Xploralta lapsille suunnattu kosketusnäyttöpuhelin ilman sosiaalista mediaa ja internetiä

Juha Kokkonen

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
1770044030773.png

Xplora on esitellyt lasten ensimmäiseksi puhelimeksi suunnatun XploraOne-kosketusnäyttöpuhelimen, jossa ei ole internetiä eikä sosiaalista mediaa. Tarkoitus on tarjota "Vain teknologiaa, joka auttaa lapsia olemaan lapsia hieman pidempään", sanoo Xploran markkinointijohtaja Lise af Ekenstam. XploraOnen avulla lapsi voi soittaa, lähettää viestejä ja jakaa sisältöä turvallisesti.

Laitteessa on Unisoc T127 -järjestelmäpiiri, Unisoc RTOS Touch -käyttöjärjestelmä, 64 Mt RAM-muistia, 128 Mt ROM-muistia, muistikorttipaikka, 3.2” QVGA IPS-näyttö, 2 megapikselin takakamera, VGA-tasoinen etukamera ja 1950 mAh akku.

XploraOne on saatavilla välittömästi 149 euron suositushintaan.

Lähteet:

Kyllä whatsapp pitäisi olla. Ja lapsen seuranta vanhemmille.
Tai en tiedä, mutta olen käsittänyt, että nykyään jo päiväkodissa on whatsapp-ryhmiä, joissa koordinoidaan asioita.
Lisäksi alaikäisten ollessa kyseessä, oma lapsi on hyvä paikantaa, niin tukeeko tuo semmoista ollenkaan? Jossain vaiheessa ei enää saa, koska lapsella on oikeus yksityisyyteen, mutta 8-12 vuotiaita pitäisi saada.

Tai en tiedä, mutta olen käsittänyt, että nykyään jo päiväkodissa on whatsapp-ryhmiä, joissa koordinoidaan asioita.
Lisäksi alaikäisten ollessa kyseessä, oma lapsi on hyvä paikantaa, niin tukeeko tuo semmoista ollenkaan? Jossain vaiheessa ei enää saa, koska lapsella on oikeus yksityisyyteen, mutta 8-12 vuotiaita pitäisi saada.
Miten voi olla kun käyttöehdot estävät asentamasta alle 12 vuotiaille tuota? Päiväkodin henkilökunnalla voikin toki olla mitä vaan ryhmiä, samoin ku vanhemmilla.

Kyllä tuosta ymmärtääkseni seurantaominaisuudet löytyy vanhempaa varten Xploran muiden tuotteiden tapaan. Lapsi itsehän ei tee päiväkodin tai koulun whatsapp-ryhmillä yhtään mitään, kun ne ovat tarkoitettu vanhemmille.

Whatsapp vaatii tilin, jota varten tarvii rekisteröityä Metalle. Tietääkseni ilman tiliä ei voi sovellusta käyttää. Lisäksi Whatsappissa on kaikenlaista ryhmää yms. roskaa, minkä kautta jaetaan kuvia ja videoita niille kavereille, jotka ei saa käyttää tiktokkeja yms. vastaavia. Ei päiväkoti-ikäiset mitään whatsappia tarvitse vaikka päiväkoti jotain tiedotusta sen kautta hoitaisikin (joka muuten sekin on toissijainen tiedotuskanava ja ensisijainen on joku ihan virallinen viritys, vastaava kuin koulumaailmassa Wilma).

Ehdottomasti olen sen kannalla että viestittely hoidettaisiin netin yli eikä perinteisin tekstiviestein. Etenkin Telegrammissa tuntuu säännöllisin väliajoin tulevan oudoilta ihmisiltä lähestymisiä oletettavasti tietojenkalastelutarkoituksissa. Whatsappissa näitä on tullut vähemmän, mutta kuitenkin joitain kertoja. Käytännössähän se tarkoittaa sitä että myös lapselle voisi viestejä lähettää, jos vaan numeron jostain saa kaivettua. Eli senhän se vaatisi että heitetään nämä tekkibehemotit välistä pois ja korvataan jollain puolueettoman julkisen tahon ylläpitämällä viestisovelluksella, joka tehdään käyttäjän ehdoilla, ei markkinatalouden.

Vaikka en ole vielä joutunut lapsilleni puhelimia hankkimaan, niin ajatuksen tasolla olen sitä mieltä että kellopuhelin paikannuksella olisi yliveto, koska se luultavasti pysyisi mukana koko päivän. Olen myös valmis maksamaan muutaman euron kuukaudessa lisää siitä vapaudesta, että en joudu tekemään lapsilleni sähköposteja, meta-tilejä yms. Voivat sitten itse isompina päättää haluavatko tietojaan moisiin palveluihin jakaa.

Eli senhän se vaatisi että heitetään nämä tekkibehemotit välistä pois ja korvataan jollain puolueettoman julkisen tahon ylläpitämällä viestisovelluksella, joka tehdään käyttäjän ehdoilla, ei markkinatalouden.
Asentaa vaan signalin ja se siitä. Toki sillä on sama 12+ minimi-ikä, kuten kaikilla viestinnän mahdollistavilla sovelluksilla.

Whatsapissa ja muissa vastaavissa on tosiaan tuo ikärajoitus. Pitäisi olla erikseen joku lasten whatsappi tai muu viestintäalusta jossa on esimerkiksi estetty ryhmien perustaminen ja ryhmiin jäsenten lisääminen ilman huoltajan vahvistusta sekä kuvien ja äänien lisääminen ryhmiin estetty. Multimedian lisääminen viesteihin onnistuisi ainoastaan huoltajan luvalla asetetuille yhteyshenkilöille.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
299 378
Jäsenet
81 628
Uusin jäsen
Telttasauna

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom