AMD-spekulaatioketju (RDNA:n ja CDNA:n tulevat sukupolvet)

Ai miten myyjät voi kieltäytyä ottamasta uutta korttia myyntiin? :D Jos löytyy yksikin myyjä, jolla ei ole isoa kasaa vanhoja kortteja, he voivat ottaa uudet myyntiin ja saada paljon markkinaosuutta jos muut eivät halua uusia kortteja myydä.
Voithan sä tuolleen polttaa sillat, mutta se on aika nopea ja suora tie kadotukseen jos verkkokauppa.com, gigantti, amazon, newegg jne. ei enää myy sun kortteja. Massat ei enää löydä sun kortteja jos niitä ei saa isoista kaupoista ostettua. Äärimmäinen esimerkki siltojen polttamisesta olisi tehdä vain omia referenssikortteja ja myydä niitä amd:n oman kaupan kautta hinnalla millä muilla kauppialla jää rdna3:et käteen.
 
Väärä valmistaja, mutta yleensä varastontyhjennykset uuden tuotteen julkaisun alla tehdään valmistajan sponssaamana. Esim nvidia pudotti 3090 ja 3080 hintaa ja nieli marginaalinpudotuksen että saatiin hyllyyn tilaa 4090:sta ja 4080:sta varten. Ei nvidiallakaan ole varaa näyttää keskisormea myyjien suuntaan.

 
En usko, että myyjät omista katteistaan luopuvat tai ottavat rdna4:sta myyntiin jos se talloo jo heidän varastoissa ja hyllyissä olevien tuotteiden varpaille.
Jättävät uutuustuotteen alkuryntäyksen isohkot myynnit kilpaileville kauppiaille siinä toivossa, että kuluttaja ostaisikin vanhaa sukupolvea (eikä tietenkään osta läheskään yhtä innokkaasti kuin uutta sukupolvea heti julkkarissa)? Ei mitään järkeä tässä, puhdasta sunk cost fallacy ajattelua.

Ennemminkin nämä jälleenmyyjät muuttavat käytäntöään sen suhteen miten ottavat kamaa varastoon tuotteen elinkaaren loppupuolella. Ja kuka tietää etteivätkö olisi jo nyt valmistautuneet tähän? RDNA4 Julkaisuunhan on vielä aikaa.
 
Jättävät uutuustuotteen alkuryntäyksen isohkot myynnit kilpaileville kauppiaille siinä toivossa, että kuluttaja ostaisikin vanhaa sukupolvea (eikä tietenkään osta läheskään yhtä innokkaasti kuin uutta sukupolvea heti julkkarissa)? Ei mitään järkeä tässä, puhdasta sunk cost fallacy ajattelua.

Ennemminkin nämä jälleenmyyjät muuttavat käytäntöään sen suhteen miten ottavat kamaa varastoon tuotteen elinkaaren loppupuolella. Ja kuka tietää etteivätkö olisi jo nyt valmistautuneet tähän? RDNA4 Julkaisuunhan on vielä aikaa.
Onneksi ei eletä monopolissa niin kauppiaat tekee kauppaa niiden kanssa jotka ei kuseta.

Eiköhän ne kortit tule sitten myyntiin kun se on sekä kauppiaan että amd:n kannalta järkevää. Koko keskustelu lähti siitä liikkeelle kun keväällä povattiin rdna4 kortteja alkukesälle myyntiin ja julkaisua computexissa. Nykytilanteessa näyttää siltä, että ei ole kiire rdna4:en kanssa kun alkuvuoden myynti sakannut pahasti

En usko tähän huhuun, mutta varmaan amd:lla on mietintämyssyt päässä, että mikä on paras tapa edetä
While the official launch of AMD's RDNA 4 GPU architecture might not occur within 2024, leaked specifications suggest the lineup will include only two models: Navi 48 and Navi 44. This information, appearing on the X platform, aligns closely with AMD's current plans according to credible sources
 
Voithan sä tuolleen polttaa sillat, mutta se on aika nopea ja suora tie kadotukseen jos verkkokauppa.com, gigantti, amazon, newegg jne. ei enää myy sun kortteja. Massat ei enää löydä sun kortteja jos niitä ei saa isoista kaupoista ostettua. Äärimmäinen esimerkki siltojen polttamisesta olisi tehdä vain omia referenssikortteja ja myydä niitä amd:n oman kaupan kautta hinnalla millä muilla kauppialla jää rdna3:et käteen.

Mitä nyt taas? Meinaatko tosissasi että kaikki puljut rupeaisi boikotoimaan AMD:tä jos se julkaisisi uusia kortteja liian aikaisin? :D :D :D

Ja edelleenkin, tässä häviäisi eniten ne kaupat jotka boikottia harrastaa. Kyllä vähemmänkin osaava löytää hintaseurannasta tai googlesta kaupat, jotka niitä myy.
 
Mikä ihme siinä luetunymmärtämisessä on vaikeaa?

Se, että uusi tuote on halvempi valmistaa kuin vanha, ei tarkoita sitä, että uuden tuotteen myyntihinta pitää olla vanhan tuotteen myyntihintaa halvempi.

Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää?

Jos AMD:llä on toiveena raapia edes vähän parempaa markkinaosuutta nVidiaa vastaan, niin ei se voi tuoda marginaalisesti parempaa tuotetta samaan hintasegmenttiin mitä nyt on tarjolla.

Joko pitää tarjota selkeästi parempaa suorituskykyä samaan hintaan tai tuoda nykymalliston yläpuolelle uusi suorituskykyluokka.

Myynti- ja valmistusketjut ovat valitettavasti sellaisia nykyään, että rautavalmistajien odotetaan kompensoivan uusien tuotteiden aiheuttama varastoarvon lasku, tai alkaa kiukuttelu. Ei OnlineKauppapaikka OY jätä myymättä valmistajaa joka ei kompensoi, mutta hyvinkin saattaa tippua alahyllylle uusi tuote ja julkaisubannereita ei jakseta laittaa pystyyn...
 
Paljonko rdna3 piirejä varastossa, vaikea sanoa.

No jos varastossa kamaa lojuu niin sitten on joku mokannut taikka hinnoittelu pielessä. Ensimmäiselle ei paljoa ole tehtävissä, toiselle taas on paljonkin tehtävissä.

Todennäköisesti amd:lla on piirejä varastossa jotka pitäisi myydä aib:lle.

Nehän on AMD:n toimesta jo maksettu eli ne ei enää tulosta huonommaksi muuta vaikka neheitettäisiin suoraan roskiin. Mutta jotain tulosta niillä voidaan edelleen tehdä myymällä vaikka "tappiolla" pois.

Mutta miksi vaivautua kerta hölmöille tuntuu kelpaa kortti kuin kortti vaikka 10 vuotta vanhana kunhan siinä on päällä Nvidia-tarra

Ja RTX tarra niin myynti on taattua. Vielä kun muistaa AI:ta hehkuttaa niin romut viedään väkisin käsistä.

Ei nämä kesken ole loppumassa eli hintoja on varmasti varaa leikata 100-300€ kättelyssä edelleen. Pitää muistaa että näiden kohdalla puhutaan kuitenkin jo 2 sukupolvea vanhasta tekniikasta/raudasta.

Onhan se hiukan merkillistä että pari geniä vanhaa rojua myydään edelleen. Ilmeisesti on boomin aikaan ahnehittu oikein huolella taikka sitten tavara ei yksinkertaisesti liiku noilla hinnoilla mitä pyydetään eikä vieläkään suostuta tätä realiteettia myöntämään.
 
Viimeksi muokattu:
Onhan se hiukan merkillistä että pari geniä vanhaa rojua myydään edelleen. Ilmeisesti on boomin aikaan ahnehittu oikein huolella taikka sitten tavara ei yksinkertaisesti liiku noilla hinnoilla mitä pyydetään eikä vieläkään suostuta tätä realiteettia myöntämään.

Mitä ihmettä siinä on?
Kun todella moni edelleen miettii että sen "tehokkaan peli PC:n" hinta pitäisi monitoreineen, näppäimistöineen ja hiirineen unohtamatta kuulokkeita / kajareita olla maksimissaan noin 1000 - 1500€. Siihen halutaan silloin se 250-400€ näytönohjain eikä sitä 1200-3000€ kryptobuumin aikaista hinnoittelua. Jos sillä ei päästä samoihin tehoihin peleissä kuin konsolilla lapselle (tai itselle) ostetaan sitten se konsoli.
 
RDNA4 mahdollisesti tulossa vasta ensi vuonna... Epäillään, että koska nelossarjasta puuttuu high-end-malli, AMD:n strategia on katsoa ensin mihin hintaan RTX 5070 tulee ja sitten nokittaa sitä 10 % halvemmalla hinnalla.
 
RDNA4 mahdollisesti tulossa vasta ensi vuonna... Epäillään, että koska nelossarjasta puuttuu high-end-malli, AMD:n strategia on katsoa ensin mihin hintaan RTX 5070 tulee ja sitten nokittaa sitä 10 % halvemmalla hinnalla.

Tuossa nyt en näe mitään järkeä. Jos kortti olisi mahdollista julkaista vaikka huomenna mutta odotellaan kilpailijaa. Sitä hintaahan voi tarkistella myöhemminkin. Ei se hinta ole kiveen hakattu kun se kerran päätetään.
 
Tuossa nyt en näe mitään järkeä. Jos kortti olisi mahdollista julkaista vaikka huomenna mutta odotellaan kilpailijaa. Sitä hintaahan voi tarkistella myöhemminkin. Ei se hinta ole kiveen hakattu kun se kerran päätetään.
Toivon, että olet oikeassa. Haluan tasapainoa tähän näyttisten nykymarkkinaan.
 
RDNA4 mahdollisesti tulossa vasta ensi vuonna... Epäillään, että koska nelossarjasta puuttuu high-end-malli, AMD:n strategia on katsoa ensin mihin hintaan RTX 5070 tulee ja sitten nokittaa sitä 10 % halvemmalla hinnalla.
Tuohon hankala uskoa. Jois noin lykkääntyisi niin ennemmin uskoisi, että kanavassa on rdna3 tuotetta liikaa joka vastaa rdna4:sta. Pitää ensin tyhjentää kanava vanhasta ennen kuin voi myydä uutta. Kanava täyttyi kun myynti sakannut yli 30% per kvartaali vuodentakaiseen verrattuna.

Samaan asiaan voi liittyä tän hetkisen kysyntätilanteen juurisyy. Voi olla ylipäänsä huono aika julkaista gpu:ta kun myynti ei vedä. Ehkä sakkaamisen syy on sellainen ettei markkina piristy vaikka toisi uuden/halvemman tuotteen tarjolle.
 
Tämä ylihintaisten korttien kuplahan ollut olemassa krypto/korona-kuplasta lähtien. Jossain kohtaa joudutaan ns "bite the bullet" eli ottamaan takkiin ellei asikkaille saada enää myytyä ylihintaisia kortteja.

Se pelinäyttisten "ylihinta" johtuu todellisuudessa siitä, että niiden piirit on ylikokoisia ja ylikalliita valmistaa, ei siitä, että joku rahastaisi matkan varrella. Ei niissä ole mitään älyttömiä katteita.

Geforce 2 Ti (NV15) oli 24 vuotta sitten nopein PC-näyttispiiri markkinoilla, ja se oli kooltaan 88mm^2

Nykyään joku keskitason piiri, RTX4060:ssä käytettävä AD106 on 188 mm^2 eli yli tuplasti kertaa isompi, ja pelisarjan huippumalli 4090 on 609mm^2, melkein 7 kertaa isompi

Ja pii-pinta-alan hinta ei ole laskenut, se on vaan noussut uusien valmistustekniikoiden myötä, koska uusissa valmistustekniikoissa on enemmän kerroksia, kehittyneemmät valotuslaitteet ovat kalliimpia, ja voidaan joutua tekemään moninkertaista valotusta että saadaan pienempää yksityiskohtaa aikaiseksi. Siirtyminen 8 tuuman piikiekoista 12 tuuman piikiekkoihin tosin toi hiukan pinta-ala-kohtaista hintaa jossain vaiheessa hiukan alas, mutta kaikkien muiden tekijöiden hintaa nostava vaikutus on moninkertainen verrattuna sen hintaa halventavaan vaikutukseen.

Käytännössä se 4090n itse näytttispiilastu on yli 10 kertaa kalliimpi valmistaa kuin geforce 2:n itse näyttispiilastu oli aikoinaan.

Se, mikä tässä on typerää on se, että monet ihmiset kuvittelevat, että he tarvitsevat 600 euron näyttiksen, että he voivat nauttia pelaamisesta. Eivät tarvitse.

Pelejä voi aivan hyvin pelata halvemmalla näyttiksellä, pienemmällä resoluutiolla tai matalammalla FPS:llä ja silti nauttia niistä.

Mutta kun ihmiset ostaa noita 600 euron tai tonnnin kortteja, sitten valmistajat tekevät niitä.

Taitaa tukkureilla olla vielä kasapäin vanhempia RDNA2 korttejakin jotka hinnan osalta edelleen erittäin korkealla vaikka puhutaan jo 4 vuotta vanhvasta raudasta.

Ei ole.

Esim. Verkkokauppa.com:lla ei ole hinnastossaan yhtään sellaista RDNA2-korttia mikä on nopeampi kuin mikään halvinkaan RDNA3-kortti, löytyy ainoastaan RX 6600sta ja halvempia. Jotka sitten järkevästi menevät linjastossa RDNA3-korttien alapuolelle.

Ja Jimmsillä on hinnastossa tasan yksi sellainen RDNA2-kortti joka on nopeampi kuin joku RDNA3-kortti, mutta siinäkin lukee saatavuudessa suoraan, että ei saatavilla.

Jos tukkurilla olisi kortteja, ne kyllä päätyisivät myös liikkeiden hinnastoihin.

Eli, mitään RDNA2-korttien varastojäämiä ei ainakaan Suomessa tunnu olevan.
 
Viimeksi muokattu:
Se pelinäyttisten "ylihinta" johtuu todellisuudessa siitä, että niiden piirit on ylikokoisia ja ylikalliita valmistaa, ei siitä, että joku rahastaisi matkan varrella. Ei niissä ole mitään älyttömiä katteita.

Geforce 2 Ti (NV15) oli 24 vuotta sitten nopein PC-näyttispiiri markkinoilla, ja se oli kooltaan 88mm^2

Nykyään joku keskitason piiri, RTX4060:ssä käytettävä AD106 on 188 mm^2 eli yli tuplasti kertaa isompi, ja pelisarjan huippumalli 4090 on 609mm^2, melkein 7 kertaa isompi
980 ti on 601 mm² ja hintaa oli julkaisussa 649 $ joten ei tässä kasvanut pinta-ala ole selittävä tekiä.
 
RTX 4080 piiri on 379 mm² ja se valmistetaan TSMC:n 5nm:llä. Tarkkoja valmistuskustannuksia ei luonnollisesti tiedetä mutta on arvioitu, että yksi 300mm piikiekko maksaisi ~$16000 (jossain taisi olla 17 000). 4080 kokoisia piirejä saa suunnilleen 150 yhdestä kiekosta ja noista laskemalla yhden piirin hinnaksi tulee $106-113. Noihin vanhoihin piireihin vertailu ei valmistuskustannuksien osalta mene mitenkään yhden suhde yhteen. 7nm arvioitu kustannus oli $10 000 per kiekko ja vielä vanhemmat tekniikat olivat todella paljon halvempia.

Wafer pricing
 
980 ti on 601 mm² ja hintaa oli julkaisussa 649 $ joten ei tässä kasvanut pinta-ala ole selittävä tekiä.

980ti eli GM200 valmistettiin TSMCn "28nm" prosessilla joka oli hyvin halpa prosessi. Siinä ei ollut mitään eksoottista kuten SoI:ta, ei FinFet:eijä, eikä se tarvinnut moninkertaista monivalaistusta tai EUV:ta.

Nykyiset valmistusprosessit ovat paljon kalliimpia kuin tuo prosessi millä se tehtiin.

Että piirin valmistuskustannuksien kasvaminen todellakin selittää tuon.
 
Onhan tässä sekin että papa J on nyt vetäny useamman genin kanssa valmistusnodella ns. all in. Elikkä valmistusnodella tehdään tasan se yksi geni kun joskun tehtiin samalla nodella useampi geni. Tämä tietysti nostaa valmistuskustannuksia kun uudella nodella tehdään isoja siruja. Jos tehtäisiin ensin pienempiä yksi geni ja sitten kun node on ns. kypsynyt niin tehtäisiin toinen geni niin hintakaan ei karkaisi välttämättä niin lapasista.

EDIT: Niin ja ei pidä unohtaa kun tähän lisätään vielä se että papa J haluaa nodelle oman nimen niin ei sekään ilmaiseksi TSMC:ltä heru.
 
Valmistustekniikka on todellakin kallistunut aika tavalla. Myös muutkin komponentit maksaa enemmän, kasvanut tehonkulutus vaatii parempaa virransyöttöä ja enemmän osia. Nopeammat muistiväylät vaatii paremman pcb levyn, kun signaloinnin vaatimukset kasvaa. Se jäähykin on aikamoinen mammutti vs vanhat. Inflaation takiakkin se vanha kortti maksaisi nykyrahassa enemmän.

Katteet on silti kohdallaan, kun valmistuskulujen kasvu on saatu siirrettyä suoraan tuottesiin. Kuluttajana harmittaa vain kohonneet hinnat ja se mitä se on tehnyt €/fps suhteelle. Ennen päivitin joka toisessa sukupolvessa, nyt kun pelaaminenkin on vähentynyt, voi olla että päivitys on enää joka kolmannen sukupolven kohdalla.
 
RTX 4080 piiri on 379 mm² ja se valmistetaan TSMC:n 5nm:llä. Tarkkoja valmistuskustannuksia ei luonnollisesti tiedetä mutta on arvioitu, että yksi 300mm piikiekko maksaisi ~$16000 (jossain taisi olla 17 000). 4080 kokoisia piirejä saa suunnilleen 150 yhdestä kiekosta ja noista laskemalla yhden piirin hinnaksi tulee $106-113.

Oletuksella, että kaikki toimii. Mutta jos isoista piireistä esim. vain kolmasosa toimii, se efektiivinen hinta onkin kolminkertainen, tai puolet toimii niin kaksinkertainen.

Ja onhan monissa nykyaikaisissa piireissä mahdollisuus kytkeä pois päältä joitain osia (esim ytimiä tai välimuistilohkoja) ja myydä osittain rikkinäinen piiri halvempana SKU:na, mutta siellä on myös melko paljon sellaisia osia, joita ei voi kytkeä pois/joiden täytyy toimia, että koko piiri ylipäätään toimii.

Katteet on silti kohdallaan, kun valmistuskulujen kasvu on saatu siirrettyä suoraan tuottesiin. Kuluttajana harmittaa vain kohonneet hinnat ja se mitä se on tehnyt €/fps suhteelle. Ennen päivitin joka toisessa sukupolvessa, nyt kun pelaaminenkin on vähentynyt, voi olla että päivitys on enää joka kolmannen sukupolven kohdalla.

Katetuottoprosentit tosin ovat tainneet laskea, eivät kasvaa. Aiemmin myytiin esim. 50 eurolla valmistettu piiri 150 eurolla, nykyään myydään esim 200 eurolla valmistettu piiri esim. 400 eurolla.

Ja €/FPS-suhde ei enää kehity, koska Mooren laki on hidastunut todella paljon.

Kymmeniä vuosia Mooren laki tarjosi "ilmasta lounasta" että aina saatiin parin vuoden välein melkein samalla hintaa tuplamäärää transistoreita ja sen lisäksi vielä selvästi kelloa lisää ja energiatehokkuutta paremmaksi.

Nyt ollaan viimeiset valmistustekniikkasukupolvet menty sellaista n. 10% parannusta kellotaajuuksissa ja 20% parannusta energiatehokkuudessa, transistorien hinnan laskematta käytännössä yhtään, tietyissä tilanteissa jopa kallistuen.


Se, että Mooren laki on hidastunut todella paljon ei ole nVidian eikä AMDn vika eikä ahneutta.
 
Viimeksi muokattu:
Katetuottoprosentit tosin ovat tainneet laskea, eivät kasvaa. Aiemmin myytiin esim. 50 eurolla valmistettu piiri 150 eurolla, nykyään myydään esim 200 eurolla valmistettu piiri esim. 400 eurolla.

NVIDIA Profit Margin 2010-2024 | NVDA piti kaivaa, kun muistelin liikevoittoprosentin olleen noususuunnassa. Tietty tuossa on hitosti muuta liiketoimintaa mukana ja myyntimäärien kasvaessa R&D kulut per kortti laskee, joka myös parantaa voittoprosenttia. Voit olla oikeassa, mutta oma fiilis on, että katteet on onnisttu pitämään ennallaan, ainakaan muutokset eivät ole olleet isoja.

Prosessipuolesta olen muuten ihan samaa mieltä. Kun $/transistori suhde on junnannut paikallaan, tai viimevuosina alkanut oikeastaan huonontua, niin ei ihme, että perf/$ on kärsinyt. Tehoa saadaan kyllä lisää, kun gpu:t rinnakkaistuu hyvin. Se transistorimäärässä isompi piiri vain maksaa enemmän.

Kyllä seuraavan 10v aikana katkeaa aika monen tekkiläisenkin selkä, kun julkaisusta ei enää laitetakkaan sitä lippulaivakorttia koneeseen. 5000€ xx90 tai XTX kortista tulee menemään yllättävän nopeasti rikki.
 
NVIDIA Profit Margin 2010-2024 | NVDA piti kaivaa, kun muistelin liikevoittoprosentin olleen noususuunnassa. Tietty tuossa on hitosti muuta liiketoimintaa mukana ja myyntimäärien kasvaessa R&D kulut per kortti laskee, joka myös parantaa voittoprosenttia. Voit olla oikeassa, mutta oma fiilis on, että katteet on onnisttu pitämään ennallaan, ainakaan muutokset eivät ole olleet isoja.
AI vetää ja siellä on täysin myyjän markkinat. Ei tarvi kitsastella katteiden kanssa kun kilpailua ei ole ja valmistuskapasiteetti rajoittaa myyntejä.
 
Katetuottoprosentit tosin ovat tainneet laskea, eivät kasvaa. Aiemmin myytiin esim. 50 eurolla valmistettu piiri 150 eurolla, nykyään myydään esim 200 eurolla valmistettu piiri esim. 400 eurolla.
Mielestäni tätä pitäisi tulkita enemmän todellisten tuottojen kuin kateprosenttien kautta.
50 € piiri @150€ -> kate 100€/piiri
200 € piiri @400€ -> kate 200€/piiri -> parempi tuotto.
 
Mielestäni tätä pitäisi tulkita enemmän todellisten tuottojen kuin kateprosenttien kautta.
50 € piiri @150€ -> kate 100€/piiri
200 € piiri @400€ -> kate 200€/piiri -> parempi tuotto.

Tunnetusti talous ei pyöri valuutalla, vaan prosenteilla.

Jos liiketoimintasi kasvaa 1. vuonna nollasta miljoonaan, toisena vuonna miljoonasta kahteen ja kolmantena kahdesta kolmeen niin kolmatta vuotta pidetään huonompana kuin toista, koska liiketoiminnan kasvutahti on hidastunut.
Tämä on erityisen totta IT-alalla ja startuppien kohdalla, mutta pätee myös vakaisiin ja vanhoihin yrityksiin.
 
Bruttokatteesta näkee jotain. Aika kova bruttokate pitää olla amd tyylisessä bisneksessä, että pääsee voitolle. 44% bruttokatteella amd teki tappiota. 47% bruttokatteella nippanappa voitolle.
1717616726642.png



RDNA4 huhuihin liittyen. Jos uskoo, että rdna4 on valmis ja julkaisua lykättiin niin pitää kysyä miksi lykättiin? Helpompi ehkä uskoa vaihtoehtoon B. RDNA4 ei ole vielä valmis. Computexiin julkaisua huhunneet olivat yksiselitteisen väärässä/click baittien perässä keksivät asioita.
 
Viimeksi muokattu:
RDNA4 huhuihin liittyen. Jos uskoo, että rdna4 on valmis ja julkaisua lykättiin

niin pitää kysyä miksi lykättiin? Helpompi ehkä uskoa vaihtoehtoon B. RDNA4 ei ole vielä valmis. Computexiin julkaisua huhunneet olivat yksiselitteisen väärässä/click baittien perässä keksivät asioita.

Luotettavammat huhut ovat käsittääkseni aina puhuneet julkaisusta Q3 ja saatavuudesta joko Q3 lopussa tai Q4.
 
Nyt kun RDNA4 ei esitelty Computexissä, niin mitäs muita mahdollisia tilaisuuksia on tulossa tässä loppuvuonna? Vai tarviiko siihen edes messuja? AMD pitänee Zen 5:lle vielä jonkun tarkemman briiffin jossa hinnat yms., voisiko vaikka sen loppukaneettina tulla maininta RDNA4:stä?
 
AMD:n tapa on ollut esitellä piirit ihan Q3 lopussa, en nyt näkisi isoja tarpeita sen muutokseen. Nvidaa voi toivoa ihan Q2 lopusta, mutta todennäköisesti Q3 puoliväliin. AMD odotusarvo on Q3 loppu ja Q4 alku. Tuossa syklissä ne ovat olleet useamman sukupolven ajan. Nvidia ensin, AMD muutama viikko myöhemmin.
 
Nyt kun RDNA4 ei esitelty Computexissä, niin mitäs muita mahdollisia tilaisuuksia on tulossa tässä loppuvuonna? Vai tarviiko siihen edes messuja? AMD pitänee Zen 5:lle vielä jonkun tarkemman briiffin jossa hinnat yms., voisiko vaikka sen loppukaneettina tulla maininta RDNA4:stä?
Gamescom elokuun lopulla voisi olla otollisin niistä eventeistä mitä on amd:n sivuillta listattu. Q4:lle ei näytä olevan sivuilla vielä eventtejä tarjolla mihin amd on osallistumassa niin vaikea sanoa mitkä olis hyvät tunnetut tapahtumat loka,marras,joulukuulla.

1717701431842.png

 
Tässä taitaa olla tän hetken huhut uusista piireistä (nämä jäisi kyllä Navi31:n alapuolelle)

Navi 48 ("GFX1201")

  • 64 Compute Units ("CUs")
  • 128 Raster Operating Processors ("ROPs")
  • 4,096 Streaming Processors ("SMs")
  • 64 MiByte AMD Infinity Cache
  • 270 mm² Die-Size
  • 275 watts
Navi 44 ("GFX1200")

  • 32 Compute Units ("CUs")
  • 64 Raster Operating Processors ("ROPs")
  • 2,048 Streaming Processors ("SMs")
  • 32 MiByte AMD Infinity Cache
  • 145 mm² Die-Size
  • 150 watts
 
Tässä taitaa olla tän hetken huhut uusista piireistä (nämä jäisi kyllä Navi31:n alapuolelle)

Navi 48 ("GFX1201")

  • 64 Compute Units ("CUs")
  • 128 Raster Operating Processors ("ROPs")
  • 4,096 Streaming Processors ("SMs")
  • 64 MiByte AMD Infinity Cache
  • 270 mm² Die-Size
  • 275 watts
Navi 44 ("GFX1200")

  • 32 Compute Units ("CUs")
  • 64 Raster Operating Processors ("ROPs")
  • 2,048 Streaming Processors ("SMs")
  • 32 MiByte AMD Infinity Cache
  • 145 mm² Die-Size
  • 150 watts

Mun radeon 5700 omaa 32cu, 64 rop, n.2300 sm. Jokseenkin samoilla tehoilla.

Mielenkiintosta oisko tosta navi44 korvaajaksi vai ei.
 
Tässä taitaa olla tän hetken huhut uusista piireistä (nämä jäisi kyllä Navi31:n alapuolelle)

Navi 48 ("GFX1201")

  • 64 Compute Units ("CUs")
  • 128 Raster Operating Processors ("ROPs")
  • 4,096 Streaming Processors ("SMs")
  • 64 MiByte AMD Infinity Cache
  • 270 mm² Die-Size
  • 275 watts
Navi 44 ("GFX1200")

  • 32 Compute Units ("CUs")
  • 64 Raster Operating Processors ("ROPs")
  • 2,048 Streaming Processors ("SMs")
  • 32 MiByte AMD Infinity Cache
  • 145 mm² Die-Size
  • 150 watts

Jos toi pitää paikkaansa niin amd:n gpu osastolla on hommat täysin sekaisin. Toihan tarkoittaisi sitä että kehitystä ei ole tapahtunu yhtään. RX7800XT on 60CU:n gpu ja TDP on 263W. Navi 32 on myös MCM jonka takia virrankulutus on hiukan kovempi kuin monoliittisella sirulla jollaisia nää uudet huhujen mukaan käsittääkseni on.

Tai sitten siru on jälleen kerran piiskattu täysin optimi alueen ulkopuolelle ja sitä ajetaan aivan älyttömillä jännitteillä. Tässäkään ei oikein tunnu olevan mitään järkeä kun AMD saa jatkuvasti vittuilua osakseen siitä miten paljon noi kuluttaa verrattuna kilpailijaan.
 
Jos toi pitää paikkaansa niin amd:n gpu osastolla on hommat täysin sekaisin. Toihan tarkoittaisi sitä että kehitystä ei ole tapahtunu yhtään. RX7800XT on 60CU:n gpu ja TDP on 263W. Navi 32 on myös MCM jonka takia virrankulutus on hiukan kovempi kuin monoliittisella sirulla jollaisia nää uudet huhujen mukaan käsittääkseni on.

Tai sitten siru on jälleen kerran piiskattu täysin optimi alueen ulkopuolelle ja sitä ajetaan aivan älyttömillä jännitteillä. Tässäkään ei oikein tunnu olevan mitään järkeä kun AMD saa jatkuvasti vittuilua osakseen siitä miten paljon noi kuluttaa verrattuna kilpailijaan.
Noita on huhuttu parhaimmillaan jonnekin 7900 xt:n sijoille ja kun tulevat gddr6 muisteilla niin hinnoittelu on kai se valtti jolla kilpasille mennään. RT-suorituskyvyn on huhuttu parantuvan reiluhkosti joidenkin ps5 huhujen perusteella eli sinne olisi löydetty lääkkeitä (joka toki alkaa olemaan aika pirun tärkeätä jos amd meinaa mitenkään pärjätä)
 
Jos toi pitää paikkaansa niin amd:n gpu osastolla on hommat täysin sekaisin. Toihan tarkoittaisi sitä että kehitystä ei ole tapahtunu yhtään.

Ytimien määrän vertaileminen vähän sama kuin sanoisi, että uudessa C8-corvetessa ei ole mitään kehitystä alkuperäiseen C1-malliin (1953) koska molempien huippumallissa on 8 sylinteriä.

Tosin se ydinmääräkin navi 32een verrattuna kasvanut 30 => 32
ja suurimmassa monoliittipiirissä se on kasvanut kaksinkertaiseksi, 16 => 32

Lisäksi:

* L3-välimuistin tuominen samalle piilastulle nopeuttaa sitä selvästi
* Siellä voi olla vaikka kuinka paljon muita arkkitehtuurillisia parannuksia, jotka tekevät suorituskyvystä selvästi paremmin samalla ydinmäärällä jopa samalla kellolla
* Siellä voi olla selvästi suuremmat kellotaajuudet
* Ja siellä on varmasti selvästi parempi energiatehokkuus verrattuna Navi 32een, koska sekä uusi valmistustekniikka että monoliittirakenne.


RDNA3 kaksinkertaisti teoreettiset flopsit (tuomalla joka linjalle toisen FMA-yksikön), mutta se lisääntynyt numeronmurskausvääntö oli melko vaikea saada käyttöön, ja keskimääräinen nopeutus niistä tuplatuista laskentayksiköistä jäi jonnekin selvästi alle 20% luokkaan. Nyt AMD voi olla RDNA4-arkkitehtuurissa keskittynyt siihen, että ne jo aiemmin tuplatut laskentayksiköt saadaan useammin työllistettyä. Tämä on parannus, joka ei näy missään paperispekseissä, mutta voi tarkoittaa huomattavaa parannusta tosimaailmassa.



Se, että 270mm piiristä saadaan kymmeniä prosentteja parempi suorituskyky kuin yhteensä 346 mm2 piitä sisältävästä MCM-paketista (josta n. 200mm^2 on kallista ja n. 140mm^2 halvempaa) vaikuttaa oikein pätevältä kehitykseltä.
 
Viimeksi muokattu:
Eikö noiden tupla flopsien tehokkaampi käyttö vaatinut grafiikka puolen uudistusta pelien puolella eli vanhat pelit ei suoraan pyöri paljon paremmin.
 
Eikö noiden tupla flopsien tehokkaampi käyttö vaatinut grafiikka puolen uudistusta pelien puolella eli vanhat pelit ei suoraan pyöri paljon paremmin.

Pelin koodissa pitää toki olla paikkoja, jotka ovat laskentarajoitteisia eikä esim. teksturointi- tai pikselipiirtorajoitteisia, että noista hyötyy.

Mutta niiden käytölle oli myös raudassa selvästi rajoitteita sen suhteen, että vaikka itse laskettava algoritmi niistä hyötyisi, niitä pystyi käyttämään yhtä aikaa vain tiettyjen ehtojen täyttyessä, koska esimerkiksi rekisterien lukuportit joiden kautta toista kertolaskijaa ruokitaan oli jaettu joidenkin muiden yksiköiden kanssa. Lisäämällä lisää rekisterinlukuportteja tai muuttamalla tapaa miten ne rekisterinlukuportit on allokoitu eri yksiköille saadaan näitä rajoituksia lievennettyä.

En muista tarkkoja yksityiskohtia tästä RDNA3n osalta, mutta olen joskus itse yrittänyt raudassa optimoida sitä, kuinka pienellä määrällä rekisteriportteja voidaan silti saada laskentayksiköitä järkevästi ruokittua, ja väitän ymmärtäväni tradeoffeja mitä AMD tässä on tehnyt - niiden rekisterinlukuporttien lisääminen saattaa joskus olla jopa kalliimpaa kuin itse laskentayksiköiden määrän lisääminen, joten on ymmärrettävää että AMD lisäsi laskentayksiköitä tavalla joka minimoi muut vaikutukset mutta myös tarkoittaa sitä, että niiden lisäyksiköiden utilisaatio on huonohko. Rekisterien jakaminen useampiin erillisiin pankkeihin taas mahdollistaa pienemmän määrän lukuportteja / yksittäinen pankki, mutta sitten kääntäjän pitää osata allokoida rekisterit järkevästi eri pankkeihin. Ja GPUissa homma vielä monimutkaistaa se, että siellä on paljon yhtäaikaisia säikeitä kilpailemassa samoista rekistereistä.

Spekulaatiota: AMD ehkä teki ehkä pienen virhearvion RDNA3ssa ja ajatteli että saa kääntäjän toimimaan paremmin siten että se optimoi koodin fiksummin siten että toinen kertolaskin saadaan käyttöön useammin, mutta tämä osoittautui hankalammaksi kuin odotettiin. Ja on myös mahdollista, että esim. rekisteriporttien totaalinen uudelleenjärjestely olisi vienyt liikaa tuotekehitysaikaa että tuotiin tuplakertojat RDNA3ssa ulos "minimivaivalla", tiedettiin että niistä saadaan kuitenkin jotain hyötyä, ja valmistustekniikoiden kehitys on mennyt siihen suuntaan, että laskentayksiköt ovat halpoja, kaikki muu kallista.
 
Viimeksi muokattu:
Ytimien määrän vertaileminen vähän sama kuin sanoisi, että uudessa C8-corvetessa ei ole mitään kehitystä alkuperäiseen C1-malliin (1953) koska molempien huippumallissa on 8 sylinteriä.

Tosin se ydinmääräkin navi 32een verrattuna kasvanut 30 => 32
ja suurimmassa moniliittipiirissä se on kasvanut kaksinkertaiseksi, 16 => 32

Aina sinä jaksat tätä samaa mantraa jauhaa että ei voi verrata. Todellisuudessa niitä voi verrata varsin hyvin. Jopa AMD CU vs nvidian SM.

Meillä on esim. RX6600XT Navi 23 (32 CU) ja RX7600XT Navi 33 (32 CU)

Navi 23 tarjoaa 86% suorituskyvyn 77% kulutuksella. Eli missä se kehitys oikein on? Voisi jopa sanoa että on menty takapakkia.


Computerbase on myös tehnyt clock for clock vertailua.

Ja vanhempaa jossa verrattu myös nvidian sötöksiin
 
Aina sinä jaksat tätä samaa mantraa jauhaa että ei voi verrata. Todellisuudessa niitä voi verrata varsin hyvin. Jopa AMD CU vs nvidian SM.

RDNA-sarjassa "CU" ei ole edes ydin vaan puolikas ydin, ja markkinointisyistä termi "CU" vaihdettiin RDNAssa laskemaan puolikkaita ytimiä, koska RDNA-ytimet (DCUt) ovat n. 2.5 kertaa suorituskykyisempiä kuin CGN-ytimet, mutta myös hiukan yli 2 kertaa isompia kuin GCN-ytimet.

GCN-ytimessä(CU) on 4*16 FMA-yksikköä, RDNA-ytimessä(DCU/WGP) 4*32 FMA-yksikköä.

Mutta AMDn markkinointi ei voinut sanoa, että vähensimme CU:iden määrää, joten keksivät sitten vaan markkinointimateriaalissaan kertoa CU-luvun kakkosella jotta saadaan lukuja, jotka korreloi lähemmin GCN:n kanssa, ja toivat uuden termiin "DCU" tarkoittamaan ydintä.

Mutta sitten kun esim. AMDn OpenCL-ajurilta kysyy, montako compute unitia piirissä on, saa vastauksen, joka on puolet siitä, mitä AMDn markkinointimateriaalissa lukee. Koska ajuri ei voi valehtella samalla tavalla kuin markkinointimateriaali, koska koodi hajoisi tai vähintään ajautuisi hitaasti, jos ajuri valehtelisi.

Meillä on esim. RX6600XT Navi 23 (32 CU) ja RX7600XT Navi 33 (32 CU)

Navi 23 tarjoaa 86% suorituskyvyn 77% kulutuksella. Eli missä se kehitys oikein on? Voisi jopa sanoa että on menty takapakkia.

Sitten kun oikeasti mitataan GPUn nopeutta ja valitaan resoluutio, joka ei ole CPU-rajoitteinen, se 6600XT tarjoaa keskimäärin vain 81% suorituskyvyn noissa testeissä.

Ja säteenjäljityksessä vain 47% suorituskyvyn.

relative-performance-rt-3840-2160.png


Säteenjäljityksessä tuo 7600XT on siis yli tuplasti nopeampi kuin se 6600XT

Ja tuossa kyseisessä kortissa tuo isompi näyttömuisti myös lisää selvästi tuota sähkönkulutusta. Lisäksi tuo testattu 7600XT on joku järeämmän jäähdytyksen erikoismalli jossa voi myös jännite ja kellotaajuus olla muutamia prosentteja suurempi että saadaan pari prosenttia lisää suorituskykyä selvästi suuremmalla sähkönkulutuslisällä.

Computerbase on myös tehnyt clock for clock vertailua.

... ja näistä tulos on, että kukin RDNA2-ydin (DCU) omaa n. 2.4-kertaisen kellotaajuuskohtaisen suorituskyvyn RDNA2-ytimiiin nähden, 20 DCUta RDNA2sta antaa 39.9 FPSää ja 40 CU:ta GCN:ää 33 fps.

Todella typerää yleistää, että koska joidenkin arkkitehtuurien välillä IPC-parannukset ovat olleet hyvin pieniä, ne tulevat aina tulevaisuudessakin olemaan hyvin pieniä, ignoraten täysin vertailut niiden arkkitehtuurien välillä, joissa IPC on muuttunut suuresti.

Ja vanhempaa jossa verrattu myös nvidian sötöksiin

Tässä vertaillaan FMA-yksikkömääriä eikä ydinmääriä. Ja jos yrität tätä tulostaa yleistää, sitten saat tuloksen, että RDNA3:n pitäisi kellotaajuutta ja ydintä kohden olla 2x nopeampi kuin RDNA2, koska RDNA3ssa FMA-yksiköitä on tuplasti enemmän kuin RDNA2ssa.

Mutta rasterointiworkloadeilla se ei ole kuin hiukan nopeampi.

Mutta hienosti sekoitat täysin mielivaltaisesti FMA-yksikkömääriä, ydinmääriä, markkinointiydinmääriä ja rinnakkain suoritettavien work itemien määriä(eli kokonaislinjamääriä) keskenään.

Vertailusi menevät siis totaalisen metsään kun olet totaalisen pihalla siitä, mitä lukuja oikein vertailet. Vertailet välillä kissoja koiriin, välillä hevosia elefantteihin.
 
Viimeksi muokattu:
Sitten kun oikeasti mitataan GPUn nopeutta ja valitaan resoluutio, joka ei ole CPU-rajoitteinen, se 6600XT tarjoaa keskimäärin vain 81% suorituskyvyn noissa testeissä.

Edes AMD itse ei sorru noita kortteja mainostamaan 4K kortteina joita ne ei todellakaan ole. Yksinkertaisesti ei teho riitä 4K resolle ja 6600XT:ssä ei edes muisti riitä siihen.

1718403034838.png


Komeasti 4K loistaa poissaolollaan.

Ja säteenjäljityksessä vain 47% suorituskyvyn.

Näähän on säteenjäljityksessä oikeita monstereita. Laita nyt valot päälle jo.

Ja säteenjäljityksessä vain 47% suorituskyvyn.

:D Ja vitut on.
Kannattaisi hiukan perehtyä niihin yksittäisiin testeihin sen sijaan että suu vaahdossa suoltaa täyttä sontaa. Jos olisit ne yksittäiset testit katsonu läpitte niin näkisit että 6600XT:stä loppuu yksinkertaisesti muisti kesken monessa RT testissä. Ja tämän vielä VAHVISTAA se että 4060Ti:stä on 8GB ja 16GB mallit ja kas kummaa se 4060Ti 8GB malli sakkaa ihan samalla tavalla!

Tuossa varmaan räikein esimerkki
1718403443209.png



Säteenjäljityksessä tuo 7600XT on siis yli tuplasti nopeampi kuin se 6600XT

No ei todellakaan ole sellaisella resolla jolla edes kannattaa harkita RT:n päälle laittoa.

Ja tuossa kyseisessä kortissa tuo isompi näyttömuisti myös lisää selvästi tuota sähkönkulutusta. Lisäksi tuo testattu 7600XT on joku järeämmän jäähdytyksen erikoismalli jossa voi myös jännite ja kellotaajuus olla muutamia prosentteja suurempi että saadaan pari prosenttia lisää suorituskykyä selvästi suuremmalla sähkönkulutuslisällä.

No otetaampa sitten RX6650XT verrokiksi. TDP 176W vs. 190W. Ja koska tuo refresh korrti on härnätty niin se pääse todella lähelle suorituskyvyssä, tarjoten 96% tehoja. GDDR6 vie arvioiden mukaan pari hattiwattia joten ollaan nyt reiluja ja laitetaan 10W tuon tuplamäärän muistia piikkiin joten edelleen RX6650XT:n kulutus on pienempi.

Mä en pysty näkemään että missä sitä kehitystä oikein on tapahtunu? Numerot kun harvemmin valehtelee.
 
Sitten kun oikeasti mitataan GPUn nopeutta ja valitaan resoluutio, joka ei ole CPU-rajoitteinen, se 6600XT tarjoaa keskimäärin vain 81% suorituskyvyn noissa testeissä.

Edes AMD itse ei sorru noita kortteja mainostamaan 4K kortteina joita ne ei todellakaan ole. Yksinkertaisesti ei teho riitä 4K resolle ja 6600XT:ssä ei edes muisti riitä siihen.

1718403034838.png


Komeasti 4K loistaa poissaolollaan.

Ja säteenjäljityksessä vain 47% suorituskyvyn.

Näähän on säteenjäljityksessä oikeita monstereita. Laita nyt valot päälle jo.

Ja säteenjäljityksessä vain 47% suorituskyvyn.

:D Ja vitut on.
Kannattaisi hiukan perehtyä niihin yksittäisiin testeihin sen sijaan että suu vaahdossa suoltaa täyttä sontaa. Jos olisit ne yksittäiset testit katsonu läpitte niin näkisit että 6600XT:stä loppuu yksinkertaisesti muisti kesken monessa RT testissä. Ja tämän vielä VAHVISTAA se että 4060Ti:stä on 8GB ja 16GB mallit ja kas kummaa se 4060Ti 8GB malli sakkaa ihan samalla tavalla!

Tuossa varmaan räikein esimerkki
1718403443209.png



Säteenjäljityksessä tuo 7600XT on siis yli tuplasti nopeampi kuin se 6600XT

No ei todellakaan ole sellaisella resolla jolla edes kannattaa harkita RT:n päälle laittoa.

Ja tuossa kyseisessä kortissa tuo isompi näyttömuisti myös lisää selvästi tuota sähkönkulutusta. Lisäksi tuo testattu 7600XT on joku järeämmän jäähdytyksen erikoismalli jossa voi myös jännite ja kellotaajuus olla muutamia prosentteja suurempi että saadaan pari prosenttia lisää suorituskykyä selvästi suuremmalla sähkönkulutuslisällä.

No otetaampa sitten RX6650XT verrokiksi. TDP 176W vs. 190W. Ja koska tuo refresh kortti on härnätty niin se pääse todella lähelle suorituskyvyssä, tarjoten 96% tehoja. GDDR6 kalikka vie arvioiden mukaan pari hattiwattia joten ollaan nyt reiluja ja laitetaan 4*2,5W=10W tuon tuplamäärän muistia piikkiin joten aletaan olla kulutksen ja tehojen suhteen hyvin lähellä samoissa.

Mä en pysty näkemään että missä sitä kehitystä oikein on tapahtunu? Numerot kun harvemmin valehtelee.
 
Viimeisimpien huhujen mukaan nopeampi Navi 48 esitellään vasta tammikuun CES-messuilla. Hitaampi Navi 44 luultavasti Q2 eli siinä ensi keväänä.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Näiden tietojen perusteella varmaankin käytetty 6900 XT tai 7900 XTX on järkevämpi päivityksen kohde, kuin oottaa tulevaa. Vai?
 
Näiden tietojen perusteella varmaankin käytetty 6900 XT tai 7900 XTX on järkevämpi päivityksen kohde, kuin oottaa tulevaa. Vai?
Paha mennä sanomaan, hinta ja lopullinen suorituskyky ovat edelleen täysin kysymysmerkkejä. AMD ei ole myöskään vielä vahvistanut myyntiintulon aikataulua.
 
Näiden tietojen perusteella varmaankin käytetty 6900 XT tai 7900 XTX on järkevämpi päivityksen kohde, kuin oottaa tulevaa. Vai?

Ei, tietoa ei vaan ole tarpeeksi tällaisen päätelmän tekemiseen.

On ainoastaan (luotettavalta vaikuttavia) huhuja laskentayksiköiden määristä.

Niistä laskentayksiköiden määristä ei kuitenkaan voi päätellä varmuudella suorituskykya kun ei tiedetä 1) kellotaajuuksia 2) arkkitehtuurillisia muutoksia

RDNA3n osalta ennen julkaisua odotettiin yleisessä internetissä liikkuvassa spekulaatiossa todella kovaa suorituskykyä kun verrattiin vain FMA-yksiköiden määriä (mitkä olivat kasvaneet selvästi), sitten kun julkaisu ja benchmarkit tuli, paljastuikin että (juuri) mitään muuta kuin ne FMA-yksiköt ei ole tuplattu, ja ne toiset FMA-yksiköt saa käyttöön vain hyvin harvoin.

Mutta nyt RDNA4ssa tilanne voi olla, että muiden (yksinkertaisissa paperispekseissä näkymättömien) asioiden määrää on tehty selvästi suuremmaksi ja ne toiset FMA-yksiköt saadaan selvästi useammin käyttöön ja suorituskyky on selvästi parempi vaikka paperispeksit eivät ole merkittävästi RDNA3sta kasvaneet.

Tai sitten (juuri) mitään ei ole arkkitehtuurissa muutettu ja (kellotaajuuskohtainen) suorituskyky (per laskentayksikömäärä) on hyvin lähellä RDNA3sta. Mutta varmaa tietoa ei ole.

Pitää vaan odottaa että saadaan varmempaa ja tarkempaa tietoa kuin yksinkertaisia huhuja laskentayksikkömääristä ennen kuin voi tehdä varmoja päätelmiä.


Oikeastaan ainoa loppukäyttäjälle näkyvä asia mitä voi pitää melko varmaan on energiatehokkuuden selvä paraneminen, koska uusi valmistustekniikka on energiatehokkaampi ja monoliittirakenteen takia ei ole piilastujen välistä dataliikennettä, joka vie paljon enemmän virtaa kuin piilastujen sisäinen.
 
Viimeksi muokattu:
Paha mennä sanomaan, hinta ja lopullinen suorituskyky ovat edelleen täysin kysymysmerkkejä. AMD ei ole myöskään vielä vahvistanut myyntiintulon aikataulua.
Oikeastaan kun näköjään 6800/6900 xt hinnat pyörii 400-500e, uuden ostaminen ei oikeastaan käy järkeen.
 
Ja nyt on itseasiassa saatu epäsuorasti vähän oikeaa tietoa RDNA4n parannuksista:


RDNA 3.5ssa parannetaan teksturointinopeutta joillain datatyypeillä tai filtteröintimoodeilla. Nämä parannukset on varmasti mukana myös RDNA4ssa.

Ja näyttiksissä on viime vuosina parannettu kaikkea muuta paitsi teksturointinopeutta, joten teksturointinopeus on jäänyt vähän jälkeen, joten sen parantaminen on oikein tervetullutta.
 
Linux tuen puolesta rdna4 taitaa olla julkaisuvalmis. Onko tuki linuxille testattu oikeaa rautaa vai ehkä jonkinsortin simulaattoria/emulaattoria/... käyttäen niin ei voi tietää.
1721379440557.png

emulaattori/simulaattori? Siis kyllähän nuo ajuripatchin taitaa olla ihan AMD:n duunareiden ylös nostamia eli kyllä ne ihan oikealla raudalla siellä pelaa/testaa.
 
emulaattori/simulaattori? Siis kyllähän nuo ajuripatchin taitaa olla ihan AMD:n duunareiden ylös nostamia eli kyllä ne ihan oikealla raudalla siellä pelaa/testaa.
Jos niillä on rauta ja ainakin linux tuki valmis niin voi kysyä miksi julkaisua huhutaan vasta 2025 puolelle?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
295 932
Viestejä
5 057 139
Jäsenet
81 007
Uusin jäsen
TIMOSPEC

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom