Virallinen: AMD vs Intel keskustelu- ja väittelyketju

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
2butte.jpg


1535mc0.jpg


Siinäpä Sumppi ja Riisseni samasta kohdasta samoilla asetuksilla. Tämä ihan 2560x1440 ja 4xMSAA. Jos nappasi MSAA:n pois niin kahvi nousi 106fps:ään. Eli pelkästään prossun puolesta kahvi oli ~89% nopeampi kuin Ryzen. Kahvin asetukset voi katsoa PC-spekseistä ( paitsi päälatenssit oli 17-17-17-36 tässä ), Ryzen 1700:lla käytössä oli 3.9ghz, 3200mhz Stilt Fast muistiasetuksilla.

Intel tehoaa talossa ja puutarhassa. Ryzen valitettavasti vain toisessa niistä.
 
2butte.jpg


1535mc0.jpg


Siinäpä Sumppi ja Riisseni samasta kohdasta samoilla asetuksilla. Tämä ihan 2560x1440 ja 4xMSAA. Jos nappasi MSAA:n pois niin kahvi nousi 106fps:ään. Eli pelkästään prossun puolesta kahvi oli ~89% nopeampi kuin Ryzen. Kahvin asetukset voi katsoa PC-spekseistä ( paitsi päälatenssit oli 17-17-17-36 tässä ), Ryzen 1700:lla käytössä oli 3.9ghz, 3200mhz Stilt Fast muistiasetuksilla.

Intel tehoaa talossa ja puutarhassa. Ryzen valitettavasti vain toisessa niistä.
Voiko GTA:ssa jossain hiekkalaatikko moodissa vaihella vuorokaudenaikaa. olis kiva nähä vaikuttaako tuo iltapäivä vs auringonlasku fpsään.
 
Voinhan odotella tuossa testiksi.

Voitko testata , että pakotat Ryzenillä pelin lokiikkathreadin, nvidian ajurithreadit samalle CCX:lle, mutta annat muiden pelithreadien käyttää ytimiä vapaasti. Onnistuu process hackerilla.
 
On tämä nyt helvetti samaa jankuttamista jatkuvasti.

Jos sinä sanot ettei Ryzeniä saa toimimaan 3200Mhz muisteilla kuin harvat ja valitut niin se on ok kun toisessa käänteessä ihan ok puhua jostain marginaalisesta määrästä CSGO pelaajia jotka vinguttaa alemmalla resoluutiolla kuin mitä näytön natiivi olisi :facepalm:

Maalitolpat siirtyy ja karavaani kulkee.

Ja mitä tulee tuohon sulkeissa olevaan niin paskan vitut. Jos näytönohjain bottleneckaa niin sillä ei ole paskan väliä onko siellä koneessa sinistä vai punaista CPU:na.



Koska itse aina faktojen perään huutelet niin: Faktaa tästä? Ja nyt ei riitä MadMax ja sen kaverit lähteeksi..

En ikinä sanonut, että harvat ja valitut saisivat vain toimivaa 3200MHz ryzenin kanssa vaan, että iso joukko ei ole saanut edes 3000MHz muistin nopeuden kanssa toimivaan Ryzeniä. Aiheita lukiessani olen käsittänyt, että se johtuu ilmeisesti siitä, että Ryzenin muistiohjaimen laatu vaihtelee tosi paljon per Ryzen. Täälläkin foorumilla on ollut jonkin verran puhetta kyseisestä ongelmasta.

Ja ei todellakaan puhuta CSGO:ssa mistään marginaalisesta porukasta joka käyttäisi alle 1080p resoa vaan se on iso porukka, tuossa tunnettujen pelaajien reso valintoja CSGO:Ssa CS:GO Player Setups (kuten Juhon jo sanoikin) josta saa hyvää kuvaa mitä ihmiset käyttävät CSGO:n kanssa kun et selvästikkää CSGO skeneä tunne.


Ja viimeiseen kohtaan, tottakai GPU bottleneck vähenee roimasti, jos kaikki asetukset laittaa LOW 1080p resolla.. en käsitä edes miten et voi edes tuota myöntää.. vai etkö asiaa oikeasti vain ymmärrä, että GPU bottleneckkin syntyyn ja määrään vaikuttaa muukin kuin reso.
 
En ikinä sanonut, että harvat ja valitut saisivat vain toimivaa 3200MHz ryzenin kanssa vaan, että iso joukko ei ole saanut edes 3000MHz muistin nopeuden kanssa toimivaan Ryzeniä. Aiheita lukiessani olen käsittänyt, että se johtuu ilmeisesti siitä, että Ryzenin muistiohjaimen laatu vaihtelee tosi paljon per Ryzen. Täälläkin foorumilla on ollut jonkin verran puhetta kyseisestä ongelmasta.

Sivusta tuleva kommentti:

Oma R7 1700 , virallisesti 3000 MHz:na mainostetuilla Corsairin muisteilla, X370 Prime Pro-emolevyllä, toimi muinaisella BIOSilla maksimissaan 2.66 GHz muistikellolla.
Uudemmilla BIOSeilla toimii vakaasti 2.8 GHz muistikellolla.
2.933 GHz muistikelloilla on pari kertaa bootannut ylös ja toiminut jopa hetken melko vakaan tuntuisesti mutta sitten seuraava boottaus failannut kokonaan, ei ole edes POSTannut. En ole vielä jaksanut alkaa nysväämään tarkempien muistinajoitusten kanssa vielä vaan olen vaan pudottanut muistikellon 2.8 GHz:aan.

Luulisin, että kyse ei kuitenkaan ole Ryzenin muistinohjaimen yksilöiden välisestä laatuerosta vaan yhteensopivuusongelmista ryzenin muistiohjaimen ja eri muistipiirien kanssa, ja tämä on jonkin verran parantunut noiden AGESA-päivitysten myötä ja voi parantua lisää.
 
Ja ei todellakaan puhuta CSGO:ssa mistään marginaalisesta porukasta joka käyttäisi alle 1080p resoa vaan se on iso porukka, tuossa tunnettujen pelaajien reso valintoja CSGO:Ssa CS:GO Player Setups (kuten Juhon jo sanoikin) josta saa hyvää kuvaa mitä ihmiset käyttävät CSGO:n kanssa kun et selvästikkää CSGO skeneä tunne.

Tuossa oli tunnettujen CS:GO pelaajien setuppeja, sellaisten jotka ilmeisesti pelaavat ammatikseen.

Valitettavasti Steamissa CS:GO pelaajia on yli puoli miljoonaa päivittäin, joten en vetäisi kovin isoja johtopäätöksiä kahdensadan (0,04% kaikista pelaajista) pelaajan joukosta. Listassa myös lähes jokaisella on vähintään 120 Hz:n näyttö ja todellisuudessa aika harvalla on.
 
CS:GO osalta en tiedä onko mitään päivitystä tilanteeseen tullut, mutta käsittääkseni se osaa hyödyntää vain 3 threadia tehokkaasti vaikka antaisit -threads parametrin isommalla arvolla. Jossain tapauksissa on myös raportoitu, että suorituskyky laskee jos arvon antaa liian suurena (vaikka ytimiä / säikeitä olisikin käytössä paljon).

Eli siis ei liene yllätys on Intelin kivellä menee lujempaa kun (tämäkin) peli suosii single core performancea.
 
Ja viimeiseen kohtaan, tottakai GPU bottleneck vähenee roimasti, jos kaikki asetukset laittaa LOW 1080p resolla.. en käsitä edes miten et voi edes tuota myöntää.. vai etkö asiaa oikeasti vain ymmärrä, että GPU bottleneckkin syntyyn ja määrään vaikuttaa muukin kuin reso.

Luetun ymmärtäminen on vahvalla tasolla.. otapas hetki henkeä ja lue uudelleen mitä kirjoitin.

Mitä tulee CSGO "skeneen" niin tuo pro-pelaajien setup on nimenomaan sitä, se ei tee siitä massaa.
 
Jos ostit Intelin ajatellen että sillä saavuttaa pelatessa jotain etuja niin ajattelit väärin.

Eikö tätä BOTin trollausta jo jotenkin pitäisi alkaa rajoittaa?



Toisesta ketjusta pari päivää sitten BOTin todellisten motiivien paljastus:

BOT sanoi:
Ei kai tässä auta muu kuin ostaa AMD:tä väkisin, tulee ulos mitä tahansa.
 
Eikö tätä BOTin trollausta jo jotenkin pitäisi alkaa rajoittaa?



Toisesta ketjusta pari päivää sitten BOTin todellisten motiivien paljastus:

Ite sain sellaisen kuvan kommentista alkuperäisessä kontekstissa, että ostaa AMD:tä protestiksi vastapuolen "monopoliasemaa" vastaan.
 
Minä huomasin ainakin että Ryzen 7 1700X @3.925Ghz ja muistit 2933Mhz (ei pysyny vakaana vikkelämmillä asetuksilla vaikka mitä teki) oli aika paljon heikompi peleissä mitä nykyinen 8700K. Pelaan 2560*1440p ja käytössä 165hz monitori.

Overwatchissa oli hankaluuksia päästä yli 160fps ja välillä dippaili isoissa mähinöissä todella rasittavasti alle 140fps, joutui tiputtamaan ultralta asetuksia high ja jopa medium. 8700K, noi samat muistit mitä rytsölällä ei kulkenu on kellottunu 4266MhzCL18, itse prossu 5Ghz ja FPS'ää tuli ylivahdissa ultra-asetuksilla yli 100 enemmän :D Eli peli toimii paremmilla asetuksilla (ultra) merkittävästi paremmin mitä ryzenillä heikommilla asetuksilla (ultra-high-medium sekotus).

Samoin PUBG:ssa FPS parani merkittävästi kun vaihtoi kahvijärveen. Ryzen sai pinnisteltyä hädintuskin yli 100fps, ja droppaili todella ärsyttävästi alle 60 jos vähänkin alkoi tapahtumaan. 8700K jaksaa pitää avomaastossa helposti framet katossa (144fps framecap pelissä), samoin lentokoneessa ja pienempien kylien ympärillä, sekä liikkuessa nopeasti autolla tai mopolla. Kaupungeissa FPS heiluu 120 molemmin puolin. Kyllä edelleen dippaa alle 100fps, mutta se on harvinaista ja vain muutamassa kohtaa mappia. Raivostuttava stutterointi väheni samaten melkein olemattomaksi.

Ittellä ei ole tullu vastaan vielä yhtään peliä missä Ryzen ois toiminu paremmin. Eikä ole tullut vastaan peliä jossa Ryzen ois "yhtä hyvä", Intelillä on vaan niin paljon enemmän single-core potkua ja toisaalta "2k"-reso ei oo 1080 Ti:lle haaste eikä mikään.

Jos täs tulee Voltaa kohtapuoleen työpöydälle niin sittenhän toi GPU-'pullonkaula' siirtyy taas 30-40% pidemmälle, joten prossujen tehot pääsee paremmin näkyviin myös 2560*1440 ja suuremmilla resoluutioilla.
 
BOT selittää jotain 720p:stä kun juuri postailin 2560x1440 4xMSAA shotteja joissa Ryzen jää aivan jalkoihin. Kova psykoosi päällä vissiin. :beye:
 
CS:GO osalta en tiedä onko mitään päivitystä tilanteeseen tullut, mutta käsittääkseni se osaa hyödyntää vain 3 threadia tehokkaasti vaikka antaisit -threads parametrin isommalla arvolla. Jossain tapauksissa on myös raportoitu, että suorituskyky laskee jos arvon antaa liian suurena (vaikka ytimiä / säikeitä olisikin käytössä paljon).

Eli siis ei liene yllätys on Intelin kivellä menee lujempaa kun (tämäkin) peli suosii single core performancea.

Pelimoottori on vuodelta 2004 eikä sitä ole aikoihin päivitetty (koska uudempi versio on jo pari vuotta vanha), joten ei ihmettelemistä asiassa.

Intelin todellinen etu on parempi emolevyvalikoima, parempi muistituki ja kypsemmät BIOSit, mutta etuja koitetaan yleisesti hakea sieltä missä niitä ei ole.

Emolevyvalikoimassa pärjää jos katsotaan määrää. Jos laatua, AMD vie helpon voiton.

Minä huomasin ainakin että Ryzen 7 1700X @3.925Ghz ja muistit 2933Mhz (ei pysyny vakaana vikkelämmillä asetuksilla vaikka mitä teki) oli aika paljon heikompi peleissä mitä nykyinen 8700K. Pelaan 2560*1440p ja käytössä 165hz monitori.

Overwatchissa oli hankaluuksia päästä yli 160fps ja välillä dippaili isoissa mähinöissä todella rasittavasti alle 140fps, joutui tiputtamaan ultralta asetuksia high ja jopa medium. 8700K, noi samat muistit mitä rytsölällä ei kulkenu on kellottunu 4266MhzCL18, itse prossu 5Ghz ja FPS'ää tuli ylivahdissa ultra-asetuksilla yli 100 enemmän :D Eli peli toimii paremmilla asetuksilla (ultra) merkittävästi paremmin mitä ryzenillä heikommilla asetuksilla (ultra-high-medium sekotus).

Samoin PUBG:ssa FPS parani merkittävästi kun vaihtoi kahvijärveen. Ryzen sai pinnisteltyä hädintuskin yli 100fps, ja droppaili todella ärsyttävästi alle 60 jos vähänkin alkoi tapahtumaan. 8700K jaksaa pitää avomaastossa helposti framet katossa (144fps framecap pelissä), samoin lentokoneessa ja pienempien kylien ympärillä, sekä liikkuessa nopeasti autolla tai mopolla. Kaupungeissa FPS heiluu 120 molemmin puolin. Kyllä edelleen dippaa alle 100fps, mutta se on harvinaista ja vain muutamassa kohtaa mappia. Raivostuttava stutterointi väheni samaten melkein olemattomaksi.

Ittellä ei ole tullu vastaan vielä yhtään peliä missä Ryzen ois toiminu paremmin. Eikä ole tullut vastaan peliä jossa Ryzen ois "yhtä hyvä", Intelillä on vaan niin paljon enemmän single-core potkua ja toisaalta "2k"-reso ei oo 1080 Ti:lle haaste eikä mikään.

Jos täs tulee Voltaa kohtapuoleen työpöydälle niin sittenhän toi GPU-'pullonkaula' siirtyy taas 30-40% pidemmälle, joten prossujen tehot pääsee paremmin näkyviin myös 2560*1440 ja suuremmilla resoluutioilla.

Boldattuhan ei ole mitään ihme kun pelivalikoimasi näyttää koostuvan Blizzardin (peli pyörii SER jätteellä kohtalaisti muttei tehokoneillakaan kovin hyvin) tekeleestä tai Beta-vaiheessa olevasta pelistä :rolleyes:
 
Minä huomasin ainakin että Ryzen 7 1700X @3.925Ghz ja muistit 2933Mhz (ei pysyny vakaana vikkelämmillä asetuksilla vaikka mitä teki) oli aika paljon heikompi peleissä mitä nykyinen 8700K. Pelaan 2560*1440p ja käytössä 165hz monitori.

Overwatchissa oli hankaluuksia päästä yli 160fps ja välillä dippaili isoissa mähinöissä todella rasittavasti alle 140fps, joutui tiputtamaan ultralta asetuksia high ja jopa medium. 8700K, noi samat muistit mitä rytsölällä ei kulkenu on kellottunu 4266MhzCL18, itse prossu 5Ghz ja FPS'ää tuli ylivahdissa ultra-asetuksilla yli 100 enemmän :D Eli peli toimii paremmilla asetuksilla (ultra) merkittävästi paremmin mitä ryzenillä heikommilla asetuksilla (ultra-high-medium sekotus).

Samoin PUBG:ssa FPS parani merkittävästi kun vaihtoi kahvijärveen. Ryzen sai pinnisteltyä hädintuskin yli 100fps, ja droppaili todella ärsyttävästi alle 60 jos vähänkin alkoi tapahtumaan. 8700K jaksaa pitää avomaastossa helposti framet katossa (144fps framecap pelissä), samoin lentokoneessa ja pienempien kylien ympärillä, sekä liikkuessa nopeasti autolla tai mopolla. Kaupungeissa FPS heiluu 120 molemmin puolin. Kyllä edelleen dippaa alle 100fps, mutta se on harvinaista ja vain muutamassa kohtaa mappia. Raivostuttava stutterointi väheni samaten melkein olemattomaksi.

Ittellä ei ole tullu vastaan vielä yhtään peliä missä Ryzen ois toiminu paremmin. Eikä ole tullut vastaan peliä jossa Ryzen ois "yhtä hyvä", Intelillä on vaan niin paljon enemmän single-core potkua ja toisaalta "2k"-reso ei oo 1080 Ti:lle haaste eikä mikään.

Jos täs tulee Voltaa kohtapuoleen työpöydälle niin sittenhän toi GPU-'pullonkaula' siirtyy taas 30-40% pidemmälle, joten prossujen tehot pääsee paremmin näkyviin myös 2560*1440 ja suuremmilla resoluutioilla.

Ole varovainen, saatat saada nyt palstan AMD-fanit kimppuusi, kun kerroit totuuden Intelin ja Ryzenin suorituskyky eroista. Niin on käynyt jo monelle täällä, kun on totuuden erehtynyt kertomaan.

Titan V Volta sarjastahan jo tulikin, mutta aika järjetön hinta tällä hetkellä vielä tuo 3000 euroa, odottelen että tulee enemmän pelikäyttöön optimoituja Volta näyttiksiä ton V:n sijaan joka oli noihin koneoppimiseen ja tekoälysovelluksiin optimoitu.
 
¨Joka tapauksessa ihan miten päin sitten sitä haluaakin pyöritellä, niin Intel toimii suljetusti, eettisesti usein harmaalla alueella ja on ollut oikeudessa useaan otteeseen, tuomittu niistä, jatkanut keljuilua jeeänee. Mitään tällaista AMD ei tee ja silti samaan aikaan kun se sininen parru tunkee sinne hanuriin niin porukka onnenkyynel silmässä hymy huulella heittää rahaa sille parrun pitäjälle. Ei pysty ymmärtämään¨

Sopii tähän silloin, sopii nytkin :D
 
¨Joka tapauksessa ihan miten päin sitten sitä haluaakin pyöritellä, niin Intel toimii suljetusti, eettisesti usein harmaalla alueella ja on ollut oikeudessa useaan otteeseen, tuomittu niistä, jatkanut keljuilua jeeänee. Mitään tällaista AMD ei tee ja silti samaan aikaan kun se sininen parru tunkee sinne hanuriin niin porukka onnenkyynel silmässä hymy huulella heittää rahaa sille parrun pitäjälle. Ei pysty ymmärtämään¨

Sopii tähän silloin, sopii nytkin :D

Mitä tuolla on väliä?

Ostatko sinä prosessorin sen perusteella, että miten eettisesti yhtiö on toiminut?

Valtaosalle kuitenkin on tärkeämpää se laatu ja siksi Intel dominoikin prosesori markkinoilla.
 
Mitä tuolla on väliä?

Ostatko sinä prosessorin sen perusteella, että miten eettisesti yhtiö on toiminut?

Valtaosalle kuitenkin on tärkeämpää se laatu ja siksi Intel dominoikin prosesori markkinoilla.

Jos nyt rehellisiä ollaan, niin omat prossuostokset menee lompakon ehdoilla. Siksi AMD tulee todennäköisesti olemaan seuraavassa koneessa, kun saan siitä varmasti tarpeeksi vääntöä ja saan (luultavasti, koska en ole just nyt hankkimassa) kiven myös varsin edullisesti.
 
¨Joka tapauksessa ihan miten päin sitten sitä haluaakin pyöritellä, niin Intel toimii suljetusti, eettisesti usein harmaalla alueella ja on ollut oikeudessa useaan otteeseen, tuomittu niistä, jatkanut keljuilua jeeänee. Mitään tällaista AMD ei tee ja silti samaan aikaan kun se sininen parru tunkee sinne hanuriin niin porukka onnenkyynel silmässä hymy huulella heittää rahaa sille parrun pitäjälle. Ei pysty ymmärtämään¨

Sopii tähän silloin, sopii nytkin :D
Joo, runosuoni sykki tai sisäinen nainen lähetteli kutsuhuutojaa kun tuo tuli kirjoitettua. Mitä nyt tässä katsonut tätäkin keskustelua, niin aika turha on puhua mistään eettisen puolen aatteellisuudesta markkinataloudessa. Kyllä sillä jotain säälipojoja saa, mutta porukka ostaa just sitä mitä halvalla suhteessa tehoon saa, eikä aina sitäkään...koska sitten on välillä lähes sokea brandiuskollisuus ja sitä jaksan kyllä ihmetellä jatkuvasti. Vuosikaudet maristaan sitä kun osat (Intel) maksaa niin sikana ja pitäisi saada kilpailua, mutta sitten kun sitä tulee (AMD), niin ei varmastikaan osteta sitä kilpailijan tuotetta. Sen verran pitäisi kuitenkin olla järkeä päässä että ymmärtää ettei se maailma toimi niin että kilpailija vaan aina tulee jostain laskemaan sitä hintaa jotta voi ostaa sitä iki-ihanaa monopolituotetta jatkossakin mutta vain hieman halvemmalla. Se oma perse ja vielä just tässä ja nyt on kuitenkin se tärkein asia ja sillä tämänkin kaksijalkaisen tohvelieläimen sivistystasoa voi mitata. Ehkä tässä joku tulevaisuus on edessä, mutta kun nyt katselee kuinka herttaisesti tätä ilmaston lämpenemistäkin hoidetaan, niin aika heikot toiveet on kyllä joidenkin hikisten PC-komponenttien suhteen. Mistä vetoa että jos se AMD pääsee vihdoin tuolla GPU-puolella joku päivä jaloilleen, niin täsmälleen sama bukkake-festi on taas AMD:n ympärillä. Nvidia myy ovella pääsylippuja että sedät pääsee uuden tuttavuuden ympärille veivaan vihreät Gunther-Geforce-lasit päässä etsien jokaista mahdollista finniä mihin voisi paineensa purkaa. No väliäkö tuolla, pitkällä aikavälillä AMD suunta on oikea ja Nvidia/Intel tulevat vielä tukehtumaan omaan suljettuun hiekkalaatikkoonsa. Markkinat hakee sen tasapainon kuitenkin ajan kanssa. Intel ja Microsoft ovat hyviä esimerkkejä siitä kuinka markkinoiden muisti on pitkä, eikä se perseily heti pääse unohtumaan.

Itse uskon kyllä, vaikka se voi olla turhaa toiveajattelua, että Ryzenin hyödyllisyys ja tehokkuus kasvaa ajan kanssa nopeammin kuin Intelillä, koska tavalla jos toisella kaikki nykyiset pelit ja pelimoottorit on kehitetty Intelin neliytimisiä lankkuja ajatellen. Toki on aina se pääsäie jne, I get it, mutta nyt kun Nvidiakin on menossa sinne hajautetumpaan Dx12-maailmaan Voltansa kanssa (tadaa btw, katsotaan vain kuinka vihreän Dx11-ilosanoman toitotus tulee tässä pian kääntymään takkia heilauttamalla Dx12:n puolesta meuhkaamiseksi kuinka se tulevaisuus nyt onkin täällä jne), niin aivan varmasti tulee tuo useampien ytimien tehoetu kasvamaan merkittävästi. Tämä ei kuitenkaan tapahdu päivässä, pitää muistaa että Rysä ei ole ehtinyt vielä edes ensimmäistä vuottaan täyttää.
 
Viimeksi muokattu:
^
Joo, täällä porukka on aivan autuaan kujalla yleisesti markkinataloudesta ja yrityksen insentiiveistä hintaa, katetta sekä liikevoittoa kohtaan. Eivät nämä Intelin tehonlisäykset ole hyvää hyvyyttään tapahtuneet vaan pakon edessä. Monopolit ovat aina umpisurkea asia ja onneksi AMD ei ole mennyt konkurssiin, joka tuntuu olevan vaikea ymmärtää tämän trollailun keskellä. En toki preferoi tuotetta sen perusteella, että mitä merkkiä tuote on, vaan tottakai käyttötarkoitus ja hinta-tehosuhde yhdessä aina asian ratkaisevat. Toivottavasti AMD pakottaa Intelin lopettamaan myös tuon piirisarjaperseilyn, josta on nyt tullut se "ihan ok juttu" -normi ja kaikki ostavat kitisemättä aina uuden emon. Maailma on pullollaan esimerkkejä, jossa määräävä markkina-asema aiheuttaa kuluttajille suurta haittaa ja siinä vaiheessa ei enää auta trollailla vaan maksaa pyydetty hinta tai ostaa kuten instagram-missit silarinsa: osamaksulla.
 
Mitähän ihmettä sinä oikein selität.. esimerkiksi suurinosa CSGO:n pelaajista pelaa alle FullHD resoilla.

Sekä kyllä ne isot erot tulee esille myös 1080p resoilla (varsinkin jos laskee silmäkarkkeja, mutta myös tapissa ollessa)

Moni moninpelien pelaaja esim. bf1 tai pubg mieluummin ottaa lisä FPS:ää kuin silmäkarkkeja.

Marginaaliryhmän puuhastelua noi alle 1080p resot. Vanhemman sukupolven konsoleilla pelaillaan pääosin 720p resolla. Ehkä nämä CS jonnet on tullu konsoleiden parista ja tottumuksesta pitää väkisin hakata sitä kynäriä sitten 720p tai jollain muulla sontaresolla.

Listassa tunnettujen CS:GO pelaajien peliasetuksia. CS:GO Player Setups

Tuosta kun katsoo resoluutiota saraketta, niin aika harvassa on 1080p resoluutio tai korkeampi.

Tämä tukee väitettä että framerate on monelle tärkeämpi kuin silmäkarkki.

reilun 200 konsolipelaajan otantaa nyt ei voi mitenkään käyttää validina lähteenä mitä massoilla on. Sori nyt vaan.
 
Titan V Volta sarjastahan jo tulikin, mutta aika järjetön hinta tällä hetkellä vielä tuo 3000 euroa, odottelen että tulee enemmän pelikäyttöön optimoituja Volta näyttiksiä ton V:n sijaan joka oli noihin koneoppimiseen ja tekoälysovelluksiin optimoitu.

Mutta eihän tuon 3000€ hintalapun pitäisi olla mikään ongelma rahamiehelle kuten sinä olet täällä mainostanut olevasi. (Ostetaan vain sitä parasta hinnalla millä hyvänsä)

¨Joka tapauksessa ihan miten päin sitten sitä haluaakin pyöritellä, niin Intel toimii suljetusti, eettisesti usein harmaalla alueella ja on ollut oikeudessa useaan otteeseen, tuomittu niistä, jatkanut keljuilua jeeänee. Mitään tällaista AMD ei tee ja silti samaan aikaan kun se sininen parru tunkee sinne hanuriin niin porukka onnenkyynel silmässä hymy huulella heittää rahaa sille parrun pitäjälle. Ei pysty ymmärtämään¨

Sopii tähän silloin, sopii nytkin :D

Pitää kuitenkin muistaa että business se AMD on myös. Eli kyllä se AMD on myös valmis sumuttamaan niin kuluttajia kuin kilpailijoita jos siihen vain tilaisuus avautuu.


Mitä tuolla on väliä?

Ostatko sinä prosessorin sen perusteella, että miten eettisesti yhtiö on toiminut?

Valtaosalle kuitenkin on tärkeämpää se laatu ja siksi Intel dominoikin prosesori markkinoilla.

Kyllä joillekin onneksi edelleen eettisyydellä on väliä. Jos itse tiedät että jonkun tuotteen valmistamisessa käytetään suorastaan orjatyövoimaa niin en kyllä koske tuotteeseen.
Tästä syystä en koske maksettuun pilluunkaan vaikka se olisi kuinka laadukasta koska ei voi olla mitenkään varma ettei toimintaan sisältyisi ihmiskauppaa.
 
Selkeästi linux pelamiseen pistetään paukkuja nytten AMD:n suunnalta :) Ensiksi ajurit natiivina kerneliin ja sitten tämä

Tosin onko tuosta mitään apua AMD:lle.

Linuksia on yritetty potkia tuohon suuntaan vuosikausia, eikä se ole oikein mihinkään edennyt..

Jottei olisi taas kuolleen hevosen potkimista ja rahan kaivoon heittämistä.. Toisaalta taas eipä AMD:llä taida olla tällä hetkellä muutakaan GPU puolella.....
 
Tosin onko tuosta mitään apua AMD:lle.

Linuksia on yritetty potkia tuohon suuntaan vuosikausia, eikä se ole oikein mihinkään edennyt..

Jottei olisi taas kuolleen hevosen potkimista ja rahan kaivoon heittämistä.. Toisaalta taas eipä AMD:llä taida olla tällä hetkellä muutakaan GPU puolella.....

On yritetty juu ja ongelma on ollut aina se kun on monia eri distroja niin valmistajan suljetut ajurit ei niihin leviä koska valmistaja tukee vain murtoosaa distroista. Nyt tilanne alkaa näyttää paljon paremmalta kun ajurit saadaan natiivisti distroihin mukaan. Tämä on oikeasti erittäin iso askel jos vähänkin ymmärtää linux maailman ideologiaa. Siellä siis kaikkea suljettua koodia hyljeksitään kuin aikoinaan lepraa sairastavia.
 
On yritetty juu ja ongelma on ollut aina se kun on monia eri distroja niin valmistajan suljetut ajurit ei niihin leviä koska valmistaja tukee vain murtoosaa distroista. Nyt tilanne alkaa näyttää paljon paremmalta kun ajurit saadaan natiivisti distroihin mukaan. Tämä on oikeasti erittäin iso askel jos vähänkin ymmärtää linux maailman ideologiaa. Siellä siis kaikkea suljettua koodia hyljeksitään kuin aikoinaan lepraa sairastavia.

Valve kyllä työsti käsittääkseni lähinnä yhtä, pelaamiseen tarkoitettua distroa..
 
Sama se on avointen ajurien kanssa. Jos ne ei toimi kunnolla, niin ne ei toimi. Ei siinä mitään eroa loppukäyttäjälle ole..

Periaatteessa näin mutta aiemmin se koodi on voinut olla ihan millaista purkkaa tahansa, nyt sen pitää noudattaa tiettyjä stantardeja unohtamatta sitä faktaa että maailmalla on kuitenkin suuri määrä osaamista joka voi nyt auttaa noiden ajureiden kehityksessä eteenpäin.
 
Tosin onko tuosta mitään apua AMD:lle.

Linuksia on yritetty potkia tuohon suuntaan vuosikausia, eikä se ole oikein mihinkään edennyt..

Jottei olisi taas kuolleen hevosen potkimista ja rahan kaivoon heittämistä.. Toisaalta taas eipä AMD:llä taida olla tällä hetkellä muutakaan GPU puolella.....
Itselläni on se käsitys että esteenä pelien tulemisessa Linuxille on ollut ainoastaan OpenGL-osaaminen pelifirmoissa. Jos/kun Vulkan otetaan yleiseen käyttöön, DX12 sijasta, niin ongelman pitäisi tavallaan kuin itsestään poistua. Valvehan on osoittanut että OpenGL on Direct3D:n kanssa samalla viivalla suorituskyvyssä, jos vaan löytyy tekijöiltä tarpeeksi osaamista kyseiseen rajapintaan. Auttaa varmasti paljon Linuxiin vaihtamisessa kun näyttiksen ajureiden asentaminen/päivittäminen on helppoudessa samalla tasolla Windowsin kanssa.

edit: Tälläkin hetkellä esimerkiksi Fedoran mukana tulevat avoimet ajurit ovat sen verran hyvällä tasolla että aiemmin mainittu CS:GO 2K resolla ja asetukset tapissa toimii pääasiallisesti yli 150 fps, ainoa mikä puuttuu on Freesyncci, sekin kaiketi tulossa alkuvuodesta. R290 näyttis alla eli ei puhuta nykypäivän standardeilla mistään pedosta.
 
Viimeksi muokattu:
Periaatteessa näin mutta aiemmin se koodi on voinut olla ihan millaista purkkaa tahansa, nyt sen pitää noudattaa tiettyjä stantardeja unohtamatta sitä faktaa että maailmalla on kuitenkin suuri määrä osaamista joka voi nyt auttaa noiden ajureiden kehityksessä eteenpäin.

Se mikä tuossa oleellista olikin, että AMD myös: "will support third-party contributions to their driver".

Itse ainakin tulkitsen tuon niin, että muiden kuin AMD devaajien committeja tullaan sallimaan ja niiden kehitystä tullaan tukemaan AMD toimesta.
 
Siis nimenomaan ei pistetä paukkuja vaan annetaan muiden viilata ajureita kun itse ei pystytä/viitsitä.
Vähän niin kuin Linuxin kanssa yleensä; eihän siitä nyt mitään voi tulla kun joku partanörttiarmeija vaan koodailee pitkin maailmaa niitä näitä. Ei pidä aliarvioida yhteisön voimaa, itse uskon että tästä voi tulla vielä aika kovakin juttu.

Ja noin Linux-pelaamisesta yleensä, PC-pelaajat ovat yleensä hieman paremmin perillä miten asiat oikeasti toimii ja heidät voi hyvin laskea siihen peligenren "enthusiasts"-joukkoon. Veikkaan että aika harva tästä porukassa jättäisi windowsinsa päivittämättä Linuxiin jos pelit pyörisivät siellä samalla lailla. Kaiken uuden kanssa ja varsinkin connectivity-puolella tahtoo tuo winkkari jäädä pikkuhiljaa Linukan jalkoihin. Itse en näe enää mitään muuta käyttöä windowsille kuin pelit. Toki on joitakin erikoisempia/kalliimpia sovelluksia kuvankäsittelyn puolella, mutta muuten se paras all-round-kone on jo pitkän aikaa kotona ollut Linux-pohjainen mylly. Samoin Linukkaa on saanut asennella sukulaisten vanhoihin läppäreihin, eikä kukaan ole motkottanut perään että olisi vaikea käyttää ja yleensäkin olleet hyvin tyytyväisiä. Tuollaisessa normikotikäytössä on vaikea löytää enää syytä maksaa sitä winkkarilisenssiä.
 
Linux pelialustana on ihan jees, mutta tosiaan tukea ei vain ole kovin monelle pelille. Porttaaminen Linuxiin ei yleensä ole vain valitettavasti kannattavaa kun kehityksen kustannuksia ei saada takaisin. Yhtenäisemmillä rajapinnoilla tämä voi kuitenkin muuttua, mutta aika näyttää. Muutoksen saaminen aikaan on tässä kyllä valitettavasti työn ja tuskan takana, mutta kaikki tämän kaltaiset pienet stepit tietysti siinä jo vievät asioita oikeaan suuntaan.

Sinänsä tietysti tämä GPU puoli on pelaamisen suhteen oleellinen, mutta ehkä suurempi hyöty tulee vielä integroitujen ohjaimien puolelta. Käsittääkseni Intelin integroitujen ohjaimien kiihdytys ei vieläkään toimi out-of-the-box Ubuntussa. Tämä AMD liike ainakin varmistaa sen, että kaikkien distrojen on mahdollista sisällyttää virallinen rautakiihdytetty tuki helposti jokaiseen releaseen, myös niihin joissa halutaan ainoastaan käyttää open source ajureita eikä binääri tai third party julkaisuja.
 
Siis nimenomaan ei pistetä paukkuja vaan annetaan muiden viilata ajureita kun itse ei pystytä/viitsitä.

En ymmärrä tätä kun aina vedetään tämä pystytä/viitsitä kortti pöytään kun joku firma julkaisee opensourcena jotain joka on aikaisemmin ollut tarkoin varjeltu salaisuus.
Entäs jos kyse ei olekkaan siitä ettei kyettäisi/viitsittäisi? Mitäs jos asiaa tarkastelisi jostain ihan toisesta näkökulmasta?
 
Oiskohan ollut 1999 tai 2000 kun hankin ensimmäisen linuxin. Muistaakseni Mikrobitistä sillon tuli luettua että ihan kohta breikkaa mainstreamiin. Ekana oli Best Linux, suomalainen distro ja sit sen jälkeen heti hyppy syvään päähän ja Redhattii alle :D. Sillon oli jo puhetta siitä miten linux on ihan hilkulla että kohta breikkaa pelipuolella!

Hyvä että kehitystä tapahtuu ja ollaan ihan hilkulla etteikö 2018 ole "Linux year of the Desktop!"
 
Mitäs muuten AMD:n linux kehotykselle muuten kuuluu? Muistaakseni selkeästi ennen ensimmäistäkään zeniä AMD karsi kunnolla linux puolelta. Onki zenin myötä palautettu taloudellinen tuki?
 
Oiskohan ollut 1999 tai 2000 kun hankin ensimmäisen linuxin. Muistaakseni Mikrobitistä sillon tuli luettua että ihan kohta breikkaa mainstreamiin. Ekana oli Best Linux, suomalainen distro ja sit sen jälkeen heti hyppy syvään päähän ja Redhattii alle :D. Sillon oli jo puhetta siitä miten linux on ihan hilkulla että kohta breikkaa pelipuolella!

Hyvä että kehitystä tapahtuu ja ollaan ihan hilkulla etteikö 2018 ole "Linux year of the Desktop!"
Kuten sanottu, niin työasemapuoli on varmaankin juuri noin. Linux ja IOS sitä kuitenkin nakertaa pikkuhiljaa. Tuskin nyt kuitenkaan mitään räjähdystä tapahtuu. Jos nyt ihan vain käyttiksen näkökulmasta katsoo, niin kysymys on enemmänkin siitä minkä os:n parissa sen käyttäjän aika yhä enenevissä määrin kuluu. Mobiilipuoli on tukevasti *nix-pohjainen, samoin jokseenkin kaikki tietotekniikka sen työaseman ympärillä jääkaapeista autoihin. Palvelinpuolella Linux on kasvanut merkittävää vauhtia ja alkaa olla pian se oletus kun jotain uutta palvelua laitetaan pystyyn. Sitten on tietty supertietokoneet, tieteellinen laskenta, mikkihiiritietokoneet yms. Toisin sanoen se dominoiva käyttis markkinoilla on jo nyt Linux ja sen sijaan että ennen piti kissojen ja koirien etsiä niitä Linux-binäärejä, niin nykyään ne löytyy listan kärkipäästä ja Windows sen jälkeen jos löytyy.
 
Mitäs muuten AMD:n linux kehotykselle muuten kuuluu? Muistaakseni selkeästi ennen ensimmäistäkään zeniä AMD karsi kunnolla linux puolelta. Onki zenin myötä palautettu taloudellinen tuki?

Kyllä käsittääkseni väkeä on palkattu ainakin tuonne ROCm kehityksen puolelle.
 
SemiWiki.com - IEDM 2017 - Intel Versus GLOBALFOUNDRIES at the Leading Edge

Ihan mielenkiintoinen yleisvertailu Intelin 10nm ja AMD:n 7nm prosesseista. Yhteenveto lupaa ihan hyvää AMD:lle viime vuosiin verrattuna :)


"3.0 Conclusion
Comparing Intel's 10nm process to GF's 7nm process they are more similar than they are different. Since both companies are solving the same difficult physics problems this is in some ways not surprising.

The surprising part in my opinion is that GF at 14nm stumbled so badly they had to license it from Samsung. Now they have an internally developed 7nm process that matches up well with Intel's latest 10nm process.

It is also surprising to me to see how far Intel has fallen from the process lead they had. First with HKMG by several years, first with FinFet by several year, I suppose they are still first to do cobalt interconnect but in terms of process density the foundries have caught them and appear poised to take a substantial lead over the next several years.

With Intel offering foundry processes and GF, Samung and TSMC all offering leading edge processes the industry now has four viable leading edge process options."
 
SemiWiki.com - IEDM 2017 - Intel Versus GLOBALFOUNDRIES at the Leading Edge

Ihan mielenkiintoinen yleisvertailu Intelin 10nm ja AMD:n 7nm prosesseista. Yhteenveto lupaa ihan hyvää AMD:lle viime vuosiin verrattuna :)

Ja näin. 32nm SOI oli erinomainen prosessi, mutta valitettavasti sillä piti pärjätä lähes 6 vuotta joka on aivan liian pitkä aika. 14nm LPP taas oli puhdas hätäratkaisu ja edelleen voi ihmetellä miten Ryzen kellottuu edes 4 GHz:n niin maltillisella lämmöntuotolla.

Muutenkin Intelin ylivoima valmistuspuolella alkaa olla mennyttä. Painetta tulee niskaan TSMC:lta, Samsungilta ja GlobalFoundriesilta siihen tahtiin etten ihmettelisi vaikka kaikki kolme menisivät ohi jo tällä vuosikymmenellä.
 
Ja näin. 32nm SOI oli erinomainen prosessi

En nyt sitäkään erinomaiseksi menisi sanomaan, vaikka se olikin viimeinen "kunnolla CPU-optimoitu prosessi" AMD/GF-leirissä. Pikemminkin sanoisin sitä CPU-käyttöön "kelvolliseksi" prosessiksi kuin erinomaiseksi.
Llano kellottui huonompiin lukemiin kuin Phenom 2, vaikka perustui samaan mikroarkkiarkkitehtuuriin vain hyvin pienillä viilauksilla.

Jos 32nm SOI olisi ollut erinomainen prosessi, Llano olisi kellottunut jonkin verran Phenom 2sta korkeammalle, ja bulldozer pitkän liukuhihnansa kanssa olisi ollut helposti heittämällä viidessä gigahertsissä. Nyt 5 GHz saavutettiin vasta piledriverilla järkyttävällä jännitteellä ja sähkönkulutuksella.

mutta valitettavasti sillä piti pärjätä lähes 6 vuotta joka on aivan liian pitkä aika. 14nm LPP taas oli puhdas hätäratkaisu ja edelleen voi ihmetellä miten Ryzen kellottuu edes 4 GHz:n niin maltillisella lämmöntuotolla.

Ei se "14nm LPP" niin huono ole, vaikka onkin hiukan huonompi kuin TSMCn "16nm" ja intelin "14nm". Se on esim. joka suhteessa paljon parempi kuin välissä ollut "28nm" bulk-prosessi.

Mutta surullista tosiaan oli, että ekasta "32nm SOI"lla valmistetusta tuotteesta meni n. 5 vuotta, ennen kuin AMDllä/GFllä oli seuraava tuota "32nm SOI"-prosessia nopeampi valmistusprosessi valmiina (ja sitten valitettavasti sen jälkeen meni vielä n. 9kk että sillä saatiin CPU ulos), kun "28nm" bulk-prosessi oli hitaampi ja "20nm" prosessi kuopattiin kokonaan.

Ja nuo prosessit skaalautuvat aivan eri tavalla. Nuo vanhat CPU-optimoidut prosessit olivat sellaisia, että maksimikelloa irtosi paljon, mutta virrankulutus pienelläkin kellolla oli suuri. Nykyiset pienet ei-CPU-optimoidut prosessit eivät oikeastaan juurikaan maksimikelloltaan kellotu niitä korkeammalle, mutta virrankulutus pienillä kelloilla on monta kertaa pienempi.
 
Viimeksi muokattu:
En nyt sitäkään erinomaiseksi menisi sanomaan, vaikka se olikin viimeinen "kunnolla CPU-optimoitu prosessi" AMD/GF-leirissä. Pikemminkin sanoisin sitä CPU-käyttöön "kelvolliseksi" prosessiksi kuin erinomaiseksi.
Llano kellottui huonompiin lukemiin kuin Phenom 2, vaikka perustui samaan mikroarkkiarkkitehtuuriin vain hyvin pienillä viilauksilla.

Jos 32nm SOI olisi ollut erinomainen prosessi, Llano olisi kellottunut jonkin verran Phenom 2sta korkeammalle, ja bulldozer pitkän liukuhihnansa kanssa olisi ollut helposti heittämällä viidessä gigahertsissä. Nyt 5 GHz saavutettiin vasta piledriverilla järkyttävällä jännitteellä ja sähkönkulutuksella.

Llanossa ei panostettu korkeisiin kelloihin vaan lämmöntuottoon. Näytönohjain syö virtabudjetista niin paljon ettei ole tarvetta korkeille kellotaajuuksille. Llano oli tavallaan Phenom II arkkitehtuurin Steamroller. Pelkästään integroidun näytönohjaimen kanssa myyty, matalammat kellot ja vähemmän lämpöä.

AMD ei koskaan korjannut Bulldozeria kunnolla joka rajoittu pahasti kellotaajuutta ilman nestetyppeä. Nyt on helppo jälkiviisastella: lähes kaikki panostus laitettiin Piledriverin jälkeen Zeniin ja Bulldozer arkkitehtuuriin tyydyttiin tekemään pientä viilausta. Näin jäi näkemättä mihin Bulldozer arkkitehtuuri todella olisi pystynyt.

Ei se "14nm LPP" niin huono ole, vaikka onkin hiukan huonompi kuin TSMCn "16nm" ja intelin "14nm". Se on esim. joka suhteessa paljon parempi kuin välissä ollut "28nm" bulk-prosessi.

Mutta surullista tosiaan oli, että ekasta "32nm SOI"lla valmistetusta tuotteesta meni n. 5 vuotta, ennen kuin AMDllä/GFllä oli seuraava tuota "32nm SOI"-prosessia nopeampi valmistusprosessi valmiina (ja sitten valitettavasti sen jälkeen meni vielä n. 9kk että sillä saatiin CPU ulos), kun "28nm" bulk-prosessi oli hitaampi ja "20nm" prosessi kuopattiin kokonaan.

Ja nuo prosessit skaalautuvat aivan eri tavalla. Nuo vanhat CPU-optimoidut prosessit olivat sellaisia, että maksimikelloa irtosi paljon, mutta virrankulutus pienelläkin kellolla oli suuri. Nykyiset pienet ei-CPU-optimoidut prosessit eivät oikeastaan juurikaan maksimikelloltaan kellotu niitä korkeammalle, mutta virrankulutus pienillä kelloilla on monta kertaa pienempi.

Ei hirveän huono mutta Ryzenissä tulee hyvin tiukka raja vastaan ilmajäähyllä noin 4 GHz:n kohdalla vaikkei lämmöntuotto siinä vaiheessa rajoita juuri ollenkaan. Raja tuskin johtuu arkkitehtuurista. Intelin prosessilla ei ole vastaavaa yhtä tiukkaa rajaa.

28nm bulkiin verrattuna 14/16nm prosessit ovat tietenkin ylivoimaisia kuten oli helppo ennustaa. Tuo 20nm skippaus tuntui kannettavien ja näytönohjaimien puolella pahasti. Kai sillä piti jotain työpöydällekin saada (Steamroller/Excavator?).

Niinpä, tuskin enää koskaan nähdäänkään prosesseja joilla haetaan hirveitä kellotaajuuksia lämmöntuoton kustannuksella kun prosessoritkin on optimoitu pienemmille kellotaajuuksille eikä olla tekemässäkään Netbursteja.
 
Viimeksi muokattu:
Llanossa ei panostettu korkeisiin kelloihin vaan lämmöntuottoon. Näytönohjain syö virtabudjetista niin paljon ettei ole tarvetta korkeille kellotaajuuksille. Llano oli tavallaan Bulldozer arkkitehtuurin Steamroller

Llano perustui Phenom-/K10-arkkitehtuuriin, ei bulldozeriin.

Trinity (jossa oli piledriver-ytimet) oli ensimmäinen bulldozer-johdannainen fuusio-piiri/APU.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
295 721
Viestejä
5 049 395
Jäsenet
80 975
Uusin jäsen
konstadaonly

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom