AMD Ryzen 7 (AM4 B350/X370) kellotukset ja kokemukset (Summit Ridge)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Niin ja sitten? Onko se jotenkin sulta pois jos kattelen mielummin viileämpänä käyvää prossua kuin kuumana käyvää? Mun kellotettu Ryzeni vie seinästä vähemmän virtaa kuin kellotettu 7700K koska Riisenillä tulee aiemmin seinä vastaan jolloin 24/7 voltit on pienemmät kun taas 7700K:lla saa tiristettyä enemmän. Voisit muuten jatkaa tuota ihme jankkausta jossain muualla kuin tässä ketjussa. Sulla on omintakeisen ärsyttävä tyyli heitellä noita kommentteja ihan vaan provosoidaksesi ihmisiä.
Ok no tuota mä laitankin hiustenkuivaajan lämmittämään työmaata 60'C, koska sama asiahan se on verrattuna isompaan lämppäriin joka puhaltelee 60'C myös.

Pointtina lähinnä että jos huudellaan asioita, niin perusteluita myös. Muuten aika mutupaketti puuhastelua uskomusten perusteella, itse pidän faktoista.

Tuo boldattu pätkä laittaa kyllä hymyilyttämään. Niin suomalaista junttiasennetta. Miksi sen pitäisi olla keneltäkään pois? :D Välillä vaan tulee mietittyä näiden suomalaisten sananparsien merkityksiä.

Ok no tuota mä laitankin hiustenkuivaajan lämmittämään työmaata 60'C, koska sama asiahan se on verrattuna isompaan lämppäriin joka puhaltelee 60'C myös.

Pointtina lähinnä että jos huudellaan asioita, niin perusteluita myös. Muuten aika mutupaketti puuhastelua uskomusten perusteella, itse pidän faktoista.
Jos mun nestelämpötila näyttää mittarin mukaan 2 astetta vähemmän kun Intel setupilla ja näyttis käy samoilla kelloilla/lämmöillä niin silloin se ero selittyy sillä että prossu työntää mun looppiin vähemmän lämpöä. Siinä on sulle faktaa ja mulle aivan sama puhutaanko wateista tai lämpötilasta.

Tuo boldattu pätkä laittaa kyllä hymyilyttämään. Niin suomalaista junttiasennetta. Miksi sen pitäisi olla keneltäkään pois? :D Välillä vaan tulee mietittyä näiden suomalaisten sananparsien merkityksiä.
Tuo vastaustapa tulee kyllä ihan seurauksena sun tavasta heitellä noita turhia onelinereita vaikka yleensä sulla onkin joku järki siellä taustalla. Opettele keskustelemaan typerien heittojen sijaan. Sulla on ihan asiaakin mutta se jää tommosen provosoinnin takia sivuun.

Jääköön tämä offtopikki nyt mun puolesta, eiköhän tuossa tullu nyt asia selväksi.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Ryzenin pienempi tehonkulutus ja muut akuankan parraimmat:

1700-bench-teho.png

kabylake-bench-default-teho.png

2 astetta? :D Ilman lämpötila siis absoluuttisen sama kuin aiemmalla mittauskerralla ja 2'C ei mene varmastikaan muuttujien piikkiin? Tuulettimien RPM kennolla sama yms. En kyllä kahden asteen lämpötilassa nesteen osalta kauheasti lähtisi käsiäni nostelemaan.

Ryzenin pienempi tehonkulutus ja muut akuankan parraimmat:

1700-bench-teho.png

kabylake-bench-default-teho.png

2 astetta? :D Ilman lämpötila siis absoluuttisen sama kuin aiemmalla mittauskerralla ja 2'C ei mene varmastikaan muuttujien piikkiin? Tuulettimien RPM kennolla sama yms. En kyllä kahden asteen lämpötilassa nesteen osalta kauheasti lähtisi käsiäni nostelemaan.

Lopetahan jo se trollaus. Boldasin oleellisen:

Tulipahan testattua edes tuo Witcher 3. En ole kovinkaan huolissani tuosta asiasta enkä mitenkään tuomitse Ryzeniä "huonona" peliprossuna koska pääsääntöisesti muut pelit toimivat mainiosti ja eiköhän tulevaisuudessa nähdä sitten paremmin koodattuja pelejä ja ehkä myös ajureita jotka toimivat paremmin yhteen Ryzenin kanssa. Max 50% käyttöaste pelatessa on kyllä ihan hyvä ja Ryzeni käy kellotettunakin HUOMATTAVASTI viileämpänä kuin korkattu + nestemetallilla varustettu 7700K (tyyliin max jotain 58 astetta pelatessa vs 7700K piikkaa jopa ~70 asteessa).

Hienot kuvaajat @mäggäri . Oliks noi kuvat mun kellotetuista setupeista? Ai ei ollu. Kyllä mä nään Hwinfosta miten paljon pelatessa mun prossu ja/tai ytimet syö watteja. Eihän ne absoluuttisia ole koska en omista yleismittaria mutta aika suuntaa antavia ja edelleenkin pelatessa minun kokoonpanoilla ja asetuksilla Ryzeni syö seinästä vähemmän kuin Inteli ja nesteen lämmöt ovat pienemmät. Minä lopetan nyt tuohon trollaukseen vastaamisen, ei jaksa käyttää useampia minuutteja pelleilyyn kun teet tuota ihan tarkoituksella.

Ryzenin pienempi tehonkulutus ja muut akuankan parraimmat:2 astetta? :D Ilman lämpötila siis absoluuttisen sama kuin aiemmalla mittauskerralla ja 2'C ei mene varmastikaan muuttujien piikkiin? Tuulettimien RPM kennolla sama yms. En kyllä kahden asteen lämpötilassa nesteen osalta kauheasti lähtisi käsiäni nostelemaan.

Eli vertaat 8/16 core/thread 128bit avx vs 4/8 core/thread 256bit avx maksimikuorman tehonkulutusta ja teet siitä suoran johtopäätöksen normikäytön ja pelikäytön tehonkulutukseen.

Peleissä ryzen on viileämpi, kun i5/i7 vetää 100% prosukuormalla ja ryzen 50%, joten tehonkulutuskin on pienempi. Jos taas pelit saa vedettyä 16 säiettä tappiin, niin se pelitesti on ihan puhdas teuratus intelin osalta.

Hienot kuvaajat @mäggäri . Oliks noi kuvat mun kellotetuista setupeista? Ai ei ollu. Kyllä mä nään Hwinfosta miten paljon pelatessa mun prossu ja/tai ytimet syö watteja. Eihän ne absoluuttisia ole koska en omista yleismittaria mutta aika suuntaa antavia ja edelleenkin pelatessa minun kokoonpanoilla ja asetuksilla Ryzeni syö seinästä vähemmän kuin Inteli ja nesteen lämmöt ovat pienemmät. Minä lopetan nyt tuohon trollaukseen vastaamisen, ei jaksa käyttää useampia minuutteja pelleilyyn kun teet tuota ihan tarkoituksella.

Näet sen laittamalla mittarin seinän ja datapömpelin väliin. Lämpötilat ja jännite, siinäpä oikeastaan ne joista jaksan välittää piirun vertaa softien näyttäminä.

Kyllä mä nään Hwinfosta miten paljon pelatessa mun prossu ja/tai ytimet syö watteja.
Sen verran ettei noihin lukemiin kannata uskoa tippaakaan. Saattavat olla jopa 40% pielessä. :D

Veden lämpötila on paljon parempi mittari ja 2 astetta on jo kohtalaisen paljon. Omassa setissä idle-rasitus lämpötilaero on noin 5 astetta. :tup:

Sen verran ettei noihin lukemiin kannata uskoa tippaakaan. Saattavat olla jopa 40% pielessä. :D

Veden lämpötila on paljon parempi mittari ja 2 astetta on jo kohtalaisen paljon. Omassa setissä idle-rasitus lämpötilaero on noin 5 astetta. :tup:

Niin tämä. Kyllä seuraava sijoitus onkin omissa hankinnoissa tuo wattimittari, kunhan maltan googlettaa että minkä ostan.

Niinpä. Mutta kun pitää kaverin vääntää väkisin. Kyllä se 2 asteen ero on aika iso etenkin omalla tuuletinprofiililla jossa nousee 37 asteessa kierrokset ylemmäs ja Ryzenillä ei oo kertaakaan käyny yli 35 asteessa. Sitä tossa just sanoin että mulle on ihan sama väännetäänkö wateista tai muusta koska ihan käytännössä toi lämpötilaero näkyy mun käytössä.

Se on loppuviimein ainoa asia millä on merkitystä. Sähkölaskussa ero on ehkä muutamia kymmeniä senttejä per lasku ja näyttiksen kellotus tekee paljon isomman loven kuin kumpikaan prosessori.

Itsellä vanha kellotettu 1366 setti vei samalla näyttiksellä yli 100W enemmän, sekä idlessä että rasituksessa (furmark+prime95). Ei toimi enää niin hyvänä lisälämmittimenä pakkasella. :D

32Gb (2x16) on liikaa. Samaten jos on 4kpl kampoja voi vaikuttaa.
Vastahan täällä oli kuva jossa oli paremmuusjärjestys eli 2x single bank, 2xdual bank, 4x single ja 4x dual (näin ulkomuistista) eli jos nopeimmat muistit tahot niin 2x 8GB tikut. tuota isommat on väkisin dualeja ja se rajoittaa menoja samoin kuin 4 tikkua.

Juu ehkä tässä on nyt vähän selvennöksen paikka jos joku ei ole tuota alusta asti seurannut. Tämä siis lähti siitä kun ihmeteltiin pelaamisen aikana tuota Nvidian ajurithreadin korkeaa käyttöä Ryzenillä ja koska minulla on vielä toistaiseksi myös Apex + 7700K niin asentelin sen ajan kuluksi ja testasin esiintyykö samaa Intel puolella. Samalla pelatessa tuli seurattua myös edellä mainittuja lämpötiloja sun muita tilastoja joskin niistä ei ole nyt screenshottia esittää. Mun kommentit siis perustuu ihan omaan kokemukseen ja vielä lyhyen ajan sisällä sen sijaan että etsisin koulumestarityyliin netistä minua tukevia kuvaajia tms.

Noiden testien lopputulos noin summa summarum menee minun setupeissa noin suunnilleen näin:

- Keskimääräinen fps 1440p resoluutiolla ja tappiinsa kellotetulla Titan X Pascalilla on vähän pelistä riippuen noin 5fps Intelin hyväksi
- Fps dropit tietyissä peleissä ovat Intelin kanssa pienempiä kuin Ryzenillä
- Nvidian ajurithread ei käy Intelin kanssa niin kovalla kuin Ryzenin kanssa (tämä lienee sekä pelioptimoinnin että ajurikehityksen paikka) ja tämä ilmeisesti johtaa siihen että fps dropit ovat Ryzenillä silminnähtävästi suurempia kuin Intelillä.
- Suurin osa minun pelaamista peleistä toimii omin silmin ihan yhtä sujuvasti kummallakin alustalla.
- Pelatessa Intelin threadit tekevät työtä yli 90% käyttöasteella. Ryzenillä ei pahemmin yli 50% per thread mennä.
- Pelatessa minun kokoonpanoilla ja kellotuksilla Ryzen käy viileämpänä ja tuottaa myös vähemmän lämpökuormaa koska nesteen lämpötila custom loopissa jää alemmas. Watit ja muut sitten erikseen.

Ainoa miinus mitä nyt keksin siitä kun siirryin 7700K -> 1700 on se että nyt on turha mennä pätemään Firestrike tuloksiin kun combined tulos jää niin alas [emoji14]

Vaikuttaa että porukka ollut pääsiäisen johdosta liian pitkään neljän seinän sisässä. ;)
On. Ihan liikaa :D Mutta onpahan tuotettu tähän ketjuun edes jotain järkevää tietoa. Toi loopin purkaminen ja kasaaminen on kyllä työlästä pelkästään testaamista varten [emoji14]

Edit: Tosiaan jos puhtaasti pelikäyttöä ajatellaan niin vaihto Ryzeniin ei luultavasti ollut paras veto. Mutta koneella tulee tehtyä muutakin kuin pelaamista ja tulevaisuuden varalle tuo ytimien määrä on luultavasti hyvä asia. Samoin on se että suurin osa peleistä pyörii yhtä hyvin.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Rytsölä kyllä viihtyy matalemmissa lämmöissä. Aluksi R7 1700 vakiojäähyllä oli hankala saada 3,9Ghz vakaaksi, mutta nyt menee 4,0Ghz hyvinkin turvallisilla jännitteillä. :tup:

Ensin sahasi 5 tuntia Prime95 128/128 ja sen jälkeen 30min Realbench taustalla sama HWInfo ikkuna. Kokeilin myös 4,1Ghz 1,39V-1,40V rasitusjännitteellä, mutta kaatui Realbenchiin 10min jälkeen. Tuolloin LLC3:lla idlasi 1,42-1,43V, joka varmaan alkaa olemaan rajoilla mahdollisten jännitepiikkien takia. En jaksa vielä tarkemmin hakea, kun ei muisteistakaan saa kaikkea irti...

Liitteet

• hwinfo.jpg
    hwinfo.jpg
    633,2 KB · Luettu: 101
Rytsölä kyllä viihtyy matalemmissa lämmöissä. Aluksi R7 1700 vakiojäähyllä oli hankala saada 3,9Ghz vakaaksi, mutta nyt menee 4,0Ghz hyvinkin turvallisilla jännitteillä. :tup:

Ensin sahasi 5 tuntia Prime95 128/128 ja sen jälkeen 30min Realbench taustalla sama HWInfo ikkuna. Kokeilin myös 4,1Ghz 1,39V-1,40V rasitusjännitteellä, mutta kaatui Realbenchiin 10min jälkeen. Tuolloin LLC3:lla idlasi 1,42-1,43V, joka varmaan alkaa olemaan rajoilla mahdollisten jännitepiikkien takia. En jaksa vielä tarkemmin hakea, kun ei muisteistakaan saa kaikkea irti...

Toimivatko muuten sinun g.skillit lennosta 3200Mhz vai jouduitko nostamaan esim jännitettä tuosta 1.35v? Muutitko prossua kellotettaessa mitään muuta kuin jännitettä ja kellotaajuutta?

Kokeilin testiksi muutamaa 1700x prossua ja toinen kulki 3,87 @ 1.38v ja toinen 3,85 @ 1.38v kaatumatta cinebenchissä ajaessa sitä monta kertaa putkeen. Voisikohan olla tämä X370 prime ja sen uusin biossi syylinen... Tai sitten näille pitää tehdä jotain muutakin kuin pelkästään jännitteen ja Mhz vaihtoa? Kokeilin nostaa SOC jännitettä 1.1v mutta ei vaikutusta.

Mulla toimi 3200CL14 heti ekasta yrityksestä kaikki muut vakiona Autolla, kun DRAM voltagen laitto 1.35V. Nyt on offsetti kellotus muistaakseni +0.175 Vcore ja +0.12 SOC. LLC3, Phase Control Extreme, BLCK 100, DRAM boot voltage Auto, BIOS 1002. Näillä asetuksilla on aina bootannut, mutta kun olen vaihtanut asetuksia niin pari kertaa juminut DRAM trainingiin. Kerran jumi kun tiputin LLC3:sta alemmas ja kerran kun laitoin DRAM boot voltage 1,35V. Jälkimmäinen vähän erikoista kun muualla suositellaan, että muuttaisi Autosta tuohon, minulla mennyt toisinpäin. :rolleyes: Taitaa olla monesti aika pienestä kiinni. Nämä kammat on 3200CL14 Ripjawsit, olisi myös 3000CL14 TridentZit, mitä pitäisi jossain vaiheessa kokeilla (myös B-die).
Mennyt pari päivää konetta kasatessa, mutta nyt alkaa vihdoin olemaan valmista. Täytyy ottaa paremmat kuvat myöhemmin. :kippis:
Vanha vain intelille tarkoitettu prossublokki puristettu EK:n Supremacy EVO AM4 päivityslevyllä ;)

Liitteet

• IMG-20170417.jpg
    IMG-20170417.jpg
    289,8 KB · Luettu: 156
Olisiko kellään jakaa kokemuksia 32GB kiteistä, laskeskelin ettei 16GB enää omaan käyttöön riitä?

Olisiko kellään jakaa kokemuksia 32GB kiteistä, laskeskelin ettei 16GB enää omaan käyttöön riitä?
Tällähetkellä nopeusrajoitteisia koska ainoastaan single bank tikut yhtenä parina toimii maxnopeudella.

Oma 32gigan G.Skill kitti kulkee 2666MHz tällä hetkellä. Ei siinä muuta vikaa ole. Virallisesti sen pitäisi kulkea 3333MHz

Jos emosta löytyy säätö refclockille eikä ole M.2 levyjä niin refclockilla saa kovempiakin tuloksia. Itsellä 2x16gb hynixit reilulla 3000mhz.

Uskaltaako tähän jättää volttien puolesta? @4029 MHz

1800X 4030mhz.jpg

Itselläni voisi olla ehkä samanlaiset voltit jos käyttäisin tuon 0.025-0.050mhz korkeammalla. Eli suosittelen että yrität laskea yhden pykälän ja katsoa sitten maksimi voltteja.
Lähden itse ideasta että tuo ei ehkä kerro 100% varmasti tulosta (hieman skeptinen siihen että alimmat voltit ovat idlessä oikeasti 0.349V) mutta AMD on sanonut että 3½V olisi OK 24/7 kelloille. 4½V olisi OK hetkellisiksi piikeiksi => otaksun ja toivon että 5+ vuoden kantamalla maksimi piikkinä 4.06V on OK ja "keskimäärin" 1.230-1.330V ei mene liian korkeaksi. Suurinta osaa ajastahan tuo ei todellakaan ole tuolla 0.349V tms. paikkeilla mutta suurimman osan ajasta pysyy silti alle 1.35V.

Tässä oma kuvani verrokkina: @3.992 (4GHz mutta bus speed valitettavasti 99.80)
HWInfo.PNG

HUOM! tämä siis oma mielipiteeni. Voin kertoa ~6v päästä faktaa kun hankin seuraavan emo+prossu+muistit setin tai kun tämä (toivottavasti ei) hajoaa.

@ahtaaja, Kyllähän tuota tulee pelattua ja oikein hyvin toimii. Tuolla BF1 topikissa on tästä juteltukin muutaman kanssa.

Itselläni voisi olla ehkä samanlaiset voltit jos käyttäisin tuon 0.025-0.050mhz korkeammalla. Eli suosittelen että yrität laskea yhden pykälän ja katsoa sitten maksimi voltteja.
Lähden itse ideasta että tuo ei ehkä kerro 100% varmasti tulosta (hieman skeptinen siihen että alimmat voltit ovat idlessä oikeasti 0.349V) mutta AMD on sanonut että 3½V olisi OK 24/7 kelloille. 4½V olisi OK hetkellisiksi piikeiksi => otaksun ja toivon että 5+ vuoden kantamalla maksimi piikkinä 4.06V on OK ja "keskimäärin" 1.230-1.330V ei mene liian korkeaksi. Suurinta osaa ajastahan tuo ei todellakaan ole tuolla 0.349V tms. paikkeilla mutta suurimman osan ajasta pysyy silti alle 1.35V.

Tässä oma kuvani verrokkina: @3.992 (4GHz mutta bus speed valitettavasti 99.80)
HWInfo.PNG

HUOM! tämä siis oma mielipiteeni. Voin kertoa ~6v päästä faktaa kun hankin seuraavan emo+prossu+muistit setin tai kun tämä (toivottavasti ei) hajoaa.
Jouduin tuosta kuitenkin vähän laskemaan kelloja kun testiohjelmat oli vakaita mutta tulikin kuitenkin mustaruutu myöhemmin. Kuitenkin vakaampaa ollu 4 GHz:lla. Katotaan paljonko voi sitten laskea tuosta voltteja.

Itsellä on kyllä jännitteet paljon korkeammalla kuin @miiksu taikka @Taneli-. Täytyy ottaa kuva kun menee koneelle niin voitte sitten kauhistella. :)

Itsellä on kyllä jännitteet paljon korkeammalla kuin @miiksu taikka @Taneli-. Täytyy ottaa kuva kun menee koneelle niin voitte sitten kauhistella. :)
En kyllä itekkään mikään voittaja ole. Tänää ei kerkee enää kattella näitä asioita. Mutta LLC3 ja offset -0,31xx oli kun kippas geekbench 11 minuutin kohdalla. Noh kuitenkin 4 GHz mahdollinen tällä kivellä kunhan pitää kattoo säädöt kohdilleen paremmin. Kuitenkin 600€ kivi niin jooh. Mutta rahalla ei pääse sen kovempaa :) Tuurilla pääsee.

En kyllä itekkään mikään voittaja ole. Tänää ei kerkee enää kattella näitä asioita. Mutta LLC3 ja offset -0,31xx oli kun kippas geekbench 11 minuutin kohdalla. Noh kuitenkin 4 GHz mahdollinen tällä kivellä kunhan pitää kattoo säädöt kohdilleen paremmin. Kuitenkin 600€ kivi niin jooh. Mutta rahalla ei pääse sen kovempaa :) Tuurilla pääsee.

Mulla on tuo aiemmin mainittu 1.4375 ja LLC3 / 4GHz. On kyllä vakaa, mutta myös lämmin. Ehkä pitäisi offseteilla kanssa kokeilla miten toimii, en ole niihin pahemmin perehtynyt.

Kyllä rahalla pääsee kovempaa: Silicon Lottery

Kyllä rahalla pääsee kovempaa: Silicon Lottery
Oho, en taida kuitenkaan jaksaa vaihtaa tätä :) Tulis aika kalliiks. Holy bätmän aika tuuheat voltit mutta sen verran vaatiikin saada vakaaksi kovemmille kelloille... Paljonkohan mulla kulkis jos dippaan tommoset voltit.

As of 3/13/17, the top 21% of 1800Xs were able to hit 4.1GHz or greater.

Passed the ROG RealBench stress test for one hour with these settings:

• 41x CPU Multiplier
  • 1.44V CPU VCORE (Or less)
  • LLC Level 3 (Asus Crosshair VI Hero)

Oho, en taida kuitenkaan jaksaa vaihtaa tätä :) Tulis aika kalliiks. Holy bätmän aika tuuheat voltit mutta sen verran vaatiikin saada vakaaksi kovemmille kelloille... Paljonkohan mulla kulkis jos dippaan tommoset voltit.

As of 3/13/17, the top 21% of 1800Xs were able to hit 4.1GHz or greater.

Passed the ROG RealBench stress test for one hour with these settings:

• 41x CPU Multiplier
  • 1.44V CPU VCORE (Or less)
  • LLC Level 3 (Asus Crosshair VI Hero)

No joo, itse testasin lähinnä että 4.2GHz ei käynnisty windows mutta 4.1 käynnistyy, tosin cinebench riittää kaatamaan noilla 1.406V asetuksilla (pelkästään 4.025 riittää kaatamaan pidemmillä testeillä enkä halua nostaa enempää voltteja). Se ero on (minusta) niin pieni että en todellakaan nosta jotain 0.5V jännitettä lisää 100mhz varten kun tarkoitus käyttää tätä mieluummin 6 vuotta kuin 6 kuukautta peläten jatkuvasti että koska hajoaa.

2x 16GB Corsairin LPX 3000MHz kampaa gigabyten emossa, toimii 2993MHz nopeudella.
Elikkäs nämä CMK32GX4M2B3000C15

Muutoin jakaakseni kokemuksia tästä 1800X.. pelisuorituskyky on ainakin csgo:ssa huono. 1800X@4GHz, 32Gb ram, 2xGTX 1080 sli (tarkkuus 1440p/1080p) ja fps droppailee esim 1080p 300->140 ihan normaali tilanteissa. Voiko sli aiheuttaa tuollaisia ongelmia?

• Tykkää
Reactions: JPA
Osaatko sanoa mitäs nuo BLCK kellotukset aiheuttaa M.2 ssd:lle? Itsellä on sellainen kiinni.
En osaa sanoa, mutta ilmeisesti voi aiheuttaa ongelmia M.2 väylään. Ehkä korruptoitumista tai vastaavaa? En lähtisi testaamaan jos jotain tärkeää levyllä.

Mulla on 3200CL14 toiminut ja käynnistynyt vakaasti tuolla C6H:n 1002 biosilla nykyisillä asetuksilla, mutta huomasin että jos otankin virrat kokonaan pois powerista (tai töpselin seinästä) niin seuraavalla käynnistyksellä failaa DRAM trainingiin ja pitää nollata cmos ja ladata sama tallennettu kellotusprofiili, jonka jälkeen toimii taas. :D

EDIT: tossa parit 3dmark tulokset:
I scored 17 191 in Fire Strike & I scored 6 832 in Time Spy

Viimeksi muokattu:
Mulla on 3200CL14 toiminut ja käynnistynyt vakaasti tuolla C6H:n 1002 biosilla nykyisillä asetuksilla, mutta huomasin että jos otankin virrat kokonaan pois powerista (tai töpselin seinästä) niin seuraavalla käynnistyksellä failaa DRAM trainingiin ja pitää nollata cmos ja ladata sama tallennettu kellotusprofiili, jonka jälkeen toimii taas. :D
Taitaa bios tulkita failiksi tuossa tapauksessa. Joskus teki omalla emolla tota aikoinaan.

No joo, itse testasin lähinnä että 4.2GHz ei käynnisty windows mutta 4.1 käynnistyy, tosin cinebench riittää kaatamaan noilla 1.406V asetuksilla (pelkästään 4.025 riittää kaatamaan pidemmillä testeillä enkä halua nostaa enempää voltteja). Se ero on (minusta) niin pieni että en todellakaan nosta jotain 0.5V jännitettä lisää 100mhz varten kun tarkoitus käyttää tätä mieluummin 6 vuotta kuin 6 kuukautta peläten jatkuvasti että koska hajoaa.
Tossa vedin myös FF tulokset 4,1 GHz:lla. Tosiaan vedin noilla <1,44V ton testin läpi ja sitten kävin poistamassa samantien voltit hillitymmäksi. Tulos pranee niin vähän ettei järkeä pitää tollasilla volteilla. En edes kokeillut geekbench rääkkiä tai cinebenchia.

I scored 14 180 in Fire Strike

Miten saa Ryzenin kellotettuna laskemaan idlessä myös Vcorea, eikä pelkkää kerrointa? AMD Cool and Queit on käytössä. Vai onko tämä Tomahawk kykenemätön moiseen..

Nyt voidaan jakaa ilosanomaa muillekkin, eli anuksen b350-plussa suostui yhteistyöhön muistienkin osalta SOC- jännitteisiin koskemisen jälkeen. Pistin käsipelillä soc jännitteeksi 0.881V ja muistit 2933, samalla cpu offset laski reilusti ja testien aikana cpu 3700Mhz core voltage: 1.224V- 1.262V.

Nuo jännite lukemat poimin realbencin aikana hwinfo64:sesta.

Testit jatkuu ja toivottavasti joku muukin kokeilee toimiiko todella tuo soc- jännitteisiin kajoaminen myös muistien kulkemiseen.

@olli207, Kyllä ainakin omassa X370-PRO lankussa SoC jännitteellä on merkitystä muistien kulkemisen suhteen, siitä on tässä ketjussakin keskusteltu aikaisemmin. Se mitä kuitenkin ihmettelen että mikä relaatio tuolla on Vcoreen?

En ainakaan itse ole moista havainnut taikka lukenut että kukaan muu olisi vastaavaa raportoinut. Vai olenko vain missannut?

Sitä samaa tässä ihmettelen, voi kyllä olla että on ollut pari napsua turhan iso offset ja nyt räplätessä on asettumassa kohdilleen.

Seuraava harppaus onkin sitten 3200 muisteille ja saas nähdä kuin korkkareiden käy. Epäilen vahvasti sen kohtaloa.

Ostamalla 500eur amd prossun, saa huonomman suorituskyvyn vrt 300eur 7700k. Mitä noituutta tämä on?
Harmi kun ei oo kahta 1000€ kokoonpanoa testata miten nuo toimii kun chromessa on 20 välilehteä auki youtube soittelee musiikkia ehkä word, excel joku ide yms kivaa taustalla pelatessa. Tämä kun ei ole konsoli niin noita puhtaita testiympäristöjä ei vissiin kovin yleisesti käytetä.

Statistiikka

Viestiketjuista
295 908
Jäsenet
81 002
Uusin jäsen
Samposal

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom