Yleistä keskustelua autoista

Toyota on kyllä hyvin kunnostautunut näissä sisarmalleista, Corolla/Swace-parin lisäksi useampi tulee heti mieleen.

Mazda 2 Hybrid = Yaris Hybrid
Subaru Solterra = bZ4X
Subaru Trailseeker = bZ4X Touring
Suzuki eVitara = Urban Cruiser
Subaru BRZ = GT86/GR86

Tietysti jo pitkään myyty eri alueilla samaa autoa eri valmistajan/mallin nimillä, mutta nämä nyt ihan EU:n sisällä myynnissä toistensa "kopiona".

Autoteollisuudessa on no jos ei ihan, niin melkein satavuotinen perinne että jotain automallia markkinoidaan eri brändeille, eri yhtiöiden kautta. Jälkimmäisessä sidosta voi olla ihan kokonaan samaa konsernia, osa omistusta, tai ihan kilpailijan. Eikä autoteollisuus mitenkään ainoa ole siinä touhussa.

Subaru Toyotalla ollut syvempiäkin taloudellisia linkkejä. Aiempaa Mitsu keskusteluun, niin ei Renu ainoa kenenkän kanssa samalta tehtaalta tullut Mitsua ja muun merkkistä.

Ja tähän Renu Mitsu kimppaa taisi alunperin kuulua myös Nissan, jälkimmäisen osalta kai ollut jotain uutista, kun Nissan vähän kaipaisi omistajakseen tukevaa lompakkoa. Onko tuota liittoa purettu ?

Auton kehittäminen valmistukseen asti on kallista, niin onhan tuo ihan järkevää muodostaa yhteenliittymiä, vaikka ei ihan fuusioita tehtäisi.
 
Jep, myytiinhän Toyota Hiluxia aikanaan myös Volkswagen Tarona. Volkswagen valmisti itse takavetoista mallia Saksassa. Nelivetoiset mallit taas tehtiinToyotan tehtaalla Japanissa.
 
Autoteollisuudessa on no jos ei ihan, niin melkein satavuotinen perinne että jotain automallia markkinoidaan eri brändeille, eri yhtiöiden kautta. Jälkimmäisessä sidosta voi olla ihan kokonaan samaa konsernia, osa omistusta, tai ihan kilpailijan. Eikä autoteollisuus mitenkään ainoa ole siinä touhussa.

Subaru Toyotalla ollut syvempiäkin taloudellisia linkkejä. Aiempaa Mitsu keskusteluun, niin ei Renu ainoa kenenkän kanssa samalta tehtaalta tullut Mitsua ja muun merkkistä.

Ja tähän Renu Mitsu kimppaa taisi alunperin kuulua myös Nissan, jälkimmäisen osalta kai ollut jotain uutista, kun Nissan vähän kaipaisi omistajakseen tukevaa lompakkoa. Onko tuota liittoa purettu ?

Auton kehittäminen valmistukseen asti on kallista, niin onhan tuo ihan järkevää muodostaa yhteenliittymiä, vaikka ei ihan fuusioita tehtäisi.

Mitä yhteistyötä renaultilla ja mitsulla on ollut? Edit puhetta coltista js cliosta edellisellä sivulla, enpä ole moiseen ennen törmännyt.
 
Viimeksi muokattu:
Onko mitään kanavaa/tahoa mistä näkisi vanhoja autohinnastoja? Esim. kun haluan nähdä mitä joku käytetty auto olisi uutena maksanut listahinnalla?
 
Onko mitään kanavaa/tahoa mistä näkisi vanhoja autohinnastoja? Esim. kun haluan nähdä mitä joku käytetty auto olisi uutena maksanut listahinnalla?
Sellainen kirjasarja on (tai on ainakin ollut) kuin "Suomen henkilöautot 1999" jossa siis numero muuttuu vuoden mukaan. Siinä on mm kyseisenä vuonna myydyt autot, hinta ja tärkeimmät speksit. Divareista, torista jnä. Vm 08-09 asti ainakin löytyy.
 
Onko mitään kanavaa/tahoa mistä näkisi vanhoja autohinnastoja? Esim. kun haluan nähdä mitä joku käytetty auto olisi uutena maksanut listahinnalla?
Netwheelsin GTX -palvelu. Siellä on hinnastotiedot autoille ensirekisteröintivuodelta, osaan varusteineen.
 
Onko mitään kanavaa/tahoa mistä näkisi vanhoja autohinnastoja? Esim. kun haluan nähdä mitä joku käytetty auto olisi uutena maksanut listahinnalla?
Kuinka vanhoista puhut? TM lopetti autohinnastojen julkaisemisen kokonaan numeroon 06/2014. Viimeiset kolme vuotta meni niin, että niitä ei ollut joka numerossa.

Screenshot_2025-06-21-08-20-04-17_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
Kuinka vanhoista puhut? TM lopetti autohinnastojen julkaisemisen kokonaan numeroon 06/2014. Viimeiset kolme vuotta meni niin, että niitä ei ollut joka numerossa.

Screenshot_2025-06-21-08-20-04-17_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
Kyllä sellaista tietoa monta kertaa olis kaivannut mutta viimeksi ihmettelin 11 vuotta vanhan Dacia Duster diesel 4wd hintaa. Toki vain 98K ajettu mutta pyynti pikkasen vajaa 12 kiloeuroa. Kuulostaa paljolta.
 
Kyllä sellaista tietoa monta kertaa olis kaivannut mutta viimeksi ihmettelin 11 vuotta vanhan Dacia Duster diesel 4wd hintaa. Toki vain 98K ajettu mutta pyynti pikkasen vajaa 12 kiloeuroa. Kuulostaa paljolta.
TM 02/2013 mukaan Duster dCi Laureate 4WD maksoi 1.1.2013 22 473 €.

Vajaa 12k on vielä noin puolet uuden hinnasta. Toisaalta se lienee silti halvimmasta päästä alle 100k ajettuja korkean maavaran dieselnelivetoja.

Screenshot_2025-06-22-00-24-55-87_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 

Joitakin ilmeisesti uuden tyyppinen Y-kirjain rekisterikilvissä ärsyttää, mutta ainakin täällä Jyväskylässä tuosta on tullut erityisesti BMW-kuljettajien jonkinlainen tuunauksen kohde. Nimittäin olen nyt nähnyt lyhyessä ajassa useita BMW-merkkisiä autoja, joissa on ollut tuo uudentyyppinen Y-kilpi ja kyse ei ole ollut pelkästään uusista autoista, vaan näitä on näkynyt myös vanhemmissa, jopa E36 korisissa bemareissa. Joku trendi ilmeisesti siellä. Vaikea sanoa, onko autojen kilvissä ollut ennestään jo Y-kirjain, jolloin sen uusiminen on suht simppeli homma, vai onko joku hommannut uuden rekisteritunnuksen autolleen vain siksi, että saisi tuon Y-kirjaimen autoonsa. :D
 
Moikka ekspertit. En tiedä autoista hirveästi ja kyseessä on oma ensimmäinen kiesi joten auttakaapa tyhmää.

Käytin eilen sähköautoani 2v huollossa paikallisessa merkkihuollossa. 16000~ mittarissa.
Ajoin autoni merkkihuollon pihaan jolloin kaikki toimi 100% virheettömästi.
Kun hain autoni huollosta sain kuulla että "asentaja huomasi että ilmastointi ei toimi".
Koko kesän pirssissä toiminut virheettömästi ilmastointi. Myös silloin kun parkkeerasin aiemmin päivällä auton siihen liikkeen eteen.

No tässähän ei sinäänsä mitään hätää ole kun tuo jobi menee takuun piikkiin mutta en voi olla ajattelematta että tässä haisee joku. Pitiköhän siihen joku ilmastoinnin moottori vaihtaa vai mikä nyt olikaan (lapuissa lukee vaan että puhallin ei toimi). Kysyin myös että no onko sillä uudella vaihdetulla osalla takuuta niin kuulemma ei ole.

Teenkö tästä kärpäsestä härkäsen vai onko tässä nyt joku keissi josta pitäisi nostaa haloota?
 
Moikka ekspertit. En tiedä autoista hirveästi ja kyseessä on oma ensimmäinen kiesi joten auttakaapa tyhmää.

Käytin eilen sähköautoani 2v huollossa paikallisessa merkkihuollossa. 16000~ mittarissa.
Ajoin autoni merkkihuollon pihaan jolloin kaikki toimi 100% virheettömästi.
Kun hain autoni huollosta sain kuulla että "asentaja huomasi että ilmastointi ei toimi".
Koko kesän pirssissä toiminut virheettömästi ilmastointi. Myös silloin kun parkkeerasin aiemmin päivällä auton siihen liikkeen eteen.

No tässähän ei sinäänsä mitään hätää ole kun tuo jobi menee takuun piikkiin mutta en voi olla ajattelematta että tässä haisee joku. Pitiköhän siihen joku ilmastoinnin moottori vaihtaa vai mikä nyt olikaan (lapuissa lukee vaan että puhallin ei toimi). Kysyin myös että no onko sillä uudella vaihdetulla osalla takuuta niin kuulemma ei ole.

Teenkö tästä kärpäsestä härkäsen vai onko tässä nyt joku keissi josta pitäisi nostaa haloota?

Jos takuuaikana takuuseen vaihdetaan komponentti, niin se on edelleen auton takuun piirissä, kunnes päättyy.

Jos taas omalla rahalla ostat, niin se on esim. 2v takuu osalle vw-konsernilla (myös vaihtotyölle).
 
Jos takuuaikana takuuseen vaihdetaan komponentti, niin se on edelleen auton takuun piirissä, kunnes päättyy.

Jos taas omalla rahalla ostat, niin se on esim. 2v takuu osalle vw-konsernilla (myös vaihtotyölle).
Okei elikkä koska autossani on takuu loppumassa n. 1kk aikana niin jos tuo osa joka nyt siihen asennetaan lässähtää vaikka 2kk päästä niin olen shit out of luck? Eikö osalla ole mitään valmistajan takuuta tai vastaavaa?

Tuttu totesi että: ottivat sinulta toimivan osan ja vaihtavat tilalle jonkun pilipali-palikan sinne että saat kohta taas olla korjaamassa ilmastointia. Liekkö foliohattuilua.. :)
 
Viimeksi muokattu:
Okei elikkä koska autossani on takuu loppumassa n. 1kk aikana niin jos tuo osa joka nyt siihen asennetaan lässähtää vaikka 2kk päästä niin olen shit out of luck? Eikö osalla ole mitään valmistajan takuuta tai vastaavaa?

Tuttu totesi että: ottivat sinulta toimivan osan ja vaihtavat tilalle jonkun pilipali-palikan sinne että saat kohta taas olla korjaamassa ilmastointia. Liekkö foliohattuilua.. :)
Merkkihuolto lähtökohtaisesti käyttää vain alkuperäisosia ja kun kyseessä lienee kuitenkin suhteellisen tuore auto, niin ei senkään puolesta pitäisi olla mitään syytä olla käyttämättä alkuperäisosia (saatavuus varmasti kunnossa).
 
Okei elikkä koska autossani on takuu loppumassa n. 1kk aikana niin jos tuo osa joka nyt siihen asennetaan lässähtää vaikka 2kk päästä niin olen shit out of luck? Eikö osalla ole mitään valmistajan takuuta tai vastaavaa?

Tuttu totesi että: ottivat sinulta toimivan osan ja vaihtavat tilalle jonkun pilipali-palikan sinne että saat kohta taas olla korjaamassa ilmastointia. Liekkö foliohattuilua.. :)
Olisin itse erittäin tyytyväinen, että sinne vaihdettiin osa 1kk ennen ku takuu loppuu. Noi ilmastoinnin osat saattaa olla yllättävän törkeän hintaisia niin mitäs tuossa ongelmana?
Ihan normisettiä, että kun takuunalaista huollattaa niin sinne vaikka jonku kampanjan tai muun syyn takia vaihdetaan osia mitkä ainakin vielä sillä hetkellä tuntuvat toimivan ihan hyvin.
 
Olisin itse erittäin tyytyväinen, että sinne vaihdettiin osa 1kk ennen ku takuu loppuu. Noi ilmastoinnin osat saattaa olla yllättävän törkeän hintaisia niin mitäs tuossa ongelmana?
Ihan normisettiä, että kun takuunalaista huollattaa niin sinne vaikka jonku kampanjan tai muun syyn takia vaihdetaan osia mitkä ainakin vielä sillä hetkellä tuntuvat toimivan ihan hyvin.
Olet oikeassa ja tyytyväinen tässä olenkin kun vielä takuun aikana lässähti, mutta jotenkin kummastuttaa että 100% toimiva ilmastointi muka lopetti 100% toiminnan kun auto oli huollossa. Siis ilmaa ei tule enää yhtään ulos. Melkoinen sattuma.. Vaan tapahtuuhan näitä.. ?:smoke:
 
Olet oikeassa ja tyytyväinen tässä olenkin kun vielä takuun aikana lässähti, mutta jotenkin kummastuttaa että 100% toimiva ilmastointi muka lopetti 100% toiminnan kun auto oli huollossa. Siis ilmaa ei tule enää yhtään ulos. Melkoinen sattuma.. Vaan tapahtuuhan näitä.. ?:smoke:
Se on ihan mahdollista että tapahtui juuri tuolloin, sekin on ihan mahdollista että huollon asian mukaiset toimenpiteet "paljasti" vian, jos siihen kuulu jotain raitisilmasuodattinen vaihtoa niin tuntematta tuon laitteen toteutusta niin se huolellinen huoltotyö voinut sen viallisen mutta vielä pyörineen puhaltimen pysäyttää.
 
Klassisesti korjaamolla asiakkaat aina sanovat että "hyvin se vielä eilen/viime viikolla/viimeksi toimi". Koneet ja laitteet toimii yleensä just ja tasan siihen hetkeen asti, jossa ne hajoaa.
 
Klassisesti korjaamolla asiakkaat aina sanovat että "hyvin se vielä eilen/viime viikolla/viimeksi toimi". Koneet ja laitteet toimii yleensä just ja tasan siihen hetkeen asti, jossa ne hajoaa.
Just näin.

Itse huollan ja korjaan sähkömekaanisia labralaitteita niin vaikka niitä kuinka korjauksen jälkeen testaa omalla työpisteellä ja toteaa sen ehjäksi niin toisinaan vaan käy niin, että kun sen laitteen palauttaa tuotantokäyttöön niin 5-10min ja se on taas rikki.
 
Just näin.

Itse huollan ja korjaan sähkömekaanisia labralaitteita niin vaikka niitä kuinka korjauksen jälkeen testaa omalla työpisteellä ja toteaa sen ehjäksi niin toisinaan vaan käy niin, että kun sen laitteen palauttaa tuotantokäyttöön niin 5-10min ja se on taas rikki.
Mikäs se boomereiden viljelemä prosentti oli, 70% vioista johtuu huollosta.
 
En löytänyt parempaakaan ketjua, joten kysytään täällä:

Asteikolla 1-10, kuinka perseestä tällaiset yleismallin kattotelineet on?

Autona Volvo XC40 täyssähkö. Noita halpiksia katselen lähinnä siksi, että luultavasti aika vähän käyttöä tulisi. Ensihätään pitäisi saada yksi hankalan muotoinen mutta kevyt kampe siirrettyä 300 km, noin muuten sitten lähinnä äärikevyen kumikanootin ajoittaista roudailua. Ehkä kerran kesässä suksiboksi katolle jos tulee jotain roadtrippejä.

Tuohon käyttöön ei viitsisi kovin montaa satasta upottaa, varsinkin jos rahalle ei kuitenkaan mitään kovin ihmeellistä vastinetta ole luvassa.
 
En löytänyt parempaakaan ketjua, joten kysytään täällä:

Asteikolla 1-10, kuinka perseestä tällaiset yleismallin kattotelineet on?

Autona Volvo XC40 täyssähkö. Noita halpiksia katselen lähinnä siksi, että luultavasti aika vähän käyttöä tulisi. Ensihätään pitäisi saada yksi hankalan muotoinen mutta kevyt kampe siirrettyä 300 km, noin muuten sitten lähinnä äärikevyen kumikanootin ajoittaista roudailua. Ehkä kerran kesässä suksiboksi katolle jos tulee jotain roadtrippejä.

Tuohon käyttöön ei viitsisi kovin montaa satasta upottaa, varsinkin jos rahalle ei kuitenkaan mitään kovin ihmeellistä vastinetta ole luvassa.
Suunnilleen 1-10.
Riippuu ihan puhtaasti siitä, kuinka nuo sattuvat kiinnitykseltään sopimaan juuri sinun autosi kattoon. Täytyy päästä sovittamaan tai olla palautettavissa. Jos kiinnitys sopii, kuskaa noilla yleensä ihan ongelmitta autonvalmistajan salliman maksimikuorman. Asentaminen voi ottaa minuutin pidempään kuin monta kertaa kalliimmilla seteillä, mutta eipä noita ihan joka viikko tarvitse asennella.
 
Ainakin jotkut halvemmat noname telineet huutaa ja vinkuu niin maan perkeleesti lujempaa ajaessa, on aika rasittavan kuuloista pidemmällä matkalla. Äänimaailma on ihan kuin olisi huono prätkäkypärä päässä.
 
Päivän Trump: Trump uskoo, että Ford F-150:stä tulee Japanissa hitti.
Taas on herra omassa pilvilinnamaailmassaan.

Japanissa rekisteröitiin viime vuonna 3,7 miljoonaa autoa, joista 570 oli Chevroleteja, 420 Cadillaceja ja vähän yli sata Dodgeja. Fordeja siellä ei ole myyty enää vuosikymmeneen. Trumpin näkemys asiasta on aivan toisenlainen, kuten hänen CNBC:lle antamansa haastattelu todistaa: ”He ottavat meidän autojamme. He ottavat meidän kauniin Ford F-150 -avolavamme, jolla menee hyvin. Olen varma, että se menestyy myös siellä.”

Fortune-lehti huomauttaa, että ilman peilejäkin kaksi metriä leveä F-150 olisi silmäänpistävä näky Japanin kaduilla, joista monet ovat kaksikaistaisina neljä metriä leveitä. Lehden mukaan noin puolet Japanissa käytössä olevista autoista on leveydeltään alle 1,5-metrisiä.

 
Olen katsellut käytetyn Suzuki Swift sport 1.6 ostoa joka tuotu japanista, onko tommosiin tuontiautoihin vaikea löytää varaosia sitten kun jotain siihen täytyy joskus korjata?
Löytyykö esim ihan suoraan jostain huoltoliikkeistä ettei tarvitse itse räveltää ja jos ei niin onko ne helppo itse löytää jostain?
 
Olen katsellut käytetyn Suzuki Swift sport 1.6 ostoa joka tuotu japanista, onko tommosiin tuontiautoihin vaikea löytää varaosia sitten kun jotain siihen täytyy joskus korjata?
Löytyykö esim ihan suoraan jostain huoltoliikkeistä ettei tarvitse itse räveltää ja jos ei niin onko ne helppo itse löytää jostain?
Tuskin paljoa löytyy hyllystä jos tuolla koneella ei ole mitään autoa täällä myyty. Toki jotkut suodattimet tms perusosat saattaa käydä pienemmästä koneesta tähän tai jostain muusta autosta jos ollut yhteissuunnittelua tms. Intterswebistä tilaamalla saa varmaan kaikkea tarpeellista.
 
Olen katsellut käytetyn Suzuki Swift sport 1.6 ostoa joka tuotu japanista, onko tommosiin tuontiautoihin vaikea löytää varaosia sitten kun jotain siihen täytyy joskus korjata?
Löytyykö esim ihan suoraan jostain huoltoliikkeistä ettei tarvitse itse räveltää ja jos ei niin onko ne helppo itse löytää jostain?
Ihan samat osat käy pääpiirteittäin. Itse kyllä en oikein välttämättä osaisi ostaa JDM Swift Sportia kun hinnat tuntuu niillä olevan yhtä kovat kuin EU-versioilla. Ainoa syy ostaa JDM Swifti olisi että se on puolet halvempi, mutta se ei tunnu ainakaan tämän mallin kohdalla pitävän paikkaansa, kun vitosen pintaan on ollut LHD versioitakin myynnissä.

Ruosteettomia toki varmaan japsituonnit on.
 
onko tuohon ruosteettomuuteen jokin syy?
No varmaan sieltä nyt ruosteisekin löytää jos oikein etsimällä sellaisen etsii, mutta pääsääntöisestihän noiden koko tuonnin idea on juuri se ruosteettomuus. Itselläkin on useampi japsituonti ollut ja onhan niitä mukavampi ruuvata, kun ei tarvitse niitä jumiin ruostuneita pultteja lämmitellä ja hioa ruosteita pois selkä vääränä.
 
Ja ruosteettomuuteen siis pää syy on ilmasto jos ei mennä pohjoiseen tai vuorille. Ei ole suolassa uitettuja.
 
Valtameri-ilmaston suola? Esim. Briteissä käsittääkseni on aika rapeana autot, vaikka ei kai siellä hirveästi suolata.
Suola on toki valtameressä, mutta keski-etelä-osista tuodessa ei pitäisi rapeaa löytyä. Parissa omassakin ihan priima pohjat. Ainoa mikä taas kuluu on maalipinta joka palaa auringossa. Eroina britteihin mm kuumuus. Japsituonneissa on parin auton kokemuksella helvetin ylitehokkaat ilmastoinnit suomeen.
 
Joo, mietin siis että onko siellä jotenkin natsimeininki ruosteen suhteen ja autot ovat suojattu, mutta siis tilanne on sama kuin jostain espanjasta tms raahatussa autossa.. Paitsi niissä joissa ei ole?
 
Joo, mietin siis että onko siellä jotenkin natsimeininki ruosteen suhteen ja autot ovat suojattu, mutta siis tilanne on sama kuin jostain espanjasta tms raahatussa autossa.. Paitsi niissä joissa ei ole?
Pohjoisessa suolataan todella paljon, etenkin vuorilla. Joten sieltä voi tulla hyvinkin mätää. Mutta ymmärtääkseni japanin katsastus on myös varsin tiukka.
 
Pohjoisessa suolataan todella paljon, etenkin vuorilla. Joten sieltä voi tulla hyvinkin mätää. Mutta ymmärtääkseni japanin katsastus on myös varsin tiukka.
Joo, kun sen verran nyt maantietoa tunnen että kyllä japanissakin lunta tulee, joten nuo ruosteettomat autot ovat vaan hyvin pidettyjä, tai sellaiselta alueelta jossa ruostuminen ei ole ongelma... Ihan kuten siis aivan missä päin maapalloa tahansa.

Eihän suomalaisetkaan ferrarit tms erikoisemmat autot mätiä ole.
 
Varmaan osansa tekee raivokkaan tarkka ja tiukasti säännelty huutokauppojen luokittelujärjestelmä.
Luokittelu menee suunnilleen näin:

  • S / 6: Uudenveroinen auto, yleensä alle vuoden vanha ja pikkukilsoilla.
  • 5: Erinomaisessa kunnossa oleva käytetty auto. Voi olla pieniä naarmuja tai kolhuja jne.
  • 4.5: Erittäin hyväkuntoinen auto, mutta ns kilometrivammainen eli ei välttämättä ruuvattu, mutta enemmän ajettu.
  • 4: Hyväkuntoinen auto, jolla on tavanomainen ajomäärä. Voi olla havaittavissa pieniä naarmuja ja kulumia.
  • 3.5: Keskimääräisessä kunnossa oleva auto. Saattaa vaatia joitain korjaustöitä tai olla ajomäärältään korkea ts. tekniikka jo kulunutta.
  • 3: Auto, jossa on havaittavia vaurioita, kuten naarmuja, kolhuja, ruostetta ja kulumaa. Sisusta voi olla kulunut.
  • 2: Huonokuntoinen auto, jossa on paljon ruostetta, korroosiota tai mekaanisia vikoja. Esim purkuun, varaosiksi tmv.
  • 1: Auto, joka on esimerkiksi kärsinyt tulvavahingosta, tai jossa on merkittäviä teknisiä ongelmia.

Ja ovat aurinkoakin tarkempia tämän luokituksen suhteen. Sitten on vielä sisustalle erikseen A-E Gradet suunnilleen samalla logiikalla.

Kaiken saa ja pitääkin kyseenalaistaa, mutta kyllähän se on ihan yleisesti tiedossa oleva fakta, että koriltaan nuo on pääsääntöisesti ihan järkyttävän hyvässä kunnossa esim ruosteen osalta.

Kun taas brittituonnit kiertäisin todella kaukaa. Muistan esim yhden GS/Ariston jossa takapuskurin irrotuksen jälkeen näkynyt käytännössä siellä alla tervettä peltiä lainkaan.
 
Juttelin kaverin kanssa joka näitä japsiautoja on tuonut enemmänkin ja kuva ei ollut yhtä ruusuinen.

Gradet ei aina pidä paikkansa ja paikallisissa autoissa on usein (outojakin) virityksiä joiden toimintaa saa sitten ihmetellä. Joku japania puhuva laite kojelaudassa on yleinen, en tiedä mikä sen tarkoitus on. Usein puuttuu toinen avain ym. pientä, lisäksi ollut piileviä konevikoja mikä ei näy gradessa. Kuljetuksen aikana autoista lähtee laivalla mankkaa ja muuta mitä saadaan irti. Ja ominaisuudet kuten että radio ei toimi kaikilla asemilla ja kaukosäädössäkin mahdollisesti eri taajuudet joten korjaus voi olla täällä haastavaa. Katsastusmurheet. Ja isoissa kaupungeissa olleet autot naarmuisia ja kolhuisia (ahtaat parkkitilat).

En sitten tiedä kertooko se jo jotain autosta että se huutokaupataan..

Halpojahan ne on ei niitä muuten tuotaisi. Itselläkin on sieltä tuotu harrasteauto ja olen kuolannut paikallisia Subaruja huutokaupoista vuosikymmeniä. Sieltä löytyy hienoja malleja joita ei tuoda Eurooppaan. Varmaan eksoottisuus monelle se juttu.
 
Juttelin kaverin kanssa joka näitä japsiautoja on tuonut enemmänkin ja kuva ei ollut yhtä ruusuinen.

Gradet ei aina pidä paikkansa ja paikallisissa autoissa on usein (outojakin) virityksiä joiden toimintaa saa sitten ihmetellä. Joku japania puhuva laite kojelaudassa on yleinen, en tiedä mikä sen tarkoitus on. Usein puuttuu toinen avain ym. pientä, lisäksi ollut piileviä konevikoja mikä ei näy gradessa. Kuljetuksen aikana autoista lähtee laivalla mankkaa ja muuta mitä saadaan irti. Ja ominaisuudet kuten että radio ei toimi kaikilla asemilla ja kaukosäädössäkin mahdollisesti eri taajuudet joten korjaus voi olla täällä haastavaa. Katsastusmurheet. Ja isoissa kaupungeissa olleet autot naarmuisia ja kolhuisia (ahtaat parkkitilat).

En sitten tiedä kertooko se jo jotain autosta että se huutokaupataan..

Halpojahan ne on ei niitä muuten tuotaisi. Itselläkin on sieltä tuotu harrasteauto ja olen kuolannut paikallisia Subaruja huutokaupoista vuosikymmeniä. Sieltä löytyy hienoja malleja joita ei tuoda Eurooppaan. Varmaan eksoottisuus monelle se juttu.
Nuo on kaikki ihan itsestäänselvyyksiä japsituonneissa. Tai siis niiden mahdollisuus. Lukuunottamatta tuota gradejen paikkaansapitämättömyyttä. Se riippunee sitten huutokaupasta. Olen joskus kuullut puhuttavan että joissakin huutokaupoissa toiminta ei ole ihan niin läpinäkyvää, mutta jos nyt näissä isoimmissa pitäytyy niin pitäisin riskiä aika pienenä. Lähipiirissä on kuitenkin kymmeniä japseista uitettuja ja en muista koskaan että olisi ollut jotain tahallista harhaanjohtamista huutokauppailmoitusten osalta. Omat japsituonnit ovat olleet ihan sanoinkuvaamattoman paljon parempikuntoisia kuin vastaavat Saksa/Suomi akselin tarjokkaat, kun puhutaan vanhoista autoista. Varsinkin japsit ovat aika herkkiä ruosteelle, niin 90-luvun japsivehkeitä ei kyllä tänä päivänä paljon muualta löydä ruosteettomina.

Muutenhan huutokauppa on huutokauppaa:

Piilevä konevika voi olla ihan missä tahansa autossa, vaikka naapurin pertsalta ostaessa.
Se puhuva laite on tietullikone.
Laivalla saatetaan pölliä lisämittareita etc. Tämäkään ei ole japanin huutokaupan ongelma.
Radion taajuudet eri luonnollisesti sen takia kun siellä käytetään eri taajuuksia.
Vakkari toimii vain 110km/h asti.
Auto rajoitettu 180km/h.

Jne. Luulin jotenkin ruusuisesti että tuo on automiehille ihan selvää pässinlihaa kun näitä nyt jo kuitenkin se 30 vuotta sieltä rahdattu. Ostettavat autot on tuoreimmillaankin yleensä +10v ikäisiä, joten ei sieltä nyt varmasti joku käyttöautoa ostava 50v priusmies sitä autoa lähde tuottamaan, vaan lähinnä harrastajien touhuahan tuo on.
 
Viimeksi muokattu:
Nuo on kaikki ihan itsestäänselvyyksiä japsituonneissa. Tai siis niiden mahdollisuus. Lukuunottamatta tuota gradejen paikkaansapitämättömyyttä. Se riippunee sitten huutokaupasta. Olen joskus kuullut puhuttavan että joissakin huutokaupoissa toiminta ei ole ihan niin läpinäkyvää, mutta jos nyt näissä isoimmissa pitäytyy niin pitäisin riskiä aika pienenä. Lähipiirissä on kuitenkin kymmeniä japseista uitettuja ja en muista koskaan että olisi ollut jotain tahallista harhaanjohtamista huutokauppailmoitusten osalta. Omat japsituonnit ovat olleet ihan sanoinkuvaamattoman paljon parempikuntoisia kuin vastaavat Saksa/Suomi akselin tarjokkaat, kun puhutaan vanhoista autoista. Varsinkin japsit ovat aika herkkiä ruosteelle, niin 90-luvun japsivehkeitä ei kyllä tänä päivänä paljon muualta löydä ruosteettomina.

Muutenhan huutokauppa on huutokauppaa:

Piilevä konevika voi olla ihan missä tahansa autossa, vaikka naapurin pertsalta ostaessa.
Se puhuva laite on tietullikone.
Laivalla saatetaan pölliä lisämittareita etc. Tämäkään ei ole japanin huutokaupan ongelma.
Radion taajuudet eri luonnollisesti sen takia kun siellä käytetään eri taajuuksia.
Vakkari toimii vain 110km/h asti.
Auto rajoitettu 180km/h.

Jne. Luulin jotenkin ruusuisesti että tuo on automiehille ihan selvää pässinlihaa kun näitä nyt jo kuitenkin se 30 vuotta sieltä rahdattu. Ostettavat autot on tuoreimmillaankin yleensä +10v ikäisiä, joten ei sieltä nyt varmasti joku käyttöautoa ostava 50v priusmies sitä autoa lähde tuottamaan, vaan lähinnä harrastajien touhuahan tuo on.
Juu ei noita uudempia liikaa kannata tuoda, ellei ole joku erikois erikois malli. Kovasti kirosi yksi myyjä kun verot olivat nousseet ja hinnat eivät olleet enää niin halpoja kuin ennen. Ja harrasteitahan tuolta pitää tuoda. Toki, noita harrasteita voi käyttääkkin, itse esim meinaan tehdä tuosta omasta Lexukseta ainoan käyttiksen jos saan firmalta hyvän diilin.

Mitä japan only juttuihin tulee, isoin vitutus on tuo vakkari. Juu säästäähän se toki bensaa kun on tehokkaat/isot koneet näin eurooppalaisittain mietittynä, mutta prkl kun saisi ohitettua ja laitettua edes 120kmh todellista. Omassa menee mittarin mukaan 115kmh, aka about 108kmh gps nopeutta. Ja mitä laivoihin tulee, itsellä on etupuskurin osa kinnikkeistä paskana ja kyljessä pieni klommo. Tietullin saa ainakin Toyota pohjaisissa onneksi hiljenemään. Ei sillä että tuo liikaa piippailisi tms. Enemmän tuo Corolla huutelee ja piippailee.
 
Moottorin maadoitus trendi oli huvittava japsituonneissa. Siellä myytiin settejä jossa oli toistakymmentä maadoitusjohtoa moottorille :rofl:

@taski: eipä noi ole enää itsestäänselvyyksiä automiesoletetuille kun tainnut japsiharrastajien foorumitkin Suomessa hiljentyä? Sieltähän se tieto ennen tuli.
 
Moottorin maadoitus trendi oli huvittava japsituonneissa. Siellä myytiin settejä jossa oli toistakymmentä maadoitusjohtoa moottorille :rofl:

@taski: eipä noi ole enää itsestäänselvyyksiä automiesoletetuille kun tainnut japsiharrastajien foorumitkin Suomessa hiljentyä? Sieltähän se tieto ennen tuli.
Vitun FB. Ennen oli simppelit foorumit yms. Faktat löysi helposti. Nyt on pakko olla FB ja kysellä samaa kysymystä minkä joku on jo kysynyt 10000 kertaa. Esim oman ilma-alustan säätöihin löysin ihan tuurilla ohjeet youtubesta. Ei löytynyt hakusanoilla tms, vaan piti kysellä sitä ja tätä paikallisilta harrastajilta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 225
Viestejä
4 882 088
Jäsenet
78 778
Uusin jäsen
juntune

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom