Ajotavat ja liikennesäännöt

Hämeenlinnantie pitää olla sitten jotenkin poikkeuksellisen debiilin väen kansoittamaa, koska itse en kyllä muista neljännesvuosisadan ajokokemuksella kertaakaan nähneeni vaaratilannetta, joka olisi johtunut puhtaasti siitä, että joku etukäteen ja ennen liittymää vaihtaa vasemmalle kaistalle. Käytännössä kaikki rampeilla näkemäni vaaratilanteet menee tasan kahteen kategoriaan:

1) körötellään törkeää alinopeutta rampilla ja yritetään väkisellä tunkea pahimillaan lähes kaksinkertaista nopeutta kulkevan liikennevirran joukkoon

2) tullaan sillä Audibemariteslalla rampilta vitullista ylinopeutta ja suhataan suoraan sen oikean kaistan yli sinne vasemmalle kaistalle yhtään katsomatta mitä ympärillä tapahtuu

Kohdan 1) seurauksena olen toki todistanut useita kertoja sitä, kun se sieltä rampilta köröttelevä mamimummumamu meinaa rampilta väkisellä tulla oikeaa kaistaa ajavan kylkeen, joka joutuu sitten tekemään hätäväistön vasemmalle ja sitten meinaa siellä pelti rutista.

Väitänkin, että ongelman juurisyy ei todellakaan ole siinä, että joku väistää etukäteen normaalia kaistanvaihtorproseduuria ja -varovaisuutta noudattaen ennen liittymää (kuten itsekin usein teen, tosin lähinnä siksi että luultavasti menisin ohi joka tapauksessa), vaan juurikin se, että sieltä rampilta körötellään törkeää alinopeutta, eikä osata noudattaa normaaleja väistämissääntöjä. Kortti pois kaikilta jotka eivät uskalla kiihdyttää liikennevirran nopeuteen ja tieliikennekäytöstä pois kaikki mopoautot, joissa ei riitä tehot normaaliin motarille kiihdytykseen.
Joillain väylillä voi olla yleisempi tapa väistellä kuin toisilla. etelä/lämnsi Suomessa tuo kohta kaksi varmaan määrällisesti ylittää nuo körötteliät ja vaarallisuutena jokainen ylittää sen körötteliän.

Jos se osuu sen kaistanvaihtajan kanssa samaan kohtaan, niin todennäköisyydet pahaan rytinään kasvaa.

Mutta se arkisempi kaistanvaihtajan riksi paikka on se että jos ajellaan ohituskaistaa, lähestytään liittymää, rammpia/kiihdytyskaistaa, niin siinä kannattaa varoa näitä kaistanvaihtajia. Jos ohittaa possujanaa missä ei kunnon turvavälejä niin entistä todennäköisempää että jotain yllättävää tapahtuu.


Näkisin että säännön motiivi on se että kaistan vaihto on riski motarilla, siksi niitä ei pitäisi turhaan tehdä, yllättävä tilanne vaarallisempi kuin "odotettu", se kiihdytyskaistalla ajavan odotetaan vaihtavan kaistaa, se kiihdytyskaistalla ajava suunnittelee sitä, se motarilla ajava odottaa sitä. Jos kuitekin kolisee, niin ehkä pienemmät vahingot kun oikealta vasemmalle yllättävässä vaihdossa. Jälkimmäisessä jos kolisee niin nopeasti kolme ajoneuvot pyörii pitkin ja poikin.
 
Useamman kerran takanakin olijat ovat alkaneet töötätä vihaisina jos olen yhtään vähentänyt nopeautta tällä tavoin.

Parempi yrittää pitää tasainen vauhti ja uskoa viimeiseen asti ettei liittyjä tule kylkeen.

Pari viikkoa sitten todistin tapausta missä pakettiauto ajoi suoraan muuttamatta nopeuttaan, ja liittyvä taksi ei sopeuttanut nopeuttaan mitenkään vaan vasta aivan viime hetkellä kiihdytti pakettiauton eteen suoraan liittymästä, ja sitten teki pakettiauton edessä nopean vittuilujarrutuksen joka melkein johti peräänajoon. Ilmeisesti taksikuski siis koki että pakettiauto teki väärin kun ei tehnyt tilaa joko hidastamalla tai väistämällä vasemmalle. Selkeä taksikuskin moka, vittuakos on pakko ajaa runnalle liittymässä?
No nämä molemmat ovat esimerkkejä juuri siitä että itse tiedetään parhaiten miten muiden tulisi ajaa. Siis juuri sitä kotipoliisimentaliteettia.

Tuliko ekan laitatun kappaleen tilanteessa tööttäyksiä vasta kun jarruvalosi paloivat vai nostitko vaan jalkaa kaasulta eli onnistuivat ärsyyntymään ihan vaan siitä että oma matkanteko hidastui ehkä puolella minuutilla. Aika harva minäminäminä-tyyppi muistaa noissa tilanteissa ettei suurin sallittu nopeus ole se, jota 10km/h suurempaa mittarinopeutta kaikkien henkilöautojen tulisi vähintään koko ajan ajaa...
 
Viimeksi muokattu:
Muuten pyrin olemaan väistämättä oikealle ja yritän pitää edelläoleviin sen verran väliä että liittyjä mahtuu siihen. Joissakin ylämäkiin olevissa superlyhyissä liittymissä tämäkin voi olla vaikeaa, esim. Kehä III länteen päin Petikon ABC/Hesburgerin kohdalla olevan kieron ylämäkeen lyhyen liittymän kohdalla. Saa olla Tesla Performance talla pohjassa että siinä liittymässä pääsee 80 km/h nopeuteen liittymän aikana.

80 taitaa tuossa olla rajoitus pääväylällä, jos pääväylää turvavälit kunnolliset ja liittyy toisen perään viittäkymppiä, niin hyvin pitäisi keritä kiihdyttää kahdeksaan kymppiin.

Toki seuraavaa hiljentää sen verran että turvaväli täytyy liittyjään.

Muutaman kerran olen alkanut vähentää nopeutta jonkin verran jotta edelläni ajava liittyjä uskaltaisi eteeni, mutta valitettavasti 80% tapauksissa liittyjä alkaa hidastaa omaa vauhtiaan samassa tahdissa tai jopa nopeammin kun ei vaan uskalla tulla eteen vaikka olen jättänyt kunnolla tilaa, ja ilmeisesti kaasupoljin on hukassa. Useamman kerran takanakin olijat ovat alkaneet töötätä vihaisina jos olen yhtään vähentänyt nopeautta tällä tavoin.

Parempi yrittää pitää tasainen vauhti ja uskoa viimeiseen asti ettei liittyjä tule kylkeen.

Tuo ihan totta, jos toinen tähtää taakseni niin teen ison häiriön jos alan siinävaiheessa hiljentään.

Pari viikkoa sitten todistin tapausta missä pakettiauto ajoi suoraan muuttamatta nopeuttaan, ja liittyvä taksi ei sopeuttanut nopeuttaan mitenkään vaan vasta aivan viime hetkellä kiihdytti pakettiauton eteen suoraan liittymästä, ja sitten teki pakettiauton edessä nopean vittuilujarrutuksen joka melkein johti peräänajoon. Ilmeisesti taksikuski siis koki että pakettiauto teki väärin kun ei tehnyt tilaa joko hidastamalla tai väistämällä vasemmalle. Selkeä taksikuskin moka, vittuakos on pakko ajaa runnalle liittymässä?

Tiedä mikä milloinkin syynä, mutta aina välilllä satuu tapauksia missä joke saa jonkin hepulin, Oikealta tulia ei ole huomannut kolmiota ja repeilee vasemmalta tulijalle, joku sarja törttöiliä vetää sarjan sikailuja ja sitten saa kilarin kun joku ei olekkaan kohtelis.
Nyt kun aurinko välillä häkäisee niin takanatulia saa sätkyn jos edessä oleva pesee tuulilaisia.

Auringosta tuli mieleen, onko motoristit oppineet ajamaan lyhyet päällä kohti auringonlasua.

Joku mainitsi Helsinkin - Tampere kolmostien motarin, ja tunarit liittyjä, niin aiemmin oli jossain ketjussa keskutelua että Pirkanmaalla rampeilla on kahdeksankympin rajoitukset, näin kesärajoitusten aikaan sellainen neljänkympin perus ero pääväylään.
 
80 taitaa tuossa olla rajoitus pääväylällä, jos pääväylää turvavälit kunnolliset ja liittyy toisen perään viittäkymppiä, niin hyvin pitäisi keritä kiihdyttää kahdeksaan kymppiin.
Kyseinen Petikon ABC:n liittymä on pahinta mahdollista laatua, erittäin lyhyt ylämäkeen tiukan kurvin jälkeen, ja lisäksi tie on ajoittain vilkas, molemmat kaistat täynnä autoja. Lliittymää edeltävä tiukka kurvi estää kunnollisen vauhdin oton ennakkoon liittymää varten.

Siinä on useammin kuin kerran nähnyt kuinka joku 2007 Toyota Auris on jäänyt liittymän päähän kun ei ehtinyt mukaan liikenteen sekaan, ja miettii siinä kovasti miten pääsisi tielle.
 
Kyseinen Petikon ABC:n liittymä on pahinta mahdollista laatua, erittäin lyhyt ylämäkeen tiukan kurvin jälkeen, ja lisäksi tie on ajoittain vilkas, molemmat kaistat täynnä autoja. Lliittymää edeltävä tiukka kurvi estää kunnollisen vauhdin oton ennakkoon liittymää varten.

Siinä on useammin kuin kerran nähnyt kuinka joku 2007 Toyota Auris on jäänyt liittymän päähän kun ei ehtinyt mukaan liikenteen sekaan, ja miettii siinä kovasti miten pääsisi tielle.
Paha, hyvin paha, jos siellä pääväylää ei pidetä turvavälejä. Jos jäänyt jumiin tuohon, niin vielä vaikeampaa, jos ei pääväylällä joko reagoi kaukaa ja anna viestiä ja tilaa.
 
Muuten pyrin olemaan väistämättä oikealle ja yritän pitää edelläoleviin sen verran väliä että liittyjä mahtuu siihen. Joissakin ylämäkiin olevissa superlyhyissä liittymissä tämäkin voi olla vaikeaa, esim. Kehä III länteen päin Petikon ABC/Hesburgerin kohdalla olevan kieron ylämäkeen lyhyen liittymän kohdalla. Saa olla Tesla Performance talla pohjassa että siinä liittymässä pääsee 80 km/h nopeuteen liittymän aikana.
Tuo kyseinen liittymä ei ole ihanteellinen oikein millään kulkupelillä. Ihan hyvin siitäkin on kuitenkin aina sekaan mahtunut.

Muutaman kerran olen alkanut vähentää nopeutta jonkin verran jotta edelläni ajava liittyjä uskaltaisi eteeni, mutta valitettavasti 80% tapauksissa liittyjä alkaa hidastaa omaa vauhtiaan samassa tahdissa tai jopa nopeammin kun ei vaan uskalla tulla eteen vaikka olen jättänyt kunnolla tilaa, ja ilmeisesti kaasupoljin on hukassa. Useamman kerran takanakin olijat ovat alkaneet töötätä vihaisina jos olen yhtään vähentänyt nopeautta tällä tavoin.

Tässä on ihan sama kuin mitä hälytysajoneuvojen kohtaamisesta sanotaan. Aja normaalisti omaa vauhtiasi jatkaen, äläkä etenkään tee mitään yllättäviä peliliikkeitä. Se rampilta liittyjä on se väistävä osapuoli ja säätää oman nopeutensa sopivaksi, ei se ole pääväylää ajavan tehtävä arvioida liittyjän rohkeutta. Se on sille liittyjällekin paljon hankalampaa, jos pääväylää ajava odottamatta alkaakin kiihdyttämään tai jarruttamaan tai katoaa näkyvistä.

Eli tilanteet voi muuttua erittäin vaaralliseksi vaikka se oma kaistan vaihto olisi harkittuturvalliseksi tuollaisessa kohtaa.
Tämä juuri. Se yksittäinen turha kaistanvaihto voi vielä onnistua hyvinkin, mutta siitä voi herkästi alkaa ketjureaktio.
Aika usein näkee myös nopealla nykäisyllä tehtyjä vasemmalle vaihtoja ja niissä ei todellakaan ehditty katsomaan sivulle tai peileihin.

Väistämissäännöthän on kaikille yhteiset sen takia, että liikenteessä käyttäytyminen ja toimiminen olisi mahdollisimman ennalta arvattavaa ja turvallista. Ongelmat alkaa siitä, kun joku sitten siellä alkaa sähläämään ja soveltamaan oman näkemyksensä mukaan. Mitä enemmän näitä oman elämänsä supersankareita siellä on ajamassa sovelletuilla väistämissäännöillä, sen hankalampaa siellä on kaikkien muiden ajaa.
 
Viimeksi muokattu:
...

Edit:
Kuvakaappauksein lähde

Tuo artikkelin kuvitus kuvaa joku taisi jo kritisoidakkin aiemmin. alla kuvakaapaus
kuva_2025-08-07_213627093.png
Tuossa sinisellä ihan selkeä ohitus tilanne, sitä punaista tai viimeistään tuota vokkarria joka tulossa, jos siis oletetaan että sinisen kuskin on se ajatuksen saanut jo sekuntteja aiemmin.

Sitä ei kyllä tajua mitä rampilla tulevan Kia ja Nissan(?) kuskin päässä liikkunut. Sinisen (skoda?) kontissa tulee toinen auto. en yllättyisi jos se tekee hätäisiä kaistanvaihto päätöksiä..
Skoda kuskina varoisin Kia kuskia, ei ehkä huomannut kaistan vaihtoa ja voi yrittää suoraan ohistukaistalle.

Nissa kuskin maltin varaan en myöskään laskisi, Kian perässä ahdasta, ehkä yrittää Kian ja Volkkarin ohi oikealta, no ei siellä edeskkään liikaa tilaa ole.
 
Se on vaikeaa jos on muka pakko ajaa sitä suurinta sallittua nopeutta, ja väliin tunkee liittymistä ärsyttävästi uutta ajoneuvoa, kaikenmaailman Auriksia ja muita kinnereitä. Menisivät muualle kuhnailemaan.
Olen entinen Auriksen omistaja ja minuakin pelottaisi yrittää kiihdyttää siinä muiden sekaan ruuhkassa. Nyt on sähköauto joka tarvittaessa onneksi menee sähäkkäästi mihin tahansa rakoon.
 
Tuo artikkelin kuvitus kuvaa joku taisi jo kritisoidakkin aiemmin. alla kuvakaapaus
kuva_2025-08-07_213627093.png
Tuossa sinisellä ihan selkeä ohitus tilanne, sitä punaista tai viimeistään tuota vokkarria joka tulossa, jos siis oletetaan että sinisen kuskin on se ajatuksen saanut jo sekuntteja aiemmin.

Sitä ei kyllä tajua mitä rampilla tulevan Kia ja Nissan(?) kuskin päässä liikkunut. Sinisen (skoda?) kontissa tulee toinen auto. en yllättyisi jos se tekee hätäisiä kaistanvaihto päätöksiä..
Skoda kuskina varoisin Kia kuskia, ei ehkä huomannut kaistan vaihtoa ja voi yrittää suoraan ohistukaistalle.

Nissa kuskin maltin varaan en myöskään laskisi, Kian perässä ahdasta, ehkä yrittää Kian ja Volkkarin ohi oikealta, no ei siellä edeskkään liikaa tilaa ole.
Nopeuseroistahan ei tiedetä mitään tuon kuvan perusteella. Eikä siitä mitä kia- ja nissanikuski on tuossa tekemässä.
Tässä kuvassa on myös hieman muna/kana tilanne. Oliko volkkari vetämässä eteen superhiljaa ja skoda väisti, vai niin, että volkkari näki skodan jo väistäneen ja siksi teki aikaisen liittymisen? Voi myös olla, että volkkarilla oli vauhtia ihan riittävästi ja skoda teki turhan koukkauksen. Jos volkkari ja kia liittyivät tuosta kohtaa, nissani todennäköisesti ajoi oikealta ohi molemmista, tilaahan tuossa on vaikka miten paljon tehdä se ihan nätisti yhtään ripeämmällä autolla. Jos volkkari/kia/nissani littyivät tuohon kaikki peräkkäin, jäi skoda todennäköisesti niiden kaikkien rinnalle vasemmalle kaistalle jurnuttamaan ja hetken päästä on miettimässä mitä tehtäisiin, kun ohi ei pääse (kun ei haluta ajaa ylinopeutta) ja takaisin ei kehtaa palata, kun joutuisi vielä vähän jarruttamaankin. Kuvasta ei myöskään näe sitä, jos vaikka tuo skodakin tuli tuolta liittymästä vähän reippaammin ja ajoi suoraan vasemmalle kaistalle.
 
Nopeuseroistahan ei tiedetä mitään tuon kuvan perusteella. Eikä siitä mitä kia- ja nissanikuski on tuossa tekemässä.
Tässä kuvassa on myös hieman muna/kana tilanne. Oliko volkkari vetämässä eteen superhiljaa ja skoda väisti, vai niin, että volkkari näki skodan jo väistäneen ja siksi teki aikaisen liittymisen? Voi myös olla, että volkkarilla oli vauhtia ihan riittävästi ja skoda teki turhan koukkauksen. Jos volkkari ja kia liittyivät tuosta kohtaa, nissani todennäköisesti ajoi oikealta ohi molemmista, tilaahan tuossa on vaikka miten paljon tehdä se ihan nätisti yhtään ripeämmällä autolla. Jos volkkari/kia/nissani littyivät tuohon kaikki peräkkäin, jäi skoda todennäköisesti niiden kaikkien rinnalle vasemmalle kaistalle jurnuttamaan ja hetken päästä on miettimässä mitä tehtäisiin, kun ohi ei pääse (kun ei haluta ajaa ylinopeutta) ja takaisin ei kehtaa palata, kun joutuisi vielä vähän jarruttamaankin. Kuvasta ei myöskään näe sitä, jos vaikka tuo skodakin tuli tuolta liittymästä vähän reippaammin ja ajoi suoraan vasemmalle kaistalle.
Voidaan toki olettaa että siellä ajellaan neljää kymppi ja ramipilla hitaammin.
Mutta jos nyt motari ja rajoitus satasen, niin Sininen Skoda kuski tuossa lähtenyt ohittaan punaista autoa, tehnyt päätöksen hyvissä aijoin ennen kuvan hetkeä. (jos siis oletetaan että saavuttanut punaisen)

Skodan kontissa ,just kuvasta rajattu, oli toinen auto, niin volkkarikuskilla paikat vähissä, ja perässä pers kärpäset mitkä voi tehdä mitä vain .

Eli Skodalla edessä olisi ollut joka tapauksessa hiljentäminen. tai volkkarin ohittamine, tai molemmat.



Jos volkkari ja kia liittyivät tuosta kohtaa, nissani todennäköisesti ajoi oikealta ohi molemmista, tilaahan tuossa on vaikka miten paljon tehdä se ihan nätisti yhtään ripeämmällä autolla. Jos volkkari/kia/nissani littyivät tuohon kaikki peräkkäin, jäi skoda todennäköisesti niiden kaikkien rinnalle vasemmalle kaistalle jurnuttamaan ja hetken päästä on miettimässä mitä tehtäisiin, kun ohi ei pääse (kun ei haluta ajaa ylinopeutta) ja takaisin ei kehtaa palata, kun joutuisi vielä vähän jarruttamaankin. Kuvasta ei myöskään näe sitä, jos vaikka tuo skodakin tuli tuolta liittymästä vähän reippaammin ja ajoi suoraan vasemmalle kaistalle.

Jos tuota tilannetta joutuisi edessä katsomaan, niin onhan siinä varauduttava yllätyksiin.

Kia ja Nissan kuskit tuossa mokanneet itsensä paahaan paikkaan, vain huonoja vaihtoehtoja. Kun Skoda kuski vaihto kaistaa, niin Kia toki pääsee Volkkarin perässä ja voi siinä ottaa etäisyyttä volkkariin.

Nissa kuskilla lähinnä vain pelastatumis konsteja, voi toki ottaa etäisyyttä Kiaan, mutta ajolinjasta päätelleen laskee sen varaan että yrittää tuikata oikealta ohi, ehkä volkkarin eteen, tai mihinkä nyt saa itsensä tungettua.

Mutta vetää jokaisen huomion, jokainen joutuu seuraan että mitä tekee.

Jos Kia kuski ottaisikin etäisyyttä vokkarkuskiin ennen kaistan vaihtoa tai päättää yrittää volkkarikuskin eteen, niin Nissan kuskilla sekunnit käy ja todennäköisyys hölmöiluun kasvaa.

Volkkarikuskin auto kyllä tuo mieleen että käryä on enemmän kuin vauhtia, mutta saatto kyllä polkastakkin.

Ehkä turvallisin ratkasu paikkalla tilanne, että Kia menee volkkarin perässä, Nissan Kian perässä ja ottaisi sitä turvaväliä, ja Kia samoin. Siellä Sinisen Skodan perässä tullut auto joutuu varoon noita, ja voi tehdä osaltaan yllättäviä kastan vaihtoja. Sillä kai se artikkellin hiljentämis ohje olsi vähän riskisin.



Jos olisin Nissanin tilanteeseen ajautunut, niin myönnän toki se oikealta KIAn ja Volkkarin ja sen punaisen Fordin? ohi meno houkuttaisi. Jos nyt joku kohtuullinen kippo alla.
 
Noin yleisesti oikealta ohittaminen kuulostaa juuri siltä, minkälaiseen ratkaisuun rampilla aivan liian lähellä toista autoa ajava (joka täten kiihdyttää itselleen sopivasti, ei edellä ajavan tai muun liikenteen mukaan) todennäköisesti päätyy ja aiheuttaa turhia vaaratilanteita liikenteessä.

En sitten tiedä auttaisiko noihin ramppeihin valkoiset poikittaisviivat sulkuviivan loppumiseen asti ja merkillä informoidaan että kaksi viivaa pitää näkyä. Ei välttämättä ole mahdollista pahimpaan ruuhka-aikaan, mutta ehkä saisi kuskit huomioimaan järkevän ajoetäisyyden edellä ajavaan liittyessä. Sopivan etäisyyden kun pitää niin omakin kiihdytys on paljon helpompi sopeuttaa tien muuhun liikenteeseen.
 
En sitten tiedä auttaisiko noihin ramppeihin valkoiset poikittaisviivat sulkuviivan loppumiseen asti ja merkillä informoidaan että kaksi viivaa pitää näkyä. Ei välttämättä ole mahdollista pahimpaan ruuhka-aikaan, mutta ehkä saisi kuskit huomioimaan järkevän ajoetäisyyden edellä ajavaan liittyessä. Sopivan etäisyyden kun pitää niin omakin kiihdytys on paljon helpompi sopeuttaa tien muuhun liikenteeseen.
Rampin loppupäässä voisi toimia tekninen valvonta, aika selittelemätön paikka, kun yksikaistaisella rampilla ei kukaan kiilaa eteen.
 
Tää on kyllä mielenkiintoinen aihe. Toisaalta liikenteen sujuvoittamista helpottaa toisen liittymisen (silloin kun se tehdään varmasti turvallisesti) avustaminen, mutta samaan aikaan mahdollisesti vahvistetaan sellaista toimintatapaa, että sinne kiihdytyskaistalle voi tulla miten vain, että kyllä ne tekee mulle tilaa. Sitten taas jos väistäjän roolissa ei ymmärretä niitä riskejä, eikä tajuta ajoissa ennen ramppia varmistaa onko sitä tilaa väistää vai ei, niin sit saattaa kolista.

Itsekin lähden tapauskohtaisesti ”ohittamaan” ajoissa. Yleensä koskee raskasta kalustoa, mutta joskus sitä on vain pakko tehdä peliliikkeitä muiden virheiden johdosta.

Allekirjoitan siis näkemyksiä molemmilta kannoilta. Jos pääväylällä on tilaa, eikä liityntärampilta tule kuin yksi tai kaksi autoa (ei raskasta kalustoa tmv.), niin en lähtökohtaisesti väistele mihinkään, vaan pidän tasaisen nopeuden, jotta minun suhteen on helpompi sovittaa oma nopeutensa. Jos edessäni ja takanani on vaikka sata metriä tilaa, eikä liittyjä osaa keskimääräiseltä liityntäkaistalta sovittaa omaa nopeuttaan niin, että kykenisi sijoittamaan kulkupelinsä noille sadan+ metrin alueille, niin saisi ajaa suoraan lähimmälle poliisiasemalle luovuttamaan ajokorttinsa.

Ja toisaalta tietyissä tilanteissa jos sellainen jääräpäinen ja idioottimainen koulutustarve ajaa liikenneturvallisuuden edelle, niin sama homma, lähimmälle poliisilaitokselle luovuttamaan se kortti asennevamman takia.

Ja nyt siis puhutaan selkeistä ääritapauksista, jossa esim letkan ensimmäinen ajoneuvo on liittymässä eteesi ihan ajoissa, mutta sitä seuraa possujunallinen idiootteja olemattomilla turvaväleillä ja sä Tiedät, että jos pysyt sillä kaistalla, niin vähintään kahden täytyy jarruttaa voimakkaasti, niin miksi sitä ehdoin tahdoin pitäisi tunkea ittensä sinne sekaan, jos olet jo kerennyt varmistamaan että vasemmalla kaistalla on tilaa? Jos tällaista idiotismia selittää sillä ettei saa väistää, niin mites se vaatimus siitä, ettei omalla toiminnallaan saa aiheuttaa haittaa? Joo, muiden virheethän siihen tilanteeseen on johtaneet, mutta ei se tarkoita etteikö itse pitäisi toimia vaaratilanteen välttämiseksi.

Ääritapausten väliin jää sitten se harmaa alue, jota pitäisi usein tarkastella tapauskohtaisesti. Voi olla, että oikean kaistan kuljettaja ei ole tajunnut havainnoida ympäristöään, eikä siksi voi vain sokkona väistää vasurille. Joskus siinä vasemmalla on joku niin lähellä, että sitä vaan pitää ajaa tasaista nopeutta tai tarvittaessa vaikka nostaa jalka kaasulta (esim jos joku on jo tunkemassa eteen, koska taas - ethän sä aja tahallaan päin ihan vin pitääksesi tasaista nopeutta) tmv.

On lähtökohtaisia toimintatapoja ja tapauskohtaisia toimintatapoja.
 
Eli tässä on Lahdenväylällä seurattu autoilijoita, jotka väistävät väistämisvelvollisia liittyjiä.

Juttua on varmaan puitu ja analysoitu riittämiin mutta luin sen vasta nyt ja tässä olennaisin: ”Painaisin hillitysti jarrua, jos ei ole varmuutta, ettei vasemmalla kaistalla ole ketään”. Ihan virkavallan suusta napattu lainaus siis.

Siis jos ajaa vaikkapa perjantaina alkuillasta Lahdenväylää (tie 4/5) Helsingistä pohjoiseen, tiedostaa että kohta lähestytään paikkaa jossa Kehä I:ltä pukkaa kahden liittyvän kaistan täydeltä autoja - ja lisäksi osa liikenteestä ohjautuu moottoritiellä jo 500m päässä edessäpäin yhtä varsinaista ja yhtä haarautuvaa yhteistä kaistaa kohti Lahtea, osa kohti Porvoota - ja alkaa jo siinä vaiheessa taustapelistä havainnoimaan onko vasemmalla kaistallakin jatkuva autovirta, tai joku yksittäinenkin mutta reilua ylinopeutta paahtava - ja ellei ole, niin liittyy vasemmanpuoleisimman kaistan liikennevirtaan (mikäli on menossa Lahden suuntaan) ja muussa tapauksessa varmistaa että edessä on riittävä turvaväli siihenkin että siihen ainakin yksi Kehä i:ltä tuleva auto pystyy vetoketjutekniikalla liittymään niin hyvn tehty!

Juttu on malliesimerkki siitä että säännöt ja niiden luoma käytännön toimintamalli on tehty erityisesti niitä varten, jotka eivät kykene tekemään liikenteessä itsenäisiä päätöksiä ja/tai ennakoimaan. Seuraavaksi voisi vaikka vaihtaa aihetta ja alkaa pohtimaan onko noin niinkuin omasta mielestä ihan ok tööttäillä niille, jotka eivät selvästikään tunne sääntöjä kun antavat pyöräilijän mennä ensin paikassa, jossa sen pyöräilijän tulisi Tieliikennelain mukaan väistää... Sama skenaario siis kuin Hesarin jutussa sillä erotuksella että jos pidät omista oikeuksistasi kiinni, sekä oletat että kaikki osaavat säännöt yhtä loistavasti - ja toimit ehkä vähän koulutusmielessäkin - niin saatat käytännössä aiheuttaa toisen ihmisen tapaturmaisen kuoleman vaikka se toinen olisikin ollut eloon jäädessään mahdollisesti vastaamassa oikeudessa syytteisiin liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. Sitä kannattaa miettiä kun paheksuu niitä, jotka ovat sääntökirjaa tiukasti tulkiten "liian kohteliaita".

(OT: ) Aikoinaan koirien kiinnipidon tiukkuus taajaman ulkopuolella oli kunkin kunnan alueellaan päätettävissä mutta jo varmaan parikymmentä vuotta sitten se lisättiin tasapäistäen Järjestyslakiin. Pääosin johtuen siitä ihan perustellusta kitinästä, jonka omaan ajatteluun, sekä toisten kunnioittamiseen ja huomioimiseen kykenemätön koiranomistajien selkeä vähemmistö aikaansai. Samaa tapahtuu myös liikenteessä. Laki luo olennaiset raamit yhteispelille mutta joillekin säännöt mahdollistavat sen ettei tarvitse itse ajatella - ja joillekin sen että pääsee kyttäämään muiden "virheitä", olemaan oikeassa ja "parhaassa" tapauksessa joskus myös kouluttamaan kanssaliikkuja-urpoja.
 
Viimeksi muokattu:
Jos HS:n artikkelin oikein ymmärsin, vasemmalle kaistalle väistämistä tulisi välttää viimeiseen asti (vaikka muita autoja kuin sinä ja liittyjä ei näkyisi mailla halmeilla), ja jos tarve, voi hallitusti vähentää omaa nopeuttaan jotta liittyjä pääsee paremmin tielle.

No, se todellisuus sitten on se (tämäkin jostain muutaman viikon takaa) että liittymään on tulossa auto, selkeästi (5-10m) minun edelläni mutta hieman pienemmällä vauhdilla kuin minä.

Koska hän ei tunnu painavan kaasua vaan pitävän nykyisen vauhtinsa, pitämällä oman vauhtini samana hän tulisi kylkeeni. Tein sitten HS:n ehdottamalla tavalla eli hidastin vauhtiani hieman, samalle tasolle hänen kanssaan.

Kyseinen auto vastasi tähän hidastamalla vasta minun jälkeeni omaa vauhtiaan. Siinä sitten mietin että mitäs vittua minun pitäisi tehdä, raju kiihdytys samalla kaistalla jotta menen hänen edelleen, vai jatkan samalla hieman hitaammalla vauhdilla jolloin hän tulee kylkeeni, vai hidastan vieläkin voimakkaammin johon hän saattaa vastata jarruttamalla itsekin kovemmin kun ei millään halua liittyä eteeni vaikka on selkeästi minua edellä edelleen.

Tein sitten sen kaikista pahimman synnin, sanoin perkele ja vaihdoin tyhjälle vasemmalle kaistalle. Ei tullut kolaria eikä kyseisen arkajalan tarvinnut parkkeerata liittymän päähän.

Helppo toki sanoa että minun olisi vain itsepintaisesti pitää tasainen vauhtini (kuten yleensä teenkin), mutta kyllä se siinä tilanteessa vaikutti että sillä ratkaisulla joko hän olisi tulut kylkeeni tai tehnyt hätäjarrutuksen liittymän päässä, kun oli kuitenkin selvästi minua edellä mutta hitaampi. Ei ollut raskas tukkirekka vaan tavallinen henkilöauto.
 
Tein sitten sen kaikista pahimman synnin, sanoin perkele ja vaihdoin tyhjälle vasemmalle kaistalle. Ei tullut kolaria eikä kyseisen arkajalan tarvinnut parkkeerata liittymän päähän.
Hyi sinua. Olisit vaan pysytellyt siellä viereisellä kaistalla parhaassa tapauksessa vielä kuolleessa kulmassa kulmassa. Itsepintaisuus ja omista oikeuksista kiinnipitäminen on täkäläisen liikenteen suola.

Hesarin jutussa kiinnitetään kyllä huomio aika epäolennaiseen mutta toki kivuttomasti sääntö-Suomeen sopivaan asiaan, eikä esim. lainkaan siihen kannattaako liittymään sivulta tulevien ajaa possujunassa vai jättää sielläkin sellainen väli edellä ajavaan että kaikilla on edes hieman pelivaraa sen suhteen mihin rakoseen ja millä vauhdilla motarin liikennevirtaan liittyy.
 
Tai sitten et välitä, että mitä liittyjä tekee vaan jatkat sitä omaa ajamistasi. Liittyjä sitten joko painaa reippaasti kaasua ja liittyy eteesi tai himmaa lisää ja liittyy taaksesi.
 
Hesarin jutussa kiinnitetään kyllä huomio aika epäolennaiseen mutta toki kivuttomasti sääntö-Suomeen sopivaan asiaan, eikä esim. lainkaan siihen kannattaako liittymään sivulta tulevien ajaa possujunassa vai jättää sielläkin sellainen väli edellä ajavaan että kaikilla on edes hieman pelivaraa sen suhteen mihin rakoseen ja millä vauhdilla motarin liikennevirtaan liittyy.
Johan se tässä ketjussa vähän aikaa sitten selitettiin että on mahdotonta pitää väliä, kun siihen voisi joku muu mahdollisesti tulla.
 
No possujunassa liittymää lähestyttäessä tuo selityskään ei päde vaikka se on toki pääsyy siihen että liikennevirtaan on sieltä sivusta hankalampi liittyä - siis kun ne motarilla kiitävät eivät pidä sitä autokoulun ajoilta kaikille tuttua reilun sadan metrin turvaväliä edes harvahkossa liikenteessä "ettei joku vaan pääse etuilemaan".
 
Johan se tässä ketjussa vähän aikaa sitten selitettiin että on mahdotonta pitää väliä, kun siihen voisi joku muu mahdollisesti tulla.
Koska kaikki ei ole niin mustavalkoista, tuollainen liittyjien possujuna voi joskus syntyä siitä ettei se jonon eka millään löydä kaasupoljinta vaan jatkaa itsepintaisesti liittymän loppuun 45km/h kun muu pääväylän liikenne on 80 km/h.
Siinä on helposti kohta koko possujuna pysähtyneenä liittymän loppuun kun jonon eka ei millään uskaltanut nostaa nopeuttaan muun liikenteen tahtiin, ehkä jopa alkoi hiljentää kun alkoi pelottaa että liittymäkaistan loppu häämöttää.

Joskus olen ns. pelastanut tällaisen arkajalan siirtymällä hänen takanaan jo kaistalle, mutta en ole lähtenyt kiihdyttämään hänen ohitsensa. Tämä tuo yleensä heille tarpeeksi itsevarmuutta vaihtaa myös kaistalle kun toimin tukkeena takaa tuleville autoille.

Tiedän, tuokin on varmasti väärä ratkaisu ja oikeasti olisi pitänyt vain pysähtyä ko. arkajalan perässä liittymän päähän, pidetään siellä vaikka pissa- ja kahvitauko yhdessä ja jutellaan mukavia.
 
Joskus olen ns. pelastanut tällaisen arkajalan siirtymällä hänen takanaan jo kaistalle, mutta en ole lähtenyt kiihdyttämään hänen ohitsensa. Tämä tuo yleensä heille tarpeeksi itsevarmuutta vaihtaa myös kaistalle kun toimin tukkeena takaa tuleville autoille.
Jalo teko ja kädenojennus mutta oletko varma ettei Hesari nyt saanut uutta jutunaihetta? Ai juu, siinähän sen jo viimeisessä kappaleessa totesitkin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 418
Viestejä
4 866 024
Jäsenet
78 662
Uusin jäsen
jholster

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom