Yleistä keskustelua sähköautoista

TM talvitesti:
Siitä eteenpäin kuljettajien eriarvoisuus vain kasvoi: yli 15 asteen sisälämpötilaan ylsivät koko matkan kestäessä vain - - kaksi sähköautoa. Kuudessa sähköautossa lämpötilat olivat selvästi alle kymmenen plusastetta, ja yhdessä niistä vain vaivoin nollan yläpuolella. Ulkolämpötila vaihteli 35–40 pakkasasteen välillä.

Arvauksia?
- Veikkaan Model Y:n ja CLA:n olevan ne kaksi ok - pärjännyttä.
- Mazda tai Xpeng on tuo pakkasauto, ostettu ja leimattu brändi päälle, jäänyt muu hieman sivuseikoiksi.

Mukana:
  • Kia EV4 Hatchback GT-Line 81,4 kWh
  • Mazda 6e Takumi Plus
  • Mercedes-Benz CLA 250+ AMG Line Launch Edition
  • Nissan Leaf 75 kWh Evolve
  • Renault 4 Iconic
  • Tesla Model Y RWD Standard
  • Toyota bZ4X Executive 73,1 kWh 2WD
  • Xpeng G6 RWD Long Range

Rellu lienee toinen, lämmityslaite häiritsevän tehokas ainakin Megane & Scenic. Myös mersu pitää huolen lämmöistä.

Nyt kun kaikilla on autossa kaakkeja vaikka muille jakaa ja kiihtyvyys vetää etuhampamaat niskaan ja autot on täynnä kaiken maailman pinkelipongia. Nyt skapataan kenellä on paras lämmityslaite.

Mitä amismiehet enään virittelee? Kamina peräronkkiin. Ja toinen eturonkkiin. Ja kylän kovin jätkä vetää kokon katolle.

Tähänkö on tultu? Pitääkö olla huolissaan?

Kyllähän sähköautoissa on muitakin tärkeitä ominaisuuksia sopivissa oloissa. Esim. nyt kun 880000 ihmistä on USAssa ilman sähköä niin korealaiset sähkikset nousevat arvoon arvaamattomaan.

Erittäin mielenkiintoinen kyllä tuleva TM talvitesti kun on ihan oikeasti ollut kylmä että miten pelaavat vaikken todennäköisesti ikinä tule itse ajelemaan vastaavissa oloissa.

Tämän vuoden aikana täytyy itse keksiä korvaava työsuhdeauto, kun tulee 3 v täyteen nykyisellä Tesla Model 3. Otin tuon silloin heti, kun Highland tuli saataville ja ihan perusmallina. Hinnan puolesta tuossa on kyllä mielestäni ollut hyvin autoa ja varsinkin, kun siirtyi itse tuohon suoraan vanhemmista polttiksista, niin ei ole osannut hirveästi mitään ihmeempiä kaivatakaan. En tuolloin käynyt edes juuri muita koeajamassa, kun tuohon päädyin. MG4 kävin mielenkiinnosta kokeilemassa.

Tämän vuoden aikana ajattelin nyt ehkä laittaa hieman enemmän ajatusta tähän ja täytyy käydä testailemassa myös eri vaihtoehtoja. Hinnan puolesta tavoite pysyä tuossa noin 50k, jotta käyttöedun arvo ei nyt älyttömästi tuosta nykyisestä nousisi. Model 3 tai myös Y ovat edelleen varteenotettavia vaihtoehtoja. Muita tällä hetkellä itselläni listoilla olevia ovat Mazda 6e, Byd Seal ja Xpeng P7+. Mazdaan sovittu jo koeajo hiihtolomalle.

Eikös Teslalla ollut edellisessäkin talviautotestissä suuria vaikeuksia lämmetä?
24 ja 43 min meni lämmetä -20 lämpötiloihin +10 ja +20. BYD, KIA ja Hyundai heikompi tästä. Paras i5 ja VW.id.7.

Tän pohjalta saatan alentaa Teslan, koska se testiin lähtenyt takaveto ei tuota lämpöä kuin yhdellä moottorilla. Karvalakissa parannuksena puuttuu panoraamakatto, joka tossa pakkasessa huono.

Teslan heikkous on ettei löydy erillistä PTC vastusta tällaisiin keleihin, BMW voi laittaa sellaisen kaveriksi, auton hinta kasvaa. Samalla Teslan vahvuus, että tuotantokulut alhaiset, parhaimissa kuten Macanissa kai on 2 PTC vastusta ja ILP.

Tämän vuoden aikana täytyy itse keksiä korvaava työsuhdeauto, kun tulee 3 v täyteen nykyisellä Tesla Model 3. Otin tuon silloin heti, kun Highland tuli saataville ja ihan perusmallina. Hinnan puolesta tuossa on kyllä mielestäni ollut hyvin autoa ja varsinkin, kun siirtyi itse tuohon suoraan vanhemmista polttiksista, niin ei ole osannut hirveästi mitään ihmeempiä kaivatakaan. En tuolloin käynyt edes juuri muita koeajamassa, kun tuohon päädyin. MG4 kävin mielenkiinnosta kokeilemassa.

Tämän vuoden aikana ajattelin nyt ehkä laittaa hieman enemmän ajatusta tähän ja täytyy käydä testailemassa myös eri vaihtoehtoja. Hinnan puolesta tavoite pysyä tuossa noin 50k, jotta käyttöedun arvo ei nyt älyttömästi tuosta nykyisestä nousisi. Model 3 tai myös Y ovat edelleen varteenotettavia vaihtoehtoja. Muita tällä hetkellä itselläni listoilla olevia ovat Mazda 6e, Byd Seal ja Xpeng P7+. Mazdaan sovittu jo koeajo hiihtolomalle.
Mazda ei akun lämmitystä, huomio se. TM talvitesti myös kiinnostava sille.

Mazda ei akun lämmitystä, huomio se. TM talvitesti myös kiinnostava sille.
Jep tuon testin tuloksia odottelee kyllä ihan mielenkiinnolla. Akun esilämmitys ei omassa käytössä näyttele kovin suurta roolia. Muutamia pidempiä matkoja per talvi, jolloin tarve ladata myös matkan aikana ja toki silloin nopeudesta hyötyä, mutta mahdollista myös pidentää pysähtymistä ja en koe tätä deal-breakerina, ainakaan välttämättä. Toki yksi huomioitava asia, jos muuten ollaan lähes samalla viivalla.

Taas Pollen softa sekoili jotain kun kävin äsken liikenteessä, mutta se on sanottava, että kertaakaan ei ole ollut kylmä ajaa. +17 olen säätänyt talvella lämpötilan eikä kyllä ainakaan kauas tuosta ole jäänyt edes -30C lämmöissä.

Taas Pollen softa sekoili jotain kun kävin äsken liikenteessä, mutta se on sanottava, että kertaakaan ei ole ollut kylmä ajaa. +17 olen säätänyt talvella lämpötilan eikä kyllä ainakaan kauas tuosta ole jäänyt edes -30C lämmöissä.
i4 myös aivan hemmetin hyvä lämppäri. tai no en missää äärimmäisissä oloissa ole ajanut mutta -27 lämpeni ihan ilman mitään. Yllätyin myös että latasi melkeen 200kw nopeudella noissa lämpötiloissa.
Joku vika autossa on toki päällä ku jos navigoi jotain pidempää matkaa niin akun valmistelu on kokoajan päällä ja kulutus on sen mukaista.

Byd seal on ihan mukava, vähän kehnot pikalatausominaisuudet mut ei Teslalle juuri häviä. Softasta jos tykkää niin voi olla aika hyvä, ajoasento vähän korkean oloinen, voi kumpa penkkiä sais alemmas. Takatilat BMW i5 kokoluokkaa. Xpeng P7+ paperilla noista objektiivisesti lukuarvoiltaan ihan ylivoimainen.

Ainoa minkä P7+ itse pelkäisin menettävän vr. Model 3 on se herkkyys, terävyys, ketteryys mikä autolla on, Model 3 yks keveimmistä sähköautoista ja voimapedaali säädetty todella herkäksi voimantuoton osalta. Pelkäisin myös mysteerisiä softabugeja.

Id.7 ei taida tohon budjettiin mennä tai vajaavetoinen CLA shooting break, molemmat hieman yli 50k€.

Byd seal on ihan mukava, vähän kehnot pikalatausominaisuudet mut ei Teslalle juuri häviä. Softasta jos tykkää niin voi olla aika hyvä, ajoasento vähän korkean oloinen, voi kumpa penkkiä sais alemmas. Takatilat BMW i5 kokoluokkaa. Xpeng P7+ paperilla noista objektiivisesti lukuarvoiltaan ihan ylivoimainen.

Ainoa minkä P7+ itse pelkäisin menettävän vr. Model 3 on se herkkyys, terävyys, ketteryys mikä autolla on, Model 3 yks keveimmistä sähköautoista ja voimapedaali säädetty todella herkäksi voimantuoton osalta. Pelkäisin myös mysteerisiä softabugeja.

Id.7 ei taida tohon budjettiin mennä tai vajaavetoinen CLA shooting break, molemmat hieman yli 50k€.
Täytyy nuo kummatkin ainakin käydä kokeilemassa. Ja kyllähän tuo Xpeng vaikuttaa paperilla ainakin todella hyvältä paketilta.

Saksalaisetkin kiinnostaisivat kyllä, mutta karkaavat hinnan puolesta kyllä liian ylös, jos vähänkään raksii varusteita mukaan. Siitä olen Teslassa varsinkin tykännyt, että tuohon varusteiden määrittämiseen ei tarvitse lähteä. Ja vaikuttaisi olevan melko sama Bydissä ja Xpengissäkin.

Samaa täs kans pohdin että CLA tai Xpeng P7 kiinnostaisi. Tai no ei se P7+ vaan nimenomaan tuo normi P7 päivitettynä. Sen osalta toki nyt tiedä milloin tulee Eurooppaan, ja mitä maksaa.... CLA on kyll harmillisen pienet kilsat akkutakuussa. Mut pakkohan se on käydä kokeilemassa.

Täytyy nuo kummatkin ainakin käydä kokeilemassa. Ja kyllähän tuo Xpeng vaikuttaa paperilla ainakin todella hyvältä paketilta.

Saksalaisetkin kiinnostaisivat kyllä, mutta karkaavat hinnan puolesta kyllä liian ylös, jos vähänkään raksii varusteita mukaan. Siitä olen Teslassa varsinkin tykännyt, että tuohon varusteiden määrittämiseen ei tarvitse lähteä. Ja vaikuttaisi olevan melko sama Bydissä ja Xpengissäkin.
Itse taas pidän erittäin paljon siitä että saksalaisissa varusteet saa ruksata just niinku haluaa, oispa varaa porscheen missä saa valita tyyliin aurinkolipan tikkauksen väristä lähtien. Erittäin ankeana pidän teslan tyyliä missä sisustan varustelu on tyyliin onko penkit mustat vai valkoiset ja se siitä.

Tai nojoo kaikilla saksalaisilla on myös se geneerinen business paketti tai pari missä on ne oleellisimmat mutta annetaan silti mahdollisuus muokata. Esim bmw individual värit missä auton saa just sen värisenä ku haluaa ja vaikka kallis ni ei mikään naurettava.

Itse taas pidän erittäin paljon siitä että saksalaisissa varusteet saa ruksata just niinku haluaa, oispa varaa porscheen missä saa valita tyyliin aurinkolipan tikkauksen väristä lähtien. Erittäin ankeana pidän teslan tyyliä missä sisustan varustelu on tyyliin onko penkit mustat vai valkoiset ja se siitä.

Tai nojoo kaikilla saksalaisilla on myös se geneerinen business paketti tai pari missä on ne oleellisimmat mutta annetaan silti mahdollisuus muokata. Esim bmw individual värit missä auton saa just sen värisenä ku haluaa ja vaikka kallis ni ei mikään naurettava.
Itse kipuilen, että Teslalta saa ”voll” nelivedon samaan hintaan kun edes pääsen miettimään mitähän ottaisi BMW i4 karvalakkiin, lisävarusteet lähtee ristiseläntuesta. Sama MB CLA, alkaen 50k€ saat toki jo vähän enemmän, mutta nelikko 60 t€ tienoilla. CLA vakiovarusteluun ei kuulu avaimeton sisäänkäynti tai sähköpenkit muistilla, taikka kaistallapitäjä, eikä matriisivalot. Burmeisterit lisähintaiset, vakiohifit Teslan standartin veroiset.

Ekslusiivisuutta haluavalle kiva, mutta pinkkaakin pitää löytyä. No moni pitää varusteita ihan turhana.

Itse kipuilen, että Teslalta saa ”voll” nelivedon samaan hintaan kun edes pääsen miettimään mitähän ottaisi BMW i4 karvalakkiin, lisävarusteet lähtee ristiseläntuesta. Sama MB CLA, alkaen 50k€ saat toki jo vähän enemmän, mutta nelikko 60 t€ tienoilla. CLA vakiovarusteluun ei kuulu avaimeton sisäänkäynti tai sähköpenkit muistilla, taikka kaistallapitäjä, eikä matriisivalot. Burmeisterit lisähintaiset, vakiohifit Teslan standartin veroiset.

Ekslusiivisuutta haluavalle kiva, mutta pinkkaakin pitää löytyä. No moni pitää varusteita ihan turhana.
No eihän joku uusi bmw tai mercedes ole koskaan aikaisemminkaan ollut mitenkään taloudellisesti "järkevä" saati sitten persaukisten hankinta. Kyllä siinä on aina maksettu preemiota ihan merkistä ja yleisfiiliksestä. Corollan on aina saanut murto-osa hinnalla vaikka siinä olisi samat varusteet. (toki ei uusi corollakaan enää nykyisin mikään edullinen auto ole).

Itse kipuilen, että Teslalta saa ”voll” nelivedon samaan hintaan kun edes pääsen miettimään mitähän ottaisi BMW i4 karvalakkiin, lisävarusteet lähtee ristiseläntuesta. Sama MB CLA, alkaen 50k€ saat toki jo vähän enemmän, mutta nelikko 60 t€ tienoilla.
Ai että, kun Teslaan saisi edes rahalla:
- nahkapenkit ja -ratin sekä reisituen säädön
- hudin
- sadetunnistimen
- takakameran pesurin
- muokattavan näytön näkymän
- imuovet
- sähköisen vetokoukun

Alusta ja ohjaus on sitten subjektiivisia asioita. Tesla on todella hyvin varusteltu, mutta ainakin hud, sadetunnistin, takakameran pesuri (tai suojaan menevä kamera) ja muokattava näytön näkymä olisivat ehdottoman tarpeellisia ja ihan turvallisuustekijöitä. Nahka, imuovet ja sähköinen koukku ovat enemmänkin luksusta.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
298 850
Jäsenet
81 534
Uusin jäsen
Sami_K

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom