Kyllä vika on prossussa, jos ajettavat työkuormat eli tässä tapauksessa pelit ei ole yhteensopivia prossun arkkitehtuurin kanssa.
Korostetaan vielä että puhun nyt pelikäytöstä. Sovelluskäytössä työkuormaa voi säikeistää jos tarvetta prosessointi kapasiteetille on runsaasti.
Ryzenin tapauksessa SMT ongelma pelien kanssa tulee esille staattisten rautaresurssien, kuten Micro-op queue (dispatcher), Retirement queue, Store queue jakamisen vaikeutena SMT tilassa. Tämä siksi että peli ei tue riittävää määrää threadeja. 8 coren Ryzenin tapauksessa 16 threadia on minimi että saadaan kaikki coret toimeen hyvällä hyötysuhteella SMT tilassa.
Ryzenin rauta-arkkitehtuuri vaatii 2 threadia per core, jotta saadaan hyvä hyötysuhde ulos SMT moodissa.
Anandtechin artikkelissa avataan Ryzenin SMT puolta, ja muutakin rauta-arkkitehtuuria seuraavin sanoin:
SMT schedulointi on siis rautabugi, tai ominaisuus, jota ei todennäköisesti saada korjattua kuin uudella raudalla. Ongelmat joita tuota varten joudutaan ratkomaan on monimutkaisia joten ei kannata pidetellä hengitystä odotellesssa.
Toki on myös softa scheduloinnissä vikaa. Windows load balancing algoritmi siirtelee threadeja CXX complexien välillä jolloin syntyy turhaa overheadi kun joudutaan synkronoimaan threadin kontekstia (cachet, rekisterit,..). Tämän MS korjaa varmasti pikapuoliin.
Näistä aiheista on pulistu
Anantechin foorumeilla myös.