• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:00 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

AMD Radeon RX 5700 -ketju (Navi 10)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu
itselle on tulossa powercolorin rx5700 xt red devil kortti ja siks lueskelen tätä foorumia.
ja omasta mielestä tollaset nvidian ylistäjät sais jäädä sinne nvidia puolelle ylisteleen kortejaan ei kuulu radeoni puolelle koska noissa kommenteissa ei ollut minkää laista apua radeoni ongelmiin.
itse pyörittelin rtx 2070s ja rx5700xt kortteja mielessä ja tyydyin ratukkaan koska hinta halvempi ja yli jääneelle rahalle löyty muuta käyttöö, jos olisivat olleet melko saman hintaisia niin olisin rtx:n hommannut

tarvii kokeilla omaan korttiin lyödä sisään suorilta tuo 19.12.3 ajurit koska ne on toimineet monella ja sit vasta alkaa laitteleen säätöihin korttia.

toivottavasti omassa powerissa riittää potku kortille.
oon kyllä kattonu valmiiks jo seasonikin 850w powerin jos ei potku riitä niin tarvii tilata sellanen sit.
ja tulevaisuudessa on rakentaa custom jäähdytys koteloon niin ei ole haittaa tehokkaammasta powerista

toivottavasti omassa powerissa riittää potku kortille.
oon kyllä kattonu valmiiks jo seasonikin 850w powerin jos ei potku riitä niin tarvii tilata sellanen sit.
ja tulevaisuudessa on rakentaa custom jäähdytys koteloon niin ei ole haittaa tehokkaammasta powerista
Mikä virtalähde? Mulla pyörittää konetta Corsair SF450, prossuna i5-7600k ja näyttis RX 5700 XT Red Dragon. Näyttää toimivan, mutta virtalähde on selvästi kovemmilla kuin edellisen GTX 1070 näyttiksellä.

Mikä virtalähde? Mulla pyörittää konetta Corsair SF450, prossuna i5-7600k ja näyttis RX 5700 XT Red Dragon. Näyttää toimivan, mutta virtalähde on selvästi kovemmilla kuin edellisen GTX 1070 näyttiksellä.
Ei se pelkästään wateista ole kiinni, itsellä 550W Silverstone Strider Gold ei piisannut tälle, nyt on alla 750W Seasonic Focus+ Platinum
(edit: muuna pakettina Ryzen 7 3700X @ vakiot, X570 jne)

Itellä on tuo EVGA 750 G3 , Red Devil 5700 XT ja ryzen 3800X(kellotettu) X570 emo yms. kellotustakin näyttiksessä päällä eikä mitään virtaongelmia.

emo Asrock B450M pro4 (matx)
prossu ryzen7 1700X
poweri kolink 600w kl-600m
ja coolerina toimii arctic liquid freezer ii 240mm

tolle red devilille suositellaan 700w poweria niin siks epäilen et toi mun 600w ei riitä

prossu ryzen7 1700X

tolle red devilille suositellaan 700w poweria niin siks epäilen et toi mun 600w ei riitä
Kuten todettua, ei se wateista ole kiinni. Suositukset tehdään pahimpien "kiinapommipowerien" vuoksi missä watit ovat lähempänä hattiwatteja.
Itsellä powerilla rupesi olemaan ikää jo aika tavalla eikä muutenkaan vissiin ihan priimaa tuo Strider Gold 550W ollut, ilmeni spesifeissä tilanteissa että loppui mehut kesken (Civ6+Ace-streami), poweri uusiksi eikä vastaavaa sammumista enää tapahtunut. Toisaalta taas tuossa Starglazerilla 450W Corsairi näyttäisi jaksavan ihan ongelmitta

Juu on 0000 alakansio.. Katoin alux vaan ton mainitsemasi kansion sisällön.
Ja tuolta 0000 kansiosta pitäisi löytyä binary "PP_PhmSoftPowerPlayTable" sen jälkeen kun olet laittanut tuon evenmorepower... rekisteritiedoston sisään. Outoa jos se löytyy muttei sun ajuri sitä lue kun muilla toimii.

Sen takia itse lähden tarjoamaan parasta mahdollista ratkasua eli kortti pois ja toista tilalle. Epäilen, että kun ei toimi puhtaan winukan asennuksen jälkeen ja tuo ajurisekoilu on ollut jotain infernaalista niin että rekisteriä täytyy jo puukottaa niin helpommallakin pääsisi.
Nämä rekisteripuukotukset on ylikellotusta varten. Tarkoitus on nostaa biosin rajoituksia. Olisipa jänniterajoitusten puukotus näin helppoa kaikilla korteilla.

Nii juttiinsa!

Joo, outoo tää on. Vcore-raja kyllä nousee ->1.25 V mutta ei vaan toimi.

ittee häiritsee tuo video koska eihän korttit hävitä tekstuureja kuvasta.
Esim heti ekassa videossa tien pinassa olevat roskat ei näy rtx kuvassa lainkaan.
noista osassa yooutube videoissa välillä tuntuu et niissä on kusetettu asetuksien kautta et toinen kortti olis huonompi reilusti kun toinen.
itse hommasin uuden ja tehokkaamman kortin siksi et pelit olis oikeesti hienoa katseltavaa.
eikä sellasta et kaikki mahdolliset paskat pois jotta olis helpompi nähdä vihuja ja et fps:t olis mahdollisimman korkeet.

esim tuon videon autopelissä heti kiinnitin huomion tuon tienpinnan roskiin

Esim heti ekassa videossa tien pinassa olevat roskat ei näy rtx kuvassa lainkaan.
noista osassa yooutube videoissa välillä tuntuu et niissä on kusetettu asetuksien kautta et toinen kortti olis huonompi reilusti kun toinen.
itse hommasin uuden ja tehokkaamman kortin siksi et pelit olis oikeesti hienoa katseltavaa.
eikä sellasta et kaikki mahdolliset paskat pois jotta olis helpompi nähdä vihuja ja et fps:t olis mahdollisimman korkeet.

En tuosta pelistä tiedä mitä tuossa videolla on, mutta NVIDIAlla on todettu tapauksia että kuva menee enemmän puuroksi liikkeessä kuin AMD:lla, oli se sitten tarkoituksenmukaista tai suorituskykyhuijaus mitä jotkut epäilivät aikoinaan

prossu ryzen7 1700X

Itellä oli toinen n. 12v vanhan zalman 600w niin se oli menny rikki tai ei sit riittäny. Toimi kyllä muutaman kk sitten toisella kokoonpanolla, mutta en sitä ole sen enempää testaillu. ja halpa se oli ainakin silloin eli ei todellakaan laatua.

Täällä Seasonicin 520W joka pyörittää B450M Pro4, Ryzen 3600 ja Radeon 5700XT. 16Gb muistoo ja pari SSD:tä että neljä tuuletinta. Nyt on pelannu ihan hyvin kun hieroi alivoltit kohdilleen.

Minkälaisia alivoltteja te olette saaneet toimimaan 5700 XT:llä? Minulla jää about ~1060 millivolttiin. Pelailen siinä 1070 - 1080 välillä, vähän tuntuu päivästä riippuvan millä kaatuu.
Vakio näyttää olevan 1200 millivolttia tällä Red Dragonilla. Ainakin siihen tuo aina palautuu kun koneen käynnistää uudelleen.

Minkälaisia alivoltteja te olette saaneet toimimaan 5700 XT:llä? Minulla jää about ~1060 millivolttiin. Pelailen siinä 1070 - 1080 välillä, vähän tuntuu päivästä riippuvan millä kaatuu.
Vakio näyttää olevan 1200 millivolttia tällä Red Dragonilla. Ainakin siihen tuo aina palautuu kun koneen käynnistää uudelleen.

Mulla on nyt ollut ajureista max. boost 1950Mhz ja 1070mV jännitteellä. Lämmöt (ja meteli) siedettävät kovalla kuormalla. Vakiona max. boost 2014 ja 1170mV. Powercolorin dual fan.

Vaikea verrata. Omassa vakio taisi olla alunperin 1205 mV eli rajoittimella valmiiksi. Mutta pelkkä jännite ei kerro mitään. Pitäisi rajoittaa myös kellot, ja ne on kaikilla erilaiset vaikka olisi samat asetukset. Ja vaihtelee tietysti pelien välillä.
Lisäksi, ainakin omassa ns. vakioarvot ovat muuttuneet, tällä hetkellä 1217mV ja 2100MHz.
Kokeilin joskus retail jäähyllä niin 1130mV ja 2100MHz saattoi olla vakaa mutta todelliset kellot jää alemmas.
Pitääpä kokeilla jollain 1800MHz kelloilla miten alas saa jännitteen.

Ite hommasin hiljattain Geforce 1070:n tilalle Powercolorin 5700XT Red Devilin ja täytyy sanoa, että oon todella tyytyväinen korttiin, sopii mainiosti QHD-pelaamiseen. Kortin asennuspäivänä julkaistiin sopivasti uudet Adrenalin 2020 -ajurit joiden kanssa ei oo ilmenny ongelmia.

Fancurvea piti säätää hieman omaan makuun sopivammaksi. Tuntu että turhan herkkään kävi tuulettimet kiertämään yli 50%. Muuten eiku peleistä grafiikka-asetukset tappiin ja pelailemaan.

Testasin myös alivoltitusta 1200mV->1030mV, jolloin tehonkulutus laski ~250W => ~200W (Afterburnerilla mitattu pelatessa Borderlands3:a), kuitenkaan suorituskykyä merkittävästi menettämättä. Hiljenty kortti entisestään :tup: Toistaiseksi ei ainakaan oo havaittu kaatuilua.

5700xt-alivoltitus2.jpg

Viimeksi muokattu:

Heh, noita "roskia" mistä puhut ei pitäisi olla tiessä, tuo on AMD ajuribugi, että kasvillisuus puskee tielle. Itsellä ei ole ikinä pelissä tehnyt tuota, toki käytössä onkin vihreä kortti.

Laitoin vaan viestiä myös liittyen tuohon, että Kaotik taas turinoi, että se on Nvidian huijaus, että piirretään vähemmän kamaa tielle, kun kyseessä on taas vaihteen vuoksi AMD ajuribugi...

edit:
NFS Heat ei ole mikään dystooppinen ajopeli, että tiellä kuuluisi kasvaa ruohoa ja puskia...

Viimeksi muokattu:
Heh, noita "roskia" mistä puhut ei pitäisi olla tiessä, tuo on AMD ajuribugi, että kasvillisuus puskee tielle. Itsellä ei ole ikinä pelissä tehnyt tuota, toki käytössä onkin vihreä kortti.

Laitoin vaan viestiä myös liittyen tuohon, että Kaotik taas turinoi, että se on Nvidian huijaus, että piirretään vähemmän kamaa tielle, kun kyseessä on taas vaihteen vuoksi AMD ajuribugi...

edit:
NFS Heat ei ole mikään dystooppinen ajopeli, että tiellä kuuluisi kasvaa ruohoa ja puskia...

Juu ei kuulu olla Heatis tollasta. Eikä kyllä ole ollut omalla 5700 XT.llä puskia yms paskaa tiellä. Vaikka muuten p**ka peli onkin.

Tyytyväinen itse ollut sapphiren rx 5700XT nitro+ korttiin, joka on ollut nyt ~2kk käytössä.
Kortti paketista ja koneeseen kiinni. Toimii!
Ei tarvinnut minkäänlaisia kikkailuja tehdä.
Pelatessa lämmöt kylki auki näyttäisi olevan noin reilua 70c.
Tuulettimet eivät myöskään varasta huomiotani kun pelailen/käytän konetta kuulokkeet päässä.

Itse ainakin hyvillä mielin uskallan suositella kyseistä korttia kavereillekkin!:)

Mää en oo tehnyt red devilin kanssa yhtään mitään, laitoin koneeseen kiinni ja kovaa ajoa. 5/5 toimii.

Ostin tänään MSI:n Radeon 5700 XT:n vanhan NVidia 1070:n tilalle ja ihmetystä aiheuttaa XT:n tuuletin joka huutaa kuin kenttäsirkkeli kun käynnistää jonkun pelin. Ja peli tilttaa käynnistyksen jälkeen melkein samantien eikä mistään tule yhtään mitään.
Asennan tässä just 19.12.3 version ajureita ja jos ei noista ole apua niin mitähän kannattaisi kokeilla seuraavaksi?

Vaikea verrata. Omassa vakio taisi olla alunperin 1205 mV eli rajoittimella valmiiksi. Mutta pelkkä jännite ei kerro mitään. Pitäisi rajoittaa myös kellot, ja ne on kaikilla erilaiset vaikka olisi samat asetukset. Ja vaihtelee tietysti pelien välillä.
Lisäksi, ainakin omassa ns. vakioarvot ovat muuttuneet, tällä hetkellä 1217mV ja 2100MHz.
Kokeilin joskus retail jäähyllä niin 1130mV ja 2100MHz saattoi olla vakaa mutta todelliset kellot jää alemmas.
Pitääpä kokeilla jollain 1800MHz kelloilla miten alas saa jännitteen.
Sen verran tuli kokeiltua että 951mV ja 1800MHz näytti toimivan, alempaa jännitettä en kokeillut. Muistit 1820 ja virrankulutusraja 99%. Todellinen nopeus Time Spyssa vajaat 1740MHz ja graphics score 9006. Lämmöt gpu 44 ja hot spot 56 astetta, vedellä siis jäähtyy.

Uusilla ajureilla alkoi COD Modern Warfare toimia suht ok. Mutta XT:n tuuletin huutaa verrattuna 1070:aan tolkuttoman kovaa.

Uusilla ajureilla alkoi COD Modern Warfare toimia suht ok. Mutta XT:n tuuletin huutaa verrattuna 1070:aan tolkuttoman kovaa.
Eikun vaan säätämään. Power Limit ensin -> 20% vaikka. Sitten Vcore -> 1100 mV vaikka. Sitten Max. boost -> 2050 MHz vaikkapa. Fail safe asetuxet nuo pitäs olla. Jos ei oo niin sit max. boostii laskemaan. Seuraat sitten lämpöjä ja tuuletinkäyrää sitten loiventamaan jos ne lämmöt vaan sallii.

Viimeksi muokattu:
Virtalähteiden paras hyötysuhde on siinä ~50% kuormalla. 5700xt vie 170-230W volituksista riippuen ja itsekin mittasin koko koneelle ~320W seinästä piikkiarvoksi 6700K prossulla.

Eikä ole mikään häpeä ajaa virtalähdettä siellä 80-100% kuormillakaan, sinnehän se on luokiteltu. Voi käydä vähän kuumempana ja "tuhlata" sähköä aavistuksen enemmän. Mutta ennemmin sanoisin että 50% kuorma käy viileämpänä ja säästää sähköä hyötysuhteellaan.

Itsellä 450W corsair ja ei ongelmia vaikka erehtyisi käyttämään oletus 1.2v volteilla.

Sen verran tuli kokeiltua että 951mV ja 1800MHz näytti toimivan, alempaa jännitettä en kokeillut. Muistit 1820 ja virrankulutusraja 99%. Todellinen nopeus Time Spyssa vajaat 1740MHz ja graphics score 9006. Lämmöt gpu 44 ja hot spot 56 astetta, vedellä siis jäähtyy.
Samat asetuxet; max. arvot: tod. nop. 1741 MHz, G. Score 8969, gpu 43, hot spot 62, mem 58, gpu vrm 43, mem1 vrm 42, mem2 vrm 44 ja gpu power draw 146 W.

Sama vaihto itsellä, Zotac 1070 Mini vaihtui Powercolor 5700 XT Red Dragoniin. Ero äänessä on huomattava, vaikka kuinka paljon alivoltittaa ja laskee taajuutta. Tämän pitäisi kuitenkin olla näistä pienistä korteista hiljaisimmasta päästä. Kyllä tämän kanssa kuitenkin toimeen tulee :) Mikä kortti sulla olikaan? Mech OC:ssa on aika huono jäähdytin. Se mullekin oli ensin tulossa vaan vaihdoin tähän Red Dragoniin.

Oma pulse on alkanut toimimaan ilman ongelmia. Pcie 3.0 kyllä päällä. Tiedä vaikuttaako se, mutta piirisarjan tuuletin ei ainakaan pyöri ikinä. 1980mhz kellot ja 1.1v ja max fan speed 30%. Junction temp aika korkee, mutta ei se varmaan mitään haittaa. Radeon software ei ole enää resetannut eikä ole tullut mustaa ruutua.

Oma pulse on alkanut toimimaan ilman ongelmia. Pcie 3.0 kyllä päällä. Tiedä vaikuttaako se, mutta piirisarjan tuuletin ei ainakaan pyöri ikinä. 1980mhz kellot ja 1.1v ja max fan speed 30%. Junction temp aika korkee, mutta ei se varmaan mitään haittaa. Radeon software ei ole enää resetannut eikä ole tullut mustaa ruutua.

Paljonko se Junction on?

Sama vaihto itsellä, Zotac 1070 Mini vaihtui Powercolor 5700 XT Red Dragoniin. Ero äänessä on huomattava, vaikka kuinka paljon alivoltittaa ja laskee taajuutta. Tämän pitäisi kuitenkin olla näistä pienistä korteista hiljaisimmasta päästä. Kyllä tämän kanssa kuitenkin toimeen tulee :) Mikä kortti sulla olikaan? Mech OC:ssa on aika huono jäähdytin. Se mullekin oli ensin tulossa vaan vaihdoin tähän Red Dragoniin.
MSI RX 5700 XT Gaming X.

Mulla on Powercolorin Dual Fanissa junctionit keikkunut ~105'C tuntumassa pidemmän Red Dead Redemption -session jälkeen. GPU lämmöt pyörii muuten siellä ~70'C, aika huima ero.

Laitetaas vähän omia kokemuksia kun noita negatiivisia on ollut niin paljon. Powercolor Red Dragon löytyy täältä, kortti ollu käytössä lokakuun lopulta asti. Lähes kaikilla ajureilla toiminu niinku pitää, ainoastaan Adrenalin 2020 Edition 19.12.2 ajureilla ei pysyny kellotukset päällä uudelleen käynnistyksen jälkeen.

Kellotellu sen verran että maximit mitkä Radeon Software antaa 2150 MHz @ 1,2 V toimii 100% vakaana. Junction lämmöt vaan nousee n. 104 asteeseen ja rupee tuulettimet huutaa yli 2600 RPM manuaali curvella. Kuulokkeet päässä tätäkään ei kuitenkaan kuule mutta jos joku muu on huoneessa niin heitä kyllä häiritsee. Nyt ajellaan 1900 MHz @1,02 V. Tällä junction lämmöt pyöriny siellä max 84 astetta jolloin tuulettimet pyörii siinä 1200-1300 RPM ja en kyllä erota niitä muusta koneesta.

Laitetaanpa tämä tänne, kun en parempaa paikkaa keksinyt ja liittyy kuitenkin 5700 XT:hen sekä ajureihin yleisesti.

Eli Gamers Nexus käynyt keskustelua AMD:n kanssa ajureiden laadusta/toimivuudesta, aikaisemminkin mutta nuo eivät ole johtaneet mihinkään, tieto ei ole kulkenut oikeille henkilöille yms. Tällä kertaa vaikuttaisi siltä, että siellä ollaan ihan oikeasti halukkaita tekemään asialle jotain ja GN:n Steve oli kerännyt dataa erilaisista bugeista jota oli AMD:lle esitellyt CES:ssa. Ja sieltä pitäisi olla muutenkin tulossa nyt ajureiden päivitystä ei vain käyttöliittymän osalta. Tuossa lyhyesti mitä itselle jäi videosta mieleen.

Gamer Nexuksen video, lopussa myös lyhyesti miksi RX 5600 XT:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Tässä itse harkinnut 5700/XT kun tuli hankittua 1440p näyttö ja aikaisempi RX 570 lähti takuuseen.

Laitetaanpa tämä tänne, kun en parempaa paikkaa keksinyt ja liittyy kuitenkin 5700 XT:hen sekä ajureihin yleisesti.

Eli Gamers Nexus käynyt keskustelua AMD:n kanssa ajureiden laadusta/toimivuudesta, aikaisemminkin mutta nuo eivät ole johtaneet mihinkään, tieto ei ole kulkenut oikeille henkilöille yms. Tällä kertaa vaikuttaisi siltä, että siellä ollaan ihan oikeasti halukkaita tekemään asialle jotain ja GN:n Steve oli kerännyt dataa erilaisista bugeista jota oli AMD:lle esitellyt CES:ssa. Ja sieltä pitäisi olla muutenkin tulossa nyt ajureiden päivitystä ei vain käyttöliittymän osalta. Tuossa lyhyesti mitä itselle jäi videosta mieleen.

Gamer Nexuksen video, lopussa myös lyhyesti miksi RX 5600 XT:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Tässä itse harkinnut 5700/XT kun tuli hankittua 1440p näyttö ja aikaisempi RX 570 lähti takuuseen.

Jos olisin tiennyt Adrenalin 2020:n rikkovan HDR:n taas olisin ottanut asian puheeksi niin oikeiden ihmisten kanssa kuin se vain on mahdollista, mutta eipä sitä ajureiden pressi-illallisella tiennyt vielä :beye:

Mulla ollut samoja ongelmia monenkin pelin kanssa. Ollut sama kortti nyt joulukuusta lähtien käytössä.

Eilen latasin Powercolorin sivuilta vanhemmat ajurit, nyt toimi paremmin. Mm. BFV kaatui vaan kerran. "JEE"
(Uusilla 19.12.2 ja 19.12.3 ajureilla BFV kaatui useita kertoja)
PowerColor

Moni muukin peli tehnyt tätä samaa. BFV ollut nyt pahimmasta päästä kaatuilun osalta.

Mikähän mahtaa mun rx 5700 xt red devilissä olla kun alt tab pelistä pois esim cs niin jäätyy välillä koko kone eikä auta muukun käynnistellä uusiksi ja sitten rainbow six siegeä pelatessa aloitusruudussa hyvin laginen ja pieni fps kunnes pääsee peliin operator ottamis valikossa tulee sellaisia musta valkoisia viivoja eri puolelle näyttöä kun heiluttelee hiirtä mutta ingames ei mitään ongelmaa. Sitten vielä kun ottaa sillä radeonin sovelluksella clippejä niin niissä näkyy erivärisiä viivoja vähän väliä joka puolella eli todella laginen tai jos avaa radeonin sovelluksen kun on peli käynnissä taustalla. Osaisiko joku vähän viisaampi auttaa ja tosiaan vielä nyt on uusin driveri ladattuna 2020 adrenalin....

Eli Gamers Nexus käynyt keskustelua AMD:n kanssa ajureiden laadusta/toimivuudesta, aikaisemminkin mutta nuo eivät ole johtaneet mihinkään, tieto ei ole kulkenut oikeille henkilöille yms. Tällä kertaa vaikuttaisi siltä, että siellä ollaan ihan oikeasti halukkaita tekemään asialle jotain ja GN:n Steve oli kerännyt dataa erilaisista bugeista jota oli AMD:lle esitellyt CES:ssa.

Ikävän tuttua isoissa firmoissa, palautteet ei joko kulje ollenkaan, oikeaan paikkaan, tai eri osastojen välinen kommunikointi sakkaa. Sääli AMD:n kannalta, koska 5700 vaikuttaa hemmetin hyvältä kortilta samoin kuin 5600, mutta nämä ajuriongelmat yms. syö imagoa ja brändiä, ja yksi syy Nvidian jyräämiseen on mielestän juurikin tuo brändi.

Toistuvasti kuulee ihmisten ostavan Nvidiaa, koska ''tietää mitä saa'', ''edellinen sarja oli onnistunut joten varmasti tämäkin'' jne. Ja onhan Nvidialla usein ollut faktuaalisesti paremmat kortit, mutta väitän ettei tasatilannekkaan kääntäisi tätä asetelmaa em. syistä.

Mikähän kiire nuo 5700:t oli julkaista noin nopeasti? Moni tuotesarja on mennyt alkuun kuumille kiville, kunnes ongelmien jälkeen kivet ovat kylmenneet pysyvästi. No tuskin tämän 5700 kohdalla sentään, kun muutoin vaikuttaa onnistuneelta kortilta, ja tokihan AMD:ltakin löytyy ''henkeen ja vereen AMD'' -faneja.

Toistuvasti kuulee ihmisten ostavan Nvidiaa, koska ''tietää mitä saa'', ''edellinen sarja oli onnistunut joten varmasti tämäkin'' jne. Ja onhan Nvidialla usein ollut faktuaalisesti paremmat kortit, mutta väitän ettei tasatilannekkaan kääntäisi tätä asetelmaa em. syistä.

Itsellänikin on mielikuva, että Nvidian ajurit toimivat paremmin yleisesti. Edellisen 1070:n kanssa en muista reilun 3 vuoden aikana, että olisi ollut ainuttakaan selvää ajuriongelmaa. Sitä ennen oli Radeon 280X jonka kanssa sen sijaan oli pieniä, mutta ei käyttöä estäviä ongelmia.

Hinta-/suorituskykysuhde sai tällä kertaa ostamaan taas AMD:tä, koska "vastaava" 2070S:n hintalappu olisi ollut noin 100€ kalliimpi (~20%), kun tehoa keskimäärin vain ~10%. Myönnetään että AMD:n ajurien toimivuus Nvidian jälkeen hieman arvelutti, mutta toistaiseksi ei valittamista.

5700xt Red Deviliin olen myös muuten tyytyväinen, nuo ajuri ongelmat rassaa. Eiköhän ne ajan kanssa tule kuntoon, täytyy kai sitä olla vaan kärsivällinen.

Ikävän tuttua isoissa firmoissa, palautteet ei joko kulje ollenkaan, oikeaan paikkaan, tai eri osastojen välinen kommunikointi sakkaa. Sääli AMD:n kannalta, koska 5700 vaikuttaa hemmetin hyvältä kortilta samoin kuin 5600, mutta nämä ajuriongelmat yms. syö imagoa ja brändiä, ja yksi syy Nvidian jyräämiseen on mielestän juurikin tuo brändi.

Mikähän kiire nuo 5700:t oli julkaista noin nopeasti? Moni tuotesarja on mennyt alkuun kuumille kiville, kunnes ongelmien jälkeen kivet ovat kylmenneet pysyvästi. No tuskin tämän 5700 kohdalla sentään, kun muutoin vaikuttaa onnistuneelta kortilta, ja tokihan AMD:ltakin löytyy ''henkeen ja vereen AMD'' -faneja.

Mulla on tällä hetkellä pöydällä 5700XT Strix ja Nitro+ SE. Nitro on hieman hiljaisempi pelatessa, mutta aina kun koneen käynnistää tai ottaa esim. lepotilasta pois, sen tuulettimet käy 100%:ssa muutaman sekunnin ajan ja sitten pyörii n. 1400rpm kunnes käyttis lataa. Tämä on erittäin ärsyttävää, enkä kyllä voi tämmöistä korttia pitää.

Strixin tuulettimet vain vähän pyörähtää samassa tilanteessa, ei kuulu mitään ääntä. Strixissä tosin on coil whineä, jonka poistumista hieman odottelen. Jos poistuu, niin jätän sen käyttöön.

Näyttis on eGPU-kotelossa kiinnitettynä Mac Miniin, ja siinä kotelossa ei ole mitään eristeitä. Eli mitään huutavaa korttia siinä ei voi pitää. Mietin vielä Red Deviliä kolmanneksi testiin, jos tuo coil whine ei poistu tuosta Strixistä.

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
296 435
Jäsenet
81 147
Uusin jäsen
delezyh

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom