Yleistä keskustelua sähköautoista

Toi riippuu varmaan monesta eri seikasta, mutta jos erityisen tarkasti pitää mennä, niin itse kyllä peruutan. Tämä johtuu ihan siitä, että eteenpäin ajaessa ei näe, missä auto liikkuu, eli pitää arvioida, taaksepäin ajaessa näkee "millintarkasti" peileistä. Toki etäisyys takaseinään on ehkä hitusen vaikeampi arvioida kuin eteenpäin.

Mutta siis jos on vaikka vanhan liiton parkkihalli, jossa pienet ruudut ja tolppia ripoteltu sinne tänne, niin kyllä sitä peruuttamalla tarkemmin saa auton ruutuun.

Sit jos on avustimia, niin varmaan aika sama.

Edit. Peruuttaessa näkee siis sivusuunnassa kaiken, eli tyyliin 2,00 m leveän auton saa peruuttamalla 2,05 m leveästä portista ns. heittämällä läpi, mutta etuperin alkaa ahdistaa, kun ei näe, missä kyljet ja etukulmat menevät.
Ymmärrän pointin, mutta ite ajan nykyään kameroilla etuperin sekä peruutusparkkiin, niin näkee kaikista parhaiten miten auto asemoituu ruutuun. Fät-tronilla pitää olla tosi tarkka viivojen kanssa.

Myös kotipihaan aina etuperin kun voi ajaa käytännössä suoraan tieltä katokseen ja peruuttaa lähtiessä vaikka silmät kiinni oman pihan kautta. Ei tartte turhaan todistella olevansa rattimies joka kerta kotiintullessa. Ja aina muutenki etuperin jos vaan mahollista, ehdottomasti en aio muuttaa tätä tapaa auton myötä riippuen latausluukun sijainnista. Latausluukku takana olisi iso miinus autonvalinnassa.
 
Siinä volsun innovaatiota la päivitys yrityksen jälkeen... Ja auto piipittää kahensekunnin välein. Ajamaan kyllä sentään pystyy viellä

IMG20250720123815.jpg


IMG20250720123844.jpg
Taidat olla Vantaalla? ID:n puhelinmoduuli (ainakin pre-facelift) menee välillä jumiin jotain lentokentän tutkasta. Se heräilee siitä sitten itsestään myöhemmin.

Minulla peruuttelua autokatokseen latausta varten estää paitsi se, että takaluukkua pitää päästä käyttämään, niin myös se että auto iskee itsekseen jarrut pohjaan noin kolme kertaa peruutusta kohti, kun hivuttaa sitä tolpan oli paikalleen. Etuperin ei ole vastaavaa ongelmaa. Niinpä latausluukku edessä olisi kaikin puolin parempi. Plugarin keulamaskin luukku oli oikein näppärä ja töpselin tökkääminen siihen kiinni oli todella nopeaa.
 
TM:n suppeassa koe-ajossa MB CLA 250+ keräsi lähes pelkkää kiitosta. Isompaa koe-ajoa odotellessa kunhan nuo rantautuu Suomeen joskus.

edit.

Screenshot 2025-07-21 at 19-47-36 Koeajo Mercedes-Benz CLA 250 – Vie mut minne vaan - Tekniika...png

edit2. Ei tuo perä oikein iske ulkonäöltään. Ehkä se shooting brake-malli parempi joka tulee sitten joskus.
Shooting brakehan on jo esitelty, ja mun mielestä siinä on ihan törkeän ruma perä.
 
Latausliittimen paikka sinänsä on ihan relevantti sähköautossa/ladattavassa ja itsekin preferoin etupäätä ja kuskin puolta mutta aika pitkälle tottumiskysymys. Takapään latausluukku kuulostaa vähän hankalalta peräkärryn kanssa toimittaessa, mutta varmaan hyvin latauspaikkakohtaista onko tuo ongelma reissussa. Kuskin puoli taas paikkana on parempi ahtaissa paikoissa kun sieltä autosta pitää kuitenkin tulla poiskin.

Noin muuten en etupää/takapää ajoeroista niin perusta, mutta eihän farkkumallisessa kastu kun takaluukku suojaa lastatessa sateelta.

Itse vaikea kuvitella tuota etu/takaikkuna -valintaa isoksi ongelmaksi, mutta ymmärrän kyllä jos valinta on epäselvä ja/tai se menee helposti päälle. Noin pääsääntöisesti parkkiluolatkin toimivat nykyään niin ettei ikkunaa tarvitse aukoa.

Takaikkunan auki saaminen etupenkiltä on jokseenkin ei koskaan tarvittava ominaisuus, mutta toisaalta oma auto ainakin pitää ilmanpyörteilyn osalta sellaista ääntä että kaikki vauhdit yli 40 niin pitää mielellään ikkunat kiinni (ja takapenkkiläinen saa pörriäiset itse tarvittaessa ikkunaa käyttäen ulos).
 
Taidat olla Vantaalla? ID:n puhelinmoduuli (ainakin pre-facelift) menee välillä jumiin jotain lentokentän tutkasta. Se heräilee siitä sitten itsestään myöhemmin.

Minulla peruuttelua autokatokseen latausta varten estää paitsi se, että takaluukkua pitää päästä käyttämään, niin myös se että auto iskee itsekseen jarrut pohjaan noin kolme kertaa peruutusta kohti, kun hivuttaa sitä tolpan oli paikalleen. Etuperin ei ole vastaavaa ongelmaa. Niinpä latausluukku edessä olisi kaikin puolin parempi. Plugarin keulamaskin luukku oli oikein näppärä ja töpselin tökkääminen siihen kiinni oli todella nopeaa.
En ole lähelläkään kehä kolmosta.. no pe on autolle huoltoaika...
 
Takapään latausluukku kuulostaa vähän hankalalta peräkärryn kanssa toimittaessa, mutta varmaan hyvin latauspaikkakohtaista onko tuo ongelma reissussa. Kuskin puoli taas paikkana on parempi ahtaissa paikoissa kun sieltä autosta pitää kuitenkin tulla poiskin.
Kadunvarsilatauksia katsoneena nuo kuskin puolen portit ovat vähän hasardeja kun latauskahva on poikittain ohittavan liikenteen sekaan. Mutta tää on ehkä enempi tosi kapeiden katujen ongelma, suomessa on aina tilaa.

Mutta itse koen että on hyvä kun on eri vaihtoehtoja - jokainen voi sitten itse valita sen mukaan mikä tuntuu itsestä hyvältä.

Kyllä mun latauspiuha yltäisi ihan hyvin Taycanin sivutöpselille jos olisi aivan pakko sellaisella ajaa…
 
Voihan siellä olla virransyötössä aika kriittisiä suuntia akun osalta (ihan jo virranjaon ja lämpiämisen osalta). Mutta asiointilataus pitäisi omastakin mielestä löytyä molemmilta puolilta vaikka sitten pikalataus olisikin mahdollista vain toiselta puolelta (joka tuplaluukkuisissa taitaa se yleisin olla, en edes tiedä onko sellaisia joista voisi myös pikaladata molemmilta puolilta).

Manuaaliluukkuja sitten vaan jos noissa pitää jostain säästää.
 
Voihan siellä olla virransyötössä aika kriittisiä suuntia akun osalta (ihan jo virranjaon ja lämpiämisen osalta). Mutta asiointilataus pitäisi omastakin mielestä löytyä molemmilta puolilta vaikka sitten pikalataus olisikin mahdollista vain toiselta puolelta (joka tuplaluukkuisissa taitaa se yleisin olla, en edes tiedä onko sellaisia joista voisi myös pikaladata molemmilta puolilta).

Manuaaliluukkuja sitten vaan jos noissa pitää jostain säästää.
Leafin keskellä nokkaa on itse asiassa aika hyvä paikka luukulle
 
Melkein yhtä järkevä kuin bensaluukku keulassa.
En näe järkevää yhteyttä näillä. Bensapumput on lähes aina auton sivulla kun tankataan. DC-latauslaite voi olla vaikka suoraan edessä/takana tai etu/takanurkassa jos on kaksiletkuinen.

Edit: Lisätäänpä vielä että taloyhtiöissä joissa parkkipaikkojen leveys on tehty 70-luvun autoille, ja latausmahdollisuus on, niin se sivussa oleva latausluukku on monessa autossa aika iso ja aukeaa aika leveälle sivulle. Jos se on takana perinteisen tankkausluukun kohdalla ja auto on ajettu keula edellä parkkiin, niin siinä saa jännittää kun naapuriauton kakarat änkeää omaan autoonsa takapenkille, että kuinka onnistuvat väistämään avointa luukkua auton sivuilla liikkuessaan vai ottaako luukku osumaa. Etuoven kohdalla jos luukku on, niin saa siinäkin jännittää kun naapuri putsaa autoaan lumesta ja heiluu harjan kanssa auton ympäri, että miten luukulle käy.
 
Viimeksi muokattu:
Et ole varmaan koskaan ladannut sähköautoa? Kerropa yksikin parempi paikka latausportille.
Eikös tuo keulassa oleva latausportti ole aika vihoviimisin paikka kun kaikki suolapaska, jää, lumi yms. lentää ja kertyy parhaiten siihen? Eikös Ford joskus laittanut konepellin avauksen maskissa olevan Ford merkin taakse ja siinähän kävi niin että konepeltiä ei paljoa availtu kun suolapaska oli jumiuttanut mekanismin?

Kuskinpuolella takana aika optimi paikka latausportille. Vähä tuntuma että pikkuhiljaa kaikki siirtää tälle alueelle latausportin.
 
Kadunvarsilatauksia katsoneena nuo kuskin puolen portit ovat vähän hasardeja kun latauskahva on poikittain ohittavan liikenteen sekaan. Mutta tää on ehkä enempi tosi kapeiden katujen ongelma, suomessa on aina tilaa.

Mutta itse koen että on hyvä kun on eri vaihtoehtoja - jokainen voi sitten itse valita sen mukaan mikä tuntuu itsestä hyvältä.

Kyllä mun latauspiuha yltäisi ihan hyvin Taycanin sivutöpselille jos olisi aivan pakko sellaisella ajaa…

Suomessa nykyään saa pysäköidä nokka menosuuntaan.

Mutta siinä olet oikeassa että jos vakkari lataus paikat ovat eripäin eikä puolta voi näppärästi valita, esim kotona autoon kulkemisen takia esim etuperin (peruuttaen en mahdu kullkeen kuskin ovesta), ja sinne latauksen asennuttanut sen mukaan, ja sitten esim töissä laturi on väärällä puolella ja kaapelia joutuu sitten vetää ympäriautoa.

Leafin keskellä nokkaa on itse asiassa aika hyvä paikka luukulle

Moni peruuttamista kritisoi sen takia ettei takatavaratilaan pääse kunnolla, eli jos ajavat etuperin ja autossa se lataus luukku on keskellä nokkaa, niin voi olla ahdasta puuhastelua, jota sitten joutuu tekemään joka kerta, vs kerran viikkoon tai harvemmin isommat ruokaostokset.

Jos laturin paikan voi valita, niin voihan sen auton peruuttaa ja laturi niin että helppo nokkaan laittaa. no ehkä se kuskin puoleinen kylki voisi osasta tuntua paremmalta.

Mutta jos se tärkein latauspisten on sellainen mihin auton saa vain yksinpäin, niin se latausluukuun sijainti voi muodostua kynnys kysymykseksi auto valitessa. lähipiirissä kotilatauksia sitten asennettu sen mukaan missä kulmalla se on. Vaikka suurin osa pelaa pitkän johdon kanssa, jopa silloin kun sen auton saisi vaivatta peruuttamalla sen suhteen paremmin.

Ne on sitten yhdenkädensormin laskettavissa jossa kaapeli on KemPowerin tyyliin, niin ettei roiku maassa + ns kohdallaan.
 
Eikös tuo keulassa oleva latausportti ole aika vihoviimisin paikka kun kaikki suolapaska, jää, lumi yms. lentää ja kertyy parhaiten siihen? Eikös Ford joskus laittanut konepellin avauksen maskissa olevan Ford merkin taakse ja siinähän kävi niin että konepeltiä ei paljoa availtu kun suolapaska oli jumiuttanut mekanismin?

Kuskinpuolella takana aika optimi paikka latausportille. Vähä tuntuma että pikkuhiljaa kaikki siirtää tälle alueelle latausportin.
Mikään kuvailemasi asia keulaportista ei toteudu, ainakaan Lefan kanssa. Kuskinpuolella takana oleva latausportti on ehkä kaikkein surkein paikka latausportille. Mikäli kadunvarressa oleva lyhytjohtoinen laturi (mihin olen pari kertaa törmännyt tälläkin viikolla) jaetaan kahdelle autolle ja taaimmaisessa on jo auto lataamassa, niin tällaista autoa ei saa lataukseen. Pidemmällä johdolla lataus tietysti saataisiin mahdolliseksi, mutta silloin nämä johdot ovat tienpuolella ja ulottuvat selvästi peilien ulkopuolella, jolloin läheltäajava voi osua siihen (tämän vuoksi ne johdot ovat lyhyet).
 
Latausportin optimi sijainti on paljolti kotilatauspaikasta kiinni. Siellähän ne lataukset pääasiassa tapahtuu. Oma optimi on molemmat sivut, jolloin ei tarvitse katsoa miten päin tulet kotiin. Keula tai perä olisi huonoja paikkoja minulle. Toimisivat kyllä, mutta tulisi pitkä johtoveto.
 
Viimeksi muokattu:
Itse ainakin ottaisin latausportin keulaan aivan samantien jos mahdollista, tai miuluiten taycan tyyliin molemmille puolille. Ei ole yksi tai kaksi kertaa kun jollain ruuhkasella ostarilla on ollut menossa laittamaan autoa lataukseen ja kun porukka siellä ajelee aivan imussa niin kun haluaakin ruveta peruuttamaan parkkiin laturille niin koko saatanan jono peruuttaa ja torvet soi.
Joo tietysti niiden moka jotka ajaa siina puolen metrin päässä takana mutta sellasta se nyt vaan on ja tuotakaan ongelmaa ei olisi jos voisi mennä keula edellä.
 
Kyllähän tuo latausportti pitäisi olla kuskin etupuolella, ja mielellään keskellä tai sitten kuskin puoleisella sivulla. Nyt kun paikka on apukuskin puolella oikealla sivulla, se on käytännössä huonoin mahdollinen kombo, kun autokatokseen pitää pakittaa latauksen mahdollistamiseksi, autoa ei voi ajaa katoksen takaseinään asti kiinni jotta takaluukun saa auki, ja auton ympäri pitää kävellä sekä tullessa että lähtiessä jotta auton saa lataukseen.

Lisäksi sähköistyvää autoilua aloitellessa tuli useamman kerran unohdettua latauspistooli autoon kiinni kotoa lähtiessä, tätäkään ei olisi tapahtunut jos tuo luukku olisi kuskin puolella.

Pieniä juttuja mutta toistuessaan joka päivä, miettii että paremminkin voisi olla. Ja tosiaan kuten @jopee mainitsi, kauppakeskuksissa pitää useimmiten pakitella ellei ruutu ole vinoparkkiruutu ja latauslaite aivan optimaalisesti sijoiteltu.
 
Paras olisi molemmilla puolilla, mutta jos yksi paikka pitää valita, niin kuskin puolelle taakse.

Perustelut:
- minulla on ollut yhdessä autossa keulassa latausluukku. Ei enää sitä käsien likaamista ja jään koputtelua. Lisäksi vaatii frunkin kaapelille.
- Suoraan takana sama homma. Keräisi sontaa ja jäätä. Tosin kontti olisi käsien ulottuvilla.
- Pelkääjän puolelle joutuu kiertämään, ei siis sinne, vaikka kadunvarsiparkin kannalta hyvä.
- Kuskin etuoven edessä oleva paikka haittaa autojen välissä liikkumista ja on kaukana kaapelin säilytyspaikasta. Ei kiitos.
- Kaapeli on helppo ottaa ja laittaa takaisin konttiin, kun latauspistoke on kontin luukun vieressä eli taakse kuskin puoleiselle sivulle kiitos.
- Toinen vaihtoehto voisi olla keulan sivussa, mutta silloin autossa pitäisi olla frunkki, johon kaapeli olisi nopea heittää. Tilaakaan luukulle ei oikein ole.
 
Mikään kuvailemasi asia keulaportista ei toteudu, ainakaan Lefan kanssa.

Tosiaan, autoissa Keula ei tyypillisesti ole se kurasin paikka, tai no näin kesällä itikaniskemää. No ei ne pahimpia ole sivuillakaan, takana sitten toteutukset haastavampia.

Kuskinpuolella takana oleva latausportti on ehkä kaikkein surkein paikka latausportille. Mikäli kadunvarressa oleva lyhytjohtoinen laturi (mihin olen pari kertaa törmännyt tälläkin viikolla) jaetaan kahdelle autolle ja taaimmaisessa on jo auto lataamassa, niin tällaista autoa ei saa lataukseen. Pidemmällä johdolla lataus tietysti saataisiin mahdolliseksi, mutta silloin nämä johdot ovat tienpuolella ja ulottuvat selvästi peilien ulkopuolella, jolloin läheltäajava voi osua siihen (tämän vuoksi ne johdot ovat lyhyet).

Muilla lataus asemilla se kai ihan näppärä, voi peruuttaa, on samalla puolella kuin kuski, lyhyellä johdolla pärjää.
Katokset, tallit, missä ajetaan etuperin oikeallapuolta hipoen, niin ehkä kuskin oven etupuolella parempi, takana voi vähän haitata latauksen aikana kulkemista. Toinen vaihtoehto sittä oikealla puolella takakulmassa, etukulmassa vaikein, ja edessä vaikea jos siellä edessä ei ylimääräistä tilaa liikkua.

Kadunvarsilataus vasemmalla puolella latausliitin, kuten kuvailt, vaatii sen että pysäköidään oikealla puolella nokka "vääräänsuuntaan" , ei ennen näkemätöntä että kaapeleita vedelty yli auton. Bensa aikaan se ne oli lähinnä vitsi kuvia jos joku väärinpäin pumpulle pysäköi.

Yleistäen oikeapuoli varsinkin edessä , niin eikö se aiheuta eniten sitä jumppaa kuskille, aina joutuu sillä puolella hyppään sen kaapelin takia, sitä ei voi paikata etuperin ajamalla, ei peruuttamalla, sitä ei voi korjata laturin sijoituksella. Jos väljät tilat niin ei tarvi nuohota kurasia kylkiä, mutta harvemmin oikealla puolella väljää.

No on missä on, niin olisi edes luukku, ja lataus tilanne suunniteltu suomalaisiin oloihin.


... Lisäksi vaatii frunkin kaapelille.
... Tosin kontti olisi käsien ulottuvilla....
.. kaukana kaapelin säilytyspaikasta.
...Kaapeli on helppo ottaa ja laittaa takaisin konttiin,
... mutta silloin autossa pitäisi olla frunkki, johon kaapeli olisi nopea heittää.

Tärkeä nosto, osalle se arkilataaminen on mukana kulkevan irtokaapelinkanssa pelaamista. Ja silloin todennäköisesti ei voi esim sen kotiparkin osalta vaikuttaa sen laturin sijaintiin. mistä voi seurata pitkän kaapelin tarvetta.
 
Tuon kuskin oven edessä sivussa on tosiaan itsellekin se optimaalisin. Lähinnä siksi että auto ajetaan autotalliin, joten etupuskuri on kiinni seinässä (vaihdettu nouseviin autotallin oviin joten tila pienempi kuin alunperin), joten eteen ei mahdu. Molemmille puolille jää kyllä tila kävellä, mutta vain juuri ja kun autotallissa poistutaan mistä ajetaan sisään niin takana ollessaan se joko olisi tiellä tai pitäisi erikseen ahtautua toisen puolen väliin. Kuskin puolella on myös hyllyissä tavaraa mitä tarvitaan aina silloin tällöin vaikka auto latauksessa.

Latausportin suhde kaapelin säilytyspaikkaan ei ole relevantti kun kaapeli on 90% tilanteissa aina käsillä (kotona) ja reissussa latailut tapahtuvat joka tapauksessa muun lastin ehdoilla joten kaapelin paikka vaihtuu joka tapauksessa.

Peräkärryn kanssa hyvä myös, että liitin ei ole ihan edessä. Tällöin lataus onnistuu joko etuperin tai sitten laturin viereen viereiselle paikalle pysäköiden mikä sitten on näppärämpää. Jälkimmäinen toimii myös takana Teslan tapaan liittimen sijainnilla, mutta etuperin parkkeeraaminen estyy täysin jos laturi edessä, kuten suurimmaksi osaksi on.

Molempi puoli parempi (juuri tienvarsiparkin takia), mutta silloin juuri etuovien eteen koska taakse laitettuna edelleen peräkärryn kanssa on ongelmissa.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös tuo keulassa oleva latausportti ole aika vihoviimisin paikka kun kaikki suolapaska, jää, lumi yms. lentää ja kertyy parhaiten siihen? Eikös Ford joskus laittanut konepellin avauksen maskissa olevan Ford merkin taakse ja siinähän kävi niin että konepeltiä ei paljoa availtu kun suolapaska oli jumiuttanut mekanismin?

Kuskinpuolella takana aika optimi paikka latausportille. Vähä tuntuma että pikkuhiljaa kaikki siirtää tälle alueelle latausportin.
Nevö ägen keulalatausporttia vaikka kuinka parantelisivat sitä. Tuossa yllä tuli jo muita syitä mutta tosiaan paskaiset kädet ja portin jäätymiset olivat todella rasittavia asioita käsitellä Konan kanssa(, jossa myös hätäavauskaapeli jäätyi usein estäen latauksen). Paras paikka on ollut kahdeksan vuoden ja kuuden sähköauton osalta kuskin takana. Nyt kun se on apukuskin takana joudun järjestelemään autokatoksen uudelleen( latauskaapeli avaa takaluukun kun vedän sen apukuskin puolelle) ja niillä harvoilla kerroilla kun lataan kodin ulkopuolella joudun ajamaan autoni eri tavalla( ei iso homma).
 
Paras olisi molemmilla puolilla, mutta jos yksi paikka pitää valita, niin kuskin puolelle taakse.

Perustelut:

- Pelkääjän puolelle joutuu kiertämään, ei siis sinne, vaikka kadunvarsiparkin kannalta hyvä.
- Kaapeli on helppo ottaa ja laittaa takaisin konttiin, kun latauspistoke on kontin luukun vieressä eli taakse kuskin puoleiselle sivulle kiitos.
Pienestä se on kiinni jos 2-3 askeleen ottaminen on kiertämistä, kun kuskin puolen ratkaisussa kuitenkin joudut sinne kontin keskelle asti kävelemään kaapelia hakemaan. Ja kuskin puolen ratkaisussa tienvarsipysäköinnissä sitten operoit sitä kaapelia ja luukkua liikenteen puolella, mikä on aina lisäriski onnettomuudelle.
 
Pienestä se on kiinni jos 2-3 askeleen ottaminen on kiertämistä, kun kuskin puolen ratkaisussa kuitenkin joudut sinne kontin keskelle asti kävelemään kaapelia hakemaan. Ja kuskin puolen ratkaisussa tienvarsipysäköinnissä sitten operoit sitä kaapelia ja luukkua liikenteen puolella, mikä on aina lisäriski onnettomuudelle.
Ahkera kadunvarsi lataaja painottaa sitä, ne jutut tuskin tärkeitä sille massalle joka latailee kotonaan.

Julkiselle latausasemalle varmaan osa pyrkii sen auton ajamaan parhain päin, jos kadulla operointi vaarallista, niin toistepäin. Latausasemalle peruuttaan jne.


On kyllä ihmisillä asiat hyvin kun kiinnostaa muutamat askeleet johtoa kiinnittäessä.
Monet kotilataajat laittaa sen auton joka päivä lataukseen, osalle bensalenkkareita se jatkuva latailu ollut kynnyskysymys. Jos hänelle halutaan myydä sähkis, niin ei kannata tyrkyttää sellaista jonka joutuu kiertään, vaan sellainen missä minimoida vaiva ja itsensä sotkeminen. ja se laturi kotona asentaa käytettävyys edellä, ja optio siirtää jos auto vaihtuu.

Ei kaikilla ole omakotitalossakaan isoa väljää tallia/katosta, ja se pihaparkkikin voi olla ahdas.
 
Joko nyt pikkuhiljaa päästäisiin eroon essonbaarilaisten kauhukuvista SOHn heikentymiseen liittyen. OMG joku latasi yli 80% akkunsa! Bitch please.

"Testauksen aikana ADAC totesi akun kunnon heikentyneen lähes 170 000 kilometrin matkalla vain 9 prosenttia. Käytännössä tämä tarkoitti, että auton kantama oli tippunut 13 kilometriä. Testin alussa auton kantama oli 438 kilometriä ja 172 000 kilometrin päätteeksi auton kantama oli 425 kilometri

Akkua ei käsitelty hellästi silkkihansikkain, vaan testaajat antoivat tälle niin sanottua saksalaisen insinöörin rajua rakkautta: Latauksista yli 40 prosenttia tehtiin pikalatausasemilla ja auto jätettiin suositusten vastaisesti latausasemalle 100 prosentin lataustasolla, jopa useiksi päiviksi."

 
Joko nyt pikkuhiljaa päästäisiin eroon essonbaarilaisten kauhukuvista SOHn heikentymiseen liittyen. OMG joku latasi yli 80% akkunsa! Bitch please.

"Testauksen aikana ADAC totesi akun kunnon heikentyneen lähes 170 000 kilometrin matkalla vain 9 prosenttia. Käytännössä tämä tarkoitti, että auton kantama oli tippunut 13 kilometriä. Testin alussa auton kantama oli 438 kilometriä ja 172 000 kilometrin päätteeksi auton kantama oli 425 kilometri

Akkua ei käsitelty hellästi silkkihansikkain, vaan testaajat antoivat tälle niin sanottua saksalaisen insinöörin rajua rakkautta: Latauksista yli 40 prosenttia tehtiin pikalatausasemilla ja auto jätettiin suositusten vastaisesti latausasemalle 100 prosentin lataustasolla, jopa useiksi päiviksi."

Täytyy olla valeuutinen, olishan sen auton nyt vähintäänkin räjähtää kun noin mennään lataileen yli 80% ;)
 
Joko nyt pikkuhiljaa päästäisiin eroon essonbaarilaisten kauhukuvista SOHn heikentymiseen liittyen. OMG joku latasi yli 80% akkunsa! Bitch please.

"Testauksen aikana ADAC totesi akun kunnon heikentyneen lähes 170 000 kilometrin matkalla vain 9 prosenttia. Käytännössä tämä tarkoitti, että auton kantama oli tippunut 13 kilometriä. Testin alussa auton kantama oli 438 kilometriä ja 172 000 kilometrin päätteeksi auton kantama oli 425 kilometri

Akkua ei käsitelty hellästi silkkihansikkain, vaan testaajat antoivat tälle niin sanottua saksalaisen insinöörin rajua rakkautta: Latauksista yli 40 prosenttia tehtiin pikalatausasemilla ja auto jätettiin suositusten vastaisesti latausasemalle 100 prosentin lataustasolla, jopa useiksi päiviksi."

https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/2b68bdd5-9af9-4cb9-a4a5-9345f7e8fe50
Vaikka yksittäinen automalli, niin toimii esimerkkinä ettei se välttämättä kuole tuossa ajassa.

ID.3 Pro s oli malli ja neljävuotta ajettu.

Neljäprosenttiyksikköä taisi tippu ensimäisen 20 000km aikana. Testi ei vielä takaa miten seuraavat 170 000km, mutta muiden tarinoiden perusteella ihan mahdolista että ei tule mitään yhtä-äkistä romahtamista.

Vinoilit 80% koulukuntaa, jota en itsekkään ole pitänyt ehjässä riittävän hyvinsuunnitellussa akkulinjassa vaivan arvoisena. jos hyvin suunniteltu niin siellä se yläraja on rajattu kohtuu optimiin.

Joku voi todeta että saksalainen autoliitto testaa saksalaista Volkkaria, en epäile isänmaanrakkautta, mutta mutu mielikuva että sikäläinen autoliitto testin alussa ehkä vähän bensankäryistä mielikuvaa ympärillään, tiedä sitten. ehkä oikeasti halunneet kunnolla kurmoottaa Volkkaria.
 
Yksittäisen havainnon perusteella ei tosiaan voi yleistää, mutta tää akkuparanoidisuus on kyllä vahvasti todettu vääräksi myös laajemmalla aineistolla.

Lisäksi se vastakkainen evidenssi joka väitettä tukisi puuttuu käytännössä aina näiltä pahimmilta 80% foorumilouskuttajilta.
 
Pienestä se on kiinni jos 2-3 askeleen ottaminen on kiertämistä, kun kuskin puolen ratkaisussa kuitenkin joudut sinne kontin keskelle asti kävelemään kaapelia hakemaan. Ja kuskin puolen ratkaisussa tienvarsipysäköinnissä sitten operoit sitä kaapelia ja luukkua liikenteen puolella, mikä on aina lisäriski onnettomuudelle.
Kyse olikin minun näkemyksestäni, kun muilla auton kriteereillä ei ole merkitystä. Kadunvarressa lataaminen ei minua kiinnosta, enkä sitä ole tehnyt kertaakaan ja toivottavasti ei tarvitse. Enkä joudu kontin keskelle kävelemään. Auton pysäytettyäni jo sisällä avaan kontin ja vasemmasta sivukotelosta latausjohto käteen.
On kyllä ihmisillä asiat hyvin kun kiinnostaa muutamat askeleet johtoa kiinnittäessä.
Tottakai! Joitakin kiinnostaa neljä kytkintä sähköikkunoille, joitakin starttinappula sähköautoon ja joitakin latausjohdon paikka. Siteeraan vielä itseäni:
Paras olisi molemmilla puolilla, mutta jos yksi paikka pitää valita, niin kuskin puolelle taakse.
En silti usko, että elämäni romahtaa epäoptimaalisesta johdon paikasta. Kunhan avasin omaa mielipidettäni.
 
Auton pysäytettyäni jo sisällä avaan kontin ja vasemmasta sivukotelosta latausjohto käteen.
Vähintään yhtä tärkeä asia on kiinteä latausasema kotona, että ei aina tarvitse kaivella kaapeleita jostain. Sen päälle ne auton eri puolilla olevat latausluukut ja kuormanhallinta, niin se kotilataus alkaa olemaan vaivatonta, niinkuin sen pitäsi ollakin. Ei tarvitse miettiä miten päin auto on parkissa, ei tarvitse etsiä kaapelieta auton kätköistä kun ne on aina siinä missä pitääkin, eikä tarvitse ajatella sulakkeiden paukkumista.
 
Vähintään yhtä tärkeä asia on kiinteä latausasema kotona, että ei aina tarvitse kaivella kaapeleita jostain. Sen päälle ne auton eri puolilla olevat latausluukut ja kuormanhallinta, niin se kotilataus alkaa olemaan vaivatonta, niinkuin sen pitäsi ollakin. Ei tarvitse miettiä miten päin auto on parkissa, ei tarvitse etsiä kaapelieta auton kätköistä kun ne on aina siinä missä pitääkin, eikä tarvitse ajatella sulakkeiden paukkumista.

Aamen. Muuten olevinaan niin loppuunhiottu systeemi mut sitten kompuroi tuommoisiin lapsuksiin.
 
Vähintään yhtä tärkeä asia on kiinteä latausasema kotona, että ei aina tarvitse kaivella kaapeleita jostain. Sen päälle ne auton eri puolilla olevat latausluukut ja kuormanhallinta, niin se kotilataus alkaa olemaan vaivatonta, niinkuin sen pitäsi ollakin. Ei tarvitse miettiä miten päin auto on parkissa, ei tarvitse etsiä kaapelieta auton kätköistä kun ne on aina siinä missä pitääkin, eikä tarvitse ajatella sulakkeiden paukkumista.
Kotona on johdollinen latausasema kuormanhallinnalla ja pörssisähköohjauksella. Ei tarvitse konttia kaivella ja vaivata päätään ajastuksilla. Kirjoitin asiointilatauksen näkökulmasta, koska teen sitä säännöllisesti.

Kummaltakin puolelta lataamisen mahdollistaminen saisi yleistyä uusissa autoissa, ainakin lisävarusteena.
 
Mitä on asiointilataus ?
Ei mennä lataan, vaan asoinnin yhteydessä lataamista, tyypillisiä päivittäistavarakaupat, kauppakeskukset, AC lataus.

EI kai mikään suojattu sana, eli kai voi venytä DC latauksiinkin. Pikalatausta kutsutaan pikalatukseksi. Siis missä raja jos ST1 käy keittolounaalla ja samalla pikalataa, vs ST1llä pikalataa ja käy odotellessa lounaalla.

Typaikkalataus, pysäköintilataus, voi teknisesti olla samoilla laitteilla.
 
Joko nyt pikkuhiljaa päästäisiin eroon essonbaarilaisten kauhukuvista SOHn heikentymiseen liittyen. OMG joku latasi yli 80% akkunsa! Bitch please.

"Testauksen aikana ADAC totesi akun kunnon heikentyneen lähes 170 000 kilometrin matkalla vain 9 prosenttia. Käytännössä tämä tarkoitti, että auton kantama oli tippunut 13 kilometriä. Testin alussa auton kantama oli 438 kilometriä ja 172 000 kilometrin päätteeksi auton kantama oli 425 kilometri

Akkua ei käsitelty hellästi silkkihansikkain, vaan testaajat antoivat tälle niin sanottua saksalaisen insinöörin rajua rakkautta: Latauksista yli 40 prosenttia tehtiin pikalatausasemilla ja auto jätettiin suositusten vastaisesti latausasemalle 100 prosentin lataustasolla, jopa useiksi päiviksi."

Varmaan aika perus. Ex-mebbiläiseni @141tkm liikkeen ilmossa kun ovat akun testanneet sanotaan nyt: "Akun kunto: SoH 92,01 %". Normisti arjessa oli latausraja 90% ja kaikesta kWh:sta mitä akkuun on työnnetty on helposti yli puolet pikalaturilla. Myös porokolarin jälkeen auto seisoi lähes täydellä akulla 1,5kk odottamassa etu-umpiota eikä näemmä vaikuttanut millään tavalla akun kuntoon.

Itselle latausluukun sijoittelun osalta aika sama, kunhan tämä/nämä olisivat kyljen puolella jossain päässä. Ja varsinkin onko kuskin vai apparin puolella on aivan sama, kun välillä osuu ja välillä ei kun erinäisillä latureilla tulee pyörittyä. Kotipihassa myös pari askelta olisi aivan yksi ja sama. Ehkä ruuhka-aikana ja huonolla kelillä etuperin julkiselle tähtääminen olisi kyllä astetta helpompi temppu ja myös latureilla missä ei ole pysäköintimerkintöjä. Muutaman kerran peileistä tähdätessä laturille on ollut vielä autoa hierottava suorempaan, kun ei ole ollut mitään refeä kuinka suoralla linjalla on saanut osuttua. Siinä etuperin ajaessa success rate voisi olla huomattavasti suurempi.
 
Aamen. Muuten olevinaan niin loppuunhiottu systeemi mut sitten kompuroi tuommoisiin lapsuksiin.
Oliko tämä kommentti minulle? Taisi olla ohilaukaus.
Mitä on asiointilataus ?
Type 2-lataamista (eli hidaslatausta) kaupan pihassa, parkkihallissa, työpaikalla tai jossain muualla kuin kotona ja kun ollaan liikkeellä muusta syystä kuin lataamisen/matkustuksen takia.
 
Nevö ägen keulalatausporttia vaikka kuinka parantelisivat sitä. Tuossa yllä tuli jo muita syitä mutta tosiaan paskaiset kädet ja portin jäätymiset olivat todella rasittavia asioita käsitellä Konan kanssa(, jossa myös hätäavauskaapeli jäätyi usein estäen latauksen). Paras paikka on ollut kahdeksan vuoden ja kuuden sähköauton osalta kuskin takana. Nyt kun se on apukuskin takana joudun järjestelemään autokatoksen uudelleen( latauskaapeli avaa takaluukun kun vedän sen apukuskin puolelle) ja niillä harvoilla kerroilla kun lataan kodin ulkopuolella joudun ajamaan autoni eri tavalla( ei iso homma).
Aika merkillistä, että yhdellä merkillä keulaluukku toimii kuin ajatus ja toinen ei saa siitä edes kelvollista.

Latausluukun sijaintia pohtiessa tuli mieleen lohkolämmittimen johdon sijainti, jonka harvemmin olen kuullut olevan väärässä paikassa. Miksei niitä ole asennettu muualle kuin keulaan jos tuo sijainti ei olisi paras mahdollinen?
 
Aika merkillistä, että yhdellä merkillä keulaluukku toimii kuin ajatus ja toinen ei saa siitä edes kelvollista.

Latausluukun sijaintia pohtiessa tuli mieleen lohkolämmittimen johdon sijainti, jonka harvemmin olen kuullut olevan väärässä paikassa. Miksei niitä ole asennettu muualle kuin keulaan jos tuo sijainti ei olisi paras mahdollinen?

Sehän on aivan optimi sijainti 20cm maan pinnasta jostain ilmanottoritilän reiästä löytää mustaa rasiaa johtoa varten. Ei ihme jos bensamiehillä on jotain sähköautoja vastaan!

/s
 
Aika merkillistä, että yhdellä merkillä keulaluukku toimii kuin ajatus ja toinen ei saa siitä edes kelvollista.

Latausluukun sijaintia pohtiessa tuli mieleen lohkolämmittimen johdon sijainti, jonka harvemmin olen kuullut olevan väärässä paikassa. Miksei niitä ole asennettu muualle kuin keulaan jos tuo sijainti ei olisi paras mahdollinen?
Keulasta puheenollen, onko tuo salpa lain määräämä pakko? Eli avaat konepellin, niin pitää hipelöidä salpa auki siitä etureunasta. Kuulostaisi loogiselta ettei konepelti lävähdä ajossa naamalle. Eli onko lainpuitteissa mahdollista tehdä automaattisesti avautuvaa konepeltiä frunkkia varten?
 
Keulasta puheenollen, onko tuo salpa lain määräämä pakko? Eli avaat konepellin, niin pitää hipelöidä salpa auki siitä etureunasta. Kuulostaisi loogiselta ettei konepelti lävähdä ajossa naamalle. Eli onko lainpuitteissa mahdollista tehdä automaattisesti avautuvaa konepeltiä frunkkia varten?
Ainakin Xiaomin autoissa on äänikomennolla aukeava frunk, lisäksi taisi myös olla fyysinen avausnappula.
 
Aika merkillistä, että yhdellä merkillä keulaluukku toimii kuin ajatus ja toinen ei saa siitä edes kelvollista.

Latausluukun sijaintia pohtiessa tuli mieleen lohkolämmittimen johdon sijainti, jonka harvemmin olen kuullut olevan väärässä paikassa. Miksei niitä ole asennettu muualle kuin keulaan jos tuo sijainti ei olisi paras mahdollinen?

Kuinkakohan moni olisi valmis maksamaan esim 20-30% enemmän kaapelin vedosta taakse ja samalla 230v veto kulkisi lähes auton päästä päähän vs metrin veto ja toisen metrin haaroitus tulipellin läpi sisälämppärille.

Onkohan kellään takamoottorillisissa lämppäriä ja mitenköhän niissä on piuhat vedetty.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
282 724
Viestejä
4 855 399
Jäsenet
78 459
Uusin jäsen
akumäkinen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom