Virallinen: AMD vs Intel keskustelu- ja väittelyketju

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
No jos jatkossakin halutaan ottaa selkäsaunaa AVX kuormilla niin ei sitten kannata alkaa mitään korjaamaan. Mutta faktaa on se että AVX kuormat vain lisääntyy tulevaisuudessa, se että lähteekö tuo AVX512 nousuun, sitä on vaikea sanoa. Toistaiseksi tuen tarjonta on sen verran suppeaa että tuskin siihen hirveän laajalla skaalalla ohjelmistojen tekijät alkaa panostaa ellei sitten tuen lisääminen ole mutkatonta sellaiseen ohjelmaan jossa kunnon AVX2 tuki esimerkiksi jo on.

AVX kuormat lisääntyvät tulevaisuudessa muttei nytkään suoraan sanottuna tule mieleen yhtäkään oikeasti hyödyllistä työpöytäohjelmistoa jossa AVX:n hyödyt kumoaisivat haitat reippasti. Hyvä AVX tuki nostaa prosessorin maksimilämmöntuottoa huomattavasti joka laittaa huomattavasti lisää painetta jäähdytykselle ja emolevyn virransyötölle.

Kun myös huomioidaan ettei Intelin halpisprosessorit tue AVX:a ollenkaan, ei AMD:lla ole pienintäkään kiirettä (eikä suoranaista tarvetta) laittaa järeää AVX:a omiin prosessoreihinsa.
 
AVX kuormat lisääntyvät tulevaisuudessa muttei nytkään suoraan sanottuna tule mieleen yhtäkään oikeasti hyödyllistä työpöytäohjelmistoa jossa AVX:n hyödyt kumoaisivat haitat reippasti. Hyvä AVX tuki nostaa prosessorin maksimilämmöntuottoa huomattavasti joka laittaa huomattavasti lisää painetta jäähdytykselle ja emolevyn virransyötölle.

Kun myös huomioidaan ettei Intelin halpisprosessorit tue AVX:a ollenkaan, ei AMD:lla ole pienintäkään kiirettä (eikä suoranaista tarvetta) laittaa järeää AVX:a omiin prosessoreihinsa.

Videon pakkaus kasvaa ihan kokoajan kun joka jonne haluaa niitä omia frägäyksiään työntää youtubeen sun muualle ja tuossa se AVX tuki on etu, sen takia 1950X saa kuokkaan 7900X:ltä handbrake encoodauksessa ihan selvästi. Toki toinen ongelma on se että handbrake ei enää 8 ytimen jälkeen muistaakseni skaalaudu kovin hyvin, eli ne corejen lisäämiset ei ole vaihtoehtoratkaisu jokaiseen tilanteeseen.

Ja AVX512 ei myöskään ole mikään ongelma kunhan ei yritetä ajaa maksimi kelloilla, kun kellot tiputetaan maltillisiksi AVX512 kuormalla, niin tehonkulutus ja lämmöntuotto pysyy kurissa ja lopputulos on silti huomattavasti poarempi kuin ilman sitä AVX512.
 
Ajoin takaa sitä, että tälle asialle laitetaan aivan liikaa painoarvoa, verrattuna siihen etuun mitä sillä oikeasti saavutetaan. Tyypillinen nörttien keskustelu aiheesta siis, muna pystyssä vingutaan 144hz näytöistä ja parintonnin pelikoineista. Samaan aikaan unohdetaan se valokuitu, joka noiden oikeaan hyödyntämiseen tarvitaan ja jota "mokkulasuomessa" ei saa edes rahalla. ;)

Tuo marturbo ei kyllä selvästikkään ymmärrä asiasta mitään mistä puhuu.. :rofl:

Se mitä etua moninpelaajat hakee 144hz näytöllä ei mitenkään liity millisekunttiehin kuten tuo luulee asian liittyvän vaan siihen, että se peli on näytöllä huomattavasti sulavampi ja liikkuvia kohteita on PALJON helpompi ampua, noh onhan se varmasti mukava päteä kun ei asiasta ymmärrä :facepalm::tup:

60hz-vs-120hz-refresh-rate.jpg
 
Videon pakkaus kasvaa ihan kokoajan kun joka jonne haluaa niitä omia frägäyksiään työntää youtubeen sun muualle ja tuossa se AVX tuki on etu, sen takia 1950X saa kuokkaan 7900X:ltä handbrake encoodauksessa ihan selvästi. Toki toinen ongelma on se että handbrake ei enää 8 ytimen jälkeen muistaakseni skaalaudu kovin hyvin, eli ne corejen lisäämiset ei ole vaihtoehtoratkaisu jokaiseen tilanteeseen.

Ja AVX512 ei myöskään ole mikään ongelma kunhan ei yritetä ajaa maksimi kelloilla, kun kellot tiputetaan maltillisiksi AVX512 kuormalla, niin tehonkulutus ja lämmöntuotto pysyy kurissa ja lopputulos on silti huomattavasti poarempi kuin ilman sitä AVX512.

Handbrakessa AVX:n hyödyt riippuvat ihan siitä millä kodekilla vedetään. Lisäksi hyvälaatuiseen enkoodaukseen frägäyksien suhteen AMD:n prosessorit ovat riittävän nopeita jo nykyisellä AVX:lla. Ts. AMD:n prosessorit pystyvät heittämällä hyvälaatuiseen 25 FPS, toisaalta Intelin prosessorit eivät pysty hyvälaatuiseen 60 FPS. Näin ollen reaaliaikaiseen enkoodaukseen molemmat ovat yhtä nopeita (60 FPS molemmat liian hitaita) ja jos taas ei tarvitse reaaliajassa tunkea videota nettiin, muutamalla sekunnilla ei ole mitään väliä.

Lämmöntuotto pysyy kurissa joten kuten, hommassa on kuitenkin yksi ongelma: mitä tapahtuu kaikelle muulle kun prosessorin kellotaajuus tiputetaan AVX-512 kellojen tasolle?
 
Tuo marturbo ei kyllä selvästikkään ymmärrä asiasta mitään mistä puhuu.. :rofl:

Se mitä etua moninpelaajat hakee 144hz näytöllä ei mitenkään liity millisekunttiehin kuten tuo luulee asian liittyvän vaan siihen, että se peli on näytöllä huomattavasti sulavampi ja liikkuvia kohteita on PALJON helpompi ampua, noh onhan se varmasti mukava päteä kun ei asiasta ymmärrä :facepalm::tup:

Itse näen 60Hz ja 120Hz välillä selvän eron mutta eikö ryzen pysty pitämään FPS:n tuon yläpuolella? Mikä silloin tekee intelin vastaavista paremman?

E: puhun siis CSGOsta, kun "kilpapelaamisesta" puhutaan. Valitettavasti se on fakta, että vaikka ollaan kavereitten kanssa parhaimmassa luokassa tuossa pelissä, eli siis "Global Elite", niin kaveri laittaa kyllä aina turpaan vaikka omaakin 60Hz näytön. Voi toki tuoda itselle paremmuuden tunnetta nämä 120<Hz näytöt...
 
CS:ssä on parempi, mitä korkeampi fps. Fps vaikuttaa hiiren tuntumaan ja iso fps tekee hiiren sulavamman tuntuiseksi. En ole kyl varma mistä johtuu. Overwatchissa taas fps vaikuttaa suoraan input lagiin. 200 fps jälkeen input lag ei muutu, mutta sitä alemmilla frameilla pitää saada lukema mahdollisimman tasaiseksi. Fps vaihdellessa hiiren tuntuma muuttuu, mikä taas sotkee aimin.

Fps ei aina vaikuta pelkästään mitä ruudulla tapahtuu. Esim juurikin OW:ssa korkea fps voi olla eduksi, vaikka pelaisikin 60Hz näytöllä. CS:ssä en itse ole niin paljoa pelannut, että osaisin sanoa enempää.
 
CS:ssä on parempi, mitä korkeampi fps. Fps vaikuttaa hiiren tuntumaan ja iso fps tekee hiiren sulavamman tuntuiseksi. En ole kyl varma mistä johtuu. Overwatchissa taas fps vaikuttaa suoraan input lagiin. 200 fps jälkeen input lag ei muutu, mutta sitä alemmilla frameilla pitää saada lukema mahdollisimman tasaiseksi. Fps vaihdellessa hiiren tuntuma muuttuu, mikä taas sotkee aimin.

Fps ei aina vaikuta pelkästään mitä ruudulla tapahtuu. Esim juurikin OW:ssa korkea fps voi olla eduksi, vaikka pelaisikin 60Hz näytöllä. CS:ssä en itse ole niin paljoa pelannut, että osaisin sanoa enempää.

Onko se korkea fps vai fps:n tasaisuus mikä saa pelin tuntumaan "sulavammalta", olettaen, että fps pysyy näytön virkistystaajuuden yläpuolella? Teoriassa esim. 120fps:n ja 300fps:n välillä on 5 MILLISEKUNNIN ero, joka siis vaikuttaa siihen input lagiin, sanoisin, että mitättömästi. Näkyykö 120Hz näytöllä dipit 300fps:stä -> 120fps:ssään? Tarkoitan siis, onko se teknisesti mahdollista?
 
Onko se korkea fps vai fps:n tasaisuus mikä saa pelin tuntumaan "sulavammalta", olettaen, että fps pysyy näytön virkistystaajuuden yläpuolella? Teoriassa esim. 120fps:n ja 300fps:n välillä on 5 MILLISEKUNNIN ero, joka siis vaikuttaa siihen input lagiin, sanoisin, että mitättömästi. Näkyykö 120Hz näytöllä dipit 300fps:stä -> 120fps:ssään? Tarkoitan siis, onko se teknisesti mahdollista?

CS:stä en osaa sanoa, mutta itse huomaan OW:ssa fps vaihtelun 144-200 fps välillä hiiren tuntumalla. Siksi olen rajoittanut fps:n 154:n, koska pysyy suurimman osan ajasta sen yläpuolella. Optimi olisi 200, mutta nykyinen prossu ei kykene siihen. Eli ainakin OW:ssa tasainen fps on tärkeämpi, jos se on alle 200.
 
CS:stä en osaa sanoa, mutta itse huomaan OW:ssa fps vaihtelun 144-200 fps välillä hiiren tuntumalla. Siksi olen rajoittanut fps:n 154:n, koska pysyy suurimman osan ajasta sen yläpuolella. Optimi olisi 200, mutta nykyinen prossu ei kykene siihen. Eli ainakin OW:ssa tasainen fps on tärkeämpi, jos se on alle 200.

Olen samoilla linjoilla että jatkuvat FPS:n vaihtelut on suurempi paha siihen pelattavuuteen, sen takia itse en tykkää edes tuota MMO:ta pelata vsync päällä koska siitä vaan tulee jotenkin takkuavaa.
 
Itse näen 60Hz ja 120Hz välillä selvän eron mutta eikö ryzen pysty pitämään FPS:n tuon yläpuolella? Mikä silloin tekee intelin vastaavista paremman?

E: puhun siis CSGOsta, kun "kilpapelaamisesta" puhutaan. Valitettavasti se on fakta, että vaikka ollaan kavereitten kanssa parhaimmassa luokassa tuossa pelissä, eli siis "Global Elite", niin kaveri laittaa kyllä aina turpaan vaikka omaakin 60Hz näytön. Voi toki tuoda itselle paremmuuden tunnetta nämä 120<Hz näytöt...
Tämä on se omakin kokemus todellisuudesta, näiden nörttikommenttien sijaan. Ero voi tuntuu mahtavalta, mutta lopulta vaikutus itse pärjäämisessä on vähän niin ja näin. Siinä kun veljelle vaihdeltiin vanha 4x phenomi, mun vanhaksi 6x phenomiksi, niin vaikka virkistystaajuus nousi ehkä n. 10 fps, kiitteli innoissaan että tuli tasaisempaa menoa. (Globalissa siis hänkin).

Syykin on selkeä, kun koneen toiminnoille on vapaita Coreja, jäävät ne neljä kokonaan pelin käyttöön. Sama tuli itse huomattua tuon kanssa, kun sai aina heittää Tuben toiselle näytölle soimaan vaikka Dota 2 Rebornia pelatessa (kuka ei katsele tubea hakutauolla?), samaan aikaan kun velipojalla piti kaikki aina sammuttaa, kun pelkkä paussilla oleva video tuotti pelin kanssa ongelmia.

Vaan mikä sinänsä on melko huvittavaa kaikkien pelitestien suhteen, nimittäin monellako pelaajista oikeasti on kone tasan tyhjillään, kun peliä ajetaan? Voisin sanoa aika harvalla. Siellä on discrodia/skypeä, voippia varten, sitten on cromea/firefoxia videoineen odottamassa hakutaukoa varten ja jokaisella yleensä myös jonkin sortin virusturva. Kaikkea sellaista mitä tarkoituksella eliminoidaan näistä testeistä. Se ei tosin tarkoita sitä, että testit olisivat epäluotettavia, vaan sitä että ne pitäisi taas vaihteeksi osata tulkita paremmin.

Tästä päästäänkin nopeasti siihen, että miksi käyttäjät jatkuvasti puhuvat noiden useampi ytimisten kanssa sulavuudesta, joka testeissä ei näy...... :think:
 
Viimeksi muokattu:
Lämmöntuotto pysyy kurissa joten kuten, hommassa on kuitenkin yksi ongelma: mitä tapahtuu kaikelle muulle kun prosessorin kellotaajuus tiputetaan AVX-512 kellojen tasolle?
AVX-512- yksiköt ovat ydinkohtaisia. :) Eli mitään yleisiä "mopokelloja" ei tule. Myös tavallisesti (ilman AVX: ää) kellot elää kokoajan.

Oikealla AVX: ää. Vektorin pituus on sitä pidempi mitä suurempi bittisestä AVX: stä on kyse, joka siis suoritetaan yhden kellojakson aikana.

Sieppaa.JPG
 
@Keketin ollaan tällä hetkellä mökillä. Palaillaan näillä näkymin huomenna illasta, niin pistän xml:ää tulemaan. Dirtin kanssa mentiin ihan ultra-presetillä ja 8xMSAA. Ultrakin jätti jonkun advanced minkälie asetuksen silti pois päältä, taisi olla listan viimeinen asetus. En siihenkään puuttunut, kun ilmeisesti kuuluu tuohon presettiin. Voin vetää lisää runeja haluamillasi asetuksilla.
 
Kyllä tuon paksunnetun osan jälkeen sinulta meni se viimeinenkin ripaus uskottavuutta, jota sinulla oli täällä :rofl::rofl::rofl: toki amd-fanaatikot jotka koittaa pitää heikomman amd:n vielä elossa väittävät muuta, mutta se ei paljoa paina :)
Jos ihan suoraan sanotaan, niin nimenomaan sinun ei kannattaisi kovin suuresti huudella muiden henkilöiden postausten uskottavuudesta.
 
Itse näen 60Hz ja 120Hz välillä selvän eron mutta eikö ryzen pysty pitämään FPS:n tuon yläpuolella? Mikä silloin tekee intelin vastaavista paremman?

E: puhun siis CSGOsta, kun "kilpapelaamisesta" puhutaan. Valitettavasti se on fakta, että vaikka ollaan kavereitten kanssa parhaimmassa luokassa tuossa pelissä, eli siis "Global Elite", niin kaveri laittaa kyllä aina turpaan vaikka omaakin 60Hz näytön. Voi toki tuoda itselle paremmuuden tunnetta nämä 120<Hz näytöt...

Nopeampi näyttö ei tietenkään korvaa esim. peliälyn puuttetta. GE on muutekin naurettavan helppo saavuttaa ja kertoo lähinnä, että kyseessä on "ihan ok" pelaaja.

Kuten aiemmin jo kirjoitin, niin huomaan eron pelituntumassa 200 fps vs 300 fps ja tämä 144hz näytöllä. Voisin kuvitella eron olevan vieläkin suurempi 240hz näytöillä mutta tätä en ole kokeillut.
 
Kokeilin benchailla tuota Dirt Rallya @Keketin , mutta OCAT ei käynnisty. Samaa ongelmaa muillakin;

(v1.1.0.60) OCAT doesn't start at all · Issue #28 · GPUOpen-Tools/OCAT · GitHub

Eli pitää käynnistää ilman overlayta, ja lisäksi jos määrittää tuohon OCAT:iin nauhotettavan ohjelman polun (steamlibrary blablablaa drt.exe) niin silläkin kaatuu :D

Eliggäns conffista määrittää että starttaa ilman overlayta, ja sitten vaan rupee nauhottelee ilman että määrittää ohjelmaa tai käynnistää overlayta. Kaatuu jos klikkailee paljon mitään muuta. Ei vissiin kauhean näppärää?

Saan sen ilman overlayta käyntiin, mutta vetää aika paljon erroreita tuonne logeihin? En tajua näistä hevonvittua, mutta voin toki työntää excel-tiedostoja ilmoille :D

Kääntelin sorsista itekin ton vielä, mut samat ongelmat. Eliggäns pitää ootella seuraavia versioita että on käytettävissä win10 + creators update kanssa :)

On kyllä melkosen peukku-software huuh.

*edit*

Ja Dirt Rally aukee mulla jokakerta ikkunaan, vaikka miten on jätetty FullScreen asetus päälle.

1080p Ultra-preset, 1080 Ti Gaming X ilman kellotuksia, 8700K 4.9Ghz ja muistit 3600Mhz

Dropbox - perf_AllProcesses_20171112-110546_RecordingResults-2.csv

Dropbox - perf_summary.csv

Koodi:
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>

<!-- ================================================================================= -->

<!-- Benchmark Mode Results -->

<!-- ================================================================================= -->

-<benchmark machine="DESKTOP-M6BSML1" date="11:09:50 on 12/11/2017" author="aleks" instruction_set="SSE2" directx11_feature_level="11.0">

<totals race_time="00:03:25" total_race_time="00:03:25" total_time="00:03:25" races="1"/>

<fps_race av_fps_ms="4.001841" max_fps_ms="3.267537" min_fps_ms="5.577221" av_fps="249.885010" max_fps="306.040894" min_fps="179.300766"/>

<fps_total av_fps_ms="4.001841" max_fps_ms="3.267537" min_fps_ms="5.577221" av_fps="249.885010" max_fps="306.040894" min_fps="179.300766"/>


-<track totalProfiled="1" numInRotation="1" index="1">

<results av_fps_ms="4.001841" max_fps_ms="3.267537" min_fps_ms="5.577221" av_fps="249.885010" max_fps="306.040894" min_fps="179.300766" battery_percentage_used="0" samples="51323"/>


-<settings route="route_2" name="hafren_rally_01">

<car name="555" livery="17"/>

</settings>

</track>


-<hardware_settings_config deviceId="0x1B06" version="11">


-<cpu>

<threadStrategy fileStreamProcessor="3" updateProcessor="2" renderProcessor="0" dataSetMonitorProcessor="1" dvdStorageProcessor="5" forceFeedbackProcessor="4" workerMapFile="system/workerMap6Core.xml"/>

</cpu>


-<audio_card>

<dynamic_range value="high"/>

<eq value="flat"/>

<voice_chat enabled="true"/>

<push_to_talk enabled="true"/>

</audio_card>


-<graphics_card firstBoot="true" rating="3">

<directx forcedx10="false"/>

<eyefinity osd="" force=""/>

<stereo enabled="false" convergence="0.5" separation="0.015"/>


-<resolution multisampling="8xmsaa" vsync="0" fullscreen="true" aspect="auto" height="768" width="1024">

<refreshRate rate="165"/>

</resolution>

<gamma level="0.8"/>

</graphics_card>

<shadows enabled="true" particles="true" maskQuality="2" size="3072"/>

<advanced_fog enabled="true"/>

<particles enabled="true" nearFadeBias="0" lowResScalar="2" dynamicRes="false" wind="true"/>

<weather quality="1"/>

<crowd enabled="true" detail="4"/>

<cloth enabled="true" tessellation="true"/>

<groundcover clutter="true" mode="ultra"/>

<objects stones="true" maxlod="0" lod="1.02"/>

<trees maxlod="0" lod="1.2" meshes_in_all_passes="false" meshes="true"/>

<vehicles lodQuality="3" characterQuality="4"/>

<track lod="1.0"/>

<envmap size="1024" mindistance="150.0" scaleminsize="0.75" drawallobjects="true" faces="6"/>

<water detail="3" tessellation="true" drawallobjects="true" scale="2" update="true"/>

<mirrors enabled="true" height="256" width="768" car_culldist="300.0" car_maxlod="1"/>

<skidmarks enabled="true"/>

<dynamic_ambient_occ enabled="true" quality="4"/>

<dynamic_ambient_occ_soft enabled="true"/>

<night_lighting shadowSize="2048" onlyHeadlights="false" shadows="true" lights="0" volumes="true"/>

<textures resolution="3"/>

<shaders quality="2" low_quality="false"/>

<anisotropic max="16" min="4"/>

<physics vehicleDamage="true" environmentalDamage="true"/>

<input device_type="auto"/>

<screenshotMode enabled="false"/>

<aoit enabled="false"/>

<avsm enabled="true"/>

<mouse_support enabled="false"/>

<oculus enabled="true" convergence="1.0" orientationLock="false" verticalOrientation="0.66" overdrive="true" vignette="true" timeWarp="true" chromatic="true" headMovement="true"/>


-<motion_platform>

<dbox enabled="true"/>

<udp enabled="false" delay="1" port="20777" ip="127.0.0.1" extradata="0"/>

<fanatec enabled="true" ledTrueForGearsFalseForSpeed="true" wheelVibrationScale="1.0" pedalVibrationScale="1.0"/>

</motion_platform>

<controls neutralTimeToShift="0.25"/>

</hardware_settings_config>

</benchmark>
 
Viimeksi muokattu:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Onko tuossa yläpuolella taas joku video, jossa yritetään todistaa asiaa X.
Pistäppä yhteenveto, kiitos. Videoroskan suoltamisessa ei ole mitään järkeä, kun ne ei edes kaikilla laitteilla näy ja jos jollain näkyvätkin, niin ovat yleensä ajanhukkaa, koska sisällön pystyy usein tiivistämään 1 -10 lauseeseen, jotka ovat luettavissa ja sisäistettävissä alle minuutissa. Ja jos viitsii tuollaisen katsella, niin silloin on myöskin aikaa kirjoittaa se yhteenveto.
 
Onko tuossa yläpuolella taas joku video, jossa yritetään todistaa asiaa X.
Pistäppä yhteenveto, kiitos. Videoroskan suoltamisessa ei ole mitään järkeä, kun ne ei edes kaikilla laitteilla näy ja jos jollain näkyvätkin, niin ovat yleensä ajanhukkaa, koska sisällön pystyy usein tiivistämään 1 -10 lauseeseen, jotka ovat luettavissa ja sisäistettävissä alle minuutissa. Ja jos viitsii tuollaisen katsella, niin silloin on myöskin aikaa kirjoittaa se yhteenveto.

Katoin ton videon tuoreeltaan ja koitan nyt tiivistää sulle mitä muistan:

Videossa mainitaan 6,7 ja kahdennaksennen sukupolen intel prossut (6700k,7700k ja 8700k), joista 7700koota moititaan ensiksi siitä että se tuo vaan pienen hyödyn edeltäjäänsä verrattuna ja myöhemmin sitä, että intel päätti paskoa yhteensopivuuden 7 ja kasi sukupolven välillä, vaikka teoriassa ei ollu välttämätöntä.

Videossa myös kritisointiin polarispohjaisten 500-sarjalaisia, mitkä ei tuoneet erityistä etua 400-sarjalaisiin verrattuna.

Videossa morkattiin myös ryzen X-päätteisiä prossuja (1700x ja 1900x mm.), koska ei X-sarjalaiset kellottuu kuitenkin suht kevyesti samoihin, tai jopa parempiin taajuuksiin.
EDIT. 1900x prosua ei koskenut kellotus väittämä

Videossa puhuttiin myös jotain nvidian näyttiksestä mutta en muista mitä se oli. Toivottavasti auttoi.
 
Katoin ton videon tuoreeltaan ja koitan nyt tiivistää sulle mitä muistan:

Videossa mainitaan 6,7 ja kahdennaksennen sukupolen intel prossut (6700k,7700k ja 8700k), joista 7700koota moititaan ensiksi siitä että se tuo vaan pienen hyödyn edeltäjäänsä verrattuna ja myöhemmin sitä, että intel päätti paskoa yhteensopivuuden 7 ja kasi sukupolven välillä, vaikka teoriassa ei ollu välttämätöntä.

Videossa myös kritisointiin polarispohjaisten 500-sarjalaisia, mitkä ei tuoneet erityistä etua 400-sarjalaisiin verrattuna.

Videossa morkattiin myös ryzen X-päätteisiä prossuja (1700x ja 1900x mm.), koska ei X-sarjalaiset kellottuu kuitenkin suht kevyesti samoihin, tai jopa parempiin taajuuksiin.
EDIT. 1900x prosua ei koskenut kellotus väittämä

Videossa puhuttiin myös jotain nvidian näyttiksestä mutta en muista mitä se oli. Toivottavasti auttoi.
Toiset maksaa extraa että saa sen 100-200 MHz enemmän isommalla todennäköisyydellä. Toiset ei niin piittaa kulkeeko Ryzen 4+-0,1 GHz vai 3,9 GHz.
 
Toiset maksaa extraa että saa sen 100-200 MHz enemmän isommalla todennäköisyydellä. Toiset ei niin piittaa kulkeeko Ryzen 4+-0,1 GHz vai 3,9 GHz.

Kyllä. Loput heittää noppaa kutosen toivossa säästäessään matalakelloisen mallin ostaessaan.
 
AVX-512- yksiköt ovat ydinkohtaisia. :) Eli mitään yleisiä "mopokelloja" ei tule. Myös tavallisesti (ilman AVX: ää) kellot elää kokoajan.

Oikealla AVX: ää. Vektorin pituus on sitä pidempi mitä suurempi bittisestä AVX: stä on kyse, joka siis suoritetaan yhden kellojakson aikana.

Sieppaa.JPG

Kuulostaa "melko helpolta" laittaa AVX laskut tietyille ytimille ja kaikki muu laskenta muille ytimille jotta saadaan muulle laskennalle pidettyä korkea kellotaajuus.
 
Kuulostaa "melko helpolta" laittaa AVX laskut tietyille ytimille ja kaikki muu laskenta muille ytimille jotta saadaan muulle laskennalle pidettyä korkea kellotaajuus.
:facepalm: :rolleyes: Helppoa se onkin, kun kaikki ytimet siihen tarvittaessa kykenevät (yhdessä tai erikseen (koskee ainakin SKL-X: ää)).
 
Kuulostaa "melko helpolta" laittaa AVX laskut tietyille ytimille ja kaikki muu laskenta muille ytimille jotta saadaan muulle laskennalle pidettyä korkea kellotaajuus.

Jotenkin tuo muistuttaa bulldozeria. :think: Siinähän ei onnistunut AVX kuin toisessa ytimessa kahden ytimen moduulissa.
 
:facepalm: :rolleyes: Helppoa se onkin, kun kaikki ytimet siihen tarvittaessa kykenevät (yhdessä tai erikseen (koskee ainakin SKL-X: ää)).

Eli softapohjalla jaetaan AVX laskut tietyille ytimille ja muut laskut tietyille ytimille?

Jotenkin tuo muistuttaa bulldozeria. :think: Siinähän ei onnistunut AVX kuin toisessa ytimessa kahden ytimen moduulissa.

Bulldozer hoitikin homman prosessorin sisällä.
 
Hei, mitä tapahtui? Onko tällä threadilla joku vapaapäivä vai mistä tämä yllättävä hiljaisuus? :)
Hieman offtopiccina alkoi kone kaatuilla ja ajattelin että nytkö se hyvin pelannu Ryzeni sekosi, mutta tutkinnan jälkeen näytönohjaimen alla jököttävä M.2-levy alkanut ylikuumentua. Vähän heatsinkkiä päälle ja taas pelaa. Hmm, tosta ei kyllä saa nyt väittelyä taas pystyyn... :/
 
Hei, mitä tapahtui? Onko tällä threadilla joku vapaapäivä vai mistä tämä yllättävä hiljaisuus? :)
Hieman offtopiccina alkoi kone kaatuilla ja ajattelin että nytkö se hyvin pelannu Ryzeni sekosi, mutta tutkinnan jälkeen näytönohjaimen alla jököttävä M.2-levy alkanut ylikuumentua. Vähän heatsinkkiä päälle ja taas pelaa. Hmm, tosta ei kyllä saa nyt väittelyä taas pystyyn... :/

Oliko kenties Samsungin TLC malli kyseessä? Ja Nvidian näytönohjain?
 
Hei, mitä tapahtui? Onko tällä threadilla joku vapaapäivä vai mistä tämä yllättävä hiljaisuus? :)
Hieman offtopiccina alkoi kone kaatuilla ja ajattelin että nytkö se hyvin pelannu Ryzeni sekosi, mutta tutkinnan jälkeen näytönohjaimen alla jököttävä M.2-levy alkanut ylikuumentua. Vähän heatsinkkiä päälle ja taas pelaa. Hmm, tosta ei kyllä saa nyt väittelyä taas pystyyn... :/

Vaikkaan että viidakkorumpu on paukuttanut vihdoin myös thunderdomeen viestin perille ja sen takia "keskustelu" on nyt laantunut. Thunderdomessa nuoleskellaan nyt haavoja ja mietitään että mistä asiasta alkaisi taas kohta räksyttää.

Tuo M.2 aseman lykkääminen siihen ensimmäisen PCI-E slotin alle on kyllä mielestäni monelta emolevyn valmistajalta suunnitteluvirhe. Varsin huono paikka kyseiselle kapistukselle.
 
Laitetaas tänne tämä viimeinen projektini. Eli minkälaisen koneen saa i7 8700K prossun hinnalla ?

Omat odotukseni tämä rikkoi selvästi (kun en tiennyt kuinka GTX 960 suoriutuu) eli olen todella tyytyväinen koneeseen.
Ja itselleni tuo kelpais kyllä jokapäiväiseen käyttöön (tai no tallennus tilaa tarvitsisin lisää).

Jos jotain kiinnostaa niin tuo olisi myynnissä. Että sais rahaa seuraavaan rakennus projektiin.

Niin ne videon:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Hahhahahahaa :rofl: :rofl:
Ilmiselvä vega 64. Nvidiahan ei lämpenis noin pahasti.

Ei vaan Samsungin 9xx sarjan SSD kannattaisi yhdistää Radeon RX sarjan kanssa. Sillä tavalla Samppa lämpenee vähemmän. Samsungin SSD nimittäin käyttää AMD:n näytönohjainpiiriä ohjaimenaan eli AMD:n näytönohjaimen kanssa SSD:n ohjainpiiri voi idlata :cigar:

Tuo M.2 aseman lykkääminen siihen ensimmäisen PCI-E slotin alle on kyllä mielestäni monelta emolevyn valmistajalta suunnitteluvirhe. Varsin huono paikka kyseiselle kapistukselle.

Koko M.2 on umpisurkea liitin pöytäkoneille. Muutenkin siellä emolevyllä ei usein ole juuri muita paikkoja kuin näytönohjaimen alapuolella, joissakin tapauksissa yläpuolella. Emolevyn taakse voi olla vaikea päästä kun levy on kerran laitettu.
 
Koko M.2 on umpisurkea liitin pöytäkoneille. Muutenkin siellä emolevyllä ei usein ole juuri muita paikkoja kuin näytönohjaimen alapuolella, joissakin tapauksissa yläpuolella. Emolevyn taakse voi olla vaikea päästä kun levy on kerran laitettu.
Asuksen C6H:ssa on about paras paikka mitä voi.
upload_2017-11-13_22-46-17.png
 
Asuksen C6H:ssa on about paras paikka mitä voi.
upload_2017-11-13_22-46-17.png

Erillisellä raiserilla varustetut on kanssa Ok, mutta niitä näkee vain noissa kallissa X299 ja X399 emoissa muutamassa.

Emolevyn taakse voi olla vaikea päästä kun levy on kerran laitettu.

Niin onko siellä niin paljon tilaa että mahtuisi sinne taakse? Vai vaatisiko jotain stantardia emolevyn vamistajilta ja kotelon tekijöiltä että mihin kohtaa kotelon peltiin se aukka tehtäisiin että noihin päästäisiin käsiksi.
 
Emon taakse mahtuisi vallan hyvin. Sopiva toisreunainen kiskosysteemi, johon sen voisi pujottaa ensin hieman vinossa ja sitten suoraan loput olisi vallan ok ratkaisu emon taakse. Tai jos kopassa on tilaa, niin kiskot voisvat jatkua emon reunaan asti.
 
Tulossa itselle tuo MSI X299 Xpower gaming ac emo tällä viikolla, jossa uusittu (ylimmän) m.2 paikan jäähdytys (tuo paikka on kytketty suoraan prossuun). Valmistajan mukaan tilanne on parempi:
Sieppaa.JPG
Täytyy testata. Mukana myöskin erillinen Pci-e lisäkortti kahdelle m.2: lle.
MSI Global
 
Hahhahahahaa :rofl: :rofl:
Ilmiselvä vega 64. Nvidiahan ei lämpenis noin pahasti.
Lietsomatta GPU-väittelyä tähän ketjuun vastaan että ei oo Vega.

Koko M.2 on umpisurkea liitin pöytäkoneille. Muutenkin siellä emolevyllä ei usein ole juuri muita paikkoja kuin näytönohjaimen alapuolella, joissakin tapauksissa yläpuolella. Emolevyn taakse voi olla vaikea päästä kun levy on kerran laitettu.

Tuo näytönohjaimen alapuoli oli kyllä heti alkuun hieman arveluttava paikka, mutta kun "levyn" mukana ei tullut mitään heatsinkkiä ajattelin että kaippa tuo on laskettu että tarpeeksi viileänä pysyy. Sen muutaman kuukauden pelitti, mutta nyt rupesi sekoilemaan. Vianetsintä oli hieman haastavaa kun kovemmalla käytöllä kone tuuttasi eli lämpöön, virransyöttöön tms viittaisi. Laskin kelloja GPU/CPU:sta ja nuuskin peruslämpöjä ja voltteja eri softilla (eli en Hwinfolla joka olisi näyttänyt myös kovon lämmön) aktiivisesti, mutta ei tuntunut olevan mitään logiikkaa kaatumisissa. Vasta kun asentelin yhtä isoa peliä (>70GB) useamman kerran (kaatui tiedostojen kopioinnissa) tuli tuo M.2 mieleen ja niinhän se näytti throttlailevan. Sormella kun kopeloi kaikki koneen komponentit läpi niin tuo M.2-kortti oli ainoa joka poltti näppejä. Virallinen jäähdytysripa tulossa, mutta väliaikaisena patenttina näytti riittävän sekin kun heitti piirien päälle tollaset ebay-Raspberry-pikkuheatsinkit.

M.2-levynä "halvalla kun sain" aito Crucial joku 500GB. Täytyy nyt rääkätä tuota enemmän ja palauttaa jos jatkaa kenkkuilua. Ihme kyllä että noi näyttäisi kuitenkin yleensä toimivan suht-ok, vaikka SSD-levyjen, muistikampojen yms. ympärillä usein heatspreaderia ja varmaan syystäkin.
 
Jos ihan suoraan sanotaan, niin nimenomaan sinun ei kannattaisi kovin suuresti huudella muiden henkilöiden postausten uskottavuudesta.
Olisi kiva saada tänne TechBBS:ään sellainen ominaisuus, että saisi tuon ignoren toimimaan myös toisin päin. Saisivat sitten trollit vetää monoloogia yksistään.
 
Olisi kiva saada tänne TechBBS:ään sellainen ominaisuus, että saisi tuon ignoren toimimaan myös toisin päin. Saisivat sitten trollit vetää monoloogia yksistään.
Tarkoitatko että jos ignoraat jonku niin se ei myöskään näkis sun viestejä?
 
Tarkoitatko että jos ignoraat jonku niin se ei myöskään näkis sun viestejä?
Näin. Toki helppohan tuo on ohittaa, mutta pääasia että ei erikseen "jinglettäisi" että menes tuonne taas rääpimään. Liket saisi kanssa piilottua listalaisilta, tosin ei nyt liity ketjun aiheeseen, joten se tästä.
 
Parasta on se oman pään sisäinen sensuuri. Jos joku ottaa pattiin, niin ei välitä hänen viesteistä. Eipä täällä loukkauksiin asti kovin usein mennä.
 
Taasko tää masturboja tulee tänne ketjuun puhumaan ohi aiheen, krooninen tapa sillä :rofl:

Pitäs sille tehä ihan oma ketju: "Paskanpuhumisen ketju" :rofl:


No palatakseni aiheeseen, tällä kertaa threadripper väittää, että
"Samsungin SSD nimittäin käyttää AMD:n näytönohjainpiiriä ohjaimenaan", no mikään ei enää yllätä threadripperin suusta :D
 
Asuksen C6H:ssa on about paras paikka mitä voi.
upload_2017-11-13_22-46-17.png

Ei tuokaan kovin hyvä koska on aika kaukana prosessorista.

Niin onko siellä niin paljon tilaa että mahtuisi sinne taakse? Vai vaatisiko jotain stantardia emolevyn vamistajilta ja kotelon tekijöiltä että mihin kohtaa kotelon peltiin se aukka tehtäisiin että noihin päästäisiin käsiksi.

Joissakin kokeloissa mahtuu, kaikissa ei välttämättä. Siksi vaikea tehdä tuosta emolevyvalmistajienkaan standardia. Suurempi ongelma kuin kolo.

Jotain lähdettä tälle väitteelle? Ei vaikuta yhtään uskottavalta.

Faktaa löytyy:

http://www.amd.com/en-gb/innovations/software-technologies/radeon-polaris

The Polaris architecture precisely combines the latest 14nm FinFET process and AMD's advanced power, gating and clocking technologies for a superior cool and quiet gaming experience.

The solid state drives just announced by Samsung will be in your next laptop

The big deal here is that they are the first to feature Samsung’s new Polaris memory controller.

Molemmat on tehty Samsungin valmistusprosessilla.

Hah hah :D Samsungille tuottaa selvästi ongelmia keksiä nimiä osilleen :p
 
Hah hah :D Samsungille tuottaa selvästi ongelmia keksiä nimiä osilleen :p

Ei amd ole sen kummempi. Nehän nimesi näyttisarkkitehtuurinsa samalla kun insinööri joi erästä sinebrychoffin panimotuotetta toimistolla ja nimen keksinyt luki tölkin kylestä tekstiä ääneen :D
 

Statistiikka

Viestiketjuista
295 882
Viestejä
5 054 686
Jäsenet
80 995
Uusin jäsen
klankton

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom