Titanfall 2
Erittäin toimiva räiskintäpeli. Ammuskelu on hauskaa, liikkuessa voi juosta seinillä ja tehdä tuplahyppyjä, ja mechallakin pääsee rymistelemään. Oman robotin kanssa solmittava kumppanuus onkin oikeastaan koko yksinpelikampanjan suola. Kentät ja ympäristöt on todella hienoja ja niihin on keksitty kaikkia hauskoja kikkoja, kuten tehtaan liukuhihnalla tasapainoilu samalla kun taloa rakennetaan pelaajan ympärille ja
aikamatkustus eräässä kentässä.
Tarina on geneerinen ja yllätyksetön, mutta hienosti toteutettu. Peli ei ota itseään turhan vakavasti ja touhussa on kunnon vanhan ajan seikkailun fiilistä. Juonesta tuli mieleen ensimmäiset Star Warsit.
Moninpeliäkin testasin, mutta siinä tuli rajusti turpaan eikä se vaikuttanut kovin kiinnostavalta.
Control
Remedyltä tuli vaihteeksi räiskintäpeli, jossa ei kuljeta rännissä.
SCP-vaikutteisen Hallintaviraston toimitalossa saa hortoilla minne kyvyt ja uskallus riittävät. Virastossa on - yllätys yllätys - mennyt jokin pahasti mönkään ja iso osa sinne vangituista oudoista voimista on päässyt karkuteille. Pelaajahahmo Jesse törmää keskelle sotkua tullessaan etsimään kadonnutta veljeään.
Controlin isoimpia vahvuuksia on sen maailma, joka on pelimittapuulla omaperäinen. Viraston moderni kummajaisgalleria antaa mahdollisuuksia vaikka mihin, ja koko ajan on pieni jännitys päällä kun ei tiedä, mitä merkillistä seuraavan kulman takana piilee. Controlin oudot esineet ja hirviöt ovat kuitenkin vähän turvallisia ja mielikuvituksettomia, ja vain harvoin tulee vastaan mitään
todella outoa. Tarjolla on esimerkiksi telekinesiaa, portteja toisiin ulottuvuuksiin ja huoneita, jotka ovat isompia sisäpuolelta. Joo, ihan kiva, mutta miltä kuulostaisi esimerkiksi
numero, joka on jäänyt fysiikan laeilta huomaamatta, tai
hirviö, joka tulee kimppuusi jos tiedät miltä se näyttää? Vertailu SCP-wikiin on vähän epäreilua, mutta samalla pakollista kun peli ottaa siitä niin paljon inspiraatiota.
Control ei ole kauhupeli, mutta jännitys on selkeästi ollut yksi tavoitteista. Parhaimmillaan peli onkin todella jännä ja tunnelmallinen. Kunnes seuraava vihollislauma käy päälle.
Pelissä on aivan liikaa taistelua. Virastolla on selvästikin henkilökuntaa tuhatmäärin, ja 99% heistä on joutunut päävihollisena toimivan Sihinän riivaamiksi. Vihollisia tulee usein lisää kun saa edelliset tapettua ja ne respawnaavat aiemmin tutkituille alueille. Jatkuva trash mob -meressä kahlaaminen pahimmillaan tappaa jännityksen ja tekee pelaamisesta puuduttavaa. Samaan hengenvetoon voisin valittaa myös umpitylsistä automaattigeneroiduista sivutehtävistä (näitä ei ole onneksi pakko tehdä) ja tylsästä lootista. Lootista ei löydy koskaan mitään jännittävää. Tarjolla on vain tympeitä "+12% latausnopeutta" -tyylisiä buffeja. Mielenkiintoiset kamat, kuten uudet aseet ja asusteet, joko craftataan itse tai saadaan sivutehtävien palkintona.
Jokainen suomalainen pelimedia on kehunut talonmies Ahtia. Hahmo on todellakin aika hauska ja hänen dialogiaan odottaa aina innolla. Jutut on kyllä niin suomalaiskeskeisiä, että pistää pakostakin miettimään miten muunmaalaiset Ahdin näkevät. Suomi on aika pieni markkina-alue ja ylivoimaisesti suurin osa pelaajista ei näitä viittauksia ymmärrä. (Control ottaa myös kaiken irti suomenkielisestä
Sankarin Tango -kappaleesta. Ihan hyvä biisi, mutta alkaa vähän tympiä kymmenennellä kerralla kun se tulee pelissä vastaan.)
Pelaamisen arvoinen peli, mutta ei kyllä mikään vuoden paras.