Yleistä keskustelua sähköautoista

Noi uudemmat MEB alustan autot ovat tuon osalta aika eri luokassa. Siellä on softapäivitystä tehty huolella ja tuosta aiempien versioiden ongelmasta on käytännössä päästy aika pitkälle eroon. Tuota samaahan oli noissa ekoiwsa Buzz pakuissa myös (varsinkin cargo versiossa kun se tuli ensin). Nykyään ei ole enää noin aggressiivinen tuon tehonleikkauksen kanssa.

Omassa plugarissa (Kia) on vähän samaa (etuvetoinen). Mutta siitä onneksi luistoneston saa pois päältä, joten vaikka sähköllä helposti lähtee sutimaan kun tehon säätö on liukkaalla haastavaa niin auto kuitenkaan ei rajoita tehoa vaan sen voi kuski sitten hoitaa sillä voimapedaalilla.

Omien märällä nurmikolla sutien (Ford Mach E takaveto) kokemuksien perusteella osasyynä on jos on vähänkään vino paikka on alusta/kallistuksenvakaajat niin jäykkä, että pitko katoaa sen takia,
samoin se sähkömoottorin vääntö on omiaan aloittamaan luiston ja sen jälkeen peli menetetty (liikkeellelähtökika vs. liukukitka). vielä ei talvikokemuksia tästä, vanha auto (Lexus gs 2007) meni ihmeen hyvin liukkaalla paskoillakin renkailla, samoin muunninlaatikolla oli erittäin helppo päästä kärryn kanssa liikkeelle liukkaassa mäessä.

No johan on. Muistan kyllä muinoin kun kaveri jäi takavedolla "kiinni" rivarin pihalla kaivon kanteen. Se oli pienessä kuopassa ja jään liukastama, niin siinä se rengas vaan suti tyhjää. Jotenkin sitä odottaisi että ei kai nyt enää sentään. Ja volkkarista ja sukulaisista olen ajatellut että kun niissä on rumpujarrut takana, niin se jotenkin vaikuttaisi asiaan, että varsinkin peruuttamalla ei luistonesto toimi kunnolla pelkällä takavedolla. Ei selity sitten vissin silläkään.

No mutta, itse totesin jo plugarissa että nämä on painavia autoja ja neliveto on tärkeämpi kuin kevyemmässä autossa, jolla ei niin helposti jää kiinni. Omassa i4:ssa nelivedosta piti maksaa ihan kunnon preemio, mutta maksan sen ihan mielelläni talvikäyttöä ajatellen.
Ainakin minun maailmassa talvirengas pitää sitä paremmin mitä painavampi auto.
Ei toki auta silloin jos jää "vatsasta" kiinni, mutta tässä taidettiinkin enemmän puhua niistä polanteista etc.

Ainakin minun maailmassa talvirengas pitää sitä paremmin mitä painavampi auto.
Ei toki auta silloin jos jää "vatsasta" kiinni, mutta tässä taidettiinkin enemmän puhua niistä polanteista etc.
Sitä tässä itsekkin ihmetellyt ensimmäinen auto kitkoilla ja pito kyllä ihan riittävä, näin 70tkm ajokilometrin kokemuksella. Jopa tylsä takaveto, kun ei anna juuri yhtään perän lähteä irti vaikka yrittää. Lueskelin silloin jo hankkiessa näitä kokemuksia, auto tuli minulle 2-vuotiaana ja softa päivityksiä tullut muutama lisää. On kuitenkin koettu kaikki lumitalvesta peilijäähän. Painosta taisi sekin kertoa vein auton huoltoon kerran ja sijaisautoksi vuokra id3 nastalla joka suttasi heti samoissa valoissa tyhjää mistä isoveli lähti kitkalla hetkeä aiemmin ongelmitta.

Oli vissiin Polestarin taustajärjestelmissä häikkää tänä aamuna. Sovellus ei saanut luettua auton varaustilannetta ja lopulta sovelluskin ilmoitti ongelmista. Tapahtuukohan tuota useinkin? Itsellä nyt ollut 2kk auto ja ensimmäinen kerta.

Ihme vajaa-vetovehkeitä teillä. Y tesla hangessa/jäällä ylämäkeen paikoiltaan paras neliveto mitä itsellä koskaan on ollut nykyajan "neliveto" autoista. Subaru manuaalilla ja mekaanisella nelivedolla taisi silti olla paras koskaan etenemään.
Henkilöautoista kun puhutaan -- maasturit sitten erikseen.
Teslakin luovuttaa, kun paikalleen jää riittävästi suttaamaan ja on moneen kertaan eri rengasta yritetty pyöritellä. Subarun mekaniikka ei välittänyt.. toimi vaan. (noh, painoakin ehkä puolet).

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
287 247
Jäsenet
79 336
Uusin jäsen
amirH

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom