Yleistä keskustelua sähköautoista

Tuo kuva ei ole sitä tilanteesa kun auto jarrutti.

Mutta miksi Tesla kajautti Mersun konttiin ? Miksi MG ei ajanut Teslan konttiin ?
En tiedä, en tiedä oliko edes teslassa uusin softa sisässä. Teslalla softa menee eteenpäin ns. koko ajan jos katsoo miten fsd13, fsd 14.1/2/3..., 14.2, 14.2.1.25 jne. ajaa. Mersu ja nvidia molemmat käyttävät end2end neuroverkkoratkaisua + himmelit päälle ajamiseen. Siellä ei ole enää mitään switch case ihminen/ihminen suojatiella/ihminen peräkontissa jne. c/c++ koodia. Spekuloin, että mersun tapauksessa ei ole opetettu neuroverkkoa oikein niin reagoi sitten typerästi tilanteeseen.
Kun ajoneuvon pitää tehdä varma päätös sekunnissa niin se ei lähde googlailemaan mitään chatgpt:n vastauksia :rofl:
Googletus oli esimerkki toimivasta neuroverkosta. Sekä tesla että mersu ajavat end2end neuroverkoilla. Teslan tapauksessa raaka signaalidata syötetään neuroverkolle sisään ja ulos tulee ohjausliikkeet. Vuoden takaa youtubevideota nvidian ratkaisua mihin mersun softa perustuu. Tesla käyttää samaa, joskin on teknologisesti edellä versus nvidia/mersu

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=06BXs-R-fQ8
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä, en tiedä oliko edes teslassa uusin softa sisässä. Teslalla softa menee eteenpäin ns. koko ajan jos katsoo miten esim. 14.1,.1.2.3, 14.2, 14.2.1.25 jne. ajaa. Mersu ja nvidia molemmat käyttävät end2end neuroverkkoratkaisua + himmelit päälle ajamiseen. Siellä ei ole enää mitään switch case ihminen/ihminen suojatiella/ihminen peräkontissa jne. c/c++ koodia. Spekuloin, että mersun tapauksessa ei ole opetettu neuroverkkoa oikein niin reagoi sitten typerästi tilanteeseen.

Tesla ajoi päin kun ehkä vanha softa, ja Merus jarrutti typerästi kun kuvaaja touhus edessä valjaiden varassa aukinaisessa peräraonttissa, kun ei ollut opetettu neuroverkkoon tilannetta.

No nyt meitä kiinnostaa toimiiko Teslan uudempi softa ja oppiiko Mersu neuroverkko erottaan turvallisesti valjassa roikkujan riski tilanteista.
 
Tesla ajoi päin kun ehkä vanha softa, ja Merus jarrutti typerästi kun kuvaaja touhus edessä valjaiden varassa aukinaisessa peräraonttissa, kun ei ollut opetettu neuroverkkoon tilannetta.

No nyt meitä kiinnostaa toimiiko Teslan uudempi softa ja oppiiko Mersu neuroverkko erottaan turvallisesti valjassa roikkujan riski tilanteista.
Mua ei kiinnostanut kumpikaan noista sun mainitsemista. Mua kiinnosti tekninen selitys siitä miksi mersu teki mitä teki ja miten asia on korjattavissa. Ajattelin että jotakin muutakin olisi saattanut tämä kiinnostaa sen sijaan, että pitäisi vängätä missä autossa on paras tai oikeasti vähiten huono ajoavustin.

Mersua yrittänyt seurata kun nvidia+mersu kombo kiinnostaa. Huomiona ollut, ettei cla-arvosteluissa yhdessäkään mun pettymykseksi otettu ajoavustimiin minkäänlaista kantaa/esittelyä. Kahlasin aika monta arvostelua aikaisemmin syksyllä cla:sta läpi.
 
Teslan FSD softa ei mitenkään tulisi olla se tekijä miksei hätäjarrutus toimi. Se on hätäjarrutus ja sen tulee toimia oli softa mikä vain.

Eikä FSD edes liity siihen ominaisuuteen.
 
Mua ei kiinnostanut kumpikaan noista sun mainitsemista. Mua kiinnosti tekninen selitys siitä miksi mersu teki mitä teki ja miten asia on korjattavissa.
Ok.

Sori menee vähän nimimerkit sekaisin, luulin että Teslan touhutkin kiinnostaa, ja noin laajemmin autojen toteutukset. Ei tarkoitus dissata merkki kiinnostusta.

Ketjuu juttu tosiaan tuli tuon mersun toiminnan kannalta ja vasta videolta huomasin sen että Tesla oli kajauttanut mersun konttiin.

Jossain ketjussa paljon kirjoituksia AIsta, siitä miten ne on mustialaatikoita ja että Tesla testaa kovasti kohti itseajavaa. Mersulla samoin, kumpikaan ei nyt itseajavia tässä.

Mutta sattumalta kolme erilaista reagointi, ensimmäinen reagoi varovaisuus edellä, ja toinen kajautti päiten, kolmas toimi ja vältti onnettomuuden
 
Tuossa videon kuvauksessa en kirjoittanut mitään Teslasta kun se sekä kuski ymmärtääkseni reagoi mutta se ei riittänyt märällä tiellä tappituntumalla ajaessa. Hankala siitä moittia.
 
Ok.

Sori menee vähän nimimerkit sekaisin, luulin että Teslan touhutkin kiinnostaa, ja noin laajemmin autojen toteutukset. Ei tarkoitus dissata merkki kiinnostusta.

Ketjuu juttu tosiaan tuli tuon mersun toiminnan kannalta ja vasta videolta huomasin sen että Tesla oli kajauttanut mersun konttiin.

Jossain ketjussa paljon kirjoituksia AIsta, siitä miten ne on mustialaatikoita ja että Tesla testaa kovasti kohti itseajavaa. Mersulla samoin, kumpikaan ei nyt itseajavia tässä.

Mutta sattumalta kolme erilaista reagointi, ensimmäinen reagoi varovaisuus edellä, ja toinen kajautti päiten, kolmas toimi ja vältti onnettomuuden
Kyllä mua kiinnostaa teslakin ihan kuten kaikki muutkin ajoavustimet, robotiikka yms. Tässä tapauksessa vain ei minulle ole mitää uutta teslassa, vajavainen on. Tapaus mersu taas kohtasi melko jännän reunatapauksen.
 
Mersu kohtasi erikoistapauksen, aivan kuten tesla kohtaa välillä varjon ja haamujarruttaa…

Vaadin kolmekymmentä viestiä perkaamista jokaisesta raportoidusta teslan haamujarrutuksesta ja heti.
 
Taisivat tuossa selittää että kamera-autolla oli enemmän nopeutta eli se loittoni ja mersu vasta muutaman sekunnin perässäajon jälkeen veti liinat kiinni.
Saahan sitä jälkikäteen selittää vaikka mitä loittonemisia, mutta videon perusteella Mersun ja kamera-auton välimatka kutistui juuri ennen automaattijarrutusta.

Ensimmäisessä kuvassa videon kohdassa 7:37,xx kamera-auton kaistanvaihto on vielä kesken. Kamera-auto on kiihdyttänyt ja välimatka mersuun kasvaa.

Toisessa kuvassa (7:38,xx) kaistanvaihto on jo ohi, kaikki autot ajavat peräkkäin ja välimatka on kasvanut suurimmilleen. Maskin reunimmaisten tähtien ulkoreunojen väli on kännykän ruudulta työntömitalla 76,9 mm. Sovitaan, että tuo vastaa välimatkaa x.

Kolmannessa kuvassa (7:39,xx) välimatka yllättäen on kutistunut edellisestä. Tähtien väli on 78,3 mm, eli autojen välimatka on enää 0,98x. En usko Mesen kiihdyttäneen, vaan todennäköisemmin kamera-auto hölläsi kaistanvaihdon jälkeen hieman vauhtia, jotta saisi parempaa lähikuvaa.

(Tässä välissä AEB aktivoitui)

Neljäs kuva on alle sekunnin myöhemmin kohdasta 7:39,xx. Siinä Mersun automaattinen hätäjarrutus on jo vaikuttanut sen aikaa, että etuhelma on laskeutunut painonsiirron myötä muutaman sentin, ja tähtien väli on 77,1 mm, eli autojen välimatka on jarrutuksen ansiosta kasvanut taas suunnilleen 0,997x:ään.

Viimeisessä kuvassa (7:40,xx) jarrutus on ollut meneillään jo noin sekunnin. Tähtien väli on 61,7 mm, eli autojen välimatka on 1,25x.


Mersun AEB ei ruvennut hommiin välittömästi kaistanvaihdon jälkeen. Siinä autojen välimatka vielä kasvoikin hetken ajan. Ennen helman niiausta välimatka kuitenkin kutistui juuri kakkos- ja kolmoskuvien välillä, joten liekö tuon kutistumisen takia AEB aktivoitunut vasta tuossa vaiheessa? Saattaahan se olla, että kuvaaja vielä sattui tupsahtamaan juuri samaan aikaan etäisyyden lyhentymisen kanssa kameran rungon takaa näkyville, mistä Mesen AEB repi pelihousut (mustan möykyn takaa putkahti ihminen, ja välimatka kutistuu -> liinat kiinni).

Screenshot_2025-12-16-20-37-39-68_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg


Screenshot_2025-12-16-20-38-06-01_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg


Screenshot_2025-12-16-20-38-22-02_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg


Screenshot_2025-12-16-20-39-49-44_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg


Screenshot_2025-12-16-20-40-03-47_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg
 
Toyota julkaisu Bz4x Touringin hinnoittelun vihdoin tällä viikolla:


Miten tuon nyt ottaa, mutta minusta mielenkiintoinen tuote. 21mm maavara, 380hv nelivedolla ja 669 litran tavaratila olisi aika kiva yhdistelmä Suomessa. Range ei ole varsinkin nelivedon hinta huomioiden mitenkään erikoinen, mutta jos tilat on niin hyvät kuin antaa ymmärtää, niin onhan tässä perheelliselle tilaa.

Pitää katsoa miten Subarun E-Outback hinnoitellaan, koska kyse on samasta autosta. Subarulla Solterra ainakin on tonneja edullisempi kuin perus Bz4x.
 
Toyota julkaisu Bz4x Touringin hinnoittelun vihdoin tällä viikolla:


Miten tuon nyt ottaa, mutta minusta mielenkiintoinen tuote. 21mm maavara, 380hv nelivedolla ja 669 litran tavaratila olisi aika kiva yhdistelmä Suomessa. Range ei ole varsinkin nelivedon hinta huomioiden mitenkään erikoinen, mutta jos tilat on niin hyvät kuin antaa ymmärtää, niin onhan tässä perheelliselle tilaa.

Pitää katsoa miten Subarun E-Outback hinnoitellaan, koska kyse on samasta autosta. Subarulla Solterra ainakin on tonneja edullisempi kuin perus Bz4x.

Otetaan talteen linkistäsi Bz4x Touringi hinnaston hinnat tätä postatessa

Kokonaishinta verolla, vapaa autoetu/käyttöetu
Active Tech 74,7 kWh 2WD 48 500 € 665 € / 605 €
Active Tech 74,7 kWh AWD 51 930 € 715 € / 655 €
Executive 74,7 kWh AWD 56 650 € 785 € / 725 €
Executive 20 74,7 kWh AWD 57 180 € € 795 € / 735 €


Tehdasvarusteiden hinnat
Metalliväri D35, D31, D30 820 € 820 € MP
Premiumväri D33, D29 1 170 € 1 170 € WP
Kumimattosarja Sis. etu- ja takamatot. 80 € FR

kuva_2025-12-17_091425584.png
kuva_2025-12-17_091524723.png
 
Onko noi Bz4x / Subaru muovikaaret pelkkä koriste vai onko niillä joku funktio esim voi vaihtaa koko lokasuojan jos ryttää sen puuta tms vasten?
 
Toyota julkaisu Bz4x Touringin hinnoittelun vihdoin tällä viikolla:


Miten tuon nyt ottaa, mutta minusta mielenkiintoinen tuote. 21mm maavara, 380hv nelivedolla ja 669 litran tavaratila olisi aika kiva yhdistelmä Suomessa. Range ei ole varsinkin nelivedon hinta huomioiden mitenkään erikoinen, mutta jos tilat on niin hyvät kuin antaa ymmärtää, niin onhan tässä perheelliselle tilaa.

Pitää katsoa miten Subarun E-Outback hinnoitellaan, koska kyse on samasta autosta. Subarulla Solterra ainakin on tonneja edullisempi kuin perus Bz4x.
Pienempi bZ4X sai paljon kuraa julkaisussa, koska siinä oli yksivaihe-AC, pieni akku, suuri akkubufferi, pikalatausrajoitus noin 90 kWh/24 h, ei akun esilämmitystä ja ajotietokone näytti muista valmistajista poiketen kulutuksen lataushäviöineen. Pientä akkua ja akun esilämmitystä lukuunottamatta kaikki korjattiin päivityksellä puolisen vuotta ensikoeajojen jälkeen, mutta maine oli jo mennyt. Parin vuoden kohdalla lisättiin akun esilämmitys.

Nyt uudessa bZ4X Touringissa on edellismallin päivitysten lisäksi:
-Suurempi akku, 71,0 net/74,7 brutto
-pikalatausraja 260 kWh/24 h
-Korin pituus +140 mm...
-...josta kaikki tavaratilaan, eli sitä on peräti 669 l
-Korkeutta +70 mm, mikä tuo osan tavaratilan uusista litroista
-Nelivedossa 380 hv (0-100 noin 4,4-5,5 s)
-Tavaratilassa vakiona normaali suko-rasia, josta saa ottaa 1,5 kW

Voipi tulla aika suosittu malli, koska hinta ei noussut juuri yhtään, mutta nyt tilat riittävät paremmin lapsiperheille. Maavarankin pitäisi olla kärkipäätä, noin 210 mm. Miinuksena kulutus ei ole pienin mahdollinen, koska perä on melko pysty ("farkku-SUV") ja autolla on korkeutta muhkeat 167 cm. Akkuturva on Tojon normaali 10 v/1 milj. Perä näyttää erilaiselta (pystympi, normaalit takavalot) kuin lyhyemmässä bZ4X:ssä. Kun akkukin on suurempi, niin en usko vanhan mallin maineen enää pahemmin verottavan myyntiä.

-iso SUV ison farmarin peräkontilla (>= 600 l)
-neliveto
-Maavara 210 mm
-noin 4,4-5,5 s 0-100
-Perävaunu 1500 kg
-Akun esilämmitys
-Virran ulosotto kontissa, 1,5 kW

=51,9 k€

Vaikka kriteereistä poistaisi kiihtyvyyden ja maavaran, niin ainoat kilpailijat olisivat:

Smart #5, noin 5 k€ kalliimpi
Xpeng G9, +20 k€
M-B GLC 400 4-Matic, +20 k€

Jos tinkisi virran ulosotosta, niin löytyisi Tesla Model Y AWD, mutta:
-Se on 3,2 k€ kalliimpi
-Siinä tavaratila on erittäin muhkea vain Muskin oman poikkeavan mittaustavan mukaisilla litroilla
-Maavaraa on 40 mm vähemmän
-ei V2L
-laatu ja jälleenmyyntiarvo on Teslaa

Noiden lisäksi löytyisi Mustang ja uusi M-B GLB 350, joista puuttuu V2L ja hintaa on 10-15k enemmän.


Jää nähtäväksi, käykö kauppa Suomessa niin hyvin kuin veikkailen, vai vieläkö vanha maine painaa.


Edit. Hyvä huomio @psxgamer , ihmettelinkin hieman tuota vaatimatonta 5,5 s vs. 280 kW/2110 kg, mutta kirjoitin sen silti. Nyt tarkemmin mietittyäni uskon Toyotan korjaavan lukemaksi noin 4,7 s. Jos vääntöä onkin reilummalla kädellä, niin toki 4,4 s olisi mahdollinen. Jos 5,5 s kuitenkin pitää paikkansa, niin sitten vääntöä ei ole paljon, eli on taajamassa suhteessa hitaahko, mutta maantieohituksissa nopeampi kuin normaali 5,5 sekunnin auto.

Edit2. Veikkaan bZ4X Touringin peräkontin pituudeksi 113 cm, mikä on 8 cm enemmän kuin 2024 Model Y:ssä.

 
Viimeksi muokattu:
Hieno kooste @TommiZeliard toimesta. Nuo 0-100 arvo on vissiin vain perus Bz4X:stä, tämä Touring on vissiin vielä tätäkin nopeampi. Jotain 4,4 arvoja olen tainnut ulkomailla nähdä, Toyota ei ole vielä vahvistanut teknisiä tietoja noilta osin. Kiinnostavaa, että Tourin on nopeampi ja isommalla akulla kuin perus versio.
 
On kyllä äärimmäisen kiinnostava vaihtoehto seuraavaksi autoksi tuo tojo. Tuohon TZ:n listaan vielä lisäis että sisältä löytyy normaalit kontrollit vilkuille etc. joista osa mm. ratti on vielä ihan normaaleja nappeja eikä hipelöintilevyjä. Noh en tiedä onko tuo ratin leiska hyvä, mutta kai siihen tottuu. Lisäksi mikä tärkeintä itselle, ovenkahvat on ihan tavalliset, perinteiset, mekaaniset. Tämä oli syynä ettei tullut valittua esim. korealaisia viime kerralla kun autoa vaihtoi, ei jaksa ropata sisäänvetäytyviä tai kääntyviä temppukahvoja varsinkaan talvella.

Tosin käytettynä kun ostaa, niin Subaru-sisar voi olla halvempi vaihtoehto. Tosin en tiedä onko näillä erilaiset takuut riippuen kumman merkin alla myydään.
 
Viimeksi muokattu:
Mikäs olikaan ton möhkö-Burzumin huoltoväli ja huolto-ohjelma, onko kuinka kallista valohoidattaa marmorilla?

Mutta on kyllä todella kova veto Toyotalta, tulee ihan varmasti olemaan todella kova laitos myyntitilastoissa. Ilmeisesti Toyotan "hitaasti hyvää tulee" -strategia toimii, ovat hioneet paketin siihen kuntoon että saivat markkinoille valmiin paketin ja ilmeisesti saavat siitä kunnon katteenkin.
 
Miten noissa mahtaa olla ne pimputukset tätä nykyä hallinnassa? Edeltävän version pitkässä koeajossa (vai oliko subaru), josta oli video täällä, oli täysin käyttökelvoton tekele jatkuvan pimputtamisen takia.
 
Miten noissa mahtaa olla ne pimputukset tätä nykyä hallinnassa? Edeltävän version pitkässä koeajossa (vai oliko subaru), josta oli video täällä, oli täysin käyttökelvoton tekele jatkuvan pimputtamisen takia.

Tämä on muuten hyvä pointti! Valitettavasti itselle tuli tästä mieleen uudistetun Bz4X:n jenkki arvio jonka joskus katsoin:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/SWbgPFsyRu4?t=592


Tiivistelmä: Ajovahvit ovat aivan rasittavia ja niitä ei saa edes pois ilman, että auton lyö parkkiin. Eli joka käynnistyksen yhteydessä kaikki varoittimet pois ennen ajamista, tai sitten ajetaan parkkiin ja tehdään homma. Ei onnistu kesken ajon.

Näiden takia kaikki uudet autot on koeajettava. Itsellä meni hermo Mazda 6e:n ja Hyundai Konan piiputtimiin aivan samantien, enkä uskaltaisi ostaa mitään autoa ilman, että tiedän miten nuo saa kytkettyä kätevimmin pois päältä. Toteutukset ovat monilla valmistajilla nimittäin aivan uskomattoman huonoja ja tekevät autosta käytännössä ajokelvottoman.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
295 322
Viestejä
5 043 516
Jäsenet
80 874
Uusin jäsen
Harppi467

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom