AM5-emolevyt

Saat takuusta uuden, jos menee rikki. Se on vaan ikävää olla ilman emolevyä sen aikaa.

Lisäksi, vaikka noita uutisia täällä on, väitän, että ovat luokkaa 1% myynneistä. Verkkokaupassa esim. huollot ovat 9800X3D:lle 0.62%. Vertauksena, huollot on 5700X3D:lle 1.17%, eikä ne edes kärsineet mistään palamisongelmista.

Voisin myös linkittää GN:n Steven tukkavideon, jossa sanotaan, että näyttää yksittäistapauksesta, mutta mieluummin vaan referoin sen tässä , kuin laitan pitkän videon pelkkänä linkkinä.

--

Mielestäni Asuksen ongelmaa ei tarpeeksi vakavasti otettu aikoinaan - ja nyt olen sitä mieltä, että tästä on turha paniikki.
Jep, lähinnä vain, että se sattuu kumminkin omalle kohdalle ja ei jaksais custom looppia monesti purkaa :p. Ei onneksi kiire ostella vielä niin ei tiedä mitä sitä tulee hankittua :thumbsup:

Mitenhän näissä menee kulut selvityksistä, jos ei selviä helpolla ja joutuu viemään vaikka jonnekin paikalliseen puljuun omakustanteisesti vianetsintään?

En tiedä mistä olet komponentit ostanut, mutta kun Datatronicilta ostettu prossu kuoli, niin lähetin sen takaisin omakustanteisesti (11,40€) Postin kautta. Myöhemmin selvisi, että olisin voinut lähettää sen takaisin myös ilmaiseksi, koska heillä on Schenkerin kanssa joku sopimus. Parin viikon odottelun jälkeen uusi prossu oli kuitenkin noudettavissa automaatista. Itse tarkastus ja toimitus ei maksanut minulle mitään.

Jos olet ostanut palikat suomalaisista liikkeistä, uskon heillä olevan samanlainen ilmainen käytäntö.

Muuten, jos jokin komponentti vikaantuu, niin todennäköisesti se on prosessori eikä emolevy. Tämä on vahvaa mutua, mutta ainakin minä käytän uutta prossua samalla emolla, jolla edellinen prossu kuoli.

Tuli päivitettyä kokeeksi i225-V firmware 1.94 versioon, mikä ainakin joidenkin aiemmin ongelmista kärsineiden mukaan olisi vihdoin toimiva.
Firmis ja ohjeita englanniksi löytyy täältä: Intel i225-V/LM NVM 1.94 FW – djesko.eu
Se on modattu, joten omalla vastuulla mennään. Varmuuskopio vanhasta kannattaa luonnollisesti ottaa.

Metodi hulluuteen meni jokseenkin näin:
Pakkausten purun jälkeen siirtää ensin Foxpond1_I225_15F3_V_1MB_1p94.bin ja nvmupdate.cfg .I225\Winx64 hakemistoon ja muuttaa nvmupdate.cfg:stä subvendor/subdevice tuota bin-tiedostoa vastaavaan kohtaan. Ne saa nvmupdatew64e.exe -i -l komennolla. Sitten vaan nvmupdatew64e.exe -b, joka tallentaa vanhan firmiksen ennen uuden flashaamista. Siinäpä se taisi olla.

Saapa nähdä, pysyykö linjoilla tällä kertaa.

Edit: Vajaa puoli päivää kesti. Ei maksa vaivaa päivittää, jos ei tähän asti ole toiminut kunnolla.

Viimeksi muokattu:
Itsellä se on EXPO päällä automaattisesti tasainen 1.23V. Prossu 9900X, emo X870E Taichi Lite. Ajattelin laittaa uusimman biossin sisään tässä kohta ja katsoa mitä tapahtuu jos mitään, voin raportoida takaisin
Noniin elikkäs. 3.25 sisässä ja VSOC 1.183V hwinfon mukaan, eli laski 0.05V. BIOSissa arvo 1.1800V, ennen oli 1.2300V.

Ajelin vertailuksi ennen jälkeen Cinebench R23 10min ja loggasin cpu:n sensoreita jos sattuisi löytymään jotain muitakin eroja. BIOS asetukset on samat kuin ennen päivitystä, lukuunottamatta VSOCia ja nyt päällä olevaa Zen 5 game optimizationsia jota ei aiemmin asennetussa biosissa ollut olemassa.

Muutamia eroja joita löysin -
VDD VRM lämmöt nousi pari astetta:
1747766792315.png

SOC VRM lämmöt nousi asteen vaikka jännite on nyt tosiaan alhaisempi. En SOC Poweria logannut mutta voisi luulla että se on myös korkeampi...
1747768917534.png

CPU IOD Hotspot laski puolisen astetta :thumbsup:
1747766944906.png

Core jännitteet, lämmöt, kellot jne oli samat kuin ennen.

E:
Cinebench score laski bios päivityksen myötä 33800 -> 33400

Viimeksi muokattu:
Mikäs olisi hyvä ja luotettava budjettiluokan emolevy Ryzen 5 7500F prossulle? Jos löytyy valkoisena niin mieluusti sellainen.
Tuossa on melkein kokovalkoinen:
Verrattuna HDV/M.2: kolme M.2 paikkaa eli yksi lisää, ledeille headereitä, enemmän usbeja.

Jos Jimms ei ole boikotissa niin vielä 25 eurolla lisää tarjouksesta
- ATX, 3kpl M.2, wifi/bluetooth, PCIe 5.0, eli todella hyvin varusteltu hintaisekseen. Virransyöttö on kuitenkin melko perus kuten edellisissä mutta riittävä.

Tuli päivitettyä kokeeksi i225-V firmware 1.94 versioon, mikä ainakin joidenkin aiemmin ongelmista kärsineiden mukaan olisi vihdoin toimiva.
Firmis ja ohjeita englanniksi löytyy täältä: Intel i225-V/LM NVM 1.94 FW – djesko.eu
Se on modattu, joten omalla vastuulla mennään. Varmuuskopio vanhasta kannattaa luonnollisesti ottaa.

Metodi hulluuteen meni jokseenkin näin:
Pakkausten purun jälkeen siirtää ensin Foxpond1_I225_15F3_V_1MB_1p94.bin ja nvmupdate.cfg .I225\Winx64 hakemistoon ja muuttaa nvmupdate.cfg:stä subvendor/subdevice tuota bin-tiedostoa vastaavaan kohtaan. Ne saa nvmupdatew64e.exe -i -l komennolla. Sitten vaan nvmupdatew64e.exe -b, joka tallentaa vanhan firmiksen ennen uuden flashaamista. Siinäpä se taisi olla.

Saapa nähdä, pysyykö linjoilla tällä kertaa.

Edit: Vajaa puoli päivää kesti. Ei maksa vaivaa päivittää, jos ei tähän asti ole toiminut kunnolla.
100M nopeuteen pysyvästi jumittuminen tuolla verkkokortilla ainakin monella korjautuu perinteisellä töpselituuletuksella. Eli virrat pois virtalähteestä, töpseli irti ja pitää virtanappia pohjassa hetken elkojen tyhjentämiseksi ja bootatessa on taas 2.5 gigainen.

Mikäs olisi hyvä ja luotettava budjettiluokan emolevy Ryzen 5 7500F prossulle? Jos löytyy valkoisena niin mieluusti sellainen.

Aika valkoinen ja hinnaltaan miellyttävä. En laittaisi tuohon 9800X3D:tä tulevaisuudessa, mutta 65W TDP kuusiytimiä vaikka kuinka monta.

Asrock on kuulemma saanut ratkaistua 9000 sarjan prossujen palamisongelman ja korjatut bios versiot on jaossa. Omalle emolleni näyttää tulleen myös v3.25, jossa kaiketi tuo korjaus nyt on -pitääkin testailla.

Tässä aiheesta video
Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=sbzDlR4omF4

Tästä vaan sellainen, että tuo oli jossain parissakymmenessä prosessorissa.. Ja ihan veikkauksena, noita AM5-prosessoreita on myyty kannalle samassa ajassa jopa miljoona (näin videolla spekuloitiin). Tietenkin , kaikki ei valittaneet, mutta kun 99.99%+ toimii oikein, tässä koko kriisissä on liioiteltu suuresti.

Lisäksi huoltoon menee ja sieltä saa uuden tilalle, jos näin käy. Kenellekään ei täällä io-techissä kuitenkaan näytä käyneen...

Suurin ongelma tuosta koko jutusta on se, että jos epäonnen arpa osuu omalle kohdalle - niin joutuu olemaan jopa pari kk ilman konetta, kun se on huollossa - ja sieltä tulee kuitenkin vaan uusi emolevy + prosessori tilalle.

--

Lisäksi Asrock poisti nuo 3.25 BIOS:it sivuiltaan ja korvasi ne 3.26 mitään sanomatta. Tämä on itse todistettu.

Aika valkoinen ja hinnaltaan miellyttävä. En laittaisi tuohon 9800X3D:tä tulevaisuudessa, mutta 65W TDP kuusiytimiä vaikka kuinka monta.
Asrock kertoo että olisi 6+2+1 Power Phase, Dr.MOS, joten kyllä se 9800x3d:n pitäsi kestää.

Tosin karsastan a620 emoja.

Asrock kertoo että olisi 6+2+1 Power Phase, Dr.MOS, joten kyllä se 9800x3d:n pitäsi kestää.

Tosin karsastan a620 emoja.

Minusta tuntuu, että sinulla vaatimukset vaan pienenee sille, millä "voi ajaa 9800X3D:stä". Mutta olen eri mieltä tästä ja en onnistunut sinua viimeeksikään vakuuttamaan, että olen oikeassa, niin meillä nyt vaan on asiasta eri näkemys. Itse ostaisin sen 10+ vaiheen emolevyn (ja ne siis CPU, eikä tuon yhteenlaskun tulos), kun semmoisia saa alta 200€ ihan hyviäkin.

Tuolle, suunnilleen halvimmalla AM5-prosessorille, jonka TDP on 65W, riittää helposti ja voi siihen laittaa muitakin 65W TDP prosessoreita, mutta itse ihan oikeasti pistäisin myyntiin 7500F:n kanssa , jos tulee päivityshaluja ja ostaisin modernin B-sarjan emolevyn paremmalla virransyötöllä.

Tuossa ehdotuksessani on Wifi-mahdollisuuskin.. ARGB-tuki, 3x M2-paikkaa, USB-C.. Käytännössä piirisarja jotenkin rajoittaa kellotusta, mutta en näe sitä ongelmana, kun muistien EXPO on tuettuna.

--

Tai sitten ostaisin tämmöisen, jos musta on päävärinä hyvä:
129,90 € | ASRock B850M-X Wifi R2.0 AM5 mATX HDMI/DP DDR5

Siinä on Wifi ja about saman kaliiberin virransyöttö - ja se parempi piirisarja.

100M nopeuteen pysyvästi jumittuminen tuolla verkkokortilla ainakin monella korjautuu perinteisellä töpselituuletuksella. Eli virrat pois virtalähteestä, töpseli irti ja pitää virtanappia pohjassa hetken elkojen tyhjentämiseksi ja bootatessa on taas 2.5 gigainen.
Ja jos tarve on saada vakaa yhteys, vaihtaa verkkokorttia.

Asrock on kuulemma saanut ratkaistua 9000 sarjan prossujen palamisongelman ja korjatut bios versiot on jaossa. Omalle emolleni näyttää tulleen myös v3.25, jossa kaiketi tuo korjaus nyt on -pitääkin testailla.

Tässä aiheesta video
Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=sbzDlR4omF4
Tämä asiasta "tiedottaminen" yhden tubettajan kautta on kyllä vähintäänkin merkillistä. Ei kyllä paljoa pienemmin elkein asiaa voi tehdä. Saapa nähdä hiljeneekö r/ASRock tällä, vai jatkuuko sama muutaman 9800X3D päivätahti kuin mitä se nyt on ollut.

Minusta tuntuu, että sinulla vaatimukset vaan pienenee sille, millä "voi ajaa 9800X3D:stä". Mutta olen eri mieltä tästä ja en onnistunut sinua viimeeksikään vakuuttamaan, että olen oikeassa, niin meillä nyt vaan on asiasta eri näkemys. Itse ostaisin sen 10+ vaiheen emolevyn (ja ne siis CPU, eikä tuon yhteenlaskun tulos), kun semmoisia saa alta 200€ ihan hyviäkin.

Tuolle, suunnilleen halvimmalla AM5-prosessorille, jonka TDP on 65W, riittää helposti ja voi siihen laittaa muitakin 65W TDP prosessoreita, mutta itse ihan oikeasti pistäisin myyntiin 7500F:n kanssa , jos tulee päivityshaluja ja ostaisin modernin B-sarjan emolevyn paremmalla virransyötöllä.

Tuossa ehdotuksessani on Wifi-mahdollisuuskin.. ARGB-tuki, 3x M2-paikkaa, USB-C.. Käytännössä piirisarja jotenkin rajoittaa kellotusta, mutta en näe sitä ongelmana, kun muistien EXPO on tuettuna.

--

Tai sitten ostaisin tämmöisen, jos musta on päävärinä hyvä:
129,90 € | ASRock B850M-X Wifi R2.0 AM5 mATX HDMI/DP DDR5

Siinä on Wifi ja about saman kaliiberin virransyöttö - ja se parempi piirisarja.
Lähtökohtaisesti suosittelen vähitntään b sarjan emoa, jolla voi ajaa 9950x ongelmitta. Asrockin b650m lightning on myös 6+2+1,
Joten eiköhän ole virransyötön osalta tota samaa luokkaa. Ja alla HUB testi, 165w 95 astetta.
Screenshot_20240413_152118~2.jpg

9800x3d on virallisesti 120w, joten eikö se siis virransyötön osalta riitä?

Ja ei, en edelleenkään suosittele a sarjan emoa 9800X3D prossulle, mutta en myöskään näe mitään syytä miksi sitä ei voisi myöhemmin päivittää.

Edit. Ja toi B850M-X on ihan hyvä. Suurin valituksen aihe mulla on ettei siinä ole kolmatta m.2 paikkaa

Ja ei, en edelleenkään suosittele a sarjan emoa 9800X3D prossulle, mutta en myöskään näe mitään syytä miksi sitä ei voisi myöhemmin päivittää.

Tässä siis oltiin ostamassa 7500F ja etsittiin sille emolevyä. Minun mielestäni, kun vähän karsii päivitettävyydestä ja ostaa 107€:n A620M:n, saa parasta vastinetta rahoilleen.

Sitten , jos A620M ei riitä, ehdotin myös 130€ B850M:n Wifillä, mutta tähänkään en päivittäisi 9800X3D:stä. Sitten en vaan ostaisi nyt sitä kallista emolevyä, vaan myöhemmin. En maksaisi päivitysvarasta nyt.

Tässä nyt AP säästää kympin jäähystä, 30-90€ emolevystä, kun ostaa ne vaan tuolle 7500F:lle. Ihan hyvin ne toimivat ja jos ostaakin sitten 10800X3D:n ja B1050M:n sitten aikoinaan.

--

Paras emolevy tuolle kysyjälle olisi kuitenkin:

..mutta onko se satasen lisäpanostuksen arvoinen? Ei mielestäni.

Tässä siis oltiin ostamassa 7500F ja etsittiin sille emolevyä. Minun mielestäni, kun vähän karsii päivitettävyydestä ja ostaa 107€:n A620M:n, saa parasta vastinetta rahoilleen.

Sitten , jos A620M ei riitä, ehdotin myös 130€ B850M:n Wifillä, mutta tähänkään en päivittäisi 9800X3D:stä. Sitten en vaan ostaisi nyt sitä kallista emolevyä, vaan myöhemmin. En maksaisi päivitysvarasta nyt.

Tässä nyt AP säästää kympin jäähystä, 30-90€ emolevystä, kun ostaa ne vaan tuolle 7500F:lle. Ihan hyvin ne toimivat ja jos ostaakin sitten 10800X3D:n ja B1050M:n sitten aikoinaan.

--

Paras emolevy tuolle kysyjälle olisi kuitenkin:

..mutta onko se satasen lisäpanostuksen arvoinen? Ei mielestäni.
Mun poitti on että taulukosta näet että b650m lightning ei ihan riitä 7950x prossulle, vrm 95 astetta ja inasen alempi kulutus (165w).
Eikö toi siis riitä 9800X3D prossulle (tdp 120w) virransyötön puolesta?
Oma vastaus olisi kyllä.

Nyt kun katson asrocin sivua, niin b650m lightning ja a620m pro rs emoissa olisi molemmissa virransyötttönä 6+2+1 Power Phase, Dr.MOS

Joten kysymys, eikö noi siis kestä yhtä hyvin? Eikö siis loogisesti myös 9800X3D pitäisi sopia tolle A620M pro rs emolle päivityksenä joskus vuosien päästä?

Joten kysymys, eikö noi siis kestä yhtä hyvin? Eikö siis loogisesti myös 9800X3D pitäisi sopia tolle A620M pro rs emolle päivityksenä joskus vuosien päästä?

Juu ja ei. Periaatteessa, taulukon arvoja venyttämällä kyllä, mutta se A620M Pro RS ostetaan siksi, että se on nyt halpa ja sitten kun ostellaan sitä 9800X3D:tä (tai parempaa), niin on sitä rahaa jo enemmän ja voi myydä vanhan emolevyn samalla. Tässä vaan en tykkää siitä, että otetaan juuri sieltä "kelpaa/ei-kelpaa"-rajan vierestä emolevy, sillä idealla, että voi joskus tulevaisuudessa laittaa huippuprosessorin.

Mieluummin siis itse maksaisin sen satasen päivitysoptiosta , tai jättäisin nuo päivityskeskustelut tulevaisuuteen ja ostaisin parasta hinta/laatu-suhdetta nyt. Jos päivitys tulee ajankohtaiseksi joskus monta vuotta myöhemmin, silloin voi olla Wifi 8-emolevyjä, joissa on 6 M2-paikkaa ja 20GB verkkoadapterit, samaan hintaan.

--

Ja jos niitä uusia ominaisuuksia haluaa nyt, niin 130€ Asrock B850M R2.0 on hyvä valinta. Tässä kuitenkin nyt hiotaan emolevyhankintaa +-parikymppiä, niin enköhän ole tarpeeksi sanonut, hinnan hinkkaaminen menee jo liiallisuuksiin.. Lähinnä lähdin siitä, että ei tarvitse olla 150€ emolevy tuolle prosessorille. Ja minun puolesta 7500F kestää vuosia, jos vaan pelaa - ja sillä toimii tuoreetkin pelit.

Tästä vaan sellainen, että tuo oli jossain parissakymmenessä prosessorissa.. Ja ihan veikkauksena, noita AM5-prosessoreita on myyty kannalle samassa ajassa jopa miljoona (näin videolla spekuloitiin). Tietenkin , kaikki ei valittaneet, mutta kun 99.99%+ toimii oikein, tässä koko kriisissä on liioiteltu suuresti.

Itseasiassa sinä vähättelet asiaa. Pelkästään reddittin Asrock-palstalle on tullut jatkuvalla tahdilla raportteja kuolleista 9800x3d:istä, ja kuten sanoit, suurin osa ei edes valita julkisesti ja vielä harvempi niistä menee Reddittiin. Noita tapauksia on kyllä huomattava määrä.

Statistiikka

Viestiketjuista
278 606
Jäsenet
77 780
Uusin jäsen
Soppakauaha

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom