- Liittynyt
- 28.06.2017
- Viestejä
- 4 914
Ja Volvo ja Polestar. Joku varmaan unohtuskin vielä..Onhan täällä jo MG, Maxxus (joka lopettikin jo osittain) ja BYD.![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ja Volvo ja Polestar. Joku varmaan unohtuskin vielä..Onhan täällä jo MG, Maxxus (joka lopettikin jo osittain) ja BYD.![]()
Täytyy kyllä sanoa, että jos nyt hetkeksi unohdetaan se seikka, että Kiina on totalitäärinen paskavaltio, joka mielivaltaisesti pidättää, kiduttaa ja murhaa omia kansalaisiaan, niin kaikki muu mitä itse tiedän kiinalaisesta tuotannosta ja kiinalaisista tuotteista aiheuttaa kyllä niin vahvoja epäilyksiä sieltä tulevia kokonaan uusia automerkkejä kohtaan, että on kyllä vaikea keksiä miksi kukaan lähtisi noita ostamaan ilman Temu-hinnoittelua. Kuka maksaa 55 tonnia Xpeng Ping Pong 6, jonka luotettavuus autona, turvallisuus, tietoturvallisuus, huolto ja varaosat ovat täydellisiä kysymysmerkkejä, ja jonka maahantuonti saattaa vaan yksi kaunis päivä kadota Suomen markkinoilta kuin pieru Saharaan, kun samalla rahalla saa ihan vastaavia autoja perinteisemmiltä valmistajilta, joihin ei liity lähellekään niin paljon epävarmuuksia?Nyt se on virallista. Kiinalaiset ovat (taas) täällä:
![]()
Xpeng Finland
Tutustu XPENGin edistyksellisiin ja älykkäisiin sähköautoihin nyt Suomessa! Koe huipputeknologia, pitkä toimintamatka ja tyylikäs muotoilu 🚗⚡xpeng.inchcape.com
Äkkiä katsottuna ei mitään Temu-hinnoittelua..
Ja Volvo ja Polestar. Joku varmaan unohtuskin vielä..
turvallisuus
Volvon kyllä mielletään kiinalaisten omistamaksi, siis päätösvalta. Mutta on aito kiinalaisiin verrattuna toki paljon länsimaisempi, mutta asiakkailla vähän sellainen hämärä, osa malleista on enemmän tai vähemmän brändättyjä Volvoksi, onko ns ongelma kohdata sitten kuinka ei kiinalaista.Silläkin uhalla, että kuulostan tekopyhältä (FD: ajan itse Volvoa), niin Volvo on toki kiinalaisten enemmistöomistuksessa, mutta toimii kyllä edelleen hyvin pitkälti itsenäisenä yrityksenä Ruotsista käsin ja sillä on omia tehtaitaan Kiinan ulkopuolellakin. Eli jos Volvo on nyt kiinalainen, niin sitä ennen se oli sitten samalla logiikalla amerikkalainen firma. Polestar on sitten vielä napsun enemmän kiinalainen, vaikka sekin Ruotsista kuitenkin operoi.
Kiinaan pätee toki kaikki mitä sanoit, mutta tartun nyt esimerkkinä tähän että euroopan markkinoille tulevat kiinalaiset autot on turvallisuudessa yksittäisiä poikkeuksia lukuun ottamatta tasoissa muiden kanssa.
Vilkaise vaikka Euro NCAP tulokset, siellä on Xpengiä, Leap, Deepal, MG, jne ja tulokset 5 tähteä.
Tämähän menee kiinalaisten suunnitelman mukaan mainiosti. Ihmiset perustelee, että nyt voi ostaa kiinalaisen auton, jos niillä on konttori Ruotsissa. Tätähän ne ainoastaan haki sillä brändin hankinnalla. Kyllä se silti on itselleen valehtelemista, jos sillä Ruotsin konttorilla perustelee itselleen, että se on vähemmän kiinalainen auto.
Kiinalaiset päättää ja kiinalaiset saa massit. Ruotsissa on maksettuja hymyileviä naamoja.
Sinähän voit itse ostaa pörssistä Volvon tai Polestarin osakkeita, jolloin osa masseista valuu suoraan sinuun taskuusi. Kiinalaiset omistavat Volvosta 80% ja Mercdes-Benzistä 20%, missä menee raja että auto on kiinalainen?Tämähän menee kiinalaisten suunnitelman mukaan mainiosti. Ihmiset perustelee, että nyt voi ostaa kiinalaisen auton, jos niillä on konttori Ruotsissa. Tätähän ne ainoastaan haki sillä brändin hankinnalla. Kyllä se silti on itselleen valehtelemista, jos sillä Ruotsin konttorilla perustelee itselleen, että se on vähemmän kiinalainen auto.
Vaikkapa siinä 50% kohdalla, kun päätösvalta siirtyy Kiinaan.Sinähän voit itse ostaa pörssistä Volvon tai Polestarin osakkeita, jolloin osa masseista valuu suoraan sinuun taskuusi. Kiinalaiset omistavat Volvosta 80% ja Mercdes-Benzistä 20%, missä menee raja että auto on kiinalainen?
Niin kauan kun Volvo/Polestar myös suunnitellaan pääosin Ruotsissa, niin sellaisen ostaa huomattavasti ennemmin kuin kiinalaisen joka myös Kiinassa suunniteltu. Vai löytyykö jotain tietoa, että nuo Ruotsin suunnittelukonttorit on pelkkää imagoa?Tämähän menee kiinalaisten suunnitelman mukaan mainiosti. Ihmiset perustelee, että nyt voi ostaa kiinalaisen auton, jos niillä on konttori Ruotsissa. Tätähän ne ainoastaan haki sillä brändin hankinnalla. Kyllä se silti on itselleen valehtelemista, jos sillä Ruotsin konttorilla perustelee itselleen, että se on vähemmän kiinalainen auto.
Kiinalaiset päättää ja kiinalaiset saa massit. Ruotsissa on maksettuja hymyileviä naamoja.
Vaikka maahantuonti loppuu niin huolto voi jäädä ainakin tässä tapauksessa kun maahantuoja on iso jolla on muitakin merkkejä. En olisi huolissani. Veikkaan et Temu-hinnoilla monen mieli muuttuu, se nähdään parin vuoden sisällä..Itse en kanssa uskaltaisi jotain tollaista Xpengiä tms. ostaa, tai ainakaan omaksi, ehkä leasing jos olisin sellaista hankkimassa. Tai siis oli tuo auto teknisesti kuinka hyvä tahansa ja turvallinen ja ties mitä, niin lähinnä pelottaisi että maahantuonti vaan loppuu (Kuten vaikka Maxxus juuri). Siinä sitten
Niin kauan kun Volvo/Polestar myös suunnitellaan pääosin Ruotsissa, niin sellaisen ostaa huomattavasti ennemmin kuin kiinalaisen joka myös Kiinassa suunniteltu. Vai löytyykö jotain tietoa, että nuo Ruotsin suunnittelukonttorit on pelkkää imagoa?
Laskisin Ruotsin haaran etuudeksi, tuon potentiaalisen paremman suunnitelun lisäksi, ilmiantajien todennäköisyyden mahdollisen perseilyn seurauksena. Eli uskon, että kun puolet työntekijöistä ja merkittävä osa johtoryhmästä on Ruotsissa ja ruotsalaisia, on moninkertaisesti todennäköisempää että kuluttajan kannalta kiinnostava, mutta yritykselle haitallinen informaatio tulee julki. Kun taas täysin palomuurin toiselle puolelle keskittyneen yrityksen kohdalla en olisi yhtään niin luottavainen paikallisen Snowdenin julkitulosta.Niin kauan kun Volvo/Polestar myös suunnitellaan pääosin Ruotsissa, niin sellaisen ostaa huomattavasti ennemmin kuin kiinalaisen joka myös Kiinassa suunniteltu. Vai löytyykö jotain tietoa, että nuo Ruotsin suunnittelukonttorit on pelkkää imagoa?
Oikein onnistunut ja tyylikäs muotoilu. Vaikka onkin kiinalainen.Huikea: 135000 toimitusta heti ensijulkaisulla. Harmikseen niin Lucid kuin Riviankaan ei pysty tällaiseen. Jotain ne tekee oikein: Xiaomi SU7 arvostelut kantsii kattoo Youtubesta
No siis MGn suunnittelu ja tekninen kehitys thedään iso-britanniassa. Ihan yhtä länsimaalainen auto se on noilla meriiteillä kuin Volvo ja Polestar.
Edessä kopsittu McLarenia ja takana Aston Martinia. Vähän Porschea pistetty sekaan ja vanteet Lamborghinista. Ei nyt mikään hienoin, mutta ei ruminkaan.Oikein onnistunut ja tyylikäs muotoilu. Vaikka onkin kiinalainen.
Tämähän riippuu ihan menekistä. XC alkuiset on tehty Euroopassa (eli niiden tuotantoa ei ole siirretty). EX30 taas on ihan puhtaasti kiinalainen. Belgiaan ollaan tekemässä tehdasta kun roudaaminen Kiinasta tuolle myyntibmäärille (jotka ovat olleet todella hyvät) tulee kalliimmaksi. Vähän kuin Tesla roudasi/roudaa tavaraa Kiinasta jos menekin takia ei kannata tehdasta tänne tehdä.MG:n tehtaat tosin ovat kiinalaisia, joka on ainakin itselleni on (aiemmassa viestissä mainittuista syistä) jonkin sortin ongelma. Volvolla taas kuitenkin suurin osa varsinkin länsimarkkinoille menevistä autoista valmistetaan Ruotsissa tai Belgiassa.
Pisti silmään tuossa sisäkameran videossa, että yhtään turvatyynyä ei lauennut. Eikö tuo laki vaadi että sellaiset pitää olla? Siis muuallakin kuin euroopassa? Jos ei tuosta tällistä laukea niin kuinka kovaa pitää vetää seinään että toimivatOliko tuo älypuhelinraketti pyörillä just se jossa oli hervottoman järeät jarrusatulat jonka sisällä olikin kauppakassin jarrupalat koska ei sitä kuitenkaan kukaan radalle vie tai muutenkaan polje?
![]()
How Did This 600-Horsepower EV Sports Car End Up With Smaller Brakes Than a Honda CR-V? - The Autopian
You know how your phone sometimes freezes when you really need it to work? Well, imagine that, but with your car’s brakes. That’s apparently what some owners of Xiaomi’s shiny new SU7 electric sedan are experiencing, and folks, it’s not great. For those who haven’t been following the “tech...www.theautopian.com
Eli siis rataonnettomuudessa on jarrupalojen kulutuspinnat kuluneet kokonaan loppuun ja jarrut lakanneet toimimasta?Pisti silmään tuossa sisäkameran videossa, että yhtään turvatyynyä ei lauennut. Eikö tuo laki vaadi että sellaiset pitää olla? Siis muuallakin kuin euroopassa? Jos ei tuosta tällistä laukea niin kuinka kovaa pitää vetää seinään että toimivat
edit: ekoissa videossa näyttivät toimivan, mutta tuossa incarvideossa minkä ensin katsoin ei lauennut. Auto liukui takaperin. Huomiona kuskin penkin selkänoja petti törmäyksessä myös.
Käytännössä Saloon tulee varmaan kennot LG/CATL/Panasonic tms. valmistajalta ja laittavat tuolla kennot moduuleihin ja moduulit akkupakettiin, sekä kytkevät muut vipstaakelit jotka akkupaketissa - sitten se lähtee Belgiaan / Ruotsin tehtaalle odottamaan autoon kiinnitystä.Kuluttajan ei taida olla ihan hirveän helppoa selvittää ajoneuvon valmistusketjua tai esimerkiksi sen eurooppalaisuusastetta.
Lisätään nyt Volvoihin vielä, että niissä taitaa olla myös ripaus suomalaista osaamista mukana, mutta sitä en tiedä, että jos nyt kaupasta käy uuden XC60 hakemassa niin onko se rullannut ulos Ruotsin vai Kiinan tehtaalta.
"Valmet Automotive valmistaa Salon akkutehtaalla ajoakut Volvon S60-, V60-, XC60-, S90-, V90- ja XC90-lataushybrideihin. Salossa valmistetaan ajoakut Volvon kaikkiin Göteborgissa ja Charlestonissa valmistettaviin 60-ja 90-sarjan lataushybrideihin."
![]()
Valmet Automotive valmistaa Volvon 60- ja 90-sarjan lataushybridien akut | Valmet Automotive
Valmet Automotive valmistaa Salon akkutehtaalla ajoakut Volvon S60-, V60-, XC60-, S90-, V90- ja XC90-lataushybrideihin. Akkujen tuotanto on jo aloitettu, ja sen työllisyysvaikutus on merkittävä.www.valmet-automotive.com
Ei vaan ole taitoa tehdä niistä akkua. Oikeastaan koko euroopassa ei ole.mutta, Suomessahan on ymmärtääkseni kaikki tai lähes kaikki mineraalit akkujen tekoon. Miettikääpä sitä.
Miten ne meni, Volvo EX 40 euroopassa, EX 30 kiinassa ja on eniten emo konsernin malli . EX90 valmistetaan jenkeissä. (menikö oikein).MG:n tehtaat tosin ovat kiinalaisia, joka on ainakin itselleni on (aiemmassa viestissä mainittuista syistä) jonkin sortin ongelma. Volvolla taas kuitenkin suurin osa varsinkin länsimarkkinoille menevistä autoista valmistetaan Ruotsissa tai Belgiassa.
Uusi pikku-EV, teräsvanteilla
Jos kommenteissa mainittu väite, että akussa ei ole lämmitysmahdollisuutta, on totta, niin ei jatkoon Suomessa. C'mon, on vuosi 2025.
Spekseiltään vastaa aikasta lailla vagin triplettiä ja nuo ovat edelleen kauppakasseina loistavia käytettävyydeltään. Lämpöpumppukin täysin turha lisäkustannus. Tässä haetaan autoa halvalla.Ei lämpöpumppua edes optiona, pieni akku, tosi hidas kiihtyvyys.. noiden Stellantis autojen kanssa tuntuu että tekniikka on ottanu takapakkia kun ei voi enään pyytää 40k€ autosta.
Ulos tulee, mutta meneekö nätisti sisälle? Oli niitä imureitakin ko muka kelas johtoo ees taas tarpeen mukaan.. ei toiminu. Ja eikös kaikki muut paitsi asemien ac laturit ole toisinpäin? Autoon laitetaan pistoke? Niin dc kuin koti ac latureissa.. ni en paljoa nää tälle taas käyttöäSpekseiltään vastaa aikasta lailla vagin triplettiä ja nuo ovat edelleen kauppakasseina loistavia käytettävyydeltään. Lämpöpumppukin täysin turha lisäkustannus. Tässä haetaan autoa halvalla.
e: Tämähän on loistava:
![]()
Joka ikinen marketin ac on ilman johtoa. Kotiinkin saa helposti ilman johtoa. Paremmin ja mukavammin tuo haitari omaan lokeroonsa menee vs. irtojohto ties missä.Ulos tulee, mutta meneekö nätisti sisälle? Oli niitä imureitakin ko muka kelas johtoo ees taas tarpeen mukaan.. ei toiminu. Ja eikös kaikki muut paitsi asemien ac laturit ole toisinpäin? Autoon laitetaan pistoke? Niin dc kuin koti ac latureissa.. ni en paljoa nää tälle taas käyttöä
Niinhän laitoin et asemien ac:t.. ja kyllä sanoisin et johto seinästä kotona kivampi.. ja se et kuiskelautuu toi haitari takas?Joka ikinen marketin ac on ilman johtoa. Kotiinkin saa helposti ilman johtoa. Paremmin ja mukavammin tuo haitari omaan lokeroonsa menee vs. irtojohto ties missä.
DC:lle tuossa on lisäksi tavallinen latausluukku.Niinhän laitoin et asemien ac:t.. ja kyllä sanoisin et johto seinästä kotona kivampi.. ja se et kuiskelautuu toi haitari takas?
Edit, ja en mä ainakaan asemalla si actä kaipaa jos sinne tarvee mennä, dc si otan..
Uusi pikku-EV, teräsvanteilla
Jos kommenteissa mainittu väite, että akussa ei ole lämmitysmahdollisuutta, on totta, niin ei jatkoon Suomessa. C'mon, on vuosi 2025.
3,99 metriä , leveys 1,76 metriä ja korkeutta 1,57 metriä.
Sähikäisessä akun koko on 44 kWh, jolla luvataan toimintamatkaksi 320 kilometriä. yksi sähkömoottori tuottaa tehoa 83 kW (113 hv).
Suurelle osalle kaikki ylimääräiset ominaisuudet jää käyttämättä ja nostaa vain hintaa. Kestäviä perusautoja tarvitaan massoille.Mielestäni liikenteen sähköistymiselle nämä halvat autot on helpompi tapa siirtyä. Toivotaan et niissä on edes jonkunlainen järkevä navi ja muut sähköauto-ominaisuudet, etteivät lähinnä herätä hilpeyttä omistajissa.
Meinasin ominaisuuksia kuten: navigaattoriin asettaa määränpään kertoo se pikalaturit ja esilämmittää akun. Käytännössä ilmaisia, mutta katsokaapa uutta 75k$ Jeeppiä Out of Specsin kanavalta, ei osaa kunnolla reitittää ja softa lagaa kokoajan. Sähköautossa se leppoisan ajamisen juttu on heittää määränpää naviin ja ajella huoletta perille, navi kertoo missä pysähtyä jne.Suurelle osalle kaikki ylimääräiset ominaisuudet jää käyttämättä ja nostaa vain hintaa. Kestäviä perusautoja tarvitaan massoille.
Sitten kun lahdetaan tekemaan kunnon karvalakkia niin ei siina mitaan akkujen lammityksia ole tai kosketusnayttoja. Epailen etta moni tietaa varsinkin hamevaen puolelta ihmisia joilla ei ole mitaan mielenkiintoa koskea autossa muuta kuin hallintalaitteisiin. Osalla jopa lammityslaite on taysin utopinen.Meinasin ominaisuuksia kuten: navigaattoriin asettaa määränpään kertoo se pikalaturit ja esilämmittää akun. Käytännössä ilmaisia,
Kiitos. Tämä oli hyvä tieto luulojeni sijalle. Olen niputtanut kaikki nuo Pösöt ym. Stelantikseksi, mutta nyt tiedän myös, että Scenic tehty Ariyan pohjalle ja Nissan on se Rellun kumppani. Tämä antaa yhden pisteen Scenicille ja Rellun 5. Nissan tietäneen sähköautoista huomattavasti Leafin takia. Scenic on mukavan konservatiinen muotoilultaan, jos Ariya on liian ufomainen.Stellantis... Ei... Ole... Renault.![]()
EUssa autoilla on minimi vaatimuksia, joihin karttatuki ja opastus ei ole isojuttu, mutta niillä on kuitenkin arvonsa. Valmistaja voisi periaatteessa tarjota lisä maksullista versiota tai mainosrahoitteista hinnat alkenmalleilla, tai kokonaan ilman. Mainosrahoitteisissa on se ongelma että ko markkina taasen on koko markkinalueen osalta harvojen hallinnassa ja isollakaan autofirmalla huonosti vipua kilpailla niiden kanssa.Meinasin ominaisuuksia kuten: navigaattoriin asettaa määränpään kertoo se pikalaturit ja esilämmittää akun. Käytännössä ilmaisia, mutta katsokaapa uutta 75k$ Jeeppiä Out of Specsin kanavalta, ei osaa kunnolla reitittää ja softa lagaa kokoajan. Sähköautossa se leppoisan ajamisen juttu on heittää määränpää naviin ja ajella huoletta perille, navi kertoo missä pysähtyä jne.
Ei ihme, että Stellantis otti Googlen Rellun Scenikkiin,
Kosketusnäyttö vaan taitaa olla reilusti edullisempi tapa toteuttaa asiat ku oma nappi kaikelle. Täähän yksi iso syy miksi etenkin halpuutetuimmista on kadonnut lähes kaikki napit.Sitten kun lahdetaan tekemaan kunnon karvalakkia niin ei siina mitaan akkujen lammityksia ole tai kosketusnayttoja. Epailen etta moni tietaa varsinkin hamevaen puolelta ihmisia joilla ei ole mitaan mielenkiintoa koskea autossa muuta kuin hallintalaitteisiin. Osalla jopa lammityslaite on taysin utopinen.