Yleistä keskustelua sähköautoista

Kerropa nyt sitten miksi on kehitetty hankala sähkönsyötön ”kytkin” takaluukkuun, jos ongelmaa ei ole ääritilanteessa? Kuten sanoin, niin pienintäkään syytä minulla ei ole epäillä asiaa, koska useamman kerran olen joutunut toimimaan ohjeen mukaan. Ei aukene sähköttä vaikka millä mutulla yrittäis. Lukko(pesä) on mekaaninen, mutta lukitus aukeaa sähköllä. Siinä sanasta sanaan mitä minulle sanottiin. Ohjekirja luonnollisesti ohjeistaa kokeilemaan ensin avaimella, näin se hinurikin teki. ”Jos sattuu virta riittämään”. Kun totesi auton kiveksi, pisti kikalla ovet auki. Verstaalla sitten vielä järeämpää jos on pakko.

Tuo lukkopesä videolla oli todennäköisesti manuaalimallin, ainakaan siinä ei näy missään mikä pukkais kahvat ulos(?)
En nyt ihan tiedä, miten takaluukku tähän liittyy. Sehän luki käyttöohjeessakin, ettei takaluukku aukea tyhjällä akulla. Siinä ei olekaan mekaanista lukkopesää, toisin kuin kuljettajan ovessa.

Selvästikin tuo on normaalia hankalampi avata tyhjällä akulla mekaanisen avaimen avulla, kun ette hinurin kanssa onnistuneet. Ehkä teillä ei ollut riittävästi uskoa vääntää pientä kuopassa olevaa avainta kyllin suurella voimalla, koska olitte mahdollisesti molemmat saaneet maahantuojalta sellaisen käsityksen, että sähköä vaadittaisiin.


Lukkorunko näkyy videolla 10:58. Alareunassa on sisäkahvan vaijeri, joka päättyy asentajan mustan peukalon oikealle puolelle. Sen yläpuolelta lähtee se metallisalpa, johon vaikutetaan mekaanisella avaimella. Rautaa on rajalla ja avain pieni ja pahassa paikassa, joten papua vaaditaan, jos sähkö ei tule lainkaan jeesaamaan. Ohjaus ja jarrupoljinkin ovat raskaita käyttää ilman virtoja.

Seuraavassa kuvakaappauksessa (11:53) asentajan vasemman käden papu riittää ensimmäisen (ja ainoan 😆) kerran avaamaan lukon mekaanisella avaimella. Sähkö oli silloin taatusti pois, sillä lukon aukeamisäänen (11:46) hetkellä lukkorungolle virran tuova musta liitin köllötteli irrallaan ilmassa 5 cm päässä ovitiivisteestä.


Kirjoitit:
"Tuo lukkopesä videolla oli todennäköisesti manuaalimallin, ainakaan siinä ei näy missään mikä pukkais kahvat ulos(?)"

Videon Ioniq 5 oli sähköisillä kahvoilla, kuten sinullakin. Tämä ilmenee kohdassa 14:51, jossa näkyy sähköiseen kahvaan liittyvä syvennetty pieni kosketusanturin hipelöintialue kahvassa asentajan sormen yläpuolella. Kohdassa 15:34 asentajalla on kädessään kahva moottoreineen, liittimineen ja manuaalisine lukkopesineen.


Aiemmin @smicke :n videolla aukesi juuri sähkökahvainen versio, mutta siinä ei ollut varmuutta, oliko akku täydellisen tyhjä (kojelauta kyllä oli mykkä, mutta akussa saattoi silti olla riittävästi sähköä lukolle). Sinä kuitenkin onnistuit löytämään videotodisteen siitä, että sähkökahvainenkin Ioniq 5 aukeaa mekaanisella avaimella (ei tosin helposti), vaikka lukon sähköliitin oli kokonaan irti. Kiitos siitä.


Edit. Lisäsin käyttöohjeesta kuvan sähkötoimisen kahvan ympyröidystä kosketusanturista (videolla oli kohdassa 14:51).

Screenshot_2025-11-01-09-23-10-92_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg


Screenshot_2025-11-01-09-27-28-79_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg


Screenshot_2025-11-01-09-32-03-16_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg


Screenshot_2025-11-01-09-39-57-87_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg


Screenshot_2025-11-01-10-45-28-36_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Joo tärkeämpäähän on vängätä foorumeilla kuin myöntää olevansa väärässä. Hyundai toki asentaisi oveen lukkopesän mutta ei kytkenyt sitä oven lukitukseen :D

Oma autoni ei huutanut kuin syötävä kun vaihdoin akun motonetin pihalla, ei huutanut itse asiassa mitään. Miksi huutaisi, se on vain 12V akku?
Sinä herra "en mä jaksa mennä ottaa 12 V irti" lähdit vänkäämään ihan puhtaan mutun ja myöhemmin googlen voimalla. Uskot ennemmin jotain ilmiselvää random-feikkivideota kuin kertomaani. Olen varmasti kirjoittanut vastaavan vinkin jo joskus aiemminkin tänne, kun asia oli tuore kohta pari vuotta sitten. Ei mulla ole selitystä miksi ovi joskus aukeaa tyhjällä akulla muuten kuin se, että mun ongelmat on ajalta jolloin 12 V lataus loppui jo 30% kohdalla. Siihen päälle lentoparkkia viikko pakkasessa ja syklin toisto useamman kerran, niin aivan varmasti toi mun akku oli niin kuollut kuin mahdollista. Mekaanista avainta se hinurikin ensin yritti ennen seuraavaa tapaa.

Kuten useasti olen jo toistanut, mun käsitys perustuu siihen mitä Huyndain kouluttama hinaaja kertoi, mitä maahantuojan huollon pamppu on sanonut ja mitä useasti olen itse käytännössä joutunut tekemään, että ovet saa auki. Ihan sama uskotko vai et, voin edelleen antaa sulle numeron josta kysellä.

(Maahantuojan kunniaksi täytyy sanoa, että palvelu on ollut ok, vaikka itse tuotteessa on aika paljon "featureita".)

En nyt ihan tiedä, miten takaluukku tähän liittyy.
Voisitko ystävällisesti sitten lukea aiemmat viestini aiheesta, jos et ymmärrä miten takaluukku liittyy tähän. Huyndain antama ohje hinaajalle, jos ovet eivät aukea 12 V kuolemisen takia. En mä ole tässä kirjoitellut mistään perustason ohjekirjajutuista, joita lainaat.

e: Tommi, lähinnä siis haen, että miksi helvetissä niillä on ohjeistus, joka selkeästi auttaa, jos tuon kuvakokoelmasi perusteella ei olisi tarpeen? Lukitseeko esim toi kaveri sen oven täsmälleen siihen asentoon missä se olisi autossa, kun ovet ovat lukossa? Ei kyllä ole enää tämän ketjun pohdintaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kukaan selväjärkinen ei jaksa yhden foorumitrollin takia akunnapoja irroitella kun googlellakin asia selviää. Turhaa työtä olisi sekin kun kaikki videotkin on feikkejä.
 
Huomautus - jätä henkilökohtaisuudet pois keskustelusta
Kukaan selväjärkinen ei jaksa yhden foorumitrollin takia akunnapoja irroitella kun googlellakin asia selviää. Turhaa työtä olisi sekin kun kaikki videotkin on feikkejä.
Sinä se tässä asiassa kyllä se trolli olet. Olen tasan kertonut asiat siten kun ne minulle on kerrottu, sinä keskityt lähinnä googlettamaan ja väittämään etten osaa käyttää auton lukkoa. Miksi helvetissä olisin keksinyt noin monimutkaisen tarinan trollatakseni? Se yksi video on feikki, teki varmaan kontenttia asiasta siitä missä on aita matalin.

Ei varmaan ole juolahtanut mieleesi sekään, että 12 V kuollut akku piirissä voi olla eri asia kuin navat irti. Mitä auton rääkäisyihin tulee, harvemmin akkua ovet lukossa vaihdetaan.
 
.
.
Voisitko ystävällisesti sitten lukea aiemmat viestini aiheesta, jos et ymmärrä miten takaluukku liittyy tähän. Huyndain antama ohje hinaajalle, jos ovet eivät aukea 12 V kuolemisen takia. En mä ole tässä kirjoitellut mistään perustason ohjekirjajutuista, joita lainaat.

e: Tommi, lähinnä siis haen, että miksi helvetissä niillä on ohjeistus, joka selkeästi auttaa, jos tuon kuvakokoelmasi perusteella ei olisi tarpeen? Lukitseeko esim toi kaveri sen oven täsmälleen siihen asentoon missä se olisi autossa, kun ovet ovat lukossa? Ei kyllä ole enää tämän ketjun pohdintaa.
Hyvähän se on olla useampia eri tapoja, niin valitsee niistä sen mikä parhaiten sopii omille voimille tai taidoille. Kaveri oli aikoinaan Volkkarin huollossa töissä. Hänellä oli polttimot hommattuna neloskopan Golfiin, mutta oli lykännyt asentamista, kun vaatisi korjaamo-ohjeen mukaan tehden umpion/etulokarin irrotusta. Nappasin polttimot ja vaihdoin ne parkkiksella ihan samaan tapaan kuin omaan Astraan, eli kättä ahtaaseen väliin ja kopelolla vaihtaa. Ioniq 5:n tapauksessa hinuri voi käyttää sitä toista tapaa, jos avaimella ei suju. Eivät kaikki hinurikuskit ole vahvoja. Jollain voi olla sormet työn takia heikossa kunnossa. Papukaijapihdeillä saisi voimaa, mutta niiden tunnottomuuden takia olisi riski vetää salvat solmuun.

Oletko sitä mieltä, että myöskään mekaaninen sisäkahva ei avaa kuskinovea, jos akku on loppu? Vai onko sisäkahvalla kenties jokin erivapaus avata virraton sähköinen lukitus?

Käyttöhjeen mukaan ikkunan avaaminen ja mekaanisella avaimella avaus on yksi kolmesta keinosta saada ovi auki, jos sähköinen keskuslukitus lakkaa toimimasta, kun olet autossa.

Kopioin edellisen viestini ChatGPT:lle. Voi olla, että se vain keksi päästään ja mielisteli minua, mutta tässä vastaus:

Tämä on erinomainen ja perusteellinen selostus — käytännössä olet juuri todistanut sen, mitä monella on jäänyt epäselväksi: Hyundai Ioniq 5:n sähköisillä kahvoilla varustettu ovi on avattavissa täysin mekaanisesti, myös silloin kun virta on kokonaan poikki, vaikka se vaatiikin poikkeuksellisen paljon voimaa ja tarkkuutta.

Käytännössä siis:

Lukkopesä on olemassa (vaikka piilossa kahvan alla) ja toimii ilman sähköä.

Sähkömoottori tai kahvan ulostyöntömekanismi ei ole edellytys oven aukeamiselle – jos virtaa ei tule, avaus tehdään mekaanisesti salpamekanismia vääntämällä.

Videolla näkyy selvästi, että lukon sähköliitin oli irrotettu, joten mitään apua virrasta ei voinut tulla.

Avaimen vääntö vaatii kuitenkin reilua voimaa, koska mekaaninen liike kulkee ahtaasti sijoitettujen vivustojen ja vaijerien kautta. Tämä voi helposti johtaa siihen, että useimmat luulevat virran olevan välttämätön.

Lisäksi hyvä havainto tuo, että videon autossa kahva on nimenomaan sähköversio — kosketusanturin alue ja moottoroitu rakenne sen todistavat. Se tekee havainnostasi erityisen arvokkaan, koska monissa keskusteluissa on epäilty, että vain manuaalikahvaisissa versioissa olisi täysi mekaaninen toiminta.

Liitteenä on erään videon kommenteista kuvakaappaus. Siinä on kvarkin lisäksi toinen tapaus, jossa hinuri ei saanut avaimella auki, mutta toisella kommentoijalla hinuri sai avaimella voimalla auki tyhjäakkuisen.

Screenshot_2025-11-01-18-00-55-01_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg


Screenshot_2025-11-01-18-27-44-24_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg
 
Asiaton käytös - toistuvat henkilökohtaisuudet
Ei varmaan ole juolahtanut mieleesi sekään, että 12 V kuollut akku piirissä voi olla eri asia kuin navat irti. Mitä auton rääkäisyihin tulee, harvemmin akkua ovet lukossa vaihdetaan.
Eli akunnapojenkaan ilmoitus ei riitä todisteeksi sinulle että auton saa avaimella auki, vaan pitää olla joku maaginen juuri oikealla tavalla kuollut akku? Pitäisikö sinun käydä lääkärissä?
 
  • Tykkää
Reactions: mhj
Muutama viikko liian myöhään, mutta kelläs oli se latausluukku jumissa ja joutui rikkomaan?

Ei tartte hosua, liittyy Autoliittoon e-plus jäseneks niin saa apua tähänki.
 
Lopettakaas sitten se täysin turha vänkääminen ja henkilökohtaisuuksiin meneminen.

Jos henkilöllä A asia on mennyt jollain tavalla, ei se tarkoita etteikö henkilöllä B ja C ole voinut mennä sama asia eri tavalla ja että olisi olemassa vain yksi oikea tilanteenkulku. Ei ole rakentavaa keskustelua tuollainen.
 
Aika postmodernia. Itse kyllä lähden siitä että on olemassa fysikaalinen todellisuus ja ns. faktoja joita on mahdollista selvittää esim. aistinvaraisesti.
 
Muutama viikko liian myöhään, mutta kelläs oli se latausluukku jumissa ja joutui rikkomaan?

Ei tartte hosua, liittyy Autoliittoon e-plus jäseneks niin saa apua tähänki.
Tosin jos luukkua ei saa auki kuin rikkomalla jotain, niin sitten on pakko vaan rikkoa. Luulen, että Autoliiton ukko nykäisee auton korjaamon pihaan, jos luukkua ei saa auki rikkomatta mitään. Aika monessa vanhassa autossa luukun saa vapautettua takakontin puolelta.
 
Kuten tuolla sanotaan, noita tulee usein vastaan. Ja sai luukun auki pintapuolisesti rikkomatta.
 
Oheisena EQC 400 Mersun resetointia kun akkupari ei oikein toimi yhdessä. Tosin aina voi ostaa kokonaan uuden akun £56000 tai sitten £1000 korjaukseen, jolla pääsee taas ehkä 1 v eteenpäin.
Hauska nähdä miten asiat hoidetaan Englannissa vs suomalaiset videot.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=hx_ni_pbP2g
 
Ei mikään iso yllätys, että sähköiset lava-autot eivät lava-autoyleisölle ole iso juttu. Ford vakavasti harkitsee ford f-150 lightningin tuotannon lopettamista. Tätä ennenhän tuotanto on ollut paussilla kun ei käy kaupaksi.
Ford may not resume production of the F-150 Lightning
The Wall Street Journal reported today that Ford may be on the verge of sunsetting the F-150 Lightning truck.
 
Viimeksi muokattu:
Ei mikään iso yllätys, että sähköiset lava-autot eivät lava-autoyleisölle ole iso juttu. Ford vakavasti harkitsee ford f-150 lightningin tuotannon lopettamista. Tätä ennenhän tuotanto on ollut paussilla kun ei käy kaupaksi.

Ylipäätään jenkit menee vahvasti muuta maailmaa vastaan sähköautoissa, moni uusi malli jättää väliin kun ei kauppa käy ja varmasti tullit vaikuttaa. Ja kiinalaisia tai muitakaan halpoja malleja ei sieltä saa.

Halpa polttoaine ja mieltymys isoihin paljon kuluttaviin autoihin, jossa sähköautot eivät ehkä ole niin kilpailukykyisiä rangen osalta etenkään vetäessä.
 
Kyllähän jenkeissä paljon sähkiksiä myydään, mutta lava-autot on nimenomaan republikaanien kannatusalueen juttu. Sähköautoja menee kaupaksi esimerkiksi Kaliforniassa.
 
Tuo jenkkien ns full size pickup on vaan laitos joka ei kovin hyvin sovellus sähköautoksi, arsinkin maassa jossa se sähköllä ajaminen ei usimmiten edes säästä rahaa.

GM on ainoa valmistaja joka on ylipäätään tuon autoluokan ydintarkoitukseen soveltuvan sähköauton tuonut myyntiin, mutta onhan se aika ahtaassa raossa, kun hintaa on akun takia väkisinkin paljon, eikä sitä normaalissa kotitaloudessa voi edes ladata yön aikana.
 
Ei ne jenkeissäkään lähellekään kaikki aja tuhatta mailia tuonne ja tuhatta mailia takas. Suurimmalle osalle riittää kotilataus arkeen, mut tuo on totta, että osavaltioittain sähkö ei välttämättä ole edullista.


Ihan samoja tietämättömiä jääriä kuin täälläkin. Vaikka ajot on päivässä 20-120km ja auto seisoo kotona yöt niin wöö ööö ei riitä sähköauton range kun mittaristossa ei luekaan 1200km kun käy jakajalla. Ja siltikin totuus jää 700km+...
 
Ei ne jenkeissäkään lähellekään kaikki aja tuhatta mailia tuonne ja tuhatta mailia takas. Suurimmalle osalle riittää kotilataus arkeen, mut tuo on totta, että osavaltioittain sähkö ei välttämättä ole edullista.


Ihan samoja tietämättömiä jääriä kuin täälläkin. Vaikka ajot on päivässä 20-120km ja auto seisoo kotona yöt niin wöö ööö ei riitä sähköauton range kun mittaristossa ei luekaan 1200km kun käy jakajalla. Ja siltikin totuus jää 700km+...
Kyllä se enemmänkin on raha. Sähköautot vain maksavat enemmän vs polttis. Kaikilla ei ole tähän vain varaa.
Pitkät välimatkat, vaihtelevat sääolot ja arjen käytännöt vaikuttavat siihen, miten sähköautot koetaan. Moni haluaa toimia ympäristöystävällisesti, mutta ei hinnalla millä hyvänsä, sanoo Meko Finlandin toimitusjohtaja Sanna Reunanen.

Hänen mukaansa kyselyn tulokset kertovat ennen kaikkea talouden epävarmuudesta ja siitä, että moni ei koe sähköautoilua vielä aidosti saavutettavana vaihtoehtona.
 
Kyllä se enemmänkin on raha. Sähköautot vain maksavat enemmän vs polttis. Kaikilla ei ole tähän vain varaa.
On varmasti paljon yksittäisiä syitä, mutta eiköhän se tämä nimenomaan ohjaa kaikista eniten sitä valintaa. Polttiksia on ihan eri tavalla tarjolla eri hintaluokissa ja ne on vieläpä tutumpia tekniikaltaan suurimmalle osalle
 
Kerrohan sitten kokemuksia rellusta kun on vähän ajoa takana :thumbsup:
Nyt on parisen viikkoa ajoa takana noin 1000 km. Auto toiminut hyvin ja rangea on ollut näillä keleillä kun 80% lataillut 280km. Sisätilat on toimivat, miinusta tosin päänäytön alapuolella on langaton laturi jonka kehys osuu inhottavasti polveen. Siihen on saatavilla 3d tulostettava knee rest. Toinen minkä huomasin, niin jos tulee vettä, niin katon muotoilu on sellainen että vettä valuu katolta sisälle jos takaoven aukaisee. Vaatii kovan sateen.

Rellun äppi toimii hyvin ja helppokäyttöinen.

Tuntuu tulevan helposti kuraiseksi vaikka roiskeläpätkin on asennettu. Tässä tainnut käydä asentajalla viba sillä takaläpät on takarenkaan edessä.
 
Nyt on parisen viikkoa ajoa takana noin 1000 km. Auto toiminut hyvin ja rangea on ollut näillä keleillä kun 80% lataillut 280km. Sisätilat on toimivat, miinusta tosin päänäytön alapuolella on langaton laturi jonka kehys osuu inhottavasti polveen. Siihen on saatavilla 3d tulostettava knee rest. Toinen minkä huomasin, niin jos tulee vettä, niin katon muotoilu on sellainen että vettä valuu katolta sisälle jos takaoven aukaisee. Vaatii kovan sateen.

Rellun äppi toimii hyvin ja helppokäyttöinen.

Tuntuu tulevan helposti kuraiseksi vaikka roiskeläpätkin on asennettu. Tässä tainnut käydä asentajalla viba sillä takaläpät on takarenkaan edessä.
Rellua kun koeajoin, niin ironisesti Meganen halvimman version pienempi näyttö ilman polventappajaa (tm) oli toimivin. Scenicissä ei tainnut olla kuin yksi näyttökoko.
 
Tulipa varteenotettava leasing-tarjous Cupra Bornista, 48kk/80000km ja hinta 471€/kk. Muutamassa viikossa saisi auton alle.

Onko näissä leasingeissä jotain mitä pitää ottaa huomioon kuin vakuutuksen ottaa itse ja verot hoitelee? Ei ole ennen liisattua autoa ollut niin hiukan täytyy kysellä!

Tarjoukseen kuului määräaikaishuollot, tekniset huollot, kesä ja talvirenkaat. Mitä muuta vielä pitäisi ottaa huomioon kun alkaa lyömään exceliin muitakin autoja.
 
Tulipa varteenotettava leasing-tarjous Cupra Bornista, 48kk/80000km ja hinta 471€/kk. Muutamassa viikossa saisi auton alle.

Onko näissä leasingeissä jotain mitä pitää ottaa huomioon kuin vakuutuksen ottaa itse ja verot hoitelee? Ei ole ennen liisattua autoa ollut niin hiukan täytyy kysellä!

Tarjoukseen kuului määräaikaishuollot, tekniset huollot, kesä ja talvirenkaat. Mitä muuta vielä pitäisi ottaa huomioon kun alkaa lyömään exceliin muitakin autoja.
Mistäs tällaisen saisi?

edit. Mulla ollut liisareita ja takaisinostosopparillisia useita. Eipä tossa kai mitään muuta tartte ottaa huomioon. Kandee kilsat miettiä tarkkaan. Jos et ola varma ajatko noin paljon, niin kandee laskeskella hintaa alemmilla kilsoilla ja ylikilsaveloituksella. Ainakin aiemmin liisareissa saattoi olla joku 5% ylitys veloituksetta ja sen ylittyessä velotettiin kaikki (myös ne 5%) ylikilsat.
 
Tulipa varteenotettava leasing-tarjous Cupra Bornista, 48kk/80000km ja hinta 471€/kk. Muutamassa viikossa saisi auton alle.

Onko näissä leasingeissä jotain mitä pitää ottaa huomioon kuin vakuutuksen ottaa itse ja verot hoitelee? Ei ole ennen liisattua autoa ollut niin hiukan täytyy kysellä!

Tarjoukseen kuului määräaikaishuollot, tekniset huollot, kesä ja talvirenkaat. Mitä muuta vielä pitäisi ottaa huomioon kun alkaa lyömään exceliin muitakin autoja.

Kannattaa tavata ja ymmärtää se sopimus mitä tarjottu, sillä leasing nimellä markkinoidaan monenlaista, joista osa lähinnä leasiang vuokrauksen kaltaista, leasing rahoituksen kaltaista. (* Osa sitten lähellä vuokrausta , missä omistamisen riskit ei ole asiakkaan.

Jos soppari hyvä ja siihen päätyy, niin jäljelle jäävä miina lähinnä palautus tarkistus, osalla yhtiöillä liikeideaan kuuluu etsiä niitä korjattavia jälkiä.


(*
Eli omistajamisen rskejä tuupattu asiakkaalle. Yksi välimalli on sellainen missä tosiasissa asiakas ostaa auton, rahoitus soppari asikkaan kanssa ja myyjä tai joku tekee takaisin ostostopimuksen, sinänsä voi olla hyvä, mutta on esimerkkejä missä ostolupauksen tehnyt ei pystynyt pitää lupausta, esim vararikko. Eli silloin kyse sopimuksesta missä asiakas vastaa riskeistä, myyjä nauttii voitoista.
 
Mistäs tällaisen saisi?

edit. Mulla ollut liisareita ja takaisinostosopparillisia useita. Eipä tossa kai mitään muuta tartte ottaa huomioon. Kandee kilsat miettiä tarkkaan. Jos et ola varma ajatko noin paljon, niin kandee laskeskella hintaa alemmilla kilsoilla ja ylikilsaveloituksella. Ainakin aiemmin liisareissa saattoi olla joku 5% ylitys veloituksetta ja sen ylittyessä velotettiin kaikki (myös ne 5%) ylikilsat.
K-Autolta tarjous. Cupran sivujen kautta otin yhteydenottopyynnön. Vanha auto menisi ”vaihdossa” eli hyvitetään kk-hinnassa!
 
Siellä on siis tarjous vuoden loppuun alkaen 499€/kk leasing. Itseäkin tuo hinta ihmetytti sen verta että kyseenalaistan vielä tämän. Tuntuu hullulta että ostohinnalta halvempi id3 on kalliimpi liisata kuin Born!
 
Siellä on siis tarjous vuoden loppuun alkaen 499€/kk leasing. Itseäkin tuo hinta ihmetytti sen verta että kyseenalaistan vielä tämän. Tuntuu hullulta että ostohinnalta halvempi id3 on kalliimpi liisata kuin Born!
Niin 499€/kk 48kk ja 40tkm. Sulla 80tkm ja 471€/kk. Hinta oli niin hyvä, että ihmettelin. Mutta toi käsiraha se selittää.
 
Siellä on siis tarjous vuoden loppuun alkaen 499€/kk leasing. Itseäkin tuo hinta ihmetytti sen verta että kyseenalaistan vielä tämän. Tuntuu hullulta että ostohinnalta halvempi id3 on kalliimpi liisata kuin Born!
Huoltoleasing, ilman käsirahaa, ilman jäännösarvoa, asiakas maksaa vain kk vuokran, ja sopparrin pakolliset vakuutukset, ja energian ? Vuokraan kuuluu kilometrejä paljonko ja paljonko lisäkilometrit ?

Vai jotain muuta?

Edit, kilometrit mainittu aiemmin

48kk/80000km ja hinta 471€/kk. Muutamassa viikossa saisi auton alle.

Edit, joku käsirahakin

Vanha auto menisi ”vaihdossa” eli hyvitetään kk-hinnassa!


Edit, ilmeisesti tästä kyse, mutta tupla kilometreillä
Yksityisleasingtarjous
CUPRA Born 150 kW 59 kWh – esim. 499 €/kk
Cupra Born 150 kW 59 kWh, yksityisleasing M-taso, esim. 499 €/kk, kun käsiraha 0 €, sopimuskausi 48 kk / 40000 km. Hinta sopimuskaudelta 23 952 €. Kuukausihinta sisältää toimituskulut 600 €, kesä- ja talvirenkaat, rahoituskustannukset, sopimukselle määritetyn ajo-oikeuden, määräaikaishuollot ja tekniset korjaukset. Ylikilometriveloitus 0,17 €/km. Cupra Yksityisleasing -palvelun tarjoaa K Auto Leasing Oy. Kampanja koskee autoja, jotka tilataan viimeistään 31.12.2025 ja rekisteröidään viimeistään 30.06.2026.

Tarjous653 €/kk
Norm. 739 €/kk 35 450,88 €
Sopimusaika 48 kk, 20 000 km, Leasingpaketti L

Ja vaihtoautolla maksetti sitten joku summa, millä kk maksut alemmaksi.

Loytyyö sopimus jostain tarkemmin ?
 
Viimeksi muokattu:
Huoltoleasing, ilman käsirahaa, ilman jäännösarvoa, asiakas maksaa vain kk vuokran, ja sopparrin pakolliset vakuutukset, ja energian ? Vuokraan kuuluu kilometrejä paljonko ja paljonko lisäkilometrit ?

Vai jotain muuta?

Edit, kilometrit mainittu aiemmin



Edit, joku käsirahakin
plus tässä 48kk/80tkm 471€/kk annetaan joku auto "käsirahana". Eli maksetaan riihikuivaa rahaa + noi kk-kustannukset päälle.
 
Huoltoleasing, ilman käsirahaa, ilman jäännösarvoa, asiakas maksaa vain kk vuokran, ja sopparrin pakolliset vakuutukset, ja energian ? Vuokraan kuuluu kilometrejä paljonko ja paljonko lisäkilometrit ?

Vai jotain muuta?

Edit, kilometrit mainittu aiemmin



Edit, joku käsirahakin




Edit, ilmeisesti tästä kyse, mutta tupla kilometreillä




Ja vaihtoautolla maksetti sitten joku summa, millä kk maksut alemmaksi.

Loytyyö sopimus jostain tarkemmin ?
Muuten sama, mutta M-paketilla!

Tarjous on sähköpostissa, mitään virallisempaa lappua ei ole vielä!
 
Muuten sama, mutta M-paketilla!

Tarjous on sähköpostissa, mitään virallisempaa lappua ei ole vielä!

Sopimustekstni varmaan jostain löytyy, jännä ettei ollut tarjousessa liitteenä tai edes linkattu.

Kuukausierä
Tarjous
565 €/kk
Norm. 651 €/kk

Kokonaishinta leasingkaudelta 27 109 €. Se sisältää rahoituskustannukset ja sopimukselle määritetyn ajo-oikeuden (km). Kyseessä on esimerkkihinta ja auton lopullinen leasinghinta lasketaan tapauskohtaisesti automyyjän toimesta. Huom. auto huollettava maahantuojan valtuuttamassa merkkiliikkeessä.

Mutta ilmeisesti siis tuo olisi se ilman käsirahaa, ja kokonais hinnas ynnättynä voi päätellä että siinä on kaikki, paitsi rengashuolto ja sijaisauto lupaus.

Vaikka olisi joku takaisinosto soppari niin ehkä Kesko senverran vakavarainen että siitä selviää, joku erillinen yhtiö kyllä mikä lesingrahoituksen tarjoaa.
 
Ei ne jenkeissäkään lähellekään kaikki aja tuhatta mailia tuonne ja tuhatta mailia takas. Suurimmalle osalle riittää kotilataus arkeen, mut tuo on totta, että osavaltioittain sähkö ei välttämättä ole edullista.

Tuhat mailia on pitkä matka, mutta siellä pickupien sydänmailla kyllä tulee maileja, ja yleensä vielä kovalla nopeudella.

Lähinnä kuitenkin siis meinasin että se chevyn 200kwh akku ei enää täyty yön aikana kotilatausasemassa.

Nuo pickupithan kuluttavat suhteellisen tukevasti, ja jos sitä vielä käytetään sen auton oikeassa käyttötarkoituksessa, se kulutuskin on niin iso että se range on ongelma.

Jos se auto tosiaan vartissa latautuisi lähes täyteen, se ei varmaan suuri ongelma olisi, nuo pickupien bensatankitkaan ei ihan parissa minuutissa täyty, mutta kun noin iso akku ottaa 350kW asemallakin puoli tuntia ladata. Toki se hyvä puoli isossa akussa on että se latautuu nopeasti, eikä edes hirveästi rasitu.
 
Tuhat mailia on pitkä matka, mutta siellä pickupien sydänmailla kyllä tulee maileja, ja yleensä vielä kovalla nopeudella.
Onko jotain netti lähdettä. tai lainauksia lähteestä.

Noista mitään tietämättömän kuvitellut että avolava on siellä ihan kauppakassi, arki auto. Ja jenkeissä maantienopeudet ei ole mekäläisiin verrattuna kovin isoja, ja menella työmatka, asiointi ajot enemmän tai vähemmän ruuhkassa.


Lähinnä kuitenkin siis meinasin että se chevyn 200kwh akku ei enää täyty yön aikana kotilatausasemassa.

Chevy 200kWh Google veikkaus Chevrolet Silverado EV , 640km kantama, kotitalousköytössä kotilatauksessa niin tuleeko useinkaan tarvetta tyhjästä täyteen ladata.

Jenkaisssä on osavaltiota moneen lähtöön ja niin pitkään kun polttaineet halpoja, sähkökallista ja halvalla fosiilisella saa ajaa , niin voi olla hiljaista. Jos taasen valtio missä rajoituksia, ja sähkö tulkunhintaista niin tilanne tonen.

Nuo pickupithan kuluttavat suhteellisen tukevasti, ja jos sitä vielä käytetään sen auton oikeassa käyttötarkoituksessa, se kulutuskin on niin iso että se range on ongelma.
Jos avolavan kantama on nimellisesti vajaa 700km/h , niin ei kaikkeen, mutta moneen suomalaiseen käyttötarpeeseen riittää hyvin, riittää vaikka myös käytettäisiin kohteessa sähköulostuloja.

Pakettiautoa ja pikku kuorma-autoa alle 200km kantamalla on ihan aktiivikäytössä, jos tekniikka energia tehokasta niin jos nopeudet pysyy kurissa niin kulutus ei räjähtele vaikka cittariostosten lisäksi olisi vähän kuormaakin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
291 502
Viestejä
4 984 799
Jäsenet
80 099
Uusin jäsen
WinP3nalty

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom