Yleistä keskustelua sähköautoista

Nyt kun taas VW mainittu, niin onko noiden MEB/id.buzz takajarrujen kanssa ollut joku laajempi ongelma. Kuulin tuossa tapauksesta missä takajarrut jäävät herkästi jumiin kun jarrulla pysäyttää auton. Kuulemma huollon mukaan vuoden -26 malliin tämä on korjattu, mutta valmistaja ei suostu vaihtamaan uudempia osia tilalle, joten nykyinen omistaja käy kerran viikossa takuuhuollossa viemässä palautetta (kyseinen auto vielä takuunalainen).
Liittyykö tämä siihen että kun auto on pitempään paikallaan niin rummut ruostuu/jäätyy kiinni? Sen korjauksen kanssa oli ainakin aika vänkäys kun yhdellä marmorilla väitettiin ettei korjausta ole ja piti mennä toiselle jossa se tehtiin. En tiedä kyllä oliko sitten lopullinen korjaus.
 
Liittyykö tämä siihen että kun auto on pitempään paikallaan niin rummut ruostuu/jäätyy kiinni? Sen korjauksen kanssa oli ainakin aika vänkäys kun yhdellä marmorilla väitettiin ettei korjausta ole ja piti mennä toiselle jossa se tehtiin. En tiedä kyllä oliko sitten lopullinen korjaus.

Ei tässä tapauksessa käsittääkseni, kun autolla tulee joka päivä työajossa.
 
-21 vuoden Gtx kans kuskin puolen seisontajarru jäässä joka kerta näillä keleillä ku pysähtyy viittä minuuttia pidemmäksi aikaa. Pitänee käyttää rumpu auki ku kelit lämpiää ja hämmästellä systeemin paskuutta.
 
Ei tarvitse olla kuin Turku-Tampere-Helsinki kolmion motari-kaupparatsu, niin isossa 100 kWh akussa on paljonkin järkeä. 80 kWh kun on siinä kintaalla, että pääseekö edestakaisin lataamatta. Kaikki toki ei tarvitse, joten useampaa akkukokoa on hyvä olla.
Juu, mersuunkin tilatessa ruksittiin isompi polttoainesäiliö tarpeen mukaan. Esim 65 litraa -> 80 litraa.
 
-21 vuoden Gtx kans kuskin puolen seisontajarru jäässä joka kerta näillä keleillä ku pysähtyy viittä minuuttia pidemmäksi aikaa. Pitänee käyttää rumpu auki ku kelit lämpiää ja hämmästellä systeemin paskuutta.
Jos ei ole jo tehty niin -22 enyqiin ainakin vaihdettiin jarrukengät eri materiaalia olevaan ja lisäksi joku tiivistys ilmeisesti ettei rummut olisi niin herkästi täynnä vettä.
 
Jos ei ole jo tehty niin -22 enyqiin ainakin vaihdettiin jarrukengät eri materiaalia olevaan ja lisäksi joku tiivistys ilmeisesti ettei rummut olisi niin herkästi täynnä vettä.
80-luvun rummuissa oli ikävä kauluri, joka haittaisi avaamista, mutta suojasi paremmin vedeltä. Volkkarin suunnittelija ei ehkä ole älynnyt miettiä tätä uutta helpommin avattavaa rakennetta ihan loppuun asti…
 
Olikohan lie pakkasista johtuvaa, mutta eilen alkoi Polle yht'äkkiä töistä lähtiessä valittamaan sekä takaoven lapsilukosta että tuulilasikamerasta. Jälkimmäinen ei ole tullut vielä takaisin, joten saas nähdä.
 
Whatcar testasi toimintamatkat talaveto CLA:lla, Model 3 LR rwd:llä ja MG i5, yllättäen kaikkein pihein oli vanhaa tekniikkaa edustava, vähän vanhaa aerodynaamisempi Model 3 LR.

Model 3 pääsi 3,8 mailia kilowatilla, kun CLA jäi 3,6 mailiin ja MG 2,5 mailiin kilowatilla.

CLA maksoi 6000 euroa enemmän kuin Model 3 ja siihen meni 1 matkalaukku vähemmän, Model 3 9 matkalaukkua.

CLA sisätilat olivat pienimmät, sitten tuli Model 3 ja I5 MG.

CLA pääsee pisimmälle, koska 10 % isompi akku ja oli toiseksi nopein lataamaan, nopein paperilla MG, muttei softa tai muita bugeja, latausnopeudet jäi alle sataan.
 
Polestar. Ei jätä laatuvaikutelmaa.

Valojen indikaationa pelkästään päiväajovalojen ikoni. Ei mitään merkkiä kojetaulussa, ajatko ajovaloilla vai päiväajovaloilla. Miten tollanen on voitu saada tyyppihyväksytyksi tieliikenteeseen?

Jos takavalot palavat, niin mitä tuolla on merkitystä?

Pollen iskäfirmallahan oli kasarilla yleensä "parkeille" merkkivalo mittaristossa, sinänsä suht loogista että varsinaisille ajovaloille ei tarvitse omaa merkkivaloaan.

En enää ihmettele, että ihmiset pysäköi kadunvarteen ajovalot päällä. Niin älytöntä kuin se onkin, ei auto anna mitään indikaatiota siitä, että eipä ole parkeilla - vaan täysillä ajovaloilla. Kuskilla ei ole muuta mahdollisuutta tietää ajovalojen statusta, kuin rämpätä viiksestä ja katsoa mitä edessä tapahtuu. Ja ymmärrys ei kuskeilla siihen saakka riitä.

Itseasiassa lainsäätäjähän vihjaa hyvästä toteutustavasta, nuo huomio ja ajovalosysteemithän saa toteuttaa niin että käsijarrun (tai P) kytkeminen sammuttaa valot.

Mulla on ysärillä tehdyssä retkeilyautossa huomiovalokytkentä tehty käsijarrun ojaamaksi.
Kyllä ne kanssa-autoilijat tarvitsee niitä valoja myös. Hyvä esimerkki viikon sisään pimeässä sateella, kun risteysalueella auto tuli sivulta pelkät heikot tuikut päällä. Eihän sitä autoa tahtonut nähdä, vaikka oli valaistu tieosuus kyseessä. Ei sitä itse auton sisältä huomaa, jos omat ajovalot puuttuu valaistulla tiellä, mut muut sen kyllä huomaavat.
Tuossa lienee sitten käyttäjä erikseen kytkenyt pelkät parkit päälle. Tai sitten vaan kumpikin ajovalo palanut.

Huomiovalothan ovat jo liian kirkkaat pimeässä muiden tienkäyttäjien kannalta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
295 017
Viestejä
5 042 351
Jäsenet
80 803
Uusin jäsen
Juko

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom