3D ja pelaaminen suomessa.

Liittynyt
24.02.2019
Viestejä
142
Kiinnostaa onko vuonna 2025 vielä 3d pelaamisen harrastajia ja millä laitteistolla operoit ?
Kuinka suuri on prosentuaalisesti 3D kanssa viettämä aikasi ?

Itse omaan Somnium VR1 maskin ja mielestäni VR älle on oma paikkansa mutta oma vähäinen peliaika menee kyllä 90% 3D parissa.

Itse suosin ja käytän täysin passiivista projektori pohjaista laitteistoa. Passiivi 3dtä olen köyttänyt yli 10v.
Ja yleensäkkin olen pelannut 100% kaikki mitä olen pelannut vain 3dnä.
Rift a parttia lukuun ottamatta.

Testailen tuossa juuri vastaavan tyylistä 2 projektorin systeemiä kuin itsellä mutta joka on tehty band-pass tekniikalla.
Käyttämiseksi ei tarvita hopea kangasta joka alentaa hankinta hintaa.
Tarkoitus olisi kirjoittaa jonkunlainen pieni juttu testauksesta jossain vaiheessa mutta Ihan kaikki palikat ei laitteistosta ole vielä paikoillaan joten en vielä puhu pahemmin aiheesta.
Projectorit joita käytetään ovat rgbw led projectoreita BenQ LH750.

investointina puhutaan arvioilta noin 4-10k€ setistä uutena. Riippuen muutamasta asiasta mutta kirjottelen juttuun enemmän omia mielipiteitäni ja validointia.
Mikäli ymmärsin oikein on mahdollista myös toteuttaa tuo kokonaisuus upgrade tyyliin muutamalla stepillä.
Mutta jutussa sit lisää.
 
En koskaan ole edes kuullut tällaisesta vaikka pidän itseäni melko tietoisena pelialan kuulumisista.

Nintendo 3DS on ainoa jonka tiedän käyttäneen 3D:tä ja sekin oli sellainen jota jaksoi vartin räplätä ja se oli sitten aina poissa päältä.
 
VR:llä tulee pelailtua, tosin aika vähän silläkin nykyään, mutta tälläisistä 3D systeemeistä en ole kyllä ennen kuullutkaan.
Mielenkiinnolla odotan jos jaksat jonkun jutun tuosta väsätä.
 
Siis nämä 3D on menneen maailman teknologiaa. Muistan joskus 15+ vuotta sitten ajatelleeni että kun perusnäytöt saavuttavan tuon tason niin sitten voin kokeilla. Mutta sellaista ei koskaan tapahtunut.
 
Olen muutaman kerran aiheesta tänne lyhyesti kirjoittanutkin mutta tosiaan, kovin hiljaista tällä saralla on täällä aina ollut, kuten toki itselläkin nykyisin.

Itse olen siis omannut lukuisia 3D-settejä vuosien varrella, alla muutamia mainitakseni.

Panasonic VT50 plasma-tv & PS3, Super Stadust HD & GT5
Sony VPL-HW50ES videoprojektori & aktiivi-lasit
PC, Nvidia 3D Vision 2, BenQ XL2420T 24" & kolmen näytön surround, mm. iRacingia tuli ajettua
PC, LG 65UC970V & passiivi-lasit, modatun edid.tiedoston turvin.

Viimeisin mainittu kokoonpano oli ehdottomasti nautinnollisin kokemus, uusin Tomb Raider trilogia tuli pelattua vähintäänkin kolmesti lävitse, ensimmäinen osa 4K 3D & 60Hz sekä jälkimmäiset 4K 3D & 60Hz mutta SBS:llä koska oma rauta ei tuolloin vain riittänyt (RTX2080TI).

Nyt en omaa mitään, en edes peli-pc:tä mutta hiljaisessa hakusessa on silti koko ajan ollut 2016 vuoden LG Oled, C6/E6/G6. Täällä kyseisiä malleja on myyty ainakin E6 65" sekä itse graalin malja eli G6 77", jälkimmäisen ostajan jopa aikoinaan selvitin ja olin yhteydessäkin mutta oli mennyt yrityskäyttöön eivätkä olleet tästä valmiita luopumaan.

Edelleenkin tulee silti aktiivisesti seurattua 3D-sceneä:

Helix Mod & https://www.mtbs3d.com/phpbb/viewforum.php?f=181 sekä 3D Vision discordia ja tämän myötä esim. ketjun luonneen tarinointia tupla-projektoreistaan.

VR on itselläni ainakin toistaiseksi korvannut perinteisen 3D:n, Oculus DK2:sta alkaen, päätyen Q3:siin ja välissä taisi olla jopa kymmenkunta muuta eri valmistajien laseja.

Nyt olisi muuten erittäin hyvä aika omata 3D-televisio, projektori tms. koska vaikka 3D-scene on nykyisin hyvin pieni, uusia menetelmiä pyörittää eri pelejä on laajempi kuin koskaan ja raudan tehotkaan eivät pitäisi olla enää ongelma (mikään teho ei toki ole koskaan riittävä kun puhutaan 3D:stä).

Seurannassa toki myös uudet 3D tekniikat, esim. alla olevat näytöt jotka eivät enää tarvitse laseja toimiakseen mutta hinnat ovat vielä aivan liian korkealla ja virallinen peli tukikin aika olematonta.

 
Nvidia 3d houkutteli aikoinaan, mutta oli liian ylihintainen yhdistelmä hankittavaksi GTX näytönohjain, tuettu näyttö ja vielä lasit.

Sivusta seuranneena pelien tuli tekniikalle ei myöskään ollut tarpeeksi vahva. Vielä huonompi kuin RT nykyään. (Joskin RT on kai paranemaan päin, kun taas 3D oli aikansa hype.)

3ds konsolit löytyy, mutta 3d sattui silmiin koska alanäyttö oli 2d.
 
Halo Anniversary Editionissa oli stereoscopic 3D tuki Xbox 360llä. Testasin sitä Sonyn 3D-televisiolla noin yhden kerran, ja totesin välittömästi pahoinvointia ja silmäsärkyä aiheuttavaksi kokemukseksi, kun esimerkiksi UI-elementteihin ei meinannut saada tarkennettua lainkaan.

En osaa sanoa saako tonnien välineillä aikaan jotain ihmeellistä, mutta 3D-televisiot, elokuvat ja ne muutama hassu teknologiaa tukenut peli olivat aivan uskomattoman turhaa gimmickiä. Enpä muista, että kukaan olisi sanonut käyttävänsä 3DSlläkään sitä 3D-efektiä kuin pari satunnaista testiä. Siihen nähden yllättävän suosittu konsoli, että sen pääominaisuudesta ei ole kiinnostunut oikein kukaan.
 
Ehkä kannattaa kirjoittaa se juttu, eikä vaan makustella asioita?
Täytyy odottaa vielä pari teknistä asiaa että tuleeko vaiko eikö. Ja saanko testata vai pitääkö pärjätä sillä mitä on.

Sen verran voin kertoa että tonnien välillä on eroa. Mutta tupla projektio
hommissa on se hieno juttu että järjestelmää voi laajentaa ajan ja taloudellisten mahdollisuuksien myötä.
Mukavuudessaan se vastaa 2D projektorin katsomista ja käyttöä ja säätöpuolella löytyy ihan kaikki mitä 2D kanssa. Valoteho on vain ihan eri luokkaa
kuin aktiivin kanssa. Eikä se vilku sen enempää kuin se 2dkään kyseisillä
projektoreilla.
Totuttelua sekin vaatii. Koska itse olen pelannut yli 10v ainoastaan 3dnä voin kertoa että ainoa peli melkein jonka pelasin 2dnä oli ratchet and klank rift apart.
Mulla meni noin tunti kaksi siihen että
silmät tottuivat kuvaan ilman syvyys informaatiota.
 
Viimeksi muokattu:
Halo Anniversary Editionissa oli stereoscopic 3D tuki Xbox 360llä. Testasin sitä Sonyn 3D-televisiolla noin yhden kerran, ja totesin välittömästi pahoinvointia ja silmäsärkyä aiheuttavaksi kokemukseksi, kun esimerkiksi UI-elementteihin ei meinannut saada tarkennettua lainkaan.

En osaa sanoa saako tonnien välineillä aikaan jotain ihmeellistä, mutta 3D-televisiot, elokuvat ja ne muutama hassu teknologiaa tukenut peli olivat aivan uskomattoman turhaa gimmickiä. Enpä muista, että kukaan olisi sanonut käyttävänsä 3DSlläkään sitä 3D-efektiä kuin pari satunnaista testiä. Siihen nähden yllättävän suosittu konsoli, että sen pääominaisuudesta ei ole kiinnostunut oikein kukaan.
suurin osa 3d feilauksesta johtuu siitä että muutama prosentti vain ihmisistä näkee kunnolla stereona. Olen kuullut jo kahdelta läheiseltä ihmiseltä kommentin suusta että kyllähän tätä voisi näinkin pelata. Kun vasen ja oikea silmä on ristissä esim lasit väärinpäin päässä. Toinen oli huonot laitteet mitä kuluttajille kaupattiin. Ja yksi ISO asia on että kuvan pitää olla tarpeeksi suuri.

Olen tuota uutta järjestelmää testaillut välillä pienemmältä ruudulta ja vaikkakin tämä
uusi järjestelmä toimii ilman hopea kangasta olen päätynyt katsomaan sitä tuosta omalta hopeakankaaltani vaikka siihenkin saan kuvan tällähetkellä tilan haasteista riippuen suurennettua vain 60-70% koko kankaan alasta on se silti vieläkin vaan hiukan pieni. Tuo 3m leveä kaareva hopeakangas 3.5metristä katsottuna on aikas optimaali. kylläkin VAIN 16/9 täytölle. Onneksi pelit ovat kaikki sitä.
Tämä siis vain tehostaakseni pointtia että 3d toimii myös Tveissä joo mutta täytyy istua aikas lähellä.
Ja ne passiivi oledit mitä 2000 luvulla tehtiin taitaa olla aikas ainoita suht hyviä töllöjä.
uusista glasses free näytöistä
ei itsellä ole kokemuksia.

Mutta kuten @Vision mainitsikin Helixmod sivustolta kannattaa käydä yytsimässä vähän suporttia. 3D fixien puolelta voi yllättävänkin hyvin.
 
Olen muutaman kerran aiheesta tänne lyhyesti kirjoittanutkin mutta tosiaan, kovin hiljaista tällä saralla on täällä aina ollut, kuten toki itselläkin nykyisin.

Itse olen siis omannut lukuisia 3D-settejä vuosien varrella, alla muutamia mainitakseni.

Panasonic VT50 plasma-tv & PS3, Super Stadust HD & GT5
Sony VPL-HW50ES videoprojektori & aktiivi-lasit
PC, Nvidia 3D Vision 2, BenQ XL2420T 24" & kolmen näytön surround, mm. iRacingia tuli ajettua
PC, LG 65UC970V & passiivi-lasit, modatun edid.tiedoston turvin.

Viimeisin mainittu kokoonpano oli ehdottomasti nautinnollisin kokemus, uusin Tomb Raider trilogia tuli pelattua vähintäänkin kolmesti lävitse, ensimmäinen osa 4K 3D & 60Hz sekä jälkimmäiset 4K 3D & 60Hz mutta SBS:llä koska oma rauta ei tuolloin vain riittänyt (RTX2080TI).

Nyt en omaa mitään, en edes peli-pc:tä mutta hiljaisessa hakusessa on silti koko ajan ollut 2016 vuoden LG Oled, C6/E6/G6. Täällä kyseisiä malleja on myyty ainakin E6 65" sekä itse graalin malja eli G6 77", jälkimmäisen ostajan jopa aikoinaan selvitin ja olin yhteydessäkin mutta oli mennyt yrityskäyttöön eivätkä olleet tästä valmiita luopumaan.

Edelleenkin tulee silti aktiivisesti seurattua 3D-sceneä:

Helix Mod & https://www.mtbs3d.com/phpbb/viewforum.php?f=181 sekä 3D Vision discordia ja tämän myötä esim. ketjun luonneen tarinointia tupla-projektoreistaan.

VR on itselläni ainakin toistaiseksi korvannut perinteisen 3D:n, Oculus DK2:sta alkaen, päätyen Q3:siin ja välissä taisi olla jopa kymmenkunta muuta eri valmistajien laseja.

Nyt olisi muuten erittäin hyvä aika omata 3D-televisio, projektori tms. koska vaikka 3D-scene on nykyisin hyvin pieni, uusia menetelmiä pyörittää eri pelejä on laajempi kuin koskaan ja raudan tehotkaan eivät pitäisi olla enää ongelma (mikään teho ei toki ole koskaan riittävä kun puhutaan 3D:stä).

Seurannassa toki myös uudet 3D tekniikat, esim. alla olevat näytöt jotka eivät enää tarvitse laseja toimiakseen mutta hinnat ovat vielä aivan liian korkealla ja virallinen peli tukikin aika olematonta.


Laitappa mulle privaa, voisin kysästä
muutaman jutun kun sulla näyttäis olevan okuläärit kunnossa
 
Jos jotain kiinnostaa lukea niin tässä
on yhden kaverin tekemä raportti tupla projektori demosta minkä hän suoritti tässä
lähi viikkoina.
4 ”koe henkilöä” ja testi materialina muutama leffa ja jotain pelejä.
Avatar2 ja Mad max mm.
Teksti on lyhennetty versio. Lähinnä todistaa pointtia mistä aikaisemmin mainitsin eli esim luokattomista laitteista osa syynä ongelmaa.
En lähteny kääntään tuota kun 99/100 osaa engelskaa.

3D Demonstra,on Updated


Preface: On July 5, 2025 a demonstra,on of a dual projec,on stereoscopic 3D setup was


conducted. The demonstra,on included 4 viewers with varying experience and opinions on


stereoscopic 3D. These viewers will be called Viewer 1, Viewer 2, Viewer 3, and Viewer 4. The


viewers were placed at different sea,ng posi,ons and angles and alternated sea,ng three ,mes


during each movie.


The System: 11.5 footlamberts (40 nits) dual projector 3D on a 100 inch screen, color calibrated,


with circular polariza,on.


The Viewers


1. 2. 3. 4. Viewer 1: Has a lot of experience with stereoscopic 3D and enjoys 3D, this viewer is


categorized as a “3D Enjoyer”


Viewer 2: Has liQle experience with 3D other than the occasional movie in the past and


Nintendo 3DS console, having no posi,ve or nega,ve opinion on 3D other than past


discomfort on the 3DS. This viewer is categorized as “3D Neutral”


Viewer 3: Has liQle experience with 3D other than the occasional movie in the past and


having no posi,ve or nega,ve opinion on 3D. This viewer is categorized as “3D Neutral”


Viewer 4: Is very familiar with 3D and has strong opinions on 3D, viewing it as a


gimmick, unnecessary, and that 3D can be harmful to the viewing experience. This


viewer is categorized as “3D Reluctant”.Demonstra,on Part 1: Movies


The demonstra,on consisted of three movies and two video games. The three movies were


Avatar Way of Water, Mad Max Fury Road, and Moana, shown in that order.


The feedback from the movies was very consistent among all four viewers. The first major piece


of feedback was that the four viewers all did not enjoy na,ve 24fps stereoscopic 3D, finding the


mo,on to be distrac,ng. Within one minute of the demonstra,on we enabled mo,on


interpola,on and all four viewers unanimously agreed it was a significant improvement and


immediately lost any visual discomfort. We watched 30 minutes of Avatar, 30 minutes of Mad


Max, and 30 minutes of Moana in a row.


Viewer 1 heavily enjoyed the 3D even at different viewing angles, leaving the presenta,on with


a much more posi,ve view of 3D than he had before and le] with excitement to see more


content in 3D. Viewer 2 and Viewer 3 who were “3D Neutral” le] the demonstra,on having a


much more posi,ve view of stereoscopic 3D, also sta,ng their desire to see more content in 3D


on this dual projec,on 3D setup. Viewer 4 who is “3D Reluctant” stated that this experience


made him seriously reconsider the value of stereoscopic 3D for movies, s,ll saying it’s not


necessary for movies but that he really enjoyed the 3D, specifically for Mad Max, where at one


point while watching Mad Max, Viewer 4 was so engaged with the movie that he didn’t no,ce


his name being called or his chair being nudged.


At the mul,ple ,mes throughout the demonstra,on and at the very end of the 90 minute


demonstra,on all four viewers were asked “Are you experiencing any discomfort, nausea, or


headaches?”, all four viewers answered “No” to these ques,ons every ,me they asked, even at


the end of the 90 minute demonstra,on none of them experienced any discomfort.


Demonstra,on Part 2: Video Games


The second demonstra,on consisted of watching two video games na,vely rendered in


stereoscopic 3D. The first video game was a 3D placormer and the second video game was a


flying spaceship game.


All four viewers really enjoyed stereoscopic 3D gaming, including Viewer 4 who stated


“Although I don’t need stereoscopic 3D for movies, stereoscopic 3D in video games here greatly


enhances the immersion and experience”.


All four viewers stated that they didn’t have any headaches, nausea, or discomfort a]er seeing


video games in stereoscopic 3D.Findings


1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 48 frame per second 3D frame interpolated 3D was universally preferred over 24 frame


per second 3D, with all four viewers saying the higher framerate was much easier on


their eyes.


The importance of clean glasses, at one point Viewer 3 had a smudge on her 3D glasses


which made the viewing uncomfortable, once she cleaned it with a micro fiber cloth she


resumed having an excellent experience


Viewing posi,on greatly impacts one’s experience watching 3D, with the four viewers


changing viewing posi,ons, they all agreed that center sea,ng as a significant


improvement over sifng off to the side, while in 2D sifng off to the side is much more


tolerable.


Long 3D viewing (90 minutes) does not appear to cause headaches, nausea, or


discomfort on a dual projec,on setup with 48fps or higher content.


Stereoscopic 3D gaming was more exci,ng and impressive to the four viewers, implying


that 3D gaming can become an en,cing new medium.


People who have a reluctancy towards 3D movies (Viewer 4) do not share that same


reluctancy towards 3D gaming.


Viewers who experienced discomfort from 3D from the Nintendo 3DS (Viewer 2) stated


to have no discomfort when viewing 3D on this setup


It appears that people who have more visual sensi,vi,es are more likely to have a


nega,ve view of 3D. Viewer 4 had issues that the other 3 viewers did not have such as


not being able to see detail, sensi,vity to color satura,on, and rendering issues in 3D


gaming. Viewers’ 1-3 didn’t have the same issues.


Overall Conclusion


Stereoscopic 3D o]en has a reputa,on of providing the viewers with headaches and discomfort.


The purpose of this demonstra,on was to see if proper stereoscopic 3D without the


compromises found in cinema would replicate the discomfort. All four viewers did not suffer


from any discomfort a]er 2 hours of viewing stereoscopic 3D, and all four viewers le] the


demonstra,on being greatly excited about 3D. Viewer 1 le] eager to see more demonstra,ons,


Viewer 2 and 3 le] very interested in seeing more 3D, and Viewer 4 stated “this demonstra,on


is making me reconsider my opinion on stereoscopic 3D” while also sta,ng strong interest and


excitement for seeing other video games in stereo 3D.


This demonstra,on shows that a proper stereo 3D setup can make a stereo 3D fan more excited


about 3D, someone who is “3D Neutral” gain significant interest in stereo 3D, and someone who


is “3D Reluctant” reconsider their nega,ve opinions of 3D.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
281 825
Viestejä
4 841 844
Jäsenet
78 304
Uusin jäsen
nkemdilim

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom