Yleistä keskustelua sähköautoista

Niin no, nuo taitaa olla niitä malleja joissa akkubudjetti loppu jo takapenkin kohdalla.
Varmaan et tarkoittanut ihan kirjaimellisesti, että loppuisi jo takapenkin kohdalla.

Tripleteissä akkua on takapenkin ja etupenkkien alla sekä kardaanitunnelissa.

MEB:eissäkään akku ei ulotu takapenkkiä taaemmas, eikä sen edemmäs kuin triplettien akun kardaanipiikki. Toki MEB:eissä akku on takaa eteen tasapaksu, mistä yleensä sähköautoissa seuraa joko ns. potalla istuminen takana tai korkea auto. MEB on ainakin korkea.

Screenshot_2025-12-09-20-37-08-77_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
Täällä yksi EV6 omistaja, jolla vajaa 60 tkm mittarissa ja ensimmäinen ICCU taisi juuri hajota. Auto ei enää lataa vaihtovirrasta, mutta pikalataus toimii. Olen varotoimenpiteenä pitänyt 12v akkua ylläpitolaturissa, vaikka lataus saattaakin edelleen toimia siitä päätellen, että selvisin pitkästä ajomatkasta (3h) ilman auton sammumista. Soitin huollolle etupeltoon varaamastani ajasta ja kyselin uuden ICCU:n mahdollista toimitusaikaa ja sieltä todettiin, että Ruotsissa löytyy varastosta ja 5 arkipäivää menisi toimituksessa, eli teoriassa on mahdollista saada auto joulun pyhille täydessä toimintakunnossa.

Auto siis edelleen toimii muuten, liekö sitten firmispäivitysten takia, mitä tässä on vuosien varrella tehty huollossa ICCU:uun liittyen. Harmillinen ongelma kyllä kun tämä on ainut isompi juttu mikä autossa on ollut laajemmalti kai.

Kia/Hyundai ei itse taida tietää mikä on ongelma tarkalleen, tai ainakin pitävät tiedon itsellään ja kenties toivovat, että takuut loppuu. Olen lukenut väitteitä, että 2025 autoistakin on ICCUja mennyt heti uutena ja välittömästi. Olen myös lukenut väitteitä, että heillä on joku revisioitu versio ICCU:sta kun niitä vaihdetaan autoihin, joista se hajoaa, mutta ota näistä nyt selvää.
Päivitystä omaan ICCU-tilanteeseen ja miksei muillekin varaosien saatavuudesta.

Sain diagnoosin jälkeen ensi viikolle uuden ajan huoltoon, jolloin autoon vaihdetaan uusi ICCU. Ei siis ole enää mitään kuukausien odottelua mitä ehkä joskus oli luvassa, mikäli omasta autosta hajosi.

Huollossa väittivät myös, että kyseinen uusi osa mikä minun autoon laitetaan on joku parannettu versio. Sopii siis toivoa, ettei enää mene uudestaan ja jos menee tämä "parannettu" versiokin niin Kia/Hyundailla on joku isompi ongelma näiden kanssa käsissä.
 
Jotain väitteitä on näkynyt, että ICCUja on paukkunut myös uusissa facelifteissä, missä oletettavasti on parannetut palikat. Ioniqin takaluukun "korjauksia" kun olen valitettavasti seuraillut, niin korealaiselle "parannettu osa" ei välttämättä tarkoita yhtään mitään. Kunhan kokeilevat jotain, kun muutakaan eivät keksi. Hyvä tietysti, jos ovat saaneet kuntoon.
 
Jotain väitteitä on näkynyt, että ICCUja on paukkunut myös uusissa facelifteissä, missä oletettavasti on parannetut palikat. Ioniqin takaluukun "korjauksia" kun olen valitettavasti seuraillut, niin korealaiselle "parannettu osa" ei välttämättä tarkoita yhtään mitään. Kunhan kokeilevat jotain, kun muutakaan eivät keksi. Hyvä tietysti, jos ovat saaneet kuntoon.
Ihan pureksimatta en niele näitä väitteitä, sillä näitä faceliftattuja autoja on porsinut ja jättänyt tielle hyvin matalilla kilometreillä tai jopa koeajoissa. Tulee vaan mieleen heti ensimmäisenä, että onkohan kyseessä edes sama vika? Normaalille kuluttajalle kaikki E-GMP viat ovat nykyisin ICCU-ongelmia. :D

Ihan mahdollista toki on, että valmistuksessa on joku laatuongelma, joka on suuremman vaaditun volyymin myötä pahentunut. Pitäisi saada lukea asiasta jostain luotettavasta lähteestä tai edes henkilöltä, joka varmasti tietää mistä puhuu, jotta voisi olla varma ongelman luonteesta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
294 574
Viestejä
5 032 345
Jäsenet
80 735
Uusin jäsen
yaboi-bossman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom