Windows 11 ei sammu läppärissä

Ongelmana on, että Windows 11 päivityksen jälkeen kone ei ole osannut sammua oikein. Ainoa tapa, jolla koneesta saa kunnolla virrat pois on käyttämällä käynnistävalikon sammuta nappia. Jos kannen laittaa kiinni tai kone menee 5 minuutin idlauksen takia itekseen sammuksiin, niin kone käy todella kuumana ja tuuletin huutaa. Syö sitten akun hetkessä.

Lisäksi kone ei lähde käyntiin, jos painaa vain käynnistä nappia tuon väärin sammumisen jälkeen. Aina pitää tehdä soft resetti(?) painamalla sammuta nappia ja äänenvoimakkuutta hetken, että näppäimistössä käy valo ja sitten lähtee käyntiin.

Ongelmaa ei ollut Windows 10 kanssa, paitsi että tuota soft resettiä piti aina välillä tehdä käynnistykseen. Olen päivittänyt biosin, näytönohjaimen ajurit ja laittanut jonkin netistä löytyneen vinkin vuoksi joitain usb-ajuriasetuksia pois päältä, jolloin tuo käynnistysvalikon sammutus alkoi toimimaan. Koneena Asus UX461U.

Olen koittanut noita virta-asetuksiakin säädellä. Koitin nyt tuolta virranhallinnta-asetuksista palauttaa suunnitelmaoletusarvot eikä silläkään ollut mitään vaikutusta.

Olen myös koittanut noita horrostila, lepotila ja sammuta asetuksia vaihdella tuolta "Määritä virtapainikkeista", mutta sama ongelma joka kerta. Ainoa tapa sammuttaa kone kunnolla on tuo käynnistysvalikon kautta tehtävä sammutus. Muuten kone jää pyörittämään jotain, käy tulikuumana ja tuuletin huutaa vaikka siis olisi näyttö käännettynä näppäimistöä vasten.

Tätä on nyt jatkunut ainakin parisen kuukautta. En ainakaan omasta mielestäni tuota Windows 11 päivitystä tähän koneeseen silloin asentanut vaan tuli automaattisesti. Parin päivän jälkeen koitin palata Windows 10:een, mutta eipä antanut enää palauttaa.

Varmasti on jo kuukkeli-haulla tullut vastaankin, mutta linkin takaa keskustelua ja troubleshoottingia vähän saman tapaisesta tilanteesta.

Statistiikka

Viestiketjuista
282 684
Jäsenet
78 444
Uusin jäsen
JoNurm

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom