Ajotavat ja liikennesäännöt

Hämeenlinnantie pitää olla sitten jotenkin poikkeuksellisen debiilin väen kansoittamaa, koska itse en kyllä muista neljännesvuosisadan ajokokemuksella kertaakaan nähneeni vaaratilannetta, joka olisi johtunut puhtaasti siitä, että joku etukäteen ja ennen liittymää vaihtaa vasemmalle kaistalle. Käytännössä kaikki rampeilla näkemäni vaaratilanteet menee tasan kahteen kategoriaan:

1) körötellään törkeää alinopeutta rampilla ja yritetään väkisellä tunkea pahimillaan lähes kaksinkertaista nopeutta kulkevan liikennevirran joukkoon

2) tullaan sillä Audibemariteslalla rampilta vitullista ylinopeutta ja suhataan suoraan sen oikean kaistan yli sinne vasemmalle kaistalle yhtään katsomatta mitä ympärillä tapahtuu

Kohdan 1) seurauksena olen toki todistanut useita kertoja sitä, kun se sieltä rampilta köröttelevä mamimummumamu meinaa rampilta väkisellä tulla oikeaa kaistaa ajavan kylkeen, joka joutuu sitten tekemään hätäväistön vasemmalle ja sitten meinaa siellä pelti rutista.

Väitänkin, että ongelman juurisyy ei todellakaan ole siinä, että joku väistää etukäteen normaalia kaistanvaihtorproseduuria ja -varovaisuutta noudattaen ennen liittymää (kuten itsekin usein teen, tosin lähinnä siksi että luultavasti menisin ohi joka tapauksessa), vaan juurikin se, että sieltä rampilta körötellään törkeää alinopeutta, eikä osata noudattaa normaaleja väistämissääntöjä. Kortti pois kaikilta jotka eivät uskalla kiihdyttää liikennevirran nopeuteen ja tieliikennekäytöstä pois kaikki mopoautot, joissa ei riitä tehot normaaliin motarille kiihdytykseen.
Joillain väylillä voi olla yleisempi tapa väistellä kuin toisilla. etelä/lämnsi Suomessa tuo kohta kaksi varmaan määrällisesti ylittää nuo körötteliät ja vaarallisuutena jokainen ylittää sen körötteliän.

Jos se osuu sen kaistanvaihtajan kanssa samaan kohtaan, niin todennäköisyydet pahaan rytinään kasvaa.

Mutta se arkisempi kaistanvaihtajan riksi paikka on se että jos ajellaan ohituskaistaa, lähestytään liittymää, rammpia/kiihdytyskaistaa, niin siinä kannattaa varoa näitä kaistanvaihtajia. Jos ohittaa possujanaa missä ei kunnon turvavälejä niin entistä todennäköisempää että jotain yllättävää tapahtuu.


Näkisin että säännön motiivi on se että kaistan vaihto on riski motarilla, siksi niitä ei pitäisi turhaan tehdä, yllättävä tilanne vaarallisempi kuin "odotettu", se kiihdytyskaistalla ajavan odotetaan vaihtavan kaistaa, se kiihdytyskaistalla ajava suunnittelee sitä, se motarilla ajava odottaa sitä. Jos kuitekin kolisee, niin ehkä pienemmät vahingot kun oikealta vasemmalle yllättävässä vaihdossa. Jälkimmäisessä jos kolisee niin nopeasti kolme ajoneuvot pyörii pitkin ja poikin.
 
Useamman kerran takanakin olijat ovat alkaneet töötätä vihaisina jos olen yhtään vähentänyt nopeautta tällä tavoin.

Parempi yrittää pitää tasainen vauhti ja uskoa viimeiseen asti ettei liittyjä tule kylkeen.

Pari viikkoa sitten todistin tapausta missä pakettiauto ajoi suoraan muuttamatta nopeuttaan, ja liittyvä taksi ei sopeuttanut nopeuttaan mitenkään vaan vasta aivan viime hetkellä kiihdytti pakettiauton eteen suoraan liittymästä, ja sitten teki pakettiauton edessä nopean vittuilujarrutuksen joka melkein johti peräänajoon. Ilmeisesti taksikuski siis koki että pakettiauto teki väärin kun ei tehnyt tilaa joko hidastamalla tai väistämällä vasemmalle. Selkeä taksikuskin moka, vittuakos on pakko ajaa runnalle liittymässä?
No nämä molemmat ovat esimerkkejä juuri siitä että itse tiedetään parhaiten miten muiden tulisi ajaa. Siis juuri sitä kotipoliisimentaliteettia.

Tuliko ekan laitatun kappaleen tilanteessa tööttäyksiä vasta kun jarruvalosi paloivat vai nostitko vaan jalkaa kaasulta eli onnistuivat ärsyyntymään ihan vaan siitä että oma matkanteko hidastui ehkä puolella minuutilla. Aika harva minäminäminä-tyyppi muistaa noissa tilanteissa ettei suurin sallittu nopeus ole se, jota 10km/h suurempaa mittarinopeutta kaikkien henkilöautojen tulisi vähintään koko ajan ajaa...
 
Viimeksi muokattu:
Muuten pyrin olemaan väistämättä oikealle ja yritän pitää edelläoleviin sen verran väliä että liittyjä mahtuu siihen. Joissakin ylämäkiin olevissa superlyhyissä liittymissä tämäkin voi olla vaikeaa, esim. Kehä III länteen päin Petikon ABC/Hesburgerin kohdalla olevan kieron ylämäkeen lyhyen liittymän kohdalla. Saa olla Tesla Performance talla pohjassa että siinä liittymässä pääsee 80 km/h nopeuteen liittymän aikana.

80 taitaa tuossa olla rajoitus pääväylällä, jos pääväylää turvavälit kunnolliset ja liittyy toisen perään viittäkymppiä, niin hyvin pitäisi keritä kiihdyttää kahdeksaan kymppiin.

Toki seuraavaa hiljentää sen verran että turvaväli täytyy liittyjään.

Muutaman kerran olen alkanut vähentää nopeutta jonkin verran jotta edelläni ajava liittyjä uskaltaisi eteeni, mutta valitettavasti 80% tapauksissa liittyjä alkaa hidastaa omaa vauhtiaan samassa tahdissa tai jopa nopeammin kun ei vaan uskalla tulla eteen vaikka olen jättänyt kunnolla tilaa, ja ilmeisesti kaasupoljin on hukassa. Useamman kerran takanakin olijat ovat alkaneet töötätä vihaisina jos olen yhtään vähentänyt nopeautta tällä tavoin.

Parempi yrittää pitää tasainen vauhti ja uskoa viimeiseen asti ettei liittyjä tule kylkeen.

Tuo ihan totta, jos toinen tähtää taakseni niin teen ison häiriön jos alan siinävaiheessa hiljentään.

Pari viikkoa sitten todistin tapausta missä pakettiauto ajoi suoraan muuttamatta nopeuttaan, ja liittyvä taksi ei sopeuttanut nopeuttaan mitenkään vaan vasta aivan viime hetkellä kiihdytti pakettiauton eteen suoraan liittymästä, ja sitten teki pakettiauton edessä nopean vittuilujarrutuksen joka melkein johti peräänajoon. Ilmeisesti taksikuski siis koki että pakettiauto teki väärin kun ei tehnyt tilaa joko hidastamalla tai väistämällä vasemmalle. Selkeä taksikuskin moka, vittuakos on pakko ajaa runnalle liittymässä?

Tiedä mikä milloinkin syynä, mutta aina välilllä satuu tapauksia missä joke saa jonkin hepulin, Oikealta tulia ei ole huomannut kolmiota ja repeilee vasemmalta tulijalle, joku sarja törttöiliä vetää sarjan sikailuja ja sitten saa kilarin kun joku ei olekkaan kohtelis.
Nyt kun aurinko välillä häkäisee niin takanatulia saa sätkyn jos edessä oleva pesee tuulilaisia.

Auringosta tuli mieleen, onko motoristit oppineet ajamaan lyhyet päällä kohti auringonlasua.

Joku mainitsi Helsinkin - Tampere kolmostien motarin, ja tunarit liittyjä, niin aiemmin oli jossain ketjussa keskutelua että Pirkanmaalla rampeilla on kahdeksankympin rajoitukset, näin kesärajoitusten aikaan sellainen neljänkympin perus ero pääväylään.
 
80 taitaa tuossa olla rajoitus pääväylällä, jos pääväylää turvavälit kunnolliset ja liittyy toisen perään viittäkymppiä, niin hyvin pitäisi keritä kiihdyttää kahdeksaan kymppiin.
Kyseinen Petikon ABC:n liittymä on pahinta mahdollista laatua, erittäin lyhyt ylämäkeen tiukan kurvin jälkeen, ja lisäksi tie on ajoittain vilkas, molemmat kaistat täynnä autoja. Lliittymää edeltävä tiukka kurvi estää kunnollisen vauhdin oton ennakkoon liittymää varten.

Siinä on useammin kuin kerran nähnyt kuinka joku 2007 Toyota Auris on jäänyt liittymän päähän kun ei ehtinyt mukaan liikenteen sekaan, ja miettii siinä kovasti miten pääsisi tielle.
 
Kyseinen Petikon ABC:n liittymä on pahinta mahdollista laatua, erittäin lyhyt ylämäkeen tiukan kurvin jälkeen, ja lisäksi tie on ajoittain vilkas, molemmat kaistat täynnä autoja. Lliittymää edeltävä tiukka kurvi estää kunnollisen vauhdin oton ennakkoon liittymää varten.

Siinä on useammin kuin kerran nähnyt kuinka joku 2007 Toyota Auris on jäänyt liittymän päähän kun ei ehtinyt mukaan liikenteen sekaan, ja miettii siinä kovasti miten pääsisi tielle.
Paha, hyvin paha, jos siellä pääväylää ei pidetä turvavälejä. Jos jäänyt jumiin tuohon, niin vielä vaikeampaa, jos ei pääväylällä joko reagoi kaukaa ja anna viestiä ja tilaa.
 
Muuten pyrin olemaan väistämättä oikealle ja yritän pitää edelläoleviin sen verran väliä että liittyjä mahtuu siihen. Joissakin ylämäkiin olevissa superlyhyissä liittymissä tämäkin voi olla vaikeaa, esim. Kehä III länteen päin Petikon ABC/Hesburgerin kohdalla olevan kieron ylämäkeen lyhyen liittymän kohdalla. Saa olla Tesla Performance talla pohjassa että siinä liittymässä pääsee 80 km/h nopeuteen liittymän aikana.
Tuo kyseinen liittymä ei ole ihanteellinen oikein millään kulkupelillä. Ihan hyvin siitäkin on kuitenkin aina sekaan mahtunut.

Muutaman kerran olen alkanut vähentää nopeutta jonkin verran jotta edelläni ajava liittyjä uskaltaisi eteeni, mutta valitettavasti 80% tapauksissa liittyjä alkaa hidastaa omaa vauhtiaan samassa tahdissa tai jopa nopeammin kun ei vaan uskalla tulla eteen vaikka olen jättänyt kunnolla tilaa, ja ilmeisesti kaasupoljin on hukassa. Useamman kerran takanakin olijat ovat alkaneet töötätä vihaisina jos olen yhtään vähentänyt nopeautta tällä tavoin.

Tässä on ihan sama kuin mitä hälytysajoneuvojen kohtaamisesta sanotaan. Aja normaalisti omaa vauhtiasi jatkaen, äläkä etenkään tee mitään yllättäviä peliliikkeitä. Se rampilta liittyjä on se väistävä osapuoli ja säätää oman nopeutensa sopivaksi, ei se ole pääväylää ajavan tehtävä arvioida liittyjän rohkeutta. Se on sille liittyjällekin paljon hankalampaa, jos pääväylää ajava odottamatta alkaakin kiihdyttämään tai jarruttamaan tai katoaa näkyvistä.

Eli tilanteet voi muuttua erittäin vaaralliseksi vaikka se oma kaistan vaihto olisi harkittuturvalliseksi tuollaisessa kohtaa.
Tämä juuri. Se yksittäinen turha kaistanvaihto voi vielä onnistua hyvinkin, mutta siitä voi herkästi alkaa ketjureaktio.
Aika usein näkee myös nopealla nykäisyllä tehtyjä vasemmalle vaihtoja ja niissä ei todellakaan ehditty katsomaan sivulle tai peileihin.

Väistämissäännöthän on kaikille yhteiset sen takia, että liikenteessä käyttäytyminen ja toimiminen olisi mahdollisimman ennalta arvattavaa ja turvallista. Ongelmat alkaa siitä, kun joku sitten siellä alkaa sähläämään ja soveltamaan oman näkemyksensä mukaan. Mitä enemmän näitä oman elämänsä supersankareita siellä on ajamassa sovelletuilla väistämissäännöillä, sen hankalampaa siellä on kaikkien muiden ajaa.
 
Viimeksi muokattu:
...

Edit:
Kuvakaappauksein lähde

Tuo artikkelin kuvitus kuvaa joku taisi jo kritisoidakkin aiemmin. alla kuvakaapaus
kuva_2025-08-07_213627093.png
Tuossa sinisellä ihan selkeä ohitus tilanne, sitä punaista tai viimeistään tuota vokkarria joka tulossa, jos siis oletetaan että sinisen kuskin on se ajatuksen saanut jo sekuntteja aiemmin.

Sitä ei kyllä tajua mitä rampilla tulevan Kia ja Nissan(?) kuskin päässä liikkunut. Sinisen (skoda?) kontissa tulee toinen auto. en yllättyisi jos se tekee hätäisiä kaistanvaihto päätöksiä..
Skoda kuskina varoisin Kia kuskia, ei ehkä huomannut kaistan vaihtoa ja voi yrittää suoraan ohistukaistalle.

Nissa kuskin maltin varaan en myöskään laskisi, Kian perässä ahdasta, ehkä yrittää Kian ja Volkkarin ohi oikealta, no ei siellä edeskkään liikaa tilaa ole.
 
Se on vaikeaa jos on muka pakko ajaa sitä suurinta sallittua nopeutta, ja väliin tunkee liittymistä ärsyttävästi uutta ajoneuvoa, kaikenmaailman Auriksia ja muita kinnereitä. Menisivät muualle kuhnailemaan.
Olen entinen Auriksen omistaja ja minuakin pelottaisi yrittää kiihdyttää siinä muiden sekaan ruuhkassa. Nyt on sähköauto joka tarvittaessa onneksi menee sähäkkäästi mihin tahansa rakoon.
 
Tuo artikkelin kuvitus kuvaa joku taisi jo kritisoidakkin aiemmin. alla kuvakaapaus
kuva_2025-08-07_213627093.png
Tuossa sinisellä ihan selkeä ohitus tilanne, sitä punaista tai viimeistään tuota vokkarria joka tulossa, jos siis oletetaan että sinisen kuskin on se ajatuksen saanut jo sekuntteja aiemmin.

Sitä ei kyllä tajua mitä rampilla tulevan Kia ja Nissan(?) kuskin päässä liikkunut. Sinisen (skoda?) kontissa tulee toinen auto. en yllättyisi jos se tekee hätäisiä kaistanvaihto päätöksiä..
Skoda kuskina varoisin Kia kuskia, ei ehkä huomannut kaistan vaihtoa ja voi yrittää suoraan ohistukaistalle.

Nissa kuskin maltin varaan en myöskään laskisi, Kian perässä ahdasta, ehkä yrittää Kian ja Volkkarin ohi oikealta, no ei siellä edeskkään liikaa tilaa ole.
Nopeuseroistahan ei tiedetä mitään tuon kuvan perusteella. Eikä siitä mitä kia- ja nissanikuski on tuossa tekemässä.
Tässä kuvassa on myös hieman muna/kana tilanne. Oliko volkkari vetämässä eteen superhiljaa ja skoda väisti, vai niin, että volkkari näki skodan jo väistäneen ja siksi teki aikaisen liittymisen? Voi myös olla, että volkkarilla oli vauhtia ihan riittävästi ja skoda teki turhan koukkauksen. Jos volkkari ja kia liittyivät tuosta kohtaa, nissani todennäköisesti ajoi oikealta ohi molemmista, tilaahan tuossa on vaikka miten paljon tehdä se ihan nätisti yhtään ripeämmällä autolla. Jos volkkari/kia/nissani littyivät tuohon kaikki peräkkäin, jäi skoda todennäköisesti niiden kaikkien rinnalle vasemmalle kaistalle jurnuttamaan ja hetken päästä on miettimässä mitä tehtäisiin, kun ohi ei pääse (kun ei haluta ajaa ylinopeutta) ja takaisin ei kehtaa palata, kun joutuisi vielä vähän jarruttamaankin. Kuvasta ei myöskään näe sitä, jos vaikka tuo skodakin tuli tuolta liittymästä vähän reippaammin ja ajoi suoraan vasemmalle kaistalle.
 
Nopeuseroistahan ei tiedetä mitään tuon kuvan perusteella. Eikä siitä mitä kia- ja nissanikuski on tuossa tekemässä.
Tässä kuvassa on myös hieman muna/kana tilanne. Oliko volkkari vetämässä eteen superhiljaa ja skoda väisti, vai niin, että volkkari näki skodan jo väistäneen ja siksi teki aikaisen liittymisen? Voi myös olla, että volkkarilla oli vauhtia ihan riittävästi ja skoda teki turhan koukkauksen. Jos volkkari ja kia liittyivät tuosta kohtaa, nissani todennäköisesti ajoi oikealta ohi molemmista, tilaahan tuossa on vaikka miten paljon tehdä se ihan nätisti yhtään ripeämmällä autolla. Jos volkkari/kia/nissani littyivät tuohon kaikki peräkkäin, jäi skoda todennäköisesti niiden kaikkien rinnalle vasemmalle kaistalle jurnuttamaan ja hetken päästä on miettimässä mitä tehtäisiin, kun ohi ei pääse (kun ei haluta ajaa ylinopeutta) ja takaisin ei kehtaa palata, kun joutuisi vielä vähän jarruttamaankin. Kuvasta ei myöskään näe sitä, jos vaikka tuo skodakin tuli tuolta liittymästä vähän reippaammin ja ajoi suoraan vasemmalle kaistalle.
Voidaan toki olettaa että siellä ajellaan neljää kymppi ja ramipilla hitaammin.
Mutta jos nyt motari ja rajoitus satasen, niin Sininen Skoda kuski tuossa lähtenyt ohittaan punaista autoa, tehnyt päätöksen hyvissä aijoin ennen kuvan hetkeä. (jos siis oletetaan että saavuttanut punaisen)

Skodan kontissa ,just kuvasta rajattu, oli toinen auto, niin volkkarikuskilla paikat vähissä, ja perässä pers kärpäset mitkä voi tehdä mitä vain .

Eli Skodalla edessä olisi ollut joka tapauksessa hiljentäminen. tai volkkarin ohittamine, tai molemmat.



Jos volkkari ja kia liittyivät tuosta kohtaa, nissani todennäköisesti ajoi oikealta ohi molemmista, tilaahan tuossa on vaikka miten paljon tehdä se ihan nätisti yhtään ripeämmällä autolla. Jos volkkari/kia/nissani littyivät tuohon kaikki peräkkäin, jäi skoda todennäköisesti niiden kaikkien rinnalle vasemmalle kaistalle jurnuttamaan ja hetken päästä on miettimässä mitä tehtäisiin, kun ohi ei pääse (kun ei haluta ajaa ylinopeutta) ja takaisin ei kehtaa palata, kun joutuisi vielä vähän jarruttamaankin. Kuvasta ei myöskään näe sitä, jos vaikka tuo skodakin tuli tuolta liittymästä vähän reippaammin ja ajoi suoraan vasemmalle kaistalle.

Jos tuota tilannetta joutuisi edessä katsomaan, niin onhan siinä varauduttava yllätyksiin.

Kia ja Nissan kuskit tuossa mokanneet itsensä paahaan paikkaan, vain huonoja vaihtoehtoja. Kun Skoda kuski vaihto kaistaa, niin Kia toki pääsee Volkkarin perässä ja voi siinä ottaa etäisyyttä volkkariin.

Nissa kuskilla lähinnä vain pelastatumis konsteja, voi toki ottaa etäisyyttä Kiaan, mutta ajolinjasta päätelleen laskee sen varaan että yrittää tuikata oikealta ohi, ehkä volkkarin eteen, tai mihinkä nyt saa itsensä tungettua.

Mutta vetää jokaisen huomion, jokainen joutuu seuraan että mitä tekee.

Jos Kia kuski ottaisikin etäisyyttä vokkarkuskiin ennen kaistan vaihtoa tai päättää yrittää volkkarikuskin eteen, niin Nissan kuskilla sekunnit käy ja todennäköisyys hölmöiluun kasvaa.

Volkkarikuskin auto kyllä tuo mieleen että käryä on enemmän kuin vauhtia, mutta saatto kyllä polkastakkin.

Ehkä turvallisin ratkasu paikkalla tilanne, että Kia menee volkkarin perässä, Nissan Kian perässä ja ottaisi sitä turvaväliä, ja Kia samoin. Siellä Sinisen Skodan perässä tullut auto joutuu varoon noita, ja voi tehdä osaltaan yllättäviä kastan vaihtoja. Sillä kai se artikkellin hiljentämis ohje olsi vähän riskisin.



Jos olisin Nissanin tilanteeseen ajautunut, niin myönnän toki se oikealta KIAn ja Volkkarin ja sen punaisen Fordin? ohi meno houkuttaisi. Jos nyt joku kohtuullinen kippo alla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 464
Viestejä
4 870 778
Jäsenet
78 662
Uusin jäsen
Qwerty2112

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom