VR-pelit

Tuo Quest+ on ollut alusta lähtien( enkä sitä ala muuksi kutsumaan ennen pakkoa) ja olen sieltä pelannut muunmuassa Green Hellin läpi ja nyt siellä on mm. Puzzling Places, jota pelaamme vaimon kanssa säännöllisesti( ostettuna ja kaikki DLC:t alennuksissa hankittuna). Lisäksi Q+:lla saa joka kuukausi 30 %:n alennuksen jostain valitsemastaan pelistä, ja muutenkin tulee alennuksia säännölliseen.

Nyt siellä on, kuten olet huomannut, kuukauden peleinä suuren suosion taannoin saanut Among Us ja sen lisäksi Block Buster.
Pelikirjastossa on juuri nyt( tulevat ja menevät ilman ennakkoilmoitusta)
Dungeon of Eternity,
erinomainen Shattered,
Guardian Frontline,
Fruit Ninja 2,
Sweet surrender,
em. puzzling Places,
Garden of the sea,
Demeo,
Espire 2 MR-moodilla,
Tetris,
Angry Birds,
Onward,
Climb 2,
Asgard's Wrath 2 jos sitä ei tullut kypärän mukana,
Walkabout minigolf,
Synth Riders,
joidenkin pitämä Elven Assassin sekä Indeath Unchained,
Cubism,
Red Matter,
ja muutama muu.

Mainitut pelit ovat peliyhteisöissään hyvinä pidettyjä ja itsekin niitä pelailen, Shatteredin läi, mutta muutama on moninpelipeleinä parempia ja suomalaisia moninpelaajia, tai paripelaajia on vaikeaa löytää, jotta saisi pelattua ihmisten aikaan.

Osa em. on mahdollista pelata makuullaan( muistathan ottaa makuuoption käyttöön asetuksista) ja osaa voi pelata käsinojallisesta istuimesta. En muista mitä kaikkia olen makuullaan pelannut, enkä mitä käsinojallisesta istuimesta sillä pelaan 99 % seisten, jopa ne yli kahdeksan tunnin pelisessiot turjausta harjoitellessa, tai muuten vain. Itse istuessa istun ruokapöytäistuimessa tai käsinojattomassa konttorituolissa( käsinojat poistaen).

Quest+:aan palatakseni, se on valitettavasti lieveilmiönä aiheuttanut sen etten enää osta pelejä kun peliaika ei riitä näidenkään pelaamiseen, ja lisäksi suurella osalla pelaajista on oireyhtymänä pelata vain yhtä tai kahta peliä suurimman osan aikaa( ennen minulla se oli Alvo, jossa pelasin turnauksissa, ja nyt se on ollut Zero Caliber 2 koska se sopii minun stockille hyvin, siinä välissä se oli Vail ja koko ajan rinnalla Contractor) ja sen rinnalla ehkä yhtä tai kahta tarinapohjaista peliä kuten Moss 2, Asgard's Wrath 1&2, RE tai Walking dead. Q+:n vuosihinta on kohtuullinen ja katson saaneeni sille reilulle viidelle eurolle kuukaudessa aina vähintään sen edestä pelattavaa( ja kypärän talletustila on jatkuvaan täynnä kun en uskalla mitään peliä poistaa jos vaikka haluaisinkin just sitä pelata), huomattavasti enemmän kuin esimerkiksi nykyisestä PS+:sta.

Jousiammuntapelejä on kirjastossa puolisen tusinaa ja istualtaan ne onnistuvat kaikki. Yhtenä suosituksena, mikäli varusteluettelosta löytyy varavoimanlähde, kuten BoBoVr, niin kannattaa ostaa Quest Game Optimiser, jolla saa reson ja virkistystaajuuden ylös virrankulutuksen kasvun kustannuksella. Toisena on ostaa vaikka Humblesta pelipaketteja Steamille, tosin itse en jaksa enää käynnistellä läppäriä vr-tilaan ja yhdistellä Questia siihen toivoen kaiken tänään toimivan moitteitta.

( Disclaimer: tämä on minun mielipide eikä siihen vaikuta muiden mielipiteet)

Viimeksi muokattu:
Mieti rauhassa mutta älä mitään törkeyksiä, itse mietin mitä helvettiä olen samalla miettinyt kun tuon olen kirjoittanut. No. mahallaankinhan voi pelata( korjaan ylle)
Itseasiassa mietin jo pommikoneessa ampujan paikkaa. Larpata makaamalla sängyn päässä mahallaan, kädet lattian rajassa.

Mainitsit tuon PC+VR kombon. Komppaan, yhtä helvettiä edelleen jos peliaika on rajallista tai muuten ei säätö enää jaksa kiinnostaa. PSVR2 toimii kuin junan vessa ja Quest kiinnostaa myös tästä syystä. Enpä tuosta Horizon plussasta edes tiennyt, hyvä kun mainitsitte. Hyviä pelejä näköjään. Q2 ollut aikoinaan ja en muista tuota ollenkaan.

Itseasiassa mietin jo pommikoneessa ampujan paikkaa. Larpata makaamalla sängyn päässä mahallaan, kädet lattian rajassa.

Mainitsit tuon PC+VR kombon. Komppaan, yhtä helvettiä edelleen jos peliaika on rajallista tai muuten ei säätö enää jaksa kiinnostaa. PSVR2 toimii kuin junan vessa ja Quest kiinnostaa myös tästä syystä. Enpä tuosta Horizon plussasta edes tiennyt, hyvä kun mainitsitte. Hyviä pelejä näköjään. Q2 ollut aikoinaan ja en muista tuota ollenkaan.
Täytyy kokeilla tuota ampujapaikkahommaa mahallaan kun seuraavan kerran käynnistän Warplanesin jommankumman version( toinen taisi olla Q+ -peli).

Quest 2:lla ei tainut olla Quest+:aa vaan se taisi tulla( kaikesta on jo niin kauan, ja itse olen aina ostamassa kaiken heti kun se julkaistaan) vasta Q3:n yhteydessä

Itsellä on yhä seitsemän kypärää kolmeen eri toimintaympäristöön ja alla pikainen mielipide kahdesta niistä:

-PSVR2 on monilla osa-alueilla huono esitys PSVR1:n jälkeen, ja komponentti- ja toimintaratkaisut ovat kuin Quest2:sta kopioitua epäonnistuen siinäkin. En edes halua pelata PSVR2:lla sen idioottimaisen kamerakulman muuttumisen vuoksi( joka kerta kun 2D vaihtuu VR:ksi tai toisinpäin 'pohjoinen' vaihtaa paikkaa) sekä sen vuoksi, että joka ikinen kerta joudun skannaamaan huoneen uudelleen sekä ilmoittamaan, että kyllä, autopelissä istun.
Ohjaimet ovat surkeimmat ohjaimet mitä olen koskaan käyttänyt, PSVR1 mukaanlukien, ja akunkesto heikko. Uusien ohjaimien ostaminen hajonneen tilalle mahdotonta( Sony on pyytänyt koko setin palauttamista jos ohjaimia haluaa vaihtaa mikä on käsittämätöntä. Tämä tosin UK:ssa, tiedä sitten miten EU:ssa). Yhdyskaapeli on auttamattoman lyhyt eikä sen jatkaminen ole triviaali operaatio. Pelivalikoima sentään on parantunut kun Steam ja Quest -pelejä on portattu pleikalle. Linssit ovat auttamattoman huonot ja vaikka en parhaita linssejä( PSVR1) siihen odottanutkaan niin.. come on. Moire on näkyvä, passthrough ei toimi( itse joudun resetoimaan pohjoisen lähes aina passthrough:n käytön jälkeen), MR-pelit ovat no go. Ja syy negatiivisuuteeni ei ole Q3 vaan se, että PSVR1.5 oli pelikokemukseltaan lähes täydellinen kestäen aikaa lähes koko elinkaarensa ajan ennen uuden tuloa, ohjaimia lukuunottamatta ja pelasin mm. Alvoa useita tunteja putkeen, joskus jopa niin, että kaapeli oli kierteellä pitkältä matkalta( hissillä katossa kiinni, mitä ei pysty PSVR2:lla tekemään kun kaapeli ei riitä) ja odotusarvot olivat suuret, etenkin kun pelikaveri, joka oli suunnittelemassa tuota kertoili mitä he olivat suunnitelleet. Sen piti olla markkinoiden paras kypärä kuluttajamarkkinoille ja kestää aikaa vielä vuosiksi eteenpäin.

