Yleistä keskustelua sähköautoista

Pitääkö se esilämmitys siis volkkarissakin kytkeä itse päälle? Ei kuulosta kovin saksalaiselta suunnittelulta.
Saksalaiset ny mitään softaa osaa suunitella, ja enimmäkseen muilta ostavat. Mutta esim tossa vanhassa id3:ssa se menee päälle ku laittaa auton lämpeen, kait, mistään en voi tietää ko en akun lämpöjä nää. Mutta niin itse ehdottaa jos kylmää yötä tulossa, et määritä lähtöaika

Dc latureitavarten ja kiireeseen tarvitaan vaan sitä esilämmitystä jotta saadaan maksimi, joka on kuitenkin si vaan jossain 20-30% --> 80% välillä tapahtuva (hatusta arvot, muuten kaikki autota taitaa alkaa ladata hitaasti tyhjää akkua, ja hidastaa ennen täyttä, mikään ole on off maksimi)
Tähän sen verran korjausta, että kyllä (miltei) tyhjää akkua voi hyvin pikaladata täysillä, ja ainakin Tesla saa parhaat tehonsa juuri pienillä prosenteilla (<10%, korkeintaan 20%-30% asti riippuen käytetystä akkukemiasta). Tämä toki vaatii sen, että akku on lämmitetty kunnolla latausta varten.

Jos Teslalla menee jo 20-30% paikkeilla pikalaturille ja ottaa vaikka 80% asti, niin matkanteko hidastuu huomattavasti verrattuna siihen että ottaa vaikka 5 -> 60%. Olettaen toki siis, että ei pidetä pidempää taukoa vaan halutaan vain edetä mahdollisimman nopeasti.

Muissa autoissa voi sitten mennä eri lailla, jos esimerkiksi auto antaa lämmittää akkua vain 20% asti niin sehän ehtii jo kylmetä jos yrittää 5%:lla laturille. Ja monessa muussa autossa latauskäyrä varsinkin yläpäässä on Teslaa huomattavasti parempi, joskin TM 2026 talviautotestin mukaan aika monella merkillä on talvilataus kohtalaisen hidasta vaikka esilämmitystä löytyykin nykyään.

Viimeksi muokattu:
Saksalaiset ny mitään softaa osaa suunitella, ja enimmäkseen muilta ostavat. Mutta esim tossa vanhassa id3:ssa se menee päälle ku laittaa auton lämpeen, kait, mistään en voi tietää ko en akun lämpöjä nää. Mutta niin itse ehdottaa jos kylmää yötä tulossa, et määritä lähtöaika
Joo softat on oma sotkunsa mutta turvallisuusasiat ottavat aivan eri tavalla. Luulisi, että tuollainen asia menisi se kategorian alle, mutta näköjään sitten ei.

Statistiikka

Viestiketjuista
300 534
Jäsenet
81 820
Uusin jäsen
zami86

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom