Windows vaihtelee jatkuvasti näytön ja TV:n välillä

V84

Vähän taustaa tilanteelle: Minulla on RTX 4070 Superin DP-portissa kiinni 32" 4K-näyttö ja HDMI-portissa n. 5m päässä oleva 65" Sonyn 4K-töllö/infonäyttö. Ongelma on, että TV:n ollessa pois päältä, Windows vaihtelee muutaman sekunnin välein aktiivista näyttöä TV:n ja perusnäytön välillä. Mikäli TV on päällä (edes päävalikossa ilman kuvaa mistään tulon kautta) kaikki toimii moitteettomasti, kuva on vakaa ja signaali 4K HDR 60Hz. Ongelma ilmee vain kun TV on pois päältä. Sekä näyttöä että TV:tä on tarkoitus käyttää jatkossakin sekä yhdessä että erikseen eri skaalauksilla jne. joten pelkkä splitteri tai signaalin kokonaan pätkäisevä kytkinkään eivät oikein ole realistisia vaihtoehtoja pidemmällä tähtäimellä.

Alunperin oletin tämän johtuvan kaapelista, sillä minulla oli TV:ssä kiinni 7m aktiivikaapeli, joka vähitellen kadotti ensin HDR:n ja lopulta läpi tuleva resoluutio alkoi putoamaan aina 640x480 -tasolle asti. Vaihdoin kaapelin ja kaikki pelasi taas aiemmin mainittua aktiivisen näytön vaihtumista lukuun ottamatta. Viikko-pari sitten myös tämä toinen kaapeli pimeni yhtäkkiä kokonaan - oletettavasti juuri tuon jatkuvan räpsymisen vahvistinsirulle aiheuttaman rasituksen takia. Pyörittelin asiaa jonkun aikaa ja kokeilin laadukasta, tällä kertaa passiivista, 5m HDMI-kaapelia, joka jälleen toimi ok, mutta käyttäytyy taas samalla tavalla. Muut laitteet toimivat TV:n HDMI-väylästä normaalisti ja vastaavasti näyttiksen HDMI-väylä käyttäytyy normaalisti, jos kytken töllön paikalle esim. tuon 32" näytön yksistään, eli portit ja näyttis vaikuttavat olevan ok ja kun ongelma ei esiinny lainkaan molempien laitteiden ollessa päällä, on vian löytäminen aika hankalaa.

On kokeiltu Persistent Windows -softaa, näyttiksen virranhallinnan muuttamista suorituskyvylle, koneen kytkemistä samaan pistorasiaan TV:n kanssa, toisen näytön disablointia laitehallinnan kautta jne. jne. mutta sama renkkaaminen jatkuu ja jatkuu. Kokeilin myös laittaa laitteiden väliin HDMI-kytkimen, joka vähensi tarkoituksetonta kuvan vaihtumista huomattavasti, muttei kokonaan, sillä PC tunnistaa välillä, että siinä on jotakin kiinni tuon kytkimen läpikin. Seuraavaksi menee todennäköisesti kokeiluun 5m HDMI-DP -kaapeli, mutta hyviä ideoita otetaan vastaan, jos tämän saisi jotenkin fiksattua ilman lisätarvikkeita - tai edes saisi selville missä tässä on juurisyy.

Minulla oli vastaavaa ongelmaa, ratkaisin asian laittamalla päänäytön DP:n eri porttiin ja TV:n hdmi on Näytön asetukset osiossa laitettu "pois käytöstä", jolloin kun vain TV on käynnissä, on kuva TV:llä. Laajennettuna työpöytänä vaikka TV oli pois päältä, hyppi kursori ja sovellukset sinne.

HDMI pinnin 19 teippaus saattaa auttaa asiaan (hotplug). Saattaa myös aiheuttaa sellaisen ongelman että kuvaa ei saa sitten TV:seen ilman koko koneen reboottausta ":)". ctrl+shift+win+B ehkä herättää sen, mutta ei välttämättä.

Minulla oli vastaavaa ongelmaa, ratkaisin asian laittamalla päänäytön DP:n eri porttiin ja TV:n hdmi on Näytön asetukset osiossa laitettu "pois käytöstä", jolloin kun vain TV on käynnissä, on kuva TV:llä. Laajennettuna työpöytänä vaikka TV oli pois päältä, hyppi kursori ja sovellukset sinne.
Minulla toisen näytön kytkeminen pois käytöstä asetuksista tai edes ajuritasolla laitehallinnasta ei vaikuttanut asiaan.

HDMI pinnin 19 teippaus saattaa auttaa asiaan (hotplug). Saattaa myös aiheuttaa sellaisen ongelman että kuvaa ei saa sitten TV:seen ilman koko koneen reboottausta ":)". ctrl+shift+win+B ehkä herättää sen, mutta ei välttämättä.
No, tämän kokeilemisessa nyt ei varsinaisesti mitään häviäkään, vaikkei nyt ihan optimaalinenkaan ratkaisu ole. Buutin nyt kai kestää tarvittaessa, kunhan tuo aivan helvetin ärsyttävä hyppiminen edestakaisin vain loppuisi.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
304 752
Jäsenet
82 558
Uusin jäsen
TaaviR

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom