Ulkoinen modeemi on huomattavasti helmpo asentaa, siirtää jne. Ainoa miinus oikeastaan se että jos käyttää fyysistä SIMiä ja haluaa sitä vaihdella joutuu menemään ulos sen modeemin luokse.Kiitokset vastauksesta! Onko mitään erityistä syytä miksi ulkoantenni olisi huonompi?
Olin itse ajatellut että erillinen iso antenni olisi todennäköisesti järein ja helpoiten suunnattava jos operaattori sattuisi vaihtumaan. Voisi sitten tarvittaessa aina reititintä vain vaihtaa jos vanhan reitittimen tietoturvat pelottaa. Mutta enpä minä näistä niin tiedäkään.
Ulkoistamodeemi moni karsastaa jonkinverran kalliimman hinnan takia, tai sen takia että sisämokkuloita on paikat väärällään, ja sitten pohtii olemassaolevan hyödyntämistä. vaivaa ja rahaa säästämättä
Ei ole harvinaista että sisämokkula ulkoantenneilla on huonompi toimivuus kuin samainen sisämokkula vähän paremmin sijoiteltuna ilman ulkoisia anteneita.
Jos päätyy ulkoanteneihin, niin samalla kertaa vetää se CAT kaapelin, tarpeeksi pitkän (<100m), se on ulkomokkulan asentamisessa isoin asennustyö. Se koaksien vetojen yhdessä pienivaiva ja kustannukseltaan pieni.
Jos kyse on siitä että sisäkuuluvuus huono, ulkoa hyvässä paikkaa hyvä, niin sovittimet, koaksit, jne vie rahaa ja vaivaa, jolloin jo olemassaolevain sisämokkula kannattaa vaihtaa uloiseen.
Jos taasen on hyvin haasteellinen paikka, niin ollaan jälleen sen ulkomodeemin äärellä, helpomi vetää se reilun pituinen parikaapeli (ethernet CAT), sinne mastoon ja sitten lyhyilla koakseilla ne ulkoiset siihen kiinni. jos ja kun alueen mobiiliverkot kehittyy, niin voi ne modeemin sisäiset ottaa käyttöön. Yleensä ulkoisiin antenidin tarvii turvautua hyvin haastavissa oloissa joissa tavoitellaan mataliataajuuksia, ehkä hyvinkin kapealla suuntauksella. Jos tavoitellaan >2,5Ghz tai varsinikin yli 3Ghz , niin ulkomokkulan edut korostuu. Parhaissa on hyvät omat ratkaisut, ja jos ulkoisten kanssa touhuaa niin ei tarvi pelata paksujen koaksinippujen kanssa.
Pienenbudjetin kohteissa, jos olemassaoleva sisämokkula, niin se sitten sijoitettu ikunan väliin, ullakolle, jopa ulos laiteboxiin. Tiedostaen laitteen luvatut käyttöympäristö vaatimukset. Virransyöttö voi vaatia jumppaa, jos kotikivijalassa POE jakajaa mistä saa oman modeemin DC jännitteen, niin sekin sillä helposti ratkaista (POE injekotorilla syöttä, ja jakajalla toisesta päästä sähköt modeemiin).
Tärkeintä että jokatapauksessa vetää sen parkaapelin, vaikka ei nyt ottaisi käyttöön.Voisi sitten tarvittaessa aina reititintä vain vaihtaa jos vanhan reitittimen tietoturvat pelottaa. Mutta enpä minä näistä niin tiedäkään.
Ja voi niitä ulkomodeemejakin vaihdella, se tavallaan helpompaa kuin samalla liittimellä, ja uudessa kaikki mimot käytössä ilman että tarvii käydä uutta koaksi, liitin ja antennin jumppaa.
Ulkomodeemin kanssa voi toki käyttää haluamiaan reittimiä ja vaihdella niitä miten kokee tarpeelliseksi. Modeemeissakin voi paljastua vakavia haavoittuvuuksia riskejä jotka sitä luokkaa että pitää vaihtaa, mutta isojen 3G, 4G modeemit selvinneet sillä saralla aika hyvin. Tietenkin jos vatiollista poliittista riskiä, niin vakavasti pitää ottaa.