Melko varmasti vajaa kuormilla(esim pelit) ei ole juuri väliä paljonko cachea on per core, vain cachen kokonaismäärä merkitsee ja niillä kuormilla jotka skaalautuu hyvin, pari ydintä lisää on paljon parempi. Jos ajatellaan että sovellus kuormittaa tasan 4-säiettä niin cachea on käytettävissä saman verran kummassakin prossussa ja säikeitä ajetaan yhtä monella ytimellä -> suorituskyky on sama. Tilanne säilyy samana 1-6 säikeellä. Sitten kun säikeitä on enemmän kuin 6, niin 8-ydin voittaa aina niillä ylimääräisillä ytimillä.
Samaa mieltä yllä olevasta. Mutta 8-ydinprosun IPC per ydin hivenen laskee 6-ydinprosuun verrattuna, kun ytimet 7 ja 8 otetaan käyttöön. Voi myös olla että sulavuus heikkenee koska cachea on käytössä vähemmän per ydin.
Jos 12c 24t prosulle laitetaan 8c 16t kuorma, pitäisihän sen (samoilla kelloilla) kulkea 64 megan L3 cachella nopeammin kuin mitä se kulkisi 8c 16 prosun 32 megan cachella?
Ainakin Guru3d sivuston Cinebench IPC näytti mun mielestä riippuvan cachen koosta (esim Ryzen 1300x, 8 megaa, Ryzen 1600, 16 megaa). Haswell-E vs Haswell mutta näissä voi olla erona muistin kaistanleveys.
Toimiiko chiplettien L3 niin että kahden chipletin L3 cachet muodostaa yhden yhtenäisen cachen?
Viimeksi muokattu:
