XP1000 Power Station

JPN

Liittynyt
19.07.2019
Viestejä
437
Tuli Alista hommattua kyseinen peli, kun sai halavalla 370,- . Laitetta myydään monella nimellä. Tämä oli Clolity XP1000, mutta laatikon kyljessä seisoo XPOWER XP1000. Mistään en löytänyt käyttäjäkokemuksia, joten tämän oli hyppy tuntemattomaan. Siksi piti yrittää testata mahd. monipuolisesti, täyttyykö lupaukset, vaiko palauttaa.

Laitteelle luvataan 1800W siniaalto antoteho ja 1000Wh akkukapasiteettia.

Tässä ensikokemuksia:

-Laitetta voi kuormittaa hieman päälle 1900W kahdella hiustenkuivaajalla.
-1200W käynnissä oleva pölynimuri ja 720W rälläkkän (tyhjäkäyntiteho 420W) käynnistäminen pistää laitteen polvilleen. Imuria pykälän pienemmälle, rälläkkäkin käynnistyi.
-Auton sis.lämppärillä 1157W virtaa sai ulos 58min, eli 1120Wh, luvatun 1000Wh sijaan - joskus näinkin päin :-).
-Tyhjäkäynti jännite 230V, kuormitettuna 227V. Alla olevassa kuvassa akua oli jäljellä 3% kuormana 1600W, siniaallon muotoa ei voine moittia.

-AC lataamiseen on kaksi asentoa 1236W/598W. Verkosta ottaa 100W enemmän molemmilla asetuksilla.

-Laitetta voi käyttää myös UPSina, mutta silloin invertterin teho jakautuu latauksen ja kulutuksen kesken. Jos lataus on käynnissä 1236W teholla ja kytkee 1000W kuorman, niin menee polvilleen. Toisessa järjestyksessä kytkettynä, osaa rajoittaa lataustehoa, ja soitto jatkuu.

-Jäähdytyspuhallin kuuluu, korva-arviolla 50dB luokkaa oleva huminaa.

-DC-lataus on XT60-pistokkeella. Mukana tulee tup.syt. ja MC4 päillä oleva johdot.
-XT60-liittimessä ei ole ohjauskarvaa, vaan laite jotenkin nuuskii mihin on kytketty.
*En saanut lataamaan irrallisesta autonakusta (12.7V), vaikka siihen oli kytketty laturi (14.5V)
*Auton moottorin ollessa sammuksissa kuuluu releen naksutusta ja näytössä hetkellisesti 43W latausteho. Muutaman kerran jälkeen antautuu, eikä lataus käynnisty
*Auto tyhjäkäynnillä lataus käynnistyy välittömästi 98W teholla, eipähän auton akku tyhjene vahingossa.

-Ylikuormitustilanteessa (Er07) softassa olisi hieman viilaamista. Sitä ei voi kuitata, kuin sammuttamalla laite, ja laite ei sammu mikäli on kytkettynä verkkovirtaan - eli tällöin 'IVO'-reset on ainoa mahdollisuus. Akulla toimiessaan sammuu virtakytkimestä.

Harmillisesti kuoren avausruuveja ei ole näkyvissä - lienee liimattujen liukuesteiden alla, mutten viitsi lähteä repimään noita irti, joten sisäinen kauneus jää toteamatta.

Mitä olen muiden laitteiden testejä katsellut, testaajat tuntuvat olevan tyytyväisiä mikä saavat ulos 80-85% ilmoitetusta akkukapasiteetista. Tämä antaa 115,7% !! Kun invertterin hyötysuhde on tuon 85% luokkaa, niin sisäinen akku vaikuttaisi olevan 1400Wh !!!

Tämä on ensimmäinen virta-asemani, joten vertailukohtaa ei ole, mutta vaikuttaa hyvinkin hintansa arvoiselle. 14kg painoisena vieläpä nippa nappa kannettavissa veneeseen ym. Yläkulmissa olevista kahvoista saa hyvän otteen yhdellä kädelläkin kannettaessa.

Ajatuksenani oli kytkeä tämä pysyvästi maasähkötuloon UPSiksi, tyyliin asenna ja unohda. Siihen tämä ei taivu, koska latautumisen aikana ei (vältämättä) saa täyttä tehoa ulos. Ei kuitenkaan ole kriittinen ongelma, kun laittaa verkkovirtajohtoon kytkimen.

Moottorin laturilla lataaminen 100W teholla on varsin verkkaista (luokkaa ~15h), siihen pitää keksiä jotain - pitäisi keksiä kuinka aurinkopaneelisyötömoodin (12-48V/500W) saa toimintaan ilman a-paneeleja???

20250617_094744~2.JPG


Screenshot 2025-06-17 203606.png
 
Viimeksi muokattu:
Volttien perusteellahan tuo latausteho päätellään, eli siihen saisi varmaan boostia DC/DC muuntimella (halvalla Aliexpressistä tietysti :) )
Silloin kaapelinvahvuudet ja sulakkeet tietysti pitää olla asiaankuuluvat, eikä tupakansytytintä kannata käyttää
 
Volttien perusteellahan tuo latausteho päätellään, eli siihen saisi varmaan boostia DC/DC muuntimella (halvalla Aliexpressistä tietysti :) )
Silloin kaapelinvahvuudet ja sulakkeet tietysti pitää olla asiaankuuluvat, eikä tupakansytytintä kannata käyttää
Mulle on jo tulossa 12>48V muunnin. Totta tup.syt.pistokkeissa on monesti 8-10A sulakkeet, joten 12V järjestelmässä 100W on aivan rajoilla. Mukana tulevassa johdossa on F15A sulake.

Sitä vain ihmettelen, miksi laite ei lähde lataamaan irrallisesta autonakusta, vaikka napajännitteen boostaa erillisellä laturilla yli 14V???
 
Virittelin paremman DC-latausärjestelyn:

Laite heräilee havaitessaan 11.3V sis.tulo jännitteen ja kokeilee parin amppeerin virralla, josko enemmän olisi tarjolla. Lataus käynnistyy kun jännitte nousee >13.5V, tällöin virtaa pitää olla tarjolla 7.35A. 24V:lla virtaa maistuu 16.3A edestä ja 27V/17.1A.

Jännitteen laskettua <13,1V (7.36A) lataus katkeaa.

Manuaalin mukaan 12&24V tup.syt.lataus olisi 100W, mutta tämä ei selvästikään pidä paikkaansa 24V käytössä - piti vielä erikseen testata ko. johdolla olisiko siinä jotain piilotettua älyä, ei näyttäisi. Tup.syt.pistookkeessa oleva 15A sulake (ja varmaan autonkin) ei kovin kauaa tuollaisia virtoja katselisi.

Harmillista, ettei laiteessa ole lataustehon säätöä, kuin verkkovirralle :mad:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
280 060
Viestejä
4 816 900
Jäsenet
78 027
Uusin jäsen
heromanni

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom