Yleistä keskustelua sähköautoista

Olet kuitenkin itse suunnittellut tuon matkan ja tiennyt miten kauan autollasi kestää ladata milläki lataustasolla ja paikat missä voit ladata ja missä et. Hermojen palaminen tuossa tilanteessa on täysin oman toimintasi syytä.
Osa sähköauoilun kiehtovuutta, josta näin sivusta seuraavana, toistaiseksi polttomoottoriajoneuvolla liikkuvana ei ole kuin kalpea käsitys.

Viimeksi muokattu:
Taisi olla ankka tämä Donut Labin uutuusakun julkistus.

Eikös Nesteet oo kaikki 800V? En ainakaan muista nähneeni vanhaa roskaa. En oo kyllä montaa kertaa käynytkään.
Juu ovat varmaan...olin siis ID.4:llä liikenteessä ja tuolla nyt sattui vaan kohdalle se 100kW lataus kun kenttä rajoitti koko ajan ja tuntui ankealta totuttuun verrattuna.
Jotta 400 V värkillä saisi edes sinnepäin tuloksen, pitäis lataamisen olla TB tyylistä pätkälataamista optimialueella ja silloin sitten toivomuksella, että akku ei oo jäässä ja kentän tehot riittää. Aika hankala nähdä miksi tuo olisi parempi kuin pitkää suoraa viivaa latausaseman rajoittamana piirtävä 800 V vehje.
Jos nyt otetaan vaikka tuo Peaq (joka kai vastaa tekniikaltaan ID.7:ää) niin siinä on kuitenkin 10-80% keskiteho n. 150kW eli on tuossa ihan tuntuva ero flättiin 100kW:n käyrään. Toki jos aloittaa aina lataukset 70%:lla kylmään akkuun niin myönnän että tunnet tuon use casen paremmin.

Juu ovat varmaan...olin siis ID.4:llä liikenteessä ja tuolla nyt sattui vaan kohdalle se 100kW lataus kun kenttä rajoitti koko ajan ja tuntui ankealta totuttuun verrattuna.

Jos nyt otetaan vaikka tuo Peaq (joka kai vastaa tekniikaltaan ID.7:ää) niin siinä on kuitenkin 10-80% keskiteho n. 150kW eli on tuossa ihan tuntuva ero flättiin 100kW:n käyrään. Toki jos aloittaa aina lataukset 70%:lla kylmään akkuun niin myönnän että tunnet tuon use casen paremmin.
Kyllä tuo id.4 latausvauhti ahdisti korealaiseen tottunutta ihan kesälläkin. Vaikka miten 175 kW olis luvattu huippu. Enkä tällä tarkoita etteikö volkkari ihan käyttökelpoinen olisi, erot vaan huomaa kun "samoja latuja" toistelee molemmilla autoilla. Ja toisinpäin, en ole suurta merkitystä huomannut onko laturi 400 vai 800 korealaisella. Eniten on haitannut täyskenttä ja jaettu kapasiteetti.

Kyllä tuo id.4 latausvauhti ahdisti korealaiseen tottunutta ihan kesälläkin. Vaikka miten 175 kW olis luvattu huippu. Enkä tällä tarkoita etteikö volkkari ihan käyttökelpoinen olisi, erot vaan huomaa kun "samoja latuja" toistelee molemmilla autoilla. Ja toisinpäin, en ole suurta merkitystä huomannut onko laturi 400 vai 800 korealaisella. Eniten on haitannut täyskenttä ja jaettu kapasiteetti.
Uskon kyllä, että varsinkin kesällä tuo vaihto tuntuu pieneltä takapakilta ja E-GMP:n latauskyky 400V latureilla ei ole oikeastaan pullonkaula Teslan supereita lukuun ottamatta. Millaista latauskäyrää olet saanut tuolla GTX:llä parhaimmillaan?

Uskon kyllä, että varsinkin kesällä tuo vaihto tuntuu pieneltä takapakilta ja E-GMP:n latauskyky 400V latureilla ei ole oikeastaan pullonkaula Teslan supereita lukuun ottamatta. Millaista latauskäyrää olet saanut tuolla GTX:llä parhaimmillaan?
En mä juuri ole käyriä tuijottanut kokonaisuudessaan. Lähes tyhjällä akulla keskikesällä kyllä totesin, että mainostettu kW on mahdollista saavuttaa. Latauksen loppuvaiheessa 80% lähestyessä se tietysti hieman masentaa katsella lukemia, jos on "väärällä" autolla liikenteessä. Kärjistäen kesälomareissuilla korelainen on ensin valmis, sitten perhe, volkkarilla päinvastoin.

e: Kertoo ehkä muusta autosta jotain, että mieluummin jatkossakin volkkarilla tehdään reissut.

• Tykkää
Reactions: P.T
En mä juuri ole käyriä tuijottanut kokonaisuudessaan. Lähes tyhjällä akulla keskikesällä kyllä totesin, että mainostettu kW on mahdollista saavuttaa. Latauksen loppuvaiheessa 80% lähestyessä se tietysti hieman masentaa katsella lukemia, jos on "väärällä" autolla liikenteessä. Kärjistäen kesälomareissuilla korelainen on ensin valmis, sitten perhe, volkkarilla päinvastoin.
Tuossa ennen 80%:n tasoa korealaiset ovat tosiaan ihan eri tasolla. Toisaalta siitä ihan täyteen ei ole käytännössä eroa ja melko nopeallakin ruokatauolla on mahdollista saada akku ihan täyteen.

Tollaisessa tapauksessa voisi katsoa vähän peiliin ja varailla majoitukset niin, että lataus onnistuu? Mä ajelin reilun 3tkm Ruotsissa ja Norjassa pari vuotta sitten 400km rangen autolla (iX2) ja liki joka paikassa sai yön aikana akun täyteen.
Itselle ihan yksi suurimmista ärsytyksistä sähköautossa on juurikin tämä että joutuu taukopaikan lisäksi majoituksenkin varaamaan auton ehdoilla.

Statistiikka

Viestiketjuista
301 192
Jäsenet
81 943
Uusin jäsen
nikok3

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom