Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Edit: Taitaa mennä Rifti takaisin kauppaan. Vaihdan varmaan Lenovoon. Helppous ennen muuta.
No jäi vaihtoehdoksi Samsung tai Vive Pro, riippuen mikä tulee olemaan tuon Vive Pron julkasu hinta.
Onkohan ollu missään tietoa milloin julkasevat tuon Vive Pron hinnan.
Harmittavasti joutuu ehkä tilaamaan tuon Samsungin jenkeistä mutta taitaa olla helppoo kumminkin (jos ei tarvii takuu korjailua) .
Toiveissa olisi, että Viven Pro-mallin kamerat olisivat olemassa juuri inside-out seurantaa varten, mutta saa nyt nähdä. Onko niiden käyttötarpeesta kuulunut vielä mitään?
No nyt on vaihdettu uuteen Oculukseen gigantissa. Tuntuu siinäkin heijaavan samaan tapaan, ei ehkä niin paljoa. Mikä lienee koneessani... Niin tai näin, tällä Oculuksella mennään. En anna haitata. Ei niin paha. On tällä silti niin hauskaa puuhailla ja kaikki tuntuu olevan selkeästi enemmän "plug and play" kuin Dell Visorilla millä lähinnä kameroiden sijoittelun puute on se mikä helpottaa. Softien yhteensopivuudet taas ei Oculukselle pärjää mitenkään. Ja nyt Robo Recallia mättämään... Uujeah.Taidan vain kiikuttaa tuon Oculuksen vaihtoon, josko saisi toisen yksilön missä maailma ei heijaa puolelta toiselle (nykyinen yksilö aina kallistuu vasemmalle).
Tuo on yleinen vika. Jos valittaa asiasta Oculus supportiin niin sieltä voi saada työkalun joka kalibroi anturit uudestaan. Se alussa tehtävä kalibrointi ei vaikuta tuohon asiaan mitenkään kun vika on liike- ja kiihtyvysantureiden kalibrointivirheestä.No nyt on vaihdettu uuteen Oculukseen gigantissa. Tuntuu siinäkin heijaavan samaan tapaan, ei ehkä niin paljoa.
Taitaa olla vähän kaikkien virtuaalilasien "ominaisuus"
Aika samat fiilikset sulla kuin itselläni! Mulla on sensorit lähes vastakkaisissa nurkissa, toinen koneen päällä pöydällä ja toinen seinässä katon rajassa. Kone siis pelialueen nurkassa. Robo Recall ja vastaavat toimivat todella hyvin. Tietenkin jos keho peittää Touchin niin ei sensorit sitä huomaa. Tuo korostuu peleissä, joissa ammutaan kiväärillä tms, esimerkiksi Pavlov VR tai Onward.Oculus Rift & Roomscale kahdella kameralla:
Kamerat olin sijoittanut aika ylös, selkeästi erilleen toisistaan (ignoroin setupin herjaukset niiden välisestä etäisyydestä) ja osoittamaan alaviistoon. Molemmissa verkkiksen 3 metriset USB 3.0 kaapelit jotka tuntuvat toimivan ihan hyvin. Todella hyvin toimi setuppi ja kykenin pelaamaan melkein täydellisellä 360 asteen roomscalella omalla n. 2,5x1,5m pelialueella. Aika vähän oli tilanteita että träkkäys kadotti jomman kumman ohjaimen ja varmaan kerran ehdotti kääntymään sensoreita kohden. Vielä siis ovat samalla puolella. Kunhan saan tilaamani seinäpidikkeet, laitan sensorit Viven tapaan vastakkaisiin nurkkiin huonetta parin metrin korkeuteen osoittamaan alaviistoon.
Oculus Rift & Roomscale kahdella kameralla:
Kamerat olin sijoittanut aika ylös, selkeästi erilleen toisistaan (ignoroin setupin herjaukset niiden välisestä etäisyydestä) ja osoittamaan alaviistoon. Molemmissa verkkiksen 3 metriset USB 3.0 kaapelit jotka tuntuvat toimivan ihan hyvin. Todella hyvin toimi setuppi ja kykenin pelaamaan melkein täydellisellä 360 asteen roomscalella omalla n. 2,5x1,5m pelialueella. Aika vähän oli tilanteita että träkkäys kadotti jomman kumman ohjaimen ja varmaan kerran ehdotti kääntymään sensoreita kohden. Vielä siis ovat samalla puolella. Kunhan saan tilaamani seinäpidikkeet, laitan sensorit Viven tapaan vastakkaisiin nurkkiin huonetta parin metrin korkeuteen osoittamaan alaviistoon.
Itse hommasin verkkiksestä 2m jatkon USB:lle ja HDMI:lle headsettiä varten. Tuntuvat pelaavan hyvin, kunhan löysin ensin toimivat portit koneestani (jostain syystä kaikki USB 3.0-porttini eivät oikein toimi oikein ja herjailee ongelmista). Eka epäilin jatkojohtojani, mutta syypää olikin tietyt USB-portit koneessani.Ainoa miinus tällä hetkellä on, että ostamani headsetin HDMI jatkojohto ei toimi.
Itse hommasin verkkiksestä 2m jatkon USB:lle ja HDMI:lle headsettiä varten. Tuntuvat pelaavan hyvin, kunhan löysin ensin toimivat portit koneestani (jostain syystä kaikki USB 3.0-porttini eivät oikein toimi oikein ja herjailee ongelmista). Eka epäilin jatkojohtojani, mutta syypää olikin tietyt USB-portit koneessani.
VR-nyyppä täällä utelee, että olisiko PSVR-lasit hyvä ostos ensimmäisiksi VR-laseiksi 249€ hintaan? Tarviiko tuohon lisäksi ostaa move kapulat ja ps kamera?
PS4 pro löytyy, mutta onko tuolle kuinka paljon hyviä VR-pelejä tarjolla?
Tuli nyt tännekkin tunnukset luotua kun tuntuu olevan suomen kattavin VR keskustelu. Vähän alkanut itseä kiinnostaa VR pienen testailun jälkeen ja kun osunut silmään nuo WMR headsetit. Riftin suuntaan vähän kallistumassa kun Vive turhan kallis budjetille ja nuo halvemmat WMR headsetit vaikuttaa olevan värien puolesta kehnoja. Samsungin resoihin ei taida omassa koneessa teho riittää (i5 4690K, GTX 1060 3GB) niin taitaa olla turha sitä odotetella suomeen.
Kysymys kuuluukin että mihin hintaan tuota Riftiä on saatu suomessa? Gigantissa ainakin nyt suoraan hyllystä 479e. Pitäisikö odotella että julkaistaan Vive Pro josko molempien hinnat laskisi (Vive ja Rift)?
VR-nyyppä täällä utelee, että olisiko PSVR-lasit hyvä ostos ensimmäisiksi VR-laseiksi 249€ hintaan? Tarviiko tuohon lisäksi ostaa move kapulat ja ps kamera?
PS4 pro löytyy, mutta onko tuolle kuinka paljon hyviä VR-pelejä tarjolla?
Tuli nyt tännekkin tunnukset luotua kun tuntuu olevan suomen kattavin VR keskustelu. Vähän alkanut itseä kiinnostaa VR pienen testailun jälkeen ja kun osunut silmään nuo WMR headsetit. Riftin suuntaan vähän kallistumassa kun Vive turhan kallis budjetille ja nuo halvemmat WMR headsetit vaikuttaa olevan värien puolesta kehnoja. Samsungin resoihin ei taida omassa koneessa teho riittää (i5 4690K, GTX 1060 3GB) niin taitaa olla turha sitä odotetella suomeen.
Kysymys kuuluukin että mihin hintaan tuota Riftiä on saatu suomessa? Gigantissa ainakin nyt suoraan hyllystä 479e. Pitäisikö odotella että julkaistaan Vive Pro josko molempien hinnat laskisi (Vive ja Rift)?
Tai sitten tilaat Oculukselta suoraan, 449e posteineen Suomeen.
VR-nyyppä täällä utelee, että olisiko PSVR-lasit hyvä ostos ensimmäisiksi VR-laseiksi 249€ hintaan? Tarviiko tuohon lisäksi ostaa move kapulat ja ps kamera?
PS4 pro löytyy, mutta onko tuolle kuinka paljon hyviä VR-pelejä tarjolla?
Tuli nyt tännekkin tunnukset luotua kun tuntuu olevan suomen kattavin VR keskustelu. Vähän alkanut itseä kiinnostaa VR pienen testailun jälkeen ja kun osunut silmään nuo WMR headsetit. Riftin suuntaan vähän kallistumassa kun Vive turhan kallis budjetille ja nuo halvemmat WMR headsetit vaikuttaa olevan värien puolesta kehnoja. Samsungin resoihin ei taida omassa koneessa teho riittää (i5 4690K, GTX 1060 3GB) niin taitaa olla turha sitä odotetella suomeen.
Kysymys kuuluukin että mihin hintaan tuota Riftiä on saatu suomessa? Gigantissa ainakin nyt suoraan hyllystä 479e. Pitäisikö odotella että julkaistaan Vive Pro josko molempien hinnat laskisi (Vive ja Rift)?
VR-nyyppä täällä utelee, että olisiko PSVR-lasit hyvä ostos ensimmäisiksi VR-laseiksi 249€ hintaan? Tarviiko tuohon lisäksi ostaa move kapulat ja ps kamera?
PS4 pro löytyy, mutta onko tuolle kuinka paljon hyviä VR-pelejä tarjolla?
Hmm jaksaisikohan sitä odotella ja toivoa että tulisi uudestaan alennukseen viimeistään kun Vive Pro julkaistaan vai tyytyisikö tuohon 479e...Halvin Riftin Suomihinta tais olla se reilu kuukausi sitten ollut Gigantin tarjous jossa hintana oli 399e

Hmm jaksaisikohan sitä odotella ja toivoa että tulisi uudestaan alennukseen viimeistään kun Vive Pro julkaistaan vai tyytyisikö tuohon 479e...![]()
Kannattaa huomioida, että vaikka hintatietoja tulisi aikaisemmin, niin Vive Pron koko setti tulee myyntiin vasta loppuvuonna. Mitään hinnan alennusta sen ei pitäisi aiheuttaa ennen kuin on oikeasti hyllyssä, jos silloinkaan. Muilla ei ole oikein mitään syytä laskea hintoja sen julkaisun takia, koska HTC jo ilmoittanut, että se maksaa enemmän kuin perus Vive eli on jo poissa samasta hintakategoriasta.
Kallistusongelmastani huolimatta olen nyt nauttinut suunnattomasti Riftistäni. Käyn tosin keskustelua Oculuksen supportin kanssa (jotka kommunikoivat kiitettävän hyvin) ja autan niitä selvittämään tuota. Aina voi toivoa että softaratkaisu löytyisi...
Menin sitten hommaamaan Fallout 4 VR:n joka pienellä säädöllä toimii huikean hyvin myös Oculuksella. Asensin OpenVR Input Emulator 1.2:n ja SteamVR:stä sitä tukevan beta-version. Ja SteamVR:ään myös advanced options pluginin, jolla sai säädettyä pois reprojectiot jne. jotka tuntuivat omalla GTX 1060:lla vain aiheuttavan ylimääräistä stutterointia. Päälle kasa performanssia parantavia modeja ja nyt pyörii FO4 Oculuksella vallan mainiosti. En muita pelejä ole muutamiin päiviin enää pelannut kun tuonne post-apokalyptiseen Bostoniin tulee mieluiten uppouduttua. Olen pelannut sitä paljon jo normiversiolla, mutta on tuo VR:ssä vaan niin paljon hauskempaa. Kritiikistä huolimatta mahtava kokemus ja se että voi hiippailla oikeasti fyysisesti menemällä kyykkyyn, kranujen heittely, ampuminen, loottaaminen, vedessä sukeltaminen ym. ym. on tehty kiitettävän hyvin ottaen huomioon kyseisen pelimoottorin puutteet ja kankeus. Koskaan aiemmin ei ole näin madmaxmainen olo ollut koiran ja kaksipiippuisen haulikon kanssa.
Niin ja hyvin tuossa pelaa kahdellakin kameralla, kun pystyy kääntymään tatilla 45 (tai 90) asteen kulmissa pikaisemmin ilman että menee piuhat sotkuun. Ja itse tykkään liikkua ihan teleportilla, pää ei vielä kestä täyttä locomotionia.
Täältä myös ääni Falloutille. Maailma ei ole koskaan kiehtonut, koska pidän enemmän väreistä, mutta peliin on helppo uppoutua todella pitkiksi ajoiksi. Huikea kokemus. Varsinkin nyt patchin jälkeen, jolloin kaikki vain toimii ilman säätämistä. Suosittelen.
Eihän nää VR hommat ikinä toimi ilman säätämistä. Vois joskus joku tehdä näitä VR juttuja niin että toimisi laakista ettei aina tarvii säätää 2-3 päivää että saa jonkun toimimaan. Ainut mikä on toiminut laakista on ollut toi steamin The Lab kaikissa muissa joutuu aina säätämään ja suurinta osaa ei saa silti edes toimimaan. Taitaa nää VR hommat olla ihan lasten kengissä vielä kun näköjään ketään ei oikein kiinnosta panostaa näihin pc puolella. Täytyy koittaa jos tänkin sais toimimaan kun jo 10 VR peliä joutunut palauttamaan kun ei vaan toimi. 2 peliä 12 toiminut joten ei kovinkaan isolla prosentilla näitä kyl osata hoitaa.
Onko pc puolelle kovinkin vaikea tehdä plug and play laitteita tai pelejä verrattuna konsoleihin? En yhtään ihmettele että konsoli pelaaminen kasvaa koko ajan ja pc puolipikku näivettyy pois kun konsoli puolella toimii kaikki ilman säätämistä ja pc puolella joutuu koko ajan säätämään ja siltikään ei jutut toimi.
Mun kokemus on kyllä aika erilainen. Ainut säätämistä vaativa oli leikki sen Lenovon explorerin kanssa. Ja toki Fallout alussa (modit toimimaan).
Muuten Vr on ollut ihan plug n play
Vähintään kun koneen lyö tulille niin kaikki pelit, ajurit ja kaupat haluaa päivittää itsensä. Siinä sitten hengitystä pidätellen käynnistelee softat ja toivoo ettei mitään uusia nykimisharjoituksia ole ilmaantunut.Itselläni taas jokainen saatanan vapaa päivä on mennyt näiden vitun juttujen kanssa tapellessä ja ei tämäkään ole ollut poikkeus. Itse en kyllä enää vanhana pc pelaamisen kannattajana ihmettele ollenkaan miksi pc pelaaminen vähenee koko ajan ja konsolipelaaminen nostaa päätään. 3,5k kone oheishärpäkkeineen ja mikään vittu ei vaan toimi. Kaikki plug and play vehkeetkin on aivan järkyttäviä kun mikään ei toimi ilman purkka virityksiä tai säätämistä ja ennen pc puolella toimisi kaikki ihan hyvin mutta näköjään nykyään ei toimi enää mikään. Noin about 1k (jos edes sitäkään) oheishäpäkkeineen maksava konsoli toimii joka kerta laakista ja kaikki plug and play laitteet toimivat loistavasti. Vittu että vituttaa...
@Niamu oletko asentanut steamVR:n ja ajanut sen room scale setupin?
Ei kyllä itellä oo ton riftin kanssa tarvinnut ihmeemmin mitään säätää.
Eikä kyllä tän pc:n kanssa muutenkaan.
Laitan pelit päälle ja rupeen pelaan, hyvin harvoin mitään ongelmia kyllä on.
En kyllä osaa sanoa kun ei kokeilua isompaa kokemusta vivestä ole.Pitäisköhän tolla vivellä heittää vesilintuja ja ostaa oculukset?
Pitäisköhän tolla vivellä heittää vesilintuja ja ostaa oculukset?
Mitähän nämä 10 peliä ovat olleet? Ensivaikutelmana kuulostaa siltä että ongelmat ovat jossain muualla kuin Vivessä eikä Riftiin vaihtaminen auta silloin mitään.
-miten pitäisi saada nuo steamin pelit käyntiin kun oculus home pukkaa ekana silmille ja sitten jos otan steam vr sieltä niin mitään ei tapahdu välttämättä.
mitkä ihmetyttää vielä
-miten pitäisi saada nuo steamin pelit käyntiin kun oculus home pukkaa ekana silmille ja sitten jos otan steam vr sieltä niin mitään ei tapahdu välttämättä.
-vähän on horisontti vinossa näkyy oikeastaan pahiten siinä valkoisessa maailmassa kun lataa peliä
Just näin. Ja vielä kannattaa käynnistää peli nimenomaan sieltä VR otsikon alta Steamista. Oculus home vielä varalta päälle ennen pelin käynnistämistä.Mä ainakin lyön vaan steamista vr pelit päälle ni sit toi rifti käynnistää ensin oculus homen ja sit vaihtuukin jo pelinäkymään.
En itse ole vielä edes yrittänyt homen kautta steamin pelejä käynnistellä.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.