Yleistä keskustelua sähköautoista

Koiranluut kulutuskampetta, mutta onneksi vaihdattamisen kulut satasia ja jopa vaihtaa itsekin. Perustekin osalta yllättävän vähän isommin tilanteita ja itsekin kahden vaiheilla vaihtaisiko kakkosbiili-dieselin sähköön. Siinä juuri ensimmäisenä ID.4 ja muut kandit Pole-2, M-3 sekä fat e-tron. Mitä enemmän monesta noista muista lukee niin sitä enemmän jännittelen, joten hajuton ja mauton ID kiinnostelee varsinkin kun itsekin ehti ajelemaan samalla pohjalevyllä 141tkm. Q4 olisi kanssa hinnoiltaan ok, mutta periaatteessa tuntuu väärältä hommaa saman kopan autoa uudelleen :D

Veikkaan, että tämän päälle voinee tulla vääntöä "SOS-featuresta", jos tietyn merkin marmorilla yrittävät laskuttaa softapäivityksestä sekä sitten latausliittimen lukitus olisi varmasti päivitettyä mallia. Toisaalta onneksi noistakaan ei tulisi montaa satasta kuluna vaikka myyjäliike ei virhevastuun kautta tulisi vastaan.
Tuo lukitustaan ei taida olla kuin solenoidi kymppejä, ongelma syntyy siinä ettei ihmiset tee vialle mitään ennenkuin on myöhäistä ja luukkujumissa marmorille ja murtavat (särkevät) luukun jolloin myydään uusi luukku ja maalaus pelkän solenoidin lisäksi. Samoin ovenkahvat umpipaskoja, itsellä selvittelyssä juuri omaan korjaus/ uusikaan ei ollut kuin 70e alkuperäis osana euroopasta vs. Marmorin tonni "vastaantulon" jälkeen.
 
Todellakin.

On ollut mielenkiintoista seurata keskustelua virran repimimisestä autosta kiinalaisilla adaptereilla, kun adapterit taas on laajalti tuomittu vaarallisiksi ja riskialttiiksi lataamisessa (esim. Leafin Chademo --> CCS).

Öö miten niin vaarallista Chademo-CCS lataus

Chademo -> CCS adapterin läpi työnnetään useita kymmeniä KW:ta tehoa, helposti tyyliin 350V @ 200A tjsp. Vaatimukset laadulle ovat korkeat, jotta ei tule kärtsäystä liitinpinnoille.

CCS:llä tasavirran ottaminen ulos autosta ulkoiseen invertteriin esim. 3kW teholla on tyyliin 350V @ ~8A ja sen jälkeen tarvitaan "vain" invertteri joka osaa muuttaa sen AC:ksi. Toki normaalit verkkovirtajännitteen tehoelektroniikan turvallisuusasiat ovat siinä huomioitavana, mutta ainakaan ei tarvitse olla satojen ampperien virtoja tuettuna.
 
Mulla on kiinalainen V2L-piuha, mutta se tuli tuon kiinalaisen auton mukana. Savut pysyneet sisällä, vaikka on parisensataa kWh otettu autosta.
Ihan mielenkiinnosta, onko kyseessä erillinen CCS-invertteri (pitäisi toimia kaikkien sähköautojen kanssa) vai onko autossa sisäinen invertteri ja vehje on pelkkä type2-suko-adapteri?
 
Montako kärtsäystä on tullut vastaan?
Oleellisempi kysymys lienee enemmänkin haluatko ottaa riskin ja maksaa julkisen latauslaitteen uusimisen. Vakuutusyhtiö, auton valmistaja ja latauslaitteen valmistaja kun varmasti pesevät kätensä epävirallisista adaptereista. Siinähän sitä sitten tappelet nönnönnöö-maahantuojan kanssa (tai pahimmassa tapauksessa olet itse maahantuoja), että kuka maksaa. Jos sattuu maahantuoja syylliseksi, niin lafka menee konkkaan yhtä nopeasti kuin adapteri oikosulkuun.
 
Oleellisempi kysymys lienee enemmänkin haluatko ottaa riskin ja maksaa julkisen latauslaitteen uusimisen. Vakuutusyhtiö, auton valmistaja ja latauslaitteen valmistaja kun varmasti pesevät kätensä epävirallisista adaptereista. Siinähän sitä sitten tappelet nönnönnöö-maahantuojan kanssa (tai pahimmassa tapauksessa olet itse maahantuoja), että kuka maksaa. Jos sattuu maahantuoja syylliseksi, niin lafka menee konkkaan yhtä nopeasti kuin adapteri oikosulkuun.
Eipä tässä suomalaiselta maahantuojalta adapterin ostanut ole missään vastuussa.

Muutenkin tämä iänikuinen "valmistettu kiinassa = palaa talo ja puutarha" on jo aika väsynyt juttu.

Tee Tukesille vinkki näistä vaarallisista adaptereista?
 
BMW i4 ihmettelyä. Huomasin että penkinlämmitintä ei saa päälle, eikä pois päältä silloin kun peruutuskamera on aktiivinen. Nappi on siinä aina näkyvissä, mutta siitä ei tapahdu mitään. Okei, tavallaan ymmärrän kun siitä avautuu pop-up josta voi säätää tasoa ja ratin lämmitystä, ettei sitä anneta avata peruutuskamerakuvan päälle. Mutta sitä en ymmärrä miksi sitä ei saa päälle edes äänikomennolla. Ääni toteaa vaan tylysti että toiminto ei ole käytettävissä kun peruutuskamera on päällä. Mitä ihmettä?
 
Viimeksi muokattu:
Peruuttaminen on niin hetkellinen tapahtuma // tarkoitus eliminoida härväys, että keskitytään tekemiseen?
 
Peruuttaminen on niin hetkellinen tapahtuma // tarkoitus eliminoida härväys, että keskitytään tekemiseen?
Hyvä pointti, tuolta kantilta en sitä ajatellutkaan. Piti käydä testaamassa lisää, niin myöskään kabiinin lämpöä ei saa säädettyä äänikomennolla peruutuskameran ollessa auki. Mutta hieman epäloogisesti ne +/- napit näytöllä kuitenkin toimii siinä penkinlämmittimen napin vieressä.
 
Eipä tässä suomalaiselta maahantuojalta adapterin ostanut ole missään vastuussa.

Muutenkin tämä iänikuinen "valmistettu kiinassa = palaa talo ja puutarha" on jo aika väsynyt juttu.

Tee Tukesille vinkki näistä vaarallisista adaptereista?
En minä puhunut Kiinasta yhtään mitään. Se on herttaisen sama missä se on valmistettu, jos menet tuollaista epävirallista purkkaa käyttämään ja se tuhoaa jotain. Sinä olet sen kytkenyt. Sinun vastuu. Siinähän haet sitten konkassa olevalta myjältä korvauksia. Kannatta huomioida miten kauan otti ennen kuin eka adapteri saatiin markkinoille. Sen jo pitäisi soittaa varoituskelloja, että homma ei ole ihan niin triviaali kuin kuvittelet. Nissankin varmaan olisi mieluusti Leafiin alkanut omaa adapteriaan myymään, mutta valitsi toisin. Eikö yhtään herätä pohdintaa miksi näin.
 
En minä puhunut Kiinasta yhtään mitään. Se on herttaisen sama missä se on valmistettu, jos menet tuollaista epävirallista purkkaa käyttämään ja se tuhoaa jotain. Sinä olet sen kytkenyt. Sinun vastuu. Siinähän haet sitten konkassa olevalta myjältä korvauksia. Kannatta huomioida miten kauan otti ennen kuin eka adapteri saatiin markkinoille. Sen jo pitäisi soittaa varoituskelloja, että homma ei ole ihan niin triviaali kuin kuvittelet. Nissankin varmaan olisi mieluusti Leafiin alkanut omaa adapteriaan myymään, mutta valitsi toisin. Eikö yhtään herätä pohdintaa miksi näin.
Nissan ei tee leafiin ccs-chademo adapteria siksi koska ne myy mieluummin uuden auton kuin adapterin. Ihan puhdasta bisnestä.
 
Kannatta huomioida miten kauan otti ennen kuin eka adapteri saatiin markkinoille. Sen jo pitäisi soittaa varoituskelloja, että homma ei ole ihan niin triviaali kuin kuvittelet. Nissankin varmaan olisi mieluusti Leafiin alkanut omaa adapteriaan myymään, mutta valitsi toisin. Eikö yhtään herätä pohdintaa miksi näin.
Herättää samat pohdinnat kuin miksi esim. Leaf 2018 ylipäätään tuotiin Chademolla markkinoille. Kyse on kustannuksista ja kolmannen osapuolen adapterien tapauksessa riiittävästä asiakaskunnasta sekä Chademon tilanteesta eri markkinoilla.

Adapteri ei tosiaan ole triviaali tehdä, mutta ei se epätriviaalisuus liity mihinkään hemmetin liitinpintoihin kuten täällä esitetään:
Vaatimukset laadulle ovat korkeat, jotta ei tule kärtsäystä liitinpinnoille.

Ne liittimet on helposti triviaalein osa koko adapteria. Niitä on massavalmistettuna saatavilla eikä tarvitse keksiä pyörää uudestaan. Halpoja ne ei ole ja varmaan kalleimmat yksittäiset osat adaptereissa.

No, jokainen tekee omat päätöksensä. Näitä adaptereita on muutamalta eri valmistajalta myyty ympäri maailmaa tuhansia ja taas tuhansia. Lataustapahtumien täytyy olla kymmenissä tuhansissa. Kärtsäyksiä en ole nähnyt raportoitavan. Tässä kohtaa sanoisin, että tämä vaaralliseksi tuomitseminen on puhdasta essonbaaria. Ei perustu mihinkään konkreettiseen evidenssiin adapterin rakenteesta tai todettuihin vaaratilanteisiin. On se adapterien valmistajillekin iso intressi ettei kärähtämisiä tapahdu. Aika äkkiä se myynti loppuu, kun sana leviää palaneesta adapterista.
 
Alkaa ilmat kylmetä niin kysymys akun ja auton lämmityksestä: lämpiääkö nuo automaattisesti kun (Pollen) sovelluksesta napsauttaa ilmastoinnin päälle? Ja vaikuttaakohan latauksessa olo asiaan?
 
Ei sun tarvitse asiasta huolehtia. Jos autosi on ulkona kylmässä niin voit laittaa esilämmityksen tai ilmanvaihdon päälle kun alat pukemaan ja tekemään lähtöä ellet ajasta sitä tiettyyn hetkeen.

Lataaminen lämmittää akkua, mutta näillä seikoilla ei arjessa ole varsinaisesti käytännön merkistystä ellet ole lähtemässä pidemmälle ja lähdet 100% latauksesta ajastettuna & lämpimänä liikkeelle talveen ja matkasi sisältää tien päällä pikalatauksen tai useampia.
 
Nissan ei tee leafiin ccs-chademo adapteria siksi koska ne myy mieluummin uuden auton kuin adapterin. Ihan puhdasta bisnestä.
Miksi Nissan sitten myy sen uuden Leafin CCS:llä vasta v. 2026 toimitukseen? Siinähän uusien CHAdeMO-Leafien hintaa pudoteltiin huolella, eikä myynti varmastikaan ollut 2018-2025 sitä mitä se olisi ollut CCS:llä? Eikö tuossa välissä (~2019-2026) olisi ehtinyt hyvin tehdä adapterikauppaa, jos se olisi teknisesti helppoa toteuttaa turvallisena järkevään hintaan? Vai olisiko 2018-Leafin ostaneen pitänyt ennen 2026-Leafia siirtyä huomattavasti kalliimpaan Ariyaan?

Kuka uskoo Nissanin ajatelleen: "Joo, voitais me helposti tehdä ja myydä adapterit noille 2018-leafisteille, mut ei oikein viitsi. Kyl ne jaksaa kiltisti etsiä CHAdeMO-letkuja ja odotella 2026-Leafia, eikä vaihda kilpailijalle. Tuskin leafistit tajuavat pahoittaa mieltään edes siitä, että autojensa jälleenmyyntiarvo sulaa pikavauhtia, kun me poljetaan uusien hintaa, eikä anneta valmistajan hyväksymiä adaptereita.".

Vähän vaikuttaa siltä, että adapterin toteuttaminen turvallisesti ja kaikki CCS-standardit täyttäen ei oikein onnistu. Liekö niissä vaatimus siitä, että latauspisteen ja auton pitäisi suoraan keskustella keskenään, jolloin adapteri välihuutelijana protokollia muuntelemassa ei täyttäisi tuota vaatimusta? Jos näin on, niin Nissanin pitäisi junailla standardiinkin salliva poikkeus heidän osalta.
 
Alkaa ilmat kylmetä niin kysymys akun ja auton lämmityksestä: lämpiääkö nuo automaattisesti kun (Pollen) sovelluksesta napsauttaa ilmastoinnin päälle? Ja vaikuttaakohan latauksessa olo asiaan?
Polestar 2 esilämmittää akun ajastuksella kun johto on kiinni, mutta vain kabiinin painamalla apista lämmitys päälle. Eli pidemmälle reissulle kannattaa aina ajastaa.


"Akun lämmitys aktivoituu automaattisesti, jos esilämmitysajastin on aktivoitu ja latausjohto on kytketty."
 
Herättää samat pohdinnat kuin miksi esim. Leaf 2018 ylipäätään tuotiin Chademolla markkinoille. Kyse on kustannuksista ja kolmannen osapuolen adapterien tapauksessa riiittävästä asiakaskunnasta sekä Chademon tilanteesta eri markkinoilla.

Adapteri ei tosiaan ole triviaali tehdä, mutta ei se epätriviaalisuus liity mihinkään hemmetin liitinpintoihin kuten täällä esitetään:


Ne liittimet on helposti triviaalein osa koko adapteria. Niitä on massavalmistettuna saatavilla eikä tarvitse keksiä pyörää uudestaan. Halpoja ne ei ole ja varmaan kalleimmat yksittäiset osat adaptereissa.

No, jokainen tekee omat päätöksensä. Näitä adaptereita on muutamalta eri valmistajalta myyty ympäri maailmaa tuhansia ja taas tuhansia. Lataustapahtumien täytyy olla kymmenissä tuhansissa. Kärtsäyksiä en ole nähnyt raportoitavan. Tässä kohtaa sanoisin, että tämä vaaralliseksi tuomitseminen on puhdasta essonbaaria. Ei perustu mihinkään konkreettiseen evidenssiin adapterin rakenteesta tai todettuihin vaaratilanteisiin. On se adapterien valmistajillekin iso intressi ettei kärähtämisiä tapahdu. Aika äkkiä se myynti loppuu, kun sana leviää palaneesta adapterista.
Et nyt tunnu ymmärtävän koko pointtia kun höpötät vaan Kiinasta ja vaarallisuudesta. Suurella todennäköisyydellä suurin osa noista laitteista toimii ihan kuten on tarkoitettu. Kyse on siitä, että haluatko oikeasti kokeilla mitä tapahtuu, kun se tyhjä arpa ja tilastotappio sattuu sun kohdalle. 3. osapuolen toteutus ja epävirallinen adapteri feat. pieni valmistaja&maahantuoja on sellainen kombo, että artisti maksaa hyvin nopeasti. Sinä sen palikan olet kytkenyt ja sinun auto eli lasku tulee ensin sinulle. Sen jälkeen voit yrittää saada alemmista portaista rahoja takaisin, mutta kuten sanottu, konkursseja sattuu. Minun näkökulmasta adapterista saatava hyöty, hinta ja riskit eivät ollenkaan kohtaa. Ollaan ylipäätään ihan väärällä kalustolla liikenteessä, jos Chademo-autolla joutuu pikalataamaan niin paljon, että adapterista olisi merkittävää hyötyä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
287 765
Viestejä
4 934 941
Jäsenet
79 408
Uusin jäsen
nukkupasi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom