5G juttelua

Koittaisin tilannetta selvittää vielä laitteiston päästä. Millaisia nopeuksia tulee, jos laitat kyseisen liittymän puhelimeen? Ilman täyttä varmuutta modeemin aiemmin käyttämästä ja tukiasemasta ja solusta on vertailu hankalaa. Ja pienikin modeemin paikan vaihdos tai asennon muutos saattaa joskus vaikuttaa todella paljon nopeuteen.

Liittymien välillä on priorisointia, mutta en ole itse havainnut koskaan eroa nopeudessa käytössäni olevien 2000M (premium) ja 100M 5G liittymien välillä, jos puhutaan alle 100 Mbps kykenevistä tukiasemista. Mutta en ole koskaan spesifisti vain 4G:n näkökulmasta tilannetta tarkastellut.
Modeemi on täysin sama ja samalla paikalla. Kun vaihdoin SIM-kortin, niin hieman voi siirtyä. Tietysti olisi parasta, jos voisi suoraan vertailla kahden eri kortin välillä samaan aikaan samalla kelillä, mutta edellinen ehti mennä kiinni eilen. Teliakin vielä toimii vähän aikaa. Voisihan sitä ihan mielenkiinnosta kokeilla eri taajuuksilla ja eri paikoilla, mutta tosiaan 6 Mbps antoi 1000M liittymällä eilen, niin olihan sekin aika raju pettymys. Ulkoisilla antenneilla sun muilla voisi ehkä parantua, mutta en jaksanut lähteä sille tielle, kun Elisa kuitenkin oli toiminut suoraan "out of the b..."- no tässä tapauksessa "inside the box" :)

Seurailen nyt tilannetta viikonlopun aikana ja yritän karistaa suurimmat pettymykset pois. Eiköhän sitä maanantaina ole taas astetta viisaampi näissä, kun ottaa Elisaan yhteyttä.

Modeemi on täysin sama ja samalla paikalla. Kun vaihdoin SIM-kortin, niin hieman voi siirtyä. Tietysti olisi parasta, jos voisi suoraan vertailla kahden eri kortin välillä samaan aikaan samalla kelillä, mutta edellinen ehti mennä kiinni eilen. Teliakin vielä toimii vähän aikaa. Voisihan sitä ihan mielenkiinnosta kokeilla eri taajuuksilla ja eri paikoilla, mutta tosiaan 6 Mbps antoi 1000M liittymällä eilen, niin olihan sekin aika raju pettymys. Ulkoisilla antenneilla sun muilla voisi ehkä parantua, mutta en jaksanut lähteä sille tielle, kun Elisa kuitenkin oli toiminut suoraan "out of the b..."- no tässä tapauksessa "inside the box" :)

Seurailen nyt tilannetta viikonlopun aikana ja yritän karistaa suurimmat pettymykset pois. Eiköhän sitä maanantaina ole taas astetta viisaampi näissä, kun ottaa Elisaan yhteyttä.

Aikanaan B818 omistaneena tuli havaittua, että sisäiset antennit olivat todella hyvät, mutta laitteen sijainti ja suuntaus oli todella tarkkaa. Eli ihan muutaman asteen kääntäminen ja sijainnin offset "sweet spotista" omassa tapauksessa ikkunalaudalla sai SNR:n ja RSRP:n putoamaan useammalla dB:lla. Tuli tämän myötä laitettua pieni merkkiteippi, että osasi sijoittaa laitteen oikein.

Missään nimessä tuo liittymän vaihdon aiheuttama hidastuminen ei ole poissuljettu vaihtoehto, mutta usein mobiiliongelmat tahtovat Occamin partaveistä noudattaa.

Ihan hyvä yleisvinkki on, että aina ennen muutoksia kannattaa ottaa talteen toimivasta yhteydestä tukiaseman ja solun tiedot, käytössä oleva päätaajuus, sekä modeemin toimintatila (LTE/NSA/SA), että tilannetta voi vertailla. Toki tässä tapauksessa se on väkisinkin LTE. Suomen yhteisverkon puolella on tullut havaittua, että kun siellä käytössä on esim kaksi B3 taajuutta, toinen näistä saattaa olla selkeästi nopeampi, vaikka signaaliarvot ovat samat. Ja tällöin modeemi satunnaisesti arpoo jomman kumman käyttöön päätaajuutena.

Tänään illlalla nopeus 10-20 Mb/s, eikä pysty enää katsomaan edes 4k-kuvaa pätkimättä. Vaimokin valitti, kun ei mikään toimi enää puhelimella. Kyllä tämä Elisan 5G 200M on reilusti huonompi kuin edellinen 5G 300M. Ne on varmaan priorisoineet minulle kaistan alimpaan kastiin tai jotain. Cellmapperilla alueella ei ole Elisalla kuin yksi valittavassa oleva cell (solu?). Olen kyllä kokeillut 800 ja 1800 taajuksien välillä. Jälkimmäinen vähän nopeampi.

Tänään illlalla nopeus 10-20 Mb/s, eikä pysty enää katsomaan edes 4k-kuvaa pätkimättä. Vaimokin valitti, kun ei mikään toimi enää puhelimella. Kyllä tämä Elisan 5G 200M on reilusti huonompi kuin edellinen 5G 300M. Ne on varmaan priorisoineet minulle kaistan alimpaan kastiin tai jotain. Cellmapperilla alueella ei ole Elisalla kuin yksi valittavassa oleva cell (solu?). Olen kyllä kokeillut 800 ja 1800 taajuksien välillä. Jälkimmäinen vähän nopeampi.
mitens upload. Mökillä täällä meillä Elisan 150M 4G download on aika kökkö, mutta signaali ok, kun uppi menee rajoittimeen. Tolpassa ei vaan kaista riitä. Eilen päivällä download oli 2x mitä nyt.

up.png

mitens upload. Mökillä täällä meillä Elisan 150M 4G download on aika kökkö, mutta signaali ok, kun uppi menee rajoittimeen. Tolpassa ei vaan kaista riitä. Eilen päivällä download oli 2x mitä nyt.
Upload on noin 4 Mb/s, eli ei kovin kummoinen. Silloin, kun minulla oli 300M (eli vielä 2 päivää sitten vuodesta 2022 lähtien), se oli silloinkin aika matala, mutta kuitenkin reilusti enemmän.

Uskoisin, että kyse tapauksessani on vain prioriteetistä ja ruuhkautumisesta. Esim. tänään aikaisemmin oli 60-70 Mb/s ja nyt 10-20 Mb/s. 5G 300M -yhteydellä he ilmeisesti joko automaattisesti tai valikoidusti priorisoi asiakkaita ylemmälle tasolle. Minulla ei koskaan yli 3 vuoden ajan ollut mitään ongelmia tai pätkimisiä 300M-yhteydellä, ei edes viikonlopun aikana.

Kokeilin huvikseen Telian 1000 M uudestaan ja tänään antaa pingiksi 100-400 välillä ja 16 Mb/s Download ja n. 0,5 Mb/s Upload. Eilen oli 6 Mb/s DL.

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
294 339
Jäsenet
80 672
Uusin jäsen
Rufusrufus

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom