Nyt keksit itse. Björnin banaanilaatikkotestissa Model Y 9 + 1 frunkkiin, Enyaq 10 takakonttiin, ID4 9 takakonttiin. Konttiin mahtui Enyaqissa muotoilun myötä yksi enemmän banaanilaatikkoa. Penkit taitettuna Model Y mahtui eniten laatikoita.
Jos haluaa kuljettaa vain takakontissa neliön muotoisia kovia isoja tavaroita, niin Enyaq voinee osua tietyn kokoisilla tavaroilla paremmaksi jos haluaa pakata vain takakonttiin. Kuitenkin, jos reissataan perheen kanssa ja on erilaisia tavaroita, etukontti luo pakkaamisesta ja reissaamisesta monipuolisempaa, kun esim. konttia ei tartte purkaa kokonaan, jos haluaa ottaa tavaraa ulos. Sinne voi myös eristää erilaisia tavaroita, esim. talvella kylmää tarvitsevia tai likaisia/haisevia/märkiä asioita, joita ei halua konttiin. Pysyn siis kannassani, että tavaran kuljettamiseen Y on ihan kaikessa tilassa ID4 parempi, ja siinä on etukontin kanssa vähintään saman verran tilaa kuin Enyaqissa riippuen tavaran mallista, mutta tila on monipuolisemmin käytettävissä. +Y:n takasivulokerot.
Luultavasti
@pulssi tarkoitti kontista kirjoittaessaan normaalia takakonttia, eli lattian päälle ja verhon alle/selkänojan yläreunaan asti.
Björnin perusteellakin Enyaqin takakonttiin mahtuu yksi banaanilaatikko enemmän kuin Model Y:hyn.
ADAC on mitannut seuraavat lukemat, Enyaq/Model Y (Enyaq vs. Y):
Verhon alle/selkänojan yläreunaan: 515 l/420 l (+95 l)
Kattoon asti: 690 l/540 l (+150 l)
Penkit kaadettuna ikkunoiden alareunaan: 890 l/850 l (+40 l)
Penkit kaadettuna, kattoon asti: 1 505 l/1 380 l (+125 l)
Tavaratilan pohjan alle: 15 l/105 l (-90 l)
Frunk: 0 l/80 l (-80 l)
Kolmannet lukemat ovat epäkäytännöllisen turvallisuushakuisia. En ole nähnyt kenenkään toimivan niin, että penkit kaadettuna kuormaisi vain ikkunoiden alareunaan, vaikka tavaraa piisaisi sen yli, ja ajaa mieluummin ylimääräisen reissun. Kyllä ne muuttolaatikot tms. kuormataan kattoon asti lyhyttä muuttokeikkaa varten. Pidempään hommataan ennemmin paku kuin aletaan ajamaan satoja kilometrejä eestaas turvallisuushakuisesti vain puoliksi kuormatulla henkilöautolla. Siksi unohtaisin nuo 890 l ja 850 l.
Jos on valmis ripottelemaan tavaraa ympäri autoa, muttei kattoon asti, niin viidellä hengellä Tesla voittaa 75 l (420 + 105 + 80 = 605 l vs. 515 + 15 = 530 l).
Jos on valmis ripottelemaan tavaraa ympäri autoa kattoon asti, niin viidellä hengellä Tesla voittaa 20 l (540 + 105 + 80 = 725 l vs. 690 + 15 = 705 l). Kahdella hengellä Tesla voittaa 45 l (1 380 + 105 + 80 = 1 565 l vs. 1 505 + 15 = 1 520 l).
Ripottelijalle Model Y on 20-75 l tilavampi riippuen matkustajamäärästä ja kuormauskorkeudesta.
Jos puhutaan normaalista helposti käytettävästä yhdestä yhtenäisestä tavaratilasta, niin Enyaq voittaa 95 litralla.
Tekniikan Maailma vertaili sähköiset perheautot 21/2024. Taulukon viimeisin on ID.4 ja kolmanneksi viimeinen Model Y. Mittalaatikot olivat 10 litraisia, eli suurempia kuin ADACin oletettavasti 1 l (200 * 100 * 50 mm), mutta pienempiä kuin Björnin banaanilaatikot.
ID.4/Model Y:
Verhon alle/selkänojan yläreunaan: 450 l/320 l
Edellinen + lattian alle: 460 l/380 l
Frunk: 0 l/50 l
Jos on valmis ripottelemaan tavaraa ympäri autoa, muttei kattoon asti, niin viidellä hengellä ID.4 voittaa 30 l (460 + 0 = 460 l vs. 380 + 50 = 430 l).
Yhteenvetona Enyaq/ID.4:ssä on Model Y:tä suurempi helposti käytettävä yksi yhtenäinen kontti. Jos on valmis kävelemään ja ripottelemaan nyssäköitä ympäri autoa, niin Model Y vie pidemmän korren, muttei niin paljon pidempää kuin Muskin tapansa mukaan liioittelemien lukujen perusteella voisi luulla. Esimerkiksi ADACin Enyaq/Model Y ovat valmistajan speksien (löytyvät linkkien lopusta) mukaan:
Enyaq 585-1 710 l
Model Y 854-2 158 l
Noiden perusteella Tesla voittaisi minimissä 269 l (854 - 585), vaikka ADACin yhden litran laatikoilla Tesla voitti vain 75 l, mikä sekin edellytti tavaratilan pohjan ja frunkin ynnäämistä (ilman niitä Tesla hävisi 95 l).
Penkit kaadettuna ja kattoon asti Teslan pitäisi voittaa 448 litralla (2 158 - 1 710), mutta ADACin yhden litran laatikoilla Tesla voitti vain 45 l, mikä sekin edellytti tavaratilan pohjan ja frunkin ynnäämistä (ilman niitä Tesla hävisi 125 l).
Valitettavasti suurimpaan osaan Muskin fantsut litrat taitavat mennä täydestä.
Edit. Lisätty valmistajan speksit ADACin testien lopusta.