua, niin ehkä pitäisi sekin laittaa tulille, tai ehkä hommata se PC:lle.
 
Resident Evil 3 Remake (PC)

En ole ikinä pelannut yhtäkään Resident Evil-sarjan peliä muuten kuin kokeillut vähäsen, mutta suunnilleen tiedän millaisia ne on. Kesällä pelasin tästä sen ilmaisen demon, ja pidin kovasti, kun olen halunnut tämmöistä zombie apocalypse peliä moderneilla grafiikoilla pelata, missä on oikeanlainen tunnelma. Emopelikin löytyi silloin steamistä alennuksesta, mutta säästelin tämän pelaamista vasta näin halloweenin lähituntuviin.

Aikapaljon pettyneitä arvosteluita sai julkaisun aikoihin kun on jokseenkin lyhyempi ja vähän erilaisempi alkuperäiseen verrattuna, mutta itse tykkäsin. Varsin kiva zombie räiskintä ja oli myös hyvän pituinen, ei ollut ihan överipitkä peli. Meikäläisen makuun tarpeeksi jännitystä ja kauhuselviytymistä vaikka painottuukin enemmän toiminnan puolelle kuin alkuperäiset, joiden tankkikontrollien sijaan nekin on tietysti modernisoitu, mistä en itse valita. Vaikka ne tankkikontrollit lisäävätkin oman haasteensa ja mausteen siihen kauhuselviytymiseen, niin vaikka pelasin PC:llä, käytin silti ihan peliohjainta, koska se löi kivaa jännitystunnelmaa tähtäämisen suhteen, kun ei voi hiirellä tähdätä joka kerta tarkkoja laukauksia, kun kutejakaan ei ollut loputtomasti. (Pelasin keskivaikealla vaikeustasolla) Pelin loppuvaiheessa ammusten suhteen mentiinkin jo jälkihöryillä ja sai vähän säännöstellä ammuksia, että mihin mörköihin tarivitsee kuteja upottaa. Se taisteluveitsi oli kyllä naurettava lelu, millä ei tehnyt yhtikäs mitään vihollisia vastaan. Sillä korkeintaan hajotetaan niitä laatikoita, keräilyleluja tai tarkistetaan että kuoliko se zombie nyt lopullisesti. Loppuvaiheessa kun tehdään sitä rokotetta ja mennään siitä huoneesta, missä on niitä lasitankkeja ja kolme aika vahvaa mörköä käy kimppuun, ei mulla ollut muuta kuin se samperin linkkuveitsi aseena. Pitikin uudelleenyrityksissä sitten miettiä tuota ammusstrategiaa että riittäisi tulivoimaa niihin kolmeen mörköön.

Ja pelin päämörkö itse Nemesis...alkuun oli ihan jännä joo, mutta pelin edetessä alkoi käydä pikemminkin ärsyttäväksi "taasko se nyt tulee tuolta" kun kohtaamiset tämän kanssa pelin puolivälin jälkeen olivat enemmän vain pomotaisteluita, kuin selviytymistaistelua. Ja juonen osalta Nemesis jäi aika ohueksi/mitäänsanomattomaksi. Paljoa ei tästä tyypistä nyt irti saanut.

Graafisesti myös varsin hyvän näköinen, eka peli minkä pelasin HDR:llä ja OLED-näytöllä, näytti oikein hienolta.

Naurettavaa paskaa Capcomilta pistää Jillin klassinen outfit maksulliseksi, mutta pelin läpäistyä STARS-outfitin voi avata pelissä ihan normaalisti. Joka tapauksessa itse ostin tuon klassisen outfitin, kun ei kuitenkaan ollut niin kallis ja on kuitenkin ikoninen asu. Vähän tympeää toimintaa silti.

Ostin kesällä Resident Evil 2 Remaken myös, niin voisi ehkä senkin pelata. Omistan Gamecubelle myös Resident Evil remaken, mutta mitä ei ole vaan tullut pelattua, niin ehkä pitäisi sekin laittaa tulille, tai ehkä hommata se PC:lle.
Olen alkuperäisen Re3 mennyt läpi useamminkin, sekä tämän Remaken. Musta tää Remake ihan jees. Vaikka lyhyempi onkin, niin ei tuo haitanne. Olen testannut tämän myös speedrunilla ja tunti 1 min ennätys

Hardcore/nightmare vika nemesis onkin jo kunnon vastus ;)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
291 016
Viestejä
4 983 265
Jäsenet
79 868
Uusin jäsen
peruskeijjo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom