Avaatko tätä vähän?Totean vain yleisellä tasolla 4G/5G verkkojen olevan Suomessa todella korkealla tasolla.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Avaatko tätä vähän?Totean vain yleisellä tasolla 4G/5G verkkojen olevan Suomessa todella korkealla tasolla.
Verkkoja rakennettu ja paranneltu Suomessa tänäkin vuonna useilla sadoilla miljoonilla euroilla. Itse ainakin olen huomannut sen.Avaatko tätä vähän?
Tämähän ei vielä tarkoita sitä, että verkot ovat korkealla tasolla, varsinkin kun väitteen esittäjä käyttää kuluttajalle saavuttamattomissa olevia testilaitteita väitteen todentamiseen.Verkkoja rakennettu ja paranneltu Suomessa tänäkin vuonna useilla sadoilla miljoonilla euroilla. Itse ainakin olen huomannut sen.
Ikävää jos todella ajattelet noin.Tämähän ei vielä tarkoita sitä, että verkot ovat korkealla tasolla, varsinkin kun väitteen esittäjä käyttää kuluttajalle saavuttamattomissa olevia testilaitteita väitteen todentamiseen.
Täytyy nyt kuitenkin ottaa huomioon, että kun vikaa tutkitaan ja korjaavat toimenpiteet ovat kesken, niin päätelaitteesi toiminta voi olla mitä vaan tuona aikana. Näissä jutuissa maltti on valttia.Hyvin huawei cpe pro 2 kusettaa 5G valossa itse modeemissa ja "täydet" palkit modeemin hallintasivulla nyt kävi niin et meni tuo 4G/5G tukiasema täysin mykäks et puhelinki ottaa 4G:lä yhteyden 2 kilometrin päähän päin peetä ja samalla huawei ottaa sinne 4G yhteyttä mutta siinä tukiasemassa ei ole ollenkaa 5Gtä kuten kuvaki osottaa et 5G signaalit on kaikki -0 kun ei yhteyttä. mutta itse modeemi näyttää vihreenä 5g valoa ja hallintasivu näyttää et täydet 5g palkit vaikka koko yhteys ei toimi edes heh.
just eilen sanoin elisalle kun soittivat vihdoinki vikailmotuksesta takas minkä tein 2 viikkoa sitten ja sanoin et jos nyt vaan kerran viikossa pätkäsee 5g sen pari tuntia ni olen ok asian kanssa ja en jaksa siitä vaivata päätäny turhaa kun sit taas viikko mennä kovaa ajoa ni nyt tais joku karma tulla ja vetäs koko tukiaseman mykäks =)
![]()
![]()
Eikös nämä korjaavat toimenpiteet ole olleet kesken koko 5G-verkkojen käytössäoloajan, niin kuin täältä on saanut lukea? Tämän perusteellako on ajateltava, että Suomessa 5G-verkot ovat korkealla tasolla, kun ne edes osan aikaa kuluttajilla toimivat, niin kuin on tarkoitettu?Täytyy nyt kuitenkin ottaa huomioon, että kun vikaa tutkitaan ja korjaavat toimenpiteet ovat kesken, niin päätelaitteesi toiminta voi olla mitä vaan tuona aikana. Näissä jutuissa maltti on valttia.
Ainahan voi jättää käyttämättä, jos siltä tuntuu. Itse ainakin käytän ja paljon, kun toimivat niin hyvin.Eikös nämä korjaavat toimenpiteet ole olleet kesken koko 5G-verkkojen käytössäoloajan, niin kuin täältä on saanut lukea? Tämän perusteellako on ajateltava, että Suomessa 5G-verkot ovat korkealla tasolla, kun ne edes osan aikaa kuluttajilla toimivat, niin kuin on tarkoitettu?
Täytyy nyt kuitenkin ottaa huomioon, että kun vikaa tutkitaan ja korjaavat toimenpiteet ovat kesken, niin päätelaitteesi toiminta voi olla mitä vaan tuona aikana. Näissä jutuissa maltti on valttia.
Yksittäisen nimimerkin kehut kanattaa toki mieltää vahvasti markkinointi sävytteiseksi, mutta siitä huolimatta. Yleisesti Suomessa olevia verkkoja (palvelua) on kehuttu, ja mailmalla matkailleet samaa mieltä, vaikka henkilökohtaiset kokemukset olisivatkin heillä pieniä.Tämähän ei vielä tarkoita sitä, että verkot ovat korkealla tasolla, varsinkin kun väitteen esittäjä käyttää kuluttajalle saavuttamattomissa olevia testilaitteita väitteen todentamiseen.
Eihän sulla ole siltaava tila käytössä? Mulla ainakin tippui sen kanssa nopeudet tuolla b13 päivityksellä.Jooh en ainakaan ZTE MC801A 5G purkkia suosittele kenellekään ellei asu tukiaseman vieressä. Ollut omassa käytössä noin ~4kk ja aikaisemmalla firmiksellä pätki muutaman kerran viikkoon. Nykyisellä b13 firmiksellä ei ainakaan vielä ole pätkinyt, mutta pingi ja nopeudet heikkeni huomattavasti. Asun elisan kuuluvuuskartalla 2 tähden reunalla.
4G:nä tää laite ei ilmeisesti sitten toimi ollenkaan kunnolla, kun suostuu yhdistämään vain B20.
Eihän sulla ole siltaava tila käytössä? Mulla ainakin tippui sen kanssa nopeudet tuolla b13 päivityksellä.
Ja olet tehnyt tehdasasetuksille palautuksen?Ei ole. Päivityksen jälkeen 5G rsrp -110dbm ja sinr 5.5db liekkö edes käyttää koko 5g:tä enää. Nopeudet tipahti kolmasosaan.
Tuolla lupailtiin myös että tällä viikolla voisi saapuaDNA Huawei N5368X purkkiin pitäisi pätkimesen kojaava päivitys tulla perjantaina. Lähde DNA.
tuki.dna.fi
Kyllä, ei vaikuttanut mitenkään.Ja olet tehnyt tehdasasetuksille palautuksen?
Mielenkiintoista (että nyt jo tukossa). Missäpäin Suomea sijainti on?Nyt on jo 5G täällä tukossa. Sain Elisalta seuraavan laisen viestin viimeisimmän puhelun johdosta.
Häiriöilmoituksesi on tutkittu. Kuten juttelimme puhelimessa, niin 5G-yhteyksien hidastuminen iltasaikaan johtuu alueen suuresta 5G-käyttäjämäärästä. Alueelle on etsinnässä uusi mastopaikka jonka myöten kapasiteettia saataisiin lisättyä. Lisäksi tukiasemaan on lähiviikkoina tulossa softapäivitys joka vakauttaa 5G-yhteyksien toimintaa. Nopeuksiin ei valitettavasti suurta parannusta ole tiedossa ennen uutta tukiasemapaikkaa. Pahoittelut aiheutuneesta häiriöstä ja mukavaa päivänjatkoa.
Kouvolan kupeessa Kuusankoskella. Nyt alkaa olla jo huonoimmat nopeus tulokset sellaista 25Mbit luokkaa iltaisin siinä klo 21.00 tietämillä. 5G käyttö kuulemma kasvanut todella vauhdilla, ei tosin mikään ihme koska 4G on ollut jo pidempään ihan tukossaMielenkiintoista (että nyt jo tukossa). Missäpäin Suomea sijainti on?
Ettei nyt kuitenkin olisi kyse siitä, että se tukiasema<->internet -yhteys on tukossa. Uusi 5G-masto varmaan tehtäisiin vähän paksummalla narullaNyt on jo 5G täällä tukossa.
En oikein usko kun vasta 3kk sitten sinne vedettiin uutta kuitua.Ettei nyt kuitenkin olisi kyse siitä, että se tukiasema<->internet -yhteys on tukossa. Uusi 5G-masto varmaan tehtäisiin vähän paksummalla narulla
Täällä samalla seudulla tilannetta seuranneena onneksi tuli tilattua paikallisen tarjoojan kuitu.En oikein usko kun vasta 3kk sitten sinne vedettiin uutta kuitua.
Minulla on se 5G CPE Win tilattu Aliexpresilta, itse asennetin OK katolla. Toimi moitettomasti kuukausia Elisan verkossa ,1Gb nopeus. Tukiasema on n. km verran, pieni mäki ja puut. 5G signaali on tosi voimakas, unohtin kokeila mikä olisi signaali maan tasolla.Yhteyspurkkia pitäisi päivittää ja tuntuu että laitanaan nuo operaattorit tarjotaa tuota h312 ulkopurkkia. Huawei 5G CPE Win 4G+/LTE-A/5G-modeemi & Dual Band WiFi-reititin, ulkokäyttöön, operaattorivapaa
Tuossa nyt sitten pikku tonkimisella huomasin, että tuota "samaa" purkkia saa maailmalta kolmanneksen edullisemmin, tyyliin vaikka täältä: Huawei 5G 4G Router outdoor 5G CPE Win H312 371 support sim card slot NSA SA network modes huawei 5G modem WIFI Router|3G/4G Routers| - AliExpress
Mietin vaan että milläköhän todennäköisyydellä maailmalta tilattuna saa toimivan purkin kouraansa, mutta taas tuo suomi-hinta ajaa hyvin voimakkaasti tarkastelemaan muun maailman tarjontaa.
Kotona on tosin se hyvä puoli, että oman vastaanotto purkin saa kivasti tolppaan katolle ja dna:n lähetin antennit taitaa olla 200m päässä tien toisella puolella vapaassa näkökentässä. Telian antennit on hieman kaempana, joten ulkoantenni politiikka todennäköisesti pakollinen järkevälle yhteydelle.
Nyt Elisalta soitti henkilö joka osasi asiansa, 5G kotinetissä tosiaan on 3-100mbit uppi kaista ja uusi liittymä muutos laitettu aluille. Samalla juteltiin julkisesta ip osoitteesta jonka kanssa myös pientä ongelmaa ollut (julkisella ip osoitteella useissa 5G liittymissä ankkuritaajuus lukittuu 800mhz verkkoon ja uppi jää siihen max 20mbit/s nopeuteen). Kertoi että jos 4G ankkuri taajuutena on 800mhz verkko niin silloin kaikki uppi kaistan liikenne kulkee sen 800mhz 4g kaistan kautta, mutta jos ankkurina on 1800 tai 2100 tai 2600 4g taajuus niin silloin uppi data kulkee 5G:n kautta.
Monet käyttää "puhelinta" reitittimenä.mihin ihmeeseen tarvii niin nopeaa nettiä puhelimessa?
Monet käyttää "puhelinta" reitittimenä.
Tuo olisi ihan mukavaa. Paitsi että sisätiloissa 5G-puhelin ei todennäköisesti toimi niinkään hyvin kuin 5G-pönttöreitittimet, jotka nekään eivät toimi kovinkaan hyvin, vaan joudutaan menemään ulkoasennuksiin. 4G/LTE:llä ongelma on ollut lähinnä verkon riittämätön kapasiteetti.Tämä. Itse toivoisin työpuhelimeen 5G:tä, koska usein on helpompi jakaa siitä yhteys läppärille kuin alkaa selvittelemään vierailija-wifin tunnuksia ja -käytäntöjä asiakkaan luona töitä tehdessä.
Nyt on jo 5G täällä tukossa. Sain Elisalta seuraavan laisen viestin viimeisimmän puhelun johdosta.
Häiriöilmoituksesi on tutkittu. Kuten juttelimme puhelimessa, niin 5G-yhteyksien hidastuminen iltasaikaan johtuu alueen suuresta 5G-käyttäjämäärästä. Alueelle on etsinnässä uusi mastopaikka jonka myöten kapasiteettia saataisiin lisättyä. Lisäksi tukiasemaan on lähiviikkoina tulossa softapäivitys joka vakauttaa 5G-yhteyksien toimintaa. Nopeuksiin ei valitettavasti suurta parannusta ole tiedossa ennen uutta tukiasemapaikkaa. Pahoittelut aiheutuneesta häiriöstä ja mukavaa päivänjatkoa.
Liittyyköhän koko modeemin jumiin vai ainoastaan modeemin tarjoamien wifi-verkkojen (varsinkin 5 GHz) jumiin? Mulla b13-firmiksen kanssa ollut stabiili (ilman wifi-verkkoja) nyt pari viikkoa. Seurataan tilannetta...ja eka jumi ZTE MC801A b13 firmiksellä, no onhan tämä liki 2 vk huima parannus päivittäiseen boottailuun.
En oikein usko kun vasta 3kk sitten sinne vedettiin uutta kuitua.
Pessimisti voisi väittää, että ei 5G sub-6 GHz pidemmällä aikavälillä pysty takamaan satojen megabittien yhteyksiä, vaan se antaa mobiililaajakaistalle tekohengitystä ennen kuin 4G menee ihan kokonaan tukkoon. 5G mmWave on sitten asia erikseen.
Liittyyköhän koko modeemin jumiin vai ainoastaan modeemin tarjoamien wifi-verkkojen (varsinkin 5 GHz) jumiin? Mulla b13-firmiksen kanssa ollut stabiili (ilman wifi-verkkoja) nyt pari viikkoa. Seurataan tilannetta...
Niin saisihan tänne tuon perus kuparin 8/1 kiskuri hintaan.Tästä on kyllä varoiteltu. Itsekin olen aina tähdentänyt, ettei missään jäätäisi pelkän mobiiliverkon varaan.
Mobiili on aina mobiilia, G-versiosta riippumatta.
5G asentajat kertoi kesällä käydessään yhteyden olevan 1000Mbit/s radiolinkki ja kuidun olevan tulosssa. Ainakin on annettu tieto kysyttäessä että kuitu on käytössä, nopeutta kysyttäessä vastaus on aina EN NÄE SITÄ TÄSTÄ eli ei haluta ilmeisesti sitä kertoa.Tai vaikka on vedetty valokuitu mastolle, ovatko edes aktivoineet käyttöön? Eipä se operaattori kerro, että onko se käyttöönotettu
linja esim. 300/300Mbit tai esim. 750/750Mbit/s taikka 1000/1000Mbit/s. Luulisi 5G tukareissa otettavan 2.5Gbit/s, 5Gbit/s tai 10Gbit/s
5G asentajat kertoi kesällä käydessään yhteyden olevan 1000Mbit/s radiolinkki ja kuidun olevan tulosssa. Ainakin on annettu tieto kysyttäessä että kuitu on käytössä, nopeutta kysyttäessä vastaus on aina EN NÄE SITÄ TÄSTÄ eli ei haluta ilmeisesti sitä kertoa.
Niin tuollahan saa jo kymmenelle asiakkaalle 5G-yhteydenOn kyllä äääärimmäisen harvinaista. Kaikki operaattorit toteuttaa tällä hetkellä 5G:tä 10Gb kuituyhteyksillä. Jotain yksittäisiä poikkeamia _voi olla_.
Niin tuollahan saa jo kymmenelle asiakkaalle 5G-yhteyden
Niin toki, vaikka 300 h******n tyytymätöntä asiakastaKyllä sillä "pikkasen" enemmän saa![]()
Niin toki, vaikka 300 h******n tyytymätöntä asiakasta
No esim. Ficix:n läpi kulkee ruuhka-aikoinakin vain <70Gbs. Eli kyllä 10Gb-yhteydellä pärjää ihan mukavasti.
Onkohan Suomessa yhtäkään taloyhtiötä tai näitä valokuitu osuuskuntia joilla olisi 10Gb käytössä.
Niin tuollahan saa jo kymmenelle asiakkaalle 5G-yhteyden
@Copper Ei se ongelma ole tuossa, että vaikka mastolle laitettaisiin 10Gbit/s, niin kyse onkin tukeasemayhteydestä eli kuinka paksu lompakko tilaajalla on
Tukiasemayhteydet | Laitetilat | Tuotteet ja palvelut | Telia Wholesale
Eli esim. Telialla on Vyöhyke 3:selle maksimissaan 300Mbit/s tukiasemanopeus, Vyöhyke 1/2 maksimissaan 500Mbit/s ja Vyöhyke 0 100Mbit/s->10000Mbit/s eli löytyy myös 1Gbit/s, 2Gbit/s, 4Gbit/s ja 10Gbit/s.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.