Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Nintendo Switch Lite julkaistu, tulee myyntiin 20.9.2019:
Muutama pointti:
- 5.5" näyttö (6.2" alkuperäisessä)
- painaa 275g (297g alkuperäinen)
- Ei irrotettavia ohjamia
- Ei voi telakoida käytettäväksi televisiossa
- ristiohjain erillisten nappuloiden sijaan
- noin satasen halvempi kuin alkup.
Jos Nintendo tekee juuri niin komean Zeldan sille sun Switchille kuin mahdollista, niin miten se on tarkalleen ottaen sulta mitään pois, että he sitten mahdollistaisivat sen pyörimisen pykälää korkeammalla resolla switch pro-konsolilla?Itsehän olen nurissut siitä, että julkaisemalla alle kolmen vuoden sisään uusia Switch-versioita Nintendo näyttää keskisormea niille, jotka ostivat julkaisumallin ja sille lisätarvikkeita... Näinhän Nintendo EI ole tehnyt kotikonsoli-puolella, ainakaan niin, että uusi versio on ollut tehoiltaan orkkista parempi. Moni mainitsee tässä vaiheessa vaikkapa N64 Expansion Pakin, mutta tämähän oli lisäosa (ei vaatinut saman alustan uudelleen ostamista) ja itse asiassa ainakin omilla tienoilla niin pienen suosion saanut lisäosa, ettei kenelläkään sitä tainnut olla. Minulla sen sijaan ei ole ongelmia sen suhteen, jos julkaistaan halvempi Switch-versio, jossa on ominaisuuksia karsittu esim. niitä varten, jotka eivät niitä tarvitse (monihan ei juurikaan Switch Dockia käytä). Näin ollen pystypeukku Switch Litellen!
Saa nähdä, miten Switch Pro:n kanssa käy. Oma toiveeni olisi se, että jos tässä nyt lähdetään sille PS4 Pro -polulle, niin tehtäisiin edes niin, että Nintendon omat pelit olisivat samalla viivalla kummallakin konsoliversiolla ja vain nämä 3rd party -pelit, joissa reso ja fps on pelin näyttävyyden ja laajuuden takia niin alhaiset, hyötyisivät eniten Pro-version rautaboostista. Näin ollen pelkästään Nintendon omia pelejä pelaavat edelleen säilyttäisivät ultimaattisen pelikokemuksen ja loput voisivat valita, sijoittaako Pro-versioon halutessaan pelata 3rd party -pelejä Nintendon alustalla vai pelatakko ko. pelejä PS4/XBOX/PC-puolella.
Täältä ainakin tulee nousemaan yksi keskisormi Nintendon suuntaan, jos Switch Pro julkaistaan sillä periaatteella, että sen avulla seuraava Zelda on paljon vaikuttavampi pelikokemus.
Jos Nintendo tekee juuri niin komean Zeldan sille sun Switchille kuin mahdollista, niin miten se on tarkalleen ottaen sulta mitään pois, että he sitten mahdollistaisivat sen pyörimisen pykälää korkeammalla resolla switch pro-konsolilla?
Jos resoluutiosta puhutaan, niin tietenkin itse olen tarkoituksella jättänyt telkkarin reson 1080p:hen (natiivireso suurimmalle osalle mediasta oli kyse sitten peleistä tai leffoista), että siinä mielessä se ei olisi minulta pois, jos Pro:n myyntivaltti olisi Breath of the Wild 2:n pelaaminen 4K:na. Tosin uskaltaisin väittää, että aika moni pelaaja katsoo sitä resoa ja jopa Nintendo-peleissä on toisinaan se trendi, että nousee aikamonen kakkamyrsky, jos jonku pelin max. reso on odotettua alempi Switchille. Tietenkin reso ei ole se ainoa asia, miten Switch Pro voisi vaikuttaa vaikkapa Zeldaan... Entä jos peli optimoidaan niin, että Switchillä se pyörii 30fps ja Switch Pro:lla 60fps. Tuolla on jo väliä paitsi visuaalisesti, niin myös pelattavuuden (ajoitukset yms.) kannalta. Myös kuvatehosteet (pinnat, kuinka pitkälle maailmaa näkee eteenpäin) ovat oma lukunsa.
Hmm mitä jos Switch "pro" onkin TV only konsoli. Ei käsikonsolin tuomia pullonkauloja joten vihdoin tegrasta saataisiin kaikki irti.
No en kyllä tuollaita ehkä haluaisi, kyllä TV/käsikonsoli yhdistelmä on se paras juttu tässä. Pelkän kannettava switchin kyllä ymmärrän. Nintendohan on kyselyjä tehnyt ja tulosten mukaan taitaa suurin osa pelaa käsikonsolina.
Itsehän olen nurissut siitä, että julkaisemalla alle kolmen vuoden sisään uusia Switch-versioita Nintendo näyttää keskisormea niille, jotka ostivat julkaisumallin ja sille lisätarvikkeita... Näinhän Nintendo EI ole tehnyt kotikonsoli-puolella, ainakaan niin, että uusi versio on ollut tehoiltaan orkkista parempi. Moni mainitsee tässä vaiheessa vaikkapa N64 Expansion Pakin, mutta tämähän oli lisäosa (ei vaatinut saman alustan uudelleen ostamista) ja itse asiassa ainakin omilla tienoilla niin pienen suosion saanut lisäosa, ettei kenelläkään sitä tainnut olla. Minulla sen sijaan ei ole ongelmia sen suhteen, jos julkaistaan halvempi Switch-versio, jossa on ominaisuuksia karsittu esim. niitä varten, jotka eivät niitä tarvitse (monihan ei juurikaan Switch Dockia käytä). Näin ollen pystypeukku Switch Litellen!
Saa nähdä, miten Switch Pro:n kanssa käy. Oma toiveeni olisi se, että jos tässä nyt lähdetään sille PS4 Pro -polulle, niin tehtäisiin edes niin, että Nintendon omat pelit olisivat samalla viivalla kummallakin konsoliversiolla ja vain nämä 3rd party -pelit, joissa reso ja fps on pelin näyttävyyden ja laajuuden takia niin alhaiset, hyötyisivät eniten Pro-version rautaboostista. Näin ollen pelkästään Nintendon omia pelejä pelaavat edelleen säilyttäisivät ultimaattisen pelikokemuksen ja loput voisivat valita, sijoittaako Pro-versioon halutessaan pelata 3rd party -pelejä Nintendon alustalla vai pelatakko ko. pelejä PS4/XBOX/PC-puolella.
Täältä ainakin tulee nousemaan yksi keskisormi Nintendon suuntaan, jos Switch Pro julkaistaan sillä periaatteella, että sen avulla seuraava Zelda on paljon vaikuttavampi pelikokemus.
Nintendo Switch Lite julkaistu, tulee myyntiin 20.9.2019:
The console for gamers on the go.
Muutama pointti:
- 5.5" näyttö (6.2" alkuperäisessä)
- painaa 275g (297g alkuperäinen)
- Ei irrotettavia ohjamia
- Ei voi telakoida käytettäväksi televisiossa
- ristiohjain erillisten nappuloiden sijaan
- noin satasen halvempi kuin alkup.
Kokovertailua:
Tuo on kyllä miinus omissa kirjoissaNäiden lisäksi muutama seikka, jotka on tässä selvinneet:
- Akkukesto rahtusen vakiomallia parempi. Nintendon ilmoittama kestoarvio Zelda:BOTW:lle perus-Switchillä 3 h, Litellä 4 h
- Ei minkäänlaista rumblea (paitsi hankkimalla ja käyttämällä erillisiä joyconeita/pro-ohjainta)
- Liiketunnistushommat rajoittuneemmat ilman varsinaisia joyconeita. Gyro kuitenkin löytyy.
- Ei automaattista kirkkaudensäätöä.
Tuo on kyllä miinus omissa kirjoissa
Mites noiden tallennuksien/tunnuksien kanssa jos omistaa kaksi switchiä? Ihan vaan sama tunnus kumpaakin ja cloud saven kautta siirtelee tallennuksia?
Entä jos peli optimoidaan niin, että Switchillä se pyörii 30fps ja Switch Pro:lla 60fps. Tuolla on jo väliä paitsi visuaalisesti, niin myös pelattavuuden (ajoitukset yms.) kannalta. Myös kuvatehosteet (pinnat, kuinka pitkälle maailmaa näkee eteenpäin) ovat oma lukunsa.
En edelleenkään ymmärrä, mitä aihetta tässä on valittaa. Jos tuo esittämääsi skenaariota verrataan, niin et sinä siltikään saisi Switchille sitä 60 fps:ää, vaikka Switch Prota ei olisi olemassakaan.
Se, että Switch Prolla voidaan tarjota jotain parempaa kuin Switchillä, ei ole millään tavalla pois Switch-käyttäjiltä.
Tuskin kukaan PS3-omistaja itki (ainakaan surusta), kun Sony julkaisi PS4:n. Sen sijaan itkijöitä kyllä riitti, kun oli ehditty ostaa PS4 ennen PS4 Pro:n julkistusta.
Kokeilin alkuun ilman grippiä pelata handholdina ja oli ihan hirveetä tuskaa. Hommasin Satisfyen Pro gripin ja oon ollut siihen erittäin tyytyväinen, ei väsy kädet pidemmissäkään sessiossa. (Pro Gaming Grip)Eehele, nuita sormien asentoja... Näyttää TAAS sen verran epämukavalta että grippi on pakko-ostos kuten 3DS:ssä.
EDIT: Tämä kuva onkin alkuperäinen Switch ja Lite malli on vielä pienempi!
Ei ne gripit onneksi montaa euroa maksa.
![]()
No sit ei auta ku ostaa se switch pro, tai sitten pelaa sitä heikompaa versiota... voi tsiisus ku se on taas jollai nii vaikeeta.Mielenkiintoinen tapa ajatella. Ymmärrän toki pointtisi mutta yleensähän sen on ajateltu pätevän enemmän konsolien sukupolvivaihdoksia koskien... Tuskin kukaan PS3-omistaja itki (ainakaan surusta), kun Sony julkaisi PS4:n. Sen sijaan itkijöitä kyllä riitti, kun oli ehditty ostaa PS4 ennen PS4 Pro:n julkistusta. Kysehän kuitenkin on siitä, että A) selkeästi paremmalla raudalla varustettu versio tarjoaa näyttävämmän pelikokemuksen (jonka kuluttaja oletti saaneensa tappiinsa hiottuna orkkisversion oston yhteydessä) ja B) saadakseen tämän näyttävämmän pelikokemuksen kuluttajat päätyvät periaatteessa ostamaan saman konsolin kahteen kertaan, mikä on kyllä aikamoisen raaka ja rahanhimoinen veto (toki osa markkinataloutta).
Kysytäänpä näin... Eikö sinua yhtään harmittaisi, jos orkkis-Switchin omistajana edessäsi heiluteltaisiin 60fps:n BotW II:sta ja sitten sanotaankin, että "Joo, on tämä Switch-peli mutta sen kokemuksen saadaksesi joudut ostamaan Switch-alustan uudemman kerran, tällä kertaa Pro-versiona". Vai ajatteletko vain, että no eihän mikään ole koskaan sinulta pois kunhan vain joku laite alla?

No sit ei auta ku ostaa se switch pro, tai sitten pelaa sitä heikompaa versiota... voi tsiisus ku se on taas jollai nii vaikeeta.![]()
Se, että premium-vaihtoehtokin on olemassa, ei vie mitään pois alkuperäisen vehkeen omistajilta.
Paitsi tiedon siitä, että omalla laitteella rullaa kyseisen alustan pelit parhaalla mahdollisella tavalla (toki tiedän PS4 Pro -historiikin alkaen aina siitä, että jotkut pelit pyörivät paremmin normi-PS4:lla ehkä juuri optimoinnin takia).
Niin toinen on tuo Switch Lite, mutta mikä ihme sieltä on tulossa myös kun vielä yrittävät 3DS käsikonsolille jotain tehdä, eiköhän se ole jo aika done?
Myös perusmallissa pitäytyvä käyttäjä hyötyy siitä, koska se tarkoittaa, että firmalla on vähän vähemmän kiire julkaista seuraavaa, korvaavaa konsolisukupolvea ja se oma edullisempi konsolimalli pysyy ajantasaisena pitempään.![]()
Jos Switch Pro:ssa olisikin kyse vain jostain 4K-näyttöjen huomioimisesta muutamine viilauksineen koskien esim. parjattua Dockia ja Joy-Conejen "D-padia" (joka Switch Litessä saakin jo päivityksen), niin se ei harmittaisi.
'Perinteisyys' ei takaa yrityksen menestystä markkinoilla, etenkään kun kyseessä on konsoli- ja videopelivalmistaja. Täytyy ymmärtää, että Nintendo kilpailee jo valmiiksi heikompitehoisella raudalla muita konsolivalmistajia vastaan. Pitäisikö Nintendon jäädä kehityksen kelkasta jälkeen aina se >5v kerrallaan samalla kun kilpailijat porskuttaa edelle, ihan vain perinteiden vuoksi?Kuten sanottu, ymmärrän kyllä pointin. Omat pointtini olivan Nintendon perinteisyys (parempaa rautaa yleensä vasta neljästä kuuteen vuoteen) sekä se, että kaksi eri konsoliversiota voivat syöstä tilanteen siihen, että normi-Switchille ei edes yritetä 60fps:ää, vaan säästetään se Switch Pro:lle (oletan että pelaaja tietää mikä merkitys fps-lukemalla on pelattavuuteen, kyse ei ole vain jostain silmäkarkista). Jos Switch Pro:ssa olisikin kyse vain jostain 4K-näyttöjen huomioimisesta muutamine viilauksineen koskien esim. parjattua Dockia ja Joy-Conejen "D-padia" (joka Switch Litessä saakin jo päivityksen), niin se ei harmittaisi.
En tiedä, onko PC-mentaliteetti siirtynyt konsolipuolellekin, että voi pitää jopa oletuksena, että vaikka ostat monen sadan raudan niin se lähes heti siirtymässä uudempien ja hienompien tieltä pois (jälleen kerran, ajatellen sitä, että parempi rauta vaikuttaa myös pelattavuuteen eikä vain tuo enemmän silmäkarkkia).
Tällaista olen itse hieman katsellut https://www.amazon.de/gp/product/B07HSW8C4F/Onko switcille myynnissä sellaista telakkaa, tai oikeastaan vain johtoa jossa toinen pää menee switciin ja toiseen päähän hdmi ja virta usb-c:llä? Eli matkoille ei tarvitsisi ottaa koko dockia vaan pelkkä tuo adapteripiuha jos haluaa pelata televisioista.
Kysytäänpä näin... Eikö sinua yhtään harmittaisi, jos orkkis-Switchin omistajana edessäsi heiluteltaisiin 60fps:n BotW II:sta ja sitten sanotaankin, että "Joo, on tämä Switch-peli mutta sen kokemuksen saadaksesi joudut ostamaan Switch-alustan uudemman kerran, tällä kertaa Pro-versiona". Vai ajatteletko vain, että no eihän mikään ole koskaan sinulta pois kunhan vain joku laite alla?
Paitsi tiedon siitä, että omalla laitteella rullaa kyseisen alustan pelit parhaalla mahdollisella tavalla (toki tiedän PS4 Pro -historiikin alkaen aina siitä, että jotkut pelit pyörivät paremmin normi-PS4:lla ehkä juuri optimoinnin takia).
Tästä taas alkaa kuulostaa siltä, että taustalla on se perisuomalainen kateus.

Esimerkki (oletetaan että Switch Pro tulee ja että BotW II olisi orkkis-Switchillä 30fps ja Pro:lla 60fps mikä siis jälleen kerran vaikuttaa myös pelaamiseen esim. taistelun ajoituksien suhteen). Orkkis-Switchin omistaja maksaa saman hinnan konsolin "vesittämästä" versiosta siinä missä Pro:n omistaja saa paremman version. Tilanne on toki tuttu PC-puolelta mutta onhan sielläkin laitteistosuositukset, jotka täyttämällä peliä pääsee pelaamaan olennaisimmat kuva-asetukset päällä.
Vai meneekö homma siihen, että Switch-peleihin tulee pienellä präntillä "Minimivaatimukset: Switch, Suositeltu laitteisto: Switch Pro"?
Tällaista olen itse hieman katsellut https://www.amazon.de/gp/product/B07HSW8C4F/
Tosin sekalaista raporttia kolmannen osapuolten dockin korvikkeista, että saattavat syöttää virtaa "väärällä tavalla", sillä Switchin USB-C ei ole ilmeisesti PD standardin mukainen.
Tulihan se sieltä.Olin jo aiemmin kirjoittamassa, että missä viipyy se peruskommentti suomalaisesta kateudesta
Edelleenkään se ei vaikuta pelaamiseesi vanhalla Switchillä yhtään mitenkään.Esimerkki (oletetaan että Switch Pro tulee ja että BotW II olisi orkkis-Switchillä 30fps ja Pro:lla 60fps mikä siis jälleen kerran vaikuttaa myös pelaamiseen esim. taistelun ajoituksien suhteen). Orkkis-Switchin omistaja maksaa saman hinnan konsolin "vesittämästä" versiosta siinä missä Pro:n omistaja saa paremman version.
Ihan kuin pelikokemustasi huonontaisi pelkkä tieto siitä, että jollain muulla on paremmin.
Wii U:n BotW:sta maksoin ihan saman kuin Switch-versiokin, eikä siinä mitään ihmeellistä ole.
En kai ole väittänyt, että se huonontaisi pelikokemusta (pahoittelen jos olet koko ajan näin asian ymmärtänyt). Kysymys on siitä, että olen maksanut täyden hinnan Nintendo Switch-konsolista mutta mahdollisen Pro-version myötä en tule saamaan ko. alustalta ultimaattista kokemusta peleistä. Toisin sanoen, olen ikään kuin ostanut konsolin, joka (olettaen, ettei Switchin seuraajaa julkaista vielä useampaan vuoteen) toistaa alustansa pelit optimoidusti alle puolet eliniästään uusimpana konsolisukupolven mallina. Ymmärrätkö eron? En parjaa huonontunutta pelikokemustani, vaan sitä, että nyt ikään kuin en saakkaan Nintendo Switch -nimisestä alustasta kaikkea irti (mikäli Pro-versio julkaistaan).
Tuohon boldattuun kommentoin vielä kerran: Sinä saat täysin saman kokemuksen siitä Switch-versiostasi täysin riippumatta siitä, tuleeko sitä pro-versiota vai ei.
No tämähän taas sitten ei todennäköisesti pidä ollenkaan paikkaansa. Kun Pro-versio julkaistaan, vaikuttaa se pelitalojen toimintaan ja siihen miten pelejä suunnitellaan ja optimoidaan eri alustoille. Suurella todennäköisyydellä Pro-mallin olemassaolo vaikuttaa myös niihin peleihin mitä voi pelata normiversiollakin.
Suurella todennäköisyydellä Pro-mallin olemassaolo vaikuttaa myös niihin peleihin mitä voi pelata normiversiollakin.
Juuri näin. Mikä pointti sillä mahdollisella Pro-mallilla sitten olisi, jos sen vaikutus olisi sellainen, että kokemus on täsmälleen sama orkkis-Switchillä... Miksi tehdä tuon luokan lanseeraus, jos lopputulos on pelaajalle sama?
Ehkä Pro-mallin myötä porttauksista tulee laadukkaampia, mutta jos näin käy, niin näistähän ei pääse normi-Switchillä nauttimaan samalla tavalla, sanoi tpu mitä tahansa. Jos pääsisi, niin miksei nuo porttaukset sitten nyt ole laadukkaampia?
Eiköhän pelitalon intresseissä ole saada myytyä peli myös originaali Switchin omistaville pelaajille. Miksi ihmeessä rajaisivat tarkoituksella ison osan potentiaalisista asiakkaista pois?
Miten voi olla mahdollista, ettet ole vieläkään asiaa ymmärtänyt. Ylläoleva viestisi sen osoittaa.
Ei tietenkään sen kokemuksen pidä olla sama originaalilla ja pro-versiolla. Sehän on koko pro-version pointti. Mutta sinä ja ilmeisesti joku muukin kuvittelette, että jos pro-versiota ei olisi, niin originaaliversiolla saataisiin parempaa suorituskykyä.
Kokeillaanpa vielä yksinkertaisemmalla rautalankaesimerkillä. Jos sinulla on autossa 200 hevosvoimaa, niin heikkeneekö autosi tehot, jos naapuri ostaa auton, jossa onkin 300 hevosvoimaa?
Jos pitäisi miettiä sitä, missä kommunikaatio-ongelmamme ydin on, niin ehkä sitten siinä, että sinä ajattelet asiaa yksittäisten konsoliversioiden kautta (orkkis-Switch on edelleen orkkis-Switch) ja minä taas koko Nintendo Switch -nimisen alustan kautta (ostin konsolin jonka oletin olevan koko elinikänsä sellainen, jolla pääsee nauttimaan ko. alustan peleistä parhaalla mahdollisella tavalla, mutta joka Pro-mallin myötä päätyykin olemaan yli puolet eliniästään se tehottomampi konsoliversio ko. alustalla).
Vaikea nähdä tuossa minkäänlaista vääryyttä mistään näkökulmasta.
Ei heikkene. Jos sinä ostat vuoden 2019 Volvo X:n (v1.0) jossa on 200 heppaa ja hetken päästä julkaistaan "päivitetty" versio vuoden 2019 Volvo X:stä (v1.1) jossa on 300 heppaa, niin koetko että olet heppojakin arvostavana saanut rahoillesi vastinetta? Entäpä jos huomaat myös, että koska v1.1 on se uudempi versio, niin auton lisävarusteissa yms. v1.1:n omistamisella on selkeä etu, vaikka lisävarusteessa lukee "tarkoitettu vuoden 2019 Volvo X:lle"? Ajatteletko vaan, että "no, eipä tuo edelleenkään minun ajokokemustani heikennä"?
Et ole tainnut autoja ostaa uutena, kun tällaista edes kysyt.
En kieltämättä ja tiedostin ottavani riskin autovertauksella ollen ummikko niissä asioissa.Mutta mutta... Mitäs olet mieltä sitten heistä, jotka esim. ostivat PS4 Pro:n vaikka PS4 oli alla? Olivatko he tyhmiä, kun eivät tajunneet, ettei PS4 Pro heidän pelaamistaan PS4:lla huononna? Käsitin kuitenkin, että hirveästi ihmettelet sitä, jos joku kokee tarvetta Pro-versioon ajatellen, että normiversio ei enää riitä, vaikka kyse on saman alustan peleistä.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.