No huh huh, melkoinen hinnan korotus on tiedossa.
Tämä tuntuu olevan nyt siis ihan Vehon strategiaa: Lanseerataan ensin jokin uusi malli suhteellisen kilpailukykyisellä hinnalla ja sitten kun medihuomio on saatu, nostetaankin heti muutaman kuukauden sisällä hintoja. Sama juttu Smart #5:n kanssa, hinnat nousi kauttaltaan useampia tonneja kun ensin oltiin hehkutettu auton hintapistettä. Toki jos kauppa käy kuumana, niin näin kai sitä pitääkin toimia, mutta kuluttajana vähän rasittavaa toimintaa.
Ennemmin niin päin, että takavetoisen hinta oli/on Suomessa melkoisen halpa vs. Saksassa, ja kohta hinta korjataan normaaliksi. Nelivetoinen on koko ajan ollut Suomessa noin 1600 € Saksaa kalliimpi. Lokakuussa takavetoisen hintaa nostetaan 5000 €, jonka jälkeen sekin on normaaliin tapaan noin tonnin kalliimpi kuin Saksassa.
Kirjoitukseni keväältä:
Viesti keskustelussa 'Yleistä keskustelua sähköautoista'
Yleistä keskustelua sähköautoista
Kommenttejani takavedon hinnasta:
"Minäkin yllätyin positiivisesti, koska olin veikkaillut perusmallin hinnan viitisen tonnia suuremmaksi Saksan hinnaston perusteella."
"Uusi CLA 250+ on Miin lisäksi ainoa tietämäni automalli, joka on/on ollut Suomessa halvempi kuin Saksassa."
"Suomi-poika saa samanlaisen takavetoisen 4 132,69 €:n rabatsulla. Auto on 10 % halvempi kuin odotin."
Farkun lisähinnaksi arvioin tonnin, mikä tarkoittaisi 51k (50k + 1k) sijaan 56k, jos takavetoisen Coupen hintataso ehditään korjata normaaliksi ennen farkun myynninaloitusta.
"Noiden perusteella lisähinta olisi noin tonnin. Toisaalta taas, jos myynninaloitusta odotellessa takavetoisen hintataso korjataan normaaliksi suhteessa Saksaan, niin Shooting Brake voisi olla noin 56 000 € vs. Coupe juuri nyt 49 990 €."
Juuri noin on tapahtumassa, sillä lokakuun alussa takavetoisen hinta korjataan normaaliksi (50k + 5k = 55k). Farkun myynnin alkaessa sen hinta asetetaan suhteessa tuohon korjattuun Coupen hintaan, eli 55k + 1k = 56k. Aikaisen ostajan kannalta farkun lisähinta tulee olemaan harvinaisen korkea noin 6k.
En siis sanoisi, että lokakuun alussa on tulossa melkoinen korotus, vaan että hinta korjataan silloin normaaliksi suhteessa Saksaan. Alkuun (ja vielä tämän kuun) oli/on melkoinen alennus. Joku voi tietysti olla sitä mieltä, että turha verrata Saksan ylihintaiseen. Vaikka vertaisi koko sähköautotarjontaan Suomessa, niin onhan se vähän liian halpaa saada ilman toimituskuluja nelosella alkavalla lähtöhinnalla ottaen huomioon M-B, brutto 90,0 kWh, 800 V, 353 kW DC (ilmoitettu 320 on alakanttiin), varustetaso, perävaunu 1500 kg ja 792 km WLTP.