- Quest 3 taas on monilla osa-alueilla huomattava parannus Quest 2:een mutta kaukana hyvästä ja täydellisestä kypärästä. Ensinnä virkistystaajuus on oletusarvoisesti 72 Hz( QGO:lla saa vaikka 120 Hz),, resoluutio on usein rajoitettu virrankulutuksen minimoimiseksi( saa korjattua taas QGO:lla), kypärän tasapaino on surkea( kypärän muuten aika hyvällä vakiopannalla varustettuna) mutta sen saa korjattua käyttämällä lisäakullista pantaa, esim BoBoVR, virrankulutus on huomattavasti suurempi kuin Q2:lla, joten mikä tahansa lisäakku ei käy, Ohjaimien ilotikkujen laatu on heikko. Mutta hyvää on tietenkin langattomuus, kuvanlaatu varauksin, linssit varauksin( linssit aivan eri planeetalta kuin Q2, Q3S tai PSVR2 mutta ei lähelläkään PSVR1:n linssejä.), talletustila on rajattu ja tällaiselle hoarderille se on koko ajan täynnä( mitä jos just huomenna haluaisin pelata jotain tiettyä peliä) ja missään nimessä se 128 Gt:n versio ei riitä enemmän pelaavalle. Verkkoyhteyden tulee olla laadukas sillä muuten tulee enemmän ongelmia kuin paperilla laskemalla tulisi. Pelien laatu on keskinkertaista tasoa, parempaa kuin PSVR1:llä ja Q2:lla mutta huonompaa kuin PSVR2:lla( tosin suurin osa ei huomaa niin isoa eroa, että sanoisi wow PSVR2:lla pelattaessa) mutta taas PC:llä ollaan ihan omilla poluilla. Langaton yhteys PC:lle on hyvää laatua, langallinen parempaa( mutta ei mielestäni riittävästi parempaa). Laatu on mielestäni parempaa kuin PSVR2:n kanssa johtuen linsseistä. Quest3:lla foveated rendering nostaa kuvanlaadun entistä korkeammalle jos niikseen haluaa. Lisäksi Q3:n äänenlaatu on yllättävän hyvä vaikka kunnon spatiaalista vaikutusta ei aikaiseksi saakaan. Yllätyin itse asiassa pari päivää sitten kun musa soi kypärässä ja laskin kypärän pöydälle niin musiikista ei kuulunut oikeastaan yhtään mitään. Aivan turhaan olen pitänyt volaa pienellä vaimon mentyä nukkumaan( no, minä sen äänen yleensä olen pitänyt miksi vaimo ei pidä öisistä pelisessioistani. Turnauksissa vain sattuu peliajat olemaan yhden aikaan yöllä päiväajan sijaan). Yhtenä Questin suurimpana etuna ja yhtä lailla suurimpana ongelmana on sen jatkuvaan päivittyvä firmis; Kun Apple julkaisi oman kypäränsä, paransi Meta aika lyhyellä aikajanalla Passthrough:n laatua suht huonosta lähes realistiseksi( wobblingin vähentyminen, kuvien saumaus, ja niin edelleen) mutta samaan aikaan he tekevät UI ja UE -muutoksia, jotka joko ovat täyskäännöksiä vanhasta tai rikkovat jotain muuta. Lyhyessä ajassa on tullut useita major-päivityksiä ja betana kokonaan uusi UI, jossa UE:ta ajatellen on lähestytty Applea. Työnteko virtuaaliympäristössä on myös suht toimivaa, ja samoin leffojen katsominen vaikkakaan en koskaan vaihtaisi isotuumaista televisioa virtuaalikypärään.

Minkä ostaisin nyt? Heittäisin PSVR2:lla vesilintua ja hankkisin kunnon PC:n peliläppärin sijaan ja pelailisin Q3:lla Steam-pelejä mutta ilman PC:täkin valitsisin Q3:n.

( Disclaimer: tämä on minun mielipiteeni eikä siihen vaikuta muiden mielipiteet)

Viimeksi muokattu:
Kiitos vertailusta kun pohdin kovasti jos pitäisi tuo psvr2 laittaa kiertoon ja ostaa quest3.

Eniten ärsyttää psvr:n linssien aiheuttama kuvan reuna-alueiden suttuisuus mikä johtaa pään käätelyyn ja silti häiritsee. Toinen ongelma on mura mikä ei liikkeessä haittaa, mutta pysähtyessä pistää silmään. Pelailu tuntuu kääntyvän kokoajan enemmän PC:lle kun ei tarvitse kärsiä normi PS5:n reprojectionista mikä tökkii monissa peleissä.

Ehkä pitää ostaa halvat käytetyt Q3:t ja jos ei tuo riittävää parannusta niin laittaa huonommat kiertoon.

PSVR1 vertailustasi olen itse kyllä eri mieltä eli se ulkoisella kameralla tehty seuranta oli tuskaa, resoluutio matala, toimi vaan pleikalla ja johtoviidakon takia jäi lopulta usein hyllyyn kun ei dedikoitua tilaa sen kytketyksi jättämiseen ollut. Päässä se taisi olla mukavampi ja linssestä ei ole enää kunnon muistikuvaa kun resoluutio kokonaisuudessaan oli omaa makuun liian matala.

Juuri muuten viritin Fallout 4 VR:n ja mad god overhaul modpackin käyttöönotto vei erehdyksineen kyllä aikaa esim. version laskeminen piti tehdä manuaalisesti toisin kuin ohje neuvoi. Peli vaikuttaa kyllä hyvältä vaikka grafiikasta ei vielä mitään wow elämystä tullut, mutta falloutin pelimaailma kiehtoo eli aika näyttää imaiseeko kunnolla mukaan ja saan pelattua läpi. Edellinen Fallout 3 tuli flättinä monta vuotta sitten viimeksi pelisarjasta pelattua läpi.

Steamissä olisi Resident Evilitkin alennuksessa jos hommaisi varastoon 2, 3 ja 7 pelit VR:llä pelattavaksi. Onko tuo praydogin versio teistä ollut hyvä vai ei esim. PS5 RE4 verrattuna? En tiedä kykeneekö tuota seiskaa pelaamaan läpi kun jäi psvr1:llä kesken jo alussa.

.

PSVR1 vertailustasi olen itse kyllä eri mieltä eli se ulkoisella kameralla tehty seuranta oli tuskaa, resoluutio matala, toimi vaan pleikalla ja johtoviidakon takia jäi lopulta usein hyllyyn kun ei dedikoitua tilaa sen kytketyksi jättämiseen ollut. Päässä se taisi olla mukavampi ja linssestä ei ole enää kunnon muistikuvaa kun resoluutio kokonaisuudessaan oli omaa makuun liian matala.
Täytyy toki myös muistaa, että se on iäisen vanha. Ja 'lähes täydellinen' on tosiaan ajan kultaama muisto. Olihan se träkkäys perseestä eikä koskaan toiminut kun nyt asiaa muistelen. Eli se ei ole mihinkään muuttunut, vain eri tavalla paska. Mutta linssit( siis oikeat sellaiset) olivat paremmat ja fresnel- ja pannukakkulinssit ovat koon sanelemaa. Kaapeli oli pidempi ja kun ohjaukset siirtyivät kypärään, se kaapeli ei enää haitannut yhtään. Osa pelintekijöistä osasi kompensoida sen surkean kameran aiheuttaman träkkäysongelman kohtuudella mutta kyllä minulla jäi mm Wanderer pelaamatta loppuun odottaen josko pelaisin sen sitten psvr2:lla mutta aika harva peli sai ilmaisen tai edes järkevähintaisen ps5-päivityksen.

Ai niin, yhtenä lisäongelmana psvr2:ssa on ipd-säätö, tai sen vajaa skaala. Ei se iso Quest 3:ssakaan ole mutta menee muutamia millejä pidemmälle mikä vaikuttaa aika paljonkin muun muassa pahoinvointiriskiin ja kolmiulotteiseen havainnointiin. Itsellä ipd on 71- 72, eli sama kuin Quest 3 maksimi.
Quest 2:ssa joutui aina vähän väkivalloin siirtämään linssiä kauemmas toisistaan ja pleikkavrkakkosessa ei edes väkivallalla saa sitä riittävän kauas. Pleikka vr1:ssä tätä ongelmaa ei ollut koska siinä toteutus oli erilainen.

Viimeksi muokattu:
joka ikinen kerta joudun skannaamaan huoneen uudelleen sekä ilmoittamaan, että kyllä, autopelissä istun.
Ohjaimet ovat surkeimmat ohjaimet mitä olen koskaan käyttänyt, PSVR1 mukaanlukien, ja akunkesto heikko.

Ensimmäinen on käyttäjävirhe sillä sun ei tartte aina määrittää sitä istutko vai et.
Skannaa kerran se alue ja istu kun siltä tuntuu.
Mulla on melkein koko yksiö skannattu pelialueeksi ja istun sohvalla 95% ajasta ja jos pelaan seisten niin nousen vaan ylös mene sohvan taakse seisomaan.
Mulla on ollut psvr2 julkkarista asti ja olen tasan kahdesti joutunut skannaamaan alueen. Ekan kerran julkaisussa ja toisen kerran jonkun päivityksen jälkeen.
Olisi myös kiva kuulla, että miten nuo ohjaimet on muka move kapuloita huonommat?

Myöskään sen ei pitäisi olla ongelma, että jos 2d osion aikana katsot vaikka suoraan vasemmalle niin vr moodiin hypätessä peli olettaa, että se onkin nyt se normaali eteenpäin suunta, koska 2d osioissa se kuva on suoraan sun edessä joten sulla ei koskaan ole mitään syytä katsoa muualle kuin suoraan eteenpäin.

Lisäksi Q+:lla saa joka kuukausi 30 %:n alennuksen jostain valitsemastaan pelistä, ja muutenkin tulee alennuksia säännölliseen.

Mites tällaisen saa?
Kävin lauantaina hakemassa quest 3s:n gigantista ja sen mukana tuli kolmen kuukauden horizon+ jäsenyys eikä mulla mitään tuollaista ole näkynyt.
Kelpais tuollainen kyllä ressan (40e) ja batmanin (45e) ostoon kun nuo normi hinnat on jo hitusen liian suolaisia.
Eikä tuolta kauppapaikalta muutenkaan löydä mitenkään kaikkia alennuksia.
Nyt jos menee pelit valikosta laittamaan filttereihin vaikka "sort a-z" ja "on sale" niin se näyttää tietyt pelit ja sitten jos nuo vaihtaa muotoon "sort suggested" ja "on sale" niin siellä on taas pelejä joita äsken ei ollut.
Ihan heittämällä surkein viritelmä mitä olen käyttänyt.

Mites tällaisen saa?
Kävin lauantaina hakemassa quest 3s:n gigantista ja sen mukana tuli kolmen kuukauden horizon+ jäsenyys eikä mulla mitään tuollaista ole näkynyt.
Kelpais tuollainen kyllä ressan (40e) ja batmanin (45e) ostoon kun nuo normi hinnat on jo hitusen liian suolaisia.
Eikä tuolta kauppapaikalta muutenkaan löydä mitenkään kaikkia alennuksia.
Nyt jos menee pelit valikosta laittamaan filttereihin vaikka "sort a-z" ja "on sale" niin se näyttää tietyt pelit ja sitten jos nuo vaihtaa muotoon "sort suggested" ja "on sale" niin siellä on taas pelejä joita äsken ei ollut.
Ihan heittämällä surkein viritelmä mitä olen käyttänyt.
Tuollaisen mun mielestä saa kun on ollut ainakin yksi kuukausi Horizon+ jäsenyyttä ollut alla. Ilmestyy alennuskoodeihin sitten

Statistiikka

Viestiketjuista
281 190
Jäsenet
78 209
Uusin jäsen
juibe123

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom