Yleistä keskustelua sähköautoista

En tiedä onko sopiva ketju kysyä mutta olen vaihtamassa jossain vaiheessa pikkuhybrid Ioniq:in sähköautoon, hintaluokkaan 22-23k ja vuosimalli 2022-2023.
Viikonloppuna katselin muutamia hintaluokkaan sopivia niin silmään tarttui Citroen C4-e. Autossa 50kWh akku ja range abaut 350km. :lisäys: meillä pääasiallinen auton käyttö on arkisin 20km/vrk ja viikonloppuisin la-su yhteensä 100km.
Lähinnä kiinnostaisi jos jollain on kokemuksia kyseisestä pirssistä ja paljonko talvikäytössä range putoaa.
 
Viimeksi muokattu:
Lähinnä kiinnostaisi jos jollain on kokemuksia kyseisestä pirssistä ja paljonko talvikäytössä range putoaa.

Käy katsomassa Hullut Päivät Pösö -ketju, sieltä saat kokemukset.

TL;DR talvikäytössä varsin puutteellinen, todellinen range talvella maantienopeuksilla max 200km. Citikka saattaa olla hieman virtaviivaisempi eli ehkä 220km saa tiristettyä.
 
En tiedä onko sopiva ketju kysyä mutta olen vaihtamassa jossain vaiheessa pikkuhybrid Ioniq:in sähköautoon, hintaluokkaan 22-23k ja vuosimalli 2022-2023.
Viikonloppuna katselin muutamia hintaluokkaan sopivia niin silmään tarttui Citroen C4-e. Autossa 50kWh akku ja range abaut 350km. :lisäys: meillä pääasiallinen auton käyttö on arkisin 20km/vrk ja viikonloppuisin la-su yhteensä 100km.
Lähinnä kiinnostaisi jos jollain on kokemuksia kyseisestä pirssistä ja paljonko talvikäytössä range putoaa.
Ainakin vuosi pari vanhemmat Stellantikset (pösö, sitikka, opel) tuolla 50 kWh bruttoakulla pääsevät sekalaisessa kaupunkiajossa ~150km tai jopa vähemmän talviaikaan. 200km on matka-ajossa kova suoritus pakkasilla. Eikä löydy akun lämmitystä, joten pakkasella pikalatausta ei käytännössä ole. Jos löytyy lataus kotoa ja jää kakkosautoksi tai matkaa ei ajeta, niin ok peltilehmä. Muuten katsoisin muita vaihtoehtoja. Niin sovellus on h-u-o-n-o.
 
Olisko joku Hyundai Kona tai Kia Niro? Ensimmäinen, jos tilantarve ei ole niin justiinsa, sillä valikoimaa on Konassa enemmän ja vähän halvemmat hinnat. Ainakin noita saisi sun budjetilla. Ainoa suurempi ongelma noissa on pikalataus ja pikalataus etenkin talvella, mutta eivätköhän sun ajoprofiiliin menisi.

Jos uskaltaa Volkkareita kokeilla, niin ID3 nyt ainakin menisi hintaluokkaan ja tarjontaa on valtavasti. Hyvät tilat "kokoonsa nähden" ja hyvä ajaa, mutta on noista jotain huonoakin sanottavaa jollain.

Villinä korttina Nissan Leaf 62 kWh akulla, menisi alle 20 ke ja varmaan nyt ainakin luotettava kampe, jos ei muuta. Varmasti myös sun päivittäiset ajosuoritukset suorittaisi kunnialla. On vanhaa tekniikkaa ja rajoitteita, mutta ei välttämättä huono.

Ja varmaan miljoona muuta kikotinta. Kiinalaisia (MG4 esim.) tai hinnat alkaen -malleja voisi saada tosi tuoreina tolla budjetilla. Jos budjettia nostaa 25 ke+, niin sit alkaa saada jo "premiumia", mutta isoilla kilsoilla. Jne. Hankalaahan tää auton ostaminen on ;)

Pakko toki lisätä Tesla Model 3. Noita on pirusti myynnissä ja budjetilla saa kyllä valita yksilön. Pitää ehkä olla Tesla-lasit, jos tollasen vanhan Tessun hommaa, mutta onhan noissakin puolensa, esim. se sähköautotekniikka, joka ei varmasti häpeä muille. Tosin jos laittaa tiukasti min vm. -22, niin tarjonta kapenee kummasti, muutama auto varmaan sieltä vaan lähtis 23 ke maksimibudjetilla ja niissäkin kilsoja aika paljon. Toisaalta vuosimalliin ei välttämättä kannata lukkiutua, jos juuri sinä vuotena ei ole tullut jotain uutta ja/tai tehdastakuu on edelleen voimassa tms. hyvää syytä. Ei koske ehkä Teslaakaan niin paljon, vaan ihan kaikkia noita mainitsemiani autoja. Käytettyä hakiessa pitää olla joustava eikä lyödä tiukkoja rajoja, muuten tarjonta voi supistua liikaa, ellei mene samalla Suomea isommille markkinoille, eli Ruotsi, Saksa.

Edit. Disclaimerina en ole noista mitään omistanut, mutta ajanut tai ollut kyydissä, ja kuullut tuttaviltani kokemuksista. Ja lueskellut speksejä ja arvosteluja tietenkin, koska jotain ehkä samantyylistä autoa itsekin katsellut sivusilmällä.
 
Viimeksi muokattu:
Ainakin vuosi pari vanhemmat Stellantikset (pösö, sitikka, opel) tuolla 50 kWh bruttoakulla pääsevät sekalaisessa kaupunkiajossa ~150km tai jopa vähemmän talviaikaan. 200km on matka-ajossa kova suoritus pakkasilla. Eikä löydy akun lämmitystä, joten pakkasella pikalatausta ei käytännössä ole. Jos löytyy lataus kotoa ja jää kakkosautoksi tai matkaa ei ajeta, niin ok peltilehmä. Muuten katsoisin muita vaihtoehtoja. Niin sovellus on h-u-o-n-o.
noin 200km menee pakkasella, ei ongelmaa. Talvella latausteho on ensimmäisessä latauksessa noin 60-70kw, mutta toisessa jo sama kuin kesällä. Näin ainakin itselläni noin 70tkm kokemuksella.
 
noin 200km menee pakkasella, ei ongelmaa. Talvella latausteho on ensimmäisessä latauksessa noin 60-70kw, mutta toisessa jo sama kuin kesällä. Näin ainakin itselläni noin 70tkm kokemuksella.
Selvä. Mulla 30 tkm kokemus eri. Katoksesta tai taivasalla kylmällä autolla lähtiessä ei -10 tai kylmemmässä pakkasessa varmasti mene 200 km. Eikä myöskään kovalla pakkasella ota tuolla teholla sisään, tosin aivan nollille en ole akkua ajanut.
 
Olisko joku Hyundai Kona tai Kia Niro? Ensimmäinen, jos tilantarve ei ole niin justiinsa, sillä valikoimaa on Konassa enemmän ja vähän halvemmat hinnat. Ainakin noita saisi sun budjetilla. Ainoa suurempi ongelma noissa on pikalataus ja pikalataus etenkin talvella, mutta eivätköhän sun ajoprofiiliin menisi.

Jos uskaltaa Volkkareita kokeilla, niin ID3 nyt ainakin menisi hintaluokkaan ja tarjontaa on valtavasti. Hyvät tilat "kokoonsa nähden" ja hyvä ajaa, mutta on noista jotain huonoakin sanottavaa jollain.

Villinä korttina Nissan Leaf 62 kWh akulla, menisi alle 20 ke ja varmaan nyt ainakin luotettava kampe, jos ei muuta. Varmasti myös sun päivittäiset ajosuoritukset suorittaisi kunnialla. On vanhaa tekniikkaa ja rajoitteita, mutta ei välttämättä huono.

Ja varmaan miljoona muuta kikotinta. Kiinalaisia (MG4 esim.) tai hinnat alkaen -malleja voisi saada tosi tuoreina tolla budjetilla. Jos budjettia nostaa 25 ke+, niin sit alkaa saada jo "premiumia", mutta isoilla kilsoilla. Jne. Hankalaahan tää auton ostaminen on ;)

Pakko toki lisätä Tesla Model 3. Noita on pirusti myynnissä ja budjetilla saa kyllä valita yksilön. Pitää ehkä olla Tesla-lasit, jos tollasen vanhan Tessun hommaa, mutta onhan noissakin puolensa, esim. se sähköautotekniikka, joka ei varmasti häpeä muille. Tosin jos laittaa tiukasti min vm. -22, niin tarjonta kapenee kummasti, muutama auto varmaan sieltä vaan lähtis 23 ke maksimibudjetilla ja niissäkin kilsoja aika paljon. Toisaalta vuosimalliin ei välttämättä kannata lukkiutua, jos juuri sinä vuotena ei ole tullut jotain uutta ja/tai tehdastakuu on edelleen voimassa tms. hyvää syytä. Ei koske ehkä Teslaakaan niin paljon, vaan ihan kaikkia noita mainitsemiani autoja. Käytettyä hakiessa pitää olla joustava eikä lyödä tiukkoja rajoja, muuten tarjonta voi supistua liikaa, ellei mene samalla Suomea isommille markkinoille, eli Ruotsi, Saksa.

Edit. Disclaimerina en ole noista mitään omistanut, mutta ajanut tai ollut kyydissä, ja kuullut tuttaviltani kokemuksista. Ja lueskellut speksejä ja arvosteluja tietenkin, koska jotain ehkä samantyylistä autoa itsekin katsellut sivusilmällä.
Tässä omia subjeltiivisia mielipiteitä kun omaani etsin: Korealaisissa tiheä huoltoväli ja rengasmelua. Tyyli on makuasia mutta melko muovisia. Akut kestäviä, moottoreissa laakerivikoja. Hyvä energiatehokkuus. Kaikki MGt karsiutui pois liian pienen kuskin penkin takia. Id3, leaf, model 3 matala maavara, jos on huonot jalat ja pelkää akun puolesta. Leaf kamala ergonomia kuskilla, tekniikka luotettavaa. 1 vaihelataus isompi deal breaker kuin chademo. Id3 ja model 3 tyylikkäät sisältä, alusta asti sähköautoja sekä rangea enemmän kuin 50kwh stellantikseissa. 50kwh stellantikseista e2008 ja Ec4 parhaat. Kohtuu maavara, hiljainen ja mukava kyyti, tehoa sopivasti, ei sudi. Appi ja infoteiment kamala mutta Android auto pelastaa. Alkupään autoissa laturi vikoja, korjaantui ilmeisesti -23 eteenpäin. Ec4 vei omalta osalta voiton paremmalla kuskin penkillä. Ajo profiili 99% kotilatausta ja ympärivuoden 60 km suuntaan työmatka. Pakkasilla täytyy varmistaa että on laturissa joka yö. Kesällä käy heittämällä kaksi päivää eli 240km. Eli kannataa noita koeajaa ja istua niin löytyy itselle sopiva :) suosittelen koeajamaan ensin vaikka id3 ja Ec4 tai e2008. Näitä e2008 taitaa olla nettiautossa nyt hyvin tarjolla bassadonella.
 
Selvä. Mulla 30 tkm kokemus eri. Katoksesta tai taivasalla kylmällä autolla lähtiessä ei -10 tai kylmemmässä pakkasessa varmasti mene 200 km. Eikä myöskään kovalla pakkasella ota tuolla teholla sisään, tosin aivan nollille en ole akkua ajanut.
Ei mene oranssi E2008 kyllä 200km -10c jos ajelee 80km/h ja lähtee kylmällä akulla. Kylmä startti raapaisee paljon. Muistaakseni -17c ajelin 170km 80km/h kun pidin Eco moden päällä ettei lämmittänyt juuri ollenkaan :D
E2008 -23 on kyllä ollut hyvä auto. Mukava alusta ja kesällä lataa ihan riittävästi, laturivikojakaan ei ole ollut kun tuossa on jo uusi VMAX OBC-laturi ja ABS johdotkin on suojattu jollain paksulla erkkarilla etteivät heti hierry poikki. Kesällä on käyty Levillä ja syksyllä pikkupakkasella Rukalla ilman mitään ongelmia.

Kohta tulee markkinoille varmaan satoja oransseja hullupösöjä joten hinnat painuvat alas (varmaan jonnekkin 17-18k tasolle 45tkm ajetuilla). Takuu on tosin 3v joten se loppuu mutta näissä uudemmissa ei ole vikoja ollut vielä.
 
Kiitos näistä vastauksista eli hylkään sitruunan.

Kerron nyt vielä omat kokemukset, meillä on Opelin versio tuosta, eli Mokka-e.

Sinänsä mukava pirssi ajaa, hiljainen ja hyvä äänieristys, mukava kyyti, tosin vähän "lulla" alustaltaan etenkin meidän varustetason läskirenkailla, mutta ollaan oltu ihan tyytyväisiä autoon kaikin puolin ja sopii meidän käyttötarpeeseen. Tuolla käydään töissä ja hoidetaan kauppareissut sekä pääosa muista ajoista, pitkät reissut sitten isommalla bensa-autolla.

Ei tämä mikään pieniruokainen sähkäri kuitenkaan ole vaan vie aika paljon sähköä ajossa ja talvella range putoaa lujaa. Pitkän ajan keskiarvo meillä noin 19 kWh/100 km (auton tieto). Toki tämä Opeli on aika kantti kertaa kantti malli ja Citikka vähän virtaviivaisempi niin voi mennä pienemmällä, mutta tiedä siitä kun voimalinja on sama ja Citikka taitaa olla porukan isoin vielä pienellä marginaalilla. Meillä tämän auton ajoprofiili toki sellainen että sillä ajetaan paljon motaria ja ohitietä, eli kesällä 100-120 ja talvella iso osa ajoista sitä satasen posotusta, hitaammissa nopeuksissa menee paljon energiatehokkaammin.

Range voi kesällä parhaimmillaan lähennellä sitä 300 km:ä rauhallisemmassa kantatie/kaupunkiajossa, mutta kunnon pakkasilla jos tarvitsee ajaa isoa tietä niin ei kyllä paljoa yli sataa kilsaa mene ellei sitten köröttele joka paikassa maksimissaan 80 km/h. Käydään usein viikonloppuna sukuloimassa, meiltä sinne pikkuisen alle 60 km matkaa josta suurin osa maantietä, ja tuon pääsee kunnon talvipakkasilla juuri ja juuri lataamatta molempiin suuntiin niin että akkuun jää se ehkä 10% varausta. Leudommilla keleillä sitten jää enemmän marginaalia, mutta kunnon kylmällä alan jo vähän himmaamaan isolla tiellä enkä aja suurinta sallittua. Mulla on työmatkaa n. 25 km (taajama + ohitie) ja vaimolla 35 km (taajamaa + motaria), talvella mä voisin käydä kahtena päivänä töissä lataamatta, vaimo ei. Kesällä kulutus sitten maltillisempi, mulla menee työmatkaan n. 20% akkua ja vaimolla taitaa mennä lähes 40% (se moottoritie tekee eron).

En tiedä onko Citikoissa aina vakiona 3-vaihelaturi (11 kW), mutta se on kyllä ihan ehdoton sekä asiointi että kotilatauksen kannalta, Opeleissa se oli lisävaruste ja osassa autoja on yksivaihelaturi. Pikalaturissa ei meidän auto olekaan koskaan käynyt joten siitä ei kokemusta, koska ei käydä tällä missään pidemmällä ja ladataan aina kotona.

Sinänsä siis tuohon sun tarpeeseen joku konsernikolmikosta voisi sopia, range riittää myös pakkasella juuri ja juuri tuohon ajomäärään. Tärkeää toki olis sitten sen järkevä latausmahdollisuus etenkin että saa viikonlopun ajojen jälkeen auton ladattua talvella täyteen maanantain ajoja varten. Kovalla pakkasella sitten talvella voi olla kyllä tuskaista tehdä pidempää reissua näillä kulutuslukemilla ja lataustehoilla (sen mitä olen asiasta lukenut antaa ei-kovin-ruusuisen kuvan), jos sellaiseen on tarve.
 
Viimeksi muokattu:
Ei mene oranssi E2008 kyllä 200km -10c jos ajelee 80km/h ja lähtee kylmällä akulla. Kylmä startti raapaisee paljon. Muistaakseni -17c ajelin 170km 80km/h kun pidin Eco moden päällä ettei lämmittänyt juuri ollenkaan :D
E2008 -23 on kyllä ollut hyvä auto. Mukava alusta ja kesällä lataa ihan riittävästi, laturivikojakaan ei ole ollut kun tuossa on jo uusi VMAX OBC-laturi ja ABS johdotkin on suojattu jollain paksulla erkkarilla etteivät heti hierry poikki. Kesällä on käyty Levillä ja syksyllä pikkupakkasella Rukalla ilman mitään ongelmia.

Kohta tulee markkinoille varmaan satoja oransseja hullupösöjä joten hinnat painuvat alas (varmaan jonnekkin 17-18k tasolle 45tkm ajetuilla). Takuu on tosin 3v joten se loppuu mutta näissä uudemmissa ei ole vikoja ollut vielä.

Tuohon kisaa kantamassa 40kWh Nissan Leaf kanssa.
 
Onko se nyt ihme, kun käytettävä kapasiteetti Stellantiksissa on 45 kWh (uutena) ja Leaf varmasti virtaviivaisemman muotoinen kuin vaikka Mokka tai 2008?
Parikymmentäprosenttia isompi akku, ja kantama 0-kymmenenprosenttia pienempi, voi silti tulla vähän puskista. varsinkin jos siitä pösöstä maksanut harhoissaan enemmän .

No käytännössä pösön latauksen paremmuus kääntää asian sen hyväksi, vali tankkaus on ihan relisitinen mahdollisuus, ilman hotellia yötä. No hintaerolla voi ostaa sen japsi latausadapterin.
 
Ainakin vuosi pari vanhemmat Stellantikset (pösö, sitikka, opel) tuolla 50 kWh bruttoakulla pääsevät sekalaisessa kaupunkiajossa ~150km tai jopa vähemmän talviaikaan. 200km on matka-ajossa kova suoritus pakkasilla. Eikä löydy akun lämmitystä, joten pakkasella pikalatausta ei käytännössä ole. Jos löytyy lataus kotoa ja jää kakkosautoksi tai matkaa ei ajeta, niin ok peltilehmä. Muuten katsoisin muita vaihtoehtoja. Niin sovellus on h-u-o-n-o.
Pösö e-2008 saman suuntaiset kokemukset vajaalla 30tkm ajolla.

Talvella 135km matka piti ajaa melkein ilman lämmitystä ja mittarinopeus oli varmaan jotain 95km/h ( oikea nopeus ehkä 88?). Pösö oli siis 8/2023.

Sovellus aika usen ei toiminut edes?

Tilalle tuli Tesla Model S 90D 8/2016. Siinä taas ilmastointi taisi olla rikki heti alussa. Käytetty kompura oli 180€ ja täyttö 130€. Itse räpeltäen.

Viime viikolla Teslasta meni alatukivarsi takaa oikealta poikki peruutettaessa. Eli ongelmia on riittänyt. Sillä oon ehtinyt ajaa 18tkm tänä vuonna. Mutta akku 50kWh vs 90kWh on kumminkin selkeä ero ja Teslassa luultavasti pienempi kulutus? Nyt saattaa olla hieman alle 200Wh/km. En tosin muista Pösön kulutusta samalla ajolla. Teslan akun kunto 87% (242tkm).

Tuossa kaukaisesti samanlainen Tesla, mutta siinä näyttää olevan vain kangaspenkit.

22 900€, eli vielä melko kallis.
 
Pösö e-2008 saman suuntaiset kokemukset vajaalla 30tkm ajolla.

Talvella 135km matka piti ajaa melkein ilman lämmitystä ja mittarinopeus oli varmaan jotain 95km/h ( oikea nopeus ehkä 88?). Pösö oli siis 8/2023.

Sovellus aika usen ei toiminut edes?

Tilalle tuli Tesla Model S 90D 8/2016. Siinä taas ilmastointi taisi olla rikki heti alussa. Käytetty kompura oli 180€ ja täyttö 130€. Itse räpeltäen.

Viime viikolla Teslasta meni alatukivarsi takaa oikealta poikki peruutettaessa. Eli ongelmia on riittänyt. Sillä oon ehtinyt ajaa 18tkm tänä vuonna. Mutta akku 50kWh vs 90kWh on kumminkin selkeä ero ja Teslassa luultavasti pienempi kulutus? Nyt saattaa olla hieman alle 200Wh/km. En tosin muista Pösön kulutusta samalla ajolla. Teslan akun kunto 87% (242tkm).

Tuossa kaukaisesti samanlainen Tesla, mutta siinä näyttää olevan vain kangaspenkit.

22 900€, eli vielä melko kallis.
Joo tuo stellantiksen apin ajoittainen toimimattomuus on isoin murhe näissä. Käytännössä myydyt ominaisuudet eli lämmityksen etäkäyttö ja latauksen ajatus eivät ole käytettävissä. Täytyy miettiä sopiiko itselle. Meillä autokatos asunnon edessä niin voi käydä laittamassa lämpenemään ja lataukseen vaikka sukkasillaan. Eri asia jos parkkis kaukana, erityisesti talvella kun sitä tarvitsee(pörssisähkön hinnat vaihtelee ja esilömmitys tarve).

Edit: tulipa mieleen vielä yksi murhe ja se on aivan kelvoton range mittari. Käytännössä toimintalogiikka on sellainen että se maksimoi tielle jäämisen todennäköisyyden. Eli näyttää aina liikaa. Paitsi 20% kohdalla, jolloin herättää toiveen että näyttääkin oikeaoppisesti hieman liian vähän. Mutta ei, sitten pudotus kiihtyy ja laturille tullaan 60kmh satasen alueella lasit huurussa 1% varaustasolla :D uskomatonta pelleilyä tuo sähköautsoftapuoli näissä vehkeissä:D
 
Viimeksi muokattu:
Tulipa käytyä koeajamassa hetki sitten isoakkuista id4 jos olisi vaihtanut Citroen e-c4 siihen. Ajatuksena olisi ollut saada kolme lastenistuista taakse. Mutta eipä niitä kovin helposti saanut id4 viriteltyä joten id4 ei tarjoa oleellisesti lisää omaan käyttöön. Perheauto on sitten erikseen johon mahtuu kaikki. Plussia id4 olisi ollut vetokoukku, isompi kontti ja tilat muutenkin sekä range. Kuitenkaan omassa käytössä näistä ei ole sellaista hyötyä että kannattaisi maksaa lisää. Yllätyksenä tuli miten paljon 500kg isompi omamassa tuntuu ajossa. Keveämpiä akkuja odotellessa.. Rengaskulut taitaa olla myös isommat id4. Ec4 rengaskoko kesällä 195/60 R18.
 
Viimeksi muokattu:
Parikymmentäprosenttia isompi akku, ja kantama 0-kymmenenprosenttia pienempi, voi silti tulla vähän puskista. varsinkin jos siitä pösöstä maksanut harhoissaan enemmän .

No käytännössä pösön latauksen paremmuus kääntää asian sen hyväksi, vali tankkaus on ihan relisitinen mahdollisuus, ilman hotellia yötä. No hintaerolla voi ostaa sen japsi latausadapterin.
40 ja 45 kWh, ero ei ole 20%, tosin taitaa Leafin käytettävissä oleva olla 39 kWh, mutta joka tapauksessa ero on ennemminkin 13% kuin 20%. Jos sillä Leafillä pääsee 180km talvella niin Pösöllä pääsee ehkä 10-20km pidemmälle niin ei siinä tosiaan käytännön elämässä ole mitään eroa. Lisäksi Stellantiksen range-arvaus näyttää 0 jo siinä vaiheessa kun Leafissäkin on vielä akkua jäljellä ja appiin ei varmaan juuri silloin saa yhteyttä, joten taitaa käytännön ero olla mitätön.

Tuleeko tuo sitten yllätyksenä niin en tiedä ja eivät ainakaan nuo halvemman pään Stellantikset taitaneet olla edes Leafiä kalliimpia, joten siinäkin suhteessa ovat aika tasoissa.
 
Kiinnostava sähköauto kiikarissa. Onko ihan no-go jos autossa ei ole ILP? Lämmin oma talli.
Mina ainakin arvostaisin pumpun puutetta kun ajoprofiili on sellainen ettei sille ole tarvetta ja jokainen liikkuva osa kuluu. Omassa tapauksessani pumpun puute aiheittaisi vuodessa 10 kertaa sita etta joutusin lataamaan 5 minuuttia kauemmin tienpaalla.
 
Mina ainakin arvostaisin pumpun puutetta kun ajoprofiili on sellainen ettei sille ole tarvetta ja jokainen liikkuva osa kuluu. Omassa tapauksessani pumpun puute aiheittaisi vuodessa 10 kertaa sita etta joutusin lataamaan 5 minuuttia kauemmin tienpaalla.
Eikös sähkövastukset ole melkolailla yhtä vikaherkkiä kuin lämpöpumput? Sitä en tiedä miten autovalmistajat on tässä onnistuneet, mutta kyllä niiden vikaantumisesta saa lukea usein.
 
Onhan lämppumppu moni kerroin monimutkaisempi, kun hyvin yksinkertainen sähkövastus ja hinnassakin iso ero. Jos miettii että sähkövastus tarvitsee vaan vastus langasta tehdyn vastuksen.

Pumpussa on sisäkenno, ulkokenno, putkistoa, elektroniikka ecua, kompuraan, sähkömoottori kompuralle, venttiilejä yms yms. Ei ole vaikea arvata kumpi on huomattavasti kalliimpi ja monimutkaisempi (lue: vikaherkempi).
 
Pumpussa on sisäkenno, ulkokenno, putkistoa, elektroniikka ecua, kompuraan, sähkömoottori kompuralle, venttiilejä yms yms.
Ja nämä kaikki on periaatteessa siellä autossa joka tapauksessa jos siinä on ilmastointi.

Jokunen venttiili voi puuttua kun laitteistoa ei tarvitse pystyä käyttämään lämmitykseen mutta kyllä se pelkkä viilennys noin muuten tarvitsee melkein kaikki samat komponentit.
 
Onhan lämppumppu moni kerroin monimutkaisempi, kun hyvin yksinkertainen sähkövastus ja hinnassakin iso ero. Jos miettii että sähkövastus tarvitsee vaan vastus langasta tehdyn vastuksen.

Pumpussa on sisäkenno, ulkokenno, putkistoa, elektroniikka ecua, kompuraan, sähkömoottori kompuralle, venttiilejä yms yms. Ei ole vaikea arvata kumpi on huomattavasti kalliimpi ja monimutkaisempi (lue: vikaherkempi).
No kyllähän se on melkoinen mysteeri miten valmistaja on ylipäätään kyennyt valmistamaan vikaherkän lämmitysvastuksen, mutta kyllähän niitä on hajonnut, ja oliko ne nyt mersut kun eivät suostu liikkumaan jos vastus ei pelaa?
 
Kuinkahan paljon tehot vaikuttaa? Polestariinkaan ei taida saada reilulla tonnilla mistään, menee lähemmäs puoltatoista. Nyt on Ifiltä autoliikkeen kautta joku erikoistarjous, reilu 900€. OP-Pohjolalla -20% eka vuosi olisi ollut reilu 1100€.
Oma pole 2 lrdm 890e ifistä täysillä bonareilla. kaikki muut paitsi sijaisauto.
 
No kyllähän se on melkoinen mysteeri miten valmistaja on ylipäätään kyennyt valmistamaan vikaherkän lämmitysvastuksen, mutta kyllähän niitä on hajonnut, ja oliko ne nyt mersut kun eivät suostu liikkumaan jos vastus ei pelaa?
Niissä on johonkin kiukaan vastukseen verrattuna ainakin sellainen periaatteellinen ero, että autossa valvotaan erittäin tarkasti koko ajan korkeajännitejärjestelmän eristysvastusta ja se korkeajännitteellä toimiva lämmitysvastus ei saa vuotaa tasan yhtään. Jos vuotaa niin toteutuksesta riippuen voi olla, että auton pääkontaktori ei enää suostu kytkemään akustoa lainkaan kiinni autoon ja siihenhän se sitten jää.

Kyse ei siis ole siitä, ettei auto liiku koska lämmitys ei toimi vaan siitä, että turvallisuussyistä jännitettä ei kytketä päälle ollenkaan jos on pieninkin eristysvastusvian mahdollisuus.
 
Tuleeko tuo sitten yllätyksenä niin en tiedä ja eivät ainakaan nuo halvemman pään Stellantikset taitaneet olla edes Leafiä kalliimpia, joten siinäkin suhteessa ovat aika tasoissa.
@Centteri

Sillä 22-23k budjetilla saat helposti vähän ajetun 60 kWh Leafin ja CCS-adapterin. Rahaa jää ylikin vielä. Latausnopeudessa ottaa hieman takkiin, mutta ei pahasti eli 70-80 kW saa isoakkuisella CCS-latureista adapterilla. Kannattaa harkita?
 
.

Kohta tulee markkinoille varmaan satoja oransseja hullupösöjä joten hinnat painuvat alas (varmaan jonnekkin 17-18k tasolle 45tkm ajetuilla). Takuu on tosin 3v joten se loppuu mutta näissä uudemmissa ei ole vikoja ollut vielä.
Kyllä niitä on jo ainakin vuoden alusta lähtien ollut 17k€ hintaan( ajettu 30- 80 000 km). Likalle hankittiin yksi musta. Oransseja olisi ollut useita ja veikkaus oli, että tämäkin olisi samaa sarjaa kun varustetasosta poiketen oli 3d-mittaristo, joita näihin laitettiin komponenttipulan vuoksi(,.minua valistettiin).

mikä on ec4 ? sitikka ?
Se on siis eC4, jolloin on selkeämpää mistä on kyse. eC4, e2008( ja e208) sekä Mokka-e rinnan laitettuna on eC4 näistä kolmesta auttamatta karuin varustelultaan samalla hinnalla, joten HP-pösö ole selkiö.
 
En tiedä onko sopiva ketju kysyä mutta olen vaihtamassa jossain vaiheessa pikkuhybrid Ioniq:in sähköautoon, hintaluokkaan 22-23k ja vuosimalli 2022-2023.
Viikonloppuna katselin muutamia hintaluokkaan sopivia niin silmään tarttui Citroen C4-e. Autossa 50kWh akku ja range abaut 350km. :lisäys: meillä pääasiallinen auton käyttö on arkisin 20km/vrk ja viikonloppuisin la-su yhteensä 100km.
Lähinnä kiinnostaisi jos jollain on kokemuksia kyseisestä pirssistä ja paljonko talvikäytössä range putoaa.
Vuoden ehdit pitämään? Mites noin?
 
Kiinnostava sähköauto kiikarissa. Onko ihan no-go jos autossa ei ole ILP? Lämmin oma talli.
Miillä ajeltiin 5 talvea, eipä tuo oikeastaan mitenkään näkynyt, jos pidempää pätkää ajoi. Start-stop ajossa kulutus oli melkoinen, kun kabiinia joutuu lämmittämään jatkuvasti, mutta ILP:lläkin kulutus on ko. tilanteessa isompaa. Lämpimästä tallista jos lähdet, niin se auttaa paljon.
 
Vuoden ehdit pitämään? Mites noin?
Töissä päässyt ajamaan firman sähkäriä niin alkoi kiinnostamaan. Nyt tosin vielä mietin kumpi olisi fiksumpi omaan tarpeeseen plugari lyhyellä rangella vai täyssähkö vähän pidemmällä.
Meillä käytännössä 80% lähiajoa ja pisimmilläänkin 60km suuntaansa 1x kuukaudessa.

Duunikaveri sanoi että täyssähkö parempi, turha ostaa autoa kahdella käyttövoimalla ja kaksilla huollon tarpeilla.
 
Töissä päässyt ajamaan firman sähkäriä niin alkoi kiinnostamaan. Nyt tosin vielä mietin kumpi olisi fiksumpi omaan tarpeeseen plugari lyhyellä rangella vai täyssähkö vähän pidemmällä.
Meillä käytännössä 80% lähiajoa ja pisimmilläänkin 60km suuntaansa 1x kuukaudessa.

Duunikaveri sanoi että täyssähkö parempi, turha ostaa autoa kahdella käyttövoimalla ja kaksilla huollon tarpeilla.
Joo, jos sille polttikselle ei ole selvää käyttökohdetta, niin ei sitä ole järkeä mukana raijata.
 
Pösö e-2008 saman suuntaiset kokemukset vajaalla 30tkm ajolla.

Talvella 135km matka piti ajaa melkein ilman lämmitystä ja mittarinopeus oli varmaan jotain 95km/h ( oikea nopeus ehkä 88?). Pösö oli siis 8/2023.

Sovellus aika usen ei toiminut edes?
Jännä kun itse pääsen talvella mökille 190km lataamatta. Lähtö pihalta ja piuhasta esilämmitettynä. Maantiellä rajoitus +10km/h nopeudella.
Eco moodia ei kannata käyttää, silloin akku ei lämpene ja lataus on todella hidas. Kunhan kulutus on +20kw/100km niin latausnopeus on talvellakin ensimmäisessä latauksessa 60-70kw ja seuraavassa +80-100kw. Toki myös maski kannattaa talveksi peittää kokonaan, myös alaritilä.
Nyt olen tuolla e-2008 ajanut noin 70tkm.
 
Töissä päässyt ajamaan firman sähkäriä niin alkoi kiinnostamaan. Nyt tosin vielä mietin kumpi olisi fiksumpi omaan tarpeeseen plugari lyhyellä rangella vai täyssähkö vähän pidemmällä.
Meillä käytännössä 80% lähiajoa ja pisimmilläänkin 60km suuntaansa 1x kuukaudessa.

Duunikaveri sanoi että täyssähkö parempi, turha ostaa autoa kahdella käyttövoimalla ja kaksilla huollon tarpeilla.
Toisaalta autoa vaihtamalla menetät aina rahaa. Laskeppa paljonko saat ajaa sähköllä, että alkaa tulemaan säästöä.
 
Toisaalta autoa vaihtamalla menetät aina rahaa. Laskeppa paljonko saat ajaa sähköllä, että alkaa tulemaan säästöä.
Auto on kuitenkin meille tarpeellinen liikkumisväline ja vaihdossa nykyisestä saa vielä kohtuullisen summan. Plussana sähkärissä myös ajomukavuus.
Polttoainetta nykyiseen itselataavaan hybridiin menee noin 90eur/kk. Sähköllä oletan kulun olevan noin 50eur/kk. Saa nähdä
 
Tuo sähkäreiden parempi ajomukavuus, tarkoittaa se sitten mitä tahansa, on hieman liioiteltua. Autoja nekin ovat, hyvine ja huonoine ominaisuuksineen.

Taloudellisuuskin on hieman kyseenalaista. Saa tahkota aika paljon että korkeampi hankintahinta ja latausinfra on kompensoitu.
 
Tuo sähkäreiden parempi ajomukavuus, tarkoittaa se sitten mitä tahansa, on hieman liioiteltua. Autoja nekin ovat, hyvine ja huonoine ominaisuuksineen.

Taloudellisuuskin on hieman kyseenalaista. Saa tahkota aika paljon että korkeampi hankintahinta ja latausinfra on kompensoitu.

Onhan niissä hyvä vääntö, kiihtyvyys ja hiljaisuus käytännössä pitkälti vakiona. Iso osa muista pimputtimista ja mukavuusvarusteista tulee toki käytännössä moneen muuhunkin uuteen autoon.
 
Jännä kun itse pääsen talvella mökille 190km lataamatta. Lähtö pihalta ja piuhasta esilämmitettynä. Maantiellä rajoitus +10km/h nopeudella.
Eco moodia ei kannata käyttää, silloin akku ei lämpene ja lataus on todella hidas. Kunhan kulutus on +20kw/100km niin latausnopeus on talvellakin ensimmäisessä latauksessa 60-70kw ja seuraavassa +80-100kw. Toki myös maski kannattaa talveksi peittää kokonaan, myös alaritilä.
Nyt olen tuolla e-2008 ajanut noin 70tkm.
Eco moodia en käyttänytkään. Toki riippuu, että miten paljon on pakkasta?

Se jäi mainitsematta, että 67km suuntaansa ja sitten paluu takaisin. 134km. Esilämmitys jäi yleensä käyttämättä kotona, koska sovellus ei ainakaan aina toiminut?


Toki siis esilämmitetyllä autolla ja yhteen putkeen ajettuna pääsee pidemmästi ja normaali 21 asteen sisälämpökin saa olla. Ei myöskään ole muistikuvaa, että kuinka kylmä on ollut. Arvelisin että joskus oli jopa -20 astettakin.

Talvirajoitukset eli 80, mutta mittarinopeus on ollut 95km/h. Tuo +5km/h lisää myös vähän kulutusta. Itsellä oli Pösössä nastarenkaat, mutta sillä ei varmaan kulutukseen ole mitään merkitystä.
 
...ja hiljaisuuskin on riippuvainen mihin vertaa. Ei siellä maantien päällä tiedä onko sähkö vai polttis. Rengasmelu on aina sama. Ellei jopa pahempi sähkiksissä johtuen leveämmästä renkaista.
 
...ja hiljaisuuskin on riippuvainen mihin vertaa. Ei siellä maantien päällä tiedä onko sähkö vai polttis. Rengasmelu on aina sama. Ellei jopa pahempi sähkiksissä johtuen leveämmästä renkaista.
Kaverin Teslan kyydissä ollut niin hiljaista oli abaut 120 nopeudessa. Siinä on alla aikamoiset läskit.
 
Auto on kuitenkin meille tarpeellinen liikkumisväline ja vaihdossa nykyisestä saa vielä kohtuullisen summan. Plussana sähkärissä myös ajomukavuus.
Polttoainetta nykyiseen itselataavaan hybridiin menee noin 90eur/kk. Sähköllä oletan kulun olevan noin 50eur/kk. Saa nähdä
Riippuu tietysti sähkösopimuksesta, mutta ainakin kotona ladatessa etua pitäisi tulla enemmän kuin 50/90 -suhteessa, vaikkei lataisi edes halpaa pörssisähköä. Itse säästän pörssisähköllä pitkälti toista tonnia vuodessa, vaikka entinen auto oli plugari, jota sitäkin siis latasin.
 
Riippuu tietysti sähkösopimuksesta, mutta ainakin kotona ladatessa etua pitäisi tulla enemmän kuin 50/90 -suhteessa, vaikkei lataisi edes halpaa pörssisähköä. Itse säästän pörssisähköllä pitkälti toista tonnia vuodessa, vaikka entinen auto oli plugari, jota sitäkin siis latasin.
Jep, tämä oli vaan oma arvio/heitto nykyisellä kilometreillä. Arkisin vielä latausmahdollisuus duunissa eli tullee vielä edullisemmaksi.
 
Parin viikon päästä järjestettävillä IAA Mobility 2025 -messuilla olisi näillä näkymin esillä useampia kiinnostavia edullisemman pään sähköautoja:

- MEB Entry trio, eli VW ID.2, Skoda Epiq ja Cupra Raval
- Hyundai Ioniq 2
- Leapmotor B05

Sitten arvokkaampaa hintaluokkaa mm. Polestar 5, BMW iX3, MB GLC, MB AMG GT XX, Porsche Cayenne electric...


Autogefül on kai saanut näitä jo koeajoon ja koeajovideoita tiedossa seuraavat päivät. Jännät pari viikkoa tiedossa sähköautomarkkinoilla.
 
Tuo sähkäreiden parempi ajomukavuus, tarkoittaa se sitten mitä tahansa, on hieman liioiteltua. Autoja nekin ovat, hyvine ja huonoine ominaisuuksineen.

Taloudellisuuskin on hieman kyseenalaista. Saa tahkota aika paljon että korkeampi hankintahinta ja latausinfra on kompensoitu.
Kaikki riippuu kaikesta, esimerkiksi siitä, minkä vaihtaa ja mihin. Omassa tapauksessani pitkälti yli tonnin energiasäästön lisäksi huoltokulua säästyy toistaiseksi 600-700 euroa vuodessa(+mahdolliset korjausten hinnat) ja ensi vuoden jälkeenkin useita satasia vuosittain. Volvian vakuutuskin on vielä edullisempi kuin edellisessä autossa ja veroissakin säästää vähän. Käyttökuluissa säästyy vuodessa reilusti yli 2000 euroa tai ehkä 3000 tai enemmänkin, jos vanhasta olisi pitänyt jotain korjata. Uudessa on vielä takuu. Arvonalenema on sitten oma tarinansa. Sitä voi pitää kurissa sillä, ettei ihan yhtenään vaihda autoa uuteen. Arvo alenee käytetyssäkin, vaikka hitaammin. Tuon vastapainona vanhassa alkaa tulla korjauskuluja. Mutta ei auton omistaminen ja vaihtaminen sentään ansaintakonsti useimmille ole. Kulutustahan se on, rahaa kuluu joko enemmän tai vähemmän.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
285 222
Viestejä
4 898 160
Jäsenet
78 944
Uusin jäsen
TamLe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom