Virallinen: AMD vs Intel keskustelu- ja väittelyketju

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Ja mitähän nyt saatanaa:

GlobalFoundries Stops All 7nm Development: Opts To Focus on Specialized Processes

Hieman tuli nyt kyllä puskista tämä, jotenkin sellanen olo, että tässä on tod näk ollut syynä perustavaa laatua olevat ongelmat saada 7nm oikeesti toimiin, eikä niinkään "viimesen parin viikon aikana tehty strategiamuutos". Kovin mielenkiintosta nähdä et mitä tapahtuu AMD:n ja GloFon WSA:lle tämän jälkeen, en oikein jaksa uskoo et kyseinen sopimus tulee nykymuodossaan enää kovin olemaan.

No tää kyllä tosiaan tuli puskista. Toisaalta tää myös samalla avaa paremmin sitä miksi AMD ilmoitti aikaa sitten että 7nm tuotteet valmistetaan TSMC:llä ja GF:llä. Eiköhän AMD ole tuolloin jo tiennyt tästä käänteestä..
 
Ja mitähän nyt saatanaa:

GlobalFoundries Stops All 7nm Development: Opts To Focus on Specialized Processes

Hieman tuli nyt kyllä puskista tämä, jotenkin sellanen olo, että tässä on tod näk ollut syynä perustavaa laatua olevat ongelmat saada 7nm oikeesti toimiin, eikä niinkään "viimesen parin viikon aikana tehty strategiamuutos". Kovin mielenkiintosta nähdä et mitä tapahtuu AMD:n ja GloFon WSA:lle tämän jälkeen, en oikein jaksa uskoo et kyseinen sopimus tulee nykymuodossaan enää kovin olemaan.
GloFo oli aikaisemmin tuomassa tuota 7nm niin että vain osa valmistetusta piiristä tehtäisiin sillä 7nm tarkuudella loppuosan piiristä ollessa 12/14nm tarkuudella, kyseessä voi nyt olla se että ne hyppää suoraan täyteen 7nm piiriin joka vaati sen että ne asentaa tehtaaseensa paljon enempi niitä 7 nm tarkuuden valmistuslaitteita (nykyisellä määrällä ei kokopiirin valmistukseen 7nm tarkuudella resursit riitä).

Veikkaan että AMD haluaa valmistaa seuraavat Zeninsä kokonaan 7nm:llä eikä sekaprosessilla koska AMD haluaa olla Ghzeissä niin kilpailukykyinen kuin pystyy Inteliä vastaan.
 
AMD loses another key executive, Jim Anderson, as it shifts manufacturing to TSMC

Ja taas lähtee AMD:ltä merkittävä henkilö. Hiukan huolestuttava suunta tää kun jatkuvasti lähtee väkeä.
Tuon jutun otsikointi on harhaanjohtava.

Kun pisemmälle lukee niin käy selväksi että Andersonin lähdöllä ja TSMC käytöllä ei ole mitään varsinaista syyyhteyttä, vaikka ne on ajallisesti tapahtuneet samoihin aikoihin niin toinen ei ole johtunut toisesta.

Anderson lähti siksi kun pääsi pääpomoksi (tosin pienempään firmaan) pelkä osasto pomon sijasta ei siksi että AMD käyttää TSMC:tä.
 
Tuon jutun otsikointi on harhaanjohtava.

Kun pisemmälle lukee niin käy selväksi että Andersonin lähdöllä ja TSMC käytöllä ei ole mitään varsinaista syyyhteyttä, vaikka ne on ajallisesti tapahtuneet samoihin aikoihin niin toinen ei ole johtunut toisesta.

Anderson lähti siksi kun pääsi pääpomoksi (tosin pienempään firmaan) pelkä osasto pomon sijasta ei siksi että AMD käyttää TSMC:tä.

Ei olekkaan mitään yhteyttä kun tuossa jutussa käsitellään molempia erillisiä aiheita. Eikä tuo ainakaan minusta anna mitenkään ymmärtää että olis sen takia lähtenyt kun käyttävät TSMC:tä.
 
Tulipa sitten 28.5. kirjoitettua tällaista..

Lisäksi globalfoundries on ainakin hypettänyt "7nm" valmistustekniikkaansa paljon. On ihan mahdollista, että zen2 tulee sekä
1) ottamaan inteliä selvästi kiinni IPCssä, koska arkkitehtuurin parannukset, että
2) ottamaan intelin kellossa kiinni, koska valmistustekniikka.

Mutta on myös mahdollista, että GF kohtaa oman "7nm" valmistustekniikkaansa kanssa samoja ongelmia minkä kanssa intel nyt tappelee "10nm" prosessinsa kanssa ja zen2 viivästyy tai alisuorituu sen takia selvästi.

.. ja tilanne osoittautuikin selvästi pahemmaksi, kuin tuossa esittämäni "worst case". Onneksi TSMC pelastaa.


Mutta TSMCn "7nm" prosessista.. onko TSMC hypettänyt mitään sen suorituskyvystä?

Jos toistaiseksi TSMCn "7nm" prosessi kellottuu maksimikelloiltaan alemmas (mutta pienillä/keskisuurilla kelloilla kuluttaa vähemmän virtaa) kuin GFn "12nm" prosessi, niin ymmärtää hyvin, miksi ekana tulee "7nm"llä ziljoonaytimiset matalakelloisemmat EPYCit ja Ryzenit pysyy pidempään "12nm"ssä, esim. ensi vuonna tuleva APU Picasso on vielä "12nm"llä.
 
Viimeksi muokattu:
... esim. ensi vuonna tuleva APU Picasso on vielä "12nm"llä.
Onko mitään tietoa vielä valmistetaanko se GloFolla vai TSMC:llä, kun APU:t on sen alemman hintasektorin tuotteita niin niissä voi AMD painottaa edulisempaa valmistuskustannusta jopa maksimikellojen kustannuksella ts tulisiko se GloFolta siksi kun GloFo tekee halvemmalla.

Meinaan kun vielä tällähetkellähän Ryzen APU:jen hinnat ei ole sillä edulisimpien market läppärien luokassa ja jos AMD haluaa siihenkin luokkaan isosti niin se tarkotaisi niin isoja myyntivolyymejä että GloFon 12nm Ryzen APU:t voisi hyvin käytää koko GloFon 12nm kapasiteetin eli GloFo voisi olla kiinostunut myymään koko 12nm kapasiteetinsa AMD:lle sopivalla hinnalla.
 
Viimeksi muokattu:
Onko mitään tietoa vielä valmistetaanko se GloFolla vai TSMC:llä, kun APU:t on sen alemman hintasektorin tuotteita niin niissä voi AMD painottaa edulisempaa valmistuskustannusta jopa maksimikellojen kustannuksella ts tulisiko se GloFolta siksi kun GloFo tekee halvemmalla.

100% varmaa tietoa ei ole, mutta eiköhän se ole 90% varmaa:

Hyvin todennäköisesti kyseessä on jälleen vaan uusi stepping Raven Ridgestä, jossa virranhallintalogiikkaa hiukan parannettu. Melko todennäköisesti tuossakaan ei ole hyödynnetty "12nm" 7.5T-kirjastojen tarjoamaa mahdollisuutta piiirin koon pienentämiseen.

.. tai sitten siinä on hyödynnetty niitä, ja GPU-ydinten määrä nostettu 11->13 tjsp tai piiri on parikymmentä mm^2 pienempi tjsp.

Raven Ridge -> Picasso -välillä olisi toki suurempi motiivi alkaa käyttää niitä 7.5T-kirjastoja kuin Zeppelin -> Pinnacle Ridge-välillä oli, koska Raven Ridgessä GPU (jossa tiheys ja virrankulutus on oleellisempaa kuin maksimikellot) sekä muu IO-toiminnallisuus vie suuremman osan piirin pinta-alasta, sekä piiriä myydään joka tapauksessa halvemmalla hinnalla joten koon pienentäminen on tärkeämpää katteen kannalta.
 
Tosin tuo +8% oli täysin synteettinen testi eikä mikään tosimaailman softa.

Noissa tosimaailman softissa hidastus oli intelillä pahimmillaan 21%, keskimäärin n. 8% luokkaa, EPYCillä pahimmillaan 9% ja keskimäärin n. 3% luokkaa

Tosimaailman tilanteissa on raportoitu luokkaa 40%. Tuohan riippuu lähinnä kuormasta, varsinkin Meltdownin osalta. Oikein sopivalla synteettisellä testillä voisi Meltdownin osalta päästä ainakin 90%:n paikkeille. Tositilanteessa tuskin.
 
Tosimaailman tilanteissa on raportoitu luokkaa 40%. Tuohan riippuu lähinnä kuormasta, varsinkin Meltdownin osalta. Oikein sopivalla synteettisellä testillä voisi Meltdownin osalta päästä ainakin 90%:n paikkeille. Tositilanteessa tuskin.
Mikä softa, mikä tilanne?
 
Vaikka noin Epic Services & Stability Update - Forums

Tai noin Linux Meltdown patch: 'Up to 800 percent CPU overhead', Netflix tests show | ZDNet

800% CPU overhead ei oikein taida kääntyä nopeuden lasku prosentteina akselille kovin hyvin.

znet sanoi:
To test the impact of KPTI, Gregg created a microbenchmark and found that Netflix, one the largest users of AWS, is likely to see a performance overhead of between 0.1 percent and six percent due to KPTI.

microbenchmark = synteettinen ythä asiaa testava benchmarkki. EI mikään todellinen ohjelma.

Ja kuusi prosenttia on aika kaukana 40%sta.
 
Tosimaailman tilanteissa on raportoitu luokkaa 40%.

Hyvin harvinaisissa tilanteissa, palvelinworkloadeilla, ei työpöydällä.

Tuohan riippuu lähinnä kuormasta, varsinkin Meltdownin osalta. Oikein sopivalla synteettisellä testillä voisi Meltdownin osalta päästä ainakin 90%:n paikkeille. Tositilanteessa tuskin.

Synteettiset testit on loppukäyttäjän kannalta täysin EVVK. Se, mikä ratkaisee, on niiden todellisten ajettavien softien suorituskyky. Niistä synteettisistä on paljon arvoa siihen, että tiedetään, mitä osaa järjestelmästä pitää optimoida, mutta ei mitään arvoa sille, että vertaillaan kahta eri systeemiä sen kannalta, kumpi on parempi/kumpi kannattaa valita.


(Ja jos ajetaan jotain pelkästään user-tilassa CPUta rasittavia synteettisiä testejä, jotka eivät tee systeemikutsuja eivätkä kuluta niin paljoa muistia, että tarvii swapata, näiden meltdown-korjausten vaikutusta ei näe ollenkaan, ne ajautuu ihan yhtä nopeasti)
 
Koita ymmärtä se mitä kirjoitin.

Sen K mallin ostajat ei puhuneet mitään kellotaajuksista ja sillä hiukan korkeammalla kellotaajudella ei ollut heille merkitystä ainut mikä merkitsi oli se K.

Mutta onhan K-malli Intelliltä helppo ostos. Se on automaattisesti kyseisen mallisarjan paras prossu, tai ainakin nopein.
Sitten sitä joutuukin aika lailla tavaamaan ja ihmettelemään, että mitä pirun eroja näillä ei K-malleilla oikein on ja miksi tämä malli näyttäisi olevan speksien perusteella parempi, mutta maksaa vähemmän kuin huonommalta näyttävä malli.

Intellillä on kyllä rahaa kuin roskaa ja tuskin ajautuu millään Nokian tilanteeseen, jossa vanhoja malleja ei osta kukaan eikä uutta saada markkinoille eikä se uusi ole edes kilpailukykyinen.
 
Eli 1% netflixillä, kun on tehty oikein ja 800%, kun on käytetty Linux kerneliä, joka on vanha, eikä tue tarvittavia asioita.

microbenchmark = synteettinen ythä asiaa testava benchmarkki. EI mikään todellinen ohjelma.

Ja kuusi prosenttia on aika kaukana 40%sta.

MwzsHRXQLVbmJ3pusNuGwn0ZQVjo9h8nRJHJhIo4d3XFqbvUYCj8EPq5jV7zeVEEcHAkraNBesbbNDW_UAlIjvw-hZBd80rKt7ZYl35nBIcfCCVyRvW5V7M7KVejv9tvVBHfgSKr


Kyllä tuo lähelle 40 prosentilta näyttää käyrän loppuvaiheessa.

Hyvin harvinaisissa tilanteissa, palvelinworkloadeilla, ei työpöydällä.

No sehän lohduttaakin niitä joilla sattuu olemaan niitä "hyvin harvinaisia palvelinworkloadeja".

"CPU:n kuormitus nousi just 40%!"

"No ei se mitään, työpöydällä ei noussu!"

Synteettiset testit on loppukäyttäjän kannalta täysin EVVK. Se, mikä ratkaisee, on niiden todellisten ajettavien softien suorituskyky. Niistä synteettisistä on paljon arvoa siihen, että tiedetään, mitä osaa järjestelmästä pitää optimoida, mutta ei mitään arvoa sille, että vertaillaan kahta eri systeemiä sen kannalta, kumpi on parempi/kumpi kannattaa valita.

(Ja jos ajetaan jotain pelkästään user-tilassa CPUta rasittavia synteettisiä testejä, jotka eivät tee systeemikutsuja eivätkä kuluta niin paljoa muistia, että tarvii swapata, näiden meltdown-korjausten vaikutusta ei näe ollenkaan, ne ajautuu ihan yhtä nopeasti)

Ei se ole täysin evvk. Voisin veikata ettei löydy mitään skenaariota edes synteettisillä testeillä, joilla saa 800% hidastusta Spectre korjausten jälkeen vs ennen korjauksia.

Sitähän tuo synteettinen benchmarkkikin kertoo. Pienillä system callien määrillä ei merkittävää vaikutusta. Mutta kuten tuo Epic gamesin tapaus kertoo, suurilla voi tulla sellaista hittiä joka oikeasti tuntuu ja pahasti.
 
Tulipa sitten 28.5. kirjoitettua tällaista..



.. ja tilanne osoittautuikin selvästi pahemmaksi, kuin tuossa esittämäni "worst case". Onneksi TSMC pelastaa.


Mutta TSMCn "7nm" prosessista.. onko TSMC hypettänyt mitään sen suorituskyvystä?

Jos toistaiseksi TSMCn "7nm" prosessi kellottuu maksimikelloiltaan alemmas (mutta pienillä/keskisuurilla kelloilla kuluttaa vähemmän virtaa) kuin GFn "12nm" prosessi, niin ymmärtää hyvin, miksi ekana tulee "7nm"llä ziljoonaytimiset matalakelloisemmat EPYCit ja Ryzenit pysyy pidempään "12nm"ssä, esim. ensi vuonna tuleva APU Picasso on vielä "12nm"llä.
Joo ja itse meuhkasin taas toiseen suuntaan. :) Näin se maailma muuttuu lyhyessä ajassa. Jännäksi menee, veikkaan että TSMC:llä ruoska heiluu ja on heilunut aika kovaa kehitystiimin selkään, että ovat saaneet tuon oman 7nm:nsä toimimaan. Nyt sitten odotellaan josko saavat sitä optimoitua ja jaettua eri linjoihin kellojen, virrankulutuksen yms. mukaan. Vauhtia ei kyllä kärsi hidastaa jotta AMD pysyisi Intelin kintereillä myös jatkossa. Saas nähdä myös mitä IBM tekee. Heillä aika paljon myös kiinni GloFo:ssa ja nimenomaan tällä "bleeding edge"-rintamalla.
 
Jatkoa Pelikonetta hommaamassa n. 1500€

Et edelleen tunnu tajuavan, että benchmarkatessa testataan sen prosessorin tehoo, jonka takia poistetaan sen näyttiksen aiheuttama pullonkaula. Kannattaa oikeesti tutustua netin ihmeellisestä mailmasta tähän aiheeseen. Olen avannu sulle tota ties kuinka monta kertaa jo.
Epärealististahan se olis testata PROSSUN tehoo jollain 1440p/4k resolla, kun näyttishän siinä työskentelee, eikä prossu.

Miksi testataan prosessorin tehoa vaikka sillä on hyvin vähän merkitystä? Vastaava esimerkki:

Yleisen käsityksen mukaan NVME SSD ei anna peleissä lisää FPS verrattuna SATA SSD:n. Väite on täysin väärä. Laitetaan koneeseen muistisyöppö peli sekä 2 tai 4 gigatavua muistia. Testataan SATA SSD:lla ja NVME SSD:lla kumpi antaa enemmän FPS. Vastaus on lähes varmasti NVME SSD ja todella suurella erolla. Miksi näitä testejä tehdessä koneessa on vähintään 8 gigatavua muistia? Eihän siinä ole mitään järkeä, SSD:lle piti laittaa se kuorma eikä muistille!

Olisiko syynä se ettei ole järkeä laittaa pelikoneeseen alle 8 gigan muistimäärää? Silloinhan tuollaisessa skenaariossa muisti tekee useimmissa tapauksissa suurimman osan työstä ja SSD:lle jää vain hyvin pieni osuus.

Ihan analoginen esimerkki tämän "laitetaan koneeseen tonnin näyttis ja 720p resoluutio jotta saadaan prosessorille töitä". Joo, niin saadaan mutta täysin turhaa se on koska näytönohjaimelle ne työt pitäisi saada. Ei kukaan tarkoituksella laita prosessoria töihin jos näytönohjain on se joka pitäisi (ja jonka hyvin helposti voi) työllistää.

Pelaamisesta ei ole hyvin lyhyt matka strimaamiseen. Todella harva alkaa striimaan ikinä. Ihan samalla tödennäkösyydellä alkaa kiinnostaan se raskas grafiikkatyö. Luulis sitä sitten alotuksessa sanovan, että striimaamista kinnostas kokeilla, niin ehdottelis pakettia sekin mielessä.
Jos meinaa vaan kokeilla striimaamista kerran tai kaksi, niin on se Inteli siihen ihan riittävä. Mitä kattellu striimaajien setuppeja, niin vanhemmillakin Inteleillä sulava striimi ja pelissäkin riittävä fps ja sulava.
Paha mennä sanoon onko suorituskyky parempi, kun ei ole todistetta. Silti se on paljon jäljessä saman vuoden 4-ytimiseen Inteliin nähden. Kuinkahan huono toi sit oli julkaisuhetkellä, kun ei ole vieläkään edes lähellä tota saman vuoden Inteliä.
Saisko jotain lähdettä tolle, että olis suorituskyky parantunu? Aika hankala löytää asiasta relevantteja testejä, kun pitäs olla täysin sama setuppi millä testata.

Streamajia on jo nyt paljon ja lisää tulee. Pelaamisen ohessa voi samaan aikaan streamata, pelaamisen ohessa ei voi samaan aikaan harrastaa graafista työskentelyä.

Ei tarvitse olla sama setuppi. Riittää kun katselet kuinka huonosti FX pärjäsi siihen aikaan kun pelit olivat lähinnä yhtä ydintä käyttäviä DirectX 9 konsolikäännöksiä. Nythän prosessorit ovat jo varsin lähellä, keskustelu kääntyisi helposti hintaan (jos olisivat tuoreita prosessoreita) koska FX vie muualla kuin pelaamisessa selkeästi. Tilanne ei ollut tuo vuosikymmenen alussa.

Nyt on aika epätoivone yritys jopa sulta :facepalm:
En koskaan linkkaa firman omia benchmarkkeja, vaan kolmannen osapuolen. Jos olisit lukenu ton ite linkkaamas jutun, niin tajuaisit, että nimenomaan kolmas osapuoli paljasti ne huijaukset. Tollasen takia ei kukaan luota firmojen omiin benchmarkkeihin. Paitti sää ny uskot aina kun AMD heittää jonkun kusetusbenchmarkin.
Anna niitä OIKEITA todisteita sit noista meltdownin haitoista. Ite en ole huomannu mitään eroo entiseen hiiren liikkeen tunnistamisessa, vaikka pelaan refleksipelejä ja ihan casuaaleja.

Hyvin ymmärretty. Ne firman omat testitulokset voi kuka tahansa tarkistaa ajamalla samat testit. Et kai kuvittele ettei kukaan huomaa mikäli firman julkaisee tulokset jotka ovat vääristellyt? Ajat saman testin ja jos saat täysin eri tuloksen kuin firma sanoo, voidaan todeta valmistajan vääristelevän tuloksia. Nythän ei ollut sellainen tilanne vaan kolmannet osapuolet saivat ihan samat tulokset kuin valmistaja. Kunnes otettiin käyttöön testistä hieman muokattu versio. Benchmarkeissa on huijattu yhtä kauan kun niitä on ollut olemassa.

Se ettet huomaa eroa ei tarkoita etteikö sitä olisi olemassa. Se ettei kukaan ole testannut asiaa ei tarkoita etteikö eroa voisi olla olemassa. Se ero on olemassa koska patsi hidastaa hiiren toimintaa. Eron suuruudesta voidaan kiistellä. Pelaamalla (ei benchmarkkaamalla) patsin kanssa ja ilman se ero tulee esiin.

Saisko sulta jotain lähdetä väitteelle, että pärjää nyt paremmin? Noita pelejä ei kuitenkaan ollu sillon ja asiasta ei löydy todisteita.
Kuitenkin se saman vuoden Inteli pärjää reilusti paremmin vielä tänäkin vuonna, joten en nää missä kohtaa siitä nyt sitten on tullu reilusti parempi kun vanhasta 4-ydin Intelistä.

Noi pelit nyt sattuu oleen yleisiä pelibenchmarkkauksessa, sille en mahda mitään. Relevantteja pelejä ne silti on. Niissä näkee eroja prossujen välillä, jonka takia niitä testataan.
Ja perustat koko testin olevan epärelevantti kahden pelin takia, vaikka siellä on useempi muukin peli. Kertoo kyllä aika paljon nykyhetkestä, ihan niinkun mikä muukin testi netissä.

Mitä niitten sitten pitäis kertoo tulevaisuudesta? Ne kertoo siitä, kuinka jokkut varmaan vanno tota samaa vuona 2012 kuinka noi FX:n säikeet tulee hyodyllisemmiks tulevaisuudessa, ihan niinkun sanot tänään Ryzenistä. Kuitenkin nyt kun kattoo ton FX:n suorituskykyä, on todistettu että siitä ei koskaan tullu reilusti parempaa kun Intelistä. Sama skenaario toistuu todennäkösesti 6 vuoden päästä tästä hetkestä tän hetken Intelin ja Ryzenin välillä.
Anna vaihteeks sinä jotain todistetta väitteilles kuinka noi Ryzenit ny tulevaisuudessa menis edes tän hetken Intelien ohi? Todisteeks ei riitä tieto, että tulevaisuudessa pelit käyttää vielä useampaa säiettä, koska se olis yhtä tyhjä väite kun sillon vuonna 2012 ton FX kans. Tuntuu että sää et ymmärrä edes perusteita perusteiden perusteista.

Pärjää suhteessa paremmin. Voit lukea niitä vanhempia testejä ja verrata kuinka prosessorit suhteessa pärjäsivät siihen aikaan sen ajan peleillä. Voit lukea vaikka tuolta The Vishera Review: AMD FX-8350, FX-8320, FX-6300 and FX-4300 Tested

2500K oli samaan aikaan saatavilla kuin FX-6300. i5-2500K on karkeasti muutaman prosentin hitaampi kuin i5-3470 eli 2500K on melko suurella tarkkuudella sama kuin i5-2500K ja siten tarjoaa hyvän vertailukohdan.

Kuten tuosta on helppo havaita, tuohon aikaan FX-6300 ei pärjännyt edes vähää alusta 2500K:lle edes pelien ulkopuolella. Tuossa videossa näkyy kuinka osassa peleistä FX-6300 jopa voittaa i5-3470:n ja hyötyohjelmissa on selvästi nopeampi. Eli FX-6300 on vuosien varrella ottanut reippaasti kiinni i5:n ja mennyt monessa tapauksessa ohi reilusti. Kun katselet millaiselta takamatkalta FX-6300 lähti 2012 ja mikä on Ryzenin takamatka 2018, ei ole vaikea ennustaa Ryzenin lyhentävän nykyistä hyvin lyhyttä takamatkaa olemattomaksi (tai menemään ohi) aika nopeaan tahtiin.



Minä en ole vastuussa mitä täällä on aikoinaan kukakin huudellu. Ite en oo koskaan nähny, että joku väittäny 4 olevan tarpeeks ytimiä. Oot käsittäny väärin, niinkun aina.
Se 4 ydintä on sillon ollu parempi kun AMD:n verrokki useemmalla ytimellä, niin poruka on vaan todennu, että se 4 ydintä on parempi vaihtoehto pelaamiseen. Se ei ole koskaan ollu kyse ytimistä, vaan suorituskyvystä.
Eikai kukaan suosittele vanhaa rautaa, kun melkein samaan hintaan saa uudempaa ja parempaa? Sen takia niitä 6 ytimiä suositellaan, kun ne ON parempia. Jos ne olis huonompia kun 4-ytimiset, niin sillon totta kai suositeltas 4-ytimisiä.

Se 4 ydintä ei ollut pelkästään parempi pelaamiseen vaan myös future proof ratkaisu. Ennustukseni mukaisesti, "4-ydintä on future proof" -väite lensi roskiin samalla sekunnilla kun Intel julkaisi Coffee Laket. Sen jälkeen future proof olikin 6 ydintä vaikka Kaby Laken aikoihin AMD tarjosi 6-ytimistä Ryzeniä :D Näiden asioiden ennustaminen on hyvin helppoa.

No anna sää nyt noista todisteita että ne olis jotenkin AMD:n hyväks?
Toki niissä voi olla virheitä, mutta kun monet eri lähteet raportoi samanlaisia tuloksia, niin aika epätodennäköstä. Saman skenaarion takia Anand huomas virheensä.
Millä sää otat huomioon noi tulevaisuuden bugit ja millä tavalla toi lause on relevantti yhtään mitenkään? Aika paksua kakkaa tulee kun et pysty perusteleen väitteitäs ja alat suoltaan jotain skenaarioita tulevaisuuden bugeista ja muista. :facepalm:

Esimerkiksi Meltdown patsi vaikuttaa hiiren liikkeeseen reagoimiseen hidastavasti. Vaikea siihen on linkittää todisteita koska kukaan ei ole asiaa viitsinyt testata (tai edes spekuloida asialla?). Se hidastus on kuitenkin olemassa. Se on tämä normaali menettely nykypäivänä: se mitä ei voi mitata, ei voi olla olemassa. Lisäksi tulevat haavoittuvuudet voivat tuntua pahasti myös peleissä vaikka nykyiset eivät välttämättä.

Anand olisi huomannut virheensä nopeammin jos olisi oikeasti pelannut niitä pelejä tai edes katsonut mitä se kone jauhaa. Nyt kun vetivät skripteillä ja katsoivat pelkät lopputulokset, tulokset olivat mitä olivat koska eihän skripti voi tehdä virheitä. Eli täysi roska menee läpi "koska se on mitattu".

Tulevaisuuden bugit: Alussa oli Spectret 1 ja 2 sekä Meltdown. Nyt on lisäksi Spectre 3a ja 4 sekä L1 Terminal fault.

Kaikki mainitut toimivat Intelillä.

Spectre 1 toimi AMD:lla, Spectre 2:n toimivuutta AMD:lla ei tähän päivään mennessä ole todistettu. Spectre 3a on sivuversio Spectre 1:sta joka ilmeisesti myös toimii AMD:lla. Spectre 4 ei toimi AMD:lla. Meltdown ei toimi AMD:lla eikä myöskään L1 terminal fault.

Summattuna: AMD:lla toimii yksi Spectre ja sen sivuvariantti. Intelillä toimii 3 Spectreä, yksi Spectren sivuvariantti, L1 Terminal fault ja Meltdown.

Noiden haavoittuvuuksien kehitys on vasta alussa ja Intel on selvästi huonommassa asemassa kuin AMD. Se ei ole enää pelkkä ennustus vaan fakta.
 
Viimeksi muokattu:
EDIT. Vielä tuohon GTA V poikkuesesimerkkiin lisäten: AMD:n AM4-kannalla päivittäminen on myöhemmin mahdollista entistä jytympään prosessoriin, jossa kellotaajuudet ovat reilusti korkeammat mitä nykyään. Auttaako tämä sitten pelien kuten GTA V pyörittämisessä korkeimmalla mahdollisella ruudunpäivityksellä tarpeeksi? Minun epäilykseni on että ei tässä kyseisessä tapauksessa pakosti, koska GTA V on selvästi optimoitu neljälle ytimelle ja lisäksi Intelin neljälle ytimelle, eikä minkään muun valmistajan. On minusta turhanpäiväistä ostaa tiettyä rautaa vain jonkin yhden tai kahden pelin takia, muttei varmaan silloin jos ei aio pelata absoluuttisesti mitään muuta.

Prosessinvaihto ei todellakaan tarkoita, että kellotaajuudet nousevat automaattisesti.

Jopa Intelillä on huhuttu olevan ongelmia 10nm kellojensa kanssa.
 
Prosessinvaihto ei todellakaan tarkoita, että kellotaajuudet nousevat automaattisesti.

Jopa Intelillä on huhuttu olevan ongelmia 10nm kellojensa kanssa.

Kyllä se tarkoittaa. Pelkästään tekemällä "14nm prosessi" joka ei ole matkapuhelinpiireille suunnattu prosessi vaan "normaali, antaa noin gigahertsin lisää ilman muita virityksiä.

Koska TSMC:n 7nm ei ole matkapuhelinpiireille suunnattu vaan "normaali" prosessi, sen pitäisi olla noin gigahertsin verran huonommin kellottuva kuin "normaalin" 14nm prosessin jotta tuo "kellot eivät nouse" toteutuisi. Tämä huolimatta selvästi paremmasta tekniikasta. Jos noin on, koko TSMC:n 7nm "normaali" prosessi olisi jo ajat sitten kuopattu.
 
Kuten tuosta on helppo havaita, tuohon aikaan FX-6300 ei pärjännyt edes vähää alusta 2500K:lle edes pelien ulkopuolella. Tuossa videossa näkyy kuinka osassa peleistä FX-6300 jopa voittaa i5-3470:n ja hyötyohjelmissa on selvästi nopeampi. Eli FX-6300 on vuosien varrella ottanut reippaasti kiinni i5:n ja mennyt monessa tapauksessa ohi reilusti. Kun katselet millaiselta takamatkalta FX-6300 lähti 2012 ja mikä on Ryzenin takamatka 2018, ei ole vaikea ennustaa Ryzenin lyhentävän nykyistä hyvin lyhyttä takamatkaa olemattomaksi (tai menemään ohi) aika nopeaan tahtiin.

Tuolloin ero (vanhan tilanteen ja nykytilanteen välillä) tuli siitä, oliko pelit optimoitu hyödyntämään kunnolla useampaa kuin yhtä ydintä.

Toinen, missä eroa voi tulla selvästi nykyhetken ja tulevaisuuden välillä on, kuinka hyvin pelit käyttää SIMD-käskykantoja.

Ja kun pelit alkaa käyttää enemmän AVXää/AVX2sta, Intelin nykyprossut hyötyy tästä selvästi, Zen ei. (Zenissä suorituskyky on hyvin sama, käyttääkö AVX/AVX2sta vai ei, Intelillä laskentantensiivisessä koodissa suuri ero).

Coffee Lakessa on kuitenkin selvästi enemmän FMA-vääntöä, kokonaislukulaskenta-SIMD-vääntöä sekä kaistaa LSUissa kuin missään AMDn yksipiilastuisessa x86-prosessorissa. Vaatii vaan AVX- tai AVX2-vektorikoodia näiden hyödyntäminen. (*)

Esimerkiksi Meltdown patsi vaikuttaa hiiren liikkeeseen reagoimiseen hidastavasti.

Vaikea siihen on linkittää todisteita koska kukaan ei ole asiaa viitsinyt testata (tai edes spekuloida asialla?). Se hidastus on kuitenkin olemassa. Se on tämä normaali menettely nykypäivänä: se mitä ei voi mitata, ei voi olla olemassa. Lisäksi tulevat haavoittuvuudet voivat tuntua pahasti myös peleissä vaikka nykyiset eivät välttämättä.

Tuollaisen asian esilleottaminen on täyttä bullshittiä.

Se vaikutus on maksimissaan luokkaa satoja nanosekunteja siihen hiiren viiveeseen.
Ihmisen reaktioajoissa puhutaan vähintään kymmenistä millisekunneista, SATATUHATTA KERTAA suuremmasta aikamäärästä.

Tällä ei siis ole koskaan missään mitään merkitystä.

Tulevaisuuden bugit: Alussa oli Spectret 1 ja 2 sekä Meltdown. Nyt on lisäksi Spectre 3a ja 4 sekä L1 Terminal fault.

Kaikki mainitut toimivat Intelillä.

Nämä eivät edelleenkään ole bugeja vaan haavoittuvaisuuksia, jotka perustuvat täysin out-of-the box-ajatteluun.


(*) Pelkkä AVX mahdollsitaa 256-bittiset vektorit ja noiden leveiden LSUiden hyödyntämisen, mutta FMA-operaatiota ei ole ja pitää laskea erillisiä kerto- ja yhteenlaskuja. AVX2 tuo muistaakseni FMAn sekä kokonaislukulaskennan 256-bittisille vektoreille
 
Viimeksi muokattu:
0.01 prosenttia ei ole paljon. HPC puolelta oli näemmä karumpaa dataa saatavilla.
 
Kyllähän se on jo aika yleistä tietoo et seuraava ryzen 3700x on 10% intelin coffeelakee edellä Clock to Clock. Ja kellotaajuudet varmasti 5.5 - 6.5 GHz. Muistituki DDR4 5400Mhz vähintään, tuo kans etuu niille jotka jaksaa säätää muistien kanssa.

Tulispa vielä 12 tai 14-core niin voi pojat, Intel menee konkkaan vuodessa!
 
Tuolloin ero (vanhan tilanteen ja nykytilanteen välillä) tuli siitä, oliko pelit optimoitu hyödyntämään kunnolla useampaa kuin yhtä ydintä.

Toinen, missä eroa voi tulla selvästi nykyhetken ja tulevaisuuden välillä on, kuinka hyvin pelit käyttää SIMD-käskykantoja.

Ja kun pelit alkaa käyttää enemmän AVXää/AVX2sta, Intelin nykyprossut hyötyy tästä selvästi, Zen ei. (Zenissä suorituskyky on hyvin sama, käyttääkö AVX/AVX2sta vai ei, Intelillä laskentantensiivisessä koodissa suuri ero).

Coffee Lakessa on kuitenkin selvästi enemmän FMA-vääntöä, kokonaislukulaskenta-SIMD-vääntöä sekä kaistaa LSUissa kuin missään AMDn yksipiilastuisessa x86-prosessorissa. Vaatii vaan AVX- tai AVX2-vektorikoodia näiden hyödyntäminen. (*)

En usko pelien käyttävän AVX2:ta pitkään aikaan, ainakin kahdesta syystä:

1. Integroidut näytönohjaimet. Usein prosessorilla ja prosessoriin integroidulla näytönohjaimella on "kokonaisbudjetti" virrankulutukselle. AVX2-kuormat tuottavat melkoisesti lämpöä jolloin joudutaan hidastamaan näytönohjainta ja kokonaisnopeus laskee.

2. Monien koneiden jäähyjä ei ole suunniteltu AVX2-kuormille, eli käytännössä prosessori alkaa pian throttlaamaan ja nopeus laskee.

Molemmissa tapauksissa pelintekijä saa syyt "koska laittoi AVX2-laskentaa pelin koodiin mukaan".

Tuollaisen asian esilleottaminen on täyttä bullshittiä.

Se vaikutus on maksimissaan luokkaa satoja nanosekunteja siihen hiiren viiveeseen.
Ihmisen reaktioajoissa puhutaan vähintään kymmenistä millisekunneista, SATATUHATTA KERTAA suuremmasta aikamäärästä.

Tällä ei siis ole koskaan missään mitään merkitystä.

Reaktioaika vs havainnointi ovat eri asioita. Lisäksi koko Meltdown haavoittuvuuden perimmäinen syy kuuluu itsessäänkin kategoriaan "ei mitään merkitystä missään tilanteessa", en siis tätäkään aliarvioisi.

SSD:lle kovaa kuormaa (se näkyy benchmarkeissa) ja muuta taustalle, niin saattaa vaikuttaa
huomattavasti enemmän.

Nämä eivät edelleenkään ole bugeja vaan haavoittuvaisuuksia, jotka perustuvat täysin out-of-the box-ajatteluun.

Totta, se bugi tulee lähes automaattisesti kun niin usein haavoittuvuuksien yhteydessä puhutaan bugeista.
 
Jatkoa Pelikonetta hommaamassa n. 1500€



Miksi testataan prosessorin tehoa vaikka sillä on hyvin vähän merkitystä? Vastaava esimerkki:

Yleisen käsityksen mukaan NVME SSD ei anna peleissä lisää FPS verrattuna SATA SSD:n. Väite on täysin väärä. Laitetaan koneeseen muistisyöppö peli sekä 2 tai 4 gigatavua muistia. Testataan SATA SSD:lla ja NVME SSD:lla kumpi antaa enemmän FPS. Vastaus on lähes varmasti NVME SSD ja todella suurella erolla. Miksi näitä testejä tehdessä koneessa on vähintään 8 gigatavua muistia? Eihän siinä ole mitään järkeä, SSD:lle piti laittaa se kuorma eikä muistille!

Olisiko syynä se ettei ole järkeä laittaa pelikoneeseen alle 8 gigan muistimäärää? Silloinhan tuollaisessa skenaariossa muisti tekee useimmissa tapauksissa suurimman osan työstä ja SSD:lle jää vain hyvin pieni osuus.

Ihan analoginen esimerkki tämän "laitetaan koneeseen tonnin näyttis ja 720p resoluutio jotta saadaan prosessorille töitä". Joo, niin saadaan mutta täysin turhaa se on koska näytönohjaimelle ne työt pitäisi saada. Ei kukaan tarkoituksella laita prosessoria töihin jos näytönohjain on se joka pitäisi (ja jonka hyvin helposti voi) työllistää.
Sillä on paljonkin merkitystä, mutta eihän sitä sun aivoilla voi ymmärtää.
Toi sun esimerkkis on kyllä fail. :facepalm: Sää nimenomaan teet sinne pullonkaulan rajottamalla muistia, eli tilanne on just päinvastanen kun mitä prossuja benchmarkatessa tehään näytönohjaimella.
Edelleen, ne 1080p on vieläkin se yleisin reso näytöissä mitä ostetaan ja on tällä hetkellä käytössä.

Streamajia on jo nyt paljon ja lisää tulee. Pelaamisen ohessa voi samaan aikaan streamata, pelaamisen ohessa ei voi samaan aikaan harrastaa graafista työskentelyä.
Siis on se niin vaikee ymmärtää, että sillon otetaan striimaamiseen sopivampi vaihtoehto, jos sitä aikoo harrastaa. Turha ottaa pääkäyttöön epäsopivampaa rautaa ihan vaan jos vaikka ehkä alkais kiinnostaa tehä muuta. Kannattas konetta ostaessa suunnitella mitä aikoo sillä tehä sen suunnitellun elinkaaren aikana.
On niitä grafiikka-alalla työskenteleviä paljon, ja lisää tulee koko ajan, eli kannattaa se Quadro ny varmuudeks ottaa jos vaikka alkaa himottaan sit tulevaisuudessa.
Kyllä ite ainakin toisella näytöllä pystyn samaan aikaan tekeen muutakin kun pelaan. Ite ainakin hyötykäytän lähes aina odotteluajan.

Ei tarvitse olla sama setuppi. Riittää kun katselet kuinka huonosti FX pärjäsi siihen aikaan kun pelit olivat lähinnä yhtä ydintä käyttäviä DirectX 9 konsolikäännöksiä. Nythän prosessorit ovat jo varsin lähellä, keskustelu kääntyisi helposti hintaan (jos olisivat tuoreita prosessoreita) koska FX vie muualla kuin pelaamisessa selkeästi. Tilanne ei ollut tuo vuosikymmenen alussa.
Ei ole lähelläkään.

Hyvin ymmärretty. Ne firman omat testitulokset voi kuka tahansa tarkistaa ajamalla samat testit. Et kai kuvittele ettei kukaan huomaa mikäli firman julkaisee tulokset jotka ovat vääristellyt? Ajat saman testin ja jos saat täysin eri tuloksen kuin firma sanoo, voidaan todeta valmistajan vääristelevän tuloksia. Nythän ei ollut sellainen tilanne vaan kolmannet osapuolet saivat ihan samat tulokset kuin valmistaja. Kunnes otettiin käyttöön testistä hieman muokattu versio. Benchmarkeissa on huijattu yhtä kauan kun niitä on ollut olemassa.
Eli voisko tästä todeta, että AMD ei olekkaan parempi esim. rendauksessa ja puolet surkeempi peleissä kun ollaan luultu? Taitaa huijata aika paljonkin ilmeisesti.
Millä sää ny sit kerrot kumpi on parempi missäkin, kun ei voi tuloksiin luottaa sitten tippaakaan?

Se ettet huomaa eroa ei tarkoita etteikö sitä olisi olemassa. Se ettei kukaan ole testannut asiaa ei tarkoita etteikö eroa voisi olla olemassa. Se ero on olemassa koska patsi hidastaa hiiren toimintaa. Eron suuruudesta voidaan kiistellä. Pelaamalla (ei benchmarkkaamalla) patsin kanssa ja ilman se ero tulee esiin.
Kuten hkultala sanoi, sillä ei ole mitään käytännön merkitystä. Se viive on yksinkertasesti huomaamaton, joten sitä on turha edes heikkoudeks kutsua.
Miten se ero tulee esiin kun et pysty sitä mitenkään tunteen tai silmämääräsesti näkeen, jos se on hidastunu jotain nanosekunteja?

Pärjää suhteessa paremmin. Voit lukea niitä vanhempia testejä ja verrata kuinka prosessorit suhteessa pärjäsivät siihen aikaan sen ajan peleillä. Voit lukea vaikka tuolta The Vishera Review: AMD FX-8350, FX-8320, FX-6300 and FX-4300 Tested

2500K oli samaan aikaan saatavilla kuin FX-6300. i5-2500K on karkeasti muutaman prosentin hitaampi kuin i5-3470 eli 2500K on melko suurella tarkkuudella sama kuin i5-2500K ja siten tarjoaa hyvän vertailukohdan.

Kuten tuosta on helppo havaita, tuohon aikaan FX-6300 ei pärjännyt edes vähää alusta 2500K:lle edes pelien ulkopuolella. Tuossa videossa näkyy kuinka osassa peleistä FX-6300 jopa voittaa i5-3470:n ja hyötyohjelmissa on selvästi nopeampi. Eli FX-6300 on vuosien varrella ottanut reippaasti kiinni i5:n ja mennyt monessa tapauksessa ohi reilusti. Kun katselet millaiselta takamatkalta FX-6300 lähti 2012 ja mikä on Ryzenin takamatka 2018, ei ole vaikea ennustaa Ryzenin lyhentävän nykyistä hyvin lyhyttä takamatkaa olemattomaksi (tai menemään ohi) aika nopeaan tahtiin.
Kai sää ymmärrät, että et voi verrata noita testejä keskenään, koska niissä on eri näyttikset ja resot, jotka tuo sitä lisä-fps aika reippaasti. Eli käytännössä toi sun reippaasti paremmin kun ennen pärjäys voi johtua tasan siitä näyttiksestä ja resoluution vaikutuksesta tuloksiin. Aikas turha "todiste" sulla.
Ne pitäs ajaa tänä päivänä samalla setupilla kun sillon, niin näkis kuinka paljon ne on parantunu. Kun ei ole ketään kuka noinkin turhaa asiaa jaksais testata, niin ei siihen saa mitenkään varmuutta. Kuitenkin se mun linkkaama video on selvä todiste, että AMD ei ollu menny peleissä ohi, joten miks nyt nää Ryzenit olis eri asia. Mikäli se AMD nyt oli parantunu ajan saatossa, niin oli ilmeisesti Intelikin. Tai vaihtoehtosesti se parannus oli niin pientä, että käytännössä ei ole mitään hyötyä.
Ja mikäli niin kävis, että se menis ohi, niin miks sillonkaan pitäs sen takia sit Ryzeni ottaa? Kuitenkin olet nillittäny kuinka pieni ero suorituskyvyssä ei merkkaa mitään ja voi ihan huoletta ottaa sen heikomman?

Se 4 ydintä ei ollut pelkästään parempi pelaamiseen vaan myös future proof ratkaisu. Ennustukseni mukaisesti, "4-ydintä on future proof" -väite lensi roskiin samalla sekunnilla kun Intel julkaisi Coffee Laket. Sen jälkeen future proof olikin 6 ydintä vaikka Kaby Laken aikoihin AMD tarjosi 6-ytimistä Ryzeniä :D Näiden asioiden ennustaminen on hyvin helppoa.
En ole kuullu koskaan mistään future prooffeista 4-ytimisen kohdalla, enkä edelleen ole vastuussa jos joku niin on jossain sanonu. En ole myöskään kuullu sitä sanottavan 6-ytimisistä. Korkeintaan sanotaan future prooffina ottavan sen i7 HT:n takia.
Sää ja sun helpot ennustamises. Oot myös ennustanu, että tuleva Intel ei tue LGA1151 kantaa tai Z370 piirisarjaa, mutta kuinkas kävikään. Muut sano että se on epätodennäköstä, niinkun se olikin, mutta sinä olit siitä ihan varma.

Esimerkiksi Meltdown patsi vaikuttaa hiiren liikkeeseen reagoimiseen hidastavasti. Vaikea siihen on linkittää todisteita koska kukaan ei ole asiaa viitsinyt testata (tai edes spekuloida asialla?). Se hidastus on kuitenkin olemassa. Se on tämä normaali menettely nykypäivänä: se mitä ei voi mitata, ei voi olla olemassa. Lisäksi tulevat haavoittuvuudet voivat tuntua pahasti myös peleissä vaikka nykyiset eivät välttämättä.
Se on edelleen niin pieni viive, että sitä mitenkään ei voi havaita. Miksi sellasta pitäis testata ja kuluttaa resursseja sen tutkimiseen? Mitä jos ite sitten tutkit ja kerrot meille ne tulokset?
Turhaa myöskään spekuloit tulevista haavoittuvuuksista. Voisin itekkin koittaa samaa. AMD:lle tulee tulevaisuudessa haavoittuvuus, joka laskee sen suorituskykyä joka osa-alueella 70%. Vautsi, oot ollu kyllä oikeessa kun oot sanonu ennustamisen helpoks. Ei tarvi kun keksiä joku juttu ja pitää sitä totuutena.

Anand olisi huomannut virheensä nopeammin jos olisi oikeasti pelannut niitä pelejä tai edes katsonut mitä se kone jauhaa. Nyt kun vetivät skripteillä ja katsoivat pelkät lopputulokset, tulokset olivat mitä olivat koska eihän skripti voi tehdä virheitä. Eli täysi roska menee läpi "koska se on mitattu".
Saman tuloksen se olis antanu vaikka joku kesähessu siinä vieressä olis istunukkin kun scripti meni menojaan.
Kannattaa katsella myös esim. tubettajien tekemiä benchmarkkeja, kun ne yleensä on niitä jotka ite istuu ja tekee ne joka kerta erikseen ilman scriptejä. Isot firmat ei tee, koska sitä testattavaa on enemmän ja se on vaan helpompaa ja aikaa säästävämpää tehä scripteillä.
Se ei kuitenkaan poista sitä, että ne virheelliset tulokset voidaan silti tunnistaa vertailemalla muiden tuloksiin, koska aika epätodennäkösesti kaikkien scriptit antaa samat virheet, jonka ansiosta Anandin virheet huomattiin.

Tulevaisuuden bugit: Alussa oli Spectret 1 ja 2 sekä Meltdown. Nyt on lisäksi Spectre 3a ja 4 sekä L1 Terminal fault.

Kaikki mainitut toimivat Intelillä.

Spectre 1 toimi AMD:lla, Spectre 2:n toimivuutta AMD:lla ei tähän päivään mennessä ole todistettu. Spectre 3a on sivuversio Spectre 1:sta joka ilmeisesti myös toimii AMD:lla. Spectre 4 ei toimi AMD:lla. Meltdown ei toimi AMD:lla eikä myöskään L1 terminal fault.

Summattuna: AMD:lla toimii yksi Spectre ja sen sivuvariantti. Intelillä toimii 3 Spectreä, yksi Spectren sivuvariantti, L1 Terminal fault ja Meltdown.

Noiden haavoittuvuuksien kehitys on vasta alussa ja Intel on selvästi huonommassa asemassa kuin AMD. Se ei ole enää pelkkä ennustus vaan fakta.
Mitä väliä millään noista on? Ne kuitenkin paikataan ja ihan samanlailla sun koneelle päästään käsiks muuta kautta, oli sulla sitten AMD tai Intelin alusta.
Ainoo haitta noista paikkauksista on tosiaan se suorituskykypenaltti, joka toistaseks on jääny pieneks pelien osalta. Katellaan sitten kun tulee haavoittuvuuksia jokka laskee reilusti suorituskykyä pelien osalta.
Sillon toki harmittas noi jos tekis jotain hyötyohjelmilla, mutta tässä nyt on kyse pelaamisesta.
 
Tuli noista Spectrestä ja Meltdownista mieleen että aika "kiva" suorituskyky penalty tuli Skylake Xeon kotipalvelimelleni kun sisään ajoin tuon Spectre ja Meltdown päivityksen.

Käyttiksenä Windows Server 2016 ja päivityksen jälkeen tiedostojen jako oli niin hidas että 40kt tekstitiedoston avaamiseen meni noin minuutti.
Muihin toimintoihin ei tuntunut pahemmin vaikuttavan.
Niin ja onneksi tuon patchin sai poistettua että taas tiedostojen jako pelaa normaalisti. Ja nyt taas onnistuu video editointi serverin RAID5 pakalta.

Videoista puheenollen kun tuossa teillä oli juttua FX vs sandy ja ivy bridge i5:t.
Niin tuossa vasta bechmarkkasin Ivy Bridge Core i5 3570K:n ja tuloksia vertaamalla FX 8370:n.

Niin FX pärjää sitä vastaan vain niissä peleissä mitkä hyötyvät oikeasti useammasta kuin 4 threadsistä (niissäkin yks poikkeus).
Niissä nuo ovatkin aika tasaväkiset, mutta kaikkissa muissa tulee turpaan FX:lle ja pahasti.
Tosin eipä Ryzen 5 2600 pärjää myöskään tuolle i5-3570K:lle peli suorituskyvyssä.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Tuossa odottais testi jonossa esim. i5-2500k, i7-2600K ja surullisen kuuluisat FX-8120 ja Pentium D 965 Extreme Edition (oli muuten vaikea tommosen metsästäminen)
 
Koska TSMC:n 7nm ei ole matkapuhelinpiireille suunnattu vaan "normaali" prosessi, sen pitäisi olla noin gigahertsin verran huonommin kellottuva kuin "normaalin" 14nm prosessin jotta tuo "kellot eivät nouse" toteutuisi. Tämä huolimatta selvästi paremmasta tekniikasta. Jos noin on, koko TSMC:n 7nm "normaali" prosessi olisi jo ajat sitten kuopattu.

Valitettavasti se tän hetkinen TSMC:n prosessi on nimenomaan SoC prosessi, toisin sanoen mobiiliprosessi. HPC prosessista on jotain huhuja ollut että 2H2019. Eli näyttää siltä että Vega 20 ja Rome tehdään tuolla SoC ja todennäköisesti myös Navi.
Desktop puolen aikatauluista ei ole oikein mitään tietoa että milloin uutta ryseniä olisi tulossa, mutta jos joskus keväällä on tulossa niin SoC prosessin ryseniä on tulossa taas ja kellot ei tule nousemaan kyllä juuri mihinkään jos päästään edes nykyisiin kelloihin.

Ehkä sitten seuraava olisiko joku Zen 2+ taikka Zen 3 joka valmistetaan tuolla TSMC:n HPC prosessilla, niin sitten saadaan lisää kelloja.
 
Kyllä noiden korjausten perffihitti voi olla hyvinkin merkiytävä. Se vain on siitä kiinni mitä ajetaan. Jos nyt sattuu tekemään hommia joissa tuo korostuu niin SOL ja uutta rautaa rajalle pienen selvittelyn jälkeen, ja sama juttu uusiksi kun seuraava haavoittuvuus kusee perffit siitä hommasta mitä teet.
 
Käsittääkseni FPS ja ruudunpäivityksen sulavuuskerroin ottavat noin 50-85% "hitin" käytettäessä ei-amd rautaa ja tämä hitti vain pahenee näiden tietoturvapätsien myötä. Olen yllättynyt että intelillä kuva edes liikkuu. Sen siitä saa kun kilpailussa pysyy mukana vain oikomalla mistä helpoiten pääsee. Vain AMD käyttäjä voi tietää mitä on sulava ruudunpäivitys ja jämerän tietoturvallinen rauta!

bsuxw0hg8r7x.jpg
 
Kyllähän se on jo aika yleistä tietoo et seuraava ryzen 3700x on 10% intelin coffeelakee edellä Clock to Clock. Ja kellotaajuudet varmasti 5.5 - 6.5 GHz. Muistituki DDR4 5400Mhz vähintään, tuo kans etuu niille jotka jaksaa säätää muistien kanssa.

Tulispa vielä 12 tai 14-core niin voi pojat, Intel menee konkkaan vuodessa!

Täällä kun aina tykätään niitä lähteitä vinkua niin saisikos näille väitteille lähteitä myös?
 
Intel 14nm Processors Facing Shortages, Increasing Prices
Intel can’t supply 14nm Xeons, HPE directly recommends AMD Epyc

Heh aika jännää kun täällä on saanu välillä sen kuvan että Intteli se vaan pystyy toimittamaan vaikka kuinka ja paljon kaikkea kun taas AMD:llä on ongelmia valmistaa riittävästi prosessoreita serveri markkinoille.

Noh nyt on tilanne se että Inttelillä on toimitusvaikeuksia 14nm prosseroiden kanssa ja HP on jo asiakkaita ohjeistanut katselemaan vaihtoehtoisia tuotteita kun xeoneita ei saada riittävästi.

Alkaako nyt näkyä EPYC:n aiheuttama paine kun asiakkaat vaativat enemmän coreja niin 28-core xeoneiden kysyntä on noussut niin suureksi ettei Inttelin saannot enää riitä.
Elämme mielenkiintoisia aikoja.
 
Intel 14nm Processors Facing Shortages, Increasing Prices
Intel can’t supply 14nm Xeons, HPE directly recommends AMD Epyc

Heh aika jännää kun täällä on saanu välillä sen kuvan että Intteli se vaan pystyy toimittamaan vaikka kuinka ja paljon kaikkea kun taas AMD:llä on ongelmia valmistaa riittävästi prosessoreita serveri markkinoille.

Noh nyt on tilanne se että Inttelillä on toimitusvaikeuksia 14nm prosseroiden kanssa ja HP on jo asiakkaita ohjeistanut katselemaan vaihtoehtoisia tuotteita kun xeoneita ei saada riittävästi.

Alkaako nyt näkyä EPYC:n aiheuttama paine kun asiakkaat vaativat enemmän coreja niin 28-core xeoneiden kysyntä on noussut niin suureksi ettei Inttelin saannot enää riitä.
Elämme mielenkiintoisia aikoja.

Katsoinpa huvikseni osakemarkkinat. Niidenhän se totuus tämän hetken tilanteesta pitäisi kertoa ja kyseessä ovat yhtiöt, joita tarkkaillaan suurennuslasin kanssa ympäri maailmaan. Ei pitäisi olla mitään salaista tietoa, mitä joku ei muka tietäisi.
Puolen vuoden käyrissä Intel on menossa hiukan alaspäin. Se kävi kesäkuussa huipulla 56 dollarin hinnassa, mutta nyt se on tipahtanut 47 dollariin. Eli näkymät on alaspäin.

Sitten AMD. Huhtikuussa osake kävi alle kymmenen dollarin, sieltä se ei ole kuin noussut ja on tällä hetkellä 27 dollaria. Tuo on kyllä aika käsittämätön nousu, AMD:llä on ainakin sijoittajien usko, että nyt lähtee.
 
Summattuna: AMD:lla toimii yksi Spectre ja sen sivuvariantti. Intelillä toimii 3 Spectreä, yksi Spectren sivuvariantti, L1 Terminal fault ja Meltdown.
Noiden haavoittuvuuksien kehitys on vasta alussa ja Intel on selvästi huonommassa asemassa kuin AMD. Se ei ole enää pelkkä ennustus vaan fakta.
EI, ei. AMD prossuja vain on laitekannasta niin mitätön määrä ettei haavoittuvuuksia viitsitä samalla voluumilla etsiä. Niin, siinä mielessä on paremmassa asemassa.
Noita aukkoja nyt on ollut kyllä ennenkin, ei mitään uutta sinällään.
Täällä kun aina tykätään niitä lähteitä vinkua niin saisikos näille väitteille lähteitä myös?
It was humor.:)
 
Sillä on paljonkin merkitystä, mutta eihän sitä sun aivoilla voi ymmärtää.
Toi sun esimerkkis on kyllä fail. :facepalm: Sää nimenomaan teet sinne pullonkaulan rajottamalla muistia, eli tilanne on just päinvastanen kun mitä prossuja benchmarkatessa tehään näytönohjaimella.
Edelleen, ne 1080p on vieläkin se yleisin reso näytöissä mitä ostetaan ja on tällä hetkellä käytössä.

Sillä on hyvin vähän merkitystä kuten todistin moneen kertaan.

Näytönohjaimen tapauksessa rajoitetaan resoluutiota jolloin kuormaa siirtyy prosessorille, minun esimerkissäni rajoitetaan muistia jolloin kuormaa siirtyy SSD:lle.

Edelleen, GTX1080 näyönohjaimella harvemmin pelataan 1080p resoluutiolla vaikka samat numerot ovat molemmissa.

Siis on se niin vaikee ymmärtää, että sillon otetaan striimaamiseen sopivampi vaihtoehto, jos sitä aikoo harrastaa. Turha ottaa pääkäyttöön epäsopivampaa rautaa ihan vaan jos vaikka ehkä alkais kiinnostaa tehä muuta. Kannattas konetta ostaessa suunnitella mitä aikoo sillä tehä sen suunnitellun elinkaaren aikana.

On niitä grafiikka-alalla työskenteleviä paljon, ja lisää tulee koko ajan, eli kannattaa se Quadro ny varmuudeks ottaa jos vaikka alkaa himottaan sit tulevaisuudessa.
Kyllä ite ainakin toisella näytöllä pystyn samaan aikaan tekeen muutakin kun pelaan. Ite ainakin hyötykäytän lähes aina odotteluajan.

Aikoinaan ostaa AMD:n näytönohjain "vaikka sillä ei tehdä muuta kuin pelataan." Sitten tuli kryptoboomi (kahdesti) ja kappas vaan sitä muuta käyttöä ihmeellisesti löytyikin.

Harvalla on kaksi näyttöä käytössä, useimmilla on yksi.

Ei ole lähelläkään.

Lähempänä kuin aikaisemmin, joka oli pääpointti.

Eli voisko tästä todeta, että AMD ei olekkaan parempi esim. rendauksessa ja puolet surkeempi peleissä kun ollaan luultu? Taitaa huijata aika paljonkin ilmeisesti.
Millä sää ny sit kerrot kumpi on parempi missäkin, kun ei voi tuloksiin luottaa sitten tippaakaan?

Benchmarkit eivät ole sama asia kuin tulokset. Benchmarkin ei tarvitse saada mitään näkyvää lopputulosta aikaan, kunhan vaan heittää arvoja ruudulle. Rendauksessa yleensä saadaan jonkinlainen tulos luotua ja siihen menevä aika voidaan mitata.

Kuten hkultala sanoi, sillä ei ole mitään käytännön merkitystä. Se viive on yksinkertasesti huomaamaton, joten sitä on turha edes heikkoudeks kutsua.
Miten se ero tulee esiin kun et pysty sitä mitenkään tunteen tai silmämääräsesti näkeen, jos se on hidastunu jotain nanosekunteja?

Vaikka se olisi teoriassa "jotain nanosekunteja", se voi olla käytännössä jotain ihan muuta. Teoria ja käytöntö ovat harvoin sama asia.

Kai sää ymmärrät, että et voi verrata noita testejä keskenään, koska niissä on eri näyttikset ja resot, jotka tuo sitä lisä-fps aika reippaasti. Eli käytännössä toi sun reippaasti paremmin kun ennen pärjäys voi johtua tasan siitä näyttiksestä ja resoluution vaikutuksesta tuloksiin. Aikas turha "todiste" sulla.
Ne pitäs ajaa tänä päivänä samalla setupilla kun sillon, niin näkis kuinka paljon ne on parantunu. Kun ei ole ketään kuka noinkin turhaa asiaa jaksais testata, niin ei siihen saa mitenkään varmuutta. Kuitenkin se mun linkkaama video on selvä todiste, että AMD ei ollu menny peleissä ohi, joten miks nyt nää Ryzenit olis eri asia. Mikäli se AMD nyt oli parantunu ajan saatossa, niin oli ilmeisesti Intelikin. Tai vaihtoehtosesti se parannus oli niin pientä, että käytännössä ei ole mitään hyötyä.
Ja mikäli niin kävis, että se menis ohi, niin miks sillonkaan pitäs sen takia sit Ryzeni ottaa? Kuitenkin olet nillittäny kuinka pieni ero suorituskyvyssä ei merkkaa mitään ja voi ihan huoletta ottaa sen heikomman?

Eikös se resoluutio laskettu sen takia ettei näytönohjaimella ole niin suurta osuutta asiassa, jolloin noissa tuloksissa näytönohjaimen vaikutus on lähes olematon? Nytkö eivät sitten kelpaakaan ne jotka aiemmin kelpasivat?

Jos Ryzen olisi yhtä nopea peleissä, se kannattaa ottaa koska HS on juotettu eikä purkattu, AM4 alusta on parempi ja tarjoaa paremman päivitettävyyden ja Ryzen on muualla parempi. Plus Ryzen on todennäköisesti halvempi myös. Ei mitään syytä ottaa Inteliä enää tuossa kohtaa pl. muutama marginaalitapaus.

En ole kuullu koskaan mistään future prooffeista 4-ytimisen kohdalla, enkä edelleen ole vastuussa jos joku niin on jossain sanonu. En ole myöskään kuullu sitä sanottavan 6-ytimisistä. Korkeintaan sanotaan future prooffina ottavan sen i7 HT:n takia.
Sää ja sun helpot ennustamises. Oot myös ennustanu, että tuleva Intel ei tue LGA1151 kantaa tai Z370 piirisarjaa, mutta kuinkas kävikään. Muut sano että se on epätodennäköstä, niinkun se olikin, mutta sinä olit siitä ihan varma.

Et ehkä sinä mutta moni muu.

Pointtina oli ettei Intel tarjoa järkevää päivitysprosessoria LGA1151 kannalle. Ne tulevat 8-ytimiset, vaikka toimisivatkin LGA1151+Z370 yhdistelmällä, eivät sellaisia ole mikäli huhut pitävät paikkaansa. Eli tuossa mielessä eivät muuta asiaa mihinkään vaikka toimisivatkin.

Se on edelleen niin pieni viive, että sitä mitenkään ei voi havaita. Miksi sellasta pitäis testata ja kuluttaa resursseja sen tutkimiseen? Mitä jos ite sitten tutkit ja kerrot meille ne tulokset?
Turhaa myöskään spekuloit tulevista haavoittuvuuksista. Voisin itekkin koittaa samaa. AMD:lle tulee tulevaisuudessa haavoittuvuus, joka laskee sen suorituskykyä joka osa-alueella 70%. Vautsi, oot ollu kyllä oikeessa kun oot sanonu ennustamisen helpoks. Ei tarvi kun keksiä joku juttu ja pitää sitä totuutena.

Kuinka paljon on testattu samalla piirisarjalla varustettujen emolevyjen keskinäisiä nopeuksia (prosessori ja muistit "vakiona"? Paljon. Paljonko on testattu eri valmistajien samantyyppistä (DDR2 jne) muistien nopeuksia samoilla asetuksilla? Paljon. Eli turhempaankin on resursseja haaskattu. Ehkä joskus tutkinkin asiaa, tosin eihän se kelpaa ellei joku muu tuloksia vahvista.

Jos koitata samaa, yritä keksiä myös jokin järkevä perustelu miksi noin käy. Tuollaiset heitot ovat pelkkää trollaamista.

Saman tuloksen se olis antanu vaikka joku kesähessu siinä vieressä olis istunukkin kun scripti meni menojaan.
Kannattaa katsella myös esim. tubettajien tekemiä benchmarkkeja, kun ne yleensä on niitä jotka ite istuu ja tekee ne joka kerta erikseen ilman scriptejä. Isot firmat ei tee, koska sitä testattavaa on enemmän ja se on vaan helpompaa ja aikaa säästävämpää tehä scripteillä.
Se ei kuitenkaan poista sitä, että ne virheelliset tulokset voidaan silti tunnistaa vertailemalla muiden tuloksiin, koska aika epätodennäkösesti kaikkien scriptit antaa samat virheet, jonka ansiosta Anandin virheet huomattiin.

Eiköhän se kesähessu huomaisi jotain omituista niissä tuloksissa ja ruudunpäivityksessä. Tubettajat ovat tuossa mielessä parempia, totta.

Anandin skriptissä ei ollut virhettä vaan asetuksissa. On ihan mahdollista ettei virheitä huomata mikäli kaikilla on sama tai samantapainen virhe asetuksissa tai skriptissä.

Mitä väliä millään noista on? Ne kuitenkin paikataan ja ihan samanlailla sun koneelle päästään käsiks muuta kautta, oli sulla sitten AMD tai Intelin alusta.
Ainoo haitta noista paikkauksista on tosiaan se suorituskykypenaltti, joka toistaseks on jääny pieneks pelien osalta. Katellaan sitten kun tulee haavoittuvuuksia jokka laskee reilusti suorituskykyä pelien osalta.
Sillon toki harmittas noi jos tekis jotain hyötyohjelmilla, mutta tässä nyt on kyse pelaamisesta.

Sitä väliä ettei niitä kaikkia paikata heti ja niillä pystyy hankkimaan koneelta tietoja tavalla joka on äärimmäisen vaikea havaita. Varmasti moni taho kehittelee uusia haavoittuvuuksia noihin liittyen, luottaen saavansa ne valmiiksi ennen kuin vastaava haavoittuvuus tulee julkisuuteen.

Koska kukaan ei pysty kertomaan miksi ne koskevat nyt enimmäkseen hyötyohjelmia, ei voida ennustaa niiden jatkossakin vaikuttavan vain hyötyohjelmiin.

Valitettavasti se tän hetkinen TSMC:n prosessi on nimenomaan SoC prosessi, toisin sanoen mobiiliprosessi. HPC prosessista on jotain huhuja ollut että 2H2019. Eli näyttää siltä että Vega 20 ja Rome tehdään tuolla SoC ja todennäköisesti myös Navi.
Desktop puolen aikatauluista ei ole oikein mitään tietoa että milloin uutta ryseniä olisi tulossa, mutta jos joskus keväällä on tulossa niin SoC prosessin ryseniä on tulossa taas ja kellot ei tule nousemaan kyllä juuri mihinkään jos päästään edes nykyisiin kelloihin.

Ehkä sitten seuraava olisiko joku Zen 2+ taikka Zen 3 joka valmistetaan tuolla TSMC:n HPC prosessilla, niin sitten saadaan lisää kelloja.

Vaikka se 7nm aluksi olisikin mobiiliprosessi, silti 7nm mobiiliprosessi kellottuu paremmin kuin 14nm mobiiliprosessi. Valmistaja ainakin lupaa niin.

Ryzeniä SoC prosessilla? Tuskin. Aikataulut menivät jälkiviisastellen suunnilleen näin (aika se jolloin valmista saadaan ulos tehtaista, siitä valmiiksi tuotteeksi menee ehkä 1Q lisää):

Q2/2018: TSMC valmistaa SOC prosessilla Applelle lääppimisvehkeisiin
Q3/2018: TSMC valmistaa SOC prosessilla AMD:lle Navia ja Romea (AMD ei tässä vaiheessa tarvitse HP prosessia)
Q4/2018: GF valmistaa AMD:lle HP prosessilla Ryzeniä sun muuta, tähän AMD tarvitsi HP prosessia (TSMC sai aikaisemmin jotain 7nm:lla joten AMD valmisti TSMC:lla sellaista joka ei kovia kellotaajuuksia tarvitse)
Q1-Q2/2019: TSMC valmistaa HP prosessilla kamaa (koska GF:n piti ottaa niitä ensimmäisiä HP prosessin asiakkaita, niin TSMC ei pitänyt HP prosessilla kiirettä vaan halusi ensin SoC prosessin valmiiksi)

Nyt kun GF jätti tekemättä sen mitä piti, saadakseen TSMC:lta Ryzeneitä 7nm SoC prosessilla, pitäisi vääntää tape out sun muut ja valmista tuotetta alle 9 kuukaudessa (jos haluaisivat edes kesäkuulle niitä Ryzeneitä). Miksi edes haluaisi? Threadripper Gen2 julkaistiin juuri ja Intelin 14nm pula takaa ettei uusille Ryzeneille ole kovaa kiirettä. Nvidia taas julkaisee pian 12nm näytönohjaimet eikä varmaankaan halua ennen ensi syksyä laittaa ulos 7nm mallistoa. Nämä yhteenlaskettuna TSMC:lla ei ole tarvetta 7nm HP prosessille ennen ensi syksyä. Nyt tietenkin olisi kun GF kusi hommat mutta mistä sen etukäteen tiesi...

Eli aika epätoivoista odotella uutta Ryzeniä kevääksi. Syksyllä ennemminkin. Mikäli GF ei olisi kussut hommia, Ryzenit luultavasti olisi julkaistukin ensi keväänä. Kun aikatauluja mietitään, TSMC:n 7nm prosessi on hyvin samankaltainen kuin GF:n vastaavan piti olla, joten jos AMD alkoi elokuun alussa suunnittelemaan Ryzeneitä TSMC:n HP prosessille, on ihan mahdollista saada niitä ulos ensi syksynä.

EI, ei. AMD prossuja vain on laitekannasta niin mitätön määrä ettei haavoittuvuuksia viitsitä samalla voluumilla etsiä. Niin, siinä mielessä on paremmassa asemassa.
Noita aukkoja nyt on ollut kyllä ennenkin, ei mitään uutta sinällään.

Höpö höpö. Esim. Meltdownia tai mitään suoraan siihen liittyvää aukkoa on ollut turha alkaa hakemaankaan AMD:n prosessoreista. Mikäli Meltdownin haluaa saada AMD:lla toimimaan, täytyy hakea prosessorista bugi (tällä kertaa bugi termi on ihan oikea). Ellei sellaista löydy, Meltdown ei toimi AMD:lla vaikka käyttäisi hakemiseen loputtomasti aikaa.

Eli Meltdownin tyyppistä haavoittuvuutta ei löydy AMD:n prosessorista koska sen toimiminen on mahdotonta (ellei prosessorista löydy bugia). Syynä ei ole se ettei sellaista jaksettaisi hakea.
 
Noh nyt on tilanne se että Inttelillä on toimitusvaikeuksia 14nm prosseroiden kanssa ja HP on jo asiakkaita ohjeistanut katselemaan vaihtoehtoisia tuotteita kun xeoneita ei saada riittävästi.

Alkaako nyt näkyä EPYC:n aiheuttama paine kun asiakkaat vaativat enemmän coreja niin 28-core xeoneiden kysyntä on noussut niin suureksi ettei Inttelin saannot enää riitä.
Tämä kuulostaa vähän ihmeelliseltä perustelulta. Jos EPYC aiheuttaisi paineita, niin käytännössä sen pitäisi nimenomaan vähentää kiinnostusta Intelin prosessoreihin, koska Intelit ovat niin paljon kalliimpia.
 
Tämä kuulostaa vähän ihmeelliseltä perustelulta. Jos EPYC aiheuttaisi paineita, niin käytännössä sen pitäisi nimenomaan vähentää kiinnostusta Intelin prosessoreihin, koska Intelit ovat niin paljon kalliimpia.

Miten hinta tähän liittyy? 32-ytiminen Epyc lisää Intelin 28-ytimisten kysyntää ja valmistukapasiteetti ei riitä koska 28-ytimiset vaativat sitä paljon.
 
Tämä kuulostaa vähän ihmeelliseltä perustelulta. Jos EPYC aiheuttaisi paineita, niin käytännössä sen pitäisi nimenomaan vähentää kiinnostusta Intelin prosessoreihin, koska Intelit ovat niin paljon kalliimpia.

Mitä ihmeellistä siinä on? EPYC on luonut halo efektin että moar cores jolloin myös Intelin Moar cores tuotteiden kysyntä on noussut ja joita Intel ei pystykkään valmistamaan samoja määriä kuin jotain 12-core tuhnuja xeoneja.

Q4/2018: GF valmistaa AMD:lle HP prosessilla Ryzeniä sun muuta, tähän AMD tarvitsi HP prosessia (TSMC sai aikaisemmin jotain 7nm:lla joten AMD valmisti TSMC:lla sellaista joka ei kovia kellotaajuuksia tarvitse)

Millä HP prosessilla se valmistaa? IBM:ltä perityllä 14nm? Taitaa olla sen verran kalliita lastuja että ei ole järkeä paljon ryseneitä sillä valmistaa.

Nyt kun GF jätti tekemättä sen mitä piti, saadakseen TSMC:lta Ryzeneitä 7nm SoC prosessilla, pitäisi vääntää tape out sun muut ja valmista tuotetta alle 9 kuukaudessa (jos haluaisivat edes kesäkuulle niitä Ryzeneitä).

Johan ne tapeoutit on tehty. Samasta lastusta ne rysenit voidaan valmistaa kuin Romet. Ei tässä ole mitään ongelmaa, ei ryseniä varten tartte mitään omia tapeoutteja tehä.
 
Millä HP prosessilla se valmistaa? IBM:ltä perityllä 14nm? Taitaa olla sen verran kalliita lastuja että ei ole järkeä paljon ryseneitä sillä valmistaa.

GF:n 7nm prosessin piti olla HP (jos vaihtoehdot ovat mobiili tai HP).

Johan ne tapeoutit on tehty. Samasta lastusta ne rysenit voidaan valmistaa kuin Romet. Ei tässä ole mitään ongelmaa, ei ryseniä varten tartte mitään omia tapeoutteja tehä.

Romesta ei vieläkään tiedetä yhtään mitään. Todennäköisesti kyseessä on MCM ratkaisu, sikäli Ryzenit voisi tehdä samoista. Paitsi jos Rome on 4*(2*8) core, tulee kalliiksi vääntää 8-ytimistä Ryzeniä 16-ytimisestä sirusta. Koska AMD aikoi valmistaa jotain GF:lla (joka ei ollut Rome), oli paljon järkevämpää suunnitella pienempi piiri (2*4) GF:lle valmistettavaksi.

Minä olisin AMD:n asemassa suunnitellut 3 eri rakennetta Zen2:sta: 4*16 core (Epyc, TSMC), 2*4 core (Ryzen, GF) ja 1*4 core+integroitu näytönohjain (GF). Eli lähes samat mitä on nyt paitsi yksi uusi rakenne palvelinkäyttöön.

Myös 8*8 core on mahdollinen Romelle, mutten pidä sitä yhtä todennäköisenä kuin 4*16 corea.
 
Romesta ei vieläkään tiedetä yhtään mitään. Todennäköisesti kyseessä on MCM ratkaisu, sikäli Ryzenit voisi tehdä samoista. Paitsi jos Rome on 4*(2*8) core, tulee kalliiksi vääntää 8-ytimistä Ryzeniä 16-ytimisestä sirusta. Koska AMD aikoi valmistaa jotain GF:lla (joka ei ollut Rome), oli paljon järkevämpää suunnitella pienempi piiri (2*4) GF:lle valmistettavaksi.

Voi hyvinkin olla että Romesta on 2*4 ja 2*8 mallit valmistumassa TSMC:llä koska on niille vähempi coreja omaaville EPYC prossuille myös kysyntää, ei kaikki tartte 64 corea ja 2*8 ei ole järkevää alkaa pienen coremäärän EPYC tekemään ellei siinä oikeasti ole riittävästi pintaa rikki.

Myös 8*8 core on mahdollinen Romelle, mutten pidä sitä yhtä todennäköisenä kuin 4*16 corea.

En usko tuohon 8*8, siinähän pitäisi pistää koko suunnittelu uusiksi ja käsittääkseni Rome pitäisi olla dropin upgrade nykyisille EPYC prossuille.
8*8 menisi muisti judanssit esim. ihan uusiksi, pitäisi olla jotain virityksiä välillä tai sitten yksi muistikanava per siru joka tuntuisi kyllä aika kummalliselta ratkaisulta.
 
Tuossa olisi 16core sirussa voinut tulla jo rikkinäisten piirien määrä isoksi, tosin olisi voinut sitten tehdä 64coren mikä vielä vissiin mahdottomuus.

Tuleehan siitä mutta AMD:lla on jo 32-ytiminen Epyc ja tuolla saisi sekä 64-coren (16*4) että varalle 48-coren (12*4). Myös myöhemmin sivutuotteina 32-core (8*4) ja miksei jopa 16-core (4*4). Katteet ovat sen verran kovat ettei rikkinäiset coret ole kovin suuri ongelma, varsinkaan kun 16-core ei ole hirveän suurikokoinen.

Voi hyvinkin olla että Romesta on 2*4 ja 2*8 mallit valmistumassa TSMC:llä koska on niille vähempi coreja omaaville EPYC prossuille myös kysyntää, ei kaikki tartte 64 corea ja 2*8 ei ole järkevää alkaa pienen coremäärän EPYC tekemään ellei siinä oikeasti ole riittävästi pintaa rikki.

2*4:lla saisi vain 32 ydintä. AMD:lla on jo sellainen ja pieniytimisiä Epyccejä tulee 14/12nm prosessin sivutuotteena eli käytännössä AMD kilpailisi omien tuotteidensa kanssa. AMD:n kannattaa myydä 32-ytimistä Romea vasta kun 32-ytimiset 14/12nm sirut ovat oikeasti loppumassa ja laittaa 48/64-ytimisille huomattavasti kovempi hintalappu, koska niille ei tällä hetkellä ole mitään kilpailua AMD:n tai oikeastaan kenenkään muunkaan toimesta.

Vaikea uskoa AMD:n suunnitelleen 2*4 rakennetta TSMC:lle koska GF:n piti hoitaa sellaisten valmistus. Paitsi jos GF:n suunnitelmat 7nm dropista olivat AMD:n tiedossa kauan ennen niiden tulemista julkisuuteen. Sehän muuttaisi lähes kaikki spekuloinnit varsinkin Ryzenin suhteen.

En usko tuohon 8*8, siinähän pitäisi pistää koko suunnittelu uusiksi ja käsittääkseni Rome pitäisi olla dropin upgrade nykyisille EPYC prossuille.
8*8 menisi muisti judanssit esim. ihan uusiksi, pitäisi olla jotain virityksiä välillä tai sitten yksi muistikanava per siru joka tuntuisi kyllä aika kummalliselta ratkaisulta.

Sama. Ei tuossa ole juurikaan järkeä kun vielä huomioidaan Infinitry Fabricin ongelmat. Kaikki viittaa 4*16 core Epycin tulemiseen.
 
2*4:lla saisi vain 32 ydintä. AMD:lla on jo sellainen ja pieniytimisiä Epyccejä tulee 14/12nm prosessin sivutuotteena eli käytännössä AMD kilpailisi omien tuotteidensa kanssa.

Meinaat siis että 7nm prosessiin siirtymisellä ei saavuteta mitään hyötyä verrattuna 14nm prosessiin?

Vaikea uskoa AMD:n suunnitelleen 2*4 rakennetta TSMC:lle koska GF:n piti hoitaa sellaisten valmistus. Paitsi jos GF:n suunnitelmat 7nm dropista olivat AMD:n tiedossa kauan ennen niiden tulemista julkisuuteen. Sehän muuttaisi lähes kaikki spekuloinnit varsinkin Ryzenin suhteen.

Kyllä itse uskon että AMD:llä on ollut tämä tieto jo pitkään. Vähintään siitä asti kun kerrottiin että TSMC:llä aletaan valmistaa kanssa.
 
Meinaat siis että 7nm prosessiin siirtymisellä ei saavuteta mitään hyötyä verrattuna 14nm prosessiin?

Meinaan ettei "Epyc with steroids" ole juuri mitään kun vaihtoehtona on "Epyc with double cores". Ensimmäinen kilpailisi Intelin prosessorien lisäksi AMD:n omien Epyccien kanssa, jälkimmäinen ei. Ts kuka ostaa Epycciä jos tarjolla on Epyc with steroids? Siinä vaiheessa kun Epyc with steroids tulee, on parempi ettei inventaariossa ole Epycciä kuin nimeksi.

Kyllä itse uskon että AMD:llä on ollut tämä tieto jo pitkään. Vähintään siitä asti kun kerrottiin että TSMC:llä aletaan valmistaa kanssa.

Nuo asiat eivät liity toisiinsa mitenkään. GF sanoi julkisesti ettei heitä haittaa vaikka AMD valmistaisi TSMC:lla koska heillä ei kapasiteetti riitä. Lisäksi TSMC:n tiedettiin saavan 7nm tuotannon valmiiksi ennen GF:a, joten miksi AMD ei tekisi TSMC:lla paremman katteen tuotteita ensin kun siellä täytyy kuitenkin tehdä jotakin?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
295 727
Viestejä
5 049 553
Jäsenet
80 975
Uusin jäsen
konstadaonly

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom