3D ja pelaaminen suomessa.

Kiinnostaa onko vuonna 2025 vielä 3d pelaamisen harrastajia ja millä laitteistolla operoit ?
Kuinka suuri on prosentuaalisesti 3D kanssa viettämä aikasi ?

Itse omaan Somnium VR1 maskin ja mielestäni VR älle on oma paikkansa mutta oma vähäinen peliaika menee kyllä 90% 3D parissa.

Itse suosin ja käytän täysin passiivista projektori pohjaista laitteistoa. Passiivi 3dtä olen köyttänyt yli 10v.
Ja yleensäkkin olen pelannut 100% kaikki mitä olen pelannut vain 3dnä.
Rift a parttia lukuun ottamatta.

Testailen tuossa juuri vastaavan tyylistä 2 projektorin systeemiä kuin itsellä mutta joka on tehty band-pass tekniikalla.
Käyttämiseksi ei tarvita hopea kangasta joka alentaa hankinta hintaa.
Tarkoitus olisi kirjoittaa jonkunlainen pieni juttu testauksesta jossain vaiheessa mutta Ihan kaikki palikat ei laitteistosta ole vielä paikoillaan joten en vielä puhu pahemmin aiheesta.
Projectorit joita käytetään ovat rgbw led projectoreita BenQ LH750.

investointina puhutaan arvioilta noin 4-10k€ setistä uutena. Riippuen muutamasta asiasta mutta kirjottelen juttuun enemmän omia mielipiteitäni ja validointia.
Mikäli ymmärsin oikein on mahdollista myös toteuttaa tuo kokonaisuus upgrade tyyliin muutamalla stepillä.
Mutta jutussa sit lisää.

😂 … No sehän nappas tuulta.
Ilmeisesti suurin osa kuuluu siihen 99% jolla
ei stereo näkö toimi tai ei muuten kiinnosta.

En koskaan ole edes kuullut tällaisesta vaikka pidän itseäni melko tietoisena pelialan kuulumisista.

Nintendo 3DS on ainoa jonka tiedän käyttäneen 3D:tä ja sekin oli sellainen jota jaksoi vartin räplätä ja se oli sitten aina poissa päältä.

VR:llä tulee pelailtua, tosin aika vähän silläkin nykyään, mutta tälläisistä 3D systeemeistä en ole kyllä ennen kuullutkaan.
Mielenkiinnolla odotan jos jaksat jonkun jutun tuosta väsätä.

Siis nämä 3D on menneen maailman teknologiaa. Muistan joskus 15+ vuotta sitten ajatelleeni että kun perusnäytöt saavuttavan tuon tason niin sitten voin kokeilla. Mutta sellaista ei koskaan tapahtunut.

Olen muutaman kerran aiheesta tänne lyhyesti kirjoittanutkin mutta tosiaan, kovin hiljaista tällä saralla on täällä aina ollut, kuten toki itselläkin nykyisin.

Itse olen siis omannut lukuisia 3D-settejä vuosien varrella, alla muutamia mainitakseni.

Panasonic VT50 plasma-tv & PS3, Super Stadust HD & GT5
Sony VPL-HW50ES videoprojektori & aktiivi-lasit
PC, Nvidia 3D Vision 2, BenQ XL2420T 24" & kolmen näytön surround, mm. iRacingia tuli ajettua
PC, LG 65UC970V & passiivi-lasit, modatun edid.tiedoston turvin.

Viimeisin mainittu kokoonpano oli ehdottomasti nautinnollisin kokemus, uusin Tomb Raider trilogia tuli pelattua vähintäänkin kolmesti lävitse, ensimmäinen osa 4K 3D & 60Hz sekä jälkimmäiset 4K 3D & 60Hz mutta SBS:llä koska oma rauta ei tuolloin vain riittänyt (RTX2080TI).

Nyt en omaa mitään, en edes peli-pc:tä mutta hiljaisessa hakusessa on silti koko ajan ollut 2016 vuoden LG Oled, C6/E6/G6. Täällä kyseisiä malleja on myyty ainakin E6 65" sekä itse graalin malja eli G6 77", jälkimmäisen ostajan jopa aikoinaan selvitin ja olin yhteydessäkin mutta oli mennyt yrityskäyttöön eivätkä olleet tästä valmiita luopumaan.

Edelleenkin tulee silti aktiivisesti seurattua 3D-sceneä:

Helix Mod & https://www.mtbs3d.com/phpbb/viewforum.php?f=181 sekä 3D Vision discordia ja tämän myötä esim. ketjun luonneen tarinointia tupla-projektoreistaan.

VR on itselläni ainakin toistaiseksi korvannut perinteisen 3D:n, Oculus DK2:sta alkaen, päätyen Q3:siin ja välissä taisi olla jopa kymmenkunta muuta eri valmistajien laseja.

Nyt olisi muuten erittäin hyvä aika omata 3D-televisio, projektori tms. koska vaikka 3D-scene on nykyisin hyvin pieni, uusia menetelmiä pyörittää eri pelejä on laajempi kuin koskaan ja raudan tehotkaan eivät pitäisi olla enää ongelma (mikään teho ei toki ole koskaan riittävä kun puhutaan 3D:stä).

Seurannassa toki myös uudet 3D tekniikat, esim. alla olevat näytöt jotka eivät enää tarvitse laseja toimiakseen mutta hinnat ovat vielä aivan liian korkealla ja virallinen peli tukikin aika olematonta.

Nvidia 3d houkutteli aikoinaan, mutta oli liian ylihintainen yhdistelmä hankittavaksi GTX näytönohjain, tuettu näyttö ja vielä lasit.

Sivusta seuranneena pelien tuli tekniikalle ei myöskään ollut tarpeeksi vahva. Vielä huonompi kuin RT nykyään. (Joskin RT on kai paranemaan päin, kun taas 3D oli aikansa hype.)

3ds konsolit löytyy, mutta 3d sattui silmiin koska alanäyttö oli 2d.

Halo Anniversary Editionissa oli stereoscopic 3D tuki Xbox 360llä. Testasin sitä Sonyn 3D-televisiolla noin yhden kerran, ja totesin välittömästi pahoinvointia ja silmäsärkyä aiheuttavaksi kokemukseksi, kun esimerkiksi UI-elementteihin ei meinannut saada tarkennettua lainkaan.

En osaa sanoa saako tonnien välineillä aikaan jotain ihmeellistä, mutta 3D-televisiot, elokuvat ja ne muutama hassu teknologiaa tukenut peli olivat aivan uskomattoman turhaa gimmickiä. Enpä muista, että kukaan olisi sanonut käyttävänsä 3DSlläkään sitä 3D-efektiä kuin pari satunnaista testiä. Siihen nähden yllättävän suosittu konsoli, että sen pääominaisuudesta ei ole kiinnostunut oikein kukaan.

Ehkä kannattaa kirjoittaa se juttu, eikä vaan makustella asioita?
Täytyy odottaa vielä pari teknistä asiaa että tuleeko vaiko eikö. Ja saanko testata vai pitääkö pärjätä sillä mitä on.

Sen verran voin kertoa että tonnien välillä on eroa. Mutta tupla projektio
hommissa on se hieno juttu että järjestelmää voi laajentaa ajan ja taloudellisten mahdollisuuksien myötä.
Mukavuudessaan se vastaa 2D projektorin katsomista ja käyttöä ja säätöpuolella löytyy ihan kaikki mitä 2D kanssa. Valoteho on vain ihan eri luokkaa
kuin aktiivin kanssa. Eikä se vilku sen enempää kuin se 2dkään kyseisillä
projektoreilla.
Totuttelua sekin vaatii. Koska itse olen pelannut yli 10v ainoastaan 3dnä voin kertoa että ainoa peli melkein jonka pelasin 2dnä oli ratchet and klank rift apart.
Mulla meni noin tunti kaksi siihen että
silmät tottuivat kuvaan ilman syvyys informaatiota.

Viimeksi muokattu:
Halo Anniversary Editionissa oli stereoscopic 3D tuki Xbox 360llä. Testasin sitä Sonyn 3D-televisiolla noin yhden kerran, ja totesin välittömästi pahoinvointia ja silmäsärkyä aiheuttavaksi kokemukseksi, kun esimerkiksi UI-elementteihin ei meinannut saada tarkennettua lainkaan.

En osaa sanoa saako tonnien välineillä aikaan jotain ihmeellistä, mutta 3D-televisiot, elokuvat ja ne muutama hassu teknologiaa tukenut peli olivat aivan uskomattoman turhaa gimmickiä. Enpä muista, että kukaan olisi sanonut käyttävänsä 3DSlläkään sitä 3D-efektiä kuin pari satunnaista testiä. Siihen nähden yllättävän suosittu konsoli, että sen pääominaisuudesta ei ole kiinnostunut oikein kukaan.
suurin osa 3d feilauksesta johtuu siitä että muutama prosentti vain ihmisistä näkee kunnolla stereona. Olen kuullut jo kahdelta läheiseltä ihmiseltä kommentin suusta että kyllähän tätä voisi näinkin pelata. Kun vasen ja oikea silmä on ristissä esim lasit väärinpäin päässä. Toinen oli huonot laitteet mitä kuluttajille kaupattiin. Ja yksi ISO asia on että kuvan pitää olla tarpeeksi suuri.

Olen tuota uutta järjestelmää testaillut välillä pienemmältä ruudulta ja vaikkakin tämä
uusi järjestelmä toimii ilman hopea kangasta olen päätynyt katsomaan sitä tuosta omalta hopeakankaaltani vaikka siihenkin saan kuvan tällähetkellä tilan haasteista riippuen suurennettua vain 60-70% koko kankaan alasta on se silti vieläkin vaan hiukan pieni. Tuo 3m leveä kaareva hopeakangas 3.5metristä katsottuna on aikas optimaali. kylläkin VAIN 16/9 täytölle. Onneksi pelit ovat kaikki sitä.
Tämä siis vain tehostaakseni pointtia että 3d toimii myös Tveissä joo mutta täytyy istua aikas lähellä.
Ja ne passiivi oledit mitä 2000 luvulla tehtiin taitaa olla aikas ainoita suht hyviä töllöjä.
uusista glasses free näytöistä
ei itsellä ole kokemuksia.

Mutta kuten @Vision mainitsikin Helixmod sivustolta kannattaa käydä yytsimässä vähän suporttia. 3D fixien puolelta voi yllättävänkin hyvin.

Olen muutaman kerran aiheesta tänne lyhyesti kirjoittanutkin mutta tosiaan, kovin hiljaista tällä saralla on täällä aina ollut, kuten toki itselläkin nykyisin.

Itse olen siis omannut lukuisia 3D-settejä vuosien varrella, alla muutamia mainitakseni.

Panasonic VT50 plasma-tv & PS3, Super Stadust HD & GT5
Sony VPL-HW50ES videoprojektori & aktiivi-lasit
PC, Nvidia 3D Vision 2, BenQ XL2420T 24" & kolmen näytön surround, mm. iRacingia tuli ajettua
PC, LG 65UC970V & passiivi-lasit, modatun edid.tiedoston turvin.

Viimeisin mainittu kokoonpano oli ehdottomasti nautinnollisin kokemus, uusin Tomb Raider trilogia tuli pelattua vähintäänkin kolmesti lävitse, ensimmäinen osa 4K 3D & 60Hz sekä jälkimmäiset 4K 3D & 60Hz mutta SBS:llä koska oma rauta ei tuolloin vain riittänyt (RTX2080TI).

Nyt en omaa mitään, en edes peli-pc:tä mutta hiljaisessa hakusessa on silti koko ajan ollut 2016 vuoden LG Oled, C6/E6/G6. Täällä kyseisiä malleja on myyty ainakin E6 65" sekä itse graalin malja eli G6 77", jälkimmäisen ostajan jopa aikoinaan selvitin ja olin yhteydessäkin mutta oli mennyt yrityskäyttöön eivätkä olleet tästä valmiita luopumaan.

Edelleenkin tulee silti aktiivisesti seurattua 3D-sceneä:

Helix Mod & https://www.mtbs3d.com/phpbb/viewforum.php?f=181 sekä 3D Vision discordia ja tämän myötä esim. ketjun luonneen tarinointia tupla-projektoreistaan.

VR on itselläni ainakin toistaiseksi korvannut perinteisen 3D:n, Oculus DK2:sta alkaen, päätyen Q3:siin ja välissä taisi olla jopa kymmenkunta muuta eri valmistajien laseja.

Nyt olisi muuten erittäin hyvä aika omata 3D-televisio, projektori tms. koska vaikka 3D-scene on nykyisin hyvin pieni, uusia menetelmiä pyörittää eri pelejä on laajempi kuin koskaan ja raudan tehotkaan eivät pitäisi olla enää ongelma (mikään teho ei toki ole koskaan riittävä kun puhutaan 3D:stä).

Seurannassa toki myös uudet 3D tekniikat, esim. alla olevat näytöt jotka eivät enää tarvitse laseja toimiakseen mutta hinnat ovat vielä aivan liian korkealla ja virallinen peli tukikin aika olematonta.

Laitappa mulle privaa, voisin kysästä
muutaman jutun kun sulla näyttäis olevan okuläärit kunnossa

Statistiikka

Viestiketjuista
281 647
Jäsenet
78 272
Uusin jäsen
Gabrieli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom