Yleistä keskustelua sähköautoista

Kävin juuri hakemassa ID7 GTX Tourerin "yön yli"-koeajoon. Fiilis autosta on positiivinen.

Muutama huomio näin alkuun:
+ Auton laatuvaikutelma on todella hyvä
+ Auto vaikuttaa todella tilavalta perheautolta. Taakse mahtuu hyvin istumaan ja takakontti on iso
+ 340hp on juuri sopiva määrä tehoa perheautoon
+ Hierovat penkit!

+/- infontaimet toimii kuten pitääkin, vaikuttaa suht loogiselta, mutta ei ainakaan vielä yhtä hyvältä kuin 330e:ssa

-Vakkarin säätö hipaisukytkimistä on hieman hankalaa, ehkä siihen tottuu?
- Auton ulkonäkö ei ehkä omaan silmään ole kaikkein kauneinta autoa, mutta ei auto rumakaan ole

Illalla tarkoitus ajella vielä pidempää lenkkiä ja testata auton ominaisuuksia tarkemmin. Ensi fiilis on hyvä ja voisin helposti kuvitella, että tässä olisi seuraava autoni.


Itsekin kävin reilu pari viikkoa sitten takavetoisen ID7:n ajamassa ja oli kyllä aivan hemmetin hyvä auto. Oikeasti aiheutti ostamisen halua.

+ Erittäin mukava alusta, vaikka alla olikin 20" vanteet eikä DCC:tä. Riittävän hiljainen.
+ Avustinjärjestelmät on VW:ssä kyllä ehkä parhaita mitä olen kokenut (Travel assist). Varsinkin edeltävään Teslaan koettuna selvästi parempi toteutus. Ei haamujarruja ja pieniä korjausliikkeitä voi tehdä. Auto itse ajaa maantiellä ja moottoritiellä kuin itsestään ja kapasitiivisen ratin takia rattia ei tarvitse heilutella. Kaistanvaihtokin sujui autolta automaattisesti, eli motarilla vilkku päälle ja auto hoitaa homman. Tällä ajaisi kyllä pitkää matkaa mielellään.
+ Hierovat penkit! En olisi koskaan tajunnut tämmöisiä haluavani, mutta auton eriomaiset penkit ja hienosti toteutettu hieronta toiminto oli kyllä melkoista luksusta.
-+HUD on myös konsernilla erinomainen, näyttää myös Andoid Auton kautta Google Mapsin navigointi ohjeetkin.
+ Infotainmentissa ei oikeastaan mitään valitettavaa, tämähän oli ennen VW:n akilleen kantapää. Akun lämmitys napilla ja langaton Android Auto, jo näiden takia otan tämän järjestelmän Teslan sijasta milloin vain.

- Hipaisupainikkeet ratissa pianomusta siellä täällä ohjaamossa laskee vähän fiilistä. Yllättäen hipaisunäppäinten kanssa toimiminen sujui jopa vakkarilla, mikä ei ole aikaisempien autojeni kokenus, mutta ottaisin fyysisesti painikkeet milloin vain.
- Sitä yhden polkimen ajoa ei ole kuten ei ole missään MEB autossa.

Ainut ID7:n heikkous on oikeastaan hinta, ainakin uutena. Farkun hinnat alkaen siinä 58t€ ja neliveto 65t€, onhan tuo melkoinen summa rahaa vaikka sille vastinetta saakin. Nettiauto tosin on täynnä vähän ajettuja vuoden vanhoja Saksan tuonteja joissa on vielä 5-vuoden VW:n jatkotakuukin... Eli jos omalla rahalla ostaa, ei varmaan mitään järkeä uuden ostossa kun käytetyssä saa paremman takuunkin monessa tapauksessa.
 
Valmistaja / suunnitteliat tekee valintoja, CLA yhteydessä Mersu ilmeisesti tullut hinta/hyötysuhde optimiin tuolla tavalla. Maalikkona voi kuvitella että jos suunnitellaan yksivaihteinen sähkis yhdellä moottorilla tuollaisella vetomassalla, huiput parinsadan pintaan, niin sitten ne asiat pitää toteuttaa toisin, onko se halvempaa, onko se kevyempää, päärjääkö hyötushteessa eri ajo profiileissa. Ymmärtääkseni sitä vetomassaa voidaan kasvattaa eri tavoin. Jos sitä ei tarvita niin sitten vähän helpompaa.


Ihan uteliaisuutta tästä olisi kuva kuulla lisään, tuossa tuskin tarkoitat että testissä vedetään jotain sukkula kärryä, ja olen kyllä vähän epäluuloinen jos esim tuon CLA kulutusmittaukset (mistä WLTP) olisi tehty edes valmistajan vapaavalintaisella 1500kg lisä kuormalla.
Onko se sitten optimi autotehtaa vai auton ostajan kannalta varmaan jää nähtäväksi. Mutta se on totta että vetomassa on saatu vastaavaksi kuin muulla ja huippunopeus samalla erinomaiseksi.

Yritin äkkiä vetomassaa etsiä tuosta wltp standardista mutta ainoa kaava missä sitä ehkä käytettiin oli joku missä sallitaan ettei 1-vaihdetta tarvitse käyttää mittauksissa. Tuo TM artikkeli mistä tarinan poimin koski jotain hybridiautoa ja niiden olemattomia vetomassoja. Pitää yrittää etsiä sitä vielä.
 
Elroq RS nyt pihassa. Aamulla palautan.
Suuremmat odotukset oli. Kyllähän tolla ajelee, mutta jos pitäs valita otanko oman kaasu Octavian vaikka kauppa reissulle niin ei kaun tarvitse miettiä.
Ei nää SUV tyyppiset auton mulle vasn iske. Tässä Elroqissa ohjaus aika jäykkä, ei tuntua, auton mittojen hahmottaminen hankalaa, jarrut vähän oudot.
Pitänee jäädä odottelee CLA shooting brake hintoja tai käyn hakee BMW i4 :p . Se on ollut toistaseks paras sähköauto mitä olen ajanut.
 
Saako ID7 mobiilisovelluksesta seurattua, että kuinka monta kWh autoon on kulloinkin ladattu? Tai autosta itsestään saako irti tällaista dataa? Lähinnä siis jos lataa kotona.
Autosta en ole valikoita vielä katsonut läpi, mutta VW-sovelluksesta ei saa tietoja ulos.
Itselläni on Skodan laturi ja katselen lataustietoja sen kautta.
 
Elroq RS nyt pihassa. Aamulla palautan.
Suuremmat odotukset oli. Kyllähän tolla ajelee, mutta jos pitäs valita otanko oman kaasu Octavian vaikka kauppa reissulle niin ei kaun tarvitse miettiä.
Ei nää SUV tyyppiset auton mulle vasn iske. Tässä Elroqissa ohjaus aika jäykkä, ei tuntua, auton mittojen hahmottaminen hankalaa, jarrut vähän oudot.
Pitänee jäädä odottelee CLA shooting brake hintoja tai käyn hakee BMW i4 :p . Se on ollut toistaseks paras sähköauto mitä olen ajanut.
Elroqissa voi säätää ratin jäykkyyttä sieltä ajomoodi-valikosta. Steeringin/ohjaus mukavuusasetukselle niin kevenee - RS:ssä saattaa olla vakiona sport joka on se jäykin.
 
Tuli eka reipas haamujarru ioniq 5:n kanssa. En muuta syytä keksinyt kuin että ilmassa lentänyt puun lehti laukaisi hätäjarrun. Auto siis piippas kovasti ja pisti todella jyrkästi jarrut kiinni. Vapautti käytännössä samantien. Ko. lehti keulan edestä ja yli oli ainoa etäisesti lähellä ollut kohde.
 
Tuli eka reipas haamujarru ioniq 5:n kanssa. En muuta syytä keksinyt kuin että ilmassa lentänyt puun lehti laukaisi hätäjarrun. Auto siis piippas kovasti ja pisti todella jyrkästi jarrut kiinni. Vapautti käytännössä samantien. Ko. lehti keulan edestä ja yli oli ainoa etäisesti lähellä ollut kohde.
Minulla kerran laukaisi hätätilan Volvossa kun takaa tuli liian kovaa auto perään liikennevaloissa. Vittu että säikähdin.
 
Enyaqissa kun oli jarruvika päällä mitä huolto väitti ominaisuudeksi niin kerran vetäisi kauppakeskuksen parkkihallissa hidastetöyssyyn hiljentäessä liinat kiinni. Perässä tulleella saattoi tulla jännäväriä boxereihin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
286 783
Viestejä
4 922 261
Jäsenet
79 250
Uusin jäsen
JakeLaine94

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom