AMD-spekulaatioketju (RDNA:n ja CDNA:n tulevat sukupolvet)

AMD:llä alkoi virallinen alennusmyynti - ainakin Yhdysvalloissa. Euroopan / Suomen myymälöissä on vielä vanhat hinnat (esim. RX 6900 XT @ 1240,43€).

RX 6900 XT @$699, DR 6800 XT @$599 ja RX 6700 XT@$379 näyttivät erityisen kiinnostavilta hinnoilta.

1663849392196.png
Jimmssillä on ollut "uudet hinnat" mielestäni jo vähän aikaa. Esim Asus TUF OC 6900XT on nyt 849e.

699$ = 709€ + ALV = 879€. Eli vähän halvemmallakin saa mitä nuo alennusmyynnit.

EDIT: Asuksen 6950xt on jimmssillä 1099e eli halvempi mitä tuo yllä mainittu 949$.
 
Nythän tilanne on se että esim PS5:ssa on APU johon on integroitu käytännössä kaikki.
Tää on jo vähän vanhaan, mutta kaikissa Zen-pohjaisissa APUissa on ns. kaikki samalla piirillä, sitä aiemmista en muista varmaksi. PS5:n APUssa ei ole mitään uutta sillä rintamalla.
 
AMD:llä alkoi virallinen alennusmyynti - ainakin Yhdysvalloissa. Euroopan / Suomen myymälöissä on vielä vanhat hinnat (esim. RX 6900 XT @ 1240,43€).

RX 6900 XT @$699, DR 6800 XT @$599 ja RX 6700 XT@$379 näyttivät erityisen kiinnostavilta hinnoilta.

1663849392196.png
Ei alkanut, eikä leikannut. Yksi sivusto uutisoi paskaa lukematta läpi edes sitä diaa mistä uutisoivat ja kaikki toistaa papukaijana tarkistamatta mitään.
Kuten diassa lukee, kyse on vain Neweggin ajankohtaisista halvimmista hinnoista per malli 15. syyskuuta.
 
Tää on jo vähän vanhaan, mutta kaikissa Zen-pohjaisissa APUissa on ns. kaikki samalla piirillä, sitä aiemmista en muista varmaksi. PS5:n APUssa ei ole mitään uutta sillä rintamalla.

Niin siis tuo on nyt hiukan asiayhteydestä irroitettu. Tarkoitin kommentillani sitä että konsoleista saadaan suhteessa paljon enemmän suorituskykyä puristettua tuon integraation takia. PC puolelle ei ole vielä saatu PS5:n tehoja vastaavaa apua, eikä kyllä tulla ihan heti saamaan koska muistikaista ei vaan riitä ellei sinne APU:lle sitten lykät myös muistia. Datacenter APU:ssa näin tulee todennäköisesti tapahtumaan, mutta kuluttaja puolelle ihan liian kallista lystiä.
 
AMD käyttänee samoja keinoja tiedon hallinnoimiseen kuin mistä evga osoitteli sormella nvidiaa. Aib:t ei saa ajureita millä vois vuotaa pelisuorituskykyä, julkaisuhintaa ei kerrota jne. Vuotaa heti, kun aasiaan annetaan tietoa. Ei taida ihan heti olla kortti tulossa myyntiin, kun ei ole näkynyt kuvavuotojakaan? 2vk, 4vk, tms. eventistä myyntiintuloon?
 
AMD käyttänee samoja keinoja tiedon hallinnoimiseen kuin mistä evga osoitteli sormella nvidiaa. Aib:t ei saa ajureita millä vois vuotaa pelisuorituskykyä, julkaisuhintaa ei kerrota jne. Vuotaa heti, kun aasiaan annetaan tietoa. Ei taida ihan heti olla kortti tulossa myyntiin, kun ei ole näkynyt kuvavuotojakaan? 2vk, 4vk, tms. eventistä myyntiintuloon?

Huhuissa oli 3 viikkoa julkaisusta. Eli kun 4090 arvostelut on pihalla, niin alkaa näkyä kuvia AIB korttien jäähyistä jos nyt yhtään peilataan siihen, miten Ada:sta tuli vuotomateriaalia ennen julkaisua.
 
AMD käyttänee samoja keinoja tiedon hallinnoimiseen kuin mistä evga osoitteli sormella nvidiaa. Aib:t ei saa ajureita millä vois vuotaa pelisuorituskykyä, julkaisuhintaa ei kerrota jne. Vuotaa heti, kun aasiaan annetaan tietoa. Ei taida ihan heti olla kortti tulossa myyntiin, kun ei ole näkynyt kuvavuotojakaan? 2vk, 4vk, tms. eventistä myyntiintuloon?
Tässähän on taas vaarana asia joka kävi rdna2:n kanssa.
Kortit julkastaan kesken eräisillä ajureilla, kun niitä ei ole tarpeeksi testattu ja revikoissa vaikuttaa "tuhnulta".
Vaikka ajuriviilauksilla saataisiin seuraavan vuoden aikana 15% lisää suorituskykyä, ei peruspentti niitä osta, koska katsotaan niitä numeroita revikoista.
Tosin faktaa en tiedä paljonko rdna2:n suorituskykyä saatiin parannettua pelkästään sisäisellä testaamisella, mutta uskoisin ideoita tulleen muualtakin.
 
Tässähän on taas vaarana asia joka kävi rdna2:n kanssa.
Kortit julkastaan kesken eräisillä ajureilla, kun niitä ei ole tarpeeksi testattu ja revikoissa vaikuttaa "tuhnulta".
Vaikka ajuriviilauksilla saataisiin seuraavan vuoden aikana 15% lisää suorituskykyä, ei peruspentti niitä osta, koska katsotaan niitä numeroita revikoista.
Tosin faktaa en tiedä paljonko rdna2:n suorituskykyä saatiin parannettua pelkästään sisäisellä testaamisella, mutta uskoisin ideoita tulleen muualtakin.
Mistä tämä tulee, että RDNA 2 olisivat olleet tuhnuja julkaisuissa? Kaikissa julkaisuajankohdan arvosteluissa esim. 6800 XT:n ero 3080:n on +-3% luokkaa.
 
Mistä tämä tulee, että RDNA 2 olisivat olleet tuhnuja julkaisuissa? Kaikissa julkaisuajankohdan arvosteluissa esim. 6800 XT:n ero 3080:n on +-3% luokkaa.
Uskoisin että säteenseuranta on suurin syy. Koska jos noita vertaa ja katsoo jopa myöhemmin tehtyjä vertailuita nousee 2 asiaa esille:
- AMD:n korteissa on enempi muistia = ne ovat pidemmän päälle parempia ja varmempi sijoitus MUTTA
- Nvidia on parempi säteenseurannassa ja säteenseuranta alkaa olla yhä tärkeämpi osatekijä. (Lisäksi he kiirehtivät ja tekivät olikohan 12Gb version 3080 kortistaan myöhemmin)

- Lisäksi tuohon vaikuttaa se että lähes kaikissa korteissa säteenseurantaa EI käytetä sellaisenaan, vaan FSR / DLSS ja nyt kun on FSR 2.0 vihdoin tullut ulos se alkaa olla samoilla tasoilla kuin DLSS (mikä versio heillä nyt onkaan) mutta julkaisun aikana säteenseuranta vertailussa.. noh, AMD jopa 6900XT kortilla oli käytännössä kohtuu huono "normaalilla" 1440p resoluutiolla esim. Cyberpunk pelissä mikä lienee se yleisin missä ihmiset haluaisivat sitä säteenseurantaa käyttää ja verrata noita.

Toki jos katsoo hintoja niin Nvidian kortteja ei käytännössä saanut OVH hintaan ja heidän omasta kaupastaan niitä ei Suomessa oikein saanut, AMD:n kortteja sai, jos oli hyvä säkä jne. heidän omasta kaupastaan joten monille se oli se paras ja halvin vaihtoehto.

Uskoisin että moni olisi innosta kiljuen ottanut sen 6800XT:n jos sitä olisi saanut sillä hinnalla kuin sitä AMD myi, koska ainakin minulle se tarjosi parasta hinta/laatusuhdetta. Mutta Suomesta sen olisi saanut (kun sitä olisi saanut) päälle 1000€ hintaan. (Ei, en saanut sitä vaan ostin sitten 6700XT:n muistaakseni noin 550€ hintaan mikä silti tarkoitti että tämä oli kallein kortti minkä olen koskaan ostanut mutta myös yksi halvimmista kun väliraha myydessäni Vega 64 jäi kohtuu pieneksi)

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Mistä tämä tulee, että RDNA 2 olisivat olleet tuhnuja julkaisuissa? Kaikissa julkaisuajankohdan arvosteluissa esim. 6800 XT:n ero 3080:n on +-3% luokkaa.
Siis 6900XT vs 3090. Näiden välinen ero rastertoinnissa on muuttunut paljon julkaisun jälkeen.
Tietenki jos säteenseurantaa fanittaa, niin AMD:n korttia oli turha ostaa lähtökohtaisesti, eikä sen suorituskyvylle ole tainnut ajureilla olla paljoa vaikutusta.
 
Siis 6900XT vs 3090. Näiden välinen ero rastertoinnissa on muuttunut paljon julkaisun jälkeen.
Tietenki jos säteenseurantaa fanittaa, niin AMD:n korttia oli turha ostaa lähtökohtaisesti, eikä sen suorituskyvylle ole tainnut ajureilla olla paljoa vaikutusta.
Kyllä julkaisussa nämäkin olivat "tarpeeksi tasoissa" rasterointitehon puolesta. Tuolla Nvidian spekulaatioketjussa myös näkee usein näitä "Ehkä RDNA3 pystyy vihdoin tarjoamaan Nvidialle vastusta" kun tosiasiassa jo RDNA2 oli arvostelijasta riippuen tehokkaampi vaihtoehto.
E: En ole yhtään 6000-sarjan korttia omistanut, joten ajureiden vakauteen tms. en ota kantaa.

AVG FPS 1080p, 1440p ja 4K:
1664959580841.png

1664959595186.png

1664959607282.png
 
Kortti TDP
7950 XT 420W
7900 XT 330W
7800 XT 300W
7700 XT 200W

refrenssinä:
5700 180W
6700 XT 230W

Huom TDP kertoo vain "hehtaarin" missä ollaan.
 
Viimeksi muokattu:
Sain enermax calculaattorilla am4 32gb+5900x+4090 ja 4 usb3 device ja 2nvme ssd +1hdd 7200 ja 3 tuuletinta mix 120mm ja 2 140mm sekä arctic 240mm aio----minimum spec 722W?
 
HUOM! mahdollinen huhu/uutisankka!

RDNA3 Navi 31:n huhutaan tukevan tulevaa VESA DIsplayport 2.1 -standardia (DP2.0:n ja HDMI 2.1:n lisäksi).

Standardia ei ole vielä julkaistu, eikä sen teknisistä ominaisuuksista ole saatavilla julkista tietoa.
DP2.1 'sertifioituja' kaapeleita on jo kuitenkin tarjolla, esim.
1665680561123.png

1665680640362.png
 
Viimeksi muokattu:
Huhun mukaan ei pärjäisi vauhdissa nVidian 4000 sarjalle. Toivottavasti on sitten vastaavasti halvempi

Toisaalta jos Nvidian hintoja katsoo, niin eikö 4080 12gb ole kalliimpi mitä 6900xt? Voisi kuitenkin kuvitella uusien korttien haastavan tuon 80-sarjan tehossa, mutta millä hinnalla?
 
Huhun mukaan ei pärjäisi vauhdissa nVidian 4000 sarjalle. Toivottavasti on sitten vastaavasti halvempi

Jos 408(7)0 on 3090ti:n luokkaa, niin heikosti on onnistunut Amd:n tuleva sukupolvi
 
Toisaalta jos Nvidian hintoja katsoo, niin eikö 4080 12gb ole kalliimpi mitä 6900xt? Voisi kuitenkin kuvitella uusien korttien haastavan tuon 80-sarjan tehossa, mutta millä hinnalla?

80-sarja on niin paljon pienempiä, että kyllä niiden kanssa pitäisi pärjätä. 4090 ja RT on kyllä se iso mörkö. Kolmen viikon päästähän sen näkee mitä on saatu aikaiseksi. Huhukonsepti on kyllä mielenkiintoinen, isoissa piireissä cache & muistiohjaimet on irroitettu pikkupiireiksi.
 
Huhun mukaan ei pärjäisi vauhdissa nVidian 4000 sarjalle. Toivottavasti on sitten vastaavasti halvempi


Jos nuo specsinumerot pitää paikkaansa niin sitten AMDn sählääminen Compute Unit-laskelmiensa kanssa on menossa vaan entistä älyttömämmäksi.

* Teknisesti OpenCL:ssä Compute Unit tarkoittaa ydintä(AMD kutsuu myös nimellä WGP), joita siis tuossa järeimmässä olisi 48 kpl.
* GCN-sarjassa AMD käytti Compute Unit-termiä oikein, yksi AMDn markkinoinnin mainostama Compute Unit oli sama kuin yksi ydin eli OpenCL:n määritelmän mukainen Compute Unit
* RDNA1/RDNA2-sukupolvissa AMD tuplasi ytimien koon, ja alkoi kutsumaan ydintä nimellä "Dual Compute Unit" ja kutsumaan puolikasta ydintä "Compute Unit"ksi. Syynä varmaan se, että helpompi verrata piirien järeyttä GCNään. Mutta esim. OpenCL-ajurit palautti RDNA1/RDNA2lle eri Compute Unit-määrän kuin mitä AMDn markkinointisepeksit sanoo.
* Näiden uusien huhunumeroiden mukaan ytimen järeys olisi edelleen tuplattu, ja markkinoinnin "Compute Unit"lla tarkoitettaisiin edelleen puolikasta ydintä, eli siis puolikasta todellisesta Compute Unit:sta, mutta tuplasti enemmän laskentayksiköitä kuin mitä aiempien piirin markkinoinnissa "Compute unit"lla tarkoitettiin.

Eli onnistuttu ottamaan käyttöön määritelmä joka on samalla sekä teknisesti väärin että myös rikkoo sen vertailukelpoisuuden vanhaan(joka siis oli syynä siihen että se aiemmin laskettiin teknisesti väärin) :facepalm:
 
Jos 408(7)0 on 3090ti:n luokkaa, niin heikosti on onnistunut Amd:n tuleva sukupolvi
Jos eivät ole yhtään hidastuneet niin pärjää noille rasteroinnissa. RT sitten vaikeampi rasti varmaan.
Edit: Luulisin että nyt on kyse DLSS 3 jutusta. Sitä on vaikea lyödä ilman vastaavaa tekniikkaa. En tosin usko että on tarvettakaan.
 
Viimeksi muokattu:
Rasterointi tehossa varmasti kova kortti, RT on sitten eri juttu (tosin varmasti iso parannus edellisiin). DLSS3 mikä taikoo ruutuja tyhjästä ei pitäisi edes ottaa vertailuun, tässä käy niin kun pelkään, että DLSS3 tuloksia tuijotetaan liikaa, kun sillä ei ole mitään tekemistä tehon kanssa.
 
Rasterointi tehossa varmasti kova kortti, RT on sitten eri juttu (tosin varmasti iso parannus edellisiin). DLSS3 mikä taikoo ruutuja tyhjästä ei pitäisi edes ottaa vertailuun, tässä käy niin kun pelkään, että DLSS3 tuloksia tuijotetaan liikaa, kun sillä ei ole mitään tekemistä tehon kanssa.

Eipä sen RT tehon kanssakaan kannata vielä kirvestä heittää kaivoon. Käsittääkseni RDNA:n RT toteutus on siitä näppärä että se skaalautuu aika pitkälti lineaarisesti shader määrän kasvaessa ja jos siihen on saatu pohjalle jo ruutia lisää niin kyllähän se silloin hyvän boostin tulee saamaan lippulaivan osalta.
Mutta jos se suorituskyky on sama kuin RDNA2:ssa, niin tuhnuksihan se silloin jää vaikka lippulaiva tuplaisi suorituskyvyn shaderi määränsä turvin koska kirittävää on vaan niin paljon.
 
Eipä sen RT tehon kanssakaan kannata vielä kirvestä heittää kaivoon. Käsittääkseni RDNA:n RT toteutus on siitä näppärä että se skaalautuu aika pitkälti lineaarisesti shader määrän kasvaessa ja jos siihen on saatu pohjalle jo ruutia lisää niin kyllähän se silloin hyvän boostin tulee saamaan lippulaivan osalta.
Mutta jos se suorituskyky on sama kuin RDNA2:ssa, niin tuhnuksihan se silloin jää vaikka lippulaiva tuplaisi suorituskyvyn shaderi määränsä turvin koska kirittävää on vaan niin paljon.
Jos olen oikein ymmärtänyt niin sen RT:n nopeuden pitäisi yli nelinkertaistua, että päästäisiin nVidian 4000 sarjan tehoihin (6000 sarja taisi olla noin puolet nvidiasta ja 4000 sarja vissiin suunnilleen tuplasi rt:n). En jotenkin usko siihen.
 
Rasterointi tehossa varmasti kova kortti, RT on sitten eri juttu (tosin varmasti iso parannus edellisiin). DLSS3 mikä taikoo ruutuja tyhjästä ei pitäisi edes ottaa vertailuun, tässä käy niin kun pelkään, että DLSS3 tuloksia tuijotetaan liikaa, kun sillä ei ole mitään tekemistä tehon kanssa.
Minusta on jokseenkin älytöntä, että 2-2,5k€ korttia edes testataan jollakin DLSS3:lla.
Tuolla kortilla saa kaikki nykypelit pyörimään 4K-resoluutiollakin minimissään 100-120FPS:llä - useimmilla peleillä vielä paljon korkeammilla FPS:llä - joten miksi tuota pitäisi vielä lähteä nopeuttamaan jollakin kuvanlaatua paskovalla virityksellä.
Joillakin RTX 4000-sarjan alapään korteilla tuo DLSS3:n käyttäminen taas olisi ihan ymmärrettävää.
 
Jos olen oikein ymmärtänyt niin sen RT:n nopeuden pitäisi yli nelinkertaistua, että päästäisiin nVidian 4000 sarjan tehoihin (6000 sarja taisi olla noin puolet nvidiasta ja 4000 sarja vissiin suunnilleen tuplasi rt:n). En jotenkin usko siihen.

Se riippuvan aika paljon pelistä. Control ja Cyberjunk tuntuvat yllättäen olevan pahimmat.

Jos ovat perus RT suorituskykyä sanu vaikka 50% lisätty niin shader määrän tuplauksella se kolminkertaistuisi ja siihen päälle vielä kasvaneet kellot niin alettaisiin olla sellaisessa vähimmäisvaatimuksessa ettei jäisi tuhnuksi.
 
Minusta on jokseenkin älytöntä, että 2-2,5k€ korttia edes testataan jollakin DLSS3:lla.
Tuolla kortilla saa kaikki nykypelit pyörimään 4K-resoluutiollakin minimissään 100-120FPS:llä - useimmilla peleillä vielä paljon korkeammilla FPS:llä - joten miksi tuota pitäisi vielä lähteä nopeuttamaan jollakin kuvanlaatua paskovalla virityksellä.
Joillakin RTX 4000-sarjan alapään korteilla tuo DLSS3:n käyttäminen taas olisi ihan ymmärrettävää.
Jep, Jos nyt totta puhutaan, niin ei kyllä pitäisi joutua yli 2 tonnin kortilla käyttää minkäänlaisia upskaalaimia, mutta tähän ollaan tultu :D
 
Tuolla kortilla saa kaikki nykypelit pyörimään 4K-resoluutiollakin minimissään 100-120FPS:llä
MSFS….hädintuskin 60fps..
F3354AE7-7CE9-45A3-B2AE-E7BF02B41546.png


Ja on jo pari vuotta vanha peli. Taatusti tulee uudempiakin. Eli kyllä noi dlss ja super resoluutiot vaan tarpeeseen valitettavasti tulee..
 
MSFS….hädintuskin 60fps..
F3354AE7-7CE9-45A3-B2AE-E7BF02B41546.png


Ja on jo pari vuotta vanha peli. Taatusti tulee uudempiakin. Eli kyllä noi dlss ja super resoluutiot vaan tarpeeseen valitettavasti tulee..

Tämä msfs2020 onkin DLSS 3 ihanne peli. Täysin CPU rajoitteiden ja hidastempoinen peli. DLSS 3 tuo ruutuja lisää, vaikka CPU tapissa, ja tasainen hidas liike, ei aiheuta virheitä kovin helposti grafiikoissa.
 
Omasta mielestäni vähät väliä pystyykö AMD kilpailemaan Nvidian 4000-sarjan kanssa, jossa jokainen näytönohjain maksaa yli tonnin. Jos tuovat pari kilpailukykyistä mallia, jotka voittavat edellisen sukupolven tarpeeksi isolla marginaalilla ja kustantavat (mielellään reilusti) alle 1 000 €, niin eiköhän AMD noilla markkinasiivun nappaa.
Täysin mielenkiinnottomia kaikki julkaisut, joissa tuotteet hinnoiteltu tavallisen kuluttajan ulkopuolelle.
 
Jotenkin alkaa vaikuttaa siltä että ei ihan niin hyvä julkaisu ole AMD:ltä tulossa kuin mitä aiemmat huhut antoi ymmärtää.
Mutta jos tehot ei ihan riitä rasteroinnissa 4090 tai RT:ssä 4080 tasolle niin oikealla hinnoittelulla voi tuon korjata.

7800XT $799 hintaan ja 1.5x 6900XT tehoilla olisi todella hyvä julkaisu tähän markkinatilanteeseen...
 
Viimeksi muokattu:
Ajattelisi että kyllä kulut / inflaatio vaikutta yhtälailla amd leirissä, lisäksi euron kurssi on mitä on.
1199$ 7900xt heitetään veikkaus
 
Ajattelisi että kyllä kulut / inflaatio vaikutta yhtälailla amd leirissä, lisäksi euron kurssi on mitä on.
1199$ 7900xt heitetään veikkaus
En itsekkään oikein usko että nähdään 999$ (1270€ ALV 24%) hintaista 7900xt:tä vaan taitaa olla saturaisen tai pari enemmän jopa. Tuommoinen 1190$ (1500€ ALV 24%) voisi olla realistinen.

E: Jos jotenkin puristavat 7800xt:n 799$ hintaan niin suomessahan se olisi vähä reilu 1000€.
 
Tämä msfs2020 onkin DLSS 3 ihanne peli. Täysin CPU rajoitteiden ja hidastempoinen peli. DLSS 3 tuo ruutuja lisää, vaikka CPU tapissa, ja tasainen hidas liike, ei aiheuta virheitä kovin helposti grafiikoissa.
Paitsi HUDi tietysti on kokoajan ihan solmussa, mutta muuten juuri näin.
 
En itsekkään oikein usko että nähdään 999$ (1270€ ALV 24%) hintaista 7900xt:tä vaan taitaa olla saturaisen tai pari enemmän jopa. Tuommoinen 1190$ (1500€ ALV 24%) voisi olla realistinen.

E: Jos jotenkin puristavat 7800xt:n 799$ hintaan niin suomessahan se olisi vähä reilu 1000€.

Kyllä tosiaan $799 oli tarkoitus laittaa aiempaan viestiin. Varmasti kulujen nousu vaikuttaa AMD:n hinnoitteluun myös, mutta jos tuo 7800XT tulee Navi32 piirillä se saattaisi olla suhteessa Nvidian piireihin edullinen valmistaa.
 
Toivottavasti se mcm piiri on huomattavasti halvempi valmistaa.

Muistiohjaimet eivät ainakaan skaalaudu pienemmälle valmistustekniikalle, joten niiden siirto chipletteihin ja niiden teko vanhemmalla & halvemmalla prosessilla voi olla ihan fiksu veto. Cachen skaalautumisesta en tiedä. Toisaalta chipletit vaatii ylimääräisiä transistoreja väyliin, joilla piirit liitetään toisiinsa. Lisäksi kokoonpano kallistuu vs monoliitti ydin.
 
Muistiohjaimet eivät ainakaan skaalaudu pienemmälle valmistustekniikalle, joten niiden siirto chipletteihin ja niiden teko vanhemmalla & halvemmalla prosessilla voi olla ihan fiksu veto. Cachen skaalautumisesta en tiedä. Toisaalta chipletit vaatii ylimääräisiä transistoreja väyliin, joilla piirit liitetään toisiinsa. Lisäksi kokoonpano kallistuu vs monoliitti ydin.

Mutta sitten on taas saannot, jotka niillä huhutuilla muisti/cache siruilla tulee olemaan todella hyvät koska ne on pieniä. Samoiten itse laskentasirun saannot tulee olemaan huomattavasti paremmat kuin ison monoliittisen ada sirun.
 
Äkkiä voisi myös kuvitella, että chipleteillä saadaan joustavuutta tuotevalikoimaan. Voidaan vähän kilpailutilanteen mukaan tehdä tarkemmin hinnoitteluun sopivia tuotteita. Toki hyöty näissäkin on tietty rajallinen, kun eihän niitä viikossa polkaista jos tarvetta tulee.
 
Mutta sitten on taas saannot, jotka niillä huhutuilla muisti/cache siruilla tulee olemaan todella hyvät koska ne on pieniä. Samoiten itse laskentasirun saannot tulee olemaan huomattavasti paremmat kuin ison monoliittisen ada sirun.

Tuo on totta, mutta ehkä hyödyt alkaa todenteolla realisoitua vasta 2024 mallistossa pienemmällä ja entistä kalliimmalla prosessilla, kun cachea saa lisättyä paljon halvemmalla vs monoliittipiiri. Tämä voi olla siis tekniikan koeajoa, jolla saadaan nyt pikkusäästöjä, mutta ei vielä merkittäviä.

Tappioita tulee siinä kokoonpano vaiheessa. Jonkun piirin asennuksen mennessä pieleen käy huonosti. No ehkä jos yksi cache/muistipiireistä on virheellisesti asentunut, paketin voi myydä leikattuna piirinä. Sekin nostaa kokoonpanon hintaa sen ylimääräisen työvaiheen lisäksi.
 
Eipä sen RT tehon kanssakaan kannata vielä kirvestä heittää kaivoon. Käsittääkseni RDNA:n RT toteutus on siitä näppärä että se skaalautuu aika pitkälti lineaarisesti shader määrän kasvaessa ja jos siihen on saatu pohjalle jo ruutia lisää niin kyllähän se silloin hyvän boostin tulee saamaan lippulaivan osalta.
Mutta jos se suorituskyky on sama kuin RDNA2:ssa, niin tuhnuksihan se silloin jää vaikka lippulaiva tuplaisi suorituskyvyn shaderi määränsä turvin koska kirittävää on vaan niin paljon.

Itse törmäystarkastukset joo, mutta esim. puunrakennus on sitten eri asia.

nVidia on ilmeisesti optimoinut tuota puunrakennuspuolta aika paljon enemmän, ihan perinteisestikin nVidian (shader-koodilla ajureissa tehty) BVH-puunrakennus oli AMDn (joko CPUlla tai shader-koodilla tehtyä) puunrakennusta nopeampi (toki AMDllä on tässä sitten tulevaisuudessa enemmän optimointivaraa ajureissaan)).

Ja tosiaan kun nVdialla shadereita tarvitaan vähemmän itse törmäystarkastuksiin, ne on paremmin vapaita puunrakennukseen vaikka molemmat tekisivät sen melko samalla tavalla shadereilla ja AMD saisi lopulta optimoitua puunrakennuskoodinsa yhtä hyväksi kuin nVidialla.

Mutta sitten esim. tuossa 4000-sarjassa tuli tuo uusi raytrace-spesifinen tesselointi (kutsutaan jollain "displaced micro-mesh"-nimellä tjsp) jolla saadaan efektiivistä kolmiomäärää kasvatettua huomattavasti ilman että puunrakennus hidastuu merkittävästi (eli siis käytännössä voidaan tuottaa sama lopullinen kolmiomäärä siten että puunrakennus näkee vähemmän kolmioita ja ajautuu paljon nopeammin), tosin tämän käyttö voi vaatia jonkin verran ylimääräistä vaivaa koodarilta ja ehkä myös 3d-mallintajalta, ja tämä lienee nvidian oma extensio eikä osa mitään standardia.

En pidä todennäköisenä että AMD yhdessä sukupolvessa ottaa kiinni nVidian etumatkaa säteenjäljityksessä kun nVidia selvästi juoksee koko ajan karkuun monella rintamalla, koska tekemistä olisi niin paljon.
 
En pidä todennäköisenä että AMD yhdessä sukupolvessa ottaa kiinni nVidian etumatkaa säteenjäljityksessä kun nVidia selvästi juoksee koko ajan karkuun monella rintamalla, koska tekemistä olisi niin paljon.

No se jää nähtäväksi ja eihän me tiedetä vielä mitään RDNA3:n RT toteutuksesta, vai onko siitä tullut jotain infoa? Onhan siellä voitu vetää vaikka koko paletti uusiksi.
Aika mielenkiintoista oli seurata noita Intelin 700 sarjan testejä, vaikuttaisi että Intelillä on RT toteutus aika hyvällä mallillaan, mielestäni siellä ei olleenkaan hassumpaa suorittamista ja koko raudan osaltahan paistaa testeistä selvästi että siellä on oikein kunnon Finewine™ muhimassa.

Miettiny vaan että onko tuo AMD:n RT toteutus pitkässä juoksussa kuinka optimaalinen, vai onko se sellainen ns. hätäratkaisu että jotain piti saada aikaiseksi ja tuo oli nopeasti toteutettavissa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
295 678
Viestejä
5 047 950
Jäsenet
80 970
Uusin jäsen
Hippo_Plazamus

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom