AMD-spekulaatioketju (RDNA:n ja CDNA:n tulevat sukupolvet)

Miksi ihmeessä amd ei pistä paukkuja jo seuraavaan sukupolveen tuon refreshin sijasta kun piirien saatavuus on mitä on

On kai niitä paukkuja jo pistetty pitkän aikaa seuraavaan sukupolveen. RDNA3:en on tulossa 2022 loppupuolella. Todnak. sen piirin pitäisi olla jo taped out ja ehkä takaisin labrassakin, jos meinaa 2022 h2:lle saada kauppaan asti. Se on aika tovi minkä kestää siitä kun suunnittelu on valmis, että saa piirit valmistettua ja siitä vielä päälle henkiinherätys ja massavalmistus, jos ei löytynyt vikoja, jotka pakottavat spinnaamaan koko piirin uusiksi(rankka yksinkertaistus, jotain asioita voi muuttaa ilman, että aikataulut paukkuu)
 
Miksi ihmeessä amd ei pistä paukkuja jo seuraavaan sukupolveen tuon refreshin sijasta kun piirien saatavuus on mitä on

Vastaus Nvidian 12Gb/TI käsittelyyn. Ajanmyötä valmistusprosessit paranee, joten pieni kelloboosti ja nopeammat muistit korttiin kiinni on todella pienen budjetin välirefresh (varsinkin jos on 7nm käytössä). Samalla se mahdollistaa MRSP hinnan korjaamisen, kun nythän AIB:it, tukkurit ja jälleenmyyjät saa katteen noista kovista katuhinnoista.
 
Miksi ihmeessä amd ei pistä paukkuja jo seuraavaan sukupolveen tuon refreshin sijasta kun piirien saatavuus on mitä on

Refresh on työmäärältään pieni, RDNA3 ilmeisesti tulossa chiplet tyyppisenä ja 5nm prosessilla vuoden loppuun mennessä. 7->6 taas on tietojen mukaan helpohko homma.

Nimenomaan näillä saatavuuksilla se refresh 7->6 tekee paljon järkeä. Siltä prosessilta saa enemmän piirejä ulos. Ne myös liennee täysin käyttökelpoisia jatkossa RDNA3:n alle.
 
Miksi ihmeessä amd ei pistä paukkuja jo seuraavaan sukupolveen tuon refreshin sijasta kun piirien saatavuus on mitä on
Varmaan siksi, että niitä RNDA2 -näytönohjauksien tilauksia (niitä halvalla myytyjä siis) on jonossa vielä se ~50 miljoonaa kappaletta.
(Ja nVidialla on varmaan 200 miljoonaa lanseeraushinnalla myytyä näytönohjainta jonoissa, joita ei kai kummankaan valmistajan kohdalla koskaan pureta).
:psmoke::psmoke:
 
Lisää vuotoja.

Joo mut tohon tuli jatkoa. :D

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Kuukauden päästä voisi olla tulossa RDNA2 refreshiä:

Ainakin nopeammat muistit pitäisi olla korteissa. Mahdollisesti myös korkeammat kellot.
 
olisivat ympänneet lisää raytracing kamaa korttiin, kellot ei kuitenkaan kaikea ratkaise.
 
olisivat ympänneet lisää raytracing kamaa korttiin, kellot ei kuitenkaan kaikea ratkaise.

Tuo on helppo ja halpa refresh. Samalla muotilla nuo molempien valmistajajien välirefreshit ovat menneet. Itse piiriin ei kosketa, mutta tehdään joku helppo välipäivitys:
- Nopeampaa muistia (esim 1080 sai väli refreshin vegan tullen). RDNA2
- Enemmän kelloa (polarikset).
- Piirin leikkausasteen muutoksia (superit, nyt ampere tekee samaa)
- Tehorajat tappiin, jne.

Eli about kaikkea mitä saa tehtyä kun saannit paranee ja piirejä on varastossa vanhojen binnausasteiden välistä ja nopeampia muistipiirejä joko tulee markkinoille, tai niiden hinta laskee hivenen.

Kummaltakin tulee kuitenkin loppuvuodesta uudet piirit ulos, niin ei välirefreshiin ole edes järkeä panostaa sen enempää.
 
Huhumylläkkä alkaa kiihtyä taas. Mitä näitä nyt on, yli 3GHz kelloja huudeltu ja nelinkertaisia rt tehoja. Mielestäni tuo rt teholisäys on aika tuhnu jos navi 31 on huhujen mukaan lähelle 3 kertaa 6900XT:n tehot. Tuo on niin paljon RTX tehoja jälessä että nelinkertainen ei vaan riitä kun rtx:n nykyiset tehotkin on vielä ihan tuhnu mihinkään vakavampaan.
 
Huhumylläkkä alkaa kiihtyä taas. Mitä näitä nyt on, yli 3GHz kelloja huudeltu ja nelinkertaisia rt tehoja. Mielestäni tuo rt teholisäys on aika tuhnu jos navi 31 on huhujen mukaan lähelle 3 kertaa 6900XT:n tehot. Tuo on niin paljon RTX tehoja jälessä että nelinkertainen ei vaan riitä kun rtx:n nykyiset tehotkin on vielä ihan tuhnu mihinkään vakavampaan.
Navissa on käytännössä käyttökelvoton RT-vääntö, 4x siihen ei tule riittämään mihinkään ja jäänee kilpailijaan verrattuna yhtä kauas taakse Rt-väännössä kuin nytkin. Navin osalta oli ihan perusteltua, että RT on lapsen kengissä ja pelejäkään ei liikaa ollut, sama tilanne ei päde enää nykyhetkessä saatikka tulevaisuudessa.
 
Navissa on käytännössä käyttökelvoton RT-vääntö, 4x siihen ei tule riittämään mihinkään ja jäänee kilpailijaan verrattuna yhtä kauas taakse Rt-väännössä kuin nytkin. Navin osalta oli ihan perusteltua, että RT on lapsen kengissä ja pelejäkään ei liikaa ollut, sama tilanne ei päde enää nykyhetkessä saatikka tulevaisuudessa.

Ihan ottamatta mitään kantaa onko tuo 4X realistinen. Jos se on nyt käytännössä 50% Amperen väännöstä (100%). 50x4=200%, Lovelaceen huhutaan about tehojen tuplausta (200%). Joten eikös 4x olisi about nvidian tasolla next genissä?
 
Ihan ottamatta mitään kantaa onko tuo 4X realistinen. Jos se on nyt käytännössä 50% Amperen väännöstä (100%). 50x4=200%, Lovelaceen huhutaan about tehojen tuplausta (200%). Joten eikös 4x olisi about nvidian tasolla next genissä?
Paljonko sillä on väliä kun nVidiallakin se RT teho loppuu FullHD kohdalla huippukorteillakin? Se taas merkitsee, että jopa nVidian pitäisi boostata sitä RT tehoa huimasti ylöspäin ja AMD:n vielä enemmän.
 
Ihan ottamatta mitään kantaa onko tuo 4X realistinen. Jos se on nyt käytännössä 50% Amperen väännöstä (100%). 50x4=200%, Lovelaceen huhutaan about tehojen tuplausta (200%). Joten eikös 4x olisi about nvidian tasolla next genissä?

Niin sehän siinä onkin että sillä about päästäisiin mätsäämään nvidian RT teho, mutta kun se nvidian tehokin on ihan tuhnu nyky genissä niin tuo tuplaus ei vielä hirveesti pelasta tilannetta. Se VOI alkaa olla tuolla flagship osastolla jo kohtuullinen, mutta kun sinne mainstream puolellekin vaadittaisiin sitä vääntöä kipeästi niin tuplaus ei vaan riitä.
 
Paljonko sillä on väliä kun nVidiallakin se RT teho loppuu FullHD kohdalla huippukorteillakin? Se taas merkitsee, että jopa nVidian pitäisi boostata sitä RT tehoa huimasti ylöspäin ja AMD:n vielä enemmän.
Skaalatuukos RT suorituskyvyn tarve läheskään aina suoraan pelin renderöinti "resoluution" mukaan?
---------------
Jokatapauksessa piirien kehittely vaikeutuu / pysähtyy, jos ei keksitä jotain todella uutta valmistustekniikassa. Enemmän tullaan näillänäkymin hyötymään, ohjelmallisen puolen kehittelystä. Nykyisestä suorituskyvyn hukkaus virityksistä pitää hioa sitä nopeutta lisää..
---------------
Tuskin jotain yli 4k resoa tullaan ainankaan nähtävissä olevassa tulevaisuudessa (seuraavat 20 vuotta) ajelemaan natiivina tyydyttävästi Skaalaimilla ym tullaan menemään, enenvässä määrin, lähtöresona jotain 1k / 2k.. Ehkä eri asioilla jopa täysin eri resot.. Ihmissilmäähän on helppo huijata..
 
Jokatapauksessa piirien kehittely vaikeutuu / pysähtyy, jos ei keksitä jotain todella uutta valmistustekniikassa. Enemmän tullaan näillänäkymin hyötymään, ohjelmallisen puolen kehittelystä. Nykyisestä suorituskyvyn hukkaus virityksistä pitää hioa sitä nopeutta lisää..

Rasterointi suorituskyky pitäisi jäädyttää ja pistää kaikki paukut jatkossa RT suorituskyvyn lisäämiseen. Rasterointi suorityskyky on nyt ihan riittävällä tasolla. Sitten jatkossa alkaa ajamaan alas sitä rasterointi tehoa ja sitä mukaa kiihtyvällä tahdilla lisätä RT tehoja. Jos molempia koitetaan jatkossakin lisätä niin lopputulos tulee olemaan kompromissi. Tai sitten täytyy värkätä noista uniteista niin taipuvia että niillä optimaalisesti onnistuu niin rasterointi kuin rt mutta se todennäköisesti aiheuttaa sen että koko kasvaa. Nvidia lähteny linjalle että RT coret on erikseen kun taas AMD:lla ne on ainakin toistaiseksi tommosia monikäyttösiä.
 
Rasterointi suorituskyky pitäisi jäädyttää ja pistää kaikki paukut jatkossa RT suorituskyvyn lisäämiseen. Rasterointi suorityskyky on nyt ihan riittävällä tasolla. Sitten jatkossa alkaa ajamaan alas sitä rasterointi tehoa ja sitä mukaa kiihtyvällä tahdilla lisätä RT tehoja. Jos molempia koitetaan jatkossakin lisätä niin lopputulos tulee olemaan kompromissi. Tai sitten täytyy värkätä noista uniteista niin taipuvia että niillä optimaalisesti onnistuu niin rasterointi kuin rt mutta se todennäköisesti aiheuttaa sen että koko kasvaa. Nvidia lähteny linjalle että RT coret on erikseen kun taas AMD:lla ne on ainakin toistaiseksi tommosia monikäyttösiä.

Rasterointisuorituskyky on ollut ainakin omasta mielestäni ihan riittävällä tasolla jo 1080Ti:stä lähtien. Sitä mukaan kun pelit kehittyvät tukemaan enempi ja enempi RT-laskentaa, niin eikös tuon rasterointipuolen kuorma myös osaltaan kevene, kun ei tarvitse pyörittää valo/varjomappeja? Ja erilaisten skaalausteknologioiden (FSR, DLSS ja mitä näitä on) myötä saadaan myös tuettua paremmin näyttöjen natiiviresoluutioita ilman näytönohjaimen kuorman kasvua kun siirrytään 4k:hon ja lopulta 8k:hon.
 
Ihan ottamatta mitään kantaa onko tuo 4X realistinen. Jos se on nyt käytännössä 50% Amperen väännöstä (100%). 50x4=200%, Lovelaceen huhutaan about tehojen tuplausta (200%). Joten eikös 4x olisi about nvidian tasolla next genissä?
Empäs olekaan tuollaiseen nvidia-huhuun törmännyt. Ei ne siis sielläkään saa kummoisesti vääntöä revittyä. Ehkä se RT tulee lisääntymään useampiin peleihin muun koristeen rinnalla, käytetään hillitysti ja sitä kautta se ei vaadi niin paljoa vääntöä. Oma 6800xt on kyllä aika kova peli jos ei RT-karkkeja laiteta päälle. Saa nähdä mitä tuleman pitää.
 
Skaalatuukos RT suorituskyvyn tarve läheskään aina suoraan pelin renderöinti "resoluution" mukaan?
Aika usein joo

Esim heijastukset menee yleensä seuraavanlaisesti = full res, 1/2 res, 1/4 res jne.

Tuon takiahan nykypeleissä ollaan siirtymässä sille linjalle että lisätään efektien määrää, pudotetaan renderöintitarkkuutta, käytetään skaalaustekniikoita että päästään lähelle tai jopa ylletään siihen natiivireson laatuun, ja eriytetään valikot ja HUD:it siitä sisäisestä resoluutiosta. Konsoleilla näin on toimittu jo pitkään.
 
Rasterointi suorituskyky pitäisi jäädyttää ja pistää kaikki paukut jatkossa RT suorituskyvyn lisäämiseen. Rasterointi suorityskyky on nyt ihan riittävällä tasolla. Sitten jatkossa alkaa ajamaan alas sitä rasterointi tehoa ja sitä mukaa kiihtyvällä tahdilla lisätä RT tehoja. Jos molempia koitetaan jatkossakin lisätä niin lopputulos tulee olemaan kompromissi. Tai sitten täytyy värkätä noista uniteista niin taipuvia että niillä optimaalisesti onnistuu niin rasterointi kuin rt mutta se todennäköisesti aiheuttaa sen että koko kasvaa. Nvidia lähteny linjalle että RT coret on erikseen kun taas AMD:lla ne on ainakin toistaiseksi tommosia monikäyttösiä.
Ei rasterointi- ja RT-suorituskyky ole toisiaan poissulkevia. Shaderien ja törmäystarkistimien työtaakka on jotakuinki fixty-sixty säteiden laskemisessa, shaderi teraflopseja tarvitaan runsaasti lisää jos RT-yksiköiden tehoa kasvatetaan. Kun laskentayksiköitä tarvitaan paljon RT:ssä niin rasteroinnin parantaminen siihen päälle on suht halpaa pinta-alan suhteen eikä sitä kannata eryisesti jättää tekemättä. Shaderitehoja tulee tähän uuteen sukupolveen todella paljon, saa nähä mimmoinen balanssi piireillä on.
 
Empäs olekaan tuollaiseen nvidia-huhuun törmännyt. Ei ne siis sielläkään saa kummoisesti vääntöä revittyä. Ehkä se RT tulee lisääntymään useampiin peleihin muun koristeen rinnalla, käytetään hillitysti ja sitä kautta se ei vaadi niin paljoa vääntöä. Oma 6800xt on kyllä aika kova peli jos ei RT-karkkeja laiteta päälle. Saa nähdä mitä tuleman pitää.

Ne huhuthan heittelee aika rajusti tässä vaiheessa vuotta, joten on aika silly season vielä molempien valmistajien osalta. Eilen 4090:lle tarjottiin jo yli 2.5x tehoja vs 3090TI ja RDNA3:lle 4X vs RDNA2. Molemmat kylläkin TFLOPS arvoissa, eikä ne nyt ikinä mene 1:1 pelitehoon.
 
Huhun mukaan AMD olis leikannut noita RDNA3 piirejä edellisistä oletuksista.
Onko syynä sitten saannot vai tarpeeksi hyvä suorituskyky, että voidaan myöhemmin rahastaa lisää täysillä piireillä.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Huhun mukaan AMD olis leikannut noita RDNA3 piirejä edellisistä oletuksista.
Onko syynä sitten saannot vai tarpeeksi hyvä suorituskyky, että voidaan myöhemmin rahastaa lisää täysillä piireillä.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Tai ne edelliset oletukset ollut puuta heinää tai sitten koskenut CDNA laskenta piirejä.
 
Uusimpien huhujen mukaan Navi31 muistiväylä on kasvanut 384 bittiin
Ja kuulemma 2x 6900XT @ 4K, 3,5x 6900XT RT.
Ja todennäköisesti huomenna tai viimeistään ylihuomenna taas jotain muuta uutta. Siellä on sellainen silly season meneillään että huhupajat kattaa kaikki mahdolliset vaihtoehdot että pääsee toteamaan olleensa taas oikeassa
 
Uusimpien huhujen mukaan Navi31 muistiväylä on kasvanut 384 bittiin

Navi 31 luultavasti multi-chip, joten tämä sekoittaa pakkaa vielä lisää että mitä tämä tarkoittaa muistiväylän osalta. Että meneekö kaistaa "hukkaan" jossain piirien välisessä toiminnassa vai kuinka toimii
 
Navi 31 luultavasti multi-chip, joten tämä sekoittaa pakkaa vielä lisää että mitä tämä tarkoittaa muistiväylän osalta. Että meneekö kaistaa "hukkaan" jossain piirien välisessä toiminnassa vai kuinka toimii
Muistiväylä/kaista ei liity mitenkään siihen miten monta piiriä siellä on.
 
Muistiväylä/kaista ei liity mitenkään siihen miten monta piiriä siellä on.
Joo, mutta liittyy tärkeästi suorituskykyyn peleissä jne. Tottakai jos on multi-chip niin tärkeää on myös sen piirien välisen kommunikaation nopeuden lisäksi se muistiväylän/kaistan nopeus GDDR muistipiireille vaikka olisi kuinka paljon välimuistia laitettu väliin.

Saa nähdä sitten että miten AMD on tämän toteuttanut
 
Viimeksi muokattu:
Ja kuulemma 2x 6900XT @ 4K, 3,5x 6900XT RT.
Ja todennäköisesti huomenna tai viimeistään ylihuomenna taas jotain muuta uutta. Siellä on sellainen silly season meneillään että huhupajat kattaa kaikki mahdolliset vaihtoehdot että pääsee toteamaan olleensa taas oikeassa
Näinhän se luultavasti on. Uskoisin kuitenkin että muistiväylän koko on sellainen asia mikä pitää lyödä lukkoon ennen kuin piirit menevät tuotantoon. Korjatkoon joku jos olen väärässä.
 
Näinhän se luultavasti on. Uskoisin kuitenkin että muistiväylän koko on sellainen asia mikä pitää lyödä lukkoon ennen kuin piirit menevät tuotantoon. Korjatkoon joku jos olen väärässä.
Tietenkin ne on lyöty lukkoon jo ajat sitten. Pointti oli nimenomaan väitettyjen vuotojen luotettavuus. Samat kaverit "vuotaa" 'uutta speksiä' viikosta toiseen vaikka todellisuudessa siellä on ollut jo iät ja ajat lyöty lukkoon mitä piirissä tulee olemaan.
 
2x olis kyllä kova... 1,5x myös olisi jo todella hyvä. Tässähän melkein tarvii jo alkaa pukemaan ostohousuja jalkaan.
 
2x olis kyllä kova... 1,5x myös olisi jo todella hyvä. Tässähän melkein tarvii jo alkaa pukemaan ostohousuja jalkaan.

Kannattaa muistaa mitä kaikkea ne ovat huhunneet. Eli hinta on ns. "naurettava". Niillä molemmilla aluksi tulevilla tuplakorteilla (arvio 7900XT ja 7800XT). Ja sitten niillä "huonommilla" korteilla eli 7700XT tehot olisivat luokkaa nykyinen 6900XT ja päälle (ainakin säteenseuranta parempaa) mutta "vain" yksi kortti eikä tupla. Ilmeisesti ja toivottavasti hinta olisi sitten lähempänä 500€ edes tuolla kortilla vaikka ne parhaimmat kortit olisivatkin luokkaa 2500€ ja 1300€ tms.

Se huono puoli näissä huhuissa on että jos ne pitävät edes osittain paikkansa herää kysymys miten monta välimallin korttia tulee? Koska jos oikeasti se "titaanien tinaani" kortti on päälle 2000€ (vaikka sen arvioidun 2500) ja suurin osa kansaa haluaa alle 500€ kortteja niin väliin pitäisi saada mahtumaan melkoisesti tai Nvidia voi syödä vielä lisää markkinoita (sekä tietysti Intel).

Eli jos joku 7950XT olisi 2500€, 2000 olisi vaikka 7900XT, 1500€ 7850XT ja 1000€ 7800XT niin siltikin siinä olisi melkoisia hintarakoja, puhumattakaan siitä että moniko olisi valmis makselemaan tuollaisia hintoja vaikka kuinka olisi tuplakortteja? Ihan täysin välittämättä siitä miten järjettömän tehokkaita ne kortit ovat. Koska en minäkään mitään 3995WX esim. edes harkitse vaikka kuinka olisi 64-ydintä ja 128 säiettä kun hinta menee Suomessa lähemmäs 7000€.

Ei sillä, jos nyt katsoo hintoja niin joku noin vuosi sitten julkaistu 3090 kortti (ei siis TI versio edes) on päälle 2000€ Suomessa. Tässä on ollut noin 1½ vuotta aikaa hintojen laskea mutta ei.. ..joten ehkä se 2500€ on jopa liian vähän seuraavan sukupolven parhaasta kortista. (Edit: julkaistu ja tullut myyntiin näköjään 24.9.2020 eli kohta 2 vuotta myynnissä ollut kortti)

Mitä yritän tässä sanoa on se että kannattaa muistaa noiden olevan vielä huhuja. Voi olla että esim. säteenseuranta on se mikä on tuplasti parempi 6900XT versioon verrattuna tai jokin muu asia. Samaten noita huhuja on tullut todella reippaasti. Olisihan se hyvä jos oikeasti saisi noin 500€ tai alle yhtä tehokasta näyttistä kuin 6900XT ja se olisi "keskitason" näytönohjain. Mutta epäilen että vaikka sellainen tulisikin sen julkaisuun ja kauppoihin ehtimiseen mennään ensivuoden puolelle. Ne parhaat (ja kalleimmat) mallit julkaistaan ensin ja jos AMD on oikeasti nyt se paras mitä näytönohjaimissa löytyy se hinta voi olla oikeasti aika korkea varsinkin koska niitä kortteja on siinä 2kpl liimattuna yhteen (niissä ensimmäisissä ja kalleimmissa malleissa mitä julkaistaan).
 
Viimeksi muokattu:
esim. säteenseuranta on se mikä on tuplasti parempi 6900XT versioon verrattuna

Tupla RT teho olisi kyllä pettymys kun pahimmillaan nvidia on jo nykyisellä genilä noin tuplasti tehokkaampi RT:ssä. Joten tuplatehoilla saataisiin ainoastaan nyky geni kiinni ja on täysin selvää että nvidia tulee kasvattamaan omaa RT suorituskykyään.. Vähintään tripla tehoja vaatii lisää jotta edes jotenkin pysytään pykälässä.

Ja on tosiaan sellanen sillyseason nyt menossa että ei maksa vaivaa edes seurata. Yhtenä päivänä navi 31 on on jumalpiiri ja toisena pettymys.
 
Tupla RT teho olisi kyllä pettymys kun pahimmillaan nvidia on jo nykyisellä genilä noin tuplasti tehokkaampi RT:ssä. Joten tuplatehoilla saataisiin ainoastaan nyky geni kiinni ja on täysin selvää että nvidia tulee kasvattamaan omaa RT suorituskykyään.. Vähintään tripla tehoja vaatii lisää jotta edes jotenkin pysytään pykälässä.

Ja on tosiaan sellanen sillyseason nyt menossa että ei maksa vaivaa edes seurata. Yhtenä päivänä navi 31 on on jumalpiiri ja toisena pettymys.

Voihan se olla että rt suorituskyky kasvaa 2x / rt-yksikkö ja jos niiden määrää kasvatetaan samalla niin todellinen suorituskyky voi kasvaa hyvinkin sen 3.5x niinkuin @Kaotik taisi mainita että joku uusin huhu mainitsi...
 
Säteenjäljityksen nopeudesta:

Teoreettisessa säteenjäljitysväännössä AMD ei ole kovin paljoa nVidiaa jäljessä, mutta tosimaailman nopeudessa ero on huomattava, koska

1) AMDllä säteenjäljityksen törmäystarkastukset ja teksturointi jakaa rautaa keskenään, eli samalla ytimellä ei voida tehdä molempia yhtä aikaa.
2) AMDllä pitää suurempi osa säteenjäljitystyöstä (puun läpikäynti) tehdä shadereilla softalla, vain törmäystarkastukset tehdään raudalla, kun taas nVidialla puun läpikäynti tehdään myös raudalla.
3) nVidian ajurit on säteenjäljitykseen aika paljon paremmin optimoituja.

Tuo raudan jakaminen teksturoinnin kanssa on piirin pinta-alan kannalta ihan järkevältä vaikuttava kompromissi (ja sinänsä mahdollistaa suuremman määrän raakaa tehoa), mutta se myös ajaa tuohon suuntaan että puun läpikäyntiä on vaikeampi tehdä raudalla.

Että odotan tosiaan mielenkiinnolla mitä RDNA3ssa on säteenjäljityksen nopeuttamiseksi tehty. Eli että
1)Tyydytäänkö vaan pikkuoptimointeihin ja luotetaan siihen, että ajureita saadaan optimoitua ja ytimien määrän lisääminen tuo tarpeeksi vääntöä lisää, vai
2) muutetaan arkkitehtuuria merkittävämmin, että saadaan enemmän (käytännössä puun läpikäynti) tehtyä raudalla?
3) Tehdäänkö joku enemmän brute-force-ratkaisu, että törmäystarkastusyksiköiden (ja samalla teksturointiyksiköiden määrä) per ydin tuplataan kuitenkaan niiden ominaisuuksia merkittävästi parahtamatta, että puun läpikäynti tehdään edelleen softalla?
 
Viimeksi muokattu:
Säteenjäljityksen nopeudesta:

Teoreettisessa säteenjäljitysväännössä AMD ei ole kovin paljoa nVidiaa jäljessä, mutta tosimaailman nopeudessa ero on huomattava, koska

1) AMDllä säteenjäljityksen törmäystarkastukset ja teksturointi jakaa rautaa keskenään, eli samalla ytimellä ei voida tehdä molempia yhtä aikaa.
2) AMDllä pitää suurempi osa säteenjäljitystyöstä (puun läpikäynti) tehdä shadereilla softalla, vain törmäystarkastukset tehdään raudalla, kun taas nVidialla puun läpikäynti tehdään myös raudalla.
3) nVidian ajurit on säteenjäljitykseen aika paljon paremmin optimoituja.

Tuo raudan jakaminen teksturoinnin kanssa on piirin pinta-alan kannalta ihan järkevältä vaikuttava kompromissi (ja sinänsä mahdollistaa suuremman määrän raakaa tehoa), mutta se myös ajaa tuohon suuntaan että puun läpikäyntiä on vaikeampi tehdä raudalla.

Että odotan tosiaan mielenkiinnolla mitä RDNA3ssa on säteenjäljityksen nopeuttamiseksi tehty. Eli että
1)Tyydytäänkö vaan pikkuoptimointeihin ja luotetaan siihen, että ajureita saadaan optimoitua ja ytimien määrän lisääminen tuo tarpeeksi vääntöä lisää, vai
2) muutetaan arkkitehtuuria merkittävämmin, että saadaan enemmän (käytännössä puun läpikäynti) tehtyä raudalla?
3) Tehdäänkö joku enemmän brute-force-ratkaisu, että törmäystarkastusyksiköiden (ja samalla teksturointiyksiköiden määrä) per ydin tuplataan kuitenkaan niiden ominaisuuksia merkittävästi parahtamatta, että puun läpikäynti tehdään edelleen softalla?
Toinen helpottava tekijä AMD:lle on se, että sillä on nyt tarjolla kilpailukykyinen upscaling-mentelmä, joka vähentää selkeästi suorituskykyvaatimuksia, kun esim. 1440p tai 4K natiivisti rendatun RT:n sijaan tehdään oikeasti pykälää tai paria alemmalla resoluutiolla ja upskaalataan.

Aikaisemmin vertailu oli käytännössä Nvidia RTX + DLSS vs. AMD hitaampi RT ja ilman kunnon upscaling algoritmia -> melkoinen käytännön suorituskykyero, vaikka tietystikään kyseessä ei ollut apples-to-apples vertailu.
 
Minua kiinnostaa paljon amd:n huhuttu chiplet ratkaisu. Miten on saatu ratkaistua chiplettien kesken kuorman jakaminen ja siitä tuleva "ylimääräinen" piirienvälinen kaistantarve/työnjakaminen? Tai toisin sanoen miten chipletin virrankulutus/lämmöntuotto on saatu huhujen mukaan erittäin virtatehokkaaksi. Sekin kiinnostaa onko chiplet ratkaisu täysin monoliitin näköinen pelikehittäjän näkökulmasta vai löytyykö jotain extrahyvin tai huonosti toimivia kuormia?

Applella on yhdenlainen ratkaisu useamman piirin yhteen niittaamiseen. Mulle on epäselvää, että onko applen ratkaisu universaalisti hyvä vai lähinnä hyvä laskentakuormille.
 
Viimeksi muokattu:
Yksi ö-luokan huhu vaikutti sille, että itse piiri on monoliitti, mutta chipletit olisi nopeaa cachea itse piirin ympärillä.

Ö-luokan, kun tässä vaiheessa vuotta on vielä silly season menossa kummankin valmistajan suhteen. Rdna3 konfiguraatiot ovat muuttuneet huhuissa muutamia kertoja ja varmaan muuttuvat yhä. Lovelacekin taisi olla ensin kesällä tulossa, nyt sitä huhutaan jouluksi.
 
Yksi ö-luokan huhu vaikutti sille, että itse piiri on monoliitti, mutta chipletit olisi nopeaa cachea itse piirin ympärillä.

Ö-luokan, kun tässä vaiheessa vuotta on vielä silly season menossa kummankin valmistajan suhteen. Rdna3 konfiguraatiot ovat muuttuneet huhuissa muutamia kertoja ja varmaan muuttuvat yhä. Lovelacekin taisi olla ensin kesällä tulossa, nyt sitä huhutaan jouluksi.
Kyllä tuo huhukenttä on käynyt läpi molempien kohdalla jo varmaan kaikki mahdolliset ja mahdottomatkin konfiguraatiot, eli joku pääsee huutelemaan "sanoinhan" unohtaen samalla ne tusina muuta omaa twiittiään jossa sanoi jotain muuta
 
Ja ne kaikkihan voi olla täysin totta sinänsä, riippuen että mistä vaiheesta tuotekehitystä se vuoto on tullut. Rinnakkaisia konfiguraatioita voi olla protoilussa lukuisia joistai vain yksi päätyy tuotteeksi.
 
Ja ne kaikkihan voi olla täysin totta sinänsä, riippuen että mistä vaiheesta tuotekehitystä se vuoto on tullut. Rinnakkaisia konfiguraatioita voi olla protoilussa lukuisia joistai vain yksi päätyy tuotteeksi.
Kyllä ne määrät lyödään lukkoon ennen kuin yhtä ainutta piirilayouttia suunnitellaan. Lopullista konfiguraatiota voidaan viilata tietenkin kytkemällä yksiköitä pois jne, mutta kukaan ei lähde suunnittelemaan tusinaa "entä jos" piirilayouttia.
 
Iso osa viimeaikojen huhuissa vaihtuvista jutuista(xpea, kopite7kimi) on ollut nimenomaan niitä lopussa konffattavia asioita eli miten piirit leikotaan, kellotetaan ja lämmöntuotto. Vanhemmille huhuille en paljoa laittaisi painoa, mutta uudet oem-lähteistä vuotaneet tiedot on imho. uskottavia. amd ilmeisesti alkoi ensin kertomaan jotain oem:lle ja nvidia seurasi perästä. OEM Lähteistä se 600W huhu 4090ti:lle tuli kuten myös noi uudet kellotaajuushuhut ja amd vs. nvidia suorituskykyhuhut.
 
Kyllä ne määrät lyödään lukkoon ennen kuin yhtä ainutta piirilayouttia suunnitellaan. Lopullista konfiguraatiota voidaan viilata tietenkin kytkemällä yksiköitä pois jne, mutta kukaan ei lähde suunnittelemaan tusinaa "entä jos" piirilayouttia.
Minä olen aina kuvitellut että juuri GPUt on aika hyvin soveltuvia ctrl+c, ctrl+v laajennoksiin vielä layout vaiheessakin
 
Minä olen aina kuvitellut että juuri GPUt on aika hyvin soveltuvia ctrl+c, ctrl+v laajennoksiin vielä layout vaiheessakin
Siellä on paljon identtistä toistettavaa, eli sikäli "helppo", mutta se miten ne sinne sovitat ja miten se vaikuttaa kaikkeen muuhun tarkoittaa ainakin minun käsitykseni mukaan että kyllä se on tiedettävä millainen tehdään ennen kuin tehdään.

Iso osa viimeaikojen huhuissa vaihtuvista jutuista(xpea, kopite7kimi) on ollut nimenomaan niitä lopussa konffattavia asioita eli miten piirit leikotaan, kellotetaan ja lämmöntuotto. Vanhemmille huhuille en paljoa laittaisi painoa, mutta uudet oem-lähteistä vuotaneet tiedot on imho. uskottavia. amd ilmeisesti alkoi ensin kertomaan jotain oem:lle ja nvidia seurasi perästä. OEM Lähteistä se 600W huhu 4090ti:lle tuli kuten myös noi uudet kellotaajuushuhut ja amd vs. nvidia suorituskykyhuhut.
Samojen kavereiden (+kumppaneiden) "vuodot" ovat heittäneet tuhansilla yksiköillä ulkomuistista tässä kevään ja kesän varrella, mikä ei mene enää tuon piikkiin.
 
Samojen kavereiden (+kumppaneiden) "vuodot" ovat heittäneet tuhansilla yksiköillä ulkomuistista tässä kevään ja kesän varrella, mikä ei mene enää tuon piikkiin.

Voihan ne heitellä paljonkin riippuen siitä miten piiriä päätetään leikellä. Mä en niille kevään spekseille laittaisi juurikaan arvoa toisin kuin näille uusille oem lähteistä tulleille vuodoille. Jos mä olen oikein käsittänyt niin 4090 tulee olemaan leikatulla piirillä oleva tuote. Jää varaa tehdä 4090ti, jota on leikattu vähemmän ja kellotaajuutta nostettu(virrankulutus tappiin). 4090ti oletettavasti se 600W piiri, josta oem:lle oli mainittu. Se tuleeko 600W hirviötä riippunee ihan siitä mitä amd julkaisee. 4090 julkaistaan ensin ja 4090ti tulee sitten joskus myöhemmin(jos tulee).
 
Voihan ne heitellä paljonkin riippuen siitä miten piiriä päätetään leikellä. Mä en niille kevään spekseille laittaisi juurikaan arvoa toisin kuin näille uusille oem lähteistä tulleille vuodoille. Jos mä olen oikein käsittänyt niin 4090 tulee olemaan leikelty piiri ja siellä on varaa tehdä 4090ti, jota on leikattu vähemmän ja kellotaajuutta nostettu(virrankulutus tappiin). 4090ti oletettavasti se 600W piiri, josta oem:lle oli mainittu. Se tuleeko 600W hirviötä riippunee ihan siitä mitä amd julkaisee. 4090 julkaistaan ensin ja 4090ti tulee sitten joskus myöhemmin(jos tulee).
Pointti oli että ne tulee ihan samoilta kavereilta, yksi noista "vuotajista" on jopa tainnut tunnustaa että ainakin hänen "vuodot" on valistuneita arvauksia eikä mitään oikeita vuotoja, miksi se että yhtäkkiä väitetään OEM-lähtöisiksi tekisi niistä sen luotettavampia?
Oli kyse sitten AMD:n tai NVIDIAn piireistä lähelle pääsee varmasti kun veikkaa kyllin monesti ja vaikka viime kierroksella track record näytti muutaman vuotajan kohdalla ihan kivalle, on tässä sukupolvessa tullut niin monta erilaista vuotoa jo että katotaan kun on konkreettisempaa.
 
Pointti oli että ne tulee ihan samoilta kavereilta, yksi noista "vuotajista" on jopa tainnut tunnustaa että ainakin hänen "vuodot" on valistuneita arvauksia eikä mitään oikeita vuotoja, miksi se että yhtäkkiä väitetään OEM-lähtöisiksi tekisi niistä sen luotettavampia?
Oli kyse sitten AMD:n tai NVIDIAn piireistä lähelle pääsee varmasti kun veikkaa kyllin monesti ja vaikka viime kierroksella track record näytti muutaman vuotajan kohdalla ihan kivalle, on tässä sukupolvessa tullut niin monta erilaista vuotoa jo että katotaan kun on konkreettisempaa.

Elämä olisi tylsää, jos ei saisi huhuista puhua/spekuloida. Jos niitä kortteja tulee myyntiin q3 lopussa/q4 alussa niin aikalailla nyt alkaa tulemaan vuotoja oem:lta. rdna3 taitaa tulla hieman myöhemmin kuin ada myyntiin. Uskoisin että ada huhut alkavat olemaan aika konkreettisia kellotaajuuksien, virrankulutuksen ja piirien koon osalta. Suorituskyky lienee kysymysmerkki, kun ei sitä oem:lle tarkasti kerrota vuotojen pelossa. Piirien koot, virrankulutuksen jne joutuu kertomaan, jos aikoo että joku muukin kuin nvidia voi valmistaa kortteja.

Se sun mainitsema huhumyllyäjä ei sanonut, että kaikki sen jutut olisivat keksittyjä, sanoi että osa niistä on valistuneita arvauksia.
 
Viimeksi muokattu:
Elämä olisi tylsää, jos ei saisi huhuista puhua/spekuloida. Jos niitä kortteja tulee myyntiin q3 lopussa/q4 alussa niin aikalailla nyt alkaa tulemaan vuotoja oem:lta. rdna3 taitaa tulla hieman myöhemmin kuin ada myyntiin. Uskoisin että ada huhut alkavat olemaan aika konkreettisia kellotaajuuksien, virrankulutuksen ja piirien koon osalta. Suorituskyky lienee kysymysmerkki, kun ei sitä oem:lle tarkasti kerrota vuotojen pelossa. Piirien koot, virrankulutuksen jne joutuu kertomaan, jos aikoo että joku muukin kuin nvidia voi valmistaa kortteja.

Se sun mainitsema huhumyllyäjä ei sanonut, että kaikki sen jutut olisivat keksittyjä, sanoi että osa niistä on valistuneita arvauksia.
Saa niistä puhua, mutta itse näen oleellisena tuoda esiin lukujen epäluotettavuuden vielä tässä kohtaa, myös niille väitetyille OEM-lähtöisille
 

Statistiikka

Viestiketjuista
296 032
Viestejä
5 060 078
Jäsenet
81 019
Uusin jäsen
apustaja

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom