Yleistä keskustelua sähköautoista

Niin, eihän ajokortilla ajeta ja jne..... Dieselin rasaamiseen ei tarvita laissa määriteltyjä patevyyksiä ja on yrittäjän omassa harkinnassa miten pätevyyden haluaa todeta. Varmasti on paljon päteviä korjaajia monellakin firmalla ilman alan koulutusta, niiden lisäksi joita tunnen.
Ei oman sähköauton rassaamiseen ole mitään laissa määriteltyjä pätevyyksiä.

Ammattimaiselta korjausliiketoiminnalta edellytetään kyllä sähköautojen suhteen ylimääräisiä toimia, ei tosin välttämättä varsinaista sähköalan pätevyyttä.

Mitä tulee dieselmekaanikkoihin, niin ilman papereita ei sekään töitä saa. Alan koulutusta ei välttämättä tarvitse, mutta paperi se on se työtodistuskin. Kavereita tietysti voi palkata pelkkien puheidenkin perusteella, mutta harvemmin tuo nyt pätee muuten kuin pienemmissä pajoissa.
 
Eikös tuo kerro sitä karua tosiasiaa, että autoilijat ovat ihan kuutamolla järkevästä latauksesta jos haluavat sujuvasti ja mukavasti matkaa taittaa ?
1. Akku täyteen
2. Tunnin pysähdys on jees ( onko seurausta kohdasta 1 ? )

Olisikohan tuossa se ajatus, että selvittäisiin yhdellä pysähdyksellä, jonka aikana voi sitten pitää esim. ruokailun, jolloin tuota latausta ei tarvitse varsinaisesti odotella. Tuo olisi itsellekin se optimaalisin vaihtoehto, kun tosiaan matkustajien puolesta yksi pysähdys, jonka aikana ruokaillaan ja käydään vessassa, olisi ihan riittävä.

Omilla reissuilla tosiaan tympii nuo ylimääräiset, vaikkakin vain vartin mittaiset, lataustauot, kun sinänsä itsellä eikä muilla matkustajilla olisi mitään tarvetta pitää taukoa.
 
Viimeksi muokattu:
Ja mitä nyt olen Youtubesta katsellut sähköautojen rassausta niin ei siihen varmaan ihan kauheata koulutusta tarvita että ymmärtää että oransseihin piuhoihin saa koskea sitten vasta kun on mekaanisesti varmistettu että akku ei kytkeydy.
 
Eikös tuo kerro sitä karua tosiasiaa, että autoilijat ovat ihan kuutamolla järkevästä latauksesta jos haluavat sujuvasti ja mukavasti matkaa taittaa ?

Miten niin kuutamolla ?

Jos puhutaan isosta akusta ja jostain etelästä leville ja takaisin, niin osa pitää lyhyitä taukoja enemmän, ei kunnon eväs taukoa, niin ehkä heille ei ole tärkeää että akkulatautuu tauolla täyteen.
Osa taasen pitää yhden lounastauon , ehkä vähemmän lyhyitä, jolloin ihan ymmärettävää että olisi kuvi jos akkun saisi samalla täyteen, ei tarvi akun takia ylimääräisiä pysähdyksiä.

On sitten niitäkin sankareita jotka ei paljon taukoile ja nekin on lyhyitä. he varmaan haluaa sen akun täyteen


1. Akku täyteen
2. Tunnin pysähdys on jees ( onko seurausta kohdasta 1 ? )

Ja vastaajat varmaan mietti omia kokemuksia, sen akunkoko, ja kantama vaikuttaa, ja lataus mahdollisuudet matkan päissä

Linkissä oli yksi mielienkiintoinen maininta, suurin osa 85% lataa kotona. Siitä huolimatta varmaan lähtiessä pidemmälle reissulle valmistellaan matkaa. muun tsekkauksen ohessa jos mahdollista niin akku ladattuna täyteen, jopa ne 80% kikkailijat.

Vapaajan matkoilla voi olla tiukat mahdollisuudet ladata perillä (kulutsta ja ajoa voi siellä olla), mistä sitten seuraa se että sieltä ei pääse lähteen akkuladattuna, vaan ensimmäisen pysähdys on puhdasta lataamista varten.
 
Ei oman sähköauton rassaamiseen ole mitään laissa määriteltyjä pätevyyksiä.
Oletko koska tarkistanut asian ? Eli onko tämänpäivän faktaa.

Jos ei siis kikkailla laissa sanan tulkinnalla, vaan ihan sillä saako rane rassata sähköauto ilman että jokin määrräys, vaatimus, säädös sitä rajoittaisi.

Vakuutukset ja vastuut sitten oma lukunsa. Joihin tuppaa kyllä vaikuttaan jos vahinko seuraa laillisesta mokasta, vs laittomasta touhusta.

Edit:
Maalikkona mieltänyt että jotain saa tehdä, mutta ei kaikkea.
 
Oletko koska tarkistanut asian ? Eli onko tämänpäivän faktaa.

Jos ei siis kikkailla laissa sanan tulkinnalla, vaan ihan sillä saako rane rassata sähköauto ilman että jokin määrräys, vaatimus, säädös sitä rajoittaisi.

Vakuutukset ja vastuut sitten oma lukunsa. Joihin tuppaa kyllä vaikuttaan jos vahinko seuraa laillisesta mokasta, vs laittomasta touhusta.

Edit:
Maalikkona mieltänyt että jotain saa tehdä, mutta ei kaikkea.
Miksi sä et saisi omistamallesi autolle tehdä mitä haluat?
 
Oletko koska tarkistanut asian ? Eli onko tämänpäivän faktaa.
Koitin etsiä jotain virallista kieltoa joskus vuosi-kaksi sitten, mutta en silloin löytänyt muuta kuin nuo korjaamoihin liittyvät säädökset, eli ei tuo nyt tämän päivän tieto ole.

Toki kaikki iltapäivälehtien "asiantuntijat" nuo kieltävät, mutta yksityshenkilön mielipide on oikeasti vain sen lausumiseen tarvittavan ilman arvoinen.

E: tosin se omassa kotitallissa auton korjaaminen on kyllä usein kielletty kunnan rakennusmääräyksissä.
 
Linkissä oli yksi mielienkiintoinen maininta, suurin osa 85% lataa kotona. Siitä huolimatta varmaan lähtiessä pidemmälle reissulle valmistellaan matkaa. muun tsekkauksen ohessa jos mahdollista niin akku ladattuna täyteen, jopa ne 80% kikkailijat.
Kotona latauksen 100% ymmärrän pidemmälle lähtiessä, kun se ei ole sellaista odotteluaikaa kuin asemalla.
Eikös se täyteen lataus 80>100% ole hidasta puuhaa noilla latausasemilla oli auto mikä tahansa ? ( en ole koskaan kokeillut ).
 
Omilla reissuilla tosiaan tympii nuo ylimääräiset, vaikkakin vain vartin mittaiset, lataustauot, kun sinänsä itsellä eikä muilla matkustajilla olisi mitään tarvetta pitää taukoa.
Ajallisesti, kuinka usein niitä pakkotaukoja tulee? 1h, 2h välein?

Minulle optimitilanne olisi niin isoakkuinen tai -kantamoinen auto että sillä pääsisi Helsingistä Tampereelle ja takaisin yhdellä latauksella, myös normitalvena. Ehkä jos on -30 astetta niin voisin hyväksyä että yksi lataustauko pitäisi edestakaisen matkan aikana tehdä, sen voin hyväksyä harvoin kohdattavana erikoistapauksena. Ja mielellään niin ettei tarvitse 100% asti ladata ja 1% asti ajaa edestakaista matkaa, vaan riittäisi vaikka joku väli 90% => 15% edestakaiseen matkaan.

Tuo siis optimitilanne. Jo nyt minulla on pieniakkuisempi sähköauto jolla pääsen Tampereelle talvellakin, pitää vain joko keksiä siellä päässä sopiva asiointilatausasema jossa akku voi rauhassa täyttyä työpäivän aikana jolloin minulla ei mene yhtään lisäaikaa latauksiin eikä tarvitse pysähtyä paluumatkalla muuten vaan.

On siinä kohteen vieressä sopivasti kohtuuhintainen AC-latauspaikka parkkihallissa mutta valitettavasti pysäköinti ko. hallissa on suht kallista, kun tarjolla kuitenkin olisi kohteen oma ilmainen parkkipaikka (ilman latausmahdollisuutta), ja en nyt muista onko siinäkin latauksessa jokin korotettu maksu jos pitää autoa latauksessa kovin monta tuntia. Tai sitten alkaa "optimoida" ja ruokatauolla käy ajamassa auton lataushallista pois ilmaiselle paikalle tms. Tai sitten pysähtyä vähän pidemmälle lataustauolle melko pian jo paluumatkalla.

Kaiken tuon miettimisen välttäisi jos olisi tarpeeksi isoakkuinen auto, tai vaihtoehtoisesti ilmaisen parkkiksen yhteydessä olisi jonkinlainen AC-latausmahdollisuus.

Viimeksi kun tuo matka tuli tehtyä, päätin paluumatkalla pysähtyä matkan varrella olevalle Lidlin latausasemalle ja käydä syömässä Hesburgerit siinä samalla, olihan lounaasta jo aikaakin. Lataus vaan ei tuntunut alkavan kun laturi ilmoitti "Odotetaan sähköverkon palautumista". Jaksoin tuijottaa 10 minuuttia tuota kunnes soitin laturissa olevaan Lidlin tukeen.

Tuesta ilmoitettiin että joo joillakin heidän (Lidl) latureissa pystyy lataamaan vain yksi auto kerrallaan, eli olin odottamassa sitä että viereinen sähköauto olisi lopettamassa latailunsa. No voi prkl... Piti sitten ajaa muualle latailemaan ja jäi Hesburgerit syömättä, tilalla S-Marketista (ABC-lataus) ostettu kinkkupatonki ja smoothie.
 
Viimeksi muokattu:
Koitin etsiä jotain virallista kieltoa joskus vuosi-kaksi sitten, mutta en silloin löytänyt muuta kuin nuo korjaamoihin liittyvät säädökset, eli ei tuo nyt tämän päivän tieto ole.

Toki kaikki iltapäivälehtien "asiantuntijat" nuo kieltävät, mutta yksityshenkilön mielipide on oikeasti vain sen lausumiseen tarvittavan ilman arvoinen.
Näissä kevyissä artikkelleissa on se ongelma että ne ei kerro asioita yksiselitteisesti ja perustelluisti.

Näin AI aikaankin googlettelu ei sitten tuo tulosta jos ei ole sitä selkeää artikkellia julkisessa netissä.

Säädöksiä ja määrätyksiä kun lähtee tulkkaan niin vaatisi osaamista ja tahtoa lähestyaä asiaa eri suunnista.

Jos lähestyy siltä suunnalta että kyse isoista DC jännitteistä, kyse isoista virroista, isoista akku energiavarastoista, kyse verkkovirtaan liitettävästä laitteesta. siis enemmän kuin jostain polttiksesta missä lohkolämmitin.

Jos Tukesiltä kysyy, niin siellä sätkyillään jo kirppiksen 10w Led valonheittimestä mihin myyjän laittannut kuminkaapelin töpselillä.


Miksi sä et saisi omistamallesi autolle tehdä mitä haluat?

Lait säädökset kieltää ihan mitä vain tekemisen. Tässä yritetään löytää tukevaa lähdettä mitä sähkikselle saa tehtä.
 
Viimeksi muokattu:
Kotona latauksen 100% ymmärrän pidemmälle lähtiessä, kun se ei ole sellaista odotteluaikaa kuin asemalla.
Eikös se täyteen lataus 80>100% ole hidasta puuhaa noilla latausasemilla oli auto mikä tahansa ? ( en ole koskaan kokeillut ).
Vähän kärjistäen mitä tehokkaampi lataus, niin sitä enemmän vaihtelua lataus tehossa eri hetkillä.

Mutta testien perusteella voi olla isoja mallikohtaisia eroja.
 
Ajallisesti, kuinka usein niitä pakkotaukoja tulee? 1h, 2h välein?

Harvemmin, ehkä 3-4 tunnin välein.

Eikös se täyteen lataus 80>100% ole hidasta puuhaa noilla latausasemilla oli auto mikä tahansa ? ( en ole koskaan kokeillut ).

Riippuu varmasti autosta ja akusta. Oman autoni latautuu yleensä ruokatauon aikana pikalaturilla melkeinpä täyteen ja kun olen lataustehoa seurannut, niin akun ollessa 90 % varauksessa, se otti latausta vastaan vielä yli 90 kW teholla. Ja muistaakseni 96 % kohdalla putosi vasta alle 90 kW:n. Niitä viimeisiä prosentteja en ole jäänyt odottelemaan, enimmillään mennyt 98 %:iin.
 
Mitä noihin ABC-hirmulatureihin tulee, minua kiinnostaa latauksen hinta (2€/kWh?), ja millaisissa tilanteissa tuollaiset hurjat latauslukemat olisi saavutettavissa, vai olisivatko koskaan. Jos on yksin lataamassa koko alueella keskellä yötä täysikuun aikaan?
 
Mitä noihin ABC-hirmulatureihin tulee, minua kiinnostaa latauksen hinta (2€/kWh?), ja millaisissa tilanteissa tuollaiset hurjat latauslukemat olisi saavutettavissa, vai olisivatko koskaan. Jos on yksin lataamassa koko alueella keskellä yötä täysikuun aikaan?
Jos hinta on merkittävästi yli nykyhinnan (esim. 2x tai enemmän) niin lienee turha edes rakentaa moisia. Ainakaan perus kuluttajille ja näiden henkilöautoille. En tiedä mistä tuo 2€/kWh heitto tuli mutta tuollaisella hinnalla maksaisi ajaminen jo luokkaa 3 kertaa polttomoottoria enemmän.

Hinta voisi ihan hyvin olla nykyhinnankin luokkaa. Latausoperaattorin kannaltahan tuossa saa houkuttelevuutta lisättyä, myytyä ”nopeammin” sitä sähköä ja tuottoa tehtyä sitä kautta enemmän, jos vain kysyntää riittää. Tai sitten joku pieni preemio (10-20snt) nykyisen pikalatauksen päälle alkuun.
 
Aika moni auto tosiaan lataa vielä järkeviä lukemia tuonne 90%, jopa ylikin. Vanhemmat autot / tietyt mallit on niin hitaita 80% jälkeen että järkevää suurteholatureikla jättää siihen.
 
Varmaan ajatus on sama kuin kotona sähkötöitä tehdessä, kaikkea ei saa itse tehdä.
Itse en tähän tiedä faktaa, mutta olisi kiva tietää siinä vaiheessa kun akkutakuu loppuu omasta autostani.

No en tiedä osaisinko edes mitään tehdä, mutta veikkaan että aikaa myöden youtubeen tms tulee paljon ohjevideoita yms kun kyseessä todella yleinen auto kuitenkin. Ja aikaa myöden kun autot vanhenevat niin varmasti erinäistä vikaa alkaa esiintyä.

Ja voihan sitä toki tehdä itse mitä haluaa, ei kukaan nyt tule autotalliini tarkistamaan mitä siellä teen, mutta ehkä isoimpana ongelmana näkisin jos joku roplaa auton suurjänniteakkua ja sitten kyseinen auto vaikka hajottaa DC latureita tai syttyy palamaan jossain parkkihallissa niin mikä on sitten vaikka vakuutusyhtiön kanta asiaan jos käy ilmi, että on itse räveltänyt akun kanssa jotain? Ja en tiedä voiko huonollakaan tuurilla tehdä niin väärin et noin kävisi, ehkä enemmänkin käy niin että auto ei enää toimi ollenkaan?
 
Mitä noihin ABC-hirmulatureihin tulee, minua kiinnostaa latauksen hinta (2€/kWh?), ja millaisissa tilanteissa tuollaiset hurjat latauslukemat olisi saavutettavissa, vai olisivatko koskaan. Jos on yksin lataamassa koko alueella keskellä yötä täysikuun aikaan?

Joudutaan varmaan odotteleen valmistumista, mutta kiva arvailla:

ABC on tehokas hinnotteleen, joten oletan hinnoittelun olevan kilpailukykyistä, eli markkinatilanne näyttää millainen se on.

Muistaakseni jossain artikkellssa sanavalinta oli jopa 500MW, mikä tuo mieleen että maksimi. Mutta jos palvelulle on kysyntää niin sitä pitää myös saada, niin oletan että isolla prosentilla tarjolla vajaasta 400 MW maksimiin. Jos maalikkona miettii toteutusta niin yhdelle 500MW laitteistolle järkevää asentaa ainakin kaksi latauspaikkaa. Ja niiden välillä joku priorisointi, ensimmäinen täyden tehon haluava saa sen mitä voi imeä, alemman prioriteetin saa sitten mitä jää yli ja kun eka lopettannut niin täydet.

Isotehoisiin asemiin on nykyään myös integoirtu akkukapasiteettia, S-ryhmä varmaan siinä houkutteleva kumppanni ja noin muutenkin sillä voi liittymä ja sähkötuotanto optimintia tehdä. Jos Fingrid liittymä on vajaa, niin jos alueella joku sähköbussien kokoontumis ajot niin voi suorituskyky hyytyä aamuakohden.

Edelläolevan takia en ylläty jos 500MW latauspaikasta tarjottaisiin valinnaisena myös pienempää tehoa.
 
Itse en tähän tiedä faktaa, mutta olisi kiva tietää siinä vaiheessa kun akkutakuu loppuu omasta autostani.

No en tiedä osaisinko edes mitään tehdä, mutta veikkaan että aikaa myöden youtubeen tms tulee paljon ohjevideoita yms kun kyseessä todella yleinen auto kuitenkin. Ja aikaa myöden kun autot vanhenevat niin varmasti erinäistä vikaa alkaa esiintyä.

Ja voihan sitä toki tehdä itse mitä haluaa, ei kukaan nyt tule autotalliini tarkistamaan mitä siellä teen, mutta ehkä isoimpana ongelmana näkisin jos joku roplaa auton suurjänniteakkua ja sitten kyseinen auto vaikka hajottaa DC latureita tai syttyy palamaan jossain parkkihallissa niin mikä on sitten vaikka vakuutusyhtiön kanta asiaan jos käy ilmi, että on itse räveltänyt akun kanssa jotain? Ja en tiedä voiko huonollakaan tuurilla tehdä niin väärin et noin kävisi, ehkä enemmänkin käy niin että auto ei enää toimi ollenkaan?

Ne vastuuongelmat alkaa viimeistään siitä, kun tee-se-itse-mies antaa sähkölaitteen muille käytettäväksi.

Käytännön tasolla en usko, että esim. akkuun itse moduuleita vaihtamalla saa aikaan mitään järkevää riskiä, jos vaihto-osat ovat alkuperäisiä eikä mene tekemään mitään purkkavirityksiä. Siellä on kuitenkin BMS valvomassa kaiken aikaa ja DC-latureissakin täytyy olla jos jonkinlaista suojamekanismia. Eri asia sitten, jos tulee uudet, erilaiset akkukennot ja vaikka jonkun kiinalaisen pajan ohjelmoima BMS niitä varten. Siinä kohti on vaan luottaminen tällaisen yhdistelmän suunnittelijaan, mutta vastuu jää itselle.

Yleisellä tasolla täytyy todeta, että joku syy-seuraussuhde pitää pystyä osoittamaan, jos vakuutuskorvauksia aletaan leikkaamaan omatoimisilta virityksiltä. Muutenhan esim. varmaan jokaiselta jarruremontin itse tehneeltä evättäisiin korvaukset kolaritilanteessa.
 
Lait säädökset kieltää ihan mitä vain tekemisen. Tässä yritetään löytää tukevaa lähdettä mitä sähkikselle saa tehtä.
Ihan vaan googlettelun perusteella löytyi sähköturvallisuuslaki, jossa otetaan kantaa asiaan. 55 § määrittelee sähkötöiden tekemisen edellytykset ja sit 56 §:ssä määritellään poikkeukset. Mikä sitten on "riittävästi perehtynyt tai perehdytetty", siihen ei oteta kantaa.

56 §​

Sähkötöiden tekemisen edellytyksiä koskevat poikkeukset​

Edellä 55 §:ssä säädetyistä vaatimuksista voidaan poiketa:

1) tieliikennekäyttöön soveltuvan sähköajoneuvon voimajärjestelmän sähkötöissä, jos henkilö on riittävästi perehtynyt tai perehdytetty kyseisen ajoneuvomallin sähköjärjestelmään ja sähkön vaaroihin;

 
Ihan vaan googlettelun perusteella löytyi sähköturvallisuuslaki, jossa otetaan kantaa asiaan. 55 § määrittelee sähkötöiden tekemisen edellytykset ja sit 56 §:ssä määritellään poikkeukset. Mikä sitten on "riittävästi perehtynyt tai perehdytetty", siihen ei oteta kantaa.
Jos ma sain korjata mun putkitelevision niin kylla ma saan korjata myos autoni.
 
sähköautoilun iloa taas, id3, latausluukku ei aukea si millään, tuntitolkulla jo naputellu avainta ja hakannu ja repiny luukkua.. stana :mad::angry: ois kauhian kivaa saaha virtaa sinne, toki on naru takaluukussa hätäaukasuun, mutta koskee vaan pistoketta prkl.. ei ite luukunkantta
 
sähköautoilun iloa taas, id3, latausluukku ei aukea si millään, tuntitolkulla jo naputellu avainta ja hakannu ja repiny luukkua.. stana :mad::angry: ois kauhian kivaa saaha virtaa sinne, toki on naru takaluukussa hätäaukasuun, mutta koskee vaan pistoketta prkl.. ei ite luukunkantta
Nopealla googlailulla luukku vaikuttaa pitkälti samalta kuin Golfissa, eli solenoidihan siellä taitaa hangoitella vastaan.
Golfissa jouduin tosiaan sen vaihdattamaan, olikohan 130€ luokkaa ja sitten vaihdokkikin temppuili, niin vaihtoivat vielä uudelleen takuuseen ja se on nyt toiminut.
Edit: Jos sen nyt onnistut vielä auki jotenkin saamaan, niin sen lukitustapin juuresta voi koittaa silikoni-sprayta hieman laittaa, jos on kyseessä enemmän mekaaninen ongelma kuin solenoidin (solenoidin pitäisi hieman ääntää, kun koittaa luukkua avata).
 
Nopealla googlailulla luukku vaikuttaa pitkälti samalta kuin Golfissa, eli solenoidihan siellä taitaa hangoitella vastaan.
Golfissa jouduin tosiaan sen vaihdattamaan, olikohan 130€ luokkaa ja sitten vaihdokkikin temppuili, niin vaihtoivat vielä uudelleen takuuseen ja se on nyt toiminut.
Edit: Jos sen nyt onnistut vielä auki jotenkin saamaan, niin sen lukitustapin juuresta voi koittaa silikoni-sprayta hieman laittaa, jos on kyseessä enemmän mekaaninen ongelma kuin solenoidin (solenoidin pitäisi hieman ääntää, kun koittaa luukkua avata).
Juuh solnoidi ongelma on. Ei kuulu avaus ääntä ees luukusta, ainoastaan ovista 😔
 
Väännä ruuvarilla tms väkisin auki, kyllä ne takuuseen ne vaihtaa. Varo vaan ettet naarmuta auton peltiä.
 
Viimeksi muokattu:
Eikä taida edes vaihtaa sitä luukun kantta takuuseen, jos sen menet rikkomaan omatoimisesti. Solenoidin tietysti vaihtavat.
Pitäähän sitä päästä lataamaan. Ei ne voi olettaa sitäkään että jäät autoon istumaan jos ovi on rikki. Yleensä maksavat tuollaiset.
 
Pitäähän sitä päästä lataamaan. Ei ne voi olettaa sitäkään että jäät autoon istumaan jos ovi on rikki. Yleensä maksavat tuollaiset.
Riippuu varmasti tarpeesta. Matkan päällä joo, kotipihassa tuskin. Joka tapauksessa rikkomisesta tulis luukun maalauskeikka, joka ei koskaan päädy niin hyvin kuin alkuperäisen säilyttäminen.

Näistä on tullut vastaan juttuja facessa ainakin tyyliin "älä tee niin kuin minä vaan kuten sanoin". Ei tietysti lohduta kysyjää, mutta neuvo on ollut mennä hoitamaan asia kuntoon jo siinä kohtaa kun ekat oireet ilmenee.

e: Nämä näytti mielenkiintoiselta:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=Q8S4atvfx4w

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=glGodpKbLew
 
Viimeksi muokattu:
Riippuu varmasti tarpeesta. Matkan päällä joo, kotipihassa tuskin. Joka tapauksessa rikkomisesta tulis luukun maalauskeikka, joka ei koskaan päädy niin hyvin kuin alkuperäisen säilyttäminen.

Näistä on tullut vastaan juttuja facessa ainakin tyyliin "älä tee niin kuin minä vaan kuten sanoin". Ei tietysti lohduta kysyjää, mutta neuvo on ollut mennä hoitamaan asia kuntoon jo siinä kohtaa kun ekat oireet ilmenee.

e: Tämä näytti mielenkiintoiselta kikalta
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=Q8S4atvfx4w

ei auta tuokaan kikka, se aktuaattori joka pitää tota mekanismia halussaan on ilmeisesti paskana.. no nyt on latauksessa auto... hiukan o fiksaamista kyllä ja guuglettelua ny muutamista osista :D
vika ei siis liene olleen jumissa, vaan ihan että paskana ja pitää lukossa.
edit ko ois lämpeempää pihalla ni menisin repiin koko aktuaattorin hengettömäksi, kuhan hoitaa homman painallus auki ja kii lukitus, ihan lukkoon ei tarveis mennä ees, ei mua kiinosta oisko se oikeen lukittu, sais olla ihan auki aina
'
 
Viimeksi muokattu:
Pitäähän sitä päästä lataamaan. Ei ne voi olettaa sitäkään että jäät autoon istumaan jos ovi on rikki. Yleensä maksavat tuollaiset.
Auton sisään jumittuminen, vähän eriasia kuin matka tekemisen loppuminen auton hajottua.

Lisävahingon aiheuttaminen noin yleistäen ei ole hyvä tieä jos takuuseen tai virhevastuuseen tarkoitus vedeota. Myyjän ohjeen mukaan, tai jos myyjää ei tavoita ollaan siellä tienpäällä, niin pistää toki miettiin tilaako hinurin ja julkisilla/vuokra-autolla kotiin. vai tekee lisävahinkoa. Jos jälkimmäinen on satasen vahinko, ja siitä mussutetaan niin korostaa että tässä nyt säästettiin myyjän rahoja tonni, vähän toistakin.

Näistä on tullut vastaan juttuja facessa ainakin tyyliin "älä tee niin kuin minä vaan kuten sanoin". Ei tietysti lohduta kysyjää, mutta neuvo on ollut mennä hoitamaan asia kuntoon jo siinä kohtaa kun ekat oireet ilmenee.
Tämä taisi olla Golf eikun ID.3, maahantuoja/k-auto jälkimarkkinamaine on nyt mitä on, ja hyvä opettaa asiakkaat.

Maksaako ne sitten hinaus ja matkakulut, jos virheen takia meno keskeytyy ja auto pitää hinata korjaamolle. jos se luukku ei asemalla aukea.
 
Viimeksi muokattu:
Ei kyllä ollut. Monta id-sarjalaista.
Ittu, täällä ei lainailla, meni sekaisin pakitellessa. Jos sori. No samaa konsernia.
Joo tosiaan ID.3

sähköautoilun iloa taas, id3, latausluukku ei aukea si millään, tuntitolkulla jo naputellu avainta ja hakannu ja repiny luukkua.. stana :mad::angry: ois kauhian kivaa saaha virtaa sinne, toki on naru takaluukussa hätäaukasuun, mutta koskee vaan pistoketta prkl.. ei ite luukunkantta
 
Auton sisään jumittuminen, vähän eriasia kuin matka tekemisen loppuminen auton hajottua.

Lisävahingon aiheuttaminen noin yleistäen ei ole hyvä tieä jos takuuseen tai virhevastuuseen tarkoitus vedeota. Myyjän ohjeen mukaan, tai jos myyjää ei tavoita ollaan siellä tienpäällä, niin pistää toki miettiin tilaako hinurin ja julkisilla/vuokra-autolla kotiin. vai tekee lisävahinkoa. Jos jälkimmäinen on satasen vahinko, ja siitä mussutetaan niin korostaa että tässä nyt säästettiin myyjän rahoja tonni, vähän toistakin.


Tämä taisi olla Golf eikun ID.3, maahantuoja/k-auto jälkimarkkinamaine on nyt mitä on, ja hyvä opettaa asiakkaat.

Maksaako ne sitten hinaus ja matkakulut, jos virheen takia meno keskeytyy ja auto pitää hinata korjaamolle. jos se luukku ei asemalla aukea.
Melkoisia eroja näköjään eri merkeillä ongelmien suhteen kun vaikka bemarilla jos matka katkeaa niin hinurin ja sijaisauton, lentokoneen, hotellin, mitä näitä nyt on niin saa ilman kuluja liikkumisturvasta. Mersulla homma jatkuu 30v asti, bemmillä en löytänyt mitään aikarajaa. Volkkarillakaan ei näköjään ole mitään aikarajaa, paitsi id vehkeissä se on max 3vuotta ja se siitä.
Luonnollisesti vaativat että pitää olla merkkihuollettu.
 
Joo, tyyppivika MEBbiläisissä ja foorumien mukaan näyttäisi polttiksissakin vikaantuvan, mutta vasta 5+ vuoden iässä. Tuota samaa lukitustappiahan käytetään varmaan joka toisessa vaggilaisessa käyttövoimasta riippumatta, mutta sähkiksissä luonnollisesti käytetään useammin ja saa kosteutta päällensä enemmän = vikaantuu alta aikayksikön.

Sinänsä vian aiheuttaa typerä suunnittelumoka; Tuo tulitikkuaskin kokoinen rasia on ultraäänihitsattu (? tms.) ilmatiiviisti umpeen. Lukitustapissa on sinänsä hyvä tuplahuulinen kumitiiviste, mutta kun tappi ponnahtaa ulos, purnukkaan syntyy alipaine ja kosteutta väkisin imeytyy hieman koteloon sisälle. Nyt kun kotelossa ei ole minkäänlaista tuuletusta, kosteus ajan mittaa kertyy ja jää mehimään sinne, kunnes joko lukitusmoottori tai "mustekynä"-mekanismi jumittuvat ja luukku jää kiinni. Lopputulos tässä parin vuoden kuluttua, kun aktuaattorin sisukset lilluvat vedessä:
20240722-194245.webp


Eli jos luukku takeltelee yhtään, niin ei kannata sulkea luukkua vaan patentoida vaikka id:n jousella ponnahtava luukku rautalangalla (lähes) kiinni. Aktuaattori maksaa alle parikymppiä ja vaihtoon ei mene montaa kymmentä minuuttia, jos tietää mitä tekee.
Jos taas luukku jää jumiin, pitää se kammeta väkisin auki ja sekä maalattu peitekansi että itse luukun mekanismi menevät todennäköisesti rikki -> lasku on melkoisesti mojovampi.

Tässä ohjetta vaihtoon:

Operaatiosta sen verran, että ainakin omassa ID.3:ssa pääsi noihin koko luukkumekanismia korissa pitäviin klipseihin käsiksi ihan latausliitintä ympäröivää kumia venyttämällä. Eli tunkemalla sormet liittimen ympärillä olevan kumin alle ja sieltä ulospäin käpistelemällä. Itse tuikkasin myös millisellä poranterällä "huohotusreiän" uuden aktuaattorin alimpaan kulmaan ajatellen, että se a) tasaa paine-eron tappia painellessa ja b) päästää mahdollisesti sisään joutuneen kosteuden ulos. :tup:
 
Joo, tyyppivika MEBbiläisissä ja foorumien mukaan näyttäisi polttiksissakin vikaantuvan, mutta vasta 5+ vuoden iässä. Tuota samaa lukitustappiahan käytetään varmaan joka toisessa vaggilaisessa käyttövoimasta riippumatta, mutta sähkiksissä luonnollisesti käytetään useammin ja saa kosteutta päällensä enemmän = vikaantuu alta aikayksikön.

Sinänsä vian aiheuttaa typerä suunnittelumoka; Tuo tulitikkuaskin kokoinen rasia on ultraäänihitsattu (? tms.) ilmatiiviisti umpeen. Lukitustapissa on sinänsä hyvä tuplahuulinen kumitiiviste, mutta kun tappi ponnahtaa ulos, purnukkaan syntyy alipaine ja kosteutta väkisin imeytyy hieman koteloon sisälle. Nyt kun kotelossa ei ole minkäänlaista tuuletusta, kosteus ajan mittaa kertyy ja jää mehimään sinne, kunnes joko lukitusmoottori tai "mustekynä"-mekanismi jumittuvat ja luukku jää kiinni. Lopputulos tässä parin vuoden kuluttua, kun aktuaattorin sisukset lilluvat vedessä:
20240722-194245.webp


Eli jos luukku takeltelee yhtään, niin ei kannata sulkea luukkua vaan patentoida vaikka id:n jousella ponnahtava luukku rautalangalla (lähes) kiinni. Aktuaattori maksaa alle parikymppiä ja vaihtoon ei mene montaa kymmentä minuuttia, jos tietää mitä tekee.
Jos taas luukku jää jumiin, pitää se kammeta väkisin auki ja sekä maalattu peitekansi että itse luukun mekanismi menevät todennäköisesti rikki -> lasku on melkoisesti mojovampi.

Tässä ohjetta vaihtoon:

Operaatiosta sen verran, että ainakin omassa ID.3:ssa pääsi noihin koko luukkumekanismia korissa pitäviin klipseihin käsiksi ihan latausliitintä ympäröivää kumia venyttämällä. Eli tunkemalla sormet liittimen ympärillä olevan kumin alle ja sieltä ulospäin käpistelemällä. Itse tuikkasin myös millisellä poranterällä "huohotusreiän" uuden aktuaattorin alimpaan kulmaan ajatellen, että se a) tasaa paine-eron tappia painellessa ja b) päästää mahdollisesti sisään joutuneen kosteuden ulos. :tup:
no mä juurikin kampesin väkisin kun ei millään auennut....
 
Onko tätä puitu jo täällä? Ja onko osunut kenenkään omalle kohdalle. Btw. näppärä OBD-lukija ja softa millä näkee eri kennojen (lepo)jännitteen.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=rCrxkMCmRjY


Algoritmi tyrkytti nämä itsellekin. Seuraavassa videossa mittaili kennoja ajon aikana eri varaustasoilla ja kennojännite-erot vaikutti yllättävän hyviltä. Eli voisiko BMS:n algoritmi olla liian herkällä tai johtuuko virheilmoitus jostain muusta kuin tuosta mitä epäilee...

Käyttöprofiilista pisti silmään että auto oli seissyt täydellä akulla vajaan neljän vuoden aikana 93 päivää.
 
Jos taas luukku jää jumiin, pitää se kammeta väkisin auki ja sekä maalattu peitekansi että itse luukun mekanismi menevät todennäköisesti rikki -> lasku on melkoisesti mojovampi.
...
Koska Sähkölukot auton tankkaus luukuissa vanha juttu ja tiedossa että ne voi jumittaa, varsinkin jos ei suunitella ja tehdä autoneliniän kestävää toteutusta.

Niin hämmentävää että niihin ei ole vara vapautus mekanismia. Sisällä, tai sähkisessä voisi olla ihan ulkoakin.
 
Onko tätä puitu jo täällä? Ja onko osunut kenenkään omalle kohdalle. Btw. näppärä OBD-lukija ja softa millä näkee eri kennojen (lepo)jännitteen.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=rCrxkMCmRjY

Lähdin softan perässä klikkaileen, ei tainnut mainostettu linkki olla videon softaan.Trafa
No löysikö joku siihen linkkiä.
 
Koska Sähkölukot auton tankkaus luukuissa vanha juttu ja tiedossa että ne voi jumittaa, varsinkin jos ei suunitella ja tehdä autoneliniän kestävää toteutusta.

Niin hämmentävää että niihin ei ole vara vapautus mekanismia. Sisällä, tai sähkisessä voisi olla ihan ulkoakin.
Ai kuten tämmöinen manuaalinen avaus?
 
Onko laissa jotain vaatimuksia siihen jos kotonaan rassaa omaa sähköautoaan?
On. Taitaa olla SFS6002 ja valmistajan järjestämä koulutus korjattavan ajoneuvon järjestelmään suoritettuna. Muuten ei taida alla oleva poikkeus täyttyä.

56 §Sähkötöiden tekemisen edellytyksiä koskevat poikkeukset​

Edellä 55 §:ssä säädetyistä vaatimuksista voidaan poiketa:

1) 
tieliikennekäyttöön soveltuvan sähköajoneuvon voimajärjestelmän sähkötöissä, jos henkilö on riittävästi perehtynyt tai perehdytetty kyseisen ajoneuvomallin sähköjärjestelmään ja sähkön vaaroihin;
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
290 867
Viestejä
4 976 370
Jäsenet
79 898
Uusin jäsen
JuliusC

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom