Viimeksi pelaamasi peli ja mietteitä siitä

Blue Prince (PC)

Tuskastumisten kautta voittoon.

Poika perii isosetänsä mystisen kartanon. Sen lunastamiseen on vain yksi ehto, pitää päästä huoneeseen 46. Kuulostaa helpolta, mutta talossa on vain 45 huonetta ja ne vaihtuvat päivittäin... Peli on yhden miehen, Tonda Rosin suunnittelema (joskin muita tekijöitä on mukana iso liuta), mikä on jo itsessään hatunnoston arvoinen temppu. Se alkaa talon aulasta, jossa on kolme ovea. Aina kun oven avaa, valitaan yksi kolmesta arvotusta huoneesta. Talon toisella laidalla häämöttää mystinen eteiskamari, joka on aika selkeä tavoite. Mutta sinne pääsy ei ole aina taattu, kiitos satunnaisuuden. Monesti päivä jäikin siihen, kun kaikki huoneeni päättyivät umpikujaan. Mitä pitemmälle pelaa, sitä enemmän ymmärtää talon sääntöjä. Samalla kuitenkin tuskastuminen kasvaa, kun haluaisi kokeilla keksimäänsä uutta kikkaa ja RNG vaan naureskelee.

Mutta sitten tulee se onnekas rundi, jolloin pääsee eteenpäin. Mulla oli aiemmin tänään yksi sellainen, ja ajattelin, etten tänään enää moista koe, hyvä jos koko viikolla. Mutta kuin ihmeen kaupalla tuli vielä toinen ja peli oli läpi. Tai tarkalleen vain päätavoite, sillä talo on täynnä yhtä sun toista löydettävää. Mutta eiköhän tämä saa riittää tästä, lopussa oli sen verran hyvä fiilis, kun olin päässyt loppuun kurkkimatta ulkoisia vinkkejä. Peli tasapainoilee onnistumisen endorfian ja satunnaisuuteen tuskastumisen välillä. Totta puhuen meinasin yksi päivä lopettaa pelin kesken... Hyvä kuitenkin etten, moni on vissiin näin tehnyt, mikä on sinänsä ymmärrettävää. Aikaa tähän meni vähän alle 17 tuntia, mikä oli hieman yllättävää. Olin henkisesti varautunut pitempään urakkaan.
Tää oli aika koukuttava peli ja kaiken lisäksi sellainen, että tuo läpipeluukin on vähän häilyvä käsite, sillä kartano on tosiaan täynnä salaisuuksia. Mulla jäi peli siinä vaiheessa (ikuiselle?) tauolle, kun kaikkea muutakin pelattavaa tuli isot kasat. Tuossa vaiheessa mulla oli mittarissa ~68h.
Kyllä tuossa sai päätä hakata välillä seinään, kun ns. "kortit" ei osunut kohdilleen, tai jonkun pienen asia takia piti hinkata useampi (pelin sisäinen) päivä.
 
The Alters (PC)

Jan Dolski on osa Ally-yhtiön Dolly-tutkimusretkikuntaa etsimässä rapidium-nimistä ainetta, joka mahdollistaa elävien olentojen supernopean kasvamisen. Reissu vaan menee mönkään ja Jan on ainoa henkiinjäänyt. Yksin ei pysty tukikohtaa pyörittämään, joten hän joutuu kokeilemaan kvanttitietokoneen ja rapidiumin mahdollistamaa haarautumista, jossa hänestä luodaan klooneja erilaisilla historioilla, altereita. Syntyy Jan Teknikko, Jan Tiedemies ja niin edelleen. Juoni pyörii selviytymisen lisäksi altereihin liittyvissä moraalisissa kysymyksissä ja siinä, voiko langan päässä oleviin korporaatioheppuihin luottaa. Se on ihan jees ja päättyy omien valintojen perusteella, ainakin itselläni ihan kohtuu hyvin.

Itse peli on resurssihallintaa. Pää-Jania ohjataan niin tukikohdan sisällä kuin ulkona, jossa voi liikkua vain päiväsaikaan, yöllä säteilytasot nousevat hengenvaarallisiksi. Kuolemaan ei pääse, sillä jos sattuu saamaan liikaa säteilyä, joku altereista tulee pelastamaan. Siinä rytäkässä tosin alter itse saa säteilyä ja Kolmatta Naista lainaten, päivä kuluu hukkaan. Erilaisia resursseja pitäisi kerätä ulkoa ja tukikohta pitää pystyssä. Yleensä on vähän liikaa tekemistä, joten priorisointi on pakko. Aina uudelle alueelle siirryttäessä iskee ensin paniikki, että kuinka saa kaiken tehtyä ennen kuin aurinko nousee ja polttaa kaiken poroksi. Liikaa stressiä ei tästä kuitenkaan lopulta noussut, sillä alueet ovat sopivan kokoisia eikä normaalilla vaikeustasolla ollut lopulta isommin vaikeuksia saada kaikki tehtyä ennen kuin on aika siirtää tukikohtaa.

Teknisesti peli pyöri ihan ok UE5-peliksi. Muutama shader-piikki tuli siellä täällä vastaan, eniten ärsytti kun koitti väistellä ulkona liikkuvia anomalioita ja kamera alkoi piikkien vuoksi heilua kuin heinämies ja Jan ottaa säteilyä. Lisäksi gamepass-versiossa oli välillä käsittämättömän näköistä grafiikkaa, taisi ainoastaan XeSS olla se, millä kuvasta sai siedettävän näköistä. Ei se peliä pilannut, mutta vähän ihmetyttää kun tämä on AMD:n sponssaama peli. Tätä genreä en yleensä pelaile, siitä oli vaan sen verran pöhinää netissä, että kiinnostus ylittyi ja oli se ihan tähän käyttämäni ajan (ehkä reilut 20 h) arvoinen.
 
Indiana jones and the great circle+lisuri, läpi. Melko kädenlämpöinen 7/10. Hahmot, dialogi, juoni irrallisia copy/paste palasia mitkä eivät tuottaneet koherenttia kokonaisuutta. Pelattavuus tahmea. Puolivälistä eteenpäin tuntui että loppuispa jo mutta ei viitsinyt jättää kesken kun kerran pelistä maksettu. Tuntuu, että otettu vain elementtejä mitä indiana jonesissa pitäisi olla ja ei saatu niitä kohtaamaan oikein missään kohtaa. Ehkä olisi kannattanut tehdä joko elokuvatyylinen kokemus ja korjata hahmot+dialogi+juoni tai sitten keskittyä toimintaan ja korjata pelattavuus. Nyt ei oikein mikään toiminut keskivertoa paremmin. Puzzlet toistivat itseänsä.
 
Lisääntymisteknisistä syistä videopelit ovat jääneet syksyn sateiden myötä vähemmälle, mutta pienissä annoksissakin pelattuna pelejä tulee lopulta läpäistyä. Tällä kertaa palasin 2,5 vuotta myöhemmin Little Nightmares -pelisarjan pariin, kun sitä oli tarjolla Humble Bundlen kautta halvalla.

Little Nightmares - Secrets of The Maw (PC)

Kyseessä on siis ensimmäisen pelin DLC, jossa palataan tuttuun ympäristöön uudella hahmolla. Samanlaista settiä tiedossa kuin emopelissä, mutta ehkä vähän enemmän pulmanratkontaa ja vähemmän tasoloikkaa, joka on ihan kiva, sillä kontrollit ovat edelleen välillä haastavat. Tunnelmaltaan erinomainen, vähän karmiva ja vähän ällö. Tämä kannattaisi pelata heti emopelin perään, sillä tiesin lopusta, että se on jotenkin merkityksellinen, mutta en millään muistanut, että miksi. Noh, Google auttoi. Tämä peli päättyy juuri ennen emopelin ehkä merkittävintä kohtausta. Huvittavaa muuten, että siinä missä emopelin olen läpäissyt 3 tunnissa, tähän tuhlasin peräti 4,5 tuntia. Osa ajasta on valikoissa istumista, kun tuli yllättäviä keskytyksiä. Oli miten oli, ehdottomat suosittelut sarjan faneille. Nyt voi viimein jossain vaiheessa pelata kakkosenkin, jonka poimin jo kesäalesta talteen. 4/5.
Little Nightmares II Enhanced Edition (PC)

Show jatkuu. Samaa kamaa kuin ykkönen ja lisäri, tosin tässä on suurimman osan ajasta tuttu hahmo apurina. Graffat on rutkasti paremmat kuin ennen, mutta emmä muuten osaa sanoa oikein mitään, mitä en olisi jo ennen sanonut. Taattua laatua, enkä muuta kaipaakkaan. 4/5.
 
Little Nightmares II Enhanced Edition (PC)

Show jatkuu. Samaa kamaa kuin ykkönen ja lisäri, tosin tässä on suurimman osan ajasta tuttu hahmo apurina. Graffat on rutkasti paremmat kuin ennen, mutta emmä muuten osaa sanoa oikein mitään, mitä en olisi jo ennen sanonut. Taattua laatua, enkä muuta kaipaakkaan. 4/5.
Nää Nightmaresit ovat minusta laatukamaa, tykkään myös 3. osasta
 
Atomfall (PC)

Hahmo herää bunkkerista, eikä muista mitään. Hän on joutunut keskelle outoa Windscalen ydinvoimalan läheisyydessä olevaa eristysvyöhykettä. Pois pitäisi päästä, mutta sepä ei onnistukaan noin vain. Bunkkerissa oleva toinen hahmo antaa suunnaksi Interchangen. Mikä ja missä on Interchange? Kuka soittelee pelaajalle puhelinkoppeihin? Paljon mysteereitä, jotka tulisi selvittää.

Peli sijoittuu vaihtoehtoiselle 60-luvulle ja sisältää paljon brittiestetiikkaa ja -murretta. Punaiset puhelinkopit ovat vain jäävuoren huippu. Pelillisesti se on kuin Stalkerien ja Falloutien äpärälapsi, jääden kuitenkin kummastakin jälkeen. Alotin tätä itse asiassa ennen Keeperiä, mutta kyllästyin parin tunnin jälkeen totaalisesti. Päätin kuitenkin antaa vielä toisen mahdollisuuden. Sekin jatkui todella tuskaisesti ja vasta yhteensä noin 3-4 h jälkeen peli alkoi iskeä. Sen erikoisuus ja samalla vahvin puoli on, että se ei pitele liikaa kädestä. Tehtävät ovat vain vihjeitä, joita seurata. Kartalle ei tule tähtäintä, joka osoittaa oikean kohteen. Tosin vihjeet ovat sen verran hyviä, ettei niitä yleensä tarvitse isommin miettiä. Yksi alkupuolella tosin oli, ettei ollut mitään hajua. Menin sitten satunnaiseen kohtaan karttaa tutkimaan ja sieltä löytyikin sattumalta seuraava vihje. Tämä nosti kiinnostusta ja jaksoin pelata pelin loppuun. Mikä välillä olikin tuskaa sillä oikeastaan kaikki muu pelissä tökkii.

Ammuskelu on tönkköä, mikä toki voi olla suunniteltua. Mutta vastapainoksi hiippailun soisi olla hyvää, mutta sekin on tönkköä kuin mikä. Muut hahmot näkevät pelaajan melko helposti, paitsi jos kyykistelee polvenkorkuisessa ruohossa... Juonikin on, sanotaanko hyvin stalkermainen, jopa vähän liikaakin. Aloitin laittamalla kaikki osa-alueet (ammuskelu, selviytyminen ja tutkiminen) haastavalle, mutta laskin ammuskelun aika pian kasuaalille kun ei jaksanut kiinnostaa. Sillä peli muuttui siedettäväksi. Oli se kokonaisuutena lopulta ok, mutta ilman hyvin toteutettua tutkimista eipä tästä paljoa jäisi sanottavaa.
 
The Secret of Monkey Island: Special Edition (PC)

Mulla tulee aina välillä hirveä himo päästä pelaamaan point & click -pelejä. Viimeksi se tapahtui syyskuussa, kun listalle valikoitu LucasArtsin klassikon uusintaversio. Pelistä jäi viimeiset puoli tuntia pelaamatta perheenlisäyksen takia, mutta nyt sain tarinan viimein päätökseen.

Eli kuten genre paljastaakin, tässä huumorilla kyllästetyssä seikkailupelissä kliksutellaan hahmoa läpi eriskummallisten alueiden ratkoen useimmiten melko loogisia pulmia. En ole näiden pelien kanssa kasvanut, joten en aina osaa lähestyä ongelmia oikeasta kulmasta, mutta onneksi pelin sisäinen hint-toiminnallisuus auttaa eteenpäin paljastamatta ratkaisua suorilta. Peli on erinomainen myös siltä kantilta, että tässä ei ilmeisesti voi jäädä jumiin, vaan peli on läpäistävissä valinnoista huolimatta.

Huumori on kaiken keskiössä, välillä naureskelin ihan ääneen pelin hölmöä huumoria ja hauskoja hahmoja. Päähahmo vaikuttaa sinisilmäiseltä typerykseltä, joka on kuitenki yllättävän neuvokas. Grafiikoiltaan uusintapainos on miellyttävä, monelle kun tuo alkuperäinen saattaa olla jo liian retro. Pelin soundtrack on erinomainen ja ruokkii ennestään pelin teemaa. Pelin taso ehkä putosi vähän toisessa chapterissa, mutta ei niin paljoa, että olisi oikeasti harmittanut.

Näkisin, että tämä on erinomaisen aloittelijaystävällinen peli genren maailmaan. Mulla on aiempaa kokemusta Grim Fandangosta ja Day of the Tentaclesta, jotka olivat molemmat aivan liian vaikeita. Tästä voisi periaatteessa suoriutua ilman oppaitakin. 5/5, viihdyin.
 
Viimeksi muokattu:
God of War (2022 PC)

Tämä alesta napattu peli tuli tahkottua läpi 27,3h. Tein jonkin verran sivutehtäviä mutta suurin osa taisi jäädä tekemättä. Kova hehkutus oli tästä pelistä mutta nyt tuli henkilökohtaisesti putkijuoksupelien kiintiö täyteen :D Vähän yritetty naamioida mutta loppujen lopuksi painellaan milloin missäkin käytävässä eteenpäin ja välillä tulee jotain puzzlea eteen ja pyöritään vähän aikaa ympyrää. Alkoi toistamaan itseään aika nopeasti. Suurin osa erilaista comboista tuntui täysin tyhjänpäiväisiltä ja lopulta koko peli tuli klikkailtua läpi muutamalla perusjutulla. Tarinassa oli hyvät puolensa ja plussaa siitä että Atreus oli hyödyllinen tapaus eikä mikään holhottava. Loppu oli vähän laimea, jäi vähän fiilis että "tässäkö tämä oli".

Käyttöliittymää olisi voinut myös tuunata vähän PC:lle paremmaksi. Todella tahmeaa hallita kaikkia aseiden ja panssareiden lisäkilkkeiltä. Kaikenkaikkiaan "ihan ok" 6/10 mutta ei kovin paljon innostanut.
 
Last Caretaker (Early Access) Steamistä ja Epicistä

fps, survival, puzzle seikkailu peli mikä painottuu tavaroiden scräppäämiseen josta saa sitten erilaisia materiaaleja rakentaa uusia laitteita.
Teemana futuristinen sea world jossa ihmiskunta on kuollut sukupuuttoon. Tarkoituksena pelastaa ihmisten viimeiset siemenet ja laukaista sukkulalla avaruuteen.
Vähän jäi epäselväksi minkälaiselle avaruus asemalle sitten henkilöitä lähetetään ja liittyykö jotenkin isommin pelin lopuun vai onko tarkoitus pitää peli looppi samana julkaisun jälkeen.

pelaamista riittää useamman kymmentä tuntia tällä hetkellä ja joka sijainnista löytyy ainakin tilapäiset materiaalit energian tuottamiseen jotta pääsee eteenpäin.
sijainteja on muutamaa eri luokkaa, mutta ei tullut käytyä kuin radio mastoja, aurinkopaneeli sijainti ja siemen pankkeja ratkottua joten joka paikkaan ei ole pakko edes mennä.
Survial mekaniikat on pitkälti vain oman energian kulutuksen seuraamista.

Eka sähkö pistooli tarkoitettu lyhyen matkan aoe hyökkäyksiin fyysisiä vihollisia vastaan ja normaali pistooli parempi blob vihuja vastaan.
Myöhemmin kun saa sähkö rynkyn auki jota pystyy ladata niin ei tarvitse juurikaan muuta asetta. Pari sekunttia kun lataa ammusta niin saa putsattua isommatkin blob kasat ekalla pois.
sniperi sitten hyödyllinen isompia mekaanisia vihollisia vastaan.

Omaa hahmoa pystyy myös parannella. Itse pistin kaikki pisteet scräppäämiseen heti alkuun joka on mukava QoL parannus kun sitä tulee tehtyä jatkuvasti.
Toisena tuplasin hahmon akku kapasiteetin ja max kg kantokyvyn.
Muita ei oikeastaan tarvinnutkaan.
Pelin alkupuolella vaaditaan sukeltamista, mutta sijainti ei vaadi lisäpisteita. dmg on niin pientä että sulketamis matkan voi tehdä ihan perus 10m statsillakin edes takaisin kunhan tietää mihin sukeltaa.

laivalla liikkuminen on aika hidasta alkuun, mutta nopeutuu kunhan rakentaa kaikki sylinterit ja päivittelee kun aukeaa parempi versio.
Kulutus karkaa käsistä totaalisesti yli 50% teholla, mutta lataus ja tankkaus paikkoja löytyy ihan sopivasti jos miettii reitin etukäteen.
 
Viimeksi muokattu:
Last Caretaker (Early Access) Steamistä

fps, survival, puzzle seikkailu peli mikä painottuu tavaroiden scräppäämiseen josta saa sitten erilaisia materiaaleja rakentaa uusia laitteita.
Teemana futuristinen sea world jossa ihmiskunta on kuollut sukupuuttoon. Tarkoituksena pelastaa ihmisten viimeiset siemenet ja laukaista sukkulalla avaruuteen.
Vähän jäi epäselväksi minkälaiselle avaruus asemalle sitten henkilöitä lähetetään ja liittyykö jotenkin isommin pelin lopuun vai onko tarkoitus pitää peli looppi samana julkaisun jälkeen.

pelaamista riittää useamman kymmentä tuntia tällä hetkellä ja joka sijainnista löytyy ainakin tilapäiset materiaalit energian tuottamiseen jotta pääsee eteenpäin.
sijainteja on muutamaa eri luokkaa, mutta ei tullut käytyä kuin radio mastoja, aurinkopaneeli sijainti ja siemen pankkeja ratkottua joten joka paikkaan ei ole pakko edes mennä.
Survial mekaniikat on pitkälti vain oman energian kulutuksen seuraamista.

Eka sähkö pistooli tarkoitettu lyhyen matkan aoe hyökkäyksiin fyysisiä vihollisia vastaan ja normaali pistooli parempi blob vihuja vastaan.
Myöhemmin kun saa sähkö rynkyn auki jota pystyy ladata niin ei tarvitse juurikaan muuta asetta. Pari sekunttia kun lataa ammusta niin saa putsattua isommatkin blob kasat ekalla pois.
sniperi sitten hyödyllinen isompia mekaanisia vihollisia vastaan.

Omaa hahmoa pystyy myös parannella. Itse pistin kaikki pisteet scräppäämiseen heti alkuun joka on mukava QoL parannus kun sitä tulee tehtyä jatkuvasti.
Toisena tuplasin hahmon akku kapasiteetin ja max kg kantokyvyn.
Muita ei oikeastaan tarvinnutkaan.
Pelin alkupuolella vaaditaan sukeltamista, mutta sijainti ei vaadi lisäpisteita. dmg on niin pientä että sulketamis matkan voi tehdä ihan perus 10m statsillakin edes takaisin kunhan tietää mihin sukeltaa.

laivalla liikkuminen on aika hidasta alkuun, mutta nopeutuu kunhan rakentaa kaikki sylinterit ja päivittelee kun aukeaa parempi versio.
Kulutus karkaa käsistä totaalisesti yli 50% teholla, mutta lataus ja tankkaus paikkoja löytyy ihan sopivasti jos miettii reitin etukäteen.
Tästä onki haluttanu kuulla. Trials pelisarjasta tutun kotimaisen RedLynxin peli. Steamin early accessissa myi kuukaudessa 120 000kpl.

Antti and co-founders (Vesa Halonen, Miika Aulio and Sami Saarinen, some of whom were OGs at Trials creator RedLynx) also provided us with other first-party data:
  • The game has a lower refund rate than expected at 5.6%: this is notable because it definitely shipped into EA with bugs, but players are willing to stick with it.
  • Median playtime is 15 hrs 8 mins, average is 25 hrs 6 mins: as Antti says: “We’ve got a player base that really is exploring and enjoying the game.” And 25,000 players have played 40 hours or more - in just a handful of weeks.
  • The title actually exceeded internal expectations: “Projections were cautious, but the game outperformed [our estimates] of day one, day seven and day 30.” (This is depressingly rare nowadays.)
 
Viimeksi muokattu:
Borderlands 3 tarina tuli just läpäistyä. Tarinallisesti viihdyttävä peli kuten edeltäjänsäkin, visuaalisesti ja humoristisesti mukavaa pelattavaa.

Johan se ehti nelonenkin tulla ennen kuin sain edes kerran tämän tarinan pakettiin. Täytynee vielä vaihtaa hahmoluokkaa ja katsoa jaksaako pelata uudelleen, kun oon niin tylsä aina näiden valinnassa. Tekemistä riittää ilman multiplayeriakin tällaisissa peleissä, mikä on erittäin toivottavaa sillä aika ei enää riitä hinkkaamaan omia taitoja jossain reaktio- ja hyppelyräiskinnöissä junnujen tasolle.

No eihän toi tainnut kestonsa puolesta erityisen pitkä kampanja olla, mutta noin valtava määrä yhdistelmiä varusteissa+aseissa ja ihan kiitettävä määrä on noita sivutehtäviä vielä tarjolla. Saa nähdä paljonko niitä jaksaa vielä kahlata läpi. Osa on mielenkiintoisia, osa ei. Varsinkin pelin loppupuolella kun niistä saatavat varusteet eivät enää yllä sille tasolle mihin hahmon on kehittänyt ja kaikki kamat voi jättää keräämättä.

Sanoisin, että oli lähes yhtä hyvä kuin kakkonen aikanaan.
 
Borderlands 3 tarina tuli just läpäistyä. Tarinallisesti viihdyttävä peli kuten edeltäjänsäkin, visuaalisesti ja humoristisesti mukavaa pelattavaa.

Johan se ehti nelonenkin tulla ennen kuin sain edes kerran tämän tarinan pakettiin. Täytynee vielä vaihtaa hahmoluokkaa ja katsoa jaksaako pelata uudelleen, kun oon niin tylsä aina näiden valinnassa. Tekemistä riittää ilman multiplayeriakin tällaisissa peleissä, mikä on erittäin toivottavaa sillä aika ei enää riitä hinkkaamaan omia taitoja jossain reaktio- ja hyppelyräiskinnöissä junnujen tasolle.

No eihän toi tainnut kestonsa puolesta erityisen pitkä kampanja olla, mutta noin valtava määrä yhdistelmiä varusteissa+aseissa ja ihan kiitettävä määrä on noita sivutehtäviä vielä tarjolla. Saa nähdä paljonko niitä jaksaa vielä kahlata läpi. Osa on mielenkiintoisia, osa ei. Varsinkin pelin loppupuolella kun niistä saatavat varusteet eivät enää yllä sille tasolle mihin hahmon on kehittänyt ja kaikki kamat voi jättää keräämättä.

Sanoisin, että oli lähes yhtä hyvä kuin kakkonen aikanaan.
Pelin läpäisyn jälkeen saa sen moodin päälle missä kaikki sisältö nostetaan sun tasolle.
 
Clair Obscur: Expedition 33 (PC)

Aloitin toissapäivänä, ja itselleni ensimmäinen JRPG-tyylinen (jossei lasketa LOTR: Third Age jostain 20v takaa) eli aika uuden äärellä ollaan.

En ole vielä järin pitkällä, mutta peli teki melkoisen vaikutuksen jo alusta lähtien. Hienot musat, hienot visuaalit, hyvää ääninäyttelyä, mielikuvitukselliset maisemat ja pahikset. stoorikin vaikuttaa ensi alkuun ihan mielenkiintoiselta.

Tämä lienee niitä esimerkkejä, kun UE5 käytetään oikein; vaikka peli on huonohko optimoinniltaan, eipä olisi noin pieni tiimi onnistunut tekemään noin näyttävää peliä niin lyhyessä ajassa esim. UE4:lla.

Jännä, miten noin pieni poppoo on noin pienellä budjetilla saanut jotain noin hienoa aikaan. Musiikkia tehty 8h verran ja Hollywood-näyttelijää päähenkilön äänenä jne.

Ongelmani on lähinnä QTE:t taisteluissa; haluaisin vuoropohjaisuuden vuoropohjaisena, setämiehen reflekseillä ei juuri parryta.
 
Clair Obscur: Expedition 33 (PC)

Aloitin toissapäivänä, ja itselleni ensimmäinen JRPG-tyylinen (jossei lasketa LOTR: Third Age jostain 20v takaa) eli aika uuden äärellä ollaan.

En ole vielä järin pitkällä, mutta peli teki melkoisen vaikutuksen jo alusta lähtien. Hienot musat, hienot visuaalit, hyvää ääninäyttelyä, mielikuvitukselliset maisemat ja pahikset. stoorikin vaikuttaa ensi alkuun ihan mielenkiintoiselta.

Tämä lienee niitä esimerkkejä, kun UE5 käytetään oikein; vaikka peli on huonohko optimoinniltaan, eipä olisi noin pieni tiimi onnistunut tekemään noin näyttävää peliä niin lyhyessä ajassa esim. UE4:lla.

Jännä, miten noin pieni poppoo on noin pienellä budjetilla saanut jotain noin hienoa aikaan. Musiikkia tehty 8h verran ja Hollywood-näyttelijää päähenkilön äänenä jne.

Ongelmani on lähinnä QTE:t taisteluissa; haluaisin vuoropohjaisuuden vuoropohjaisena, setämiehen reflekseillä ei juuri parryta.
Eiks ne QTEt saa pois ihan asetuksista?

Ite jätin, kun tuntui että ne toivat just sopivasti jännitystä kombattiin. Ei paljoa parryjä tullut käytettyä, dodgella pääosin peli läpi.
 
Eiks ne QTEt saa pois ihan asetuksista?

Ite jätin, kun tuntui että ne toivat just sopivasti jännitystä kombattiin. Ei paljoa parryjä tullut käytettyä, dodgella pääosin peli läpi.
Hyökätessä saa pois päältä, puolustaessa ei. Jätinpä päälle kun peli on tarkoitettu niiden kanssa pelattavaksi.
 
Tuon Parryn osalta itsellä helpotti sen jälkeen kun hoksasin että suurimmassa osassa hyökkäyksiä on "äänimerkki" jonka perusteella aikatauluttaa oikea aika. Itsellä siis kesti jonkun aikaa tajuta tämä kun en itse niin RPG pelejä ole pelannut.
 
On tytön kanssa pelailtu viime aikoina Kena Bridge Of Spirits- peliä.

Mukava sekoitus tarinaa, seikkailua sekä lapselle(kin) sopivaa toimintaa ja peli kyllä näyttää upealta, edelleen. On kuin pelaisi Pixarin elokuvaa reaaliajassa.

Pyöriikin 1440p yli 120 fps kaikki nupit kaakossa natiivisti. Köh köh!

Itsekseni taas aloitin hiljattain uudet peluukerrat Far Cry 5 ja Elden Ringissä.
Molemmat maistuu ja ER jopa paremmin kuin ekalla läpipeluukerralla, osaan myös ehkä suhtautua peliin hieman paremmin ja eri kulmasta kuin viimeksi.

FC 5 parasta hupia on seikkailla ympäriinsä ja katsoa mitä hullua seuraavaksi tapahtuu!
Yllättävän paljon huvia - sekä naurua - sai myös esimerkiksi siitä, kun lätki kolme heittoveistä kiinni maassa lojuneeseen ämpäriin, lapiolla perään ja sitten seurasimme tämän sanotaanko tilataideteoksen matkaa tantereen poikki fysiikkamoottorin avittamana.

Pitää seuraavaksi kokeilla viskata sinne myös remote explosive, saisiko tuosta sellaisen pitkän matkan improvisoidun etäräjähteen...

PS: AFMF toimii Elden Ringin kanssa mainiosti mikäli haluaa näennäisen 120 fps moodin ilman modausta (joka vaatisi sitten myös offline tilan ja EAC:n disabloinnin).
Jotkin UI elementit ja hahmon siluetti häntii lajinsa, mutta ei häiritsevästi, ei käytännössä huomaa ellei asioikseen ala katsoa.
 
Viimeksi muokattu:
Eriksholm: The Stolen Dream (PC)

Hiippailua länsinaapurista

Nuori Hanna ja tämän veli Herman elävät Eriksholmin kuvitellussa kaupungissa teollistumisen aikakaudella. He koittavat tulla toimeen keskenään köyhyyden ja mystisen Heartpox-taudin keskellä. Mutta kun Hermanni saa poliisit kintereilleen, joutuu Hanna itsekin pakomatkalle. Veli pitää löytää, ennen kuin koppalakit saavat hänet kiinni. Juoni on vähän yhdentekevä, joskin välivideot ovat ihan näyttäviä ottaen huomioon, että tämä on pienen porukan tekemä peli. Varsinainen peli toi jatkuvasti mieleen takavuosien Commandosin, tosin nykyaikaistettuna. Käynnistettäessä kehotetaan kokeilemaan padia, mutta tällaiset pelataan hiirellä ja näppäimistöllä. Padiohjaus siis onnistuu, mutten itse kokeillut sitä kertaakaan.

Commandosissa siis ohjattiin pientä ryhmää liittoutuneiden kommandoja länsirintamalla. Eriksholmissa ohjataan Hannaa, jossain kohtaa tulee muutama apurikin joukkoon. Tarkoituksena on siis hiipiä pitkin karttaa kohteisiin välillä vihollisia tainnuttaen tai hämäten. Kuten hiiviskelyt yleensäkin, kyse on mikropulmien ratkomisesta. Kenet kolkkaan ekana? Saanko tuon lampun sammuksiin ilman, että kukaan huomaa? Ne eivät ole ylivoimaisia, joskin osa vaatii tiimityötä. Kentistä löytyy keräilykamoja sekä tapahtumia valoittavia lappusia, jos kiinnostaa. Pelistudiosta piti oikein hakea tietoa kun siitä ei löytynyt edes Wikipedia-artikkelia. Firma osoittautui ruotsalaiseksi, mitä vähän epäilinkin kun tekijöissä oli useampi Gunnar Gunnarsonson. Mainostavat olevansa pelialan veteraanien perustama pikkustudio, mikä alkaa olla yleistä alalla. Ihan jees, joskin tuskin jää kauheasti mieleen läpäisyn jälkeen. Isoin yllätys oli, kun tajusin tämän olevan tehty Unreal-pelimoottorilla. Tämä siis siitäkin huolimatta, että se pyörinee vanhallakin koneella eikä yhtään stutteria. Steamista löytyy demo, jos haluaa kokeilla ennakkoon.
 
Hiippailuklassikko Splinter Cell: Pandora Tomorrow tupsahti lokakuussa Steamiin 20 vuoden odotuksen jälkeen, joten nyt kaikki sarjan pelit löytyvät alustalta. Se on tarpeeksi hyvä syy pelata Sam Fisherin seikkailut uudestaan alusta, mukaan lukien pari aikoinaan missaamaani osaa (Double Agent ja Conviction). Nolkytluvun aikaisten pelien saaminen pelattavaan kuntoon on operaatio, mutta ohjeita onneksi riittää ja räpeltämisen jälkeen homma toimii tarpeeksi hyvin. Kiitos, PCGamingWiki.

Splinter Cell

Virkistin monta kertaa läpi paukuteltua peliä EnhancedSC-modilla, joka korjaa bugeja ja lisää elämänlaatuparannuksia. Pelin pitäisi silti olla hyvin lähellä alkuperäistä. Kokeneena hiiviskelijänä laitoin reteästi vaikeustason Elitelle, joka on modin lisäämä ekstravaikea haaste. Nopeasti selvisi että siinä viholliset ovat käytännössä telepaattisia, kentissä ei voi tallentaa ja vaikeustasoa voi vaihtaa vain aloittamalla koko pelin alusta. Pitäkää tunkkinne ja Hard riittäköön, varsinkin kun modi lisää peliin myös kenttien arvosanat, joista saa lisähaastetta ja hupia mutta jotka voi jättää myös huomiotta. Paras vaikeustaso on aina se toiseksi vaikein.

Täydellisen arvosanan saa vain jos vetää kentän täysin haamuna, eli ketään ei saa edes kolkata. Tämä avasi pelistä kokonaan uusia puolia, koska ei tullut ennen mieleen pelata tällä tavalla. Hiippailu on oikeastaan hauskempaa ja tuntuu erilaiselta: alueista ei voi enää tehdä turvallisia, mutta toisaalta ruumiiden piilottamista ei tarvitse miettiä. Räiskin enemmän lamppuja rikki kuin ikinä aikaisemmin ja heittoesinehämäyksistä oli viimeinkin hyötyä. On kutkuttavaa suorittaa tehtävä niin, että yksikään vihollinen ei tajua muuta kuin että pari lamppua pitäisi vaihtaa. Peli on kuitenkin suunniteltu sen pohjalta että ainakin osa vihollisista nujerretaan, koska jotkut kantavat mukanaan kriittisiä ovikoodeja jotka voi nyt lukea vain savescummaamalla ja silmäskannerin avaavat ukot on pakko tyrmätä. Arvosanasysteemi ei laske heitä mukaan.

20251018173614_1.jpg

Yövieras keskeyttää doomscrollauksen.

Vanhan pelin jankki ärsyttää ajoittain. Kentät ovat hyvin putkimaisia eikä varjoista näe miten pimeitä ne oikeasti ovat, joten on pakko tapittaa valomittaria. Kartta on täysin hyödytön. Lisäksi peli hakee vielä identiteettiään eikä ihan tiedä mitä haluaisi olla. Vakavin virhe on pakolliset taistelukohtaukset. Ubisoft ei ole uskaltanut luottaa että pelkkä hiippailu olisi hauskaa, joten mukana on pakotettuja tulitaisteluita jotka ovat poikkeuksetta hirveää paskaa. Ei paljoa naurata, kun on ensin hiellä ja huolella hiippaillut kentän läpi ja sitten peli panee manuaalisesti rähinän päälle. Räiskinnän pelituntuma on kammottava.

Pakolliset taistelut ovat hiippailupelissä niin paha ongelma, että päätin laskea ne. Käytän kilteintä määritelmää jonka keksin: viholliset on kovakoodattu näkemään pelaaja ja avaamaan tuli vaikket möhlisi yhtään mitään, ja ainoa järkevä toimintatapa on ampua takaisin. Jos hälytys laukeaa tarinasyistä ja/tai viholliset on skriptattu juoksemaan huoneeseen jossa olet, se ei vielä riitä. Jos rynnäkön pystyy välttämään piiloutumalla tai juoksemalla karkuun, se ei ole pakollinen taistelu. Lisäksi jos samassa kentässä on monta taistelua putkeen, lasken ne samaksi.

Pakollisia taisteluja: 6

Splinter Cell: Pandora Tomorrow

Kaipa pitää olla tyytyväinen että Ubi julkaisi Pandora Tomorrow’n lopulta myös Steamin puolelle, mutta suuryhtiön olisi voinut odottaa ehostavan peliä ensin vähän. Peli on viskattu kauppaan tismalleen samassa kunnossa kuin se oli vuonna 2004. Se olettaa että näyttö on neliön muotoinen, äänet kohisevat, liikkumisnopeutta ei ole normalisoitu eli jos painat W + A, liikut nopeammin kuin pelkästä W:stä - ja kyllä, siitä lähtee ääntä enemmän. Tämä opetetaan korjaamaan kaikkien pelinteon alkeiskurssien ensimmäisellä oppitunnilla heti sen jälkeen, kun olet saanut hahmon liikkumaan. Vain eräs valaistukseen liittyvä bugi on korjattu, mutta se olikin niin vakava että käytännössä rikkoi ne kentät joissa esiintyi.

Peli on graafisesti melko ruma - voisin vannoa, että ykköstä kehnompi. Kasvien lehdet heiluvat kyllä hienosti, mutta skyboxit ovat surkeita. Kaupungin tai viidakon siluetti horisontissa on ilmiselvästi vain sadan metrin päässä oleva pahvitaulu. Olisiko se ykkösen modi tehnyt enemmän kuin luulinkaan?

Pandora Tomorrow tuntuu aivan samalta kuin ykköspeli, oikeastaan lähinnä tehtäväpaketilta siihen. Kenttäsuunnittelu on kehittynyt ja putkessa on yleensä pari vaihtoehtoista reittiä. Pakollisia taisteluja on vähemmän ja peli luottaa enemmän hiippailun hauskuuteen. Peli on yleisellä tasolla vähän parempi kuin ykkönen.

20251020235113_1.jpg

Muista arkiliikunta. Älä käytä hissiä, vaan kiipeä mieluummin kaapelia.

Pari akrobaattiliikettä on lisätty, älyttömimpänä kuperkeikka. Jos kumartuu juoksun aikana, Sam ei kyyristy varjoon kuten yritin tehdä vaan heittää kuperkeikan parin metrin päähän. Tempulle ei tullut pienintäkään tarvetta koko pelin aikana, mutta se pilasi kyllä hiippailun kymmeniä kertoja ennenkuin opin pois siitä. Onneksi tekijät tajusivat minkä aivopierun päästivät eikä samaa ole muissa peleissä.

Haamuilu oli edellisessä pelissä niin kivaa, että luikertelin tämänkin läpi edes tyrmäämättä ketään jos mahdollista. Viimeistään nyt totesin että tämä on paras tapa pelata näitä. Peli ei noteerannut pelityyliäni millään tavalla, mutta tiedänpä itse mitä tein.

Pakollisia taisteluja: 3

Splinter Cell: Chaos Theory

Hiippailun huippu. Uusia leikkikaluja, avoimemmat kentät, paljon vaihtoehtoja. Toimintakohtaukset on lopulta älytty viskata romukoppaan (yhtä lukuunottamatta). Hiippailu on hauskempaa kuin koskaan ja sitä saa harrastaa paljon.

No, oikeastaan kentät ovat lineaarisempia kuin muistin. Putki on sen verran leveä ja rönsyilevä ettei sitä heti tunnista putkeksi, mutta siitä löytyy kyllä selvä parhaaksi tarkoitettu reitti. Kentät eivät ole mitään Hitmania. (Itse asiassa näitä pelatessa alkoi valjeta miten paljon parempi hiippailusarja Hitman on. Splinteriä kannattaa pelata siksi että sen lähestymistapa hiippailuun on erilainen. Valo ja pimeys on eri tavalla hauska mekaniikka kuin valepuvut.)

Screenshot_20251031_221934.jpeg

Useimmissa pankeissa on öisin itsepalvelu.

Jatkoin aavelinjalla edelleen, vaikka harmittelinkin ettei vihollisia ei pääse tällöin kuulustelemaan. Heillä on tässä pelissä aina jotain hauskaa sanottavaa. Kuulustelujen välttäminen tarkoittaa myös että osa sivutehtävistä jää tekemättä - jolloin jotkin niistä tulee seuraavassa kentässä vastaan pakollisina! Kiinnostava ominaisuus, jota en aikaisemmin huomannut, ja joka tarjoaa uutta sisältöä monta kertaa läpipelattuun peliin.

Tämäkin peli on teknisesti aika rupinen. Se kaatuu käytännössä aina kentän vaihtuessa ja nollaa grafiikka-asetukset. Ärsyttävää.

Pakollisia taisteluja: 1

Se yksi pakollinen taistelu on todella surkea. Jos joku on ihmetellyt, miksi en tykkää elokuvamaisista peleistä, pelatkoon Chaos Theorya. Kylpyläkentässä tulee vastaus. Alkuperäisen trilogian peleistä ainoa kohtaus, jota inhoan enemmän, on ykköspelin porauslautta.

Splinter Cell: Double Agent

Peli on rikki.

Ensimmäinen paha merkki on Steam-arviot, jotka on syvällä pakkasen puolella teknisten ongelmien vuoksi. Steam-versiota ei ole päivitetty kertaakaan julkaisun jälkeen, ja viralliset päivitykset pitää etsiä ja asentaa manuaalisesti! Viralliset!

Jo käynnistämisessä oli paljon vaikeuksia, mutta PCGW:n ohjeilla pelin sai lopulta toimimaan. Sivuston lista bugeista ja niiden korjauksista on koomisen pitkä romaani. Alt-täbbäilystä peli ei tykkää yhtään ja kaatuilee runsaasti.

Valaistus on rikki - pelissä, jonka hiippailumekaniikka perustuu varjoissa pysymiseen. Kaikki näyttää harmaalta eikä varjoja usein näy ollenkaan. Mitään logiikkaa ei ole, välillä voit seistä aivan palavan lampun alla ja olla silti näkymätön. Edellisten pelien valomittari on korvattu liikennevaloilla: vihreä tuike Samin selässä tarkoittaa säkkipimeyttä, punainen auringonpaistetta. Keltainen lamppu voi tarkoittaa mitä tahansa pilvisestä päivänvalosta lähes täydelliseen pimeyteen, eli jos keltainen valo loistaa, homma menee täysin arvailuksi. Monet kentät ovat kauttaaltaan keltaisesti valaistuja. Valo-ongelmat tekevät Double Agentista myös helposti sarjan rumimman pelin.

Äänet ovat rikki - pelissä, jossa on tärkeää kuunnella ympäristön ääniä ja pysyä itse hiljaisena. Vihollisen kolkkaamisesta ja tämän lattialle rojahtamisesta ei kuulu pihaustakaan, eikä yleensä siitäkään, jos hän huomaa pelaajan ja avaa tulen. Puheäänet hukkuvat usein taustametelin ja musiikin alle, joten tarinasta menee osa ohi, koska myös tekstitykset on poistettu pelistä kokonaan. Ehkä ne eivät olleet johtoportaan mielestä tarpeeksi elokuvamaisia.

Pelaaminen ei ole missään vaiheessa tyydyttävää. Jankkia vastaan on taisteltava koko ajan. Kyllä tätä pelaa, mutta kovin kivaa se ei ole.

Monista tutuista varusteista on tullut hyödyttömiä:
  • Pimeänäkölasit. Pelissä ei ole missään paikassa niin pimeää että niitä tarvittaisiin.
  • Optinen kaapeli. Se bugittaa, ja kartta näyttää tällä kertaa vihollisten olinpaikat, joten siitä voi katsoa mitä oven takana on.
  • Vihellys. Kaikki viholliset ovat umpikuuroja. He eivät huomaa vaikka metrin päässä selän takana alkaisi tulitaistelu. Tämä tosin tasapainottaa pelin valaistusongelmia, koska siinä vaiheessa kun pelaaja tajuaa että viholliset eivät kuule mitään, hiippailu helpottuu huomattavasti.
Hyviä ideoita on jonkin verran. Tarinassa Sam joutuu soluttautumaan terroristijärjestöön ja jonglööraamaan heidän ja oman tiedusteluvirastonsa sympatioita. Kumpikin sakki on pidettävä jotenkuten tyytyväisenä. Pelissä on enemmän sivutehtäviä kuin koskaan ja niillä voi tienata mainepisteitä jommallekummalle porukalle. Harmi että molemmat mittarit on liian helppo pitää täynnä. Suurimman osan pelistä olin parhaita kavereita sekä terroristitoverieni että oikean pomoni kanssa.

Paras kehu jonka Double Agentille voi antaa on että välillä, parhaimmillaan, se tuntuu kuin vasemmalla kädellä tehdyltä Chaos Theorylta. Mokia on monta, mutta ainakaan pelistä ei ole yritetty tehdä räiskintää. Teknisesti se vain on katastrofi.

Pakollisia taisteluja: 0

Splinter Cell: Conviction

Löyhästi Splinter Celleihin pohjautuva nihilistinen räiskintäpeli.

Peli on aivan samanlainen kuin Hitman-sarjan aallonpohja, Hitman: Absolution. Conviction ja Absolution ovat pelisarjojensa keski-iän kriisejä, jossa ne yrittivät kosiskella hiippailufanejaan suurempaa yleisöä ja päätyivät mustiksi lampaiksi. Double Agentin lopussa ollut älyvapaa pahisvalinta, joka oli täysin Samin luonteen vastaista, olikin kaanonia. Minä en tappanut Lambertia, mutta tästä Sam Fisheristä voin kyllä uskoa sellaista.

Sam on täysin tunnistamaton. Alkuperäisessä trilogiassa hän oli kova koville ja noudatti käskyjä, mutta hänellä oli myös sydän ja huumorintajua. Vitsit olivat kyllä vähissä Double Agentissakin, mutta sen moraalijärjestelmä sentään oletti ettei pelaaja ole sadisti. Convictionin Sam on vastenmielinen, murhanhimoinen psykopaatti. Kidutuskohtauksia, jossa pelaaja on puikoissa, on järkyttävä määrä. Sam ei ole vaivautunut myöskään pysymään piilossa pelien välisenä aikana, vaan on kerännyt mainetta armottomana tappajana. Jokainen maailman poliisi, terroristi, rikollinen ja karhuryhmäläinen tietää hänen nimensä ja huutelee sitä pitkin peliä. "Tapetaan Fisher, meistä tulee kuuluisia!" tai "Voi ei, se on Fisher, me kaikki kuollaan!". Hyvät vakoojat eivät ole julkkiksia.

20251126192634_1.jpg

Tapa. Tapa. Tapa.

Ei nämä mitään pasifistipelejä missään vaiheessa ole olleet, mutta turhien kuolonuhrien välttäminen on kuitenkin ollut ammattimaisuuden ja korkeamman moraalin merkki. Nyt vihollisia ei voi enää tainnuttaa mitenkään, kaikki on tapettava. Conviction kannustaa tähän lisähaasteilla, joissa on kerättävä sadoittain päitä. Pelin väkivaltaisuudessa on jotain surrealistista. Se ei tunnu sijoittuvan edes samaan maailmaan kuin muu sarja, saati että Sam olisi sama hahmo. Ehkä Grimsdottir erehtyikin pelin alussa henkilöllisyydestä ja mukaan lähtikin Samin paha kaksoisveli Saddam Fisher.

Hiippailu on sivuosassa. Se on monissa kohdissa kyllä mahdollista, mutta siihen liittyviä työkaluja on poistettu. Esimerkiksi ruumiita ei voi enää siirtää. Haluttu pelitapa vaikuttaa olevan, että hiippailet siihen asti kun jaksat/viitsit/mokaat ja sitten ammut kaikki. Uudet mekaniikat, kuten räjähtävät tynnyrit ja deadeye-teloitus, liittyvät pitkälti räiskintään. Puhdas hiiviskely on yksinkertaisesti väärä tapa pelata. Positiivista lopputuloksessa on, että Conviction on sarjan ensimmäinen peli, jossa taistelu ei ole täyttä paskaa.

Conviction ei ole Double Agentin kaltainen puolivillainen räpellys. Tämä on laadukas, viimeistelty peli, joka tietää tarkkaan mitä haluaa olla: kaikki pelisarjan aiemmat ihanteet pettävä pyhäinhäväistys.

Pakollisia taisteluja: koko saamarin peli

Kidutusminipelejä: 11

Splinter Cell: Blacklist

Helpottava paluu ruotuun. Tekijätiimi on tullut järkiinsä ja tehnyt jälleen hiippailupelin. Tunsin itseni taas mestarivakoojaksi enkä murhanhimoiseksi mielipuoleksi. Conviction oli, puhtaasti mekaanisesti katsottuna, hyvin tehty peli ja samoilla mekaniikoilla oli kuin olikin mahdollista tehdä myös toimiva hiiviskely. Ihan kuin Absolutionissa kehitettiin mekaniikat, joilla Hitman-sarjan paras peli sitten tehtiin.

Peli palkitsee taas eniten näkymättömyydestä eikä kaikkien tappamisesta mahdollisimman näyttävästi. Kolmea pelityyliä tuetaan: tapa kaikki, tapa kaikki huomaamattomasti, tai pelaa hiippailupeliä. Ostin hiippailupelin, miksi haluaisin hoitaa homman millään muulla tyylillä kuin sillä jälkimmäisellä? Ainakin peli on samaa mieltä siitä, että todellinen mestari on se joka hoitaa homman huomaamatta ja jättämättä jälkeäkään.

Convictionin haamu tosin kummittelee vielä nurkissa. Kaikki tiimikaverit selvästi pelkäävät Samia, kuin odottaisivat tämän räjähtävän pienimmästäkin ärsytyksestä. Conviction-faneja varten pelissä on muutama kidutuskohtaus, mutta sentään välinäytöksinä eli pelaajaa ei pakoteta suorittamaan niitä. Blacklist on väkivaltaisempi kuin sarjan alkupään pelit, mutta ei enää janoa verta muna pystyssä ja vaahtoa suupielessä. Häiritsevin asia Samissa on vaihtunut ääninäyttelijä.

Peli kannustaa olemaan tappamatta ketään… Samilla henkilökohtaisesti. Joka tehtävästä saa pienen mitalin, jos Sam ei itse listinyt ketään. Pelissä on monta kohtaa, jossa täytyy niittää porukkaa läjäpäin droonilla ja kiikarikiväärillä. Sam johtaa tiimiä ja käskee tapot, mutta ne ovat ihan ok, koska liipaisinta painaa joku muu. Pelin antama saavutus “pasifistiläpäisystä” tuntuu hivenen epärehelliseltä.

Modernit mekaniikat ja hiiviskelyeetos tekevät Blacklistista oikeasti hyvän pelin. Mutta eihän Ubisoft voi tehdä mitään täysin oikein. Peliin on tungettu läjäpäin online-toimintoja, DRM:ää, moninpelitehtäviä, pistelistoja ynnä muuta, ja kaikki tämä on rikki, koska keskusserverit on sammutettu aikoja sitten. Peli kaatuu puolen tunnin välein, ellei sille syötä käynnistysargumenttia, joka kytkee jonkinlaisen offline-tilan päälle. Joitain saavutuksia on mahdoton saada. Moninpeli ei kiinnosta minua yleensäkään, mutta on normaaliakin surkuhupaisampaa, kun peli yrittää tällaisella innolla tyrkyttää minulle toimintoa joka ei toimi.

Blacklistissa on sarjan isoin määrä sivupelattavaa siitäkin huolimatta että osa on rikki. Se on vähän yllättäen sarjan toiseksi paras peli. Vain online-komponenttien jättämät arvet pudottavat sen Chaos Theoryn alapuolelle.

Pakollisia taisteluja: 5

---

Viimeinen Splinter Cell julkaistiin vuonna 2013. Pelisarja on kuollut ja kuopattu ja tarvitsee kipeästi perillisen. Hiippailupelejä tulee kyllä välillä, mutta minä haluan vakoojapelin. Ainoa toinen samaa tehnyt sarja on Metal Gear Solid (joka on itse asiassa jäänyt minulta pelaamatta, ja aion paneutua siihen lähitulevaisuudessa) mutta sekin sarja on umpikujassa Kojiman lähdön jälkeen. Jonkun täytyy tehdä tällaisia pelejä lisää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
295 518
Viestejä
5 046 151
Jäsenet
80 903
Uusin jäsen
K2bizza

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom