Virallinen: AMD vs Intel keskustelu- ja väittelyketju

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu

Kyllä se on. Jatkossa selviää miksi.

Täyttä paskapuhetta.

Suunnilleen "vastaava" oli joku halvin sandy/ivy bridge-i7 ja se ei todellakaan maksanut lähellekään tonnia, ja sen emolevykin maksoi vain pari kymppiä enemmän.

Ihan paikkaansa se pitää. 4 ydintä ei vastaa 8 ydintä vaikka ne 4 ydintä olisivat "tehokkaampia".


:facepalm:

mm. Pelisuorituyskyky sukkasi.

Pelisuorituskyky oli riittävän hyvää, tosin näyttökin oli 60Hz. On edelleenkin koska kohtuulliseen hintaan ei saa kunnollisia näyttöjä.

Minkä tahansa yksittäisen yhdessä säikeessä ajettavan homman kesto oli pidempi (esimerkiksi melkein mikä tahansa datan pakkaaminen häviöttömillä pakkaussoftilla).

Nimenomaan tuo on evvk. Jos hommaan menee minuutteja, on pitkälti sama meneekö siihen vähän enemmän minuutteja koska siihen kuitenkin menee minuutteja eikä jäädä odottelemaan valmistumista.

Ja se, että sen huonosti pyörivän pelin aikan voi pitää pyörimässä ... öh, MITÄ? on täysin EVVK.

Sehän on juuri se joka kiinnostaa. Taustahommat eivät häiritse pelaamista on juuri se syy miksi halutaan lisää ytimiä. Esim. streamaus. Puhuttaessa huonosti pyörivän pelin aikana, no vaikka DayZ tai Arma...

Ja tilanne, jossa yhtä aikaa on oikeasti CPuta syömässä monta ohjelmaa on työpöytäkäytössä kyllä melko keksimällä keksitty.

Virtuaalikoneet eivät ole keksimällä keksitty. Tätäkin viestiä kirjoitetaan virtuaalikoneen alaisuudessa.

Semn sijaan sillä, kuinka kauan joku yksittäinen homma kestää, on tuottavuuden kannalta aika paljon väliä.

Eikä ole. Homma joka kestää minuutteja ei ole niin sekunnin päälle. Silloin ne jätetään jauhamaan taustalle eikä olla tarkkailemassa jotta voidaan toimia sillä samalla sekunnilla kun homma valmistuu.

Ja mikään normaali työpöytäsofta ei kuluta merkittävää määrää CPU-aikaa idlatesssaan taustalla.

Ja vaikka sellaisen tilanteen keksisi, se ivy bridge toimii siinä tilanteessa aivan yhtä hyvin.

Virtuaalikoneet lasken normaaliksi työpöytäsoftaksi.

Vaikkapa mainitut virtuaalikoneet. Jotain Windowsia ei halua käytä virtuaalikoneen kautta yhdellä ytimellä, ei tod. OK, kaksi Windows virtuaalikonetta, annetaan molemmille käyttöön 2 ydintä. Kun käytössä on 4 coreinen Silta, 2+2 ydintä käyttöön tarkoittaa 4 ydintä joka tarkoittaa virtuaalikoneiden huonolla tuurilla kuormittavan kaikki 4 ydintä. Muulle jää silloin 0 ydintä. Bulldozerilla 8 ydintä, virtuaalikoneille 2+2, ainakin osittain vapaaksi jää 4. Tässä nähdään miksi 8 ydintä on oikeasti etu vaikka joku 4-ytiminen olisikin "yhtä tehokas".

Jos sinun logiikallasi mennään, niin sitten sandy bridge onkin äärettömän monta kertaa parempi prosessori; Minä sain kaverilta ilmaiseksi sellaisen.

Yleensä ihmiset ostavat prosessorit kaupasta.

Et varmaan ole ostanut mitään kaupallista SQL-palvelinsoftaa.

Sekä oraclen että microsoftin SQL-palvelimissa tuntuisi olevan ydinkohtainen lisenssimaksu.

En olekaan ja juuri siksi minua ei kiinnosta niiden hinnat Bulldozer-prosessoreille. Tuo asia on kotikäyttäjille täysin evvk.

Hyvä syy ostaa voi olla se, että kun kukaan muu ei osta, varastonpohjat joudutaan myymään halvalla.

Se ei tee piiristä hyvää. Se voi olla jossain tilanteessa hyvä ostos, mutta se on silti huono piiri.

Sanoin sille olleen kannattajansa ja niitä hyviä syitä tuossa tulikin. Kokonaisuutena huono piiri tai ei, hinta huomioiden sille oli selkeä paikkansa markkinoilla.

Kyllä yhden säikeen suorituskyky on aina in, kun on prosessoreista kyse. Nykyään vain sen rinnalle on tullut monen säikeen suorituskyky.

No jaa, Bulldozerinkin yhden säikeen nopeus oli useimmille riittävän hyvä jotta eroa oli vaikea huomata Inteleihin.

Et varmaan ole käyttänyt mitään järeitä CFD tai FE mallinnussoftia? Syy siihen miksi AMD tippui nopeasti muutama vuosi sitten noilla klusterimarkkinoilla oli että kun lisenssit hinnoiteltiin ydinkohtaisen lisenssin mukaan niin se suorituskyky per ydin oli aika ratkaiseva, tässä sen aikaiset tuotokset jäivät kauas Intelistä. Eli esim. ostat 100 ytimen lisenssipaketin ja sitten benchmarkataan että tuleeko tulokset valmiiksi 2 vai 8 tunnissa. Voit arvata kumman jokainen fiksu firma valitsee.

Suorituskyky, tuloksien valmistumisnopeus on ratkaisevaa tuotekehityksessä.

Kotikäyttäjille tuollaiset ovat täysin evvk. Sen sijaan 8 ydintä ei todellakaan ollut 5+ vuotta sitten.

Minä haukun paskat tuotteet niiden valmistajasta riippumatta.
Ja paikkaansapitävillä argumenteilla.

Merkkiuskolliset fanaatikot sen sijaan eivät voi millään myöntää, että oma fuosikkifirma on tehnyt paskaa, ja pyrkivät keksimään mitä naurettavampia perusteluja niiden puolusteluun (ja kilpailijafirman pätevien tuotteiden dissaamiseen).

Bulldozer sarja tarjosi paljon ytimiä halpaan hintaan, Intelillä ei ollut tarjota mitään vastaavaa. Tämä on fakta. Voidaan toki kiistellä loputtomiin siitä mitä painotetaan ja mitä ei.

Riittävän paljon tehokkaampi ydin hoitaa niiden säikeiden työn samassa ajassa vuorottelemalla.
Ja Bulldozerin ytimet olivat kuvaannollisesti kuin moottorisahan tiriskot verrattuna litraisilla sylintereillä olevaan moottoriin.
Samasta syystä PC-prossuilla ei ole ollut ongelmia konsolipelien kanssa, pl. porttaukseltaan paskotut.


Ja siksi kyseiset prossut/arkkitehtuuri vei AMD:n lähes konkurssiin...
Bulldozer rysähti yhtä pahasti metsään kuin Intelin Pentium 4/NetBurst ennen sitä.

Hoitaa ehkä samassa Ajassa, tosin kone lagaa mukavasti. Varsinkin silloin kun jokin ohjelma sattuu kaatumaan ja kuormittaa yhtä (tai useampaa) ydintä tappiinsa. Silloin auttaa melkoisesti kun ytimiä on enemmän.

Lisättäköön vielä hyväksi syyksi Bulldozerin (ja sitä seuranneiden jatkumoiden) syyksi haukua niitä. Että koska nämä arkkitehtuurit epäonnistuivat , siitä seurasi pitkäksi aikaa markkinoille tilanne jossa oikeaa kilpailua ei ollut. Intel vei täysin markkinat kaikilla segmenteillä pelikoneista palvelimiin isolla marginaalilla, ja AMD ajautui taloudelliseen pulaan.

Eli saa haukkua kyseistä arkkitehtuuria aivan vapaasti, niin se AMD itsekin tekee kulissien takana.

Alunperin tässä oli kyse siitä miksi Bulldozerille oli kannattajansa. Siitä syystä ettei Intelillä ollut mitään vastaavaa tarjota edes lähelle vastaavaan hintaan.

Vastaavasti: oletetaan skenaario jossa tietty Zen2 voittaa kaikki "vastaavat" Intelin prosessorit kaikessa muussa paitsi (hatusta vedetty peli) CS:GO:n pyörittämisessä. Ihan varmasti niille "vastaaville" Inteleille löytyy kannattajansa "koska en pelaa muuta kuin CS:GO".

Siinähän selität kuinka Intel on paska koska Zen2 voittaa kaikessa muussa paitsi CS:GO:ssa :kahvi:
 
Kuka niistä Core2:n ylihintaisista huippumalleista maksoi kun Intel ei ollut rajoittanut kellottelua?

Ööö koska mulla oli hyllyssä sellainen :rolleyes:
Joten siksi vertasin siihen.


Lisättäköön vielä hyväksi syyksi Bulldozerin (ja sitä seuranneiden jatkumoiden) syyksi haukua niitä. Että koska nämä arkkitehtuurit epäonnistuivat , siitä seurasi pitkäksi aikaa markkinoille tilanne jossa oikeaa kilpailua ei ollut. Intel vei täysin markkinat kaikilla segmenteillä pelikoneista palvelimiin isolla marginaalilla, ja AMD ajautui taloudelliseen pulaan.

Eli saa haukkua kyseistä arkkitehtuuria aivan vapaasti, niin se AMD itsekin tekee kulissien takana.

Kyllä AMD:n raha ahdinko alkoi jo ennen FX aikakautta. Täälläkin sitä jo moneen kertaan puitu, mutta Intelin OEM valmistajien lahjonta/kiristys hommista AMD rahahuolet alkoivat.
Mutta ainakin viime testikaudellani AMD:n FX:t pärjäsivät hyvin, mutta katsotaan nyt uuden kauden alettua miten pärjäävät eri Inteleitä vastaan (ja Ryzeneita).
Että voiko niitä pitää vielä hyvänä budjetti ratkaisuna vai ei.

Itse haluan näille testeilläni auttaa pienillä budjetilla kasaavia että saavat mahdollisimman paljon poweri niin pienellä summalla rahaa kuin mahdollista. Kun ainahan sitä suorituskykyä on rahalla saanut.
Ja sitten vielä nämä kaiken maailman väittäjät mitkä väittävät milloin mistäkin asiasta kuten 6c/12t ja AVX on nykyään pelaamisessa pakolliset. Nämä hämäävät pienellä budjetilla kasaajaa jotka haluaa PC pelaamisen maailmaan.
Noilla paska väittämillä ne kaikki vaan ajetaan konsoleiden tai vielä pahempaa mobiili pelaamiseen (yök).
 
Kyllä AMD:n raha ahdinko alkoi jo ennen FX aikakautta. Täälläkin sitä jo moneen kertaan puitu, mutta Intelin OEM valmistajien lahjonta/kiristys hommista AMD rahahuolet alkoivat.

Pääosin pikemminkin siitä, että Intel monen vuoden P4- ja Itanium-sähläämisen jälkeen sai vihdoin pakkansa kasaan ja oman tuotekehityksensä oikeille urille ja toi markkinoille core2n johon AMDllä ei ollut kunnollista vastausta, ja AMDn tuotekehitys polki melkein paikallaan tekemällä pikkuparannuksia K7-pohjaiseen K8iin.

AMDllä oli K8n jälkeen ollut tekeillä "K9"-projekti, mutta tämä projekti oli ajautunut umpikujaan ja peruttu.

Nopeana hätäratkaisuna sitten laajennettiin K8n SIMD-datapolku 128-bittiseksi, tuplattiin yhden piirin ydinmäärä, lisättiin L3-välimuisti ja tehtiin vähän pikkuparannuksia, ja saatiin Phenom. Ja siinäkin pääsi ekaan versioon mukaan paha bugi, jonka workaround aiheutti selvän hidastumisen. Kun tämä bugi saatiin korjattua, lopputuloksena oli ihan kelvollinen, mutta ei erinomainen prosessori, yli vuosi core2n jälkeen. Vihdoin tämän die-shrinkin(Phenom II) aikaan AMD pääsi hetkeksi voitolliseksi, kun Intelin Sandy Bridge ei ollut vielä ulkona, ja Nehalem ei ollut kovin suuri parannus core2een nähden.

Se, että tämä kuitenkin edelleen perustui vuodelta 1999 olevaan K7-perusrakenteeseen kuitenkin alkoi olla selvä painolasti.
(Intelinkin Core2 ja Nehalem tosin myös perustuivat edelleen vielä vanhempaan(mutta teknologisesti alunperin melko samoja ratkaisuja sisältävään) P6een, mutta niissä oli siihen verrattuna onnistuttu laittamaan selvästi enemmän uusiksi, ja Intel pystyi esim. P6-pohjaiseen prosessoriinkin tuomaan kunnollisen muistioperaatioiden uudelleenjärjestelyn, tätä ei AMDllä koskaan tullut K7/K8/Phenom-prosessoreihin).

Pidemmän tähtäimen suunnitelma AMDllä oli sitten Bulldozer, joka oli AMDn tämän vuosituhannen ensimmäinen kokonaan uusi tehoydin, mutta se failasi. Bulldozerin olisi pitänyt olla arkkitehtuuri, joka päästää AMDn K7n rajoituksista ja palauttaa AMDn selvästi kilpailukykyiseksi ja voitolliseksi, mutta se toikin vaan enemmän omia rajoitteitaan ja ongelmiaan. Vasta Zen vuonna 2017 teki sen, mitä Bulldozerin olisi pitänyt tehdä vuonna 2011.

Ja samaan aikaan kun AMDltä tuli Bulldozer joka ei lunastanut siltä odotettuja lupauksia, Inteliltä tuli myös täysin uusi prosessoriarkkitehtuuri, Sandy Bridge, jossa vihdoin päästiin viimeisistä P6n rajoituksista eroon, ja intelin kaula vaan lisääntyi.



Ja viimeisin Intelin prosessori minkä olen itse ostanut pöytäkoneeseen ja ainoa, minkä olen ostanut erillisenä ilman kokonaista konetta oli P120 vuonna 1997. Sen jälkeen kaikki erillisenä ostamani prosessorit(melkein 10kpl) olleet AMDtä, intel-prossu ollut tuon P120n jälkeen minulla vain kolmessa omassa läppärissä. Tämä ihan vaan mainintana, jos luulette minua intelin suuntaan biasoituneeksi.
 
Viimeksi muokattu:
Intel Core i7-2600K vs. AMD FX-8350 - Benchmark & CPU Comparison - compare CPU at cpu-monkey

Olihan se ero FX ja vaikka sandyn välillä aivan Jäätävä. Per ydin tehoa löytyy puolet vrt Sandy kellolta kellolle. Ja sit kun huomioi sähkötehon niin lol :D

Itsekin FX8350 omistin ja vaihdoin 2500K kiveen

.. ja sellainen huomio vielä, että tuossa verrataan Piledriveria puolitoista vuotta vanhempaan Intelin prosessoriin. Kun tuo FX-8350 tuli ulos, Intelillä oli ollut jo puoli vuotta pihalla tuota 2600K:ta uudemmat ja nopeammat Ivy Bridget.
 
Ja samaan aikaan kun AMDltä tuli Bulldozer joka ei lunastanut siltä odotettuja lupauksia, Inteliltä tuli myös täysin uusi prosessoriarkkitehtuuri, Sandy Bridge, jossa vihdoin päästiin viimeisistä P6n rajoituksista eroon, ja intelin kaula vaan lisääntyi.

Köh köh... Siitä miten suuri teholisäyksen ym. Sandy toi Nehalemiin verrattuna on kyllä niin liioiteltua kuin olla ja voi.
Katso tuo uusi testini i7-3820 vs X5677 eli Sandy Bridge-E 4.87GHz kelloilla ja Westmere X5677 4.74GHz kelloilla (joka on Nehalem samalla valmistus prosessilla kuin Sandyt eli 32nm).
Paljon isompi suorituskyky hyppy oli Core 2 Quadeista kun hypättiin Nehalemeihin.

Jos laitetaan LGA771 Xeon X5460 4.2GHz kelloille vs i7-920 4.35GHz kelloille niin ero on aivan järkyttävän suuri.
Jopa LGA 1156 kantaiset mallit myös ovat paljon edellä mutta ei ihan niin paljoa. Mutta paljon kauvempana nuo Nehalemit viilettää, kuin mikä Nehalem ja Sandyn arkkitehtuurien oikea ero on.
 
Intel Core i7-2600K vs. AMD FX-8350 - Benchmark & CPU Comparison - compare CPU at cpu-monkey

Olihan se ero FX ja vaikka sandyn välillä aivan Jäätävä. Per ydin tehoa löytyy puolet vrt Sandy kellolta kellolle. Ja sit kun huomioi sähkötehon niin lol :D

Itsekin FX8350 omistin ja vaihdoin 2500K kiveen

Itselläkin oli aina amdtä kaikki ja tuo taival päättyi kanssa fx-8350:iin jonka vaihdoin i7-3770K settiin ja olihan se ero huima...eikä kyllä enää oikeen äkkiä luotto palaa amdn suuntaan vaikka mitä nakkaisi.
 
Itselläkin oli aina amdtä kaikki ja tuo taival päättyi kanssa fx-8350:iin jonka vaihdoin i7-3770K settiin ja olihan se ero huima...eikä kyllä enää oikeen äkkiä luotto palaa amdn suuntaan vaikka mitä nakkaisi.
Luotto ei sinänsä mennyt mutta paskaa tuotetta ei jaksa katsella oli se kenen hyvänsä :)

Mutta ihan mielenkiinnolla tuota Zen2 16 Corea katson näin 1950X omistajana.

Toivottavasti tulee TR maailmaan myös jotain namia. Pelaaminen ei ole kuulunut ykkösjuttuihin enää aikoihin mutta silti yhden säikeen vääntöä saisi olla lisää.
 
Viimeksi muokattu:
Köh köh... Siitä miten suuri teholisäyksen ym. Sandy toi Nehalemiin verrattuna on kyllä niin liioiteltua kuin olla ja voi.
Katso tuo uusi testini i7-3820 vs X5677 eli Sandy Bridge-E 4.87GHz kelloilla ja Westmere X5677 4.74GHz kelloilla (joka on Nehalem samalla valmistus prosessilla kuin Sandyt eli 32nm).

Vertailu samalla kellolla on typerää kun sandy bridgen liukuhina on pidempi ja mikroarkkitehtuuri selvästi energiatehokkaampi, että se toimi selvästi suuremmilla kelloilla kuin nehalem(kuluttamatta silti enempää sähköä).

Vertailu niiden piirien todellisilla kelloilla, tai kellotettuna samalle virrankulutuksella, ei keinotekoisesti kellotettuna samalle kellolle, niin sandy bridge vei nehelemia todella selvästi.

ja AVXää tukevilla softilla ero senkun lisääntyy.
 
Vertailu samalla kellolla on typerää kun sandy bridgen liukuhina on pidempi ja mikroarkkitehtuuri selvästi energiatehokkaampi, että se toimi selvästi suuremmilla kelloilla kuin nehalem(kuluttamatta silti enempää sähköä).

Vertailu niiden piirien todellisilla kelloilla, tai kellotettuna samalle virrankulutuksella, ei keinotekoisesti kellotettuna samalle kellolle, niin sandy bridge vei nehelemia todella selvästi.

ja AVXää tukevilla softilla ero senkun lisääntyy.

Eli et katsonut testiäni ? Ja suuremmilla kelloilla joo... kaikki 130MHz korkeammille kelloille sandy meni. Eli sandy sai etulyötiaseman mutta kuitenkin erot aika pienet.
Niin ja se sandy kulutti enemmän virtaakin....
Hienoa kun höpötät aina teoria tasolla mutta kun käytäntö tuppaa olemaan pikkasen eri näitten suorituskyvyissä.

Siksi et tunnu myöskään ymmärtävän kun sanon että FX:t ovat hyviä budjetti kamoja kun niillä saa moderneissa peleissä hienosti 60-100fps 1080p:llä, mikä riittää suurimmala osalle pelaajista. Joten miksi pitää väittää että se on kasa paskaa ?
Ei se mahtava ole, mutta kyllä sillä pelailee ja editoi videoitakin oikein hienosti.
 
Nauratti aikanaan, kun jengi bostas noilla i7 prossuillaan. Putkinäytön hertsit 60 ja hyöty sen ylittävillä fps luvuilla on peleissä mikä?
Jokanen toki tyylillään.
 
Nauratti aikanaan, kun jengi bostas noilla i7 prossuillaan. Putkinäytön hertsit 60 ja hyöty sen ylittävillä fps luvuilla on peleissä mikä?
Jokanen toki tyylillään.
Ei kai kenelläkään ollut putkinäytön hertsit 60? Aika normaalit lukemat yhtään paremmilla näytöillä olivat luokkaa 75-85Hz, pelatessa enemmänkin jos ei vetänyt resot tapissa kun näytönohjaimessa ei piisannut vääntö.
 
Väite:

Sandy Bridget on arkkitehtuurina varmaan vielä parempi kun mikään testi näyttää, meinaan DDR3 nopeudet hidastaa pelissä aivan varmasti 5GHz prossua. Jos siihen aikaan olisi ollut saatavilla parempia muisteja, niin meno olisi varmasti lähempänä uudempia lake arkkitehtuureja, kuin mitä benchmarkit näyttävät. Sama koskee IVY-Bridgeä, vaikkakin sillä oli ongelmia saavuttaa Sandyn maksimi kelloja.
 
Ja keski fps lukemia tärkeämpää taas ne 1% low lukemat. Tahtoo cpu väännön loppuminen näkyä ensin ja ärsyttävimmin juur random stutterointina eikä jatkuvasti alempina lukuina.
 
Eli et katsonut testiäni ?

No en todellakaan katsonut kun et laittanut mitään linkkiä.

Hienoa kun höpötät aina teoria tasolla mutta kun käytäntö tuppaa olemaan pikkasen eri näitten suorituskyvyissä.

Sinun käytäntösi on sitä, että kaivelet epämääräistä SERiä ja ajelet epärelevantteja (pointtejasi tukevia) benchmarkkeja sekoittamalla keskenään kellotettuja ja ei-kellotettuja prossuja, etkä näe etkä ymmärrä kokonaiskuvaa.

Siksi et tunnu myöskään ymmärtävän kun sanon että FX:t ovat hyviä budjetti kamoja kun niillä saa moderneissa peleissä hienosti 60-100fps 1080p:llä, mikä riittää suurimmala osalle pelaajista. Joten miksi pitää väittää että se on kasa paskaa ?

Ei läheskään kaikissa moderneissa peleissä, vaan niissä mitä valikoit esimerkeiksi että "hei, katsokaan, nykypelit on säikeistetty hyvin".

Kaikissa kolmessa eniten pelaamassani (modernissa) pelissä on yksi aivan ylivoimaisesti raskain säie, eivätkä ne hyödy juuri yhtään kovin monesta ytimestä. Bulldozer olisi todella onneton peli kaikkien näiden kolmen pelaamiseen.

Ja nämä ovat pelejä, joiden pelaamisesta oikeasti nautin. Ei pelejä, joita valitsen sen takia, että voisin esittää jonkun pointin.


Ja niissäkin peleissä missä se bulldozer pärjää ok, se tekee sen älyttömällä sähkönkulutuskella ja melko saman suorituskyvyn saisi paljon järkevämmin vaikka jollain core i5lla, ja samalla saisi paljon paremmin suorituskyvyn myös niissä lukuisissa peleissä, joita EI ole monsäikeistetty hyvin.

Ja jos halutaan budjettikamaa, sitten ei ole mitään järkeä hankkia prossua, joka kuluttaa todella paljon sähköä ja vaatii kalliin virtalähteen. Se sähkölaskukin alkaa nimittäin pitkällä tähtäimellä tuntumaan, pitkällä tähtäimellä tulisi edullisemmaksi ostaa uudempi energiatehokkaampi ja nopeampi prossu, ja säästää sekä virtalähteen hinnassa että sähkölaskussa.
 
Onko @Zetteri mitään intoa testata uuden windows 10 patchin mukana tulevan schedulerin fixien vaikutusta Ryzenin kulkuun peleissä?
 
No en todellakaan katsonut kun et laittanut mitään linkkiä.



Sinun käytäntösi on sitä, että kaivelet epämääräistä SERiä ja ajelet epärelevantteja (pointtejasi tukevia) benchmarkkeja sekoittamalla keskenään kellotettuja ja ei-kellotettuja prossuja, etkä näe etkä ymmärrä kokonaiskuvaa.



Ei läheskään kaikissa moderneissa peleissä, vaan niissä mitä valikoit esimerkeiksi että "hei, katsokaan, nykypelit on säikeistetty hyvin".

Kaikissa kolmessa eniten pelaamassani (modernissa) pelissä on yksi aivan ylivoimaisesti raskain säie, eivätkä ne hyödy juuri yhtään kovin monesta ytimestä. Bulldozer olisi todella onneton peli kaikkien näiden kolmen pelaamiseen.

Ja nämä ovat pelejä, joiden pelaamisesta oikeasti nautin. Ei pelejä, joita valitsen sen takia, että voisin esittää jonkun pointin.


Ja niissäkin peleissä missä se bulldozer pärjää ok, se tekee sen älyttömällä sähkönkulutuskella ja melko saman suorituskyvyn saisi paljon järkevämmin vaikka jollain core i5lla, ja samalla saisi paljon paremmin suorituskyvyn myös niissä lukuisissa peleissä, joita EI ole monsäikeistetty hyvin.

Ja jos halutaan budjettikamaa, sitten ei ole mitään järkeä hankkia prossua, joka kuluttaa todella paljon sähköä ja vaatii kalliin virtalähteen. Se sähkölaskukin alkaa nimittäin pitkällä tähtäimellä tuntumaan, pitkällä tähtäimellä tulisi edullisemmaksi ostaa uudempi energiatehokkaampi ja nopeampi prossu, ja säästää sekä virtalähteen hinnassa että sähkölaskussa.

Olet selvästi missannut että aloitin nyt kaikki alusta, uusilla peleillä,testeillä ja jopa eri näytönohjaimella. Eikä ole sekaisin kellotettuja ja ei kellotettuja. Eli korjailin kaikki vanhat virheeni.
Joten odotan anteeksi pyyntöä tommosen paskan väittämisestä.

En ole uudela setillä vielä kerennyt FX:ä testaamaan, kun nyt ollut kiireinen LGA2011, LGA1366 ja AM4 kamojen kanssa. Mutta jos katson niitä vanhoja tuloksia niin eipä sinun väittämät korkeaasta virrankulutuksesta päde kuin FX-9590:n.
 
Olet selvästi missannut että aloitin nyt kaikki alusta, uusilla peleillä,testeillä ja jopa eri näytönohjaimella. Eikä ole sekaisin kellotettuja ja ei kellotettuja. Eli korjailin kaikki vanhat virheeni.
Joten odotan anteeksi pyyntöä tommosen paskan väittämisestä.

En ole uudela setillä vielä kerennyt FX:ä testaamaan, kun nyt ollut kiireinen LGA2011, LGA1366 ja AM4 kamojen kanssa. Mutta jos katson niitä vanhoja tuloksia niin eipä sinun väittämät korkeaasta virrankulutuksesta päde kuin FX-9590:n.
Virrankulutus suhteessa suorituskykyyn on kyllä parantunut aika paljon Haswellinkin ajoista. Vertaa vaikkapa 4770K ja 9900K @4,3-4,5GHz. Taitaa uudempi olla +50% paremmalla suorituskyky/watti-suhteella.
 
Pääosin pikemminkin siitä, että Intel monen vuoden P4- ja Itanium-sähläämisen jälkeen sai vihdoin pakkansa kasaan ja oman tuotekehityksensä oikeille urille ja toi markkinoille core2n johon AMDllä ei ollut kunnollista vastausta, ja AMDn tuotekehitys polki melkein paikallaan tekemällä pikkuparannuksia K7-pohjaiseen K8iin.
Ja samaan aikaanhan vielä se Intelin kello sanoi oikeasti tik-tok valmistusprosessikehityksen edetessä.

Core 2:nkin 45nm versiot kellottuivat reilusti hyvin maltillisella tehonkulutuksen kasvulla.
Oma 1.25VID Q9550 kulki 1,2 voltilla reilut 3,7GHz.

AMD:llä meni monta vuotta päästä samaan pelisuorituskykyyn kuin noilla kellotetuilla Core2:lla ja sekin tapahtui reilusti isommalla tehonkulutuksella.
Ja sen jälkeen Bulldozer vielä täysin epäonnistui parantamaan IPC:tä, jossa AMD oli jo valmiiksi jäljessä.


Paljon isompi suorituskyky hyppy oli Core 2 Quadeista kun hypättiin Nehalemeihin.
Ei Nehalem tuonut peleihin mitään erityistä, ainakaan verrattuna siihen mihin Core 2:t kellottuivat helposti.
X-bit labsilla oli tuohon aikaan reilusti pelinopeustestejä CPU-rajoitteisilla asetuksilla.
Nehalemin suorituskykykasvu oli lähinnä muualla.

Sähköllehän Nehalem taas oli selvästi persompi ja varsinkin LGA1366.
Sandy Bridge korjasi tuota energiatehokkuutta takaisin.

Ja eikös tuon ajan prossuja pitäisi testata myös testien klassikolla eli Crysiksella, vai eikö se pyöri vieläkään?
 
Löytyykö mistään vielä juttuja miten tuo 1903 on vaikuttanut Rytsölöiden kulkuun peleissä? Nopea google ei löytänyt kuin jotain reddit testailua.
 
Zetteri Testit ei välttämättä sovi niin hyvin väittelyketjuun - väärä yleisö.

Jos harrastajatestejä olisi vaikka Io-techin testien joukossa, semmoisiksi merkittyinä, lukisin ihan mielellään. Videoita en oikein itse kerkiä katsomaan vaan mieluiten kuvaajia ja lyhyitä tekstin pätkiä. (nettiselailun pikaluku/pläräämistaito on mennyt lukutaidon ohi.)

Tässä testattu 1650 v2 oli ilmeisesti mun hallussa jonkin aikaa mutta se ei yllättäen sopinutkaan Rev 1.0 emolevylle. Kiva että prosusta löytyi kulkuja.

Kun nämä ei (ainakaan kaikki) ole kaupan hyllyllä olevaa tavaraa, niin itseäni ei haittaa jos tulokset on kellotettu systeemi vs. kellotettu systeemi.

Kellotetut systeemit vie melkein järjestään niin paljon sähköä kuin piipala ja jäähy kestää ottaa vastaan. Alun perin hyvä hyötysuhde heitetään hukkaan, ja mun puolesta antaa mennä vaan. Silloin erot virrankulutuksessa vs suorituskyky varmaan tasoittuu jonkun verran.
 
Zetteri Testit ei välttämättä sovi niin hyvin väittelyketjuun - väärä yleisö.

Jos harrastajatestejä olisi vaikka Io-techin testien joukossa, semmoisiksi merkittyinä, lukisin ihan mielellään. Videoita en oikein itse kerkiä katsomaan vaan mieluiten kuvaajia ja lyhyitä tekstin pätkiä. (nettiselailun pikaluku/pläräämistaito on mennyt lukutaidon ohi.)

Tässä testattu 1650 v2 oli ilmeisesti mun hallussa jonkin aikaa mutta se ei yllättäen sopinutkaan Rev 1.0 emolevylle. Kiva että prosusta löytyi kulkuja.

Kun nämä ei (ainakaan kaikki) ole kaupan hyllyllä olevaa tavaraa, niin itseäni ei haittaa jos tulokset on kellotettu systeemi vs. kellotettu systeemi.

Kellotetut systeemit vie melkein järjestään niin paljon sähköä kuin piipala ja jäähy kestää ottaa vastaan. Alun perin hyvä hyötysuhde heitetään hukkaan, ja mun puolesta antaa mennä vaan. Silloin erot virrankulutuksessa vs suorituskyky varmaan tasoittuu jonkun verran.

Se on kyllä totta että ehkäpä tämä on pikkasen "väärä" yleisö.
Kellotus hommista että monella prossulla tullut nyt vastaan seinä vaikka lämmöissä olisi varaa. Esim juuri nyt testissä oleva ivy-e i7-4820K mikä meni 1.4v 4.6GHz, mutta siitä ylöspäin ei mitään mahiksia vaikka voltteja nosteli liian ylös ivylle. Lämmöt kuitenkin vaan siinä vähän yli 70C prime95 small fft:llä.

Virrankulutus suhteessa suorituskykyyn on kyllä parantunut aika paljon Haswellinkin ajoista. Vertaa vaikkapa 4770K ja 9900K @4,3-4,5GHz. Taitaa uudempi olla +50% paremmalla suorituskyky/watti-suhteella.

Minä en siihen pysty kun minulla maksimi prossun hinta on 100€... Tai no 4770K:n kohdalla vähän venytin sitä 120€:n. Mutta Skylake (=Kaby Lake = Coffee Lake) Core i5 6500:n on tulossa testiin ja idea kellottaa sitä väylällä. Että sen kohdalla saadaan taulukoihin modernimpaa Inteliä.

Modernia AMD tuossa nyt edustaa jo hyvin Ryzen 5 1600:n ja myöhemmin Ryzen 3 1200:n.
Ja uudet APUt kiinnostavat suuresti varsinkin Ryzen 3 3200G. Joten semmoinen varmaan tulee hommattua testiin.

Ei Nehalem tuonut peleihin mitään erityistä, ainakaan verrattuna siihen mihin Core 2:t kellottuivat helposti.
X-bit labsilla oli tuohon aikaan reilusti pelinopeustestejä CPU-rajoitteisilla asetuksilla.
Nehalemin suorituskykykasvu oli lähinnä muualla.

Sähköllehän Nehalem taas oli selvästi persompi ja varsinkin LGA1366.
Sandy Bridge korjasi tuota energiatehokkuutta takaisin.

Ja eikös tuon ajan prossuja pitäisi testata myös testien klassikolla eli Crysiksella, vai eikö se pyöri vieläkään?

Hhhmm ei tuonut peleihin mitään ?
Muuten vaan esim Project Cars 2:ssa (AVX peli muuten) X5460@4.19GHz (C2Q siis) avg fps 57 vs Core i5-750@3.97GHz avg fps 98 vs Xeon X3440@4.1GHz (=1st gen i7) avg fps 121fps vs i7-920@4.35GHz avg fps 134

2600K@4.85GHz vertailun vuoksi avg fps 147

Joten millä logiikalla C2Q:sta hyppäys Nehalemmeihin oli pieni mutta niistä hyppy Sandyihin oli suuri ?

Vielä vertailuksi FX-6300@4.80GHz avg fps 106

hohhoh kun porukalla täällä on faktat ihan sekaisin :vihellys:
 
Joten millä logiikalla C2Q:sta hyppäys Nehalemmeihin oli pieni mutta niistä hyppy Sandyihin oli suuri ?

Tämä nyt ei suoraan kysymykseesi vastaa mutta:

Itse nyt voin esimerkin vuoksi sanoa että omat hyppyni ainakin tuntuivat suurilta, eli 3700+ (DDR1 400 2Gb, 1-ydin prosessori) => Core 2 Quad Q6600 (DDR2 800, alussa 4Gb, myöhemmin 6Gb muistia 4-ydin prosessori kellotus 3.25GHz) => SB 2600K (DDR 1600, alussa 8, myöhemmin 16Gb muistia, 4-ydin/8-säie prosessori 5GHz, 4.8GHz 24/7 kellot) => Ryzen 1 1700X (DDR4 3200, 32Gb muistia, 8-ydin/16-säie prosessori 3,975GHz 24/7 kellot)

Ei nyt ihan tämän vuosituhannen kaikki prosessorit mitä oli käytössä (en muista mistä päivitin tuohon 3700+ prosessoriin) mutta kohtuullisen pitkältä ajalta kuitenkin.

Noista pieni-ikäisimmäksi olisi nyt jäämässä 1700X mikä varmaankin menee uuteen koneeseen minkä kokoan paremmalle puoliskolle kun mitä luultavimmin kohta hankin Ryzen 2 3950X (DDR4 3200, 32Gb muistia, 16-ydin/32-säie prosessori en ole vielä varma kelloista, luultavimmin tulevat nousemaan).

Pitkäikäisin taisi olla 2600K taisi olla maaliskuuta 2011 => maaliskuu 2017 eli aika tarkalleen 6v omassa käytössäni. Toivotaan nyt ettei kuitenkaan palata takaisin "tuplasti ytimiä sekä säikeitä, uusi muistityyppi mitä tuplasti enempi noin 3v välein" sykliin...

En suoraan huomannut yhden ytimen suorituskyvyssä suurta eroa 2600K (kellotettuna) vs 1700X (kellotettuna) mutta jo pidempään oli ollut halua päivittää prosessoria. Eroa toki huomasi sitten hyötykäytössä sekä useampia ytimiä hyödyntävissä peleissä.

Nyt kyseessä lähinnä "kun nyt olen tottunut tuplaamaan ytimet ja säikeet, sekä muistin määrän, niin miksi ei jos "halvalla" eli sama hinta tai alle kuin viimeksikin päivityksen teki (siinä alle 1000€ emo+prosessori+muistit+uusi virtalähde) lykkäisi hieman pidemmälle tuota pakollista seuraavaa päivitystä ja päivittäisi pelkän prosessorin "kun halvalla saa". En usko että tarvitsen vielä 64Gb muistia...

Itsestäni ainakin hypyt missä "noin tuplataan" ydinten määrä (mikä ei tosin toteutunut Q6600 => 2600K välillä) sekä hypätään seuraavaan muistityyppiin ja tuplataan sen määrä on tuntunut ns. suuremmalta tai ainakin järkevältä hyppäykseltä tulevaisuutta ajatellen. Ettei tarvitse ihan jokaista yksittäistä ja seuraavaksi ilmestyvää prosessoria sitten kiiruhtaa ostamaan.

Tässä ei nyt suoranaisesti ollut mitään väitettä vaikka väittelyketjussa olemmekin ja myös kummankin leirin prosessoreita ollut käytössä (ja molempien leirien prosessoreihin olen ollut hyvinkin tyytyväinen).
 
Nehalem julkaisu 2008, tuo kyseinen peli 2017...
Kyllä nyt kaivellaan kovin erikoisia perusteluja jonkin prossun hyvyydelle!

Tietenkin minä katson asiaa tämän päivän kantilta. Enkä itse Nehalemistä niin välitä kun syövät virtaa varsinkin LGA1366 versiot niin jumalattomasti (ei edes FX-9590 kiuvas pääse lähelle). Asia erikseen on sitten Westmere eli Nehalemin 32nm versio joka syö virtaa paljon vähemmän ja kellottuu paljon ylemmäksi.
 
Ei ole.
Et varmaan ole ostanut mitään kaupallista SQL-palvelinsoftaa.
Sekä oraclen että microsoftin SQL-palvelimissa tuntuisi olevan ydinkohtainen lisenssimaksu.
Näin. Core-pohjainen lisensointi taitaa olla se yleisin malli yritysohjelmistopuolella. On muitakin malleja ja kyse nyt kaikissa malleissa enemmänkin siitä miten voidaan sitoa asiakkaan saaman hyödyn määrä ohjelmistotoimittajan saamaan tulovirtaan. Joissakin malleissa alusta on erotettu kokonaan esim. SAP-lisenssit menevät yleensä käyttäjämäärän mukaan. Se sitten kuinka paljon käyttäjiä saadaan ajettua siinä omassa käytössä olevassa SAP-kuormassa milläkin alustalla on tapauskohtainen juttu. Ymmärtääkseni Power on aika hyvä valinta SAP-kuormalle tällä hetkellä. Sitten on vahvasti epätasapainoisia malleja niin kuin Oraclella, jossa core-kertoimet olivat heidän SPARC-prossuilleen vähintään puolet pienempiä kuin muille alustoille. Tuo lisenssipuoli on oma sekametelisoppansa ja merkkaa isommissa ympäristöissä usein aika paljon enemmän kuin itse raudan hinta. Ohjelmistoitoimittajat pyrkivät kuitenkin aina optimoimaan saatavansa eli noin niin kuin periaatteessa jos tulee markkinoille selvästi muita tehokkaampi prossu, niin kertoimia voidaan korjata sen mukaan. Hyvin harvoin noihin kuitenkaan tehdään muutoksia. Silti isompia muutoksia on tapahtunut esimerkiksi Oracle on muuttanut tietokantansa SE-version lisensointia pari vuotta takaperin paljon rajoittavampaan suuntaan vastaiskuna yhä monisäikeisemmille prosessoreille (SE-lisensointi kun menee socket-pohjaisesti). VMware siirtyi joskus muistipohjaisesta lisensoinnista prosessoripohjaiseen malliin. Omat sotkunsa lankakerään tuovat erilaiset MCM-määritykset eli joissakin tapauksissa voidaan tulkita että yksi MCM onkin kaksi prosessoria ja tällä harmaalla alueella taitavat olla esim. nämä uudet Intelin isot monsteriprossut, joissa on käytännössä liimattuna kaksi vanhempaa prossua yhdessä kotelossa.

Mitä täällä nyt lukenut niin Bulldozer taisi olla aika iso faili joo, mutta onneksi keksivät nuo APU:t, niin pysyivät hengissä. Meinaan niille oli selvä pieni HTPC-markkinarakonsa johon itsekin kuulun. Ensimmäisiä taisi olla E-350 (Bobcat/Brazos), jossa kehuttiin yhdysrakenteisen näytönohjaimen (HD 6310) tehokkuutta ja matalaa virrankulutusta. Tuon kanssa tuli pelailtua jonkun aikaa, mutta vaikka koko roska kuluttikin idlenä jotain alta 30W, niin se oli järjettömän hidas kaikin puolin (kellotaajuus oli 1,6GHz ja IPC varmaan myös ihan skeidaa). Mediapalvelimen roolista tuolla pystyi hoitamaan juurikin vain jotain fileserverin hommia joita varten oli taas oma pikku Buffalo-NAS. Tuo on vielä tallella täysin toimivana pikkukoneena jos joku haluaa. ;)

Kun NAS-hajosi ja hermot alkoi palaa tuon E-350 kanssa, niin 2013 oli sitten vuorossa AMD:n A10-6800K ja se olikin jo ihan oma vempeleensä. WoWia pystyy auttavasti pelaamaan, jaksaa kaiken mediapalvelimen vaatiman työn ja kuluttaa siinä hommassa siedettävästi sähköä. Pulttasin tuohon kaikki ylijääneet kovalevyt ja tuunasin Linuxin välineillä pariksi raid1-tyyliin toimivaksi kokonaisuudeksi joissa vain tarpeelliset levyt ovat käynnissä. Nyt tuo kone on ollut pian sen kuusi vuotta 24/7 päällä eikä oikein ole mitään pahaa sanottavaa. Lisähommia tuolle on tullut jatkuvasti talouteen hiipineiden lisälaitteiden myötä (valvontakamerat, 3D-tulostus, webbipalvelut, varmistuspalvelut yms). Vaikkei nyt mitään syytä olekaan tuota päivittää, niin hieman on alkanut ostohousut lepattaa josko päivittäisi tuon AMD Athlon 200GE:hen (2/4+Vega) tai sitten A12-9800E. Kumpikin TDP 35W. Ärsyttävää kun noita U-sarjan mobiiliprossuja ei saa standalonena esim 2700U olisi 4/8+Vega ja 15W TDP.
 
1-2nd gen Threadrippereillä on ollut merkittäviä suorituskykyongelmia studiokäytössä (VST/MIDI), missä sample buffer on alhainen (esim. 128 samplea). Yksittäinenkin instrumentti, minkä normaalikuorma liikkunee prosentissa tai parissa saattaa tukottaa koko CPUn.

Kuulemma syynä on arkkitehtuuri itsessään.

Voidaankohan kolmannen generaation Ryzenit korjata tilanteen?

Ohessa ongelmasta keskustelua: Ryzen and latency now - Gearslutz

Edit: Löytyi vastauskin. 3rd gen Ryzenit on nostanut floating point pipelinen 128bit -> 256bit, mikä ratkaisee ongelman ja tuo rusinat Inteleiden rinnalle spekseissä tältä osin.

AMD Zen 2 Microarchitecture Analysis: Ryzen 3000 and EPYC Rome


Punaiseen leiriin siis kymmenien vuosien jälkeen. Syyskuuta ja 3950Xää odotellessa...
Lukematta tarkemmin epäilen että on EVO:tettu jotain tai käyttiksen ongelma. Itsellä Ryzen 2600 ja samplebufferi 32 sampleä ja ei ole mennyt tukkoon. Windows 10.
 
Kyllä se on. Jatkossa selviää miksi.
Ihan paikkaansa se pitää. 4 ydintä ei vastaa 8 ydintä vaikka ne 4 ydintä olisivat "tehokkaampia".

:facepalm:

Alkuperäisten patenttien ja paperien mukaan bulldozer-tyyppisessä prosessorissa "moduuli" on yksi ydin, jossa kaksi clusteria. Termi oli "clustered multithreading". Se ydin on tuossa bulldozerissa ihan markkinointitermi.

Jos verrataan bulldozer-moduulia ja sandy bridge-ydintä, niin:

Molemmissa aivan samalla tavalla L2-välimuisti on jaettu kahden säikeen välillä.
Molemmissa on L1I-välimuisti on jaettu kahden säikeen välillä, tosin sillä erolla, että sandy bridgessä tänne ei voi tulla aliasoitumisongelmia kahden eri prosessin välillä, bulldozerissa voi tulla. Bulldozer ongelmallisempi usean prosessin välillä.
Molemmissa aivan samalla tavalla haarautumisenennustus on jaettu kahden säikeen välillä
Molemmissa aivan samalla tavalla käskynhaku on jaettu kahden säikeen välillä
Molemmissa aivan samalla tavalla käskyn dekoodaus on jaettu kahden säikeen välillä
Molemmissa aivan samalla tavalla koko liukulukudatapolku on jaettu kahden säikeen välillä.

Erot on yhtäläisyyksiin verrattuna melko pienet:

Bulldozerissa on erilliset rename-yksiköt ja kokonaislukurekisterifileet molemmille säikeille
Bulldozerissa on erilliset ALUt eri säikeille, sandy bridgessä yhteiset.
Bulldozerissa on erilliset LSUt ja L1D-välimuistit eri säikeille, Sandy Bridgessä yhteinen isompi L1D ja yhteiset (leveämmät) LSUt.

Yhdessä sandy-bridge-ytimessä on siis paljon enemmän yhtäläisyyttä yhteen bulldozer-moduliin kuin yhteen bulldozer-markkinointiytimeen.

Pelisuorituskyky oli riittävän hyvää, tosin näyttökin oli 60Hz. On edelleenkin koska kohtuulliseen hintaan ei saa kunnollisia näyttöjä.

On todella paljon pelejä, joilla bulldozer ei saavuta 60 FPSää.

Nimenomaan tuo on evvk. Jos hommaan menee minuutteja, on pitkälti sama meneekö siihen vähän enemmän minuutteja koska siihen kuitenkin menee minuutteja eikä jäädä odottelemaan valmistumista.

:facepalm:

Sillä, pidetäänkö 10min vai vartin taukoja on aika suuri vaikutus tuottavuuteen.

Ja yleensä sen ajaski keksii kyllä muuta hyödyllistä (taii hyödytöntä, kuten tämä sinulle vastaaminen) tekemistä.

Sehän on juuri se joka kiinnostaa. Taustahommat eivät häiritse pelaamista on juuri se syy miksi halutaan lisää ytimiä. Esim. streamaus. Puhuttaessa huonosti pyörivän pelin aikana, no vaikka DayZ tai Arma...

Oikeasti siihen streamaukseen riittää vaikka kuinka mopo rauta, kun eii pelata jollain 4k-resoluutiolla eikä pakata sitä videota uusimmalla videocodekilla. Ja ... taisi niistä intelin prossupiireiltä myös löytyä raudalla toteutettu videopakkaus. Siihen streamaukseen taitaa nimenomaan intelin prossu olla todella paljon parempi kuin bulldozeri.

Ja jonkun äänikommunikaatiosoftan (teamspeak/discord) pyörittämiseen verkkopelin kommunikaatioon ei myöskään kulu kuin muutama prosentti yhden CPU-ytimen CPU-ajasta.

Ja siihen, että pidetään webbiselaimessa taustalla auki io-techiä ja facebookkia ei kulu käytännössä yhtään CPU-aikaa.

Virtuaalikoneet eivät ole keksimällä keksitty. Tätäkin viestiä kirjoitetaan virtuaalikoneen alaisuudessa.

Ei, mutta niiden turha käyttö on, ja niiden typerä konfaus on vain typeryyttä(alla lisää tästä)

Eikä ole. Homma joka kestää minuutteja ei ole niin sekunnin päälle. Silloin ne jätetään jauhamaan taustalle eikä olla tarkkailemassa jotta voidaan toimia sillä samalla sekunnilla kun homma valmistuu.

Oletko kokeillut, meneekö tämä selitys läpi pomollesi?

Virtuaalikoneet lasken normaaliksi työpöytäsoftaksi.

:facepalm:

Virtuaalikone on keino ajaa muita softia. Ei lopullinen hyöysofta itsessään.

Pelkällä virtuaalikoneella ilman siinä olevia softia ei ole mitään hyötyarvoa, Ja se virtuaalikone ei kuluta käytännössä yhtään CPU-aikaa idlatessaan. Sen takia ei tarvi "enempää ytimiä". Eikä edes enempää monen säikeen suorituskykyä.

Virtuaalikoneen takia sen sijaan voi tarvita enemmän muistia, koska muistin se lukitsee staattisesti käyttöönsä

Vaikkapa mainitut virtuaalikoneet. Jotain Windowsia ei halua käytä virtuaalikoneen kautta yhdellä ytimellä, ei tod. OK, kaksi Windows virtuaalikonetta, annetaan molemmille käyttöön 2 ydintä. Kun käytössä on 4 coreinen Silta, 2+2 ydintä käyttöön tarkoittaa 4 ydintä joka tarkoittaa virtuaalikoneiden huonolla tuurilla kuormittavan kaikki 4 ydintä. Muulle jää silloin 0 ydintä. Bulldozerilla 8 ydintä, virtuaalikoneille 2+2, ainakin osittain vapaaksi jää 4. Tässä nähdään miksi 8 ydintä on oikeasti etu vaikka joku 4-ytiminen olisikin "yhtä tehokas".

:facepalm:

Ei niille tarvitse antaa käyttöön mitään ytimiä. Kun voi antaa systeemin hoitaa homman dynaamisesti, jolloin kaikki saa sen määrän CPU-aikaa kun tarvitsevat, ja suorituskyky on todella paljon parempi.

Se, että sinä olet konfannut virtuaalikoneesi todella typerästi ei tarkoita sitä, että muiden tarvisi käyttää virtuaalikoneitaan yhtä typerästi kuin sinä.

Yleensä ihmiset ostavat prosessorit kaupasta.

Jos tarkastellaan sitä, miten ihmiset yleensä prosessorinsa ostavat, niin ihmiset ostavat yleensä prosessorin osana kokonaista konetta. Silloin mukana tulee myös virtalähde ja tuulettimet, jotka on mitoitettu sen prosessorin sähköntarpeen mukaan. Ja silloin mm. sillä prosessorin virrankulutuksella on väliä siinä, miten nämä tarvii mitoittaa, ja paljonko koneen muiden komponenttien hinta on.

En olekaan ja juuri siksi minua ei kiinnosta niiden hinnat Bulldozer-prosessoreille. Tuo asia on kotikäyttäjille täysin evvk.

Aika montaa ptentiaalista Opteron-asiakasta kiinnosti, ja tämän takia AMD menetti aika paljon myyntiä.

Sanoin sille olleen kannattajansa ja niitä hyviä syitä tuossa tulikin. Kokonaisuutena huono piiri tai ei, hinta huomioiden sille oli selkeä paikkansa markkinoilla.

Joo, aina on markkinoilla tarvetta piireille, joilla otetaan typeryksiltä rahat pois ;)

1552360121903.jpg


Koska tietty osa asiakkaista on aina typeryksiä.

Niiden ihmisten määrä, joille bulldozer oli oikeasti arkkitehtuuriltaan/rakenteeltaan järkevä prosessori, oli hyvin. hyvin pieni.

Ja hinta oli halpa vain sen takia, että sitä ei saatu kalliimmalla kaupaksi. AMD teki sillä tappiota.

No jaa, Bulldozerinkin yhden säikeen nopeus oli useimmille riittävän hyvä jotta eroa oli vaikea huomata Inteleihin.

Yhden säikeen nopeus on asia, joka vaikuttaa aivan kaikkeen mitä koneella tehdään.

Toisin kuin markkinoinnin laskemien ytimien määrä, jolla ei ole koskaan ole mitään väliä mihinkään positiiviseen suuntaan, tai (idlaavien) säikeiden määrä, jolla ei useimmissa tilanteissa ole myöskään mitään väliä.

Kotikäyttäjille tuollaiset ovat täysin evvk. Sen sijaan 8 ydintä ei todellakaan ollut 5+ vuotta sitten.

Kotikäyttäjälle väliä on nimenomaan sillä yhden säikeen nopeudella. Ei sillä, että koneessa on enemmän idlaavia ytimiä.

Bulldozer sarja tarjosi paljon ytimiä halpaan hintaan, Intelillä ei ollut tarjota mitään vastaavaa. Tämä on fakta. Voidaan toki kiistellä loputtomiin siitä mitä painotetaan ja mitä ei.

:facepalm:

Se "ytimien määrä" oli pelkkää markkinointihöttöä. Vain idiootti ostaa prosessorin sillä perustella, että markkinointi mainostaa siinä olevan "enemmän ytimiä".

Se, millä on väliä on suorituskyky, ja intelillä oli kotikäyttäjän softille suorituskyvyltään paljon parempia suorittimia markkinoilla.

Varsinkin silloin kun jokin ohjelma sattuu kaatumaan ja kuormittaa yhtä (tai useampaa) ydintä tappiinsa. Silloin auttaa melkoisesti kun ytimiä on enemmän.

:facepalm:

Liiallinen CPU-kuormitus ei kaada kuin joko 1) rikkinäisiä tai 2) idioottien ylikellottamia koneita.

Ja ytimien määrällä ei tässä tilanteessa ole mitään väliä/merkitystä. Softan kaatuessa käyttis tappaa sen prosessin, ja vapauttaa sen muistin muuhun käyttöön. Ei liity "ytimien" eikä edes rautasäikeiden määrään millään tavalla.

Puhut jatkuvasti aivan täyttä paskaa.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi näissä viesteissä ei voi käyttää lainauksia että tietäisi kenen kirjoittamaa tekstiä noissa on mukana.
 
Miksi näissä viesteissä ei voi käyttää lainauksia että tietäisi kenen kirjoittamaa tekstiä noissa on mukana.

Jotkus ei ole vaan edelleenkään oppinu että useampia kohtia kun haluaa lainata niin vain hiirellä maalaa lainattavan kohtan ja polkee "+Lainaa" nappia. Kun on kaikki kohdat valinnut mitä haluaa lainailla niin sitten lisää ne lainaukset vastaukseen jolloin ne lainaukset tulee nimellä.
Offtopic mut sitähän sää kysyit!?
 
Ei voi ymmärtää miksi @hkultala on tommoinen oikea mission FX:n prossujen haukkumisessa ja ylipäätään kaiken vanhan. En ole hänen aikaisempia postauksia niin tarkkaan lukenut mutta jotenkin vaikuttaa hemmolta että alla pitää olla parasta ja kaikki muu on paskaa.

Varsinkin kun tehdään kaikkea väitteitä mitkä eivät edes pidä paikkaansa (esim. AVX pakollisuudesta) ja sitten kun joku väittää toista tai näyttää toisen kannan asiasta niin se on heti VÄÄRIN tai minun tapauksessani VÄÄRIN testattu.
Tiedän kyllä että tämä on väittely ketju mutta vähän rajaa tuohon touhuun.

Itse olisin halunnut jonkun näköiset perustelut että miksi omat testini ovat VÄÄRIN. Mutta en saanut kun haukut ihan vaan sen takia koska tulokset eivät vissiin ole mieleen jostain syystä :confused:

Mutta laitetaan tähän excel taulukko muodossa testini jossa tuloksissa myös mukana i7-4820K. Joten nyt sitten hemmetin hyvät perustelut miksi ovat väärin tai sitten jonkun näköinen anteeksi pyyntö tommosesta tyhmästä käytöksestä. Kiitos.

Tulokset: https://1drv.ms/x/s!AlwEC1tWdi2m1CxT98fT6B2RHMO7

Muisteina:
LGA2011: 16GB (4x4GB) Kingston HyperX Predator 2400MHz DDR3
LGA1366: 12GB (3x4GB) Corsair Vengeance 2000MHz DDR3
AM4: 16GB (2x8GB) Corsair Vengeance LPX 3200MHz DDR4 (ajettu 3000MHz kun eivät kule kovempaa Ryzenin kanssa)

Näytönohjain: Radeon RX Vega 64
 
Ei voi ymmärtää miksi @hkultala on tommoinen oikea mission FX:n prossujen haukkumisessa ja ylipäätään kaiken vanhan. En ole hänen aikaisempia postauksia niin tarkkaan lukenut mutta jotenkin vaikuttaa hemmolta että alla pitää olla parasta ja kaikki muu on paskaa.

:facepalm:

Hienoa (täydellisen pieleen menevää) ad hominemia.

En ole muistaakseni koskaan maksanut erillisprosessorista paria sataa euroa enempää(en tosin ole aivan varma, paljonko yksi athlon64 maksoi, pienet mahkut että oli inasen yli 200 euroa), enkä ole myöskään koskaan ostanut uutena kokonaista pöytäkone-PCtä(jonka mukana olisi voinut tulla tuota kalliimpi prossu).

Ainoastaan parissa läppärissäni on voinut olla selvästi yli 200 euron arvoinen prosessori koskaan.

Ja olen koskaan ostanut tasan YHDEN yli 200 euroa maksaneen erillisnäyttiksen (sekin käytettynä).

Että minä en todellakaan ole mikään "pitää olla parasta ja kaikki muut on paskaa"-pelle. Päin vastoin, näyttiksistä olen useampaan kertaa sanonut, kuinka "hidaskin" näyttis riittää, jos resoluutio on pieni, ja ilmaissut selvän mielipiteeni siitä, että ihmiset ostaa ihan liian kalliita näyttiksiä.

(Sen sijaan, jos CPU on onneton, resoluution pudottaminen ei auta; CPUn pitää olla riittävän tehokas)

Minulla on vaan missio debunkata paskaa mitä muut (pääasiassa merkkiuskolliset fanaatikot) postaa. Threadripper on AMD-fanaatikko. Sinä olet retrorautafanaatikko.

Olen myös debunkannut vaikka mitä intel- ja nvidian fanien juttuja täällä.

Varsinkin kun tehdään kaikkea väitteitä mitkä eivät edes pidä paikkaansa (esim. AVX pakollisuudesta)

Nyt sitten kerrot mitä paikkansapitämätöntä olen muka postannut AVXään liittyen?
 
Viimeksi muokattu:
Tää ei ole mikään yksittäinen kanta vaan yleisesti sävellystyötä tekevien konsensus tilanteesta.

En oo eläessäni kuullut, että kukaan pystyis käyttää 32 sample bufferia millään setupilla. 64 jo erittäin HC.

Mikä DAW ja Kontaktin versio? Looppikirjastojen kanssa erityisesti ilmentynyt ongelmaa.

Ratkaseminen on vaatinut jopa 1024 bufferin käyttöä milloin soittamisesta ei tuu kyllä enää yhtään mitään viiveen takia.
No DAW Cubase AI 9.5. Kontakt ei kokemusta. Tuo siis ilmeisesti instrumenttejä syntetisoiva ohjelma. Kaikki riippuu ihan siitä kuinka monimutkaisesti instrumentin syntetisointi tehdään. Joku pulssiaaltogeneraattori, niin silloin ei kyllä mikään yksittäinen instrumentti voi saada mitään tukkoon. Vika on sitten äänikortissa (audio interface) ja niiden ajureissa. Sieltä osaltolla on kyllä tottunut, että aina edes 1024 samplen bufferi ei ole riittävä. Mutta tuohon asiaan ei prossu ja emolevy voi oikein vaikuttaa.
 
Tämä kertoi enemmän kuin tarpeeksi. EVOtuksesta ei siis todella ollut kyse vaan täysin eri käytöstä.
Vastasin tähän kommenttiisi
Yksittäinenkin instrumentti, minkä normaalikuorma liikkunee prosentissa tai parissa saattaa tukottaa koko CPUn.
Ja ei tukota, kun ei ole tukottanut 90 luvullakaan. Jossain muualla vika.
Edit. Paljon muokkausta että lainaukset tuli kuntoon.
 
Hahaha!

90-luvulla ei edes ollut levyjä, minne parhaimmillaan lähemmäs teraluokan kirjastokokonaisuudet saatiin mahtumaan, puhumattakaan RAMista minne olisi saanut gigatolkulla sampleja ladattuja.

Tuosta 128bit vs 256bit floatin point pipelinestä tuo ongelma johtuu. Hieno nähdä, että 3rd gen. korjaa asian.
Vähän keheno rölö taas. Ens kerralla vähän paremmin ettei heti avausviestissä olis selvää mistä on kyse.
 
:facepalm:

Alkuperäisten patenttien ja paperien mukaan bulldozer-tyyppisessä prosessorissa "moduuli" on yksi ydin, jossa kaksi clusteria. Termi oli "clustered multithreading". Se ydin on tuossa bulldozerissa ihan markkinointitermi.

Jos verrataan bulldozer-moduulia ja sandy bridge-ydintä, niin:

Molemmissa aivan samalla tavalla L2-välimuisti on jaettu kahden säikeen välillä.
Molemmissa on L1I-välimuisti on jaettu kahden säikeen välillä, tosin sillä erolla, että sandy bridgessä tänne ei voi tulla aliasoitumisongelmia kahden eri prosessin välillä, bulldozerissa voi tulla. Bulldozer ongelmallisempi usean prosessin välillä.
Molemmissa aivan samalla tavalla haarautumisenennustus on jaettu kahden säikeen välillä
Molemmissa aivan samalla tavalla käskynhaku on jaettu kahden säikeen välillä
Molemmissa aivan samalla tavalla käskyn dekoodaus on jaettu kahden säikeen välillä
Molemmissa aivan samalla tavalla koko liukulukudatapolku on jaettu kahden säikeen välillä.

Erot on yhtäläisyyksiin verrattuna melko pienet:

Bulldozerissa on erilliset rename-yksiköt ja kokonaislukurekisterifileet molemmille säikeille
Bulldozerissa on erilliset ALUt eri säikeille, sandy bridgessä yhteiset.
Bulldozerissa on erilliset LSUt ja L1D-välimuistit eri säikeille, Sandy Bridgessä yhteinen isompi L1D ja yhteiset (leveämmät) LSUt.

Yhdessä sandy-bridge-ytimessä on siis paljon enemmän yhtäläisyyttä yhteen bulldozer-moduliin kuin yhteen bulldozer-markkinointiytimeen.

Enemmän merkitsee seuraava:

Bulldozer FX-8320 on 8C8T.
2500K on 4C4T
2600K on 4C8T

Käyttöjärjestelmän (Windows) kannalta noilla asioilla on paljon enemmän merkitystä kuin prosessorin rakenteellisilla eroilla. Kokemusta on seuraavista: 1C1T, 1C2T, 2C2T, 2C4T, 4C4T, 4C8T, 6C6T, 8C8T, 8C16T. Käytännössä arkkitehtuurista riippumatta enemmän ytimiä toimii paljon sulavammin Windows puolella. Threadit auttavat paljon vähemmän.

On todella paljon pelejä, joilla bulldozer ei saavuta 60 FPSää.

On myös paljon pelejä joissa Intel ei saavuta 60 FPS.

:facepalm:

Sillä, pidetäänkö 10min vai vartin taukoja on aika suuri vaikutus tuottavuuteen.

Ja yleensä sen ajaski keksii kyllä muuta hyödyllistä (taii hyödytöntä, kuten tämä sinulle vastaaminen) tekemistä.

Ei ole mikäli taukojen ajan voi tehdä muutakin tuottavaa. Kuten sanoitkin.

Oikeasti siihen streamaukseen riittää vaikka kuinka mopo rauta, kun eii pelata jollain 4k-resoluutiolla eikä pakata sitä videota uusimmalla videocodekilla. Ja ... taisi niistä intelin prossupiireiltä myös löytyä raudalla toteutettu videopakkaus. Siihen streamaukseen taitaa nimenomaan intelin prossu olla todella paljon parempi kuin bulldozeri.

Ja jonkun äänikommunikaatiosoftan (teamspeak/discord) pyörittämiseen verkkopelin kommunikaatioon ei myöskään kulu kuin muutama prosentti yhden CPU-ytimen CPU-ajasta.

Ja siihen, että pidetään webbiselaimessa taustalla auki io-techiä ja facebookkia ei kulu käytännössä yhtään CPU-aikaa.

Noihin streameihin halutaan ennemmin CPU kuin näytönohjainpakkausta, Intelin Quicksync menee jälkimmäiseen kategoriaan.

Virustorjuntaan voi mennä enemmän. Ei nykyisiin niin merkityksellistä mutta aiemmin kyllä.

Ei, mutta niiden turha käyttö on, ja niiden typerä konfaus on vain typeryyttä(alla lisää tästä)

Järkevästi ne on konffattu, niillä reuna-ehdoilla jotka on käytössä.

Oletko kokeillut, meneekö tämä selitys läpi pomollesi?

Edellistä edeltävälle pomolle meni. Ohjeena oli ettei yli minuutin kestävässä hommassa (jossa ei ole pakko olla paikalla) jäädä odottamaan valmistumista vaan mennään tekemään jotain muuta.

:facepalm:

Virtuaalikone on keino ajaa muita softia. Ei lopullinen hyöysofta itsessään.

Pelkällä virtuaalikoneella ilman siinä olevia softia ei ole mitään hyötyarvoa, Ja se virtuaalikone ei kuluta käytännössä yhtään CPU-aikaa idlatessaan. Sen takia ei tarvi "enempää ytimiä". Eikä edes enempää monen säikeen suorituskykyä.

Virtuaalikoneen takia sen sijaan voi tarvita enemmän muistia, koska muistin se lukitsee staattisesti käyttöönsä

Loogisesti virtuaalikone asennetaan yleensä ohjelmien ajamista varten.

Kuten seuraavassa kerron, ytimien määrällä on merkitystä.

:facepalm:

Ei niille tarvitse antaa käyttöön mitään ytimiä. Kun voi antaa systeemin hoitaa homman dynaamisesti, jolloin kaikki saa sen määrän CPU-aikaa kun tarvitsevat, ja suorituskyky on todella paljon parempi.

Se, että sinä olet konfannut virtuaalikoneesi todella typerästi ei tarkoita sitä, että muiden tarvisi käyttää virtuaalikoneitaan yhtä typerästi kuin sinä.

No sitten voitkin kertoa järkevän tavan konffata virtuaalikoneita. Windows puolelle löytyy kaksi ilmaista : Virtualbox ja VMWare Player.

Molemmissa voi valita montako ydintä virtuaalikone voi käyttää. Virtualboxissa voi myös laittaa ytimien käytölle rajoituksen, eli voi käyttää max 50-100% (tjsp) yhden ytimen tehoista. Jälkimmäistä ei kannata käyttää koska yhden ytimen tehot laskevat. Jäljelle jää ytimien käyttö.

Virtuaalikoneellehan voi antaa käyttöön yhtä monta ydintä kuin prosessorista löytyy. Entäs sitten kun näin tehdään ja virtuaalikoneella sattuukin olemaan ohjelma joka voi käyttää niitä ytimiä yhtä monta kuin hostista löytyy? Voin sanoa ettei virtuaalikoneen ulkopuolella ole kovin sujuvaa käyttö. Tuon takia virtuaalikoneiden ytimien käytön rajoittaminen on hyvinkin järkevää. Josta taas päästään seuraavaan:

Kaksi virtuaalikonetta haluaa molemmat käyttöönsä vähintään 2 ydintä, koska 1 ytimellä ne ovat liian hitaita. Mitä tapahtuu 4-ydin prosessorilla virtuaalikoneiden ulkopuolella jos molemmat virtuaalikoneet oikeasti ottavat käyttöön samaan aikaan 2+2 ydintä?

Tuossa kohtaa 8-ydin prosessorista on hyötyä. Paljon.

Jos tarkastellaan sitä, miten ihmiset yleensä prosessorinsa ostavat, niin ihmiset ostavat yleensä prosessorin osana kokonaista konetta. Silloin mukana tulee myös virtalähde ja tuulettimet, jotka on mitoitettu sen prosessorin sähköntarpeen mukaan. Ja silloin mm. sillä prosessorin virrankulutuksella on väliä siinä, miten nämä tarvii mitoittaa, ja paljonko koneen muiden komponenttien hinta on.

Nykytekniikalla noiden vaikutus hintaan on todella pieni, ellei mennä minikokoisiin koneisiin.

Aika montaa ptentiaalista Opteron-asiakasta kiinnosti, ja tämän takia AMD menetti aika paljon myyntiä.

Kotikäyttäjiä tämä suoraan kiinnostaa koska?

Joo, aina on markkinoilla tarvetta piireille, joilla otetaan typeryksiltä rahat pois ;)

1552360121903.jpg


Koska tietty osa asiakkaista on aina typeryksiä.

Niiden ihmisten määrä, joille bulldozer oli oikeasti arkkitehtuuriltaan/rakenteeltaan järkevä prosessori, oli hyvin. hyvin pieni.

Entäs sitten? Vielä nichemmällekin prosessorille löytyy kannattajansa. Esim. prosessori joka on muuten tasoa vuosien takainen Atom mutta pyörittää CS:a kuin 400 euron Intel ja maksaa muutaman kympin. Ihan varmasti löytyy paljon kannattajia niiden joukosta jotka pelaavat vain CS:a. Huono selittää kuinka prosessori on "huono" koska se pyörittää vain CS:a eikä muuta. "Mutku tällä koneella pelataan vaan CS:a". Niin.

Jos Bulldozer sopii minun käyttööni paremmin kuin selvästi kalliimpi Intel, se on minun mielestäni hyvä ostos. Ja minun kannaltani MINUN käytölläni on paljon enemmän merkitystä kuin muiden.

Ja hinta oli halpa vain sen takia, että sitä ei saatu kalliimmalla kaupaksi. AMD teki sillä tappiota.

Entä sitten? Intelin prosessorin kun haluaa, siitä pitää maksaa se mitä Intel pyytää. Riippumatta valmistuskustannuksista. Ei ostajaa kiinnosta se mitä prosessorin valmistus maksaa, vaan se millä hinnalla sen voi ostaa.

Yhden säikeen nopeus on asia, joka vaikuttaa aivan kaikkeen mitä koneella tehdään.

Toisin kuin markkinoinnin laskemien ytimien määrä, jolla ei ole koskaan ole mitään väliä mihinkään positiiviseen suuntaan, tai (idlaavien) säikeiden määrä, jolla ei useimmissa tilanteissa ole myöskään mitään väliä.

Köh. Eräs pelisarja on jo yli vuosikymmen sitten tukenut ainakin 16 säiettä. Nykyisin ehkä enemmän. 8C8T prosessorilla kone pysyy jopa kohtuullisen käyttökelpoisena vaikka kyseinen peli laittaisi prosessorille "100% kuorman". 4-ytimisellä ei. Windows vaan toimii niin että mitä enemmän ytimiä, sen paremmin toimii kaikkien ytimien ollessa "täydellä" kuormalla.

Kotikäyttäjälle väliä on nimenomaan sillä yhden säikeen nopeudella. Ei sillä, että koneessa on enemmän idlaavia ytimiä.

Sanopa se kyseisen pelisarjan pelaajille. Lisätään vielä sellainenkin ettei ko. pelissä voinut valita montaako ydintä käytetään. Se oli 1 tai kaikki mitä koneesta löytyy.

:facepalm:

Se "ytimien määrä" oli pelkkää markkinointihöttöä. Vain idiootti ostaa prosessorin sillä perustella, että markkinointi mainostaa siinä olevan "enemmän ytimiä".

Se, millä on väliä on suorituskyky, ja intelillä oli kotikäyttäjän softille suorituskyvyltään paljon parempia suorittimia markkinoilla.

Minun käyttööni Bulldozer voitti saman hintaluokan Sandy Bridgen heittämällä. Ei siis kannata ihmetellä miksi sille on kannattajansa.

:facepalm:

Liiallinen CPU-kuormitus ei kaada kuin joko 1) rikkinäisiä tai 2) idioottien ylikellottamia koneita.

Ja ytimien määrällä ei tässä tilanteessa ole mitään väliä/merkitystä. Softan kaatuessa käyttis tappaa sen prosessin, ja vapauttaa sen muistin muuhun käyttöön. Ei liity "ytimien" eikä edes rautasäikeiden määrään millään tavalla.

Puhut jatkuvasti aivan täyttä paskaa.

Ilmeisesti et ole koskaan käyttänyt mitään Windowsia kunnolla? Vai että softan kaatuessa käyttis tappaa prosessin :D Joo, ehkä joskus. Useammin sen joutuu tappamaan itse Task managerista. Niitä klassikoita takavuosilta kun kone alkaa yhtäkkiä tahmaamaan. Usein syynä oli explorer.exe. Tai jos joku oli asentanut Adobe Acrobat Readerin, niin Adobeupdater.exe oli toinen klassikko. Voin sanoa koneen hidastuneen rankasti ellei ollut vähintään neljää ydintä prosessorissa. Kahdella ytimellä alkoi nopeasti ketuttamaan. 4 ydintä oli "tapetaan prosessi kun jaksetaan". 8 ytimellä hommaa tuskin huomasikaan.

Eli kyllä, se liittyy ytimien määrään käytännössä suoraan miten hyvin se Windows toimii Käytännössä eikä benchmarkeissa.
 
Nyt sitten kerrot mitä paikkansapitämätöntä olen muka postannut AVXään liittyen?
Tämä on todella validi kysymys. Zetteri on länkyttänyt tätä nyt jo viidessä viestissä ainakin, mutta edelleen on kovin epäselvää kuka tai mikä on kertonut avxää peleissä tarpeelliseksi.
 
Kannattaa tutustua Hyper-V:n joka löytyy windowsista senkun asentaa sen roolin.

hyper-v.png

Tuo toimii vaan Linuxien kanssa hemmetin huonosti verrattuna vaikka VirtualBoxiin. Mutta toimii hienosti esim XP:n ja 7:n ajamiseen.

AMD:n Serveri kamoista että itselläni tuossa odottais testaamista tämmöset (ne isot oikealla):

IMG_20190220_085958.jpg IMG_20190606_131849.jpg
 
Tuo toimii vaan Linuxien kanssa hemmetin huonosti verrattuna vaikka VirtualBoxiin. Mutta toimii hienosti esim XP:n ja 7:n ajamiseen.

AMD:n Serveri kamoista että itselläni tuossa odottais testaamista tämmöset (ne isot oikealla):

IMG_20190220_085958.jpg IMG_20190606_131849.jpg

Häh? Itte ajellu linuksia tuon kanssa aika paljon ja ei kyllä mitään ongelmaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
295 812
Viestejä
5 052 383
Jäsenet
80 985
Uusin jäsen
davids

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom