Vm 2022 XC40 täysin varusteltu nelikko täällä. Auto on erittäin kiva ajaa ja kaikki "perusautojutut" (vakkari, valot, navi, tutkat ym.) toimii tosi hyvin ja autossa on paljon fiksuja pikkujuttuja, jotka osoittavat että Volvon insinöörit ovat oikeasti miettineet auton arkikäyttöä hyvin konkreettisella tasolla. Sisätilojen materiaalit ym. yleinen laatuvaikutelma ovat erinomaisia. Mielestäni tuota vähän turhaan pidetään "pikkuautona", kun loppujen lopuksi kamaa mahtuu ainakin meidän perheen käytössä ihan saman verran kuin edellisiin lähes viisimetrisiin Citroen C5 ja Kia Optima - farkkuihinkin. Ainoastaan kontin muoto (korkea vs pitkä) on vähän sellainen, että esim. lastenrattaat syö suhteellisesti enemmän tilaa. Noin muuten meidän nelihenkinen perhe on mahtunut kyytiin oikein hyvin, vaikka molemmat muksut on vielä istuimissakin. Toki jos koko perhe on koripalloilijan geeneillä varustettu, niin tuo ei ole välttämättä sitten se ykkösvaihtoehto.
Huonoja puolia on sitten tosiaan se kulutus. En ole tainnut ikinä nähdä alle 16 kWh/100km kulutusta milläkään matkalla, kesällä motarilla kuluu 130 km/h vakkariasetuksella sellaiset 20-25 kWh/100 km, talvella tuohon voi laittaa kympin lisää vaikka nopeus on pienempi. Jos on yhtään kovempi pakkanen ja motariajoa, niin joku parisataa kilsaa on ihan maksimirange. Toisaalta vaikka piikkitehot eivät päätä huimaakaan, lataus toimii tasaisen varmasti ympäri vuoden. Tosin omassa on tuo jatkuva neliveto, uudemmissa etupyörät eivät vedä koko aikaa, akku on napsun isompi ja latauksen piikkiteho vähän korkeampi.
AA OS on itsessään tosi hyvä ja siinä on paljon näppäriä juttuja syvän Google-integraation ansiosta, mutta ainakin tuohon omaan Volvoon on laitettu joku vuoden 2010 tabletin prossu, eli käyttö on turhan tahmaista ainakin omaan makuun. Toisaalta koska melkein kaikille oleellisille asioille löytyy suoraan fyysiset kontrollit (köh köh), niin eipä tuota nyt niin paljon tarvitse lähmiä. Mobiiliäppi toimii hyvin, mutta on kohtuullisen rajallinen toiminnoiltaan. Rengasmelua on ihan jonkin verran, mutta voi johtua rengastuksestakin. Omaan makuun alusta on turhan jäykkä, mutta toisaalta moni varmaan tykkää tuollaisesta ryhdikkäämmästä kyydistä, joka ei kuitenkaan ole yhtään pintakova.
Tosiaan semmoinen aika perusvarma kyydittäjä, joka ei loista millään yksittäisellä osa-alueella muiden vaihtoehtojen yläpuolella, mutta toisaalta ei korkeaa kulutusta lukuunottamatta myöskään omaa mitään suuria heikkouksiakaan. Jos nyt olisin nyt autoa katsomassa, niin en tiedä päätyisinkö edelleenkään toiseen.
ps. tähän pimputuskeskusteluun liittyen, tuo oma Volvo ei pimputa oikein mistään ja mielestäni tuo vakkariratkaisu on ainakin omaan makuun jokseenkin täydellinen. Auto näyttää kohtuullisen luotettavasti nykyisen ja tulevan nopeusrajoituksen mittaristossa ja jos ajat yli sen, niin nopeusmerkin ikoni välähtää pari kertaa ja sen jälkeen auto jättää sinut rauhaan. Rajoitus on se, minkä itse asetat ja auto ei ikinä lähde ominpäin muuttamaan asetettua nopeutta